[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:33

Krijgt Roxy vaker daar te eten? Ik zou dat niet doen, lijkt me niet gezond om met zoveel stress te eten.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 15:54

Ik heb respect voor wat je doet, maar wat een spanning zeg! Ik vind het er eng uit zien, als een voerbeurt na een jaar nog zo stressvol is, jeetje..

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 16:29

Leuk om te zien, maar wel heel erg een smet StalNollie: je moet ook een keer ergens doorheen. Dat hoeft niet met dwang, maar wel met duidelijkheid. Hoewel de vergelijking verder mank gaat, kun je dit stuk toch een klein beetje vergelijken met de opvoeding van een gevoelig kind. Ook die heeft behoefte aan korte duidelijke sessies. Vriendjes worden maar ook leider zijn...

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 16:31

StalNollie Omdat de situatie eigenlijk niet handig was, degene die Roxy beet had was bang dat ze van alles zou doen maar liet haar daarbij ook veel te lang waardoor Rox met met een bok ook echt zou kunnen raken. Ik stond er eigenlijk alleen voor op dat moment en dat is niet handig. Dan kan ik beter een stapje terug doen en goed eindigen dan doorgaan en in het ziekenhuis eindigen. De volgende keer pak ik het op met iemand die het niet eng vind haar dan beet te houden, achteraf had ik ook niet moeten gaan hangen maar ze voelde op dat moment erg relaxed dus dacht kan wel even. Was dus idd niet zo handig, inschattingsfout aan mijn kant maar je hebt gelijk volgende keer even met de juiste persoon oppakken.

Vena Nee dit was voor het eerst in die hoek, deze voerbak kende ze wel al maar ze had op dat moment stress en dan ziet het er dus zo uit.

Eigenlijk zou ik een hele sessie moet laten zien, voor een wat beter beeld want het is niet dat ik haar heel de dag aan het omkopen ben met snoepjes en alles prima vind wat ze doet :+

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 17:48

Nog een update omdat ik net met Roxy bezig ben geweest (iets met weekend en niets te doen).

Zadeltje erbij gepakt en heerlijke sessie gedaan. Ze heeft 1x gesteigerd met het op de rug leggen van t zadel maar uiteindelijk stond ze heel aardig ontspannen met het zadel op d'r rug :) (geen singel geen beugels dat is de volgende stap xD). Toen ik d'r los klikte toen ik klaar was bleef ze ook gewoon rustig bij mij staan terwijl ik t zadel nog beet had dus dat is positief.

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:23

Gelukkig Kasmir. Je weet vast wel dat het geen zin heeft om steeds prikkels toe te voegen als de basis energie stress is. Ik zou daar heel veel rekening mee houden en de hoeveelheid en timing van je training erop aanpassen. Als ze al zo staat te eten, dan zou ik haar naar een voor haar rustigere omgeving brengen, blijkbaar is dit een stap te ver.
Doe je ook oefeningen om haar een ontspannen gemoedstoestand aan te leren? Met paarden is het oppassen dat ze niet alleen de oefening leren ondergaan maar ook daadwerkelijk een ontspannen mind daarbij hebben. En jijzelf natuurlijk ook. Mocht je daar inspiratie voor nodig hebben: de Trust technique van James French is echt een aanrader.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:10

Kasmir: heb je topic aangestipt; boeiend en leerzaam waar je mee bezig bent en fijn dat je het wilt delen op bokt.
Hoop dat dit topic positief mag blijven, want je stelt jezelf wel kwetsbaar op door zoveel te laten zien.

Ga me eerst wat beter inlezen in je paard en jou, voordat ik wat vraag oid, maar mijn handen jeuken wel een Bitje bij het zien van paard zijn gedrag.
Mooi, heel mooi paard is het, ik vindt dit soort Hypersensitive karakters geweldig , maar mijn gezond verstand en eigen karakter zegt dat ik er beter met een grote boog omheen kan lopen... :D
Gelukkig woon je mooi eind weg, krijg ik niet de neiging kennis te maken met je paardje. :)

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 22:33

Vena: heb de hele avond filmpjes van de trust Technique op z'n website zitten bekijken, super interessant bedankt voor deze tip :D.

