[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 22:33

Afbeelding

Toen in september 2017 de appaloosa die ik heb ingereden helaas toch niet geschikt blijkt voor intensief rijden ben ik opzoek gegaan naar een ander verzorgpaardje. Zo doende is Roxy op mijn pad gekomen, een 6 jarige arabier die nog niet ingereden is maar wel pogingen tot zijn ondernomen. Ik ben wezen kijken en voelde direct een klik met dit sensibele paardje dat alleen maar opgepompt in de adrenaline kon draven en galopperen. Overleg met de eigenaresse gehad en zij is akkoord gegaan Roxy te verhuizen naar de stal waar ook de appaloosa Luus staat zodat ik ze beide kan blijven zien en Roxy lekker lang buiten komt te staan. Alle props naar de eigenaresse die 11km met Roxy naar stal is komen wandelen omdat trailer laden helaas nog niet te doen is.

Ik ben nu krap een jaar verder, en alhoewel Roxy verbeterd is blijkt het toch een lastiger project te worden dan ik had verwacht. Afgelopen zomer gingen we met grote sprongen, heb ik over haar rug mogen hangen en wilde ze graag met mij aan het werk. Nu met de wisselingen van het seizoen wordt het allemaal weer een stuk lastiger en geeft Roxy aardig wat tegengas. Het leek mij een leuk een volg-topic aan te maken om voor mij de motivatie hoog te houden en tips te krijgen van mijn mede-bokkers.

Ik ben erg veel bezig met het horsemanship vanaf de grond, rechtrichten aan de hand, desensibiliseren. Daarbij probeer ik rekening te houden met het plezier van het paard in het werken, ik wil graag dat niet alleen ik maar ook m'n paard het naar haar zin heeft en zich prettig voelt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 02-10-17 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-17 22:48

Hier komt het afgelopen jaar in een vogelvlucht zodat jullie een beeld hebben waar ik mee bezig ben. Uiteindelijk doel is van Roxy een rijpaard te maken..

17-12-2016
Genieten van dit expressieve paardje dat mijn geduld heel goed kan testen maar er ook heel veel voor terug geeft. Valt trouwens niet mee, filmen en de juiste lichaamshouding handhaven tegelijk xD.


18-03-2017
Soms voelt het als een voorrecht om met dit heerlijke dier te mogen werken. Met veel kleine stapjes kom je er ook, vandaag een barebackpad opgedaan en ze gaf geen kick.


11-06-2017
Als je jeuk hebt... dan moet je krabben. Is het op een rare plaats, dan kriebel je ernaast :+
Afbeelding
Afbeelding

07-08-2017
Ik kreeg inmiddels best vaak de vraag of ik al op Roxy zit, het antwoord is nog altijd 'nee'. Wat ik dan wel al die tijd doe? Behalve desensibiliseren ben ik ook bezig met haar rechtrichten aan de hand. Door systematische oefeningen probeer ik haar lijf symmetrischer, soepeler, evenwichtiger en sterker te maken zodat ze het ruitergewicht straks in balans kan dragen. Bijkomend voordeel is dat ze straks ook de knopjes al kent voordat ik erop ga zitten. En daar is nog zát werk in te verzetten. Deze oefening van schoudervoor, keertwending schouderbuiten weer een keertwending en wijkend terug vergt nog wel wat oefening voor ons beide x).


03-09-2017
Er komt in de galop ook steeds wat meer ontspanning, dit was voorheen iets wat ze alleen vol adrenaline kon.


12-09-2017
Zelfreflectie.. zó belangrijk met het werken met paarden.

Roxy begon vandaag met als een gek door de bak galopperen zonder contact met mij te maken. Toen ik merkte dat ik mij daar enorm aan irriteerde en daardoor een katalysator van haar gedrag werd ben ik de bak uit gelopen en heb ik het gangpad in de stallen geveegd. Toen ik terugkwam stond Roxy rustig in de bak te wachten en was ik weer zen.
Vervolgens hebben we ontspannen kunnen werken en heb ik voor het eerst een beetje over haar rug gehangen. Mevrouw vond dat prima :). Neem rustig de tijd als het niet goed gaat om bij jezelf na te gaan wat er in jouw eigen energie/uitstraling kan verbeteren. Probeer het eens, het werkt een stuk beter dan het blijven voeden van elkaars frustratie.


