[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:20

Loswerk video:

Als eerste een groot compliment hoe fijn je hier loswerkt, in de grote ruimte.
Menig Voest aanhanger lukt dit niet in deze ruimte, die zetten vrijwel altijd stuk bak af met draad en daarin laten ze paard bewegen.
Haal je draadje op die 20x20 m weg, is paard ook meteen weg :P :wave:
(Yep vinden ze niet leuk als je dat vraagt in een clinic :)* )

Jij laat Roxy keurig cirkels kleiner en groter maken, subtiel overgangen maken en halthouden.
Zou zo wel even met je van plaats willen ruilen, dit is een heel fijn paardje om zo mee te werken.
Je hebt niet veel drijvende hand nodig, alles gaat lekker subtiel.
Zo subtiel dat er op deze film afstand niet veel van is waar te nemen.
Herken weer veel, hier kan paardje op fikse afstand aandraven door enkel vuist te maken.

Kan wel alles gaan analyseren, maar of dat hier nut heeft voor je betwijfel ik.
En nog meer positiefs: zie dat Roxy op beide kanten gelijkmatig beweegt, lekker verend, losse staartwortel, swingend hoofd: ze zit lekker in haar vel en is aardig rechtgesteld.

Hoe je van hand veranderd rond 1:30 , heel mooi hoor.
En dan lekker echt krachtig vertrekken in draf
Oeps ipad accu leeg hier...

Merk door jou video wel op dat ikzelf minder subtiel ben geworden, en te makkelijk...: punt dus om zelf aan te gaan werken.


Edit: mocht je zelf in video dingen zien waarvan je denkt; wat moet ik ermee?, leg het gerust voor in topic.
Ben zelf ook n.l. benieuwd wat anderen erin zien.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 15:46

Peetstap: Allereerst dankjewel voor de moeite van het bericht :).
Ah dat bedoel je met grounden, dat is bij mij eigenlijk bij ieder paard een soort basis conditie waarmee ik begin x). Poetsen, hoeven krabben etc doe ik ook altijd met al m'n paarden los in de bak. Had er nooit veel verder over gedacht omdat ik dat als een soort vanzelfsprekendheid zie :+. Ik bekap mijn paarden zelf en de appaloosa doe ik eigenlijk ook altijd los bekappen, dat lukt bij Rox nog niet helaas omdat bekappen nog wel een beetje een dingetje is.

Rox is super in het loswerken inderdaad, overgangen terug zijn op uitademen en groter en kleiner maken al door mijn tenen naar buiten te wijzen = groter en meer naar binnen = op kleinere cirkel uitnodigen.

Dankjewel voor het compliment :D

----------------------

Vandaag ging echt weer super. Ben bezig geweest met het met luchtige bewegingen afstrijken van Roxy met het singeltje. Iedere keer als ze begon te lopen gewoon doorgegaan en gewacht totdat ze stilstond én afvloeide. Daarna de druk er vanaf en zo weer verder. Ze bleef uiteindelijk netjes stilstaan toen ik het singeltje omdeed. Heb hem dit keer ook volledig (danwel in 3 fases) aan kunnen singelen. Als kers op de taart heb ik de dubbele longe eraan gehangen, 1 kant vast aan t halster en de andere kant over de rug (door de ringen van de singel) aan de andere kant van het singeltje vast. Ze vond dat laatste wel spannend maar ipv raar doen heeft ze even wat vlotter gedraafd en in dat vlotte tempo lukte het haar de spanning weer los te laten en haar hoofdje te laten zakken en vervolgens ook terug in tempo te komen. Vond ik zelf een hele fijne oplossing van Roxy (weer eens wat anders dan met 4 benen de lucht in springen).

Wat ik zelf erg grappig vond is dat het masseren bij de schouder niet zozeer voor release zorgde maar toen ik haar zoals door Sanne83 gesuggereerd bij de bovenste nekwervels begon te masseren ze uitgebreid begon te briesen, kauwen en hetgeen wat veulens uit onderdanigheid doen naar een ranghogere. Die soort kauwbeweging maar dan met mondhoeken ver naar achteren. Vind het sowieso apart dat ze dat nog steeds regelmatig doet op 6 jarige leeftijd.

