[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:33

amber_ollie schreef:
Leuk topic, ik lees stilletjes mee.


Jammer dat je alleen meeleest, er is best behoefte aan eigen ervaringen in dit mooie leerproces.


ik mis in een topic als dit toch wel wat de bredere input en ervaringen.
Heb wel een vermoeden waardoor dat komt, maar nodig een ieder die meeleest hierbij toch uit om in te haken op dit vlak.
er wordt echt niet ingegrepen door modjes als topic in deze fijne sfeer doorgaat maar wellicht wat afwijkt van onderwerp.
Liggen in de pb bak toch best aantal vragen die moeite waard zijn om te ventileren alhier. :P
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 31-12-17 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:59

Gini schreef:
Wat ik probeer te bereiken met mijn onderschrift is mensen er bewust van te maken hoeveel "geweld" er eigenlijk in onze dagelijkse omgang met paarden geslopen is en hoe normaal dit eigenlijk bevonden wordt. Dit filmpje bv. is geen dierenrechtenactivist die stiekem een filmpje van een slecht moment maakt. Dit is een trainster die bewust een video maakt van haar training en zelfs voor de camera uitlegt waarom ze die trappen geeft.
Vorige week stond er een ander filmpje in mijn onderschrift (kan je wel nog terugzien in mijn profiel) van een meisje op jumping die tijdens het parcours een paar flinke tikken met de zweep geeft (op commando van de coach of moeder die langs de kant staat).
Ik hoop dat mensen de filmpjes zien en dan gaan nadenken. Nadenken over hoe het beter of anders kan. Is het ok om een kind te leren een dier te slaan met een stokje om het dier te laten doen wat jij wil?


Een nobel streven van je, en wellicht zet het aan het denken?
Voor je laatste video hoef je niet lang of zover te zoeken, dit zijn taferelen die ik veelvuldig locaal op spring wedstrijden heb zien gebeuren, al dan niet in deze of gelijkwaardige vorm.
Mensje is teleurgesteld en uit de frustratie op het dier....


Niet altijd in parcours zo openlijk als in deze video, maar vaker achter de schermen tussen de trailers of in inrijbak...

Daar heb ik zelf in de tijd van parcours vrijwilliger nog wel "leuke" herrinering aan:
We liepen met z'n tweeen rondje over parkeer terrein, en zagen tussen twee vrachtwagens in iemand zijn
paard afrossen met lijn.
Voor ik wat kon zeggen rende mijn maatje er naar toe , bedacht zich geen moment en trapte deze kerel van achter vol tussen zijn benen. :x
"Zo voelt dat klootzak , dit gaan we direct melden" meer zei hij niet, trok me mee en we hebben dit meteen gemeld bij inschrijving.
Drie man erheen, uitsluiten van deelname en vertrekken van terrein vondt ik een keurige reactie.
Was ik hier echter alleen geweest zonder getuigen, krijg je meteen discussie en verhitte sfeer.
En normaal sta je vaak alleen op terrein.
Of deze bekende handels stal er wat van heeft geleerd betwijfel ik, heb ze daarna gewoon weer gezien, inclusief hun boze yuppen blikken 8)7 naar mij toe.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:50

Kas: hoe gaat ie met jou en Roxy ?

Voel je tot niets verplicht hoor, als je effe rust mbt bokt wilt is dat natuurlijk helemaal ok. +:)+

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-18 22:48

Sorry even wat weinig geBOKT inderdaad :o .
Iets met een vriendin die het vlak voor kerst uitmaakt en mijn toch al aanwezige winterdip.

Heb afgelopen weken wat minder met Roxy ondernomen, wil morgen weer wat meer met haar aan de slag als de bak een beetje droog is.

