Mijn nieuwe Tinkie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 01:33

Nadat ik in augustus mijn zwarte Tinker verkocht had was ik op zoek naar iets anders.
Wel een "projectje" omdat ik het leuk vind paarden op te leiden, te trainen en dingen te leren.
Steeds kwam ik maar niet tegen wat ik wou, of het stond in Noord-Friesland -O-
Een klein beetje uit mn hoofd gezet dat er weer een paard bij moest, en zou wachten tot ik iets tegen kwam wat ik leuk zou vinden.
Dat laatste is geluk *\o/*
Afgelopen zaterdag ging ik per toeval met mijn moeder mee haar nieuwe pony halen nadat ze haar paard in had moeten laten slapen.
Ze had al aangegeven dat daar ook Tinkers zouden zijn dus wou wel even kijken wat er stond.

Daar aangekomen de pony van mijn moeder uit de groep gehaald, en toen moesten we een tijdje wachten omdat de eigenaar nog met van alles bezig was.
Tot 2 keer toe ben ik terug gelopen naar de groep.
Stond een super leuke vosbonte Tinker maar die vond ik erg klein (+/- 1.45) die wel super lief was, en er stonden 3 grotere die nog erg bang waren en steeds weg liepen.
Omdat we toch stonden te wachten heel rustig bij de groep gaan zitten en uiteindelijk alle paarden kunnen vasthouden en aaien, en dus van wat dichterbij kunnen bekijken.

Was er 1 van de 3 die ik wel leuk vond, en in het plaatje paste van wat ik zocht, op de kleur na.
Maar een goed paard heeft geen kleur is mij geleerd.

Toen de eigenaar er aan kwam gelijk wat info gevraagd, maar veel wist ze nog niet van het paard ze waren daar pas sinds de ochtend.

Al vrij snel waren we het eens over de prijs (beetje meer dan ik eigenlijk naar zocht maar ja :Y) )
dus toen had ik een paard gekocht :')

De info die ik weet:
Merrie
4 jaar oud
is op gestapt en gedraafd, maar geen idee hoe vaak.
en een 3 kleur met veel wit (wordt nog wennen na al die zwarte paarden :7 )

Afbeelding


Doel / planning.

Eerste lekker laten wennen, beginnen met longeren en kijken hoe goed ze het zadel en hoofdstel kent.
Trainingen (schriktraining, balkjes lopen / springen (tot 50 cm want hoger zijn de blokken niet), kunstjes) aan de hand.
Zodra het vertrouwen er is ga ik er pas op, ook afhankelijk van hoe goed het longeren gaat.
En misschien is ze ook betuigd... Ik heb nog een tuigje liggen wat van mijn fjord geweest is, dus misschien dat ook proberen op termijn maar 1 ding tegelijk dus dat is voor "later".

Als rijden lekker gaat dan zeker ook een (oefen)wedstrijdje mee pakken.

Zodra ze braaf is, leuk gereden en de wereld een beetje gezien heeft zal ik op zoek gaan naar een top huisje voor haar net als ik met mijn vorige Tinker gedaan heb.

Ga haar morgen ophalen, en heb er zo veel zin in!!!
Dussss morgen meer *\%/*

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 20:47

Helaas gister geen tijd meer foto's te plaatsen, maar ze is er *\o/*
Haar naam is Kilkeary Patch en we noemen haar nu al Tinkie :') omdat het gewoon niet uit te spreken is.

Zo kwam ze aan
Afbeelding
Dus gelijk maar gewassen, wat ze geen enkel probleem vond
Afbeelding
Afbeelding

En vandaag kwam ze zo uit de stal -O-
Afbeelding

Na het borstelen even gelongeerd
Afbeelding

Ze lijkt wel heel klein bij mijn grote paard :o terwijl ze bijna 1.50 is.
Afbeelding

Heb dr ook al samen met mijn paard (Vlo) op de paddock gehad zodat ze kennis konden maken.
Ging super goed.
Mevrouw is wel de baas dus Vlo mag niet te dicht bij komen.
Ze schopt niet, en piept ook niet.
Als ze geen zin in hem heeft loopt ze weg of doet een keer de oren naar achteren :')

