[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:48

Sanne:
Je had het over een " heel duidelijke achterwaarts" en dat associeer ik met aanpakken van dominantie.
Die aanname klopt dus niet bij mij.

Waar ik in topic ook geleidelijk heen wil, gaf jij al aan: dit paard zelf zijn spanning laten controleren en afvloeien.
Vandaar mijn hint naar Tucker en F. Light.
Alleen makkelijk wordt dat niet, daarvoor moet paard en trainer eerst meer tools hebben en vooral handigheid in elkaars taal begrijpen.

Angst training speelt zich af op subtiel lijntje, en vergt scherpe waarneming, snelle reactie hierop en zelf kalm kunnen blijven.
Ik vindt het een van de moeilijkste dingen om te doen, leer elke dag bij, maar krijg er super veel van terug en verbaas me hoe paarden kunnen reargeren.
maar heb liever een dominantie opdonder bij me.. ;-), dat schiet op.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 21:58

Hilary leuk dat je aanhaakt :). Rox begint eigenlijk nooit met het racen, we beginnen praktisch altijd relaxed zeker als ik zonder tuigage op de cirkel begin met wat contact maken vind ze dat heerlijk. Het racen veroorzaak ik zelf, eerst bleef ik daar angstvallig van weg maar dat kan ik momenteel ook wat beter starten en afvloeien dus dat scheelt.

Zodra er iets langs Rox haar achterbenen 'aait' gaat ze daar nu echt nog enorm van slaan en rennen als ik een voorspelling moet doen. Wil eerst nog wat anders werk met haar verzetten voordat ik daaraan begin.

De tip van de longeersingel is geniaal, dan kan ik inderdaad kijken of het daadwerkelijk het ringelen van de ringetjes zijn dat haar angstiger voor de singel maakt dan voor het bb-pad. Of wellicht toch de andere drukverdeling dus dat vind ik een interessante om eens uit te zoeken :).

Het hoofd laten vallen heb ik haar eigenlijk vanaf het begin geleerd ivm andere mindset, nu merk ik dat ze daar erg graag op terug valt en dat vind ik voor nu nog prima. Voor haar is het imo een manier geworden om spanning af te vloeien.

sanne83 Ook welkom in dit topic :D. Lange lijnen etc lijkt me inderdaad iets voor de (verre xD) toekomst.
Dichtbij zit achteruit, achterhand en voorhand verplaatsen er al goed in. Wat ze voorheen alleen uit reactie deed op aanraking doet ze nu doordacht dus dat is al prettig.

Die volgende stap die je noemt, dat is denk ik de essentie van waar we naartoe moeten. Dat ze zelf leert om te gaan met dergelijke situaties :j

Ik heb om de week les van een imo kundige en fijne instructrice, via PB ben ik bereid haar naam te noemen maar in dit topic hoeft dat van mij niet zo nodig. Morgen heb ik weer les.

Peetstap Follow the rail is iets waar ik direct al handig mee aan de slag kan, top. En wat je zegt, een dominant dier is een hele andere uitgangspositie en in mijn ogen veel makkelijker om te buigen naar iets werkbaars x). Maar ik ga m'n best doen voor dit paardje en voor de eigenaresse die er dol op is.

Ben idd bekend met Featherlight en tucker en voest etc.

En nog even algemeen: Ik kreeg via PB nu 2x de tips over voer en hoe ze gehouden wordt.
Paard staat voornamelijk buiten, als het weer het toe laat 24/7 anders in de nacht op stal. Ze krijgt hooi en stro, 1/4 care4life daar overheen wat magnesium en er hangt een liksteen.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 29-10-17 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:08

Peetstap schreef:
Sanne:
Je had het over een " heel duidelijke achterwaarts" en dat associeer ik met aanpakken van dominantie.
Die aanname klopt dus niet bij mij.

Waar ik in topic ook geleidelijk heen wil, gaf jij al aan: dit paard zelf zijn spanning laten controleren en afvloeien.
Vandaar mijn hint naar Tucker en F. Light.
Alleen makkelijk wordt dat niet, daarvoor moet paard en trainer eerst meer tools hebben en vooral handigheid in elkaars taal begrijpen.


Oh nu snap ik het :D Nee, de achterwaarts is inderdaad alleen voor het uit je ruimte houden. Ik zie het paard exploderen haar ruimte in. Ik zou dit paard heel graag uitnodigen iets met z'n spanning te doen, maar wel aan het einde van mijn (hele lange :D ) touw.
Met "heel duidelijk" bedoel ik eigenlijk dat het paard echt onvoorwaardelijk naar achter en opzij moet gaan, want in zo'n situatie knalt hij uiteraard makkelijk door je hulp heen.
Plus dat achterwaarts en zijwaarts mooi spanning afvloeit :) Ik ga gerust de hele bak door achterwaarts of zijwaarts. Niet als straf, maar gewoon net zo lang tot ze hun hersenen weer terug gevonden hebben :D en het instinct tot vluchten weg is.