Gisteren en wat andere dagen was het voornamelijk TLC :P. Voor mij ook gewoon een stapje om bij Roxy op de grond in stal te gaan zitten. Weer een stukje meer vertrouwen in haar omdat ze ook steeds relaxter wordt :)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:29

Quality time :)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 19:26

Precies, meer voor mij nog dan voor haar maar goed haha. Vandaag lesje gehad en ging weer heel fijn. Tussen dubbele longe gehad. Het is dan nog wel schipperen tussen ontspanning, tempo en aanleuning maar kan niet alles in 1x verwachten. Nog even zadeltje gepast, opleggen en kijken hoe hij lag was geen enkel probleem (paste niet overigens). Zo gaan we lekker vooruit :D. Toch altijd fijn dat er nog iets is wat ik een beetje kan en waar ik voldoening en dankbaarheid voor terug krijg :).

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 15:19

Vandaag weer heerlijk met roxy getraind. Ze was lekker scherp aan m’n hulpen en we konden ook in een wat hoger tempo ontspanning vinden. Longeren en filmen tegelijk is niet te doen maar hier toch een kleine poging. Heb ook met dubbele longe gewerkt daarin gaat ze ook steeds meer ontspannen :D.


Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:00

Ze kan met de kaptoom al lekker ontspannen en actief constant gaan, zonder veel om zich heen te loeren waar het "gevaar" vandaan komt.
Zie in geheel weinig spanning in haar lijf, en heb de indruk dat ze lekker los in haar lijf is, maar wie ziet er meer als ik ???

Das een fikse stap vooruit in je training.

Knap dat je kunt filmen en longeren tegelijk :D

Blijf je tussendoor nog lekker bezig met je eigen paarden kwa rijden enzo, zodat je wat bevestiging terug krijgt en niet gaat twijfelen aan jezelf ?
Daarmee hou je wat balans in je eigen gemoedstoestand.
Zeg dat, omdat ik zelf toevallig de kans kreeg om op paardje van stalgenoot te mogen rijden en daar wat conditie mee op te gaan bouwen.
Paardje is exact tegenovergestelde van mijn eigen, maar super om mijn zelf vertrouwen weer op te krikken ;) , neem mijn eigen spanning mee , maar binnen minuutje ben ik die kwijt, lekker weer mogen genieten.


Je merkt dat hoe verder jullie komen, hoe minder aantrekkelijk dit topic wordt ?, je gaat richting "gewoon" paard.
Vindt ik zelf wel wat jammer voor inhoud topic, maar je kunt geen reactie's forceren natuurlijk.

Roxy zal voor jou altijd speciaal blijven.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-18 15:24

Heb helaas geen eigen paarden, had Luus (de appaloosa) als projectje hiervoor maar die bleek nadat ik haar heb ingereden fysiek niet gezond genoeg voor de sport, ofwel daar kan een stapritje mee gedaan worden en stukjes draven in haar houding maar daar houdt het wel mee op. Écht goed regelmatig rijden is voor mij alweer 2 jaar geleden dat ik daar een paard voor had, nu stap ik af en toe (lees om de maand ongeveer :O ) eens op een paardje van een ander om te zorgen dat ik het niet verleer :+.

Ik snap wel dat de interesse wat afneemt inderdaad, ze begint steeds meer als een 'normaal' paard te reageren en begin steeds meer met haar te kunnen. Voor mij natuurlijk super fijn, voor de lezers wat minder interessant. Toch stiekem wel trots op de vooruitgang die we hebben geboekt O:) . Ze heeft nog wel haar momentjes, is rillerig op haar lijf maar explodeert niet meer zo erg.

Ben nu zelf aan het kijken naar een Rambo micklem multibridle omdat het kaptoom toch niet echt ideaal ligt op haar koppie. Zoek iets wat ik als sidepull, kaptoom en met bit kan gebruiken en dan eindig ik toch wel op dat stervesdure kreng :P

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:51

Ik lees nog vol interesse mee hoor! Filmpje nog niet gezien..