Peetstap: ik hoop ook echt dat het een fijn positief topic blijft. Ik doe mijn best met de intentie dit dier echt te helpen. Er zijn vast mensen die zich storen aan mijn manier van omgang net zoals ik mij stoor aan hoe sommige andere omgaan met hun paard. Ik hoop dat we elkaar allemaal in ons waarde kunnen laten en iedereen die het leuk vind mag meedenken en meelezen. Dit topic heb ik aangemaakt voor mijn progressie en voor tips zoals die van Vena hierboven. Ik zal niet met alles wat doen (dat kan ook niet) maar ik denk dat we allemaal bij elkaar veel kennis hebben dat kan leiden tot een blij en ontspannen paard.


Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:34

Kasmir schreef:
Vena: heb de hele avond filmpjes van de trust Technique op z'n website zitten bekijken, super interessant bedankt voor deze tip :D.

Peetstap: ik hoop ook echt dat het een fijn positief topic blijft. Ik doe mijn best met de intentie dit dier echt te helpen. Er zijn vast mensen die zich storen aan mijn manier van omgang net zoals ik mij stoor aan hoe sommige andere omgaan met hun paard. Ik hoop dat we elkaar allemaal in ons waarde kunnen laten en iedereen die het leuk vind mag meedenken en meelezen. Dit topic heb ik aangemaakt voor mijn progressie en voor tips zoals die van Vena hierboven. Ik zal niet met alles wat doen (dat kan ook niet) maar ik denk dat we allemaal bij elkaar veel kennis hebben dat kan leiden tot een blij en ontspannen paard.

[ Video ]


Top instelling :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 00:10

Ik ken een paard wat net zo is. Nooit wat erg meegemaakt maar precies hetzelfde gedrag. En die stond bij iemand die bijna alleen maar correctiewerk deed en dat echt heel goed deed. Ik herken veel gedrag in je filmpjes.

Heeft ze veel last van haar hormonen zoals je eerder benoemde?

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:29

Leuk Kasmir, ik was ook om na een paar filmpjes :). En het werkt ook heel goed voor mij en mijn reactieve stuiterbal.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:00

Ik ga meevolgen :)

ik herken ook veel van Roxy haar gedrag in mijn eigen paard Limoncello die ik sinds maart heb.
Eerste keer zadel erop was geen probleem, tweede keer was het plots zeer eng.
Limo kon in het begin ook niet aangeraakt worden en rechts van hem staan was echt zeer angstig voor hem.

Gisteren is er onverwachts hulp gekomen bij longeren en deze persoon heeft ook desensibilisatie gedaan dmv longeerlijn over de rug gooien.
Dit had ik echter ook al eens gedaan maar dat was maanden terug en was nu weer eng. Je ziet duidelijk zijn spanning op de foto. Is ook 1x weggeschoten maar deze persoon kon hem gelijk weer op een volte zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:57

Kasmir schreef:
Peetstap: ik hoop ook echt dat het een fijn positief topic blijft. Ik doe mijn best met de intentie dit dier echt te helpen. Er zijn vast mensen die zich storen aan mijn manier van omgang net zoals ik mij stoor aan hoe sommige andere omgaan met hun paard. Ik hoop dat we elkaar allemaal in ons waarde kunnen laten en iedereen die het leuk vind mag meedenken en meelezen.


Tot nog toe, niet veel response op je topic.
Ben aan het inlezen, en zelf ook wat voorzichtig kwa reactie's, het is wel bokkie he.. ;)

Wel een vraag: wat denk , voel zie je zelf? , komt de onrust grootendeels uit angst, of is er gewoon constante golf energie vanuit paard?

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:46

Ik volg je topic ook ;) ik vind het heel interessant om te zien hoe jij er mee omgaat. Ikzelf ben ook bezig met een arabier in te rijden en ik herken de spanning en de gevoeligheid wel, maar gelukkig is die van mij niet zo erg als die van jou.
Ik vind het dat jij het heel goed doet met je paard ;)

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 20:24

Art_Ificious: de eerste keer oke met zadel kan ik me nog wel voorstellen, dan worden ze er toch n beetje door overrompeld. Beetje hetzelfde idee als een paard dat de eerste keer probleemloos de trailer oploopt maar daarna weigerd. Staat idd flink strak op de foto's, singeltje accepteerd hij zo te zien wel al? Dat is een stap :).

Peetstap: onrust komt imo echt vanuit angst, ze kan verder eigenlijk echt ontzettend relaxed zijn. Alles wat voor haar binnen het bekende valt doet ze relaxed.

Dankjulliewel voor de rest, reageer via m'n telefoon en dat gaat toch net onhandig x).

