[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:19

Peetstap schreef:
maikeltje schreef:
Wat ik gedaan heb met mijn merrie met een singeltrauma: elastische dekensingel om en lekker de wei op. Zij kon er ook echt niet aan wennen en ontplofte gewoon. Nadat ze dat elastische singeltje om had in vrijheid, lekker eten en spelen op de wei ( en bokken in het begin maar het ding ging niet weg) was er heel veel opgelost. Het ding deed haar geen kwaad. Ze kon gewoon eten en spelen met haar vriendjes. Het heeft een grote verandering gebracht. Als het net kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan :+

(Lees ook verder graag mee, heb weer een jonkie staan en er komen leuke tips voorbij, altijd handig)

He das effe een goede tip :)* , je hebt zo'n singel van deken afgehaald en apart om haar lijf gedaan ?
(Moet even een beeld vormen hierbij)
Ga je tip aan mijn bibliotheek toevoegen +:)+

Zo’n ouderwetse dekensingel van vroeger toen we nog wollen zweetdekens hadden zonder buiksingels. Ik zal eens kijken of ik zo snel een plaatje kan vinden. En gevonden:


Afbeelding

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 00:24

Dankjewel voor het meedenken en de tip :). Dekensingel heb ik idd ook en ook al mee gewerkt. Langere tijd omdoen zou ook kunnen helpen als ze enkel bang was voor de singel maar dat is helaas niet het geval. Het singeltje omdoen an sich is op het moment ook niet meer het doel (lukt overigens wel altijd, ook gewoon daarmee stappen, draven en halthouden) maar haar leren spanning op een gezonde manier af te laten vloeien. Het singeltje is daarbij een middel :). Moet dat iedere keer weer in kleine stapjes aan haar laten wennen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:23

He bedankt, ik snap het object dekensingel nu :)*

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:23

Peetstap schreef:


+:)+ +:)+ Deze had ik even over het hoofd gezien. Deze legt precies uit wat ik bedoel. Enige puntje wat ik anders zou doen is gewoon beginnen met weglopen en daarna pas benaderen met de vlag.

Je ziet dat ze juist op het moment dat het paard wil gaan ruiken aan de vlag, ze de vlag wegneemt. Zo creëer je ontzetten veel nieuwsgierigheid *\o/*

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:35

Heb het filmpje zonet bekeken, mooi duidelijk filmpje daar kan ik wat mee :). Grappig dat dat paard zich wel laat aanraken terwijl hij het nog zo’n spannend ding vind. Ben gisteren alleen beetje bezig geweest met targetten, gewoon omdat ze dat leuk vind (moet ook af en toe gebeuren haha). Morgen hopelijk nog ff met Rox aan de slag (baklicht is kapot echt waardeloos) en dan zal ik t zakje er weer eens bij pakken. Denk niet dat ik op zo’n snelle opbouw als op t filmpje moet hopen :P.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:30

Kasmir schreef:
Heb het filmpje zonet bekeken, mooi duidelijk filmpje daar kan ik wat mee :). Grappig dat dat paard zich wel laat aanraken terwijl hij het nog zo’n spannend ding vind. Ben gisteren alleen beetje bezig geweest met targetten, gewoon omdat ze dat leuk vind (moet ook af en toe gebeuren haha). Morgen hopelijk nog ff met Rox aan de slag (baklicht is kapot echt waardeloos) en dan zal ik t zakje er weer eens bij pakken. Denk niet dat ik op zo’n snelle opbouw als op t filmpje moet hopen :P.

Heb het ook bekeken zodra het gepost werd. En vele anderen van FLH ook.

Ik ben bij mijn paardje gestopt met vlaggetjes aan de stick maar gewoon verder gegaan met longeersingel en nu het zadel. Hoevaak gaan ze immers vlaggetjes of zakken tegenkomen?
Ik bedacht me dat het voor limo beter is de alledaagse attributen erbij te nemen. En met resultaat want kan het zadel opleggen wat voorheen ook eerst niet lukte.
Kon voorheen zelfs een dekje niet eens boven zijn rug houden zonder dat hij wegschoot.

Maar deze filmpjes zijn wel een bron van inspiratie ;)
Staat er eigenlijk bij hoeveel tijd erover gegaan is in die filmpjes? Misschien keek ik eroverheen?

