[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:29

He denk ik , is dat de Roxy ??, ja echt wel :P

Fijn dat ze haar nieuwsgierig zijn zo mooi toont, o.a. met de touch.
En heel leuk voor mezelf om herkenbare dingen te zien hierin.

Ze beweegt haar voeten, draait, volgt met aandacht, spanning is eraf.

Denk even hardop; hoe kun je deze eigenschap van Roxy in gaan zetten in training??
Hier moet je wat meer mee kunnen, wie denkt er mee of heeft ideeen.

Vraag: is ze onderweg rondom stal ook op deze manier nieuwsgierig en snuffelig ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 09:54

Ja haar nieuwsgierigheid “moet” ik wat mee. Hoop dat de gedragstherapeute mij daar as maandag ook nog leuke tools mee kan geven. Als jullie geniale ideeën hebben hoor ik dat graag.

De weg naar stal kent ze en doet ze in 1 rechte lijn maar daar liggen dan ook brokjes en hooi klaar. Maar dat snuffelen en nieuwsgierig is wel echt Rox, alleen komt dat niet verder dan tot dr neus. Het moet niet dr lijf gaan aanraken xD

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Marocje
Berichten: 5590
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:35

Dat is dus heel herkenbaar. Mijn pony is lang niet zo gevoelig meer als Roxy nu (nog) is, maar dat was ook echt een 'paniekbeestje'. Gaat er ook nooit helemaal uit trouwens, maar had ook niet verwacht dat we hier zouden komen.

Ik had net 'touch' aangeleerd. Aanraken met de neus. Gaan we buiten wandelen, is een betonblok heel eng. Dus ik ernaartoe, ff zitten, aanraken ed. Pony werd alweer rustiger en bleef staan. Dus ik gaf het commando 'touch' en hij raakte hem met de neus aan. Op dat moment ging trouwens wel door me heen dat het geen slimme zet was, want kans was groter dat het net te vroeg was (pony was nog niet gerust erop). Maar het ging gelukkig goed en hij ontspande zichtbaar.

Maar die nieuwsgierigheid komt dan echt heel goed van pas! Net zoals ontzettend graag willen werken voor je, met je.. Daar heb je al zoveel mee gewonnen!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:34

Krijg bij mijn achterdeur het een ander aan pb, maar verwijs ze door om het toch in dit topic te plaatsen.
Niet in de laatste plaats om zelf ook wat van de reacties te mogen leren. ;)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:47

Kasmir schreef:
Ja haar nieuwsgierigheid “moet” ik wat mee. Hoop dat de gedragstherapeute mij daar as maandag ook nog leuke tools mee kan geven. Als jullie geniale ideeën hebben hoor ik dat graag.

De weg naar stal kent ze en doet ze in 1 rechte lijn maar daar liggen dan ook brokjes en hooi klaar. Maar dat snuffelen en nieuwsgierig is wel echt Rox, alleen komt dat niet verder dan tot dr neus. Het moet niet dr lijf gaan aanraken xD


Het is juist als je haar mee neemt , rondom haar vaste route naar voorwerpen en omgeving waar ze nog niet is gewent waar je haar snuffel en onderzoek gedrag kunt gebruiken.
De Wasplaats, een openstaand leeg hok met kanteldeur, langs de kuilpakken, trekker , etc, etc.
Al gaande van een wapper stukke kuil plastic tot de super enge statische ton met stookhout vol kabouters.
Lange lijn eraan, maar dat hoef ik jou dus echt niet meer te tippen. :)

Ze schrikt waarschijnlijk zich ook de pleuro's van iets wat omvalt vlak bij haar ?
Of een dichtwaaiende deur ?

Je kunt ook beginnen met bij het poetsen , mits ze dat relaxed toelaat, werk handschoenen aan te doen , en tussendoor met die handschoenen los in je hand daarna op haar lijf te rossen.
Terugkomen bij haar favo kriebel plekjes. :P
Toont ze snuffel of hap gedrag naar die handschoenen of ander iets, altijd ruimte geven hiervoor.
Wellicht kun je een handdoek inzetten over lijf, nek, achter oren (niks gaan forceren achter oren) op rug, kont , langs benen etc, etc.