Maar ook tussendoor als ze wat spanning had met het singeltje en ik masseerde wat net achter haar oren zorgde dat vandaag eigenlijk dat ze direct haar halsje liet vallen en de spanning uit haar lichaam verdween.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:03

Kasmir schreef:
. Ze vond dat laatste wel spannend maar ipv raar doen heeft ze even wat vlotter gedraafd en in dat vlotte tempo lukte het haar de spanning weer los te laten en haar hoofdje te laten zakken en vervolgens ook terug in tempo te komen. Vond ik zelf een hele fijne oplossing van Roxy (weer eens wat anders dan met 4 benen de lucht in springen).
Gaat de goede kant op, dit wil je graag zien; dat zelf zoeken naar oplossingen.
Verwacht dat je heel leuk kunt spelen met dit paardje.
mag je gerust regelmatig aanbieden zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze je omver loopt oid.
Kan mooi bv als afsluiting *\o/*
vlabij elkaar oplopen > draven > terug vinden ze ook leuk om te doen.
Bitje meer uitdaging, maf doen en losheid aanbieden.


Citaat:
Wat ik zelf erg grappig vond is dat het masseren bij de schouder niet zozeer voor release zorgde maar toen ik haar zoals door Sanne83 gesuggereerd bij de bovenste nekwervels begon te masseren ze uitgebreid begon te briesen, kauwen en hetgeen wat veulens uit onderdanigheid doen naar een ranghogere. Die soort kauwbeweging maar dan met mondhoeken ver naar achteren. Vind het sowieso apart dat ze dat nog steeds regelmatig doet op 6 jarige leeftijd.
Mooi he & fijn dat Roxy daar geen spanning heeft zitten.

Best benieuwd of meer meelezers hun paard regelmatig los "kneden" , of ook gericht bezig zijn ?
Lees er vrij weinig over, en zie op de stallen waar ik kom vrijwel niemand hun paard es lekker "deeg-kneden" :P

Gaarne wat input in dit topic mensen :D

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 21:53

Het spelen moet ik inderdaad wat meer op gaan pakken, wat luchtigheid voor ons allebei :). Ook omdat ze nu telkens als ik stop met de training aan het hek gaat staan wachten, ze is me dan gelukkig nog niet zat dus hihi :+

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:03

Peetstap schreef:
Kasmir schreef:
. Ze vond dat laatste wel spannend maar ipv raar doen heeft ze even wat vlotter gedraafd en in dat vlotte tempo lukte het haar de spanning weer los te laten en haar hoofdje te laten zakken en vervolgens ook terug in tempo te komen. Vond ik zelf een hele fijne oplossing van Roxy (weer eens wat anders dan met 4 benen de lucht in springen).
Gaat de goede kant op, dit wil je graag zien; dat zelf zoeken naar oplossingen.
Verwacht dat je heel leuk kunt spelen met dit paardje.
mag je gerust regelmatig aanbieden zonder dat je bang hoeft te zijn dat ze je omver loopt oid.
Kan mooi bv als afsluiting *\o/*
vlabij elkaar oplopen > draven > terug vinden ze ook leuk om te doen.
Bitje meer uitdaging, maf doen en losheid aanbieden.


Citaat:
Wat ik zelf erg grappig vond is dat het masseren bij de schouder niet zozeer voor release zorgde maar toen ik haar zoals door Sanne83 gesuggereerd bij de bovenste nekwervels begon te masseren ze uitgebreid begon te briesen, kauwen en hetgeen wat veulens uit onderdanigheid doen naar een ranghogere. Die soort kauwbeweging maar dan met mondhoeken ver naar achteren. Vind het sowieso apart dat ze dat nog steeds regelmatig doet op 6 jarige leeftijd.
Mooi he & fijn dat Roxy daar geen spanning heeft zitten.

Best benieuwd of meer meelezers hun paard regelmatig los "kneden" , of ook gericht bezig zijn ?
Lees er vrij weinig over, en zie op de stallen waar ik kom vrijwel niemand hun paard es lekker "deeg-kneden" :P

Gaarne wat input in dit topic mensen :D

Dat los kneden zoals jij het noemt, lijkt mij eigenlijk ook wel wat! Zou je misschien wat uitleg kunnen geven over hoe je dat het beste kan doen, welke spieren je mee moet pakken etc.?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:21

Ik kneed regelmatig wel even de hals van mijn paard, vindt ze heerlijk. Heb er nooit bij stilgestaan dat dit helemaal niet zo vanzelfsprekend is inderdaad.

Vind dit echt een heel leerzaam topic geworden! Jouw input Peetstap is ook zeer leerzaam.