Leo

Berichten: 50096
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:10

Hier ook nog steeds een stille maar trouwe volger :j
Wat een fijn filmpje, ze oogt inderdaad heel los in haar lijf. :) Ik zie geen spanning, maar 'gewoon' een blij paard. :) Dubbele lijnen is leuk he? Sinds ik daar ondersteunende lessen in krijgt is hij in alle vlakken ook zo veel lichter geworden.
Multibridle heb ik inderdaad ook een poos gebruikt omdat hij er fijner op reageerde dan op een kaptoom.

Ik vind het zeker niet minder interessant nu ze zo de goede kant op gaat en lekker haar ontspanning kan vinden. Ik heb dat traject ook doorlopen met de mijne, en juist dan wordt het fijn werken. Met (aan) angst en onzekerheid kan je werken, maar met ontspanning kun je nog zoveel meer en wordt het voor allebei ook écht leuk. :D Dat is uiteindelijk toch het doel.
Ik ben geen actieve reageerder, mede omdat ik ook niet het idee heb dat ik dé kennis in huis heb en me dus ook niet altijd op mijn plaats voel om iets te zeggen. Ik heb toevallig ook een (voormalig :D ) angstig paard en heb een heel intensief traject doorlopen en nog steeds is hij nog lang niet uitgeleerd en ik met hem evenmin. Daarom vind ik dit topic ook zo leuk, leer ik nog meer van bij.

Maar je hebt zeker gelijk Peetstap, uiteindelijk leren we juist van en met elkaar door elkaars ervaringen te blijven delen. :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:03

Wauw, heb wel met verbazing het filmpje bekeken. Dat je dit al bereikt hebt op toch relatief korte termijn. +:)+
Als je dit als doel en termijn vooropgesteld had aan het begin van het topic, had ik je waarschijnlijk gewaarschuwd om niet te snel te willen gaan. Maar je ziet dat als je vertrouwen en duidelijkheid aan een paard geeft, dat die dat best wel snel terug aan je geeft.

Wees maar trots en blij met je saaie, braaf rondjes lopende paard. :D

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 17:52

Leuk Leo, heeft die van jou wat meegemaakt waardoor hij/zij angstig is geworden of ook grotendeels karakter en aangeleerd gedrag?

Zonet m'n Rambo micklem multibridle binnen gekregen *D . Morgen maar eens passen kijken of het wat is, alleen het beste voor het prinsesje :+ .

Gini: Thanks :D Ben stiekem ook heel trots op Roxy 2.0 haha. Er is echt ergens een knop om gegaan bij haar, de verandering ging eerst heel subtiel maar merk nu dat ze in verschillende situaties beter dealt met haar spanning.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:21

Dit is zo fijn met dit soort paardjes....heb je ze ...dan heb je ze.
Goed gedaan!

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Leo

Berichten: 50096
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:39

Kasmir schreef:
Leuk Leo, heeft die van jou wat meegemaakt waardoor hij/zij angstig is geworden of ook grotendeels karakter en aangeleerd gedrag?


Geen van beide eigenlijk :) ik heb hem als 4,5 jarige volledig groen gekocht. Hij was letterlijk nooit in handen geweest en is praktisch wild opgegroeid. Dat maakte dat hij alles heel erg eng vond in zijn nieuwe leven.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:35

Gini schreef:
Dit paard geeft een paar keer duidelijk aan nog niet klaar te zijn voor het zadel. Trainer luistert niet. Merk ook op hoe de trainer alleen met pressure werkt en totaal geen release geeft. Hij haalt het zadel niet weg wanneer het paard stilstaat en tijdens het longeren blijft hij met het touw zwiepen.
https://www.youtube.com/watch?v=Ai5Cj5pfvlo


Het kan nog wel een tikkie erger:

de cowboy breaking methode..., daar krijg je van die paarden van met zo'n diepteloze volkomen vlakke blik in hun ziel en totaal geen levensvreugde & speelsheid meer.