Werkt niet altijd om iets wat eng is te stabiliseren, heb mogen werken met een fries, en daar stond op route van stal naar bak een bak met kloofhout e.d.
We hebben het es uitgerekend , naar na ruim 700x langsgaan bleef die bak nog altijd vet eng.... :? _O-
Maar das misschien ook wel fries eigen denk ik wel es...

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:06

Omdat ik van dit soort anekdotes hou.

Harry Whitney schreef:
"A student complained that her sometimes-hot horse spooked at a rock near her barn. “The horse had walked by that rock every day for years, and this one day, she decides to spook at it!” Harry then tells us a story to illustrate his philosophy regarding the horse spooking at the rock.

“You are at home, alone, at night. A storm comes up complete with thunder and bright lightning, and you are feeling a little scared—glad to be safe in your house. Suddenly, a loud clap of thunder makes you jump just as the power goes out. A second later the phone rings and you jump again, your heart pounding as you grab the phone. On the other end of the line is someone, someone breathing heavily. “Who is this?” you shout—really scared now! They hang up. There is a knock on the back door. Who is out there in this weather? Is it the caller? You decide to barricade yourself in your room. As you head to the door in the dark, suddenly you bang into a table. You SCREAM and jump back, terrified…

The story stops there. We all just sit a minute in silence, thinking about what Harry has just said. “It’s not about the table,” Harry tells us. “You are not afraid of the table. It’s about how you were feeling right before you ran into the table.”

The room is silent. Then, one of us says to Harry, “It’s not about the rock. The horse was feeling overwhelmed inside way before she startled at the rock.” “Right”, says Harry quietly. “Say that you told someone your storm story. That person might think “…she’s afraid of the table, I can help fix that.” They take you to the table to show you it isn’t a scary table—encourage you to stroke the table and stand by the table and eat off the table. You’d think they were crazy! It’s NOT about the table.” Harry
continued, “the trick is to be able to see what the horse is feeling before she spooks at the rock.”
~Harry Whitney

"Good horsemanship is handed down from one friend to another"

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:58


Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 00:16

Heb alles gelezen (mooie anekdote Janico!), zit met m’n mobiel is altijd zo lastig een lange tekst te schrijven maar die houden jullie nog tegoed. Beetje drukke periode momenteel x).

Vandaag uitvoerig (ruim 4uur :oo) met de gedragstherapeute gesproken en naar Rox gekeken en een aantal hele goede aanknopingspunten gekregen. Kan hier hopelijk weer echt een aantal stappen mee vooruit. Veelal mij op fouten gewezen die er met de tijd in zijn geslopen :o en waar ik echt wat mee kan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:41

Kasmir schreef:
H en een aantal hele goede aanknopingspunten gekregen. Kan hier hopelijk weer echt een aantal stappen mee vooruit. Veelal mij op fouten gewezen die er met de tijd in zijn geslopen :o en waar ik echt wat mee kan.


Mocht je binnenkort wat meer tijd over hebben, hoor ik gaarne wat die
Citaat:
hele goede aanknopingspunten
zijn natuurlijk. ;)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-17 18:07

Ok even op m'n werk :P.

Toch met samen praten even goed uitgediept waar het fout is gegaan. Dat is toch wel een periode van haar 2,5 jaar tot 5 jaar waarbij het structureel verkeerd is aangepakt en waarbij er een soort pad in haar hersenen in is gesleten die ze nu bij iedere onzekerheid (of als ze alleen al denkt dat het spannend wordt) pakt. Nu aan mij om dat pad iedere keer af te sluiten, en een betere optie te bieden zodat ze ook niet zoveel 'keuzestress' heeft.