Ik ken F. light niet, wie is dat? Tristan Tucker past deze principes teo, Parelli ook, Warwick Shiller ook, maakt allemaal niet uit. Het gaat erom dat je paard leert na te blijven denken en zelf actief ontspanning gaat zoeken. Dat is zoveel prettiger dan dat jij hem constant moet blijven helpen om te ontspannen :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:13

Volgens mij bedoelde Sanne de achterwaarts voornamelijk voor het behouden van je eigen ruimte op het moment dat het paard spanning opbouwt, dus meer richting eigen veiligheid denken. En wat mij betreft het paard ook wat op eigen benen zetten (maar dat kan mijn interpretatie zijn).

Het lange lijnen werk zal in dit stadium nog te snel / te veel zijn; je bouwt dat natuurlijk op in stapjes en dit paard heeft waarschijnlijk meer en kleinere stapjes nodig dan 'normaal' (want ja, wat is normaal?). De stapjes zullen ook vaker herhaald moeten worden voordat ze écht bevestigd zijn. Het lange lijnenwerk gaat bij mij (als Voest-er) eerst op de cirkel en op een touwhalster. Ook die opbouw gaat in stapjes en in het begin zit je niet aan de voorkant. Je lost alles op met lichaamstaal die tijdens het loswerken is geoefend / gebruikt. Het werkelijke gebruik van de lijnen (sturen in eerste instantie en later pas hulp bij rijtypische balans) komt later pas, als alle tussenstappen bevestigd zijn.

Bedankt voor de uitleg van Follow the rail. Ik noem dat gewoon "volgen", maar het idee is hetzelfde :)

Edit: oh, je post net :)
Dat ze zelf niet start met racen is wel fijn, ook dat je haar er vervolgens wel in kan begeleiden. Goed omdat te blijven doen en wat mij betreft ook uitlokken als je je er goed bij voelt. Dan kun je het in goede banen leiden en hebben jullie meer vertrouwen in elkaar als ze een keer gaat omdat er bijv spanning is.

Het hoofd laten 'vallen' vroeg ik me af omdat mijn ruin uit zichzelf een bepaalde houding aanneemt in sommige situaties en ik hem dan moeilijk kan bereiken. Alsof hij zich afsluit van de wereld. De manier waarop Rox haar hoofd laat vallen, deed mij denken aan wat mij ruin doet (ook al is de houding van beide niet hetzelfde). Maar ik lees dat je je bewust bent van wat ze doet :)

Qua spanning bij bbp en singel: is ze lichamelijk wel eens gecontroleerd door bijvoorbeeld een osteopaat? Het ontploffen wat ze deed op de singeldruk doet mij denken aan pijn ergens (borstbeen, maag, rug / schoft). Iets wat ze al langer geleden kan hebben opgelopen bij iets flauws (keer uitglijden of vastliggen), maar ook door verkeerde voeding (ooit). Maar ik weet niet hoe ze hiervoor gehuisvest was en wat ze al aan medische checks heeft gehad.

Oy with the poodles, already

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 23:13

Ah nee heb het haar in het begin aangeleerd omdat ik een andere mindset tijdens het werken op de cirkel wilde, ze drukt haar rug zo enorm weg (ook veel spanning op die rug) en houd d'r bovenlijn erg strak. Ik heb de hoop door haar naar beneden uit te nodigen de bovenlijn wat te kunnen ontspannen.

Een medische check zou opzich wel weer eens een goed idee zijn, alleen laat ze zich dus ook niet zo goed behandelen. Tijdens dat soort dingen móet ze linksom, móet ze rechtsom, móet ze stilstaan en overal aangeraakt mogen worden en dat bouwt zo erg op dat ik niet het idee heb dat er een realistisch beeld naar boven komt.
Voordat ze naar de stal waar ik loop werd verhuisd stond ze op een manege waar ze eigenlijk 22-23uur op stal stond. Direct ook de reden waarom ik daar niet met haar aan de slag wilde.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

maitestar23

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:51

Wat een interessant en leerzaam topic!
En heel fijn de bijdrages van o.a Peetstap. Ik leer hier zo ontzettend veel van *\o/*
Ik loop zelf ook tegen wat problemen aan, 100% door mijn eigen onkunde en gemoedstoestand.
En ik realiseer me nu dat ook al schrikt Menda onwijs, ik toch echt moet proberen haar rustige rots in de branding te zijn.