Ik kan er soms met mijn mensjes verstand niet bij dat paarden zo met zich laten sollen.


wow. i usually wouldn't comment on these 'kind' of videos but - Oh ----my -- god!! You sooooooo should NOT be near a horse. These are the type of scenarios where I wish that the horse would have chosen FIGHT and not FLIGHT. It's so sad and pathetic how just ANYONE can just call themselves a 'trainer' ..and even sadder the poor owners who put their trust in ppl like you .so so so many thumbs down


On topic: denk, vermoed, maar we weten ook vrijwel zeker :P dat Roxy hetzelfde laat zien als je zo met haar omgaat.
Een lesgever heeft me dik jaar terug een wijze les gegeven over dit soort paarden alla Roxy: "pak je dit soort paarden echt fysiek aan, ben je onderweg met enkele reis slager..."

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:58

Kasmir schreef:
Heb helaas geen eigen paarden, had Luus (de appaloosa) als projectje hiervoor maar die bleek nadat ik haar heb ingereden fysiek niet gezond genoeg voor de sport, ofwel daar kan een stapritje mee gedaan worden en stukjes draven in haar houding maar daar houdt het wel mee op. Écht goed regelmatig rijden is voor mij alweer 2 jaar geleden dat ik daar een paard voor had, nu stap ik af en toe (lees om de maand ongeveer :O ) eens op een paardje van een ander om te zorgen dat ik het niet verleer :+.


Ik vindt het voor mezelf heel fijn en leerzaam om vrijwel dagelijks met andere paarden te mogen werken, dat maakt dat ik mijn eigen meer ga waarderen om wie en wat ie is.
Ben er dankbaar voor dat stalgenoten mij die mogelijkheid en vertrouwen geven.

Maar ontdek ook dat de lichtheid, die hier in topic is besproken, niet alleen bruikbaar is voor je eigen paardjes maar ook toepasbaar is bij andere paarden die in eerste instantie heel "zwaar" lijken en zo zwaar en streng ook worden behandeld door hun eigenaar.
Blijkbaar passen ze zich feilloos aan met iemand bij ze in luchtigheid , duidelijkheid en geduld en dan gaan ze andere dingen tonen, geven zich meer, worden blijer en trotser, bewegen anders en gehoorzamen als vanzelf (ja echt.. := )
Is totaal geen zweverige geitensokken gedoe, gewoon realistic praktijk, en ik geniet daarvan en krijg er energie van :)

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:38

Ik ben tot nu toe een stille meelezer geweest. Ik heb vol interesse de stapjes en handelingen met Roxy gevolgd en heb leerzame dingen gehaald uit de diverse reacties die gegeven zijn. Het heeft mij aan het denken gezet over de verdere training van mijn eigen paard. Het is een merrie van 8 jaar en ik heb haar nu ongeveer 1 jaar in mijn bezit. Ze is erg sensibel, maar daarnaast ook erg stoer en redelijk dominant.

Ik doe ook veel met grondwerk en bouw daarna op onder het zadel. Heb al met heel veel moeilijke paarden gewerkt, maar deze merrie is ook voor mij een stevige nieuwe uitdaging. Het plezier in het werk vanuit het paard is voor mij een hele belangrijke factor, ik probeer steeds vanuit het paard te denken en te werken. Toch loop ik af en toe vast met het verzinnen van een volgende "stap" in de training.

Mijn merrie is lang niet zo overgevoelig als Roxy, ik kan haar nu (na stapje voor stapje opgebouwd te hebben) wel rijden. Maar alleen op rustig terrein en wanneer er niet al teveel nieuwe prikkels tegelijk komen. Thuis is alles inmiddels ok voor haar en ik kan haar daar "normaal" rijden en zelfs licht trainen.
Maar een korte rustige buitenrit (onder begeleiding van een ander paard) leidt regelmatig tot
het omschakelen naar volledige paniek. Vooral wanneer het druk is in het bos en op de open vlaktes (die "trekt" ze echt niet, dus dat zoek ik voorlopig ook niet meer op).
Ook ik heb overwogen tot nog meer desensibilisatie, maar nadat ik een jong paard gereden heb dat door een bekend gebroedersduo beleerd was heb ik daar vanaf gezien, daar dat paard werkelijk nergens meer op reageerde, het leek volledig in trance en een soort van afgestompt op prikkels van buitenaf.
En mijn merrie is niet bang van dingen, ze kan het gewoon niet verwerken wanneer er teveel prikkels snel achter elkaar komen, dan gaat er echt een schakelaar om in het koppie en heeft ze geen vertrouwen meer in mij als ruiter. Wanneer ik met haar aan de hand loop durft ze alles, dan volgt ze braaf en overwint ze haar onzekerheid en kan ze de spanning goed af laten vloeien en daarna weer echt ontspannen.
Maar onder de man in een steeds wisselende omgeving (zoals in het bos) lukt dat dus moeizaam (hoewel ze ook daar haar "goede" dagen heeft).