Morgen hopelijk weer werken met singel of zadel oid. Ligt er een beetje aan hoe ze aanvoelt.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:07

Kasmir schreef:
Peetstap: onrust komt imo echt vanuit angst, ze kan verder eigenlijk echt ontzettend relaxed zijn. Alles wat voor haar binnen het bekende valt doet ze relaxed.
met haar angst voor dingen bij en aan haar lijf kun je wel wat mee.
Ga even met een "dubbel" bokt open, je video bekijken van het barepack vastmaken (waarin je vriendin zegt: daar gaat ze)

Wat ik zelf zie met de ogen van angst training en niet met jou blik: "ben bezig met je barepack"
Bij de eerste zijwaartse stappen geeft ze al aan dat ze gefrut aan lijf niet ok vindt, bij dat je hoort "ik zie het" ben je al over haar leergrens heen en is het wegwezen hier
Dan hou je haar korter, dat versterkt haar angst want je plaatst druk op moment dat ze ruimte wilt.
die ruimte krijgt ze bij omhoog komen (zere handen van ?) en dan doet ze pas wat je zou willen: zijwaarts zich verplaatsen met blik op jou gericht.
Logisch dat je hard :"he" roept en nuttig want hiermee haal je haar uit de afsluitmodes van wegwezen

Dan geef je haar lijn hoog, je mag me niet omver lopen maar stilstaan.
Daaraan zie ik dat je veel grondwerk doet, +:)+ ze begrijpt je direct.

Dan gaat het effe kwa training mis, je beloont haar met stem, en ook nog met voedsel.., dat kwartje valt dan precies verkeerd, vanuit paard zelf beloon je haar nl voor gedrag net getoont en heb je haar dus zeker niet zelf een oplossing laten zoeken, en das cruciaal in angst training.

Ik moet het doen met kleine slechte kwaliteit video.. maar ze toont rond 026-027 volop spanning als je met haar wegloopt.
Zij loopt ook voor je uit ipv van dat ze je volgt, ze gaat dus in haar eigen wereldje door, en jij mag meelopen.
Je lijn staat ook strak, ze trekt jou mee = geen ontspanning, paard zit in eigen bubbel en leert van je : weglopen is blijkbaar ok.
Heel cruw: je laat haar aan haar lot over en geeft haar geen steun en kom maar mee leiding.

Tip: laat dit paard voorlopig niet naast je lopen op schouderhoogte maar net achter je, zodat ze jou mag volgen, jij bepaalt in softheid waar jullie heen gaan.
Doe dit consiquent overal en altijd.. :)
Ken je follow the rail ?, fijne oefening voor dit paard, mag je gerust elke training stukje doen.

Op 0:25 geeft ze duidelijk aan dat ze steun bij je wilt, ze wil rust hebben bij je, draait achterhand naast je. (ken je het verschil hoofd naar trainer - of naast je willen staan ?)
Je reargeert (best logisch) zelf afwachtend en stapt ook wat terug , houd afstand en pakt haar kort onder halster om te gaan stappen.
Hier had je juist in vertrouwen dichtbij haar moeten zijn, hier beloon je haar pas, geef haar rust, diepe rust, al is het 5 minuten, laat haar contact maken met jou, steun zoeken.
Super is het als ze met haar neus jou hand zoekt en gaat afkauwen & zuchten, dat is een paard wat steun bij je wilt, is veel emotie bij jou ?, prima laat het maar toe, want dat maakt een band met elkaar.
Een paard wat jij hier hebt snapt dit, wees er zuinig op.
Dat kun je prima, want laat je op andere video lange tijd zien.

Dit is een van de sleuteltjes bij angst: volle rust geven als paard zelf oplossing heeft gevonden.

Pak straks volgende stukje , want zie echt ook mooie team dingen tussen jullie :j

Bizar he zo snel paarden kunnen reargeren, en zoveel vertellen over wat ze denken of gaan doen.
Vet jammer dat ik niet beter beeld heb of erbij sta, want ik weet vrijwel zeker dat je kanjer dit allemaal al laat zien van te voren , te beginnen in haar oogopslag en haar gezichtplaatje.
Daarna komt de rest pas: oren, nek, spieren, lijf , benen, vluchten..
Alleen die dombo's van paarden kunnen dat zo razendsnel dat wij mensjes dat niet kunnen bij houden..

Edit:
Kijk es trots naar jezelf > 0:33 hoe jullie spiegelen in been +:)+ , kijk das de andere kant van dit soort fijne paarden.
Doe je wel es freestyle met haar spelen ?, rondrennen, achterhand omzetten, cirkels , uitdagen ?
Mischien lange lijnen ??
Krijg je haar wel freestyle wel es in de showmodes ?, en durf je zelf dan bij haar te zijn in getoonde bakruimte?
Toont ze dan respect voor jou positie ?, zoekt ze je op met eekhoornstaart erop, snuivend en hyper ?
Ben je dan bang voor haar ?