Bij het grondwerken bij mijn paard loop ik vaak tegen het feit aan dat ze de eerste 10 minuten nooit op mij let, maar meer aan het rond rennen is en de 'buitenomgeving' in de gaten aan het houden is. Dit duurt altijd even en pas daarna begint ze op mij te letten en kan ik haar ook instructies geven. Dit vind ik zelf echt nog een lastig ding om te doorbreken...daar nog een tip voor?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:18

Rena100 schreef:
Bij het grondwerken bij mijn paard loop ik vaak tegen het feit aan dat ze de eerste 10 minuten nooit op mij let, maar meer aan het rond rennen is en de 'buitenomgeving' in de gaten aan het houden is. Dit duurt altijd even en pas daarna begint ze op mij te letten en kan ik haar ook instructies geven. Dit vind ik zelf echt nog een lastig ding om te doorbreken...daar nog een tip voor?


Werk je met of zonder touw? Ik zou in zo'n geval altijd met lijn werken en geen cirkels vragen. Eerst alleen maar dingen waarbij ze aandacht voor jou heeft, dus achterwaarts, achterhand om, voorhand om, zijwaarts, neus op een pion, voet op een pion etc. etc. Net zo lang tot ze kalm is en aandacht heeft. Daarna kan je cirkels gaan toevoegen. Zodra ze afgeleid gaat rondrennen, gelijk weer iets anders vragen.

Kasmir schreef:
Wat ik zelf erg grappig vond is dat het masseren bij de schouder niet zozeer voor release zorgde maar toen ik haar zoals door Sanne83 gesuggereerd bij de bovenste nekwervels begon te masseren ze uitgebreid begon te briesen, kauwen en hetgeen wat veulens uit onderdanigheid doen naar een ranghogere. Die soort kauwbeweging maar dan met mondhoeken ver naar achteren. Vind het sowieso apart dat ze dat nog steeds regelmatig doet op 6 jarige leeftijd.


Dat doen ze vaak als er veel spanning achter de oren zit, die specifieke manier van kauwen. Het hele gebied van de eerste paar halswervels, spieren achter de oren, kaakgewricht, kaakspieren, tong, tongbeen, dat staat allemaal met elkaar in verbinding, dus als je daar iets gaat losmaken en masseren, zie je vaak dat ze extreem gaan gapen, kauwen met mondhoeken naar achter, mond ver open, tong draaien. Betekent meestal dat daar aardig wat myofasciale spanning zit, dus goed bezig om daar lekker te masseren. Is natuurlijk hetzelfde als bij mensen, maar die zullen zich misschien wat meer inhouden met de tong- en mondbewegingen :+ :D Die kunnen gewoon kunnen zeggen dat ze uitstraling voelen naar hun hoofd of kaak bij een bepaalde beweging of drukpunt.

Ik werk meestal pas als laatste aan het gebied achter de oren, omdat dat het meest gevoelige gebied is. Ik ben natuurlijk ook nog eens een vreemde voor het paard. Meestal is het zo, dat als je de aansturing van het gebied rond de schouder (laatste halswervels, eerste borstwervels, schouder en schouder- en halsbespiering) goed voor elkaar krijgt, dat de rest van hals en het hoofd (en het voorbeen) vanzelf meer ontspanning krijgen.

Dat is ook iets waar je een stukje training bij nodig hebt. Je ziet op het filmpje dat ze in haar eigen manier van beweging met haar schoft naar beneden loopt. Ze doet haar hoofd wel naar beneden, maar niet vanuit aanspanning. Ze loopt voornamelijk met het gewicht op de binnen schouder. Ze moet dan ergens aanspannen om in evenwicht te blijven.

Je werk op dit filmpje heeft natuurlijk een heel ander doel (meer vrijheid en gericht op communicatie), dus ik bedoel het zeker niet als kritiek :) . Het is al super dat ze gewoon zo ontspannen is, dat ze haar hoofd laag kan doen en dat je zo'n goede communicatie hebt zonder lijn. Je kan niet alles tegelijk vragen, dan wordt ze helemaal gek :D

Als je meer richting fysieke training gaat, zou ik proberen eerst het gewicht op de buitenschouder te krijgen. makkelijkste is door wijkend de volte te vergroten. Vanuit dat evenwicht kan ze makkelijker de schoft liften en dan zelf de hals laten vallen (vanuit aanspanning).

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:24

sanne83 schreef:
Rena100 schreef:
Bij het grondwerken bij mijn paard loop ik vaak tegen het feit aan dat ze de eerste 10 minuten nooit op mij let, maar meer aan het rond rennen is en de 'buitenomgeving' in de gaten aan het houden is. Dit duurt altijd even en pas daarna begint ze op mij te letten en kan ik haar ook instructies geven. Dit vind ik zelf echt nog een lastig ding om te doorbreken...daar nog een tip voor?