Longeersingeltje is ze gewend in laag energieniveau, daar is ze longeersingelmak. Maar in een wat hogere energieniveau is ze nog niet longeersingelmak. Voor mij nu veel aan haar galop te werken, dat moet een meer stabiele gang worden. Eigenlijk moet ze ook wat vlotter kunnen gaan bewegen zonder dat direct met stress/adrenaline te doen wat ze wel vanaf jongs af aan heeft geleerd. Vanuit daar moet ze longeersingelmak worden in stap, draf, middendraf, galop, middengalop. Als ze dan een dag wat meer spanning heeft en ze gaat in een vlotte draf weg oid dan heb ik niet meer die explosies op de veranderde druk van het singeltje.

Longeren was ik al beetje mee bezig de zoals Jannico het zo mooi verwoorde 'slack' uit de lijn te halen. Vandaag haar op de kaptoom gelongeerd met verbinding, dat ging verbazingwekkend goed. Ook met singeltje opdoen was geen probleem en met singeltje stap, draf en galop gedaan. Galop gaf spanning, maar toen ze er vandoor wilde kon ik haar eigenlijk op de kaptoom heel mooi terug sturen naar een rustigere gang waardoor explosie kon worden voorkomen :). Vanuit daar weer in mijn tempo verder gewerkt. Doordat ik meer verbinding hou met de lijn kan ik ook wat directer ingrijpen.

Hoefsmid hebben we met de clicker getraind en dat ging echt bijzonder goed. Heb gisteren toen de gedragstherapeute er was Roxy al rondom steunsels weggesneden zonder problemen.

Huiswerk is nu voornamelijk galop oefenen, lomp zijn oefenen (moet alles uit m'n handen laten vallen en overal tegenaan trappen of overheen struikelen :P), en uit mijn eigen patronen stappen. Zo ga ik vanaf nu Rox na 't trainen in de bak even alleen op stal wat brokjes laten eten. Haar eens op stal poetsen of juist ergens anders op het terrein poetsen. Daarnaast met de clicker aan de slag voor de hoefsmid en de dierenarts zodat die ook hun werk kunnen gaan doen zonder al te veel stress. Daarnaast op allemaal kleine handelingen gewezen, zoals dat ik de neiging heb snel voorop te lopen en Rox achter me aan ipv partnerpositie. Ook dat ik met bijv het singelen de neiging heb naar haar te kijken en te wachten. Vroeg ze letterlijk 'waar wacht je op'... uhm ja damm op dat ze iets fout gaat doen en dat is nou juist niet de bedoeling, ze doet het goed dus gewoon door met of aansingelen of het singeltje er weer afhalen x).

Moet zeggen dat Rox momenteel ineens erg goed gaat. Onder het motto 'Niet vragen hoe het kan, profiteer ervan!' :P.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:06

Fijn dat je dit wilt delen in topic met ons, leer hier zelf ook van omdat jullie echt bij Roxy zijn en wij hier veilig op een afstand.
Gut de uitleg erbij en het benoemen van " keuzestress" is geniaal.

En dat het nu is lekker gaat, he mag er ook es een duppie vallen bij paardje na zoveel inzet en geduld van jou kant. +:)+

Enne dat "ruig en onbehouwen doen" past ook precies in plaatje wat ik aangaf met handdoek rommelen, deur die dichtklapt, etc, etc.
Dat moet gewoon goedkomen :)*


Ben zelf begonnen in de training van rustig blijven tijdens opstappen toch de voedsel beloning erbij te pakken.
Bitje tegen mijn eigen principes in, maar zolang paard er goed op reargeert en niet vervelend wordt zondig ik gewoon en hoop bij gewenning het weer te kunnen afbouwen.
Was met dit stukje feitelijk door mijn crea-bea ideeen heen met te weinig resultaat.
Je mot soms wel es wat toch...

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 07:27

Dat lomp zijn heb ik ook te horen gekregen van mijn lesgeefster.
Laat het maar vallen en laat hem erop reageren.
Ik deed ook altijd veel te voorzichtig.
Ze zei wel eens misschien moet je mijn schoonzuster eens lenen...die schijnt met paarden lomp te zijn.
Super om te lezen dat er nu wel dingen lekker lopen.