17-09-2017
Maar helaas zoals jullie weten... Met paarden werken is met ups en downs, gemaakte fout van deze sessie: er vanuit gaan dat alles wat afgelopen weken geen probleem was daardoor automatisch nu ook geen probleem zou zijn. Iedere dag is anders en zo moet je ook iedere dag goed luisteren naar wat je paard aangeeft. Roxy staat hier met het aansingelen al strak, ik dacht echter dat het wel mee zou vallen omdat ze t bb-pad al zó vaak probleemloos om heeft gehad. Fout dus! In het 2e filmpje zie je hoe ik dacht dat ze haar spanning had afgevloeid in de stap, inschattingsfout!.. ik had het pad tussen het eerste en het 2e filmpje wel al aantal keer opnieuw opgelegd en vast gemaakt. Uiteindelijk heeft ze wel nog ontspannen met het bb-pad gelopen/gedraafd maar hangen was vandaag uiteraard geen optie. Aan het eind spanning laten afvloeien in het werk zonder tuigage, maar hierin zie je dat ze toch spanning overhoud.




De laatste tijd gaat het wat minder, ze heeft minder zin om te werken. Wil eigenlijk geen tuigage om en maakt in veel dingen spanning. Ik heb besloten nu de schriktraining iets meer op te pakken.

23-09-2017
Ik bekap de paarden zelf en wilde Roxy weer bekappen, vriendin gevraagd haar beet te houden en zo begonnen met haar voorvoet bekappen. Ze gedroeg zich voorbeeldig tot ze ergens (werkelijk geen idee waarvan) van schrok, ze draaide zich voor dat een van ons het doorhad om en sloeg direct naar mij uit met een achterbeen. Ik voelde een hoef langs mijn kaak zoeven, had de modder op mijn lip zitten maar dank mijn beschermengel dat ik met de schrik vrij kom. Helaas met Roxy niets meer te beginnen, wil niet eens meer een voetje optillen en zit vol adrenaline. In de bak gezet en de andere paarden maar bekapt, toen nog 1x een voetje opgetild maar meer zat er helaas niet meer in vandaag.
Afbeelding


28-09-2017
Op sommige dagen moet je gewoon erkennen dat het trainen even niets wordt en een ander plan maken. Roxy had met het van de wei halen al geen zin om het halster om te laten doen, dan weet ik genoeg. Gelukkig heb ik dan nog mijn geheime wapen: super-appaloosa Luus die altijd wel zin heeft om iets leuks te doen, en kan ik daardoor Roxy stiekem alsnog een beetje bij de training betrekken.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:00

Wat leuk dit, ben erg benieuwd hoe je het aanpakt! Ik ga volgen!

Sjors & Sjimmy

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:06

ik dacht eerst dat t tweede filmpje de eerste keer was dat ze met een BB-pad liep.. maar jij bent er nu een
jaar mee bezig en daarvoor is er al geprobeerd om r onder het zadel te krijgen?
Of lees ik het verkeerd?

(ik geef overigens geen reactie, kritiek of tips, alleen de vraag of ik het goed gelezen heb :) )

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:09

Interessant volgtopic. Ik volg jullie erg graag en ben benieuwd hoe je dit verder aanpakt. Het klinkt als een lange/lastige/uitdagende weg. Succes!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:29

Leuk paard en mooi dat je zo de tijd wilt nemen.

Ik moet wel zeggen dat ik vooral bij de filmpjes van 17 september een beetje de vibe krijg van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. Het is natuurlijk een filmpje, ik kan de subtiele dingen die gebeuren niet zien en er mist een hoop context. Toch krijg ik een beetje de indruk van een paard dat wellicht angstig is aangelegd, maar ook heeft geleerd om een dikke middelvinger op te steken en bij gebrek aan duidelijkheid eigenlijk de touwtjes in eigen handen neemt. Jij blijft daarbij wel heel mooi rustig, maar wellicht ook een beetje passief. Tijdens het belonen met voer is ze in mijn ogen ook nog niet in een mindset die je moet willen bevestigen (of probeer je haar met voer daar te krijgen?).
Nogmaals, het is puur mijn interpretatie van iets wat ik op een (klein) scherm voorbij zie komen. Dus het kan heel goed zijn dat jouw beleving heel anders is.