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 00:54

Ja snap ik, ik wil echter wel dat ze echt alles rondom hun lijf kan verdragen voordat ik erover denk om erop te stappen :). 1 keer mijn nek breken door een val van het paard is wel vaak genoeg in m’n leven hihi.

Fijn dat je al vooruitgang boekt :D. Zadel is voor ons nog even paar stapjes te ver. Moet de singel die er nu toch zeker al wel een stuk of 30x op heeft gelegen nog steeds iedere keer stapje voor stapje opbouwen x).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 01:22

Wauw dat wist ik niet van je val :(
Gelukkig heb je dat overleefd zeg.

Ja gek eigenlijk dat ze een terugval gekregen heeft. Bij de mijne was dat ook, plots was alles eng, een simpel dekje zelfs :roll:
Vandaar dat ik ook was ingegaan op de hulp die aangeboden werd. Dankzij die hulp sta ik nu weer verder :)

Maar alsnog volg ik graag hier mee :)

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 07:46

De terugval zijn we wel weer aardig van terug gekomen gelukkig. Bbpad accepteert ze weer alleen moet ik niet de fout maken te denken dat ze het nu inmiddels wel kent. Iedere dag is anders en ik moet het echt per dag bekijken wat wel of niet lukt.

Qua nek, heb een beetje een voorliefde voor niet de gemakkelijkste paarden zolang ze van een ander zijn. Dat is alweer jaren geleden van een pittige appaloosa merrie die ik met de kennis die ik in de jaren heb vergaard inmiddels zoveel beter snap. Helaas is ze overleden aan koliek en heeft ze geen profijt meer van mijn leercurve.

Ghostattack

Berichten: 11238
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:54

Kasmir, ik vind dit echt een interessant proces om te volgen! Ik heb zelf ook zo'n zelfde soort pony, ontzettend rillerig. Rijden kent ze weliswaar, maar ik kan niet bedenken 'Vandaag ga ik dit eens goed oefenen'. Het is maar net hoe haar pet staat. Afgelopen dinsdag heb ik heel fijn kunnen rijden in het donker, niks aan de hand. Gisteren had ik les en spontaan was alles eng en durfde ze niet richting het donker te gaan. Ik maak zelf ook vaak de fout door te denken 'Ja maar dit kent ze'. Dat klopt, ze kent het ook. Maar dat betekent niet dat haar reacties altijd hetzelfde zijn.

Ik werk hier dus ook echt aan de hand van haar bui, daar pas ik mijn training op aan. Het heeft geen zin om in mijn geval de galop te oefenen, die ze ontzettend moeilijk vindt, terwijl ze continu schrikt van het 'donker'. Ik moet haar stresslevel zo laag mogelijk houden.

Dat maakt het werken met zo'n soort paard wel een uitdaging! Al denk ik ook vaak genoeg 'Had ik maar een normaal paard dat koel in zn koppie was' :+

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:15

sanne83 schreef:
Peetstap schreef:


+:)+ +:)+ Deze had ik even over het hoofd gezien. Deze legt precies uit wat ik bedoel. Enige puntje wat ik anders zou doen is gewoon beginnen met weglopen en daarna pas benaderen met de vlag.

Je ziet dat ze juist op het moment dat het paard wil gaan ruiken aan de vlag, ze de vlag wegneemt. Zo creëer je ontzetten veel nieuwsgierigheid *\o/*

Leerzame video deze, een van de weinige die ze online hebben staan waarin heel duidelijk trainings dingen worden getoond.
(Als je het ziet tenminste ;) )

Het vervolg ervan kwa rijden is ook bijzonder boeiend om te zien, mits je erna kijkt met trainings oogjes.
Vindt met name haar niet standaard aanbod van actie-reactie heel boeiend, en wellicht een reden tot hun succes.
Snap volledig dat ze niet alles laten zien, het is tenslotte broodwinning, en bovendien moet je hierbij een gevoel bij ontwikkelen wat niet een ieder kan.
Niet zomaar iets om mee om te gaan klooien...

Brengt me meteen bij een volgend probleem: wat gebeurd er als je eenmaal fijn getraind paard weer overdraagt aan eigenaar ?
Jullie hebben het terecht over terugval in training zelf, maar wat zijn jullie eigen ervaringen wat paard in gedrag doet eenmaal terug bij eigenaar ?
Hoor graag jullie ervaringen, zonder van te voren al invloed hierop te uit oefenen.