Ik heb net als Kasjmir ervaren dat ik zelf een hele grote bepalende factor ben in de reacties van mijn paard. En natuurlijk weet je dat allemaal al lang, maar met zo'n paard word je af en toe weer stevig met je neus op de feiten gedrukt. Wanneer ik heel zeker ben, durft zij ook veel meer. Wanneer ik maar licht aarzel kan dat omslaan naar volledige paniek.
Verder is het net als Roxy een enorm lief paard. Dus ik herken heel veel in wat er geschreven wordt.
Ik blijf met interesse volgen en hoop af en toe wat zinnige reacties te kunnen geven. En ik hoop nog veel dingen op te mogen pikken uit andere reacties in het topic.

Ik ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van Roxy!

Pluk de dag!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:30

BusyMissy schreef:
En mijn merrie is niet bang van dingen, ze kan het gewoon niet verwerken wanneer er teveel prikkels snel achter elkaar komen, dan gaat er echt een schakelaar om in het koppie en heeft ze geen vertrouwen meer in mij als ruiter. Wanneer ik met haar aan de hand loop durft ze alles, dan volgt ze braaf en overwint ze haar onzekerheid en kan ze de spanning goed af laten vloeien en daarna weer echt ontspannen.
Maar onder de man in een steeds wisselende omgeving (zoals in het bos) lukt dat dus moeizaam (hoewel ze ook daar haar "goede" dagen heeft).

Ik herken dit wel. Mijn ruin is in principe hartstikke dapper; vorige week kwam ik in het bos een wensballon tegen. Lag op de grond, net op het ruiterpad. Ik denk dat als ik mijn ruin niet had stilgezet, hij gewoon was doorgelopen. Ik stopte hem echter om te kijken of ik het ding kon opvissen en dan meenemen.
Op het moment dat ik stop, kijkt hij met een schuin oog en strekte vervolgens zijn neus uit. Dat beloon ik uitgebreid (stem en kriebels voor de schoft). Vervolgens heb ik met de knop van mijn zweep de ballon een beetje rondgeduwd tot ie bleef hangen en daarna zweep rustig opgetild. Paard deed hetzelfde: schuin oog, neus erheen. Ik weer belonen. Al snel had ik de ballon aan het oogje van m'n zadel hangen en heeft ie zo aan beide kanten gehangen in stap, draf en galop.

Maar... ook mijn paard raakt redelijk snel overprikkeld. Meestal gebeurt dit na een kilometer of 7 à 8. Ik heb er even over gedaan om daar achter te komen, maar blijkt dat die afstand voor hem een 'vol emmertje' betekend. Ik heb inmiddels wel door dat hij nu in 'ons' bos op een beetje een standaard rondje een groter emmertje begint te ontwikkelen. Of het emmertje is net zo groot, maar drupt wat minder snel vol.
Bij mijn paard uit dit volle emmertje zich in extremer schrikken dan normaal; normaal gesproken remt hij iets af of doet een pasje opzij bij iets spannends, daar heb ik geen moeite mee. Bij een vol emmertje gaat hij echter vol in de ankers of springt twee meter opzij. Ik vind dat heel vermoeiend rijden, zowel mentaal ( :roll: aansteller) als fysiek. En dus heb ik besloten dat als ik hem richting vol emmertje voel gaan, of het emmertje net begint over te lopen, ik me aan hem aanpas. Als ik alleen op rit ben, betekent dat dat ik óf afstap óf ga stappen aan een lange teugel met veel hals aaien, even halthouden en een snoepje geven als hij diep uitademt of gaat briesen. Wat ik kies, is afhankelijk van de plek waar ik ben. Op een drukker pad stap ik af, is het een rustig bospad, dan blijf ik meestal zitten.
Ben ik samen met mijn stalgenootje (met Shet voor sulky) dan zet ik mijn paard achter haar rug en rij zo verder. Zij aait hem dan af en toe vanaf de sulky over z'n voorhoofd, geeft hem een snoepje etc. Omdat hij dan even kan 'plakken', hoef hij zelf niet zo op te letten en kan zijn emmertje even rustig leeglopen. Daarna kan hij er weer een tijdje tegenaan.