Heb hier zelf ook een sensibel Arabiertje lopen die vroeger ook het padje af en toe kwijt was, zijn niet de makkelijkste types maar ze geven je wel vaak voldoening als iets lukt. Hoop dat jullie snel de weg naar vooruitgang weer vinden.


Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-17 15:16

Lindeeee schreef:
Wat leuk dit, ben erg benieuwd hoe je het aanpakt! Ik ga volgen!
Gezellig, ik ben ook nog een beetje zoekende in wat nu wel werkt en wat niet.

Cer schreef:
ik dacht eerst dat t tweede filmpje de eerste keer was dat ze met een BB-pad liep.. maar jij bent er nu een
jaar mee bezig en daarvoor is er al geprobeerd om r onder het zadel te krijgen?
Of lees ik het verkeerd?

(ik geef overigens geen reactie, kritiek of tips, alleen de vraag of ik het goed gelezen heb :) )
Dat was inderdaad de eerste keer met barebackpad. Ze heeft voor ik ermee aan de slag ging wel een longeersingeltje om gehad en ook 1 keer een zadel. Met het zadel is ze zo hard gaan rennen in de longeercirkel dat ze in de paniek onderuit is gegleden, niet echt een goede ervaring dus. Longeersingeltje maakt ze ook veel spanning/bokken op. Ik sta overigens en dat is voor iedereen geheel open voor reacties, tips en kritiek. Of nouja kritiek, gewoon als volwassenen onderling discussiëren en ideeën uitwisselen.

freetorun schreef:
Interessant volgtopic. Ik volg jullie erg graag en ben benieuwd hoe je dit verder aanpakt. Het klinkt als een lange/lastige/uitdagende weg. Succes!

Dankjewel, ik denk inderdaad niet dat ik hier 1,2,3 mee klaar ben.

mooney schreef:
Leuk paard en mooi dat je zo de tijd wilt nemen.

Ik moet wel zeggen dat ik vooral bij de filmpjes van 17 september een beetje de vibe krijg van 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden'. Het is natuurlijk een filmpje, ik kan de subtiele dingen die gebeuren niet zien en er mist een hoop context. Toch krijg ik een beetje de indruk van een paard dat wellicht angstig is aangelegd, maar ook heeft geleerd om een dikke middelvinger op te steken en bij gebrek aan duidelijkheid eigenlijk de touwtjes in eigen handen neemt. Jij blijft daarbij wel heel mooi rustig, maar wellicht ook een beetje passief. Tijdens het belonen met voer is ze in mijn ogen ook nog niet in een mindset die je moet willen bevestigen (of probeer je haar met voer daar te krijgen?).
Nogmaals, het is puur mijn interpretatie van iets wat ik op een (klein) scherm voorbij zie komen. Dus het kan heel goed zijn dat jouw beleving heel anders is.

Heb hier zelf ook een sensibel Arabiertje lopen die vroeger ook het padje af en toe kwijt was, zijn niet de makkelijkste types maar ze geven je wel vaak voldoening als iets lukt. Hoop dat jullie snel de weg naar vooruitgang weer vinden.

Ik snap je reactie en zal even wat context bij de video leveren :).
Roxy heeft geleerd met alles wat eng is als een gek te gaan galopperen/bokken zonder daarbij na te denken. Ze gaat dan eigenlijk haar benen achterna maar haar hoofd doet dan niet meer mee. Op het filmpje van 17-09 hoor je me al zeggen 'ze maakt wat meer spanning dan normaal', ze was onrustig en ik zette toch door met het pad vastmaken omdat ze dat in mijn hoofd nu wel moet kennen en accepteren. Je ziet dat het haar toch teveel wordt en ze daarbij reageert door te steigeren, ik laat haar even gaan maar ze blijft steigeren en geef vervolgens een waarschuwende "Hé". Op die waarschuwing blijft Rox staan en lijkt in ieder geval even na te denken ipv alleen maar te doen en niet te denken. Ik kies er op dat moment voor om een voertje laag aan te bieden (had lager gekund) en haar vervolgens aan de hand te stappen, ze is op dat moment inderdaad niet in de mindset waar ze moet zijn maar ik beloon haar voor het feit dat ze stopt met het paniek gedrag en na gaat denken. Ik hoop daarbij dat ze door kauwen nog wat spanning afvloeit, als dat niet gebeurd besluit ik haar aan de hand te gaan stappen (daar vloeit ze uiteindelijk wel wat in af). Als ze afvloeit doe ik het pad weer af, vervolgens weer een paar keer op en af. In het tweede filmpje heb ik het bb-pad al een aantal keren op en af gedaan en ermee gewandeld, ik wil haar iets meer lengte geven voor een drafje maar helaas had ze toch nog teveel spanning en begon met bokken. Ik wil voorkomen dat ze dan in het rennen en galopperen riedeltje komt wat haar zo eigen is dus zodra het lukt roep ik haar naar me toe en stap ik haar weer aan de hand.