Werk je met of zonder touw? Ik zou in zo'n geval altijd met lijn werken en geen cirkels vragen. Eerst alleen maar dingen waarbij ze aandacht voor jou heeft, dus achterwaarts, achterhand om, voorhand om, zijwaarts, neus op een pion, voet op een pion etc. etc. Net zo lang tot ze kalm is en aandacht heeft. Daarna kan je cirkels gaan toevoegen. Zodra ze afgeleid gaat rondrennen, gelijk weer iets anders vragen.



Ik werk in een longeerpaddock zonder touw (op basis van emiel voest, dus vrij). Maar misschien is dat wel een idee om eerst aan het touw wat oefeningen te doen. En daarna cirkels aan touw en daarna pas los. Even de volgorde andersom zetten, meestal eindig ik namelijk wel aan het touw. Bedankt voor je tip.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:53

Rena, ik werkte ook met zo'n merrie, ook via Voest. Veel schakelen werkte bij haar erg goed; vooral zorgen dat je steeds net iets eerder bent met een opdracht geven dan het paard afgeleid is. Meestal is er wel één hoek waar ze steeds afgeleid is; geef vlak voor die hoek een opdracht die grotendeels anders is dan het paard zelf van plan is. Dus als het idee van het paard "vertragen" is, schakel je juist een paar passen op naar een iets hoger tempo.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 21:55

Lindeeee: Je paard een beetje losmasseren is super leerzaam om te doen, je leert je paard zijn spiertonus (spierspanning) kennen en voelt waar ze meer en minder spanning vasthouden. Sanne83 heeft op de vorige pagina interessante tips gegeven wat betreft het losmasseren van schouder/hals.

Rena100: Er zijn denk ik al 2 goede tips gegeven van sanne & hilary, heb je er al wat mee geprobeerd en zo ja hoe ging dat? :)

sanne83: Dat vind ik dus echt super interessant, dat kauwen met de mondhoeken zo ver naar achteren vanuit myofasciale spanning komt. Ze doet dit ook vaak nadat ik wat met haar gewerkt heb en haar wat tijd geef om het te verwerken. Zou ik dan kunnen aannemen dat ze tijdens het werk wat spanning opbouwt myofasciaal en dat tijdens het stilstaan en wat masseren/kriebelen dan loslaat? Ben erg gewend mensen te 'voelen' en ben veel meer bekend met de tonus en spieren (o.a. waar veel spanning in gaat zitten) daar, dus dit is toch een beetje zoeken waardoor ik dit soort opmerkingen super interessant vind.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft rechtrichten, mijn instructrice is op dat gebied veel bezig en begeleid mij hier in mijn ogen goed in. Je ziet op de volte nog dat ze naar buiten stelt en eigenlijk op de binnenschouder blijft hangen. Idealerwijs zou ze de binnenschouder moeten liften, meer gewicht op de buitenschouder gaan dragen en vanuit daar ook een neutrale of misschien zelfs binnenstelling aan gaan nemen. Dit soort dingen doe ik nu voornamelijk (en momenteel valt dat een beetje weg moet ik eerlijk toegeven) met teugeltjes aan de kaptoom aan de hand. Ik merk zelf dat ik nog vaak wat te voorzichtig ben met haar van die binnenschouder te vragen omdat ik dan soms mijn volte verlies, mijn instructrice zegt ook dat dat geen probleem is nu of het een of het ander vragen en straks allebei tegelijk.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:42

Zat wat oud beeldmateriaal te analyseren (nee joh paarden en mezelf verbeteren zijn voor de rest geen obsessie ofzo :') )

Moet hier wel even om grinniken, uitgesproken dier. Duidelijk not amused over mijn onduidelijke gedoe reageert Rox hier heel vergevingsgezind :o. Gelukkig zijn we inmiddels wel een stukje verder in onze communicatie, ik wat duidelijker en Roxy heeft andere manieren gevonden om zichzelf te uiten :+

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:48

Kasmir schreef:
Rena100: Er zijn denk ik al 2 goede tips gegeven van sanne & hilary, heb je er al wat mee geprobeerd en zo ja hoe ging dat? :)


Ik heb geprobeerd eerst aan het touw te beginnen, wat oefening zoals opzij en achterwaarts en volgen. Dat gaat allemaal prima en is ze super rustig. Daarna touw eraf, en dan gaat ze racen. Ik probeer haar dan wel te stoppen, maar echt rustig wordt ze niet, ze draait dan gewoon om en racet weer weg, bokkend en springend. Op een gegeven moment is ze moe en dan volgt ze mijn instructies braaf op.

