[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 00:41

Weer eens een update met een filmpje, dubbele longe hoor graag tips. Heb zelf niet bijster veel ervaring met de dubbele longe en de ervaring die ik heb is in een longeercirkel niet in een bak maar we gaan opzich goed vooruit.

Ik merkte met het terugkijken dat ik de neiging heb teveel aan de binnenste lijn te zitten en de buitenste lijn te weinig contact te pakken als ze naar buiten valt. Ga ik de volgende keer dus beter op letten. Rechtsom is onze slechtere hand. Het zakken is nog lang niet constant, ik wil vanuit laag ook weer wat meer power vanuit achteren maar het is nu nog of het een of het ander. Galop is nog een dingetje, daarin mist ze echt balans en dan gaat ze in de lijnen hangen. Ik probeer dus kleine stukjes te galopperen maar vaak knikkert er zelf al uit voordat ik haar terug vraag, we zijn hard aan het oefenen.. Oh en de bak was ook waardeloos wilde 'm eigenlijk slepen maar had geen auto dus doe ik morgen x).


Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:32

Wat een leuk filmpje! Wat is ze al enorm vooruit gegaan, knap hoor :j ziet er echt goed uit, mooie stukjes. Juist door dit werk zal ze ook steeds sterker worden en haar houding langer vol kunnen houden.

Ik heb 1 tip; zelf laat ik de lijnen altijd achter me aan slepen; ik sta als het ware tussen de lijnen en heb zo geen hele bos in mijn hand en kan daardoor ook makkelijker doseren in mijn hand als dat nodig is.
Plus dat ik echt een ramp ben met teveel touw in mijn handen, ik krijg een enkele longeerlijn nog in de knoop :+
Nadeel is wel dat de lijnen vies worden, vooral bij vochtige bodem. Ik hang ze dan even te drogen zodat ik ze de volgende dag weer uit kan kloppen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 12:46

Dankjewel :D.
Ik ben inderdaad nog aan het puzzelen wat ik handiger vind, lijnen over de grond of vasthouden. Eerst zaten de 2 lijnen met een ijzeren verbinding aan elkaar toen was over de grond niet echt een optie. Een ijzerzaag heeft daar uitkomst geboden, veel fijner 2 losse lijnen. Vind m ook veel fijner voor aan de bovenste ring vd kaptoom omdat de lijn lekker licht en het musketon klein is.

Het is nu idd ook echt een deel trainen om haar sterker te krijgen, ze voelt wat dat betreft 3 jaar jonger aan dan dat ze is :P.

Ben wel blij dat m’n aanpak toch z’n vruchten af heeft geworpen. Kreeg aan het begin van dit topic ook redelijk vaak te horen dat ik te passief was en haar moest straffen voor haar ongewenste gedrag maar ik geloof nog steeds dat dat niet de juiste aanpak is. Ze is nu zelfverzekerder en kiest bij spannende situaties steeds vaker voor stilstaan i.p.v. rennen/slaan en dat vind ik een enorme stap vooruit. Dat is imo voor haar het verschil tussen nadenken en in paniek alleen maar doen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:34

Zie ook hele fijne dingen , relaxed, stofzuigen, je mag omklooien met de lijnen en Roxy blijft er rustig onder, ze blijft bij je als je alles afdoet, alle gangen gaan beheerst en overgangen ook.
Zou in deze fase zeker eigenaar erbij betrekken, ze reargeert al zo verfijnd op jou lichaamstaal dat ze daar steun en zekerheid in vindt.
Je vertrouwd zelf haar al zover dat je alle lijnen gewoon los laat liggen op de grond. :j , ze staat grounded.
Dit moet je zeker gaan overbrengen op eigenaar, voor zover mogelijk natuurlijk.

Tja , langzaam naar zadel e.d. en daar wat voorwerpen aan gaan hangen ?? Cq belasten lijkt me niet tever gegrepen.
Super dat je nog de moeite neemt om te filmen en het te plaatsen voor een ieder.

Hoop dat er uit ander topic nog mensen hier zijn aangehaakt ???

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:16

Leo schreef:
Ah ja dat herken ik ook wel, het rijden stiekem best missen :o ik les gelukkig 1x per week en soms vaker maar het onbevangen zelf rondhobbelen mis ik best wel. Ooit :D
Klinkt gaaf die trektochten!


Heb de mazzel dat ik tijdelijk mag genieten van jong en super braaf paardje van stalgenote.
Is dat geen optie voor je ??, fijn braaf paárdje gaan bijrijden ?
Zijn toch zat mensen die een of twee dagen aanvullende hulp willen, je mag hier zo 3x per week langskomen hoor.