In de hand is ze super braaf en lief, vaststaan is ook geen enkel probleem.
Longeren vond ze even raar, maar had het heel snel door.
Probeerde wel om te draaien als ze de kant waar ze naar toe liep zat was.
Ook een zadel gepast, was ook geen enkel probleem om die erop te leggen.
Hoofdstel en bit kende ze, al ga ik de volgende keer even een ander bitje proberen, vond deze nog niet optimaal zitten, net als het hoofdstel.
En moet nog even op stal zoeken naar een korte singel, heb nu alleen 130 of dressuur liggen van mijn paard, en die kunnen 2x om haar buik :7

Van het weekend gaan de sokken er vanaf.
Voelde gister met wassen al wat dingen erin en zag haar vandaag schuren aan haar achterbenen.
Ik vind het wel zonde, maar gelukkig groeit dat wel weer aan, en liever kaal en gezond dan dat ze gaat stampen en nog ergere dingen krijgt op termijn.

Verder eet ze weinig, het liefst gras en hooi.
Wortels en brood eet ze helemaal niet, en brok en muesli een klein beetje, gekke pony. :Y)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:49

Wat een leukerd!

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 01:17

miesnaom schreef:
Wat een leukerd!


Dank je!

Gister voor het eerst erop gezeten.
Passend hoofdstel gevonden, ze past gewoon 1 van de hoofdstellen van mijn paard :')
Met opzadelen en rijden ook weer superbraaf *\o/*
Alleen even een paar rondjes gestapt en wat rond gestuurd.
Wil niet te veel in 1 keer doen.

Afbeelding

Afbeelding

Ze loopt lekker onder het zadel, mooi voorwaarts.
Ze heeft alleen de neiging te diep te gaan lopen, maar dat komt wel goed als we echt gaan rijden.
Ze reageert goed op het been, moet echt opletten dat ik niet te hard been geef :+

had ook nog een foto van in de paddock met mijn paard :D
Afbeelding

Van het weekend mogen ze samen de wei op als het mooi weer blijft O:)

Vandaag had ik de hoefsmid laten komen, ze heeft voor ijzers en die wou ik er graag af hebben, maar voetjes geven kent ze nog niet echt dus met de smid afgesproken dat ik nog even ga oefenen en die later terug komt.
De ijzers die er onder zitten zaten goed zei die, en achter waren de hoeven ook nog prima zat dus echt nodig was het nog niet.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 02:20

Wat grappig zo helemaat wit met een bruin hoofd :D Ik ga stilletjes volgen, ben benieuwd hoe ze zich verder ontwikkelt bij jou :)

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 05:37

Mooi koppie zit erop! En verder is ze heel erg..... wit! :D Ben wel benieuwd hoe knap ze is zonder de sokken.

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 07:22

Wat een leukerd, heel veel plezier met haar maar dat zal wel goed komen.
Hier ook een stinkerd en in de kleur die ik nooit meer wou :o (schimmel) maar zoals je al zei een goed paard heefd geen kleur.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 00:08

TrIjNiE__ schreef:
Wat grappig zo helemaat wit met een bruin hoofd :D Ik ga stilletjes volgen, ben benieuwd hoe ze zich verder ontwikkelt bij jou :)


En een bruine vlek op haar rug :')
En heb er vandaag 1 gevonden op haar voorbeen }:0


Ennasil92 schreef:
Wat een leukerd, heel veel plezier met haar maar dat zal wel goed komen.
Hier ook een stinkerd en in de kleur die ik nooit meer wou :o (schimmel) maar zoals je al zei een goed paard heefd geen kleur.


Ik heb nog nooit een schimmel gehad, wel een fjord maar die was echt schoon van zichzelf, en verder bruin en als laatste alleen maar zwart.
Maar weet nu al, volgende keer gewoon weer lekker zwart of bruin (denk ik) :o


noviceh schreef:
Mooi koppie zit erop! En verder is ze heel erg..... wit! :D Ben wel benieuwd hoe knap ze is zonder de sokken.


Dankje!
En soms is ze wel wit ja, vandaag helaas weer niet -O-

Vandaag niet gereden, maar begonnen met de sokken scheren.
Is nog wel een dingetje, want voetjes geven kent ze niet.
Het geluid gaf ze helemaal niks om, maar de aanrakingen aan het been vond ze een drama.
Uiteindelijk met de praam erop en een touw om de koot beide benen redelijk kunnen scheren.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb.
De kootholtes zijn mooi "schoon" wel vieze vette haren weggeschoren met veel troep erin.
Alleen op haar benen toch wat nare plekjes tegengekomen, maar die gelijk kunnen behandelen.