De volgende keer ga ik eerst cirkelen aan het touw, dan kan ik wat beter ingrijpen. Ze is dan gewoon zo snel dan kan ik haar gewoon niet meer stoppen.

Mijn paard is slecht ziend aan een oog, dan geeft ook soms wat issues, linksom (het is haar linkeroog) ziet ze mij minder goed en reageert ze dus ook minder op mijn instructies. Dan moet ik meer op stem doen.

Ik kan wel een keer een filmpje proberen te maken met wat ik doe en wat zij doet. Mijn lichaamstaal is ook vaak niet correct, en dan versterk ik soms haar race gedrag. Ik heb overigens wel les in Voest, eens per maand ongeveer, dus ik word wel op mijn fouten gewezen tijdens de lessen gelukkig.

Ik zou het tof vinden als ik haar op een gegeven moment echt kan longeren zonder touw, dus dat ze echt om mij heen cirkelt, ook in een grote baan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:21

Rena100 schreef:
De volgende keer ga ik eerst cirkelen aan het touw, dan kan ik wat beter ingrijpen. Ze is dan gewoon zo snel dan kan ik haar gewoon niet meer stoppen.

Ik zou het tof vinden als ik haar op een gegeven moment echt kan longeren zonder touw, dus dat ze echt om mij heen cirkelt, ook in een grote baan.


Zie het loswerken als een test. Je test je communicatie die je hebt opgebouwd aan het touw. Het touw is niet alleen een vangnet (voor als je een foutje maakt, dan is je paard niet gelijk weg en in de war), maar voor veel paarden ook een soort "handje vasthouden". De meeste paarden vinden ondersteuning van het touw heel erg prettig.

Dat los cirkelen in een grote baan is een super leuk doel, maar voor sommige paarden is dat echt heel lastig. Veel paarden vinden het prettig om te doen omdat ze het óf super leuk vinden om te doen óf omdat ze het spannend vinden om ver van je af te zijn en graag dichtbij blijven.

Bij andere paarden is het iets wat je heel langzaam opbouwt en wat echt een hoogtepunt van je communicatie gaat zijn. Ik heb met paarden gewerkt waar het vrijwel het eerste was wat ze konden en met paarden gewerkt waarbij het zo ongeveer het laatste was wat ze konden, verschilt dus echt heel erg per paard :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:55

Lindeeee schreef:
Dat los kneden zoals jij het noemt, lijkt mij eigenlijk ook wel wat! Zou je misschien wat uitleg kunnen geven over hoe je dat het beste kan doen, welke spieren je mee moet pakken etc.?


* Zoeken naar duidelijke uitleg en voorbeelden, zoals op youtube masterson b.v.
* Kennis vergaren hoe je paard er onder zijn huid eruit ziet en hoe gezond paard hoort te bewegen.
* Mee kijken met je chiro / fyso, als die bij je paard is, vragen durven stellen, beetje dieren liefhebber deelt graag wat basis kennis met je :)* en leert je zo wat basis dingen.
* stukje basis: https://www.youtube.com/watch?v=UQSimMzNWqw
* https://www.youtube.com/watch?v=Sx6rfJYVQ64

* Laura is hierin meer mijn "idee", lekker stevig doorpakken :D https://www.youtube.com/watch?v=wHxmNn_xjF0, hou net zo van "geaai"

Bekijk veel materiaal , vraag raak bij de vaklui, en je gaat vanzelf overeenkomsten zien waar ze allen gebruik van maken,
Dat kun je overbrengen naar je eigen paardjes.
Zo leer je ook de "strijkertjes" en O:) neppers , die je beurs leeghalen maar weinig goeds doen voor je paard herkennen.
Helaas zijn er daar (te)veel van


Ga / wil je wat verder dan is richting werken met acupressure op de meridians mooie techniek.
In de praktijk zie je dat deze meridians volop worden gebruikt, al dan niet bij toeval of met doel.
Iemand die Acupressure met Chiro combineert is een gouden combinatie bij problemen +:)+
(Bovenstaande zijn mijn eigen ervaringen.)


Zet met klem hier neer dat dit NIET is bedoeld om zelf mee te gaan frutten bij blessure's,
maar in basis bedoeld is om je paard lekker soepel te houden, te leren hoe jou paard specifiek aanvoelt als ie topfit is en zodoende sneller te kunnen herkennen als er wat mis is.
En daardoor juist blessures kan voorkomen.