Mooi om in dat ene filmpje ook te zien hoe Roxy steun komt zoeken. Dikke kans dat Menda dat ook wel eens gedaan heeft, maar je zit dan zelf nog zo vol schrik dat je dat waarschijnlijk niet eens ziet. En meestal durf ik haar dan niet eens zo dicht in mijn buurt te hebben omdat ik bang ben dat ze nog eens schrikt en daarbij over mij heen dendert.
Dit weekend ben ik in ieder geval begonnen met de TRT-methode, fijn om hier ook dingen over hem te lezen, dan heb ik toch de goede keuze gemaakt.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-17 15:41

maitestar23 Heel herkenbaar stuk dat je ze in die toestand niet in je buurt wilt hebben terwijl ze het dan juist nodig hebben.

Heb gisteren les gehad, ging fijn. Wat los/aan het touw en met elastische singel/longeer singel bezig geweest. Vandaag was de sfeer op stal onder de paarden wat meer gespannen, zal een combi van de wind en het dalen van het kwik kunnen zijn. Uiteindelijk was Rox wel erg goed 'bij mij' ondanks haar spanning en heb ik haar idd ondanks de spanning bij mij steun laten zoeken. Zo hebben we samen zij aan zij een poosje naar de ritselende bosjes staan kijken en vloeide ze daar uiteindelijk goed op af. Wat follow the rail achtige oefeningen gedaan, ze volgt netjes achter mij alleen halthouden is wat vertraagt. Daar moet ze nog wat scherper op worden maar voelde al met al wel goed aan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:23

maitestar23 schreef:
Mooi om in dat ene filmpje ook te zien hoe Roxy steun komt zoeken. Dikke kans dat Menda dat ook wel eens gedaan heeft, maar je zit dan zelf nog zo vol schrik dat je dat waarschijnlijk niet eens ziet. En meestal durf ik haar dan niet eens zo dicht in mijn buurt te hebben omdat ik bang ben dat ze nog eens schrikt en daarbij over mij heen dendert.
.
Paard kan op meters afstand contact met je maken en "steun" zoeken.
Wij willen als mensjes graag dat paard steeds bij ons komt, maar dat hoeven ze niet te doen natuurlijk.
Niks mis mee, je forceerd alleen maar als je met eigen onderbuik angst paard bij je vraagt, en vrijwel altijd komen ze toch niet als je zo voelt.
In de video liet Rox het alleen opvallend snel zien, is signaal hoe dit paard wereld beleeft.


Herkaanbaar bij het uit weiland of bak ophalen van je paard:
Maken ze er een spelletje van , en wachten ze bewust precies in verste hoek kant bak of weiland, kun je ze op gaan halen. :P
Hebben een dame hier op stal die voelt zich de queen above all, die komt nooit bij je, steekt nooit hoofd in halster maar zij wil gewoon bediend worden _/-\o_ door haar personeel.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:38

Kasmir: klinkt goed !, in verbinding proberen te blijven en die grens niet over proberen te gaan, dan zet je haar van je af , en terug in haar eigen wereldje.
Fouten maken mag hoor, frustreer jezelf er niet ermee want paarden vergeven snel.

Citaat:
Zo hebben we samen zij aan zij een poosje naar de ritselende bosjes staan kijken en vloeide ze daar uiteindelijk goed op af.

Zoeken , dmv waarnemen en voelen ,wat het beste bij haar past kwa spanning verwerken, is voor elk paard weer tikkie anders.

Hoop dat je door dit soort kleine waarnemingen vlak naast haar, gaat zien hoe ze toont dat ze ontspant en opspant.
Heb je dat door, dwz je kunt haar lezen, dan pas kun je gaan doortrainen met angst en druk opvoeren.
Een Tucker ziet en voelt dat feilloos aan, hij verdient er stuk brood mee, maar eigenlijk doet hij en vele andere fluister-goeroe's niks bijzonders. ;) laten zich er alleen dik voor betalen.

Je hebt feitelijk mazzel dat dit paard zo duidelijk dingen toont, al dan niet enorm snel en heftig.
Tref je een echte binnen vetter wordt het al veel moeilijker.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:02

Wat een leerzaam en interessant topic, helaas kan ik je filmpjes niet bekijken.
Ik heb wel een oprechte vraag, hebben jullie er ooit aan gedacht dat roxy geen rijpaard zal worden? Waar ligt de grens?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 19:28

Kasmir schreef:
Ah nee heb het haar in het begin aangeleerd omdat ik een andere mindset tijdens het werken op de cirkel wilde, ze drukt haar rug zo enorm weg (ook veel spanning op die rug) en houd d'r bovenlijn erg strak. Ik heb de hoop door haar naar beneden uit te nodigen de bovenlijn wat te kunnen ontspannen.


+:)+ Dit is echt een hele fijne manier om te starten. Eerst ze de weg naar ontspanning laten zien en dan later pas gaan verwachten dat ze dat ook zelf gaan kunnen. Ik zou het langzaam gaan afwisselen. Wat je soms ziet (zeker bij dit type paard) is dat ze het iets te fijn vinden om met de neus naar beneden te lopen en zich als het ware een beetje verstoppen. Op een gegeven moment helpt het heel erg om ze juist ook te leren dat ze met het hoofd hoog (dus bijv. als ze iets in de verte zien of spanning voelen opkomen) ook tot ontspanning kunnen komen.