Hoop op wat verdieping :)* in dit topic, steek er veel tijd in en maak (te)vaak mee dat er vrijwel geen reactie meer komt.
Bokt mag toch meer zijn als alleen maar "oooh en aaah''

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:47

Mooie post Peetstap, dit is nu alvast al leerzaam voor mij! Wat kun je goed observeren, heel interessant wat je zegt. Dankjewel!

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 13:53

Peetstap wil nu vast zeggen dat ik heel blij ben met je post, ik ga er strak uitgebreid op reageren maar dit is precies de verdieping die ik zoek :D. Ik moet nu gauw fotograferen (zit even tussen 2 opdrachten door achter de pc om de foto's op m'n harde schijf te laden).

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:56

Wat een fijne duidelijke post Peetstap, ik denk dat dit voor TS heel erg nuttig is! En niet alleen voor TS denk ik, ik vond het ook heel interessant om te lezen en ik ga dadelijk de filmpjes erbij pakken om te kijken of ik kan zien wat jij hier uitlegt!

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:32

Peetstap: Heerlijke respons ga proberen stuk voor stuk te reageren maar heb hier veel aan, dit soort analyses kan ik mee groeien en daarom laat ik ook de slechtere stukken zien ipv alleen de rainbows en unicorns :P Ik ken het filmpje inmiddels al bijna uit m'n hoofd omdat ik hem al zo vaak heb bekeken om ervan te leren, ik film mezelf best vaak om dat later te kunnen analyseren. Zijn vaak filmpjes van een camera op statief dus dat is niet zo fijn kijken aangezien het beeld niet volgt.

Peetstap schreef:
Wat ik zelf zie met de ogen van angst training en niet met jou blik: "ben bezig met je barepack"
Bij de eerste zijwaartse stappen geeft ze al aan dat ze gefrut aan lijf niet ok vindt, bij dat je hoort "ik zie het" ben je al over haar leergrens heen en is het wegwezen hier
Dan hou je haar korter, dat versterkt haar angst want je plaatst druk op moment dat ze ruimte wilt.
die ruimte krijgt ze bij omhoog komen (zere handen van ?) en dan doet ze pas wat je zou willen: zijwaarts zich verplaatsen met blik op jou gericht.
Logisch dat je hard :"he" roept en nuttig want hiermee haal je haar uit de afsluitmodes van wegwezen

Ik ben sowieso altijd de reden van explosie-gedrag. Ik voelde haar hier wel opbouwen maar heb het (super stom) genegeerd omdat ze in mijn hoofd dit al kende dus ik dacht dat het wel kon. Grote fout, veel van geleerd. Ik zie nu inderdaad dat met het kort pakken ik de boel laat escaleren. Geen zere handen overigens, ik laat het touw zonder druk door mijn handen glijden :+

Peetstap schreef:
Dan geef je haar lijn hoog, je mag me niet omver lopen maar stilstaan.
Daaraan zie ik dat je veel grondwerk doet, +:)+ ze begrijpt je direct.

Is inderdaad direct mijn respons zonder over na te denken, mooi om te zien dat ze ondanks de stress toch op dit signaal reageert.

Peetstap schreef:
Dan gaat het effe kwa training mis, je beloont haar met stem, en ook nog met voedsel.., dat kwartje valt dan precies verkeerd, vanuit paard zelf beloon je haar nl voor gedrag net getoont en heb je haar dus zeker niet zelf een oplossing laten zoeken, en das cruciaal in angst training

Guilty as charged _-:( Op dit moment was ik geschrokken van haar gedrag en ventileer ik mijn eigen stress op deze manier. Niet handig, zeker niet omdat ze in deze situaties juist steun nodig heeft.

Peetstap schreef:
Ik moet het doen met kleine slechte kwaliteit video.. maar ze toont rond 026-027 volop spanning als je met haar wegloopt.
Zij loopt ook voor je uit ipv van dat ze je volgt, ze gaat dus in haar eigen wereldje door, en jij mag meelopen.
Je lijn staat ook strak, ze trekt jou mee = geen ontspanning, paard zit in eigen bubbel en leert van je : weglopen is blijkbaar ok.
Heel cruw: je laat haar aan haar lot over en geeft haar geen steun en kom maar mee leiding.