Zie zoveel leed voorbij komen waarbij eigenaar geen flauw idee heeft wat er onderhuids mis gaat of mis is gegaan.
En dat blessure's voorkomen had kunnen worden.


Vet nadeel als je hiermee je bezig gaat houden: je ziet onwijs veel paarden die zich beroerd, tot zeer slecht bewegen.
En nee, das niet altijd leuk.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:57

Kasmir schreef:
Dat vind ik dus echt super interessant, dat kauwen met de mondhoeken zo ver naar achteren vanuit myofasciale spanning komt. Ze doet dit ook vaak nadat ik wat met haar gewerkt heb en haar wat tijd geef om het te verwerken. Zou ik dan kunnen aannemen dat ze tijdens het werk wat spanning opbouwt myofasciaal en dat tijdens het stilstaan en wat masseren/kriebelen dan loslaat? Ben erg gewend mensen te 'voelen' en ben veel meer bekend met de tonus en spieren (o.a. waar veel spanning in gaat zitten) daar, dus dit is toch een beetje zoeken waardoor ik dit soort opmerkingen super interessant vind.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft rechtrichten, mijn instructrice is op dat gebied veel bezig en begeleid mij hier in mijn ogen goed in. Je ziet op de volte nog dat ze naar buiten stelt en eigenlijk op de binnenschouder blijft hangen. Idealerwijs zou ze de binnenschouder moeten liften, meer gewicht op de buitenschouder gaan dragen en vanuit daar ook een neutrale of misschien zelfs binnenstelling aan gaan nemen. Dit soort dingen doe ik nu voornamelijk (en momenteel valt dat een beetje weg moet ik eerlijk toegeven) met teugeltjes aan de kaptoom aan de hand. Ik merk zelf dat ik nog vaak wat te voorzichtig ben met haar van die binnenschouder te vragen omdat ik dan soms mijn volte verlies, mijn instructrice zegt ook dat dat geen probleem is nu of het een of het ander vragen en straks allebei tegelijk.


Grappig, ik heb exact hetzelfde als ik mensen (m'n vriend :D ) masseer, andere spieren, andere tonus, plus dat ze commentaar geven :P

Dat extreme kauwen is in ieder geval iets wat ik heel veel zie bij myofasciale spanning in het hoofd-halsgebied. Of het op andere plekken daar ook mee te maken heeft, weet ik niet. Het kan op dat moment natuurlijk ook een uiting van het loslaten van mentale spanning zijn, maar ik vind het interessant dat ze het dan ook doet :j

Bij grondwerk zie je natuurlijk wel veel "gewoon" kauwen en likken. Heeft te maken met het afvloeien van (een klein beetje) spanning. Als ze meer spanning hebben en dat loslaten, zie je vaak nog andere gedragingen erbij, zoals gapen, proesten, hals uitschudden, rollen en soms inderdaad kauwen in het extreme (met de mondhoeken trekkend of met de tong rollend). Ik heb zelf wel altijd het idee dat die "extra" gedragingen heel paard specifiek zijn, dus dat hetzelfde paard vaak hetzelfde gedrag laat zien. Mijn vorige paard was echt een gaper :D Als die iets moeilijks had gedaan, kon ik echt wachten op het gapen.

Ik probeer wel altijd persoonlijkheid van het paard en gedragingen, weer te koppelen aan wat ik fysiek voel, maar ik behandel niet altijd paarden waarmee ik grondwerk doe en ik doe zeker niet altijd grondwerk met paarden die ik behandel, dus kan niet altijd een hele specifieke link leggen.

Qua fysieke training ben je al lekker bezig dus, wat bedoel je met dat je de volte verliest? Ik doe dat inderdaad ook dat je eerst één ding vraagt en dan iets anders, net zo lang tot je die twee kunt combineren.
Ik begin zelf altijd met op de buitenschouder zetten en voorwaarts vragen afwisselen, lengtebuiging komt dan later, maar er zijn natuurlijk zoveel andere manieren om hetzelfde te bereiken :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:03

Sanne:

Heb je al vaker een pluim gegeven, maar bij deze een bosje bloemen namens Bart :P voor al je onbetaalde inzet en kennis delen op bokt.
Er is zo weinig kennis meer over op dit forum...


Fractie na mijn bericht lees ik weer met je mee, en maf genoeg zie ik nu pas staan in de onderschrift:
dry needling +:)+
Wil je wel wat delen hierover op bokt ?, of hou je dat liever & terecht binnen je vak uitoefening.

