[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-18 09:17

Het weer zit in ieder geval mee vandaag. Ze slapen sinds zondag lekker buiten dus hopelijk is Roxy goed gehumeurd haha.

Ik ben nog een beetje aan het zoeken naar de juiste optoming voor Rox. Ze loopt heel duidelijk weg van het hoofdstel, micklem en kaptoom. Kom ik echter met het touwhalster aan staat ze direct naast me en blijft ze tijdens het werk veel opener. Hoe minder ik eraan hang hoe geconcentreerd ze op mij blijft ook, heb het idee dat ze zich afsluit zodra ik er meer aan hang. Nu vind ik het super belangrijk dat zij het ook naar dr zin heeft dus heb ik de laatste tijd veel meer grondwerk en handwerk aan het touwhalster gedaan en merk duidelijk verschil. Alleen al weglopen van me vs naar mij toe komen, maar ook tijdens het werk op touwhalster veel ontspannender afkauwen, gapen etc. Maar een touwhalster is natuurlijk niet echt een hele makkelijke optoming voor dubbele longe werk etc. Ben dus hard aan het nadenken over een optoming die losjes valt, want heb vooral het idee dat ze het strak zitten van de riempjes niets vind. Jullie nog suggesties?


Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 00:23

Nog even een dierenarts update.
Was een nieuwe, hele fijne kerel. Deed mooi advance en retreat met de dop erop, daarna dop eraf en daarna spuiten. Ze reageert alsnog heel heftig op de pijn van het prikje zoals ze op iedere ‘pijn’prikkel heftig reageert. Uiteindelijk verdoofd om het gebit te doen maar viel me allemaal niet tegen. Roxy schijnt wel nogal te klemmen met dr kaken bij de mondspreider. Zat de vorige DA vorig jaar ook al over te klagen, klein mondje en moeilijk open te krijgen hihi. DA mocht dr verder wel aaien etc. dus viel alles mee, maar nogmaals hele fijne rustige kerel.

Andere 2 paarden gewoon onverdoofd kunnen doen, zo kam het ook denk ik dan xD.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:00

Ze had verder geen bijzonderheden aan haar gebit? Want dat zou extra reactie op een optoming met bit kunnen verklaren.
Is een bitloos hoofdstel misschien een optie voor je? Ik ben daar niet specifiek vóór, maar sommige paarden reageren daar toch echt relaxter op.
En een paar modellen zitten een stuk losser dan een gewoon hoofdstel.

Pluk de dag!

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 08:18

De reactie die ze geeft is op bitloze optomingen. Daar moeten de riempjes helaas ook gewoon strak (en dat is echt niet vol aangesnoerd maar gewoon zoals het hoort strak) van. Had zelf bedacht haar eens op een bitje a la western (geen neusriem, wel een curbstrap) te proberen om te kijken hoe ze dat vind. Neig zelf altijd wat meer naar bitloze optomingen. Gebit had verder geen bijzonderheden, paar haakjes maar niets groots of wat haar medisch in de weg zou zitten.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:39

Hmm nou ja als zij zo heftig op pijn prikkels reageert misschien is zo'n klein haakje wat normaal niks zou zijn wel een issue boor haar? Benieuwd of je verschil merkt!

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-18 22:44

Vandaag in ieder geval met het bitje aannemen bezig geweest. Ze bleef goed bij me en op t laatst nam ze het bitje keurig aan i.p.v. keihard kaken klemmen x). Heb dus verder geen neus of sperriem gebruikt, even kijken hoe ze hierop blijft reageren.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:00

mischien vindt je het raar dat ik het juist terugkoppel, maar overdrijf je niet een bitje mbt hoofdstel ?
Een paard mag toch best tijd krijgen om te wennen aan een optoming, en zolang er niets prikt of afknelt kunnen ze het misschien wel niet prettig vinden, als het nodig is dan zullen ze eraan moeten wennen.

