Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:31

Ik hou enorm van lijstjes maken. Ik ben nu dus alvast een hele handleiding met nuttige informatie aan het maken, over vanalles zoals voeren, dekens, hoeveel alles ongeveer kost enzo... nuttige tips gaan er ook in. Ik ben nu net begonnen, maar tegen de tijd dat ik wat verder ben wil ik hem best delen! :)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:54

hier ook iemand die ooit een eigen paard/pony wilt. na jaren op een manegepaard te hebben gereden zorg ik nu voor paard no 3. de eerste is helaas overleden en de tweede is nu te oud en met pre pensioen, mijn dochter zorgt daar nu voor. no 3 is een jonge haf van 5,5 jaar die alleen de basis kent. Ergens wil ik een eigen pony en met deze pony heb ik een enorme klik en ik begin te twijfelen of ik deze moet overnemen.( komt ws te koop) Hij is nog jong en onopgevoed en lomp maar zooo lief en altijd vrolijk. Rijtechnisch gaat het wel lukken.. maar of het slim is... ik twijfel... ergens denk ik gewoon doen.. anderzijds denk ik.. laat je niet leiden door de emotionele band en ga voor een steady paardje waar ik van kan leren.. het is je eerste eigen paard..twijfel twijfel twijfel dus.. maar ondertussen weet ik wel zeker dat er ooit een eigen komt. financieel is het geen groot probleem al vind ik paarden wel duur :-) maar goed dat weet je.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:55

kunamosity schreef:
MorganeR schreef:
Ik zat laatst nog te denken of ik zo'n topic zou openen of niet _O-
Ik sluit me dus zeker bij jullie aan!
Ik heb ook al jaren de droom van een eigen paard. Ik heb nu twee schatten van verzorgpaarden, maar zij worden ook echt oud nu (23 en 35) dus zal de tijd snel komen dat ze echt met pensioen de wei op gaan. Ik heb ondertussen rond de 10.000 gespaard, en wil mijn bachelor klaar hebben en rond de 15-20.000 hebben voordat ik een paard koop. Ik ben nu ongeveer halverwege mijn bachelor als ik alles blijf halen.

Mijn droompaard is een koudbloed waarmee ik uren in een comfortabel westernzadel mee door de velden kan gaan, tussen de 1.40 en 1.55 en rond de 10 jaar oud.


Haha en ik liep ook al met het idee zo'n topic te openen inderdaad! Mooi dat die er nu is.
Mijn droompaard is ook bij voorkeur een koudbloed, vanaf 1.50 (lange benen heb ik :P)
maar 20.000 is wel erg netjes! Ben je van plan een duur paard te kopen of wil je gewoon wat achter de hand hebben?


Ik wil gewoon wat achter de hand hebben. Meer dan 3000 wil ik ook niet betalen voor het paard zelf. Ik denk dat 20.000 inderdaad wat ambitieus is, misschien eerder 15.000.

Op dit moment houdt ik het nog vol om een universitaire studie te doen én twee paarden te verzorgen/rijden én een baantje die m'n zaterdag en zondag opslokt. Maar hoe lang ik dat volhoud weet ik niet, en ook als ik geen baantje heb moet mijn paard eten, drinken, en eventuele medische verzorging kunnen krijgen.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:56

Lijstjes hou ik ook van. Wat heb ik al? Wat heb ik nodig? Maar ik kan dan ook de verleiding niet weerstaan om gelijk online te kijken naar vanalles :o Ik koop niks, maar zou het o zo graag willen, haha.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:00

Dat is gewoon die voorpret inderdaad Lideli. Dat maakt het zo leuk om te dromen en dan alles erbij te googlen enzo. Ik houd nu al iedere cent die uitgaat en binnenkomt bij :')

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:15

Wat een leuk topic! Ik kom me hier ook melden :D
Ook ik ben momenteel nog aan het studeren, en heb nu niet de tijd of financiën om een paard te onderhouden, maar dromen kan altijd natuurlijk.

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:28

Is er ook iemand nu al bezig met het zoeken naar een paard? :) Vind het altijd leuk om het hele proces van een paard kopen te zien! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:31

immanuela29 schreef:
Is er ook iemand nu al bezig met het zoeken naar een paard? :) Vind het altijd leuk om het hele proces van een paard kopen te zien! :)



Niet zoeken, wel kwijlen bij paarden die ik erg graag zou willen hebben. :+

Die voorpret is inderdaad zo leuk! :j Wat voor paard zouden jullie uiteindelijk allemaal willen?

lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:33

Hallo! Ik loop ook echt al jaren met het idee een eigen paard te kopen. Er zijn ook al zo veel mensen die gezegd hebben 'zou je dat wel doen?' en mijn antwoord was altijd 'maakt niet uit wat ik er voor moet laten, dat paard komt er!'