Wat ik met Roxy vrij snel heb ontdekt is dat een 'sterke' ruiter haar juist enorm nerveus en onzeker maakt, ze heeft ruimte nodig om zich te ontplooien en op haar gemak te voelen. Iedere keer als ik denk 'nou paard nu even niet zeuren' bouwt ze spanning op tot een nerveuze adrenaline bom. Luus (de appaloosa) is heel anders, daar moet je af en toe tegen zeggen joh even geen grapjes gewoon doen wat ik zeg en dat is dan oke, sterker nog als je dat niet doet gaat ze d'r eigen gang. Dat is bij Roxy echter niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 03-10-17 15:31, in het totaal 4 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:26

Interessant dit, het doet me een beetje denken aan mijn eigen pony vorig jaar :) Dat verhaal steekt alleen iets anders in elkaar, maar toch zie ik wel een aantal gelijkenissen.

Ben benieuwd naar het vervolg!

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:42

Mooi om te zien dat je haar dan ook echt gaat 'uitpuzzelen' en daarop je aanpak baseert en haar traint op een manier die voor haar werkt!

Sjors & Sjimmy

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 07:33

08-10-2017
Les gehad, Roxy begint zich duidelijk steeds meer op haar gemak te voelen. Daar komen ook gedragsveranderingen bij kijken, minder angst en meer dominantie. Vandaag bezig geweest met regels stellen en direct reactie + zeer consequent respect voor mijn eigen ruimte. Mooi om te zien hoe ik inmiddels wat meer kan corrigeren zonder dat ze over haar toeren raakt. Als ik in het begin met de leadrope eigen ruimte had geclaimd zou ze aan de andere kant van de bak gaan staan en niet meer dichterbij komen, nu doet ze netjes het pasje achteruit wat ik vraag. Nog mooier om te zien was dat ze zich prettig voelde met de strengere regels en daar perfect in ontspande. Voor mezelf een eye-opener dat ik iets te lang ben blijven hangen in haar oude angstige gedrag en haar gedragsontwikkeling niet als zodanig heb herkent.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 07:41

Knap hoor dat je zo’n project oppakt. Ik zie een paar dingetjes: ik zou lager belonen en wachten tot ze iets meer spanning loslaat voordat je een stap verder gaat. Ook zou ik met lagere stem belonen, hoge stem is hoog in energie is stress uitzenden.

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:38

wauw ik vind het echt super super super knap dat je het zo aanpakt, ik had haar direct bij Gert van 't Hof gezet, maar dat is dan echt puur omdat ik 1) de capaciteiten niet heb om met dit soort paarden om te gaan en 2) (wat eigenlijk ook al bij 1 hoort) absoluut het geduld niet := (ik ben best wel een zenuwleier)

Ik ga volgen en ik ben benieuwd wat je allemaal nog met haar gaat bereiken. Heb je al een einddoel voor ogen? En hoe zit de eigenaresse erin? Ik bedoel daarmee meer zoiets als: een paard waar je eigenlijk niets mee kan is net zo duur als een paard waar je wel wat mee kan. Het is best een dure hobby om een paard te houden voor een ander waar niets mee te bezeilen valt.... behalve en wortel geven :=

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-17 20:36

Caira schreef:
Knap hoor dat je zo’n project oppakt. Ik zie een paar dingetjes: ik zou lager belonen en wachten tot ze iets meer spanning loslaat voordat je een stap verder gaat. Ook zou ik met lagere stem belonen, hoge stem is hoog in energie is stress uitzenden.