Ik ben er op buitenrit overigens ook absoluut niet vies van om even af te stappen als we iets nieuws en heel spannends tegenkomen. Dan neem ik hem aan de hand mee en stap daarna weer op.

Oy with the poodles, already

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 23:04

Hee leuk nieuwe input :D

Leo: Oh ja heel ander senario maar ook super interessant/leerzaam traject :)
Peetstap: Mijn hemel die filmpjes, en op dat eerste filmpje staat hij dat paard nog uit te schelden achteraf ook.. Arm, arm dier. Tweede filmpje, tsja dat zal een lekker ontspannen paard worden onder het zadel op deze manier :n. Bijzonder hoeveel paarden accepteren terwijl ze duidelijk gewoon heel bang zijn.

Ik ben nu ook een klein beetje bezig met een bont paardje, 6 jaar maar nog zo groen als gras. Dat is inderdaad wel leuk om ernaast te doen, veel nuchterder karakter maar heeft in het verleden wel duidelijk een harde hand gehad. Merk je aan al z'n reacties, sneu hoor.

BusyMissy: Klinkt ook als een interessant projectje. Kun jij een beetje aanvoelen wanneer ze teveel spanning opbouwt? Wellicht dat je voor die tijd even kunt afstappen, even kan laten grazen oid. Of je rondje korter maken zodat ze niet tot explosie-spanning komt. Klinkt als een klein beetje een binnenvetter tijdens de buitenrit, tot het ineens teveel wordt.

Doet me een beetje aan dit stuk van Jannico eerder in dit topic denken, alleen heb jij gelukkig al door dat het niet 'de tafel' het probleem is :).
jannico schreef:
Omdat ik van dit soort anekdotes hou.

Harry Whitney schreef:
"A student complained that her sometimes-hot horse spooked at a rock near her barn. “The horse had walked by that rock every day for years, and this one day, she decides to spook at it!” Harry then tells us a story to illustrate his philosophy regarding the horse spooking at the rock.

“You are at home, alone, at night. A storm comes up complete with thunder and bright lightning, and you are feeling a little scared—glad to be safe in your house. Suddenly, a loud clap of thunder makes you jump just as the power goes out. A second later the phone rings and you jump again, your heart pounding as you grab the phone. On the other end of the line is someone, someone breathing heavily. “Who is this?” you shout—really scared now! They hang up. There is a knock on the back door. Who is out there in this weather? Is it the caller? You decide to barricade yourself in your room. As you head to the door in the dark, suddenly you bang into a table. You SCREAM and jump back, terrified…

The story stops there. We all just sit a minute in silence, thinking about what Harry has just said. “It’s not about the table,” Harry tells us. “You are not afraid of the table. It’s about how you were feeling right before you ran into the table.”