Citaat:
Een medische check zou opzich wel weer eens een goed idee zijn, alleen laat ze zich dus ook niet zo goed behandelen. Tijdens dat soort dingen móet ze linksom, móet ze rechtsom, móet ze stilstaan en overal aangeraakt mogen worden en dat bouwt zo erg op dat ik niet het idee heb dat er een realistisch beeld naar boven komt.


Als ik heel eerlijk ben, dan zou ik eerst zorgen dat de spanning zo veel mogelijk opgelost wordt. Ook even geld technisch gekeken.. Met dit paard blijf je aan het behandelen doordat de spanning zo hoog is.
Als ze nou alleen zo zou reageren op een zadel of pad, dan zou ik ook gelijk een medische check doen.
Behandeling is een stuk makkelijker en heeft een stuk meer effect op een (min of meer) ontspannen lijf.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:28

Sanne, had je toch willen vragen:
het klinkt afgezaagd en bokt achtig.., maar jij ziet met jou vakkundige blik niks onregelmatigs in de gangen?
Voor zover te zien is natuurlijk.

Zou niet het eerste paardje zijn dat extra alert en angstig is doordat een iets niet lekker zit in het lijf.
Heb er zelf zo een n.l. :D

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:39

Kasmir schreef:
Ah nee heb het haar in het begin aangeleerd omdat ik een andere mindset tijdens het werken op de cirkel wilde, ze drukt haar rug zo enorm weg (ook veel spanning op die rug) en houd d'r bovenlijn erg strak. Ik heb de hoop door haar naar beneden uit te nodigen de bovenlijn wat te kunnen ontspannen.

Een medische check zou opzich wel weer eens een goed idee zijn, alleen laat ze zich dus ook niet zo goed behandelen. Tijdens dat soort dingen móet ze linksom, móet ze rechtsom, móet ze stilstaan en overal aangeraakt mogen worden en dat bouwt zo erg op dat ik niet het idee heb dat er een realistisch beeld naar boven komt.
Voordat ze naar de stal waar ik loop werd verhuisd stond ze op een manege waar ze eigenlijk 22-23uur op stal stond. Direct ook de reden waarom ik daar niet met haar aan de slag wilde.



Vindt het wel zorgelijk dat je haar niet overal mag aanraken, wie weet wat er allemaal al in haar koppie zit opgeslagen.
Het is toch wel echt een basis om je paard overal te mogen aanraken zowel licht als pittig, en spieren kneden als het nodig is.
Normaal genieten Ze daar alleen maar van, en verteld veel over hoe ze in hun vel zitten.
Pffff, hier zit nog veel training in.

Hoe reargeert ze als je haar vlak achter de oren haar aanraakt en aait ?
Mag je vlak onder de manenkam de nek afstrijken heel luchtig en wat steviger ?
Mag je je hand heel luchtig achter oren richting zijkant hals houden langere tijd ?
Voel je bij het laatste dan spanning opbouwen of juist zakken ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:47

Sorry mijn antwoord was een beetje kort door de bocht, zal hem even meer uitleggen. Ik ben meestal zeker wel voorstander van eerst een medisch check, maar dit paard beweegt nog met zoveel spanning, dan zie je heel vaak een onregelmatigheid in de pas, meestal veroorzaakt door ontzettend veel spierspanning in de rug.

Heel lastig te onderzoeken, alles zal gevoelig zijn. Misschien kan je wel net een buigproef doen, maar grote kans dat het resultaat lastig is, omdat je door spanning minder ziet wat er gebeurt. Behandeling kan zeker helpen, maar zo’n paard zet zich heel snel weer vast plus dat het wel een aantal behandelingen kost plus dat ts al aangeeft dat een behandeling eigenlijk al een beetje too much is voor het paard.

Blijft over echt echt helemaal door de molen halen, rontgen etc. Dan zou je het hele paard erop moeten zetten en dan denk ik dat je prijstechnisch (het is ook niet haar eigen paard) misschien beter af bent met het grootste probleem van spanning eerst oplossen, zodat je eerst gewoon klinisch onderzoek kan doen en ev. behandelen.

Wat wel een optie zou zijn, is om haar eens twee weken op pijnstillers te zetten en te kijken of dat een enorm verschil geeft.

Voordat je erop gaat, lijkt me het me zeker geen overbodige luxe om de rug na te kijken.

xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:19

Super interessant topic en ik ga zeker volgen. Zelf heb ik geen ervaring met vergelijkbare paarden dus ik weet niet of ik veel toe te voegen heb, maar ik kan zeker wat leren. Het lijkt me een vermoeiend leven voor Roxy, zo met al die spanning. Knap dat je het geduld hebt om met haar te werken en kan reflecteren op je eigen handelen. Dat is toch een kunst. En ook al gaat het voor je gevoel misschien langzaam, een klein stapje vooruit is alsnog vooruit!