Vanmiddag weer fijn rondgestapt, wel even paar keer kort aangedraafd, maar paardje is nog volop bezig met balans zoeken ohz en heeft conditie van noppes...
Nou liever half uur met fijne voorwaárste stabiele stap als fladderen in draf.
Afgelopen weken haar eerst wat luchtiger aan been gemaakt, ze was superzwaar en voorwaarts is echt de basis van allles.
Ze voelt inmiddels stukjes al veel beter dan laat ze "los" , gaat ze swingen en op eigen benen lopen, is verbinding zacht en rug draagt.
Hele korte stukjes nog, maar ik wordt daar best blij van: he zie nou wel dat we dat samen kunnen :P
En ze is inmiddels met contact teugel op zit en been overal heen te krijgen, leert snel en onthoud.
Ze laat zich blijkbaar zo omzetten van veel teugelgebruik naar de been en zit hulpen.

Werkt ook weer terug naar je trainingen met lastige angsthazen, je wordt er zelf zekerder van in wat je doet.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-18 21:01

Ben ook erg blij met hoe het nu gaat, moet inderdaad even een passend zadel komen maar dat mag de eigenaresse regelen. Die betrek ik er overigens al wel bij inderdaad.

Gisteren mocht Roxy als paspop fungeren wat ze erg braaf deed. Ook het bitje (die van ghostattack) gepast, ze is nog geen bitje gewend maar deed het super braaf. Uit doen is nog wel spannend, dan houd ze hem vast met d'r voortanden en doet ze d'r hoofd heel hoog :roll: .
Heb de micklem pony besteld om te kijken of ik die beter vind passen. Als hij nog wat uitzakt zodat hij wat lager bij de jukbeenderen komt is hij idd beter dan de cob. Hopelijk gaat hij dat doen (zag dattie nog wel eentje lager had gemogen).

Cob.
Afbeelding

Pony.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:43

Foto;s zijn hier niet zichtbaar, maar vondt ze terug in micklem topic.
Pony past naar mijn idee beter na het vormen.


Zo in closeup van Roxy: wat een mooie zachtheid heeft dit paardje in haar uitdrukking. :j

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 17:52

Heb de pony inderdaad gehouden, dus ben trots eigenaresse van 2 rambo micklem multibridles :P

Gisteren weer les gehad, beetje aan het proberen haar te laten wennen aan de lijn achterlangs, dat blijft ze toch wel spannend vinden. Ene keer kan ze er beter mee dealen dan de andere keer (ligt er een beetje aan wat eraan vooraf gaat qua spanning opbouwen).

Nog even 2 gewoon leuke filmpjes, vandaag mochten de 3 musketiers voor het eerst even de wei op. Heb Luus de appaloosa geloof ik nog nooit zo hard zien rennen :') .



Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 01:31

Wat een heerlijke filmpjes! Om helemaal vrolijk van te worden *\o/*

Not my monkey, not my circus!

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-18 19:00

Leuk he, ze waren zo blij.

Heb vandaag weer een kleine primeur gehad :+

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 21:32

Oh wat tof! Ze laat het ook best gelaten over zich heen komen. Heb je dit hangen 1 keer gedaan, of daarna nog herhaald?

Pluk de dag!

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-18 22:42

Nee heb een paar keer gehangen, dit is de laatste keer dat ik hing. Ze deed het echt keurig :).

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 00:42

Echte een hele flinke stap vooruit! Mooi om te zien dat jullie elkaar steeds meer gaan vertrouwen.

Pluk de dag!

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 09:14

Wat een mooie mijlpaal zeg!!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 11:18

He, super +:)+ , ze reargeert best gelaten en rustig.
Je peilt of ze het opstappen ok vindt zeker ?


en goed voorbereid ; bodyprotector en cap op (of is het bodywarmer.. :D )

Nu andere kant meteen meepakken en been erover met iemand erbij als begeleiding.
Gaat fijn zo.

----
En in je wei video die witte met de eekhoornstaart erop , geweldig genieten is dat. :j

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 12:13

Is een (soepele) bodyprotector inderdaad, better safe than sorry. Ze deed het idd heel netjes maar ze kan nog steeds enorm schrikken als ze plots iets rond haat lijf voelt. Dat moet nog iets beter voordat ik echt ga zitten. En ze moet dan ook zadelmak zijn in een flink voorwaartse galop, dan wil ze nog wel van het geluid van het zadel schrikken. Zijn dus nog wat werk puntjes, maar het hangen zo een keertje meepakken voelt toch net echt ;).