Tip: laat dit paard voorlopig niet naast je lopen op schouderhoogte maar net achter je, zodat ze jou mag volgen, jij bepaalt in softheid waar jullie heen gaan.
Doe dit consiquent overal en altijd.. :)
Ken je follow the rail ?, fijne oefening voor dit paard, mag je gerust elke training stukje doen.

Op dit moment wilde ik alleen maar voorkomen dat ze nogmaals zou gaan bokken en tot nu toe heeft ze dat nog nooit gedaan als we samen lopen. Nu je dit zo analyseert kan ik dit inderdaad beter aanpassen dank :D.
Leuk dat je dit zegt, ben hier sinds kort mee bezig. Eigenlijk nu alleen nog met ik loop achteruit en zij loopt achter mij aan in mijn tempo in plaats van haar (veel snellere) tempo. Zit nog veel werk op dit gebied. Ben niet bekend met follow the rail, ik heb even op youtube gekeken en zie alleen filmpjes onder het zadel. Heb je ergens een link of kun je zelf kort toelichten wat het inhoud en hoe ik hiermee aan de slag kan?

Peetstap schreef:
Op 0:25 geeft ze duidelijk aan dat ze steun bij je wilt, ze wil rust hebben bij je, draait achterhand naast je. (ken je het verschil hoofd naar trainer - of naast je willen staan ?)
Je reargeert (best logisch) zelf afwachtend en stapt ook wat terug , houd afstand en pakt haar kort onder halster om te gaan stappen.
Hier had je juist in vertrouwen dichtbij haar moeten zijn, hier beloon je haar pas, geef haar rust, diepe rust, al is het 5 minuten, laat haar contact maken met jou, steun zoeken.
Super is het als ze met haar neus jou hand zoekt en gaat afkauwen & zuchten, dat is een paard wat steun bij je wilt, is veel emotie bij jou ?, prima laat het maar toe, want dat maakt een band met elkaar.
Een paard wat jij hier hebt snapt dit, wees er zuinig op.
Dat kun je prima, want laat je op andere video lange tijd zien.

Op dit moment ben ik helaas wat van haar geschrokken (valt op het filmpje niet goed te zien maar ze springt altijd enorm naar mij toe, waarschijnlijk om toch steun te zoeken wat wel intimiderend werkt). Ik kan mij voorstellen dat het hoofd naar de trainer wat meer een confronterende positie is en naast elkaar meer een partnerpositie waaruit ze meer steun kan halen?

Peetstap schreef:
Bizar he zo snel paarden kunnen reargeren, en zoveel vertellen over wat ze denken of gaan doen.
Vet jammer dat ik niet beter beeld heb of erbij sta, want ik weet vrijwel zeker dat je kanjer dit allemaal al laat zien van te voren , te beginnen in haar oogopslag en haar gezichtplaatje.
Daarna komt de rest pas: oren, nek, spieren, lijf , benen, vluchten..
Alleen die dombo's van paarden kunnen dat zo razendsnel dat wij mensjes dat niet kunnen bij houden..

Ik noem Roxy altijd een heel 'puur' paard, ze is heel duidelijk in haar signalen. Dat is ook de reden waarom ik wel met haar wilde werken en van haar wil leren. De vibe die ik van haar kreeg toen ik haar voor het eerst (opgepompt in de adrenaline) door de longeercirkel zag crossen was een paard dat niets snapte van wat de bedoeling is en daardoor in angst en adrenaline de oplossing zocht.

Peetstap schreef:
Kijk es trots naar jezelf > 0:33 hoe jullie spiegelen in been +:)+ , kijk das de andere kant van dit soort fijne paarden.
Doe je wel es freestyle met haar spelen ?, rondrennen, achterhand omzetten, cirkels , uitdagen ?
Mischien lange lijnen ??
Krijg je haar wel freestyle wel es in de showmodes ?, en durf je zelf dan bij haar te zijn in getoonde bakruimte?
Toont ze dan respect voor jou positie ?, zoekt ze je op met eekhoornstaart erop, snuivend en hyper ?
Ben je dan bang voor haar ?