Paard haalt wel es vaker zijn neus op voor wat ie niet fijn vindt, maar helaas pindakaas vaak is dat wel nodig voor zijn veiligheid of om schade te voorkomen.
Denk in dat kader even aan de transport beschermers waar een paardje hier hier eerste keer van stond te bokken als een gek..
Tja manneke je bokt maar lekker, maar eraf gaan ze niet eerder als dat je zelf ontspant.
Of een men optoming, die vrijwel elk paard ook niet als vanzelf toelaat, tja en toch willen wij dat wel.

Jij zult zeker niets forceren, daar zit ik niet over in.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 21:36

Enerzijds heb je gelijk, anderzijds ben ik niet te beroerd even te kijken wat Roxy fijn vind. Ik ben vanuit mezelf wat meer fan van bitloos en vandaar de Micklem maar merk nu dat Roxy op het bitje zonder neusriem+sperriem beter reageert. Wat moet dat moet, anders zou ze alleen nog maar in de wei staan :P Maar als Roxy prettiger loopt op een optoming die meer vrijheid bied vind ik dat prima :).

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:06

Ik lees al een hele tijd mee en vind het echt top dat rox zo vooruit is gegaan! Paardje wat ik rijd is een beetje hetzelfde. Ontzettend gevoelig op alles en optomingen zijn haar al snel te veel. zadel aansingelen blijft een lang proces, bitje heeft ze wel geaccepteerd nu maar doen veel bitloos. Dubbele lijnen, rijden (western), longeren, trailer laden gebruik ik allemaal de dually halter voor (zo'n monty roberts halster) vooral dubbele lijnen hiermee is erg prettig. Misschien ook een optie voor de dubbele lijnen met roxy?

Peetstap. Ben het ook wel deels met je eens. Accepteren van het bitje is gewoon de basis, maar als dit goed gaat en paard loopt liever op iets lichters is dat natuurlijk alleen maar fijn

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 01:35

Bente_sat: herkenbaar, aansingelen moet ik ook niet in 1x doen. Dat is singel omdoen, rondje stappen zodat ze aan de druk kan wennen en dan nogmaals aansingelen

Vandaag roxy aan de dubbele longe met bitje zonder neusriem etc gehad en ze deed het echt waanzinnig goed :D. Aan het eind een stukje aan de hand buiten uitgestapt wat ze super braaf deed. Heb het bitje voor het mooie nu eigenlijk een gaatje te laag hangen maar dan kauwt ze er wat minder heftig op dus om te wennen wel even prima.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 23:37

Ik zal nog eens een Roxy update doen :)

We hebben zaterdag 28-4 een schriktraining gehad van Suzanne Taal http://www.facebook.com/paarden0taal gehad. Dat deed ze erg goed, stok met plastic over haar heen kunnen aaien etc. Er is het een en ander gefilmd, zal eens vragen of ze wat door kan sturen :). Aankomende donderdag gaan we weer wat verder met haar aan de slag :).

Vandaag heeft Roxy van een heuse sportmassage mogen genieten. In het begin bouwde ze daar wat spanning mee op waardoor het lastig was te beoordelen welke spieren nu strak stonden of welke ze gewoon strak hield op dat moment. Maar na even doorgaan begon ze ontzettend af te kauwen, smaken, zuchten en geeuwen. Hoofdje ging omlaag en stond helemaal ontspannen te genieten, heel fijn om te zien. Leuk compliment vond ik dat ze Roxy erg gelijk in haar bespiering vond, geen groot links en rechts verschil. Komt het rechtrichten toch nog tot uiting haha.

*Het is een soort jammer dat er zoveel filmpjes zijn weggevallen uit het topic. Heb er niet aan gedacht dat ik filmpjes vanaf FB beter niet had kunnen gebruiken omdat ik die altijd weer van m'n FB verwijder _-:(

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:53

Wel bijzonder dat ze dit nu zo goed ondergaat toch? Omdat ze normaal alles aan en op haar lijf zo spannend vond? Lijkt me een hele grote stap vooruit.