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 17:08

Peetstap: Misschien heb ik het niet helemaal goed opgeschreven. Ik kan haar wel overal aanraken, ze kan ook heerlijk genieten van een poetsbeurt en staat dan ook gewoon los stil. Alleen zodra er een DA komt kijken en alles móet wordt het een ander verhaal. In de zomer hebben ook kindjes vlechtjes in Roxy haar manen gelegd terwijl ze los stond te soezen in de zon. Die kant heeft ze ook, maar zodra er een plan komt waarbij er dingen van haar worden verwacht bouwt ze snel spanning op.

timokyana: Dat zou kunnen, maar ze laat ook echt hele fijne stukken zien. Dit is een paard die als ze het doet het ook echt voor jou doet.

sanne83: Dat is inderdaad wat ik bedoel. Mijn instructrice en ik houden ook altijd rekening met evt iets lichamelijks maar hebben voor alsnog het gevoel dat er vooral veel psyche in de weg zit. Ze reageert bijvoorbeeld ook al gespannen op een elastische deken singel losjes er omheen, ik geloof niet dat ze daar een pijnprikkel door ervaart. Kan natuurlijk wel dat ze pijn verwacht en daardoor gespannen reageert, maar dat blijft lastig uitzoeken. Voor alsnog hebben we bedacht dat ik met een los touw of elastisch singeltje ga oefenen zodat ik zeker weet dat daar geen pijnprikkel bij komt kijken. Ze kan daar met de goeie opbouw ook weer op afvloeien, en dat is eigenlijk met alles zo. Het gemiddelde paard heeft daar alleen na een paar keer geen probleem meer mee en voor Rox blijft het iedere keer weer een ding, alhoewel dat ook weer met de dag verschillend kan zijn. Voordat hier op wordt gezeten komt er zeker een medische check maar dat voelt voor alsnog een beetje als water naar de zee dragen. Ik ben zelf fysiotherapeut en masseer regelmatig haar spieren rustig een beetje los, de ene dag accepteert ze dat beter dan de andere. De (vanuit mensen beredeneerd weet niet of het bij paarden heel anders heet) erector spinea, lange rugspieren iig liggen bij haar ook aan weerszijde standaard hoger dan haar spinosi.

Ben stiekem wel blij dat mensen als jij en peetstap op deze manier meelezen en meedenken _/-\o_ :D Ik zie dat je soms ook rondes in Utrecht doet dus tzt misschien wel een keer een idee.

*Edit, hier zie je wat ik bedoel met hoe de rugspieren er aardig bovenop liggen. Natuurlijk staat ze hier ook niet goed waardoor het versterkt wordt, maar heb even geen betere foto. Alle andere foto's die ik heb neem ik een laag standpunt aan, voor de foto mooi maar dan zie je de rug niet xD.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 01-11-17 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:21

TS, ik zit in jouw regio en heb een medische module gevolgd bij mijn opleiding (Voest). Ik kan niet behandelen, maar wel voelen / aanraken. Als je wil dat ik een (paar) keer langskom om te doen alsof ik een behandelaar ben, help ik je daar graag bij.

Oy with the poodles, already

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:25

Kasmir schreef:
Peetstap: Misschien heb ik het niet helemaal goed opgeschreven. Ik kan haar wel overal aanraken, ze kan ook heerlijk genieten van een poetsbeurt en staat dan ook gewoon los stil. Alleen zodra er een DA komt kijken en alles móet wordt het een ander verhaal. In de zomer hebben ook kindjes vlechtjes in Roxy haar manen gelegd terwijl ze los stond te soezen in de zon. Die kant heeft ze ook, maar zodra er een plan komt waarbij er dingen van haar worden verwacht bouwt ze snel spanning op.
Excuses, heb er overheen gelezen, maar dit is positief natuurlijk, en scheelt enorm veel tijd.



Citaat:
Ik ben zelf fysiotherapeut en masseer regelmatig haar spieren rustig een beetje los, de ene dag accepteert ze dat beter dan de andere. De (vanuit mensen beredeneerd weet niet of het bij paarden heel anders heet) erector spinea, lange rugspieren iig liggen bij haar ook aan weerszijde standaard hoger dan haar spinosi.

Dit is helemaal goed nieuws, +:)+ als je zelf zicht hebt wat er in spieren e.d. gebeurd en op deze manier merk
je ook sneller verandering, al dan niet positief of negatief.
Zijn er niet zoveel hoor, die wekelijks lekker hun paardje kneden of van top tot hoeffies nalopen op veranderingen.


Ben echter nog steeds benieuwd hoe ze reargeert op deze dingen:
(sorry, vraag maar door...)

