[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 14:34

En wat mag je pony super dankbaar zijn dat je naar m luisterde. Hoeveel mensen er wel niet boos worden op hun paard terwijl de schuld 99% van de tijd bij ons ligt.
Fouten maken is niet erg, de schuld altijd bij een ander zoeken en niet open staan voor hulp wel :).

Mooi systeem dat boomloos maar ik zie het ook best vaak met een verkeerd pad en dan werkt het zo ontzettend averechts. Bij western en boomloze zadels is de pad gewoon een onmisbaar onderdeel van het zadel :).


Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 15:45

Wat een prachtige quote... :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:02

Maroc: een Ghost zadel met een wel heeeeel bekende pad eronder :D :j +:)+

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:35

Kasmir: zat wat video materiaal te bekijken op de site van je lesgever, maar wat krijgt die zo tussendoor wel wat apart commentaar ?
Ze doet gewoon fijne relaxte dingen met resultaat.
Snap het nut niet helemaal van dat commentaar, het komt bij mij eerder over als onwetendheid als onderbouwd.

Maar mij valt wel op bij het loswerken (wat ik zelf vrij veel doe, soms met drie tegelijk :D ) dat ze gebruik maakt van afgezet kleine ronde cirkel.
Doet Voest en leerlingen ook, en persoonlijk ben ik daar niet echt een liefhebber van.
Een paard mag van mij in het loswerken n.l. ook zelf keuze's kunnen maken om rust te nemen, toenadering te zoeken of bv een sprintje kunnen trekken van blijheid, cq trots laten zien hoe geweldig ie zichzelf vindt.
Voor beginners in het loswerken is een 40 meter bak wellicht iets te groot, maar ik mag er dus graag in werken.
Je kunt dan meteen b.v. het omdraaien meepakken op korte zijde bak, zowel in stap, draf als galop :P
Werken in een cirkel maakt het onbewust dwangmatig voor paard, en kleine fase verder is de j.up.

Heb je wat dingen "recht" te zetten met een paard omdat ze je niet zien staan , door je heen lopen of totaal geen contact willen maken, dan kies ik zelfs ook daarin dus niet voor cirkel maar ook de rechthoekige bak.

Ik heb es tijdens een voest clinic gevraagd of het cirkel lint eruit mocht...., dat deden ze met als resultaat dat paard hele bak doorstuitererde en direct blijvend het contact verbrak.
Je snapt dat ze me dat niet in dank afnamen, omdat paard hier liet zien geen enkele connectie te hebben met betreffende trainer op dat moment.
Paard zocht in notime de persoon op met wie hij wel contact had: de eigenaar :')
Met de cirkel lijn erin had blijkbaar vrijwel niemand aanwezig dit gezien, paard had geen keuze mogelijkheid.


Ben trouwens ook heel benieuwd naar Sinne haar reactie op de schoft, kun je er es een pb aan wagen ?
Zou best kunnen dat ze dit topic vervolg mist.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:01

Ik als Voest'er (nou ja, ik heb dat diploma) werk graag in een vierkante bak, m.n. zodat er ook rechte lijnen te lopen zijn en je de hoeken kunt gebruiken om te vertragen bij een paard dat door je hulp vooraan dramt. In die situaties ben ik dus een paard aan het trainen. Echterrrr, in een situatie dat ik een paard niet iets probeer te leren, maar gewoon lekker wil kl*ten en wat wil spelen / uitproberen, pak ik mooi de 20 x 45 weibak (rijbak op gras) en niet de 15 x 15 loswerkbak of z'n 20 x 20 broertje. Inderdaad kan het paard dan zelf bedenken wat ie wel / niet wil. Zo werk ik er ook twee tegelijk, en in het verleden (toen mijn oudere merrie nog een betere conditie had) ook drie. Ooit ook twee keer met de kwpn'er erbij geprobeerd, maar die snapte niet dat je ook lol kon hebben en bleef dus in haar eigen wereld braaf rondjes draven op de hoefslag terwijl de anderen er als een stelletje malloten omheen stuiterden. I.v.m. overlijden paard nooit meer opnieuw kunnen proberen, helaas.

Oy with the poodles, already

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:58

Peetstap schreef:
Maroc: een Ghost zadel met een wel heeeeel bekende pad eronder :D :j +:)+

Welke pad bedoel je? De ghostpad heb ik bij het zadel gekocht, nieuw. Het groen/blauw al een tijd geleden toen ik nog een boomzadel had..
(Of bedoel je nog wat anders :Y) )

Idd Kasmir. Probeer altijd alles bij mezelf te zoeken: waar geef ik de hulp niet duidelijk, wat heb ik anders gedaan met zadelen, kan het spierpijn zijn.. maakt niet uit. Maar ik ben (ook) van mening dat het nooit bij het paard ligt waarom iets niet lukt. Hij doet alles voor me/de ander, dus wanneer het niet gaat, is er al iets goed mis..