Oeps, niet duidelijk genoeg wellicht.

Bedoel dit specifiek in dit kader:
Citaat:
Ga / wil je wat verder dan is richting werken met acupressure op de meridians mooie techniek.
In de praktijk zie je dat deze meridians volop worden gebruikt, al dan niet bij toeval of met doel.
Iemand die Acupressure met Chiro combineert is een gouden combinatie bij problemen
(Bovenstaande zijn mijn eigen ervaringen.)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:13

Rena100 schreef:
Ik heb geprobeerd eerst aan het touw te beginnen, wat oefening zoals opzij en achterwaarts en volgen. Dat gaat allemaal prima en is ze super rustig. Daarna touw eraf, en dan gaat ze racen. Ik probeer haar dan wel te stoppen, maar echt rustig wordt ze niet, ze draait dan gewoon om en racet weer weg, bokkend en springend. Op een gegeven moment is ze moe en dan volgt ze mijn instructies braaf op.
Hoe probeer je haar te "stoppen" ?
Is kalmeren en rustig bewegen met aandacht bij jou voor jou stoppen of wil je dat ze echt stil staat ?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:36

ik wil eigenlijk dat ze gewoon niet zo hard rent, dat ze gewoon een normaal tempo draaft of galoppeert en niet als een gek, al bokkend, weg sprint. Ik probeer haar dan te blokkeren, maar dan draait ze snel om, en sprint dan de andere kant op.
Na ongeveer 5 a 10 minuten houdt ze op met rennen en dan kan ik haar alle tempo's laten lopen zoals ik wil, normaal stappen, wegdraven in een rustig tempo of juist wat meer draven, naar galop en weer terug. En dan gaat dat super goed, maar voordat ik daar ben, heeft ze dus eerst heel wat rondjes lopen rennen.

Stoppen doe ik door haar gewoon te blokkeren, want de kleine gebaren reageert ze dan niet op. Terwijl ik aan eind alleen maar een pasje naar haar schouder hoeft te lopen en ze vertraagd, of alleen maar mijn drijvende hand met touw hoog hoef te houden en ze versnelt. Dus uiteindelijk heb ik wel wat ik wil, maar ik wil gewoon liever dat ze dat meteen doet, ipv meteen zo gaat rennen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:42

Rena100 schreef:
ik wil eigenlijk dat ze gewoon niet zo hard rent, dat ze gewoon een normaal tempo draaft of galoppeert en niet als een gek, al bokkend, weg sprint. Ik probeer haar dan te blokkeren, maar dan draait ze snel om, en sprint dan de andere kant op.
Na ongeveer 5 a 10 minuten houdt ze op met rennen en dan kan ik haar alle tempo's laten lopen zoals ik wil, normaal stappen, wegdraven in een rustig tempo of juist wat meer draven, naar galop en weer terug. En dan gaat dat super goed, maar voordat ik daar ben, heeft ze dus eerst heel wat rondjes lopen rennen.

Stoppen doe ik door haar gewoon te blokkeren, want de kleine gebaren reageert ze dan niet op. Terwijl ik aan eind alleen maar een pasje naar haar schouder hoeft te lopen en ze vertraagd, of alleen maar mijn drijvende hand met touw hoog hoef te houden en ze versnelt. Dus uiteindelijk heb ik wel wat ik wil, maar ik wil gewoon liever dat ze dat meteen doet, ipv meteen zo gaat rennen.


Het klinkt voor mij als loligheid in energie wat ze kwijt wilt, maar ben er niet bij he...
Weet niet hoe je paard is gehuisvest maar op stal 23 mag van mij een paard bij binnenkomst lege bak en zonder lijn verbinding zelf lekker zijn ding gaan doen.
Meestal begint dat hier met wat graven en doorrollen, en dan effe zichzelf bewonderen in de hoekspiegel. :P
Soms heeft hij duwtje nodig om lekker sprintje te trekken en te dollen maar vanavond bv ging hij opeens achter kip aan jagen die toevallig in de bak los liep *\o/* , nou dan doe ik spel met hem mee.
Joh laat ze lekker effe, eenmaal aangelijnd of ohz zijn ze toch serieus en met aandacht?
Pin je niet teveel vast aan een methode, maar geniet en speel in op wat jou paard je aanbied.


Een paard aan het dollen met Zichzelf die je daarbij blokkeert , draait inderdaad snel om , desnoods op een been, en trekt sprintje andere kant uit, heel logisch.
Meestal duiken ze vol gas de hoeken in.
Van die energie kun je ook gebruik van gaan maken door ze binnendoor rond de a en c te laten draaien op jou lijf.