Fijne is nu dat ik haar veel beter gerust kan stellen als ze iets eng vind. Het klapperen van het zadel vond ze hiervoor bijv erg eng. Heb eerst stilstaand en daarna in stap ernaast het zadel flink laten klapperen, met mij ernaast als steun kan ze dat veel beter verwerken. Daarna in stap en draf aan de longe en toen was er eigenlijk al gauw niets meer aan de hand.

Dit was hangen voor het filmpje dat ik heb gepost, wel zelfde sessie.


En dit nog even longeren na de laatste keer hangen.


Wordt tijd dat we dr kunnen rijden dan kunnen we wat aan die pens gaan doen xD.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 15:59

Filmpje van vandaag met elastiek achterlangs (bij gebrek aan bandage). Je zou haast zeggen dat ik met een ander paard bezig ben als toen ik het topic startte :+ #BestweleenbeetjeTrots


gerlindie

Berichten: 4631
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:12

Ziet er echt heel goed uit!

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 23:45

Ja ze gaat momenteel echt heel lekker.
Enige is dat ik haar af en toe nog wat pijnlijk vind reageren bij haar schoft als ik hem palpeer. Weet niet of dat van jaren verkeerd ruggebruik is of van wat anders, even overleggen met mijn instructrice en anders even een fysio bij betrekken voordat we er echt op gaan zitten.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 02:32

Wat een fijne berichten zeg, echt top gedaan! +:)+

Die schoft, dat zou met niets verbazen met de manier waarop ze loopt. Ze loopt graag met de schoft wat naar beneden. Volgens mij heb ik dit al eerder gevraagd, maar ik weet het antwoord niet meer :') maar kan je haar een schoftlift laten maken? Dus onder de buik krabben en dan ze dan haar schoft en rug omhoog brengt? Kijk even hoe zij reageert en hoe haar rugspieren daarop reageren. Het zou allemaal super ontspannen te bewegen moeten zijn. Maak anders eens een filmpje van dat soort bewegingen in stilstand, dat is misschien interessant :j

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:11

He, hoe gaat ie met jullie ??

Topic meldt" In dit topic is al langere tijd niet meer gereageerd. :(

Vet zonde toch... (verwijs nog steeds mensen met schrik problemen naar specifiek dit topic)
Hoop dus van harte , dat je voorlopig de video;s online laat staan ? , zonder die beelden is de inhoud eruit.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 20:23

Jaa zonde inderdaad sorry. Ik heb momenteel even een stapje terug gedaan en weer wat grondwerk aan het touwhalster etc. met Roxy aan het doen. Heb het idee dat het haar wat veel werd en dat ze het plezier een beetje begon te verliezen. Maandag weer les en dan weer rustig aan het zadel erbij pakken.

Ik zal de filmpjes zeker laten staan. Bedenk me nu je dit zegt dat ik de filmpjes van FB wel heb verwijderd. Dat doe ik namelijk altijd op facebook, om de zoveel tijd haal ik alle foto's en filmpjes er weer af. Heb de filmpjes nog wel dus als bepaalde dingen missen kan ik die altijd weer online plaatsen via Youtube (daar haal ik niets vanaf).

Dinsdag komt de dierenarts. Heb zelf al geoefend met een nep spuit in haar hals zetten en dat is geen enkel probleem maar gok dat zodra de dierenarts het wil doen Rox het minder grappig zal vinden. Vorig jaar was het een soort darten voor gevorderden }:0

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:19

:= darten voor gevordenen :D

Fijn dat je nog plaatst, en super dat je even een stap terug hebt gedaan omdat het teveel leek.

Waar heb je maandag les in? Of kijk je dan pas wat je gaat doen?

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-18 00:26

Leuk om te zien dat er toch nog mensen mee lezen :D.

Ja laatste tijd was ze al weg zodra ik met een hoofdstel aankwam, dus dacht even een stapje terug. Nu ze in de rui is lekker poetsen, wandelen en aan het touwhalster werken. Van alle optomingen vind ze die toch het fijnst.

We kijken altijd een beetje op de dag wat we precies gaan doen. Zal waarschijnlijk een combi worden van rechtricht werk aan de hand en aan de dubbele longe. Maar we zijn dus redelijk flexibel in wat we doen, ligt er een beetje aan hoe het gaat. Heb les van Yacintha Feringa van http://www.allin1forhorses.nl/ :).

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 02:05

Ben nu wel benieuwd hoe ze op de DA zal reageren

Pluk de dag!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berryz, Blacky94, Manadeluca, Marcato, Marlou91, Vagabondo en 145 bezoekers