Een jaar geleden had ik eindelijk een fulltime baan na mijn studie, ik dacht 'nu begint het!'. Eindelijk goed sparen en oriënteren. Ik heb na mijn studie al mijn spaargeld op moeten maken aan mijn huur/boodschappen en dergelijk omdat ik maar geen werk kon vinden. Wel bij de Hema gewerkt maar dat was net genoeg voor de huur en soms nog niet eens. Maar goed, eenmaal begonnen ben ik gaan rekenen wat het allemaal kost, stalling hier in Amersfoort is niet echt goedkoop bv. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik per maand nog ongeveer €600(!!!) te kort kom per maand... Wel iets ruim gerekend en dat ik nog wel voor het paard en mezelf kan sparen. Ik zal in ieder geval nog wel een paar jaar moeten wachten, terwijl ik dacht dat het al heel dichtbij was.

Gelukkig heb ik wel een heel leuk lease paard waar ik net wedstrijden mee ben gestart! Zaterdag eerste selectie wedstrijd :) De eigenaren zijn ook heel lief, ik mag alles en ze zorgen heel goed voor me als ik daar ben.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:39

Een half jaar geleden stond ik op het punt een tinker merrie te kopen, maar dat heb ik uiteindelijk toch niet gedaan omdat ik, na wat rekenwerk, erachter kwam dat mijn spaargeld precies op is als ik aan mijn bachelorwerkstuk zou zitten en dus echt niet erbij zou kunnen werken oid.

lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:58

Weten jullie al precies wat jullie allemaal willen? paard, maar ook wat voor een stalling, enz. hihi

Ik namelijk wel! haha

L_iek
Berichten: 9710
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:24

immanuela29 schreef:
Is er ook iemand nu al bezig met het zoeken naar een paard? :) Vind het altijd leuk om het hele proces van een paard kopen te zien! :)


Ja ik, ik vind het vooral lastig zoeken naar wat ik nu precies wil. Dit weekend ga ik bij een pony kijken. Ben benieuwd!

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:29

L_iek schreef:
immanuela29 schreef:
Is er ook iemand nu al bezig met het zoeken naar een paard? :) Vind het altijd leuk om het hele proces van een paard kopen te zien! :)


Ja ik, ik vind het vooral lastig zoeken naar wat ik nu precies wil. Dit weekend ga ik bij een pony kijken. Ben benieuwd!


Oeh spannend! Wat voor een?

Ik wil zelf ooit een kleine KWPN (of iets in die richting, ik ben zelf niet zo lang en wil liever niet vastzitten aan aldoor opstappen met krukjes). Een D of E-pony zie ik wel zitten zolang het maar een type rijpaard is 8-)

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:31

Ik wil een leuke bomproof haflinger of fjord waar ik lekker mee naar buiten kan, maar waar ik ook dressuur mee kan rijden.
Eb verder lekker verschillende dingen als springen, crossen, zwemmen en vanalles proberen.

De stal van mijn bijrijdpaard is een hele mooie, dus hopelijk dat daar tegen die tijd plaats is :)

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:37

Ik hoop ook dat tegen de tijd dat ik een paard koop, er nog plek is op de stal van mijn bijrijdpaarden.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:40

lycil8 schreef:
Weten jullie al precies wat jullie allemaal willen? paard, maar ook wat voor een stalling, enz. hihi

Ik namelijk wel! haha

Qua stalling heb ik zeker een heel duidelijk plaatje, maar ik weet niet of het mogelijk is. Ik wil het liefst m'n paard zo veel mogelijk buiten ('s zomers 24/7 geen problemen mee) in een gemengde, rustige groep zonder constant gevecht of paarden die mee het land uit willen op een goed stuk land met indien nodig goede ruwvoer voorziening. Daarnaast wil ik wel altijd de mogelijkheid hebben om mijn paard binnen te kunnen zetten, bij bijv slecht weer, ziekte, kou etc, dus wel een 'gewone' stalling er aan vast met ook een fijne, verlichte droge plek om je paard te kunnen poetsen, zadelen, voor de hoefsmid etc. Rijbaan waar ook los in mag gewerkt worden is ook een must. Ook wil ik zelf de mogelijkheid hebben om te voeren wat en wanneer ik wil ipv vast te zitten aan een 'kilo standaard brok' die 2x per dag in de bak gegooid wordt. Ook wil ik makkelijk het bos in kunnen, maar dat zal niet zo'n groot probleem vormen in Zweden :))

Qua paard wil ik dus een paard voor de endurance; goede sterke benen, een correcte bouw maar vnl een fijn karakter met veel looplust en werkwilligheid zonder een idiote heethoofd te worden, en natuurlijk moet de 'klik' er zijn want dat is toch wel het allerbelangrijkst!

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:41

Mag ik hier ook mee praten als ik-ga-een-tweede-paard-kopen-mens :D? Is namelijk ook een toekomstplan.

Emmamelody

Berichten: 640
Geregistreerd: 23-10-12

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:05

Jaaa leuk *\o/*
Ik zit nu in m'n eerste jaar van geneeskunde, dus het moment waarop ik beide tijd en geld heb, zal nog wel even duren :') Maar het is een droom en het lijkt me geweldig :D

Het liefst wil ik een klein paard zodat ik wel tussen de paarden kan starten. Ik ben zelf niet zo groot, dus liefst iets rond de 1.60m.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:11

Resistance schreef:
Wat voor paard zouden jullie uiteindelijk allemaal willen?