Lage belonen viel mij idd ook op, moet lager. Moet zeggen dat ik daar ook wel een beetje schrok van haar uitbarsting. Ze maakte wel spanning maar had niet verwacht dat ze zou gaan steigeren omdat ik een paar dagen ervoor nog had gehangen. Je ziet mij daar dus ook wel geschrokken zijn %). Maar doe het vaak onbewust nog te hoog, als ik eraan denk doe ik 'm bewust lager idd. En dat hoge stemmetje, echt vreselijk! Ben hard aan het werk dat te minderen :+

Mer1980 schreef:
wauw ik vind het echt super super super knap dat je het zo aanpakt, ik had haar direct bij Gert van 't Hof gezet, maar dat is dan echt puur omdat ik 1) de capaciteiten niet heb om met dit soort paarden om te gaan en 2) (wat eigenlijk ook al bij 1 hoort) absoluut het geduld niet := (ik ben best wel een zenuwleier)

Ik ga volgen en ik ben benieuwd wat je allemaal nog met haar gaat bereiken. Heb je al een einddoel voor ogen? En hoe zit de eigenaresse erin? Ik bedoel daarmee meer zoiets als: een paard waar je eigenlijk niets mee kan is net zo duur als een paard waar je wel wat mee kan. Het is best een dure hobby om een paard te houden voor een ander waar niets mee te bezeilen valt.... behalve en wortel geven :=

Einddoel niet echt, we gaan zien hoever we komen. Zou leuk zijn als we er een beetje een fatsoenlijk rijpaard aan over houden. Heb idd dat gesprek met de eigenaresse gehad maar die is enorm gek op dat dier en wil haar alle kans geven om zich te ontwikkelen. Als het mij niet lukt wordt het een ander verhaal, maar zo'n paard is ook weer lastiger verkopen uiteraard en ze wil d'r eigenlijk niet kwijt.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-17 18:53

Nadat ik vandaag met Roxy heb gewerkt heb ik ook een stalgenootje even laten 'voelen' hoe het is om met haar te werken. Mooi om te zien is hoe Roxy daar nadat ze wat met elkaar op de cirkel hebben gecommuniceerd echt even tijd nodig heeft om dat te verwerken.

Ook nog een klein beetje gehangen, dit ging goed totdat ik iets te veel druk gaf en Roxy met een bok vooruit sprong. Daarna wel weer met een arm over haar heen kunnen leunen zonder al teveel stress, maar was duidelijk erg spannend.


Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Leo

Berichten: 50034
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:40

Wat een interessant topic. Moeilijk project heb je, maar heel mooi hoe je haar deze kans geeft. Ik volg mee, met mijn eigen project in mijn achterhoofd. :) een heel ander paard qua karakter overigens, niet echt vergelijkbaar. Maar toch heel interessant.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Fleurtje07

Berichten: 30
Geregistreerd: 09-10-16
Woonplaats: Zeeland

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:18

Erg leuk dat je ons ook de kans geeft om dit te volgen! Heb zelf verder geen ervaring met dit soort projecten, dus zal een stille meelezer zijn :D

Storm, mijn allerbeste vriendje❤️
[PP] [VOLG] De welshpony Storm!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 09:42

Supergaaf en interessant om te volgen dit!
Super dat je haar de tijd geeft

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 10:38

Dankjulliewel :). Roxy haalde vanmorgen weer het bloed onder m'n nagels vandaan. Ze was enerzijds wat dwars en reageerde naar mijn standaard niet vlot genoeg op m'n hulpen maar als ik haar daarop corrigeerde was ze erg snel over haar toeren. 2x de bak uitgelopen om even tot 100 te tellen en uiteindelijk hartstikke goed kunnen afsluiten dus dat was prettig.

Zo ziet het eruit trouwens wanneer je alles in het leven eng vind maar dol op eten bent :+


Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:54

Jeetje daar heb je echt nog wel veel werk aan := Wat heeft dat diertje meegemaakt om zo te zijn geworden....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 13:22

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe ze gehouden wordt. Staat ze samen met andere paarden? Put ze daar rust uit? Want misschien zou je daar gebruik van kunnen maken:-)

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 19:00

Mer1980: Dat is het aparte, de eigenaresse van dit dier heeft haar bij de fokker vandaan en was daar ook regelmatig te vinden dus weet eigenlijk alles van Roxy. Zij is hartstikke goed voor Rox en zou d'r nooit kwaad doen. Er zijn wel dingen onhandig gegaan die Roxy als onprettig heeft ervaren maar niets waar de meeste paarden niet gewoon overheen zouden komen. Ben bang dat dit ook een groot gedeelte karakter is, super onzeker.