In eigenwijsheid oid geloof ik dus ook niet..

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:58

Kasmir schreef:
Dankjulliewel :D.

Sanne83 mag ik jou nog een vraagje stellen nu ik heb betrapt dat je nog meeleest :P :) ? Je vroeg namelijk een keer naar hoe ze haar schoftlift deed toen ik zei dat ze af en toe wat gevoelig reageerde op haar schoft (ook niet iedere keer, wisselend). Ik kreeg het niet echt voor elkaar maar wist niet zeker of dit kwam door mijn techniek, nu was de schoftlift bij de masseur ook minimaal. Moet ik daar al wat mee of zeg je ga eerst nog even lekker door trainen, tussen de dubbele longe meer op het achterbeen trainen en dan kijken wat er over blijft? Ze heeft natuurlijk enorm de neiging om zodra ze haar hals laat zakken ook enorm op haar voorhand te donderen, ik kan me voorstellen dat dat niet meehelpt :roll: . Ben het rechtrichten aan de hand daarom ook weer wat meer aan het oppakken, ik vind het nog lastig haar in evenwicht van achter naar voren te laten lopen alhoewel dat iedere keer weer wat beter gaat. Daarom wil ik haar ook graag met de longe achterlangs kunnen trainen, iets makkelijker om haar het bekken te laten kantelen.


Ik lees nog mee hoor :P
Als ik je filmpjes zo zie, dan zou dit het goede moment zijn om een keer te behandelen. Ik heb het gevoel dat er een heel ander paard staat +:)+ Ik denk dat als je nu het restje lichamelijke spanning eruit kan krijgen, dat je grote kans hebt dat het ook (meer) blijvend is.

Die schoft liften is soms even een handigheidje :D , bij het ene meer scherpere druk (vingertoppen erin), bij de ander meer "krabben" alsof ze jeuk hebben. Het kan uiteraard ook zo zijn dan er niet heel veel beweging omhoog inzit, dus dat het verschil niet heel duidelijk is. Ook als er weinig beweging is, dan hoor je de spieren rondom de schoft te zien opbollen als je de schoft probeert te liften. Soms kunnen ze gewoon echt de schoft niet bollen omdat de spieren te strak zijn, dan worden ze meestal ook onrustig of regeren ze gevoelig als je ze die beweging probeert te laten maken.

Als ze kunnen bollen, dan kan je ze steeds iets langer in die houding laten staan.
Kan je het bekken kantelen in stilstand? Mooiste is als je de schoft lift en daarna gelijk het bekken kantelt en dat ze dat tegelijkertijd kunnen vasthouden.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 23:25

Peetstap: Wat bedoel je met apart commentaar? :)
We hebben afgelopen sessie inderdaad een kleinere longeercirkel gemaakt om het dubbele longe verder in uit te breiden maar moet zeggen dat het niet direct een daverend succes was #) . Beeldmateriaal daarvan gaat nog volgen. Mijn echte liberty werk doe ik gewoon in de volledige bak, heb ik geloof ik al eens wat beeldmateriaal van gepost toch? :)

sanne83: Dank voor je reactie :D Ik vind het lastig te noemen of ik/ net afgestudeerde masseuse het gewoon niet handig doen of dat Rox daar een beperking in heeft. Ze wordt er wel erg onrustig van, maar ja dat is dan ook weer niet zo lastig bij Roxy xD.
Bekken kantelen ging wel goed :)

Hier een filmpje van deel 2 van het wennen aan de lijnen. Denk dat hier het bekken kantelen ook wel in gezien kan worden :P :P

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:06

Kasmir schreef:
Peetstap: Wat bedoel je met apart commentaar? :)
We hebben afgelopen sessie inderdaad een kleinere longeercirkel gemaakt om het dubbele longe verder in uit te breiden maar moet zeggen dat het niet direct een daverend succes was #) . Beeldmateriaal daarvan gaat nog volgen. Mijn echte liberty werk doe ik gewoon in de volledige bak, heb ik geloof ik al eens wat beeldmateriaal van gepost toch? :)

sanne83: Dank voor je reactie :D Ik vind het lastig te noemen of ik/ net afgestudeerde masseuse het gewoon niet handig doen of dat Rox daar een beperking in heeft. Ze wordt er wel erg onrustig van, maar ja dat is dan ook weer niet zo lastig bij Roxy xD.
Bekken kantelen ging wel goed :)

Hier een filmpje van deel 2 van het wennen aan de lijnen. Denk dat hier het bekken kantelen ook wel in gezien kan worden :P :P
[ Video ]



Nou o.a. dit soort comment: g Wat is hier zo bijzonder aan? Ik train paarden al 15 jaar met dubbele lijnen en gebruik het om op jonge paarden een stuur te zetten
Wat schiet een meekijker daar nou mee op ?, borstklopperij ?
Ze geeft wel netjes antwoord, is terecht trots op paard dat die het doet :P

Nuttig video de 2e, waarvoor dank voor plaatsen, geeft mezelf weer een idee erbij om lijn in leerstadium van binnen naar buiten over rug te leggen en dmv druk erop en eraf op achterbenen ze zo te laten wennen.
Ik leg meestal beide lijnen lijn meteen buitenom, heb blijkbaar nog niet een erg lastige zoals Roxy in handen gehad op dit gebied.
Sla deze oefening op in mijn bovenkamer maar ga em wel eerst bij eigen paard even eigen maken, dan onthoud ik het ook beter.