Pluk de dag!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:01

Geweldig die vooruitgang! En fijn ook dat je aftast welke optoming Rox het prettigst vind :j

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:46

Wat fijn dat Roxy lekker kon ontspannen met masseren! En zeker een compliment voor jou als de bepiering zo mooi gelijk was.

Weer grote sprongen gemaakt!

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 21:40

Dankjulliewel, ze gaat inderdaad super :D.

Vandaag een hele toffe les gehad van Paarden-Taal. Rox geleerd dat dingen rondom haar achterbenen (zoals bijv een lijntje) echt wel oke is. Hele goede techniek aangeleerd gekregen waar ik nu volop mee aan de slag ga :).

Hier vast 3 fotootjes en een kort filmpje allemaal slechte kwaliteit xD. De hele training is gefilmd maar dat moet ik nog ontvangen dus zal wrsl later nog wat meer bewegend beeld laten zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:38

Kasmir schreef:
Dankjulliewel, ze gaat inderdaad super :D.

Vandaag een hele toffe les gehad van Paarden-Taal. Rox geleerd dat dingen rondom haar achterbenen (zoals bijv een lijntje) echt wel oke is. Hele goede techniek aangeleerd gekregen waar ik nu volop mee aan de slag ga :).

Hier vast 3 fotootjes en een kort filmpje allemaal slechte kwaliteit xD. De hele training is gefilmd maar dat moet ik nog ontvangen dus zal wrsl later nog wat meer bewegend beeld laten zien.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Video ]



Foto's zijn er al weer af ??

Maar vindt je het niet heel fijn eindelijk zo te mogen werken met een wat relaxter paardje?
Lekker effe normaal kunnen doen, laten wennen aan dingen zonder de boel te slopen maar wel stemmings reactie te zien en horen ? (knorretjes bij nieuwe enge dingen nog ??) maar geen spitsig paard om je heen.

Zijn zat paarden die superbraaf zijn maar op tilt slaan bij plots een lijn achter kont langs of over schoft heen met iemand ernaast.
Daar kwam ik kort geleden nog achter toen ik wel "even" zou laten zien hoe leuk het werken is met twee lijnen aan bit / halster naast je paard.
De anders zo braverik ging meteen al op tilt.... oeps.. :o bij lijn over schoft heen.
baasje: "dat doet ie anders ohz nooit hoor" :D :D :+

Nee, hehe zij doet naast wat longeren noooooooit grondwerk met hem.
Maar goed, paar weken later oortjes er wel op en rete fanatiek meewerken en vooruit denken dat zelfde paardje.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 00:21

Ja Rox gaat echt leuk vooruit, heerlijk om er zo mee te werken. Mag nooit denken dat ze het nu wel weet want dan schiet ze toch weer in de stress maar over het algemeen doet ze het super. Staat inmiddels een leuk filmpje online van de les maar die kan ik op m’n tefoon niet delen, morgen thuis even proberen :)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 19:05

Hier misschien wel een leuk en leerzaam filmpje van de les van 03-05.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:35

Wauw wat goed! Zo fijn hoe ze het oppikt en de weg ernaartoe!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:02

Helemaal top! Wat ben je super bezig :)

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-18 23:51

Dankjulliewel :D.

Sanne83 mag ik jou nog een vraagje stellen nu ik heb betrapt dat je nog meeleest :P :) ? Je vroeg namelijk een keer naar hoe ze haar schoftlift deed toen ik zei dat ze af en toe wat gevoelig reageerde op haar schoft (ook niet iedere keer, wisselend). Ik kreeg het niet echt voor elkaar maar wist niet zeker of dit kwam door mijn techniek, nu was de schoftlift bij de masseur ook minimaal. Moet ik daar al wat mee of zeg je ga eerst nog even lekker door trainen, tussen de dubbele longe meer op het achterbeen trainen en dan kijken wat er over blijft? Ze heeft natuurlijk enorm de neiging om zodra ze haar hals laat zakken ook enorm op haar voorhand te donderen, ik kan me voorstellen dat dat niet meehelpt :roll: . Ben het rechtrichten aan de hand daarom ook weer wat meer aan het oppakken, ik vind het nog lastig haar in evenwicht van achter naar voren te laten lopen alhoewel dat iedere keer weer wat beter gaat. Daarom wil ik haar ook graag met de longe achterlangs kunnen trainen, iets makkelijker om haar het bekken te laten kantelen.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:28