Linksvoor
Afbeelding

Nog een vlekje gevonden *\o/*
Afbeelding

Rechtsvoor
Deze plek had ik al een klein beetje gezien, maar was toch erger dan ik dacht.
Afbeelding

Afbeelding

Na behandelen (mocht niet meer dicht in de buurt komen van dr :+ )
Afbeelding

Morgen ga ik de achterbenen proberen te doen....

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 00:41

Ik volg ook, denk dat dit een super leuk diertje word!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 07:33

De benen lijken ook wat dik, of komt dat door de foto?
Misschien geen slecht idee om een mokthee kuur te volgen om opgebouwde afvalstoffen af te voeren, en even goed naar het voer te kijken.
Bij tinkers/koudbloeden die sterk reageren op suikers in het voer vind je vaak ontstekingen onder de huid. Die zijn niet open, niet goed te zien ook, maar doen wel veel zeer. Misschien liet ze het daardoor niet toe.

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:08

Hier voer ik ook suikervrij aangezien Misha gigantische jeuk krijgt van de suikers die in de brok zitten. Sinds ik suikervrij voer heeft ze nergens meer last van.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:18

Wat een leuk paard, inderdaad wel heel wit! (Mooi, net na het wassen!) Sneu dat de sokken eraf moeten, maar dat was dus wel nodig zo te zien.
Ik ga je ook even volgen, ben benieuwd hoe het verder gaat met Tinkie!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:31

prachtig paard!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:43

Wat een leukerd. Komt wel goed. Veel hooi en zo min mogelijk gras en zo. Import heeft bijna altijd mijt.
En...je wou zelf een witte... :+ :D

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 13:42

Thanks voor de reacties!
Ga later uitgebreider reageren, ook met foto's als die benen lukken
Maar wou wel vast over het voer reageren.
Voer suikervrij, andere paard van mij heeft eczeem (al 10 jaar) en deze dame gaat mee op zijn dieet.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 13:54

Wat een leuke bruinbonte merrie zeg :)

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 00:27

8nnemiek schreef:
De benen lijken ook wat dik, of komt dat door de foto?
Misschien geen slecht idee om een mokthee kuur te volgen om opgebouwde afvalstoffen af te voeren, en even goed naar het voer te kijken.
Bij tinkers/koudbloeden die sterk reageren op suikers in het voer vind je vaak ontstekingen onder de huid. Die zijn niet open, niet goed te zien ook, maar doen wel veel zeer. Misschien liet ze het daardoor niet toe.


Heb vandaag lang naar de benen staan kijken, maar het is net hoe ze staat of ze dik of dun lijken.
Ga even afwachten hoe de benen herstellen om te zien wat er nog meer gebeuren moet.
Als je alles tegelijkertijd doet weet je niet wat wel en niet werkt en waar het paard baat bij heeft.
Het aanraken van de benen kent ze niet echt, als ik een touw om het been doe reageert ze niet dus is nog een kwestie van oefenen en vertrouwen denk ik.


Floortz schreef:
Wat een leukerd. Komt wel goed. Veel hooi en zo min mogelijk gras en zo. Import heeft bijna altijd mijt.
En...je wou zelf een witte... :+ :D


Spullen tegen mijt nog liggen dus als het behandeld moet worden dan is dat geen probleem.
De kootholtes zijn helemaal schoon, ook achter dus ga eerst even kijken hoe de benen herstellen.

En ja, dat wit...
Misschien komt er ooit nog een prins langs voor mij :')


Keet schreef:
Wat een leuke bruinbonte merrie zeg :)


Tis toch echt een 3-kleur.
Zwart in de manen, en zwarte vlekken die eerder niet zichtbaar waren op haar benen.

En nu de foto's, want de achterbenen zijn gelukt vanmiddag *\o/*
Had een hulp met het vasthouden van de benen (gister alles alleen gedaan) en had haar toch maar gelijk wat kalmeringsmiddel gegeven zodat ze het niet als zeer onprettig, stressvol en pijnlijk zou ervaren.
De achterbenen zijn "schoner" dan voor gelukkig.