Ik heb gisteren op mijn gup aan een lang halstertouw in de bak gestapt. Dus het is zeker mogelijk met dit soort paarden....Houd moed!
Dankzij de gedegen vooropleiding heb ik eigenlijk het gevoel dat ze me los kunnen klikken.
Aangezien ik nog niet gedraafd of gegaloppeerd heb, laten we dit even, maar was een fijn gevoel.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-17 16:15

Heb ook oprecht heel veel aan jullie feedback :D. Daarmee gewapend reflecteer ik mijn eigen gedrag en welk effect dat heeft en vervolgens kan ik dat tenminste aanpassen en weer een stapje verder.
Ik was inderdaad naar mijn idee al een stuk ruiger aan het doen maar het mag nog keer 3 om zo maar te zeggen :+ . Wel op afstand waarbij het succesvol blijft uiteraard, maar dat is met alles: opzetten voor succes.

Ja ik heb zelf echt niets tegen voedselbeloning. Bij honden is dat heel algemeen geaccepteerd maar bij paarden op een of andere manier niet. Eerste stap is wel dat ze niet bedelen maar hun hoofd voor hun uithouden aanleren, anders krijg je van die paarden die constant in je zak zitten dat is bloed irritant. Maar dat is een kwestie van goed omgaan met het hulpmiddel dat je kiest en dat is met alle hulpmiddelen zo :).

Wat fijn dat het goed gaat bij jou kking. Ik heb nu ook eindelijk het idee dat er weer progressie in zit bij ons :). Niet zozeer omdat ze minder reageert op dingen, maar omdat ik haar veel makkelijker naar rust kan begeleiden. Nu komt wel de vuurwerk periode eraan, als ze beginnen met knallen ga ik geen extra prikkels bij haar toevoegen omdat dan de kans op succes stuk minder wordt dus even stapje terug. Wel lekker aan de galop werken nu, en heb zelf nog wel wat spieren die ik wat losser wil werken bij haar.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 17:35

Wauw gisteren al wat over haar rug mogen hangen en vandaag stap, draf en galop tussen de dubbele longe kunnen doen. Kan nog niet echt druk zetten op de buiten teugel maar het feit dat ze niet gestresst raakt van singel + lijntjes is een welkome verbetering. Ook een zadeldekje onder het singeltje gedaan was voor t eerst maar even snuffelen en dan was het goed :D. Zal het kwartje dan ineens echt gaan vallen?

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:19

Ik volg het topic stiekem al een tijdje, maar nog niet eerder gereageerd :P

Ik vind het helemaal top om te lezen wat je helemaal doet met Roxy. Ik ben vroeger ook bezig geweest met wat schuwe en eigenwijze shetlanders, maar zadelmak maken zat daar niet in. Echt gezelschapsmaatjes enkel.
Heel erg interessant om te lezen en zien met de foto’s en videos wat je allemaal doet!

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-17 22:28

Dankjewel :D. Roxy is gelukkig naar mensen nooit schuw geweest maar altijd nieuwsgierig dat scheelt al wel :)

Roxy vandaag post-workout, arm paard haha. Best warm, 9 graden in je winterjas.
Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 19:27

Voor wie het leuk vind wat stills uit een filmpje aan de dubbele longe. Binnenste lijn heb ik nog niet via 't singeltje lopen maar het begint toch een soort van ergens op te lijken zo :P Het is een filmpje dat ik zelf heb gemaakt terwijl ik aan 't longeren was dus even de dubbele longe in 1 hand gepakt en dat gaat niet zo makkelijk x)

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:29

Van die paar foto's ziet het er best al wel ontspannen uit. Nekje lekker laten vallen. Top! +:)+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:00

Je top , dit ziet er fijn uit zeg. +:)+
Goed dat ze de ontspannen lage houding lekker opzoekt.
Geeft haar ok gevoel wat ze nu doet; he ik kan ook fiks bewegen zonder spanning en angst.

Zie dat ze aan rand van woonwijk vertoefd, geeft best veel reuring om haar heen aan verkeer e.d.
Ook niet verkeerd, en veel beter als ergens achteraf verstopt en beschut verblijven.

Dit moet je toch een voldaan gevoel geven.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 21:02

Probleem: bang paard dat niet zo goed weet wat er van hem verwacht wordt. Oplossing: geweld. In de eerste 5 minuten van deze trainingssessie krijgt dit paard al 3 trappen te verwerken.