Tof dat je deze video hebt geplaatst, zeer leerzaam in je topic, met vele meelezers en kijkers.

Fijne manier van wennen laten aan de lijnen, pluim voor je trainer is hier op zijn plek.
Ze heeft zelfs een cap op :)* , daar heb ikzelf in grondwerk echt nog nooit aan gedacht, en zie het ook niet bij anderen.

Zie wel dat Roxy nog steeds als basic instinct reactie heeft: ik trap alles wat eng is van me af als het me teveel word, maar veeeeel minder als tijdje terug.
Ga er es over nadenken hoe dat wat om te zetten is, meelezers met ideeen hierover ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 11:08

Suzanne heeft haar opleiding bij e-quine gehad (van Annemarie vd Toorn) daar is o.a. werken met Cap op verplicht op de opleiding. Vind haar idd super, techniek is heel fijn en Suzanne geeft super fijn en positief les.

Basic instinct blijft idd wegtrappen /lopen en die achterbenen is ook het lastigste voor Rox. Met deze techniek hoop ik haar daar goed op te kunnen desensibiliseren. Ze trapt inmiddels niet meer, heeft wel de neiging door te denderen dus gebruik veel overgangen stap/halt.

In het volgende filmpje komt deel 2 van deze techniek, ook erg interessant en handig. Zal m posten zodra hij online komt. Ik wissel alle stappen regelmatig af omdat zodra iets zo is Rox eraan went maar is het anders ze weer kan reageren. Afwisseling is dan key.

En zolang jullie het leuk en leerzaam vinden blijf ik dingen delen. Denk dat we zo allemaal veel van elkaar kunnen leren, en de paardjes profiteren.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 23:44

Gewoon even een mooie om over na te denken :)

Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:59

Dat is idd een hele mooie!

Mijn pony is daar dus slecht in. Die doet alles voor je, ten koste van zichzelf. Laatst dus verkeerd gezadeld (boomloos zonder pad, waardoor het ringetje ook nog op zijn rug drukte omdat ie nergens aan bevestigd was). Met de les voerde hij hetgeen ik vroeg, niet uit. Hij kon het niet, maar ik snapte niet waarom. Dat hem wat dwars zat moest wel, maar hij deed zo ontiegelijk zijn best!

Dus dag erna hetzelfde gezadeld, en gaan voelen. Wat gebeurt er onder mij? Het werd me duidelijk dat het het zadel wel moest zijn, want aan de longe liep ie veel losser en kon hij wel de achterhand omzetten. Dus afgestapt, toen pas zag ik dat ringetje.. dat drukte dus in de rug wanneer ik erop zat!

Heb het meteen mijn instructrice laten zien, en die keek echt zo: :wow: ‘wat een brave pony! Dat ie je er niet afgebokt heeft joh’

En dit is dus de super sensibele pony..
Afbeelding
Zo had ik hem gezadeld

Afbeelding
Zo hoort het.

Dus idd, mijn pony is super dapper, maar kon ie maar ‘help’ zeggen. En ja, eigelijk heeft ie dat gedaan omdat hij het gevraagde niet kon uitvoeren, maar voor mijn tijd is hij knetterscheef gereden omdat ‘ze’ het niet ‘hoorden’.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cowgirl83, Crista, Frieke84, marinst, pillow, vilo en 119 bezoekers