Freestyle spelen doe ik wel eens alhoewel ik mezelf betrap dat ik haar het liefst zo laag mogelijk in energie hou. Showmodus is erg snel gevonden maar ontloop ik het liefst dus al tijden niet meer aangehad. Meestal loop ik de bak uit als ze als een malle begint rond te racen. Ik zou dan contact met haar kunnen maken als ik haar naar mij toe zou uitnodigen, ik merk dat ik haar liever niet in mijn buurt heb al ze zo hoog in haar energie zit. Ik vertrouw haar op dat moment niet 100% en ben dan inderdaad wat angstig voor haar.
Lange lijnen is iets wat ik graag zou willen doen maar in de positie waarop ik dan moet lopen vertrouw ik haar gewoon nog niet genoeg. Bang dat ze naar me uit zal slaan zodra ze de lijnen ineens toch eng vind. Dubbele longe zou ik ook willen maar het singeltje accepteert ze nog minder als de bb-pad (heb het idee dat ze het rinkelen van de ringetjes eng vind).

Peetstap schreef:
Hoop op wat verdieping :)* in dit topic, steek er veel tijd in en maak (te)vaak mee dat er vrijwel geen reactie meer komt.
Bokt mag toch meer zijn als alleen maar "oooh en aaah''


Ik hoop dat dit een topic wordt met analyses waar iedereen wat van kan leren en zo te lezen ben ik niet de enige die dit soort reacties goed kan waarderen. +:)+

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:07

Kasmir schreef:
Freestyle spelen doe ik wel eens alhoewel ik mezelf betrap dat ik haar het liefst zo laag mogelijk in energie hou. Showmodus is erg snel gevonden maar ontloop ik het liefst dus al tijden niet meer aangehad. Meestal loop ik de bak uit als ze als een malle begint rond te racen. Ik zou dan contact met haar kunnen maken als ik haar naar mij toe zou uitnodigen, ik merk dat ik haar liever niet in mijn buurt heb al ze zo hoog in haar energie zit. Ik vertrouw haar op dat moment niet 100% en ben dan inderdaad wat angstig voor haar.
Lange lijnen is iets wat ik graag zou willen doen maar in de positie waarop ik dan moet lopen vertrouw ik haar gewoon nog niet genoeg. Bang dat ze naar me uit zal slaan zodra ze de lijnen ineens toch eng vind. Dubbele longe zou ik ook willen maar het singeltje accepteert ze nog minder als de bb-pad (heb het idee dat ze het rinkelen van de ringetjes eng vind).

Ik lees al even mee en vind dat je goed in stapjes bezig bent :) Ook heel goed dat je je eigen handelen kunt observeren / analyseren en daarvan kunt leren. Bovenstaande dingen kun je, denk ik, prima iets constructiefs mee doen.

Wat betreft het contact maken... ik heb met een paard gewerkt wat liever ergens anders was (bij haar kudde, want die konden wat haar betreft ab-so-luut niet zonder haar). Zij had de neiging om ongenuanceerd door de longeerbak te gaan scheuren; ik weet niet of haar dit in het verleden iets heeft opgeleverd (bijvoorbeeld een eigenaar of trainer die dacht "hier valt niks mee te beginnen, terug naar de wei met dat beest").
Bij haar werkte het erg goed om haar juist aan te gaan sturen als ze zo begon te lopen. Zij koos een hoog tempo (flinke galop); ik vond dat dan prima, maar ging wel het tempo regelen. Dus iets harder galopperen op mijn aanwijzingen, maar ook terugkomen in galoptempo op mijn aanwijzingen. Zo jo-jo-den we door de galop tot ze duidelijk liet merken te willen draven. Ik schakelde dan over op overgangen galop-draf-galop. Ging het tempo dan nog wat omlaag, dan werd het schakelen in draf, en vervolgens overgangen draf-stap-draf. Kon ik haar eenmaal laten stappen, dan nam ik haar mee om uit te stappen en gingen we terug naar haar kudde. In de eerste sessies was ik zo 30 minuten bezig, maar binnen een paar sessies had ze in de gaten dat ongenuanceerd rondracen geen effect had en dat het leuker is om mee te werken (mag je ook sneller terug naar je kudde). De key bij haar was om haar aan te sturen en niet 'stuurloos' te laten rennen. Ik deed dit overigens altijd zonder longeerlijn, maar los met leadrope (loswerken van Voest).

Dan wat betreft het tweede dikgedrukte stukje: dubbele lange lijnen kun je erg dichtbij doen (ongeveer met je arm om de kont), maar je kunt ook prima op een meter of twee/drie afstand lopen (mits je lijnen maar lang genoeg zijn). Bij paarden die voor het eerst in menpositie worden gezet, laat ik altijd flink afstand houden, inderdaad omdat een paard best nog eens kan schrikken van die lijnen en kan uithalen. Ik ben wel van mening dat een gedegen voorbereiding hier goed bij kan helpen. Zo zijn wij momenteel met onze jonge pony bezig met grondwerk met een hoofdstelletje (touwhalster eronder) en longeersingeltje met daaraan bungelend twee uiteinden van leadropes. Die aaien af en toe eens langs een been als ze de bocht om gaat en is dan soms even spannend. Dit hebben we overigens weer voorbereid met andere grondwerkoefeningen en een bodywrap.