Het benutten van de nieuwsgierigheid komt heel vaak terug, zo is nieuwsgierigheid de basis van chase the tiger, daar zet je angst voor iets compleet om naar spel en lol maken, beter kan het niet.
Ik haal voor mezelf juist hieruit de energie en de vreugde om te mogen werken met paarden.
Als ik een paard trots en zonder angst , fier zie bewegen en uit zijn schulp zie komen geeft me dat veel tevredenheid.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:25

Art-i: Op zich maakt het niet zoveel uit met wat voor voorwerp je traint, je kunt net zo goed een trekker de bak inrijden..., alleen de response tijd is ietwat hoog :P
De basics is, dat je leert dat paard zelf de oplossingen gaat zoeken een aanbieden, je kunt n.l. onmogelijk elke situatie gaan nabootsen om ze daaraan te laten wennen.
En een zakje , slingers of iets anders aan een stok is veilig om mee te werken en heeft snelle response tijd.

Ga je daarna verder met allerlei dingen rondom en op het lijf ben je bezig met Desensibilisatie, en fase verder.
Dat doe je ook door ze vaak mee te nemen in vreemde omgeving, trailer, andere bak, naar buiten , etc, etc.
Is basisregel niet goed voor elkaar, lukt Desensibilisatie vrijwel nooit, eerder tegenover gestelde.
En reeds eerder aangehaald: de meesten grijpen dan direct naar fysieke actie en pijn prikkels om paard onder bedwang te houden.

Dat je op goede spoor zit, zie je terug in je paard, die wordt minder spitsig, minder alert op omgeving, staat wat te sukkelen, wordt lui , zoekt rust op, wacht op je, kruipt bij je of volgt je en kijkt met een blik van: nou is dit alles ??
Kun je prachtig mooi zien op video Roxy, die gaat over de zeik en paar meter bij haar staat jou schimmel te kijken over de draad met een blik van: wat doen die nou maf ??

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 00:26


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:33

jannico schreef:
Veel focus op desentizing, om wat tegenwicht te bieden:

http://eclectic-horseman.com/desensitiz ... is-enough/


fijn dat je reactie geeft, en vindt zo'n uitspraak ook echt geweldig:
Citaat:
Personally, I don’t like to think that we should be trying to desensitize one of God’s creations that He has made so sensitive
+:)+


Maaaar.. ;) ik moet het eerste paard nog tegenkomen wat ook maar een fractie van zijn eigen blijheid, inzet en/of trots is kwijtgeraakt door een juiste vorm van angst training.

om in stijl te blijven: Personally, zie ik eerder tegenover gestelde: het paard wordt zelfverzekerder, durft meer vanuit zichzelf, kan beter de rust nemen, beweegt losser , is nieuwsgieriger en voelt zich veiliger.
Het is mentaal en daardoor ook fysiek belastend voor een paard om continu op scherp te moeten staan met focus op omgeving.
In een kuddevorm wisselt daarom die "uitkijk" positie op natuurlijke manier.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:37

Kasmir schreef:
jannico schreef:
Ik reageer zelden op dit soort topics. In dit geval toch een uitzondering: Ik denk dat evidence based horsemanship door Martin Black en Stephen Peters je meer inzicht zal geven in wat er en waarom het gebeurt.
Dank voor deze tip, heb net tot mijn grote frustratie naar een epub gezocht maar die is niet te vinden dus er zit niets anders op m bij bol.com te kopen en 9-14 dagen op het boek te wachten. De titel is in ieder geval goed, evidence based daar hou ik van O:)


staat wel het een en ander online:

http://eclectic-horseman.com/category/e ... tin-black/

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:16

Peetstap schreef:
jannico schreef:
Veel focus op desentizing, om wat tegenwicht te bieden:

http://eclectic-horseman.com/desensitiz ... is-enough/


fijn dat je reactie geeft, en vindt zo'n uitspraak ook echt geweldig:
Citaat:
Personally, I don’t like to think that we should be trying to desensitize one of God’s creations that He has made so sensitive
+:)+


Maaaar.. ;) ik moet het eerste paard nog tegenkomen wat ook maar een fractie van zijn eigen blijheid, inzet en/of trots is kwijtgeraakt door een juiste vorm van angst training.

om in stijl te blijven: Personally, zie ik eerder tegenover gestelde: het paard wordt zelfverzekerder, durft meer vanuit zichzelf, kan beter de rust nemen, beweegt losser , is nieuwsgieriger en voelt zich veiliger.
Het is mentaal en daardoor ook fysiek belastend voor een paard om continu op scherp te moeten staan met focus op omgeving.
In een kuddevorm wisselt daarom die "uitkijk" positie op natuurlijke manier.