Hoe reargeert ze als je haar vlak achter de oren haar aanraakt en aait ?
Mag je vlak onder de manenkam de nek afstrijken heel luchtig en wat steviger ?
Mag je je hand heel luchtig achter oren richting zijkant hals houden langere tijd ?
Voel je bij het laatste dan spanning opbouwen of juist zakken ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 22:20

Sorry even stilte aan mijn kant, drukke periode gehad.

Hilary: Dat is lief thanks, als je het leuk vind maak ik daar gebruik van anders heb ik ook een vriendin die opleiding paardenmasseur doet die ik wellicht eens kan vragen :).
Peetstap: Hoe reageert ze als je haar vlak achter de oren haar aanraakt en aait?
Als ze in de juiste state of mind is, dwz niet teveel spanning heeft opgebouwd met wat anders vind ze dat prima en kan ze daar heerlijk op ontspannen.

Mag je vlak onder de manenkam de nek afstrijken heel luchtig en wat steviger?
Dat mag is geen enkel probleem.

Mag je je hand heel luchtig achter oren richting zijkant hals houden langere tijd ?
Als ze in de juiste state of mind is kan ze daar met haar oogjes half dicht en haar hals laag helemaal relaxed onder zijn. Heeft ze al spanning met iets anders opgebouwd is dat wat lastiger maar accepteert ze uiteindelijk wel en vaak wordt ze ontspannen van dergelijke aanrakingen.

-------

Eigenlijk gaat het momenteel heel goed. Vandaag een heerlijke succesvolle les gehad, longeersingeltje er een stuk of 10x op en af gedaan, ermee laten stappen en draven allemaal zonder spanning. Ze bouwde heel kort wat op maar liet vervolgens haar halsje weer vallen en kon helemaal op het eind haar aansingelen terwijl ze met haar oogjes half dicht stond. Zoals m'n instructie zei: het is met dit paard of ja of nee en daartussen zit niet zoveel x). Als ze dan ja zegt dan voelt dat ook zo super bij haar. We moeten wel echt eraan denken alle stapjes te doorlopen, iedere keer weer maar als we dat doen dan vind ze het ook wel prima. Ik moet bij haar niet denken, de laatste paar keren ging het goed dus vandaag is het ook geen probleem, want iedere dag is anders en ze kan iedere dag anders reageren. Aan het eind heb ik de dubbele longe eraan geklikt maar dan als gewone longeerlijn zodat ze de longe alvast leert kennen.

Huiswerk voor aankomende weken (heb om de week les) wordt iedere keer het singeltje gebruiken totdat dat een vanzelfsprekendheid wordt. Met dubbele longe als gewone longeerlijn eraan laten lopen en handwerk met de kaptoom doen met het longeersingeltje om. Als alles goed en relaxed gaat misschien de volgende les een stapje kunnen maken richting dubbele longe :D.

Momenteel dus super gelukkig met haar, ze gaat weer goed vooruit als we de stapjes maar klein opdelen en allemaal doorlopen. Ik zal morgen eens kijken of ik een filmcamera op 't statief kan zetten voor wat beelden.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 06-11-17 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:17

Wat fijn dat het goed gaat *\o/*

Kasmir schreef:
Ik ben zelf fysiotherapeut en masseer regelmatig haar spieren rustig een beetje los, de ene dag accepteert ze dat beter dan de andere. De (vanuit mensen beredeneerd weet niet of het bij paarden heel anders heet) erector spinea, lange rugspieren iig liggen bij haar ook aan weerszijde standaard hoger dan haar spinosi.

Ben stiekem wel blij dat mensen als jij en peetstap op deze manier meelezen en meedenken _/-\o_ :D Ik zie dat je soms ook rondes in Utrecht doet dus tzt misschien wel een keer een idee.


Wat fijn dat je wat zelf kan doen :) Je ziet op die foto inderdaad duidelijk de rugspieren erop liggen. Lastige van die spieren (longissimus dorsi is dat bij paarden) is dat je heel lastig met massage er doorheen komt qua dikte, plus dat je altijd in staande positie zit natuurlijk. Kon je ze maar lekker op een behandelbank neerleggen :D Wat vaak veel effect heeft (op algehele ontspanning maar ook op de rug) is de hals masseren. Vooral de brachiocephalicus goed los masseren, de spieren vlak voor het schouderblad en, als ze ontspant en het toestaat de spieren rond de eerste twee halswervels. Die brachiocephalicus vooral, daar houden ze vaak heel veel spanning vast, kan je echt goed vastpakken en masseren en kan soms echt voor een enorme endorfine release zorgen :D

Ik zou je graag komen helpen, maar ben al een tijd geblesseerd, dus dat gaat hem waarschijnlijk niet worden, maar ik kan je altijd iemand aanraden :)

https://www.youtube.com/watch?v=sJa3aHB1r1M

Ik zat even te zoeken naar een filmpje die goed laat zien wat je met angst en onzekerheid kan doen qua grondwerk, dit is een heel duidelijk filmpje met goeie uitleg. Natuurlijk echt alleen de basics, maar misschien heb je er wat aan. Ik kan even niet meer terug vinden of je al iets deed met dit soort technieken?