Wat betreft de longeersingel: de ringetjes rinkelen inderdaad, dat kan best spannend zijn. Wat je zou kunnen doen is alle ringen vastplakken met ducktape. Je kunt dan eerst de reactie op de singel bekijken / bestuderen / bijsturen en daarna één voor één de ringetjes weer los maken, zodat ze bewegen en rinkelen. Wij maken de rinkel soms extra enthousiast door musketonhaken aan elke ring te hangen (maar uiteraard nadat gewoon rinkelen geen problemen meer oplevert).

Nog wel een vraagje: ik zie in een aantal filmpjes dat Roxy haar hoofd snel laat 'vallen' (ziet eruit als een soort 'plof' naar beneden) en met haar hoofd zo laag ronddraaft. Heb je haar dat bewust aangeleerd, of is dit iets wat ze zelf heeft bedacht? Ben ook wel nieuwsgierig naar jouw analyse hiervan. Zal later uitleggen waarom :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:36

Ik zou echt niet gaan lange lijnen met dit paard :n Niet alleen is het erg gevaarlijk voor jezelf met een paard dat nog zo explosief is, maar ik denk ook niet dat het iets gaat toevoegen voor het paard. Een paard dat zo veel spanning opbouwt, explodeert snel tussen twee lijnen of bouwt veel spanning op en dat kan je dan alleen maar op het bit tegenhouden.

Ik zou een hele duidelijk achterwaarts op afstand aanleren. En ook achterhand en voorhand verplaatsen op afstand. Je hebt wat meer tools nodig om haar uit je ruimte te houden als ze spanning heeft.

Je cirkels zijn netjes. Heb je haar geleerd om haar hoofd naar beneden te doen, of heeft ze dat zelf bedacht?
Je helpt haar ontspannen te blijven en dat is super goed in het begin.

Bij dit soort paarden, moet je op een gegeven moment een volgende stap gaan maken en die is dat ze zélf moet leren ontspannen te blijven in spannende situaties.
Daarvoor moet je eerst iets meer controle krijgen, omdat je wel moet kunnen zorgen dat ze uit je ruimte blijft.

Wat ik zie in het filmpje, is dat je haar heel erg graag "kalm" wilt houden. Hele logische reactie, maar ik zou dit paard juist meer in beweging willen houden. Van ogenschijnlijk kalm, naar freeze en explode is een kleine stap, je wilt zo'n paard bijv. tijdens het aansingelen het liefst wat blijven rondstappen. Blijf kleine vragen stellen, hou haar erbij.

Als oefeningen zou ik opwarmen met allerlei oefeningen die niet voorwaarts zijn. Achterwaarts, zijwaarts, van pion naar pion sturen. Hele duidelijke, directieve vragen stellen.

Heb je hulp van iemand hierbij? Ik denk dat dat best verstandig zou zijn bij zo'n projectje :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:18

Fijn dat je aanhaakt Hilary en praktisch meedenkt.
Leerzaam dat een paard ook vanuit kudde verlatings angst bepaald gedrag gaat vertonen, ik kende dat nog niet in deze mate zoals jij hier verteld.

Sanne; welkom in topic, we "kennen" elkaar al van een ander topic, en ook hier ben ik het alweer met je eens. :D
Lange lijnen is dit paard nog lang niet aan toe, veel te link en voegt niets toe.
Daarvoor zal ze zich ook eerst moeten willen laten leiden aan zowel rechter als linkerzijde, geen krimp meer geven om gefrut en geklooi met lijnen rondom haar lijf en over hoofd.
Dit zie ik eerst nog niet gebeuren in dit stadium, en vergt eerst training.
Overigens is trainen met d. lijnen met halster ipv bit geen enkel probleem, maar dat terzijde.
Mijn paard geeft na op zowel bit als halster in het lijnenwerk.