Linksachter
Afbeelding

Rechtsachter de binnenkant.
En nog een zwart vlekje *\%/*
Alleen onderaan zit nog een korstje achtig iets wat ik er niet af kreeg
Afbeelding

linksachter de binnenkant en rechtsachter de buitenkant
Afbeelding

Alleen op het linkerachterbeen boven de hak zit een rare plek, daar kwam ik achter toen ik haar ging wassen, dus morgen wil ik de achterbenen hoger opscheren zodat ik kan zien wat dat is, en het behandelen kan.
Rechterbeen scheer ik dan ook maar, anders gaat het er zo raar uitzien :+

De voorbenen gaan al beter dan gister
Dit is het rechtervoorbeen.
Gister nog een vieze plek, behandeld, vandaag eerst gewassen en toen alle korsten weg kunnen krijgen en bij kunnen knippen
Afbeelding

binnenkant van het linker voorbeen.
Hier zie je alleen nog een roze/rood vlekje maar dit is schoon en dicht.
En de spray van gister die er voor een groot deel naast ging }:0
Afbeelding

Linksvoor de buitenkant van het been.
Hier ook nog een roze/rode vlek, maar dicht en schoon gelukkig.
Afbeelding

Rechtsvoor de buitenkant, maar hier zie je alleen de spray van gister nog.
Ga kijken naar kleurloze wondspray :o
Op een zwart paard had ik hier nooit last van
Afbeelding


Al met al best tevreden met het resultaat.
Vandaag alleen niet kunnen rijden.
De bak was nat, dus voor het scheren was geen goed idee, en na het scheren stond mevrouw nog lekker relaxt en een gekalmeerd paard rijden zal ik nooit van mijn leven doen al is het uitgewerkt.
Met het scheren was ze braaf, dus waarom zou ik dan nog meer willen en had het druk zat met de stal doen want ze had de waterbak omgegooid dus de hele stal was zeiknat :7
Voordeel voor haar, nieuw pak vlas erin :')

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 20:50

*\o/* paardje gaat met de dag beter *\o/*

Alle wondjes op de voorbenen zijn dicht gelukkig.
Gister was er 1 nog open, vandaag niet meer.

dit is de plek op het rechtvoorbeen gister
Afbeelding

Gister ook het achterbeen hoger opgeschoren, maar niet alles kunnen doen.
Zo zag het er uit
Afbeelding
zo ziet er nu uit
Afbeelding

Dit gewoon zonder kalmering of iets kunnen doen gelukkig.
Last heeft ze er niet van, het zijn vooral korsten die in het haar zitten.

Bij de voorbenen beenbeschermers om gehad vannacht, ze schopte steeds een wondje aan de binnenkant van het rechtervoorbeen open }:0
Beenbeschermers hebben het niet overleeft :')
Dus vandaag betere omgedaan, en die gaan morgen weer af.
Hoop dat het dan dicht blijft.
Dacht nog aan een bandage, maar die doe je niet zo snel om als een peeskap.
Na een paar keer om en af doen was het ook geen probleem meer :D

Voetjes geven zijn we ook mee begonnen, dit kan mevrouw prima blijkt, alleen moet ze wel zin hebben.
Ze eet ook stukjes wortel (heel graag) dus die gebruik ik om te belonen.

Verder gister en vandaag nog even gereden (15 minuten)
Gister voor het eerst een paar kleine stukjes gedraafd :j
Vandaag al langere stukken kunnen draven, en zelfs handveranderen in draf ging.

Mijn zusje kwam ook nog even met een paard erbij in de bak rijden, hier kijkt ze niet van op of om, dus zelfs foto's kunnen maken terwijl ik er op zat :')
En mijn telefoon is best heilig, die mag echt niet vallen

Afbeelding

Gelukkig was er 1 gelukt met de oortjes naar voren :+
Afbeelding

Al met al zeer tevreden.
De benen worden ook dunner, hoop dat dit zo blijft denk zelf dat het een beetje stalbenen zijn geweest, bij mij staat ze op stal 's nachts en volgens mij is ze gewend geweest altijd buiten te staan.