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-17 15:50

Heb nu 5min bekeken (zit op m'n werk geen tijd km alles te bekijken xD) maar dat is tot nu toe veel pressure en release. Dat pas ik zeker toe, moet de eest nog bekijken. Tip van t masseren is top, ga ik mee aan de slag :D.

Hier een filmpje van vanmiddag. Ik was van plan alles te filmen maar helaas vergeten m'n batterij op te laden dus hij viel na 12min training uit xD. Ze heeft erna ook met t singeltje gestapt en gedraafd.

Hiervoor heb ik zo'n 6min los van t touw gewerkt, daarna halster om gedaan wat aan t lijntje gewerkt en nu zie je weer de introductie van het singeltje.

Ik besef dat de timing van het singeltje eraf trekken rond 1.10min niet zo handig was. Heb een schouderblessure en m'n schouder deed me zeer in die bepaalde houding waardoor ik uit reactie t singeltje eraf trok.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:57

Ze is mooi ontspannen en met jou bezig, top :D

Ik heb nog wel wat tips als ik je filmpje zie, niet dat het niet goed gaat :D , maar meer om de volgende stap te zetten.

Kijk uit dat je niet teveel "sluipt", probeer iets nonchalanter te zijn in je handelingen. Meer beweging in je lijf, meer ritme. Het voelt alsof je aan het wachten bent op wat ze gaat doen (niet heel gek uiteraard :D ). Wel zorgen dat je zelf veilig bent natuurlijk voor als het niet goed gaat, maar bewegen alsof het volledig normaal is.

Voordat ik ergens op ga zitten, wil ik eerst het zadel (bij wijze van spreken he :D ) met een zwaai op kunnen gooien al wapperend met m'n armen. Wat ik zou doen, is met het singeltje gaan aaien. Hele lijf af-aaien, singel op de billen leggen, singel op de hals leggen, aaien, aaien, aaien, singel op, singel af etc. Niet ruw, snel of overdonderend, maar wel ritmisch en grote bewegingen. Als ze wil weglopen, gewoon meelopen en dooraaien (touw iets korter nemen zodat ze om je heen moet blijven draaien). Als ze stopt met lopen, gelijk stoppen met aaien en singel van het lijf afhalen. Ze reageert nu heel braaf op jouw "ho", maar ze blijft (minimaal) de neiging hebben tot lopen. Dat minimale is op een slechte dag een explosie. Goed om haar zelf te laten bedenken dat stilstaan en ontspannen de makkelijkste oplossing is :)

Zelfde kan je doen met singel vastmaken. Gewoon honderd keer hand onder de buik, aaien, singel pakken en weer loslaten.

Goed dat je het elke dag opnieuw bekijkt hoe ver je kan gaan +:)+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 10:27

Roxy geeft blijkbaar fijne reactie op aanraken achter oren gebied.
Is goed nieuws , want dan mag je conclusie trekken dat ze weinig mentaal trauma meezeult, en jou vertrouwt.
Ken genoeg paarden die hier heel heftig op reargeren, en zich echt fiks bedreigt voelen.
Gelukkig speelt dat bij Roxy niet.

Sanne: weer heel apart , of juist niet :P , dat jij dit ook aanhaalt, maar dan vanuit de visie spieren en de aanhechting hiervan rond atlas en 2en 3e wervel.
Zo mooi dat jij vanuit jou vakkennis ook weet dat hier veel spannings opbouw zit verstopt +:)+
(Hoek masterson)
En ja , helaas tonen heel veel paarden hier vaak problemen, al dan niet ontstaan door verkeerde rij techniek.

Video kom ik later beter op terug, maar ga wel volledig mee met wat Sanne hierover zij.
Je mag inderdaad meer swung erin gaan brengen, meer durven haar prikkels aan te bieden.
Timing is cruciaal, zal later met je stukje film je laten zien op welke momenten.
Dat grounden is super wat je doet +:)+ , is heel belangerijk voor dit soort paarden en maakt dat ze zelfstandig kunnen wachten.
Vindt haar fijn reargeren
Heb je daar een stem opdracht bij ?

Zie al goede ontwikkeling bij je timing, volgens mij groeit niet alleen Roxy maar jij ook. :)
Zie wel veel haar oortjes tegelijk achteruit, wat ervaar je zelf hierbij ?, doet ze dit veel zo ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-17 20:22

Voor de liefhebber nog wat beelden van het begin van de training (letterlijk camera aangezet en dit gedaan). Zo begin ik eigenlijk altijd los, daarna halstertje omdoen en daarna wat nog meer kan die dag.


sanne83: Dat sluipen is idd een dingetje :z m'n instructrice wijst mij er ook op. Ik ga morgen eens aan de slag met jouw suggestie :). Het 100x doen is idd nu mijn huiswerk tot het vanzelfsprekend wordt. Denk dat het eerder 1000x wordt maar we gaan er gewoon voor hihi.