Swartbeessie: Ze staat met een super nuchtere appaloosa merrie van dezelfde leeftijd, in de zomer 24/7 buiten en met slechter weer gaan ze in de nacht naar binnen. Ik gebruik de appaloosa regelmatig om met Roxy te trainen, dan doe ik bij de stippel het longeersingeltje om en zo wordt Roxy daar ook nieuwsgierig naar en krijg ik 'm bij haar ook op. Er staat nog een Arabier op stal maar die staat nu apart van de merries, is een 8-jarige ruin die tot zijn 6e hengst is geweest en die heb ik Roxy al meerdere malen zien dekken waardoor Roxy hormonaal totaal uit balans raakt. Maar dat staat eigenlijk al heel de zomer apart van elkaar. Rox vind zeker stabiliteit en rust bij de appaloosa, was ook erg blij toen ik ze van de zomer samen zag liggen slapen in het zand.
Deze situatie is wel pas sinds een krap jaartje toen ik met haar aan de slag ben gegaan en ze dus is verhuisd. Daarvoor stond ze grotendeels op stal op een manege, ik heb het idee dat die omgeving voor Roxy veel te veel was en ze daar erg overprikkeld raakte + te weinig beweging.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:19

Daar heb je een leuke dagbesteding aan. Ik volg ook, ben benieuwd hoe ver je gaat komen! :j

10 jaar geleden was mijn verzorgspony nog veel hysterischer en banger (aanraken = opeten toch?) en dat is nu een bomproof pony die met een rendiergewei over de kerstmarkt huppelt. Alles kan...

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-17 14:04

Vandaag wel een leuke sessie paarden coaching gehad met Mia Euwes van Ostara coaching (http://www.ostara-coaching.com).
Het was voornamelijk een try-out om te kijken hoe Roxy als sensitief dier geschikt is als demo paard maar het wat stiekem best leerzaam/confronterend. Er werden op een gegeven moment pionnen en papieren neergelegd en dat waaide weg maar Roxy schrok eigenlijk nergens van en was heel relaxed omdat ik vooral met mezelf bezig was en niet zozeer iets van Roxy wilde. Geeft te denken hoeveel van haar gespannen gedrag ook door mij (en wie er dan ook mee omgaat) wordt aangewakkerd. Ik zal er nu actief aan blijven denken dat kleine duiveltje op de schouders te negeren die zegt 'het gaat toch niet lukken'. Ook deken opdoen was op het eind helemaal geen probleem, ze stond keurig ontspannen stil terwijl ze dat vaak toch spannend vind.

Ik heb weer stof om over na te denken en mee aan de slag te gaan :)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 14:12

Kasmir schreef:
Nadat ik vandaag met Roxy heb gewerkt heb ik ook een stalgenootje even laten 'voelen' hoe het is om met haar te werken. Mooi om te zien is hoe Roxy daar nadat ze wat met elkaar op de cirkel hebben gecommuniceerd echt even tijd nodig heeft om dat te verwerken.

Ook nog een klein beetje gehangen, dit ging goed totdat ik iets te veel druk gaf en Roxy met een bok vooruit sprong. Daarna wel weer met een arm over haar heen kunnen leunen zonder al teveel stress, maar was duidelijk erg spannend.


ik vraag me oprecht aan zonder aanval waarom het paard hierin niet doorgepakt word. je hebt een stap gedaan zei geeft daar reactie op en je doet een stap terug.

ik zou het bij de stap houden en doorgaan tot ze daarin ontspant.
ik rijd vele in en ga nooit snel een stap terug tot ze op het moeilijk moment ook een deel ontspanning laten zien. dus hangen en bokken is voor mijn een not done en zal ik daar dus niet stoppen en hang ik nog een keer. ( toevallig vandaag ook met pony meegeregen rug bol wegschieten en bokken 20 minuten later gestapt en gehangen zonder rug bollen. en dan stop ik pas.

wat ik vooral merk bij dit stoort paarden is dat je de echte leiding moet nemen en niet te sappig moet omgaan ( uiteraard altijd met respect naar elkaar).

overigens laat ik voor dit soort paarden altijd Ruiterbewust komen (cranio secraal therapeut)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KaasSouffle_, pillow, Slmt9, Yavanna en 42 bezoekers

cron