Follow the rail is een parrelli stukje, met parralli heb ik verder niet veel mee, maar het is simpel: paard volgt je blindelings waar jij gaat.
Je hebt paard aan de halsterlijn en loopt kronkels, rechte stukken, plots naar rechts of links, hele kleine cirkel, plots stoppen, achteruit, versnellen, vertragen, rondje pion, etc, etc.
Eerst stap maar stukje draf mag ook.
Kan niet veel misgaan, paard niet gaan meetrekken , de lijn hangt door, maar bij weigering van achter aandrijven met kort zweepje bv.
Paard mag je eigenlijk niet voorbij lopen, ook niet op buitenbochten.
Dit kun je gaan doen aan beide kanten , en das in begin best moeilijk voor beide maar wel belangerijk.
Geen spanning onderling opbouwen, geen druk erop, het is spel met elkaar, lekker aan de gang met beloon / rust pauze's ertussen.
Heeft paard neiging om je voorbij te gaan, niet gaan terugtrekken maar met vrije stukje lijn voor de neus zwaaien / draaien zodat paard zelf daarin loopt en reactie geeft.

Met hele korte bochten zet je achterhand opzij, dit is voor een paard heel belangerijk, die leert dan nl dat jij controle hebt over haar voeten.
Komt je bij angst training goed van pas.
Achteruit hetzelfde, ze hoort zonder fysieke aanraking voor jou achteruit te gaan op handje wapper maar ook dus opzij.
Kan alleen Sanne niet echt volgen hierin, want zie geen dominantie , of bedoelde je dat niet ??

Fijn dat Hilary Voest noemt, die heeft hier zijn brood van gemaakt, ( de slimmerik :) ) maar zeker heel nuttig als je dit paard toch los van de lijn gaat leren bewegen op jou handen, houding, lijf en stemming.
Ze leert hiermee beter op je te letten, en te reargeren op kleine signalen zoals paarden onderling gebruiken.
Verwacht dat jou paardje hier heel goed op reargeert, gezien de gevoeligheid.
Als je angst opbouwt met je paard los om je heen kun je korte lijn meenemen of rijzweepje.
Daarmee kun je eigen bubble altijd bewaken als paard te dicht bij je komt, zij moet ook rekening houden met jou.
Geef haar echter altijd gelegenheid om bij je te komen als ze dat toont, bij jou is dan de rust en bescherming.
Bij mij mag dat in ook in showmodes, paard toont immers aan mij hoe trots ie is *\o/* , maar daar ben je nog niet aan toe.
Geen probleem , zorg dat ze niet in deze modes komt met jou erbij voorlopig.


Hulp hierbij zal ik je ook zeker aanraden, en dat hoeft geen Voest aanhanger te zijn, want zo bijzonder is het ook weer niet wat die doen.
Wel iemand die jou kan laten zien wat lijf en houding doet met je paard.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:28

Citaat:
enorm naar mij toe, waarschijnlijk om toch steun te zoeken wat wel intimiderend werkt). Ik kan mij voorstellen dat het hoofd naar de trainer wat meer een confronterende positie is en naast elkaar meer een partnerpositie waaruit ze meer steun kan halen?

Klopt helemaal, en super dat je dit verschil ziet.
zie het zoals je het longeren op start; nu gaan we samen beginnen.


Heb me wel es stukje mee gekeken wat Tucker doet in zijn angst trainingen ?
Of bv een video van http://feather-light.nl/Training/Natural-Horsemanship/ ?

In angsttraining gaat de lijn soms erg strak :D , daar moet jezelf van binnen wel rustig bij kunnen blijven en geen spanning gaan opbouwen.


Enne ... dat ik me in topic zo toon, heeft ook een andere reden,
Heb ooit es te maken gehad met vergelijkbare merrie in de handel, waarmee echt niets mee normaal was te doen, maar waar ik me meteen diep verbonden voelde.
Heb het toen praktisch achter me gelaten, paard was maanden lang onverkoopbaar en is tenslotte afgemaakt.
Heb nog altijd spijt dat ik toen niet mijn gevoel heb gevolgd.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 29-10-17 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:34

Peetstap schreef:
Overigens is trainen met d. lijnen met halster ipv bit geen enkel probleem, maar dat terzijde.
Mijn paard geeft na op zowel bit als halster in het lijnenwerk.


je hebt helemaal gelijk, ik doe het zelf nota bene aan het halster :D Ik bedoel eigenlijk vooral druk aan de voorkant. Paard dat explosief is, wil naar voren en aan de lange lijnen kan je dat dan alleen maar opvangen van voren, wat meestal voor nog meer spanning zorgt, want dan sluit je hem ook nog eens op.

Peetstap schreef:
Kan alleen Sanne niet echt volgen hierin, want zie geen dominantie , of bedoelde je dat niet ??


Ik zie ook geen dominantie, wat bedoel je precies?