Goeie vraag :+
Ik denk dat het er bij mij uiteindelijk aan ligt wat er op mijn pad komt. Er zijn zoveel leuke paarden en disciplines, vind het moeilijk om echt nu specifiek te zeggen wat ik wil. Wel wil ik graag een ruin van 4-9 jaar oud.

jolleknol

Berichten: 348
Geregistreerd: 21-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:42

Ik heb nu al een tinkermerrie en een Bpony maar de B pony gaat mn moeder overnemen voor mn zusje. Dus heb ik uiteidelijk weer plaats voor een nieuwtje :D ik heb nog geenidee wat voor soort ik precies zou willen voor erbij. Zelf wil ik vanaf klein meisje al een trekpaard maar nu ik merk dat mn tinker al sok problemen heeft met mijt enzo zit ik niet te wachten op een tweede. Het paardje zou dan bij mijn tinker de B pony op de weide komen /stal. De de stalling al gevonden :) zelf zou ik dan het liefste een paardje van tussen de 4 en 10jaar willen omdat mn tinker inmiddels 20jaar is. Toch zal ik denk ik weer voor een stevige koudbloed vallen.

Anoniem

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:49

Ik wil zelf uiteindelijk toch wel een gaaf paardje waar ik lekker mee aan het werk kan. :j Niet al te groot, aangezien ik zelf ook aan de kleine kant ben.


Kwa stalling wil ik een plekje waar het paard gewoon lekker het hele jaar door naar buiten kan.


Als ik ooit heel veel geld heb wil ik het oude dorp hier in Zweden opkopen waar veel grond bij zit (is helemaal uitgestorven), en er een soort van paardencentrum van maken. Het zijn iets van 10 huisjes en gebouwen, op een prachtige plek. Bij elkaar kost het 80.000 euro. Wel moet er heel veel aan gebeuren, maar het lijkt me enorm gaaf om dan een huisje met een hoefsmit, een huisje met een paardenkliniek, een binnenbak, stallen, etc te hebben... Maarja. Dat zijn van die stiekeme dromen.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Het mensen-die-in-de-toekomst-een-paard-gaan-kopen topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:02

Ik klets mee! Doel is/was om eind volgend jaar of begin 2019 te gaan kijken haha.
Alleen nu ben ik een 2,5 jarige tegengekomen die al wel betaalbaar is ongeveer wegens leeftijd en kleine stokmaat denk ik ook :+
Ik ga a.s. Zaterdag kijken. Mocht het iets zijn ga ik kijken of ik het geregeld krijg. Mocht ik hem niks vinden dan blijft mijn doel voor eind 2018/begin 2019 haha.

Potate

Berichten: 199
Geregistreerd: 21-07-17
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:11

Resistance schreef:
Ik wil zelf uiteindelijk toch wel een gaaf paardje waar ik lekker mee aan het werk kan. :j Niet al te groot, aangezien ik zelf ook aan de kleine kant ben.


Kwa stalling wil ik een plekje waar het paard gewoon lekker het hele jaar door naar buiten kan.


Als ik ooit heel veel geld heb wil ik het oude dorp hier in Zweden opkopen waar veel grond bij zit (is helemaal uitgestorven), en er een soort van paardencentrum van maken. Het zijn iets van 10 huisjes en gebouwen, op een prachtige plek. Bij elkaar kost het 80.000 euro. Wel moet er heel veel aan gebeuren, maar het lijkt me enorm gaaf om dan een huisje met een hoefsmit, een huisje met een paardenkliniek, een binnenbak, stallen, etc te hebben... Maarja. Dat zijn van die stiekeme dromen.


Dat is wel een geweldige droom! Ik had lange tijd een vergelijkbare, maar die is in de tijd dat het even wat slechter met me ging verdwenen (ik kon toen langere tijd ook niet rijden) -O- En nu komt zo'n droom weer terug en kan ik er lang over fantaseren! Jammer dat je echt de loterij zou moeten winnen om er echt aan te kunnen beginnen :')

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:22

Wat een leuk topic! Stiekem lees ik even mee :)) Zelf dit jaar een veulen gekocht, maar ik vind jullie verhalen en dromen zo leuk om te volgen. Voor mij is het ook nog heel vers en nieuw, en ik stuiter nog elke dag! :):) De voorpret is zo leuk!!

Galeo

Berichten: 860
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:25

Leuk topic! Ik wil graag mee kletsen, mijn planning is begin 2018 een 1e eigen paard te kopen. Rijd nu al 8 jaar (en daarvoor een verzorg Arabier en manege's) een tinker bij waarmee ik alles heb gedaan, crossen, springen, buitenrijden en naar het Z1 dressuur heb opgeleid. Maar ik wil graag verder en dat gaat niet meer hem. De ander is een KWPN maar erg sensibel en niet de makkelijkste is met veranderingen.

Ik ga dus zoeken naar een leuk rijpaard waar ik hopelijk wat verder in de dressuur mee kan komen maar ook mee wil gaan buitenrijden en misschien Working Equitation. :D