Heb je wel es geprobeerd gewoon niets te doen ?, echt zelf op de x genieten wat je paard laat zien ?

Of juist net effe drijvend haar pushen op juiste moment.
Meestal zijn ze daarna vlot bij je in de buurt, al dan niet snuivend en vol trotse energie.
Laat haar maar merken dat je het geweldig vindt wat ze doet, ze komt dan vanzelf tot rust en je hebt een paard met aandacht bij je.

Ze motte al zoveel van ons mensjes eenmaal samen.

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 02:47

Wat een ge-wel-dig topic _/-\o_ +:)+
Lang geleden dat ik zo'n fijn topic heb gezien!
Erg leuk om over Roxy te lezen en dat er zo met je word meegedacht en veel extra info word gegeven!

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:16

Erg interessant topic!
Ik ga vanavond de tijd nemen om alles rustig door te lezen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:10

Peetstap schreef:
Het klinkt voor mij als loligheid in energie wat ze kwijt wilt, maar ben er niet bij he...
Weet niet hoe je paard is gehuisvest maar op stal 23 mag van mij een paard bij binnenkomst lege bak en zonder lijn verbinding zelf lekker zijn ding gaan doen.
Meestal begint dat hier met wat graven en doorrollen, en dan effe zichzelf bewonderen in de hoekspiegel. :P
Soms heeft hij duwtje nodig om lekker sprintje te trekken en te dollen maar vanavond bv ging hij opeens achter kip aan jagen die toevallig in de bak los liep *\o/* , nou dan doe ik spel met hem mee.
Joh laat ze lekker effe, eenmaal aangelijnd of ohz zijn ze toch serieus en met aandacht?
Pin je niet teveel vast aan een methode, maar geniet en speel in op wat jou paard je aanbied.


Een paard aan het dollen met Zichzelf die je daarbij blokkeert , draait inderdaad snel om , desnoods op een been, en trekt sprintje andere kant uit, heel logisch.
Meestal duiken ze vol gas de hoeken in.
Van die energie kun je ook gebruik van gaan maken door ze binnendoor rond de a en c te laten draaien op jou lijf.

Heb je wel es geprobeerd gewoon niets te doen ?, echt zelf op de x genieten wat je paard laat zien ?

Of juist net effe drijvend haar pushen op juiste moment.
Meestal zijn ze daarna vlot bij je in de buurt, al dan niet snuivend en vol trotse energie.
Laat haar maar merken dat je het geweldig vindt wat ze doet, ze komt dan vanzelf tot rust en je hebt een paard met aandacht bij je.

Ze motte al zoveel van ons mensjes eenmaal samen.


Het is inderdaad ook meer joligheid, dat klopt. Ik longeer trouwens in een vierkante longeerbak/paddock, dus niet in een grote bak.

Over het algemeen gaan de paarden gewoon de hele dag naar buiten, ze staan in duo's in een paddock, en in de zomer ook in de wei natuurlijk. Nu alleen paddock waar ze gewoon bijgevoerd worden. Alleen gisteren en vandaag wat minder lang, omdat het zulk slecht weer is.

Misschien moet ik me er inderdaad niet zo druk om maken, uiteindelijk heb ik namelijk wel wat ik wilde, alleen ze wil graag de eerste minuten even racen :P

Ze showt dan inderdaad wel heel mooi, als ze zulke drafpassen dan ook eens onder het zadel zou maken <3

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:46

Je kunt de trotse energie die paarden graag tonen, in gaan zetten in de oefeningen aan de lange lijnen of zelfs Ohz.

Heb er nu een die veel speelser is als trots; die is serieus , of aan het lol maken , of doet compleet zijn eigen ding :P

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 23:18

Ik reageer nu via m’n telefoon dus alleen kort een update, morgen hopelijk wat meer tijd om uitgebreider te reageren :).

We hebben tijdens de les Roxy tussen de dubbele longe gehad :D. Alleen in stap en paar voltes draf maar het begin is er :).

Eigenaresse is nu ook rustig aan t kijken voor een goedkoop zadeltje om haar ook rustig aan t zadel te laten wennen. Wij dachten aan een wintecje, jullie nog suggesties?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:43

Mooie vooruitgang, met d. Longe kun je zoveel meer aan oefeningen voor bereiden.
Had ze geen moeite met al die lijnen gefrut op haar achterwerk ? En langs de benen ?