Peetstap: Nee gebruik aanraking sowieso vrij veel, m'n instructrice heeft het altijd met 'door mijn hand heen ademen'. Klinkt een beetje zweverig maar dat visualiseren terwijl ik haar aanraak helpt wel om haar te helpen met afvloeien van de spanning.
Bedoel je met het grounden het tussentijds telkens wachten waarin ze haar spanning in rust kan laten wegvloeien? Daar heb ik verder geen commando voor.
Haar beide oren naar achteren tijdens het singelwerk ervaar ik zelf voornamelijk als al haar aandacht bij hetgeen wat ze spannend vind wat op haar rug gebeurd. Tijdens het loswerken kan ze nog wel eens zuur worden op de overgangen/wanneer ze teveel op haar binnenschouder valt maar dit is imo voornamelijk onbalans. Is ze om andere redenen zuur heb ik geleerd dat dit haar goed recht is maar hoef ik haar niet in mijn buurt te accepteren. Ofwel ze mag zuur doen een eindje van mij weg maar niet in mijn nabijheid (moeilijke oefeningen daar gelaten). Moet zeggen dat ze in het begin al erg boos keek met het naast elkaar lopen, daar zelfs naar mij kon happen. We hebben toen erg veel gewerkt in ieder ons eigen ruimte bewaren, zowel op afstand als dichtbij. Daar zit al veel verbetering in maar ze kan daarin erg uitgesproken zijn, under construction om zo maar te zeggen :P

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 11:55

Moest even tijd vinden om zere neus je video te bekijken.

" grounden" doe je rond 4:20 in je eerste video.
Je leert paard stil te staan en te wachten op je.
Jij doet dat hier prima door halsterlijn op de grond te leggen.

Je mag het gerust anders noemen :D , ik heb er zelf het woord 'wachten' aan geknoopt.
Zij reargeert goed hierop , gezien dat je terugloopt met singel e.d en ze dat helemaal ok vindt.
Dit grounden kun je gaan uitbreiden door om haar heen te lopen, al dan niet met aanraken , hand op rug leggen en zo rond te gaan achterlangs maar ook onder haar hoofd door.
Wat je aangeeft: niks is eng waar ik me ook bevind.
Kun je uitbreiden door ruiger te bewegen ook om haar heen, wat springen, wat rare flap bewegingen maken , etc.
Volgende stap is plastic zak mee, of handoek en daarmee haar aanraken en om haar heen lopen.
Bij spannings opbouw (prima ,laat maar gebeuren) pas stoppen als ze zelf uitvogelt hoe ze terug kan komen in rust modes, niet eerder.
Als ze daarbij beweegt hoef je niet te wachten tot ze weer stil staat, maar een oog opslag kan al voldoende zijn.
Je uitendelijke doel is dat ze zelf weer stil leert staan, de weg erna toe is aanvoelen wat paard laat zien.
Dat timen en paard lezen is cruciaal, kan niemand je leren vanaf forum, maar alleen ter plekke wat jij waarneemt en aanvoelt.
Verwacht dat je dat punt zelf wel aanvoelt bij Roxy.

Zie je nl rond de 2:20 precies het juiste doen, je houdt singel erop totdat ze zelf weer rustig wordt.
Zie rond 2:32 2:34 hoe ze zelf het afbouwt, en tot slot lekker afkauwen.
Daarvoor zag jij dus aantal signalen die wij niet kunnen zien.
Dit zijn dus de momenten die je uit kan gaan bouwen, door meer aan te bieden en ook wat ruiger, minder voorzichtig met swung en lange bewegingen.
Had je op 2:18 singel eraf gehaald had je exacte tegenover gestelde bereikt.

Dat grounden of wachten is straks heel fijn bij poetsen, Hoefsmit, praatje maken onderweg, oversteken weg, etc, etc.
Zie je het voor je ?, dit gevoelige paard losstaand terwijl hoefsmit aan het werk is :)

Zou zelf trouwens bij oefenen hierin met nog kans op spannings opbouw niet de lijn op de grond leggen, de kans dat ze erop stapt en ruk aan halster/neus krijgt is groot en net niet wat je wilt(pijn), hop paniek ?
De 2a3 meter lijn in je hand begin je mee, dan eventueel over hals heen leggen en daarna geheel los.

Die van mij stopt als ie op lijn stapt gelukkig, maar paniek heb ik bij andere paarden ook meegemaakt als lijn simple tegen benen aankomt.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lotus_Tessa, wend2009 en 34 bezoekers