Binnenkort ook maar eens beginnen met trailerladen oefenen zodat ik dit alleen kan, dan kan ik met slecht weer lekker naar de binnenbak met dr 8-)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:14

Wat een leuk project, ik volg!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:20

Als ze de wondjes zelf open stampt dan zou ik er vanuit gaan dat het mijt is.
Beenbeschermers ‘s nachts om laten zou ik zeker niet doen.

Anoniem

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:38

Ts, ik zag jou iemand corrigeren dat ze echt wel 3 kleur is en niet bruinbont. Bruintbont=3 kleur :+ Een bruin paard heeft namelijk toch ook zwarte manen en zwarte benen. Als je ze laat testen komt er ook gewoon uit dat het een bruin paard is met vlekken. Noem het maar zoals je wilt hoort, maar het is beide hetzelfde.

Verder leuk paardje! Jammer van de mijten maar dat is nagenoeg onvermijdelijk bij paarden met sokken. Geniet er nog van!

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 09:02

Afbeelding
Afbeelding
Hier ook zo'n wit monster. Klinkt als hetzelfde karakter. Met scheren ook prima, behalve haar benen. Mallow is een platenbonte, al zou je dat zo niet zeggen. Hier is de DA geweest om haar te verdoven om haar benen te kunnen scheren. En toen nog moest er een praam op.

Afbeelding

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 01:01

Apart dat iedereen er gelijk van uit gaat dat het mijt is.
Ik heb mijt gezien bij heel wat paarden en van heel dichtbij, wat ik bij haar zie is anders, maar kan het verkeerd zien.
Ik ben niet iemand die zomaar van alles gaat smeren en proberen en werk graag stap voor stap zodat ik ook weet wat werkt en wat het is.
Daarnaast is er contact met een DA heb best wat ervaring maar niet gestudeerd voor DA.
Mijt op zich prima te voorkomen bij paarden met sokken met goede voeding, training en verzorging kom je een heel eind, alleen gaat het daar vaak mis helaas.

Vandaag begonnen met behandeling van binnenuit, werkt over het algemeen een heel stuk beter dan van buitenaf van alles doen.
Dit traject duurt alleen een paar weken maar zal met een week wel de eerste resultaten moeten gaan zien.

En de beenbeschermers 2 nachten omgehad met goed resultaat.
Nu hopen dat de plekken dicht blijven.
En liever een nachtje beschermers om dan 's morgens bloedende benen waarvan ik niet weet hoe ik het moet stoppen.
Daarnaast stampt ze de wonden niet open, maar schopt ze echt zichzelf dus gewoon gericht naar haar eigen benen.
Dit was op de beschermers die het niet overleefd hebben heel goed te zien.

En die kleuren....
Geen idee.
Laatste paar jaar alleen maar zwart gehad, daarvoor fjorden.
Voor mij is het eerlijk gezegd gewoon koeienprint wat ze heeft :o

Wendylotte mooie paardjes!!!
Dat zonder sokken vind ik veel mooier :)
Lijkt ze veel langere benen te hebben.

Om die reden bij m'n vorige tinker ook geschoren toen.

Bij deze helaas noodzakelijk, maar hoop dat ik het over een paar maandjes weer kan laten groeien, is toch wat mensen liever zien en uiteindelijk zal deze weer verkocht gaan worden, weet alleen niet op welke termijn.


Wijslander schreef:
Wat een leuk project, ik volg!


Gezellig!


Ben er ook achter dat mevrouw niet van het springen is
We hebben een paddock waar een paar hindernissen in staan.
Ze kiept alles om om er daarna overheen te kunnen stappen....
Zal binnenkort een kijken of ik er een filmpje van kan maken, is nog al grappig te zien als ze dat doet :')

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 06:44

Mijten zijn te klein voor het oog om te zien, en graven daarnaast gangetjes onder de huid. Zelfs een dierenarts kan geen mijt constateren door er alleen naar te kijken.
Als je het echt zeker wil weten dan zul je een huidschraapsel moeten laten onderzoeken.
Maar schoppen naar eigen benen is echt typisch een reactie op de jeuk die mijten veroorzaken. Beenbeschermers om doen zodat het paard niet kan krabben vind ik dan ontzettend zielig.

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Mijn nieuwe Tinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 19:51

Ik volg ook!
Hier ook een bruin bonte! Maar gelukkig niet zo wit als die van jou Haha.