Vindt Roxy wel weer duidelijke response laat zien, dat maakt het toch een heel fijn paardje om dit soort dingen mee te doen.
Heb er helaas momenteel niet zo een in nabijheid, want ik wordt hierdoor weer uitgedaagd. +:)+
En ja bekken kantelen is hier geen probleem :D

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:09

Sanne: haak even erop in, maar hoe de schoflift triggeren boven voorbenen ben ik effe kwijt of pas het toe onbewust....
(Yep doe veel dingen al uit gewoonte), ken je dat gevoel: was het verkeerslicht nou groen of rood ??

Help me effe met de praktijk: hoe trigger je het ook alweer |(

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:13

Hilary schreef:
Ik als Voest'er (nou ja, ik heb dat diploma) werk graag in een vierkante bak, m.n. zodat er ook rechte lijnen te lopen zijn en je de hoeken kunt gebruiken om te vertragen bij een paard dat door je hulp vooraan dramt. In die situaties ben ik dus een paard aan het trainen. Echterrrr, in een situatie dat ik een paard niet iets probeer te leren, maar gewoon lekker wil kl*ten en wat wil spelen / uitproberen, pak ik mooi de 20 x 45 weibak (rijbak op gras) en niet de 15 x 15 loswerkbak of z'n 20 x 20 broertje. Inderdaad kan het paard dan zelf bedenken wat ie wel / niet wil. Zo werk ik er ook twee tegelijk, en in het verleden (toen mijn oudere merrie nog een betere conditie had) ook drie. Ooit ook twee keer met de kwpn'er erbij geprobeerd, maar die snapte niet dat je ook lol kon hebben en bleef dus in haar eigen wereld braaf rondjes draven op de hoefslag terwijl de anderen er als een stelletje malloten omheen stuiterden. I.v.m. overlijden paard nooit meer opnieuw kunnen proberen, helaas.


Herkenbaar, en snap jij ook niet waarom zo weinig dit doen met hun paard of samen met paard zijn maatjes ??
Ik veroordeel Voest en co niet hoor, prik alleen in sommige dingen die ze doen erdoor heen, het is merendeel pure lichaamstaal en de beste man moet ook zijn brood verdienen natuurlijk, dus verzint er een methode omheen ;)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 21:56

Even een snelle gróte update. Vandaag was de dag dat alles goed voelde :D.

Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:57

:))

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 21:59

Gaaf!! +:)+ *\o/*

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:25

+:)+ so cool +:)+

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:27

Roxy: :O
(en zo hoort het)

Oy with the poodles, already

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 22:33

Ja ze deed het helemaal super, alleen stap snapte ze écht niet :') . Dus misschien zondag weer erop, kijken hoe ze aanvoelt. Dan ben ik samen met de eigenaresse.


Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:38

Je kunt dan aan de eigenaresse even vragen om Roxy een pasje achteruit te zetten. Soms zijn ze even hun benen kwijt, vooral achter :')

Oy with the poodles, already

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 22:42

Ja precies, wilde het ook niet pushen. Dit was super braaf en volledig relaxed, heb een paar keer gehangen en ben twee keer op en af gestapt. Ze was zo super relaxed, toen ook maar direct afgesloten. Goed is goed :D.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:48

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:49

*\o/* super zeg!

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:50

Wauw wat tof! Bij mij vinden de jonge paarden het eerste stapje met iemand erop ook vaak eng als er niemand op de grond staat. Maar over het algemeen is 1 á 2 keer helpen met iemand erbij voldoende. Hoop dat dit voor Roxy ook zo is.
Ik vind het stoer dat je ook meteen een selfie durfde te maken terwijl je erop zat!

Pluk de dag!

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-18 22:53

Hihi ja het was ook niet echt gepland, maar ze was vandaag zo relaxed en wilde zo graag met me aan het werk dat het goed voelde. En zoals je op het filmpje ziet stond ze er zo relaxed bij dat ik na wat wiebelen en overal aaien m'n telefoon erbij durfde te pakken :+ . Niet volledig volgens het boekje zo, maar wat werk dat werkt.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:19

Oh, wat gaaf zeg! Supergoed! Heerlijk gevoel weer :D

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 18:18

Oops I did it again ;)

Afbeelding


Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 bezoekers