The room is silent. Then, one of us says to Harry, “It’s not about the rock. The horse was feeling overwhelmed inside way before she startled at the rock.” “Right”, says Harry quietly. “Say that you told someone your storm story. That person might think “…she’s afraid of the table, I can help fix that.” They take you to the table to show you it isn’t a scary table—encourage you to stroke the table and stand by the table and eat off the table. You’d think they were crazy! It’s NOT about the table.” Harry
continued, “the trick is to be able to see what the horse is feeling before she spooks at the rock.”
~Harry Whitney


Hilary: Mooie aanvulling, vind afstappen om je paard te helpen inderdaad een prima oplossing. Sommige mensen roepen dan dat 'het paard heeft gewonnen' daar raak ik zo geïrriteerd van..

Voor iedereen dat het leven van Roxy nu over rozen gaat.. Helaas. Heb een nieuw hoofdstel voor haar gekocht, ik liep zonder erover na te denken dat het ook maar een issue kon zijn haar stal in. Ze kwam naar me toe, zag/rook het hoofdstel en vervolgens was dit haar reactie. Ik ben dus voor ik ging filmen nog niet verder dan de staldeur geweest, had toen ik begon met filmen ook niet verwacht dat ze zo lang in haar angst zo blijven hangen voor het verschrikkelijke nieuwe hoofdstel.



Deel 2, even de andere 2 paardjes buiten gezet omdat deze heel onrustig werden van Rox haar onrust wat vervolgens de onrust bij Rox weer versterkte xD.


Heb het hoofdstel uiteindelijk bij haar omgepast maar ze liet het over zich heen komen maar accepteerde het niet. Zit dus helaas weer wat werk in. Soms is het wel vermoeiend dat alle nieuwe dingetjes zoveel moeite kost :+ . Goede nieuws, met een andere frontriem (die was te krap) past het hoofdstel wel :')

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:28

Hilary, dat klinkt inderdaad als gelijkaardig gedrag. Ik stap overigens ook af wanneer het haar onder de man niet meer lukt om te ontspannen (en wat een commentaar krijg je dan van passanten :+ ). Daarna kunnen we de rit altijd weer relaxed vervolgen. Wel fijn om te horen dat er meer paarden zijn met een vollopend emmertje. Hoop dat mijn paard ons standaard rondje ook als steeds minder spannend gaat ervaren. De tijd zal het leren.

Kasmir, ja ze laat goed voelen wanneer ze de spanning niet meer kwijt kan. Ik vergelijk haar altijd met de weercodes. Ze gaat van groen naar geel, naar oranje en dan rood (en dan is ze ook echt gevaarlijk). Meestal is een stukje stap lange teugel voldoende om weer terug te gaan naar groen. Maar dat lukt lang niet altijd. Hele kleine rondjes gaan inderdaad goed, maar probeer nu een klein stukje verder te gaan en dat geeft nog steeds problemen.

Voor wat betreft je hoofdstel. Zou heel goed kunnen dat ze reageert op de nieuwe geur. Een nacht in een gebruikte deken leggen kan al verschil maken (of insmeren met wat van haar mest, maar kan me voorstellen dat dat geen optie is met zo'n nieuwe aanwinst, haha).

Pluk de dag!

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 23:46

Dat deken vind ik een goede tip, die van de mest laat ik even zitten aangezien hij me toch €145,- heeft gekost haha :').
Mijn vermoeden is echt de geur, ze reageerde ook zo sterk op mijn kaptoom toen deze net nieuw was bedenk ik mij nu.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 18:20

Vandaag Roxy een zadel om gehad :)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:23

Braaf hoor! Ergens is het even spannend, maar ze komt er ook makkelijk uit. Jammer dat ie niet past :=

Oy with the poodles, already

Kasmir

Berichten: 5429
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 18:34

Past voor geen meter inderdaad := , is zadel nummero 3 die weer weg gaat >;) .
Maar goed zo'n rondje stap, draf, galop linksom en rechtsom was het wel even ok. Meer is niet er niet mee gebeurd, zadel gaat deze week weer terug naar degene die 'm uitleende.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: catharin, ComscoreBot, EliseXJoelle, frutsel05, GrapeshotBot, Kayleigh__, LiannePuthzy, Lisewiesje, nonnekee, Poekkie, rien10, Salinah, StonedRomy en 125 bezoekers