Gini: wat probeer je te bereiken met je onderschrift ?
(Is positieve gerichte vraag hoor)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-17 21:55

Ja ze gaat momenteel echt wel lekker, geen uitbarstingen meer en kan haar nu heel goed begeleiden in haar spanning. Zit nu zelf even niet zo lekker in m'n vel maar dat heeft tot nu toe blijkbaar nog geen effect op Roxy, ik doe m'n best op stal alles van me af te zetten xD.

Peetstap: Zie je het (misselijkmakende) filmpje er ook bij die Gini in d'r onderschrift heeft staan? Echt om te huilen en wat een lief paard zeg. Als ik dat met Roxy zou doen zou ze me echt het ziekenhuis in trappen en zichzelf naar de kliniek verwonden in de paniek :n

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:28

Wat ik probeer te bereiken met mijn onderschrift is mensen er bewust van te maken hoeveel "geweld" er eigenlijk in onze dagelijkse omgang met paarden geslopen is en hoe normaal dit eigenlijk bevonden wordt. Dit filmpje bv. is geen dierenrechtenactivist die stiekem een filmpje van een slecht moment maakt. Dit is een trainster die bewust een video maakt van haar training en zelfs voor de camera uitlegt waarom ze die trappen geeft.
Vorige week stond er een ander filmpje in mijn onderschrift (kan je wel nog terugzien in mijn profiel) van een meisje op jumping die tijdens het parcours een paar flinke tikken met de zweep geeft (op commando van de coach of moeder die langs de kant staat).
Ik hoop dat mensen de filmpjes zien en dan gaan nadenken. Nadenken over hoe het beter of anders kan. Is het ok om een kind te leren een dier te slaan met een stokje om het dier te laten doen wat jij wil?

amber_ollie
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-17

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:31

Leuk topic, ik lees stilletjes mee.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:08

Kasmir schreef:
Zit nu zelf even niet zo lekker in m'n vel maar dat heeft tot nu toe blijkbaar nog geen effect op Roxy, ik doe m'n best op stal alles van me af te zetten xD.

Joh, neem je bad feelings juist mee naar Roxy, het is er het paard voor , die je of aan het glimlachen maakt, of je in ieder geval even je zorgen doet afnemen. :(:)
Effe niet fysiek bezig gaan maar wat ruimte geven in elkaars koppie.
Het is zo'n geweldig mooie kant van dit soort paarden, ik benut ze graag ( ja lekker egoïstisch...ehem)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:57

Leuk om te lezen hoe het gaat Kasmir! Ik kan je foto's niet zien?

Gini schreef:
Wat ik probeer te bereiken met mijn onderschrift is mensen er bewust van te maken hoeveel "geweld" er eigenlijk in onze dagelijkse omgang met paarden geslopen is en hoe normaal dit eigenlijk bevonden wordt. Dit filmpje bv. is geen dierenrechtenactivist die stiekem een filmpje van een slecht moment maakt. Dit is een trainster die bewust een video maakt van haar training en zelfs voor de camera uitlegt waarom ze die trappen geeft.
Vorige week stond er een ander filmpje in mijn onderschrift (kan je wel nog terugzien in mijn profiel) van een meisje op jumping die tijdens het parcours een paar flinke tikken met de zweep geeft (op commando van de coach of moeder die langs de kant staat).
Ik hoop dat mensen de filmpjes zien en dan gaan nadenken. Nadenken over hoe het beter of anders kan. Is het ok om een kind te leren een dier te slaan met een stokje om het dier te laten doen wat jij wil?


Inderdaad heel bijzonder hoe trots dat meisje is op hoe ze met dat paard omgaat, ze denkt echt zelf dat ze goed bezig is -O- Dit soort filmpjes zijn echt goed om te delen, geen bizarre excessen die wel allemaal slecht vinden, maar dit soort geweld en onbegrip wat doodnormaal wordt gevonden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Dnies90, fokfanaat, hoogendroog, Mark0919 en 32 bezoekers