Ach de strekking staat me aan, de referentie naar god heb ik dan persoonlijk niks mee.

Ik zie iets anders, of wellicht het zelfde maar is mijn interpretatie anders . Mits TS geïnteresseerd is in een ietwat andere opvatting wil ik wel wat uitweiden. Ik zie een aantal dingen "mis" (bij gebrek aan een beter woord, niet negatief opvatten)gaan. Het ene paard kan met die missende zaken prima omgaan een ander paard heeft het daar moeilijker mee.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:20

Betrek je visie niet alleen op Roxy en ts hoor, ik sta altijd open voor ideeën.
brand maar los.

Gezien topic sfeer tot nog toe, vermoed ik dat er meerdere zijn die er zo over denken +:)+

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:57

Ja :j

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:01

Ok is zien of ik het enigszins gestructureerd krijg, feel is moeilijk in text te krijgen. Ik gooi er wat standaard spreuken in ter illustratie. En een disclaimer: Ik ken het paard noch de TS niet, ik hou het dus vrij algemeen.

Een beginpunt: Jonge paarden worden mijn inziens teveel "getrained". Jonge paarden opvoeden is een kwestie van gedrag voorkomen in plaats van gedrag creëren of leer situaties uitlokken. Dit wil niet zeggen dat je ze nergens aan moet bloot stellen. Maar onze verwachtingspatronen sluiten niet altijd aan, aan de perceptie van een jong paard (of een paard in zijn algemeenheid) Natuurlijke nieuwsgierigheid creeert meer positieve ervaringen dan een vooraf bepaalde situatie waarbij het paard niet helemaal mee is.

"make the right thing easy, the wrong thing difficult, dont leave em wrong for to long"

Dit leid tot het volgende probleem: Er wordt veel te vroeg begonnen met desentizing/schriktrainging etc en als we er dan mee beginnen blijft men er veel te lang in hangen.

We willen ze graag leren omgaan met dit soort externe factoren "want dat maakt ze bomproof" Er wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat een paard (het ene paard meer dan het ander) moet leren "leren". Leren zacht worden als antwoord, en dan niet alleen fysiek maar ook in attitude/mindset. Dit brengt mij altijd tot de volgende vraag brengt: Waarom beginnen met dit soort zaken als je paard geen enkel handvat heeft om om te gaan met deze situatie.

We blijven er te lang: desentizing moet niet zo lang duren. Iedere sessie in dit geval is er 1 met stress de associatie voor bijv het paard van ts is dus spanning. Oftewel de start begint al vanuit een minpunt. Ik zie namelijk niet een paard wat perse dapperder wordt, ik zie vooral een paard wat mentaal moe is en tolereert. Maar het feit dat het zo lang duurt en er weinig carry over is naar volgende sessies. Is voor mij een indicatie dat ze (het paard) nooit in een learning frame of mind zit wanneer ze aan dit soort zaken wordt blootgesteld.


Wat ik doe met dit soort paarden:

Begin veel simpeler, korter en focus op zacht worden en attitude ipv een : hier moet ze mee omgaan want dan gaat het beter.

Creëer controle over de voeten rustig maar precies. Zodat je de overtollige energie later op een positieve manier kan sturen. Ride slow horse fast and fast horses slow. Dit geldt ook voor grondwerk, en refereert buiten tempo ook aan hoe ze mentaal omgaan met situaties.

Simpele oefeningen slagen makkelijker en geven het paard sneller een positief idee over de training die we aanbieden. Pas als ze heeft geleerd zacht een feel te volgen en leert zoeken naar een oplossing heb je een vangnet om naar terug te keren. Dit is de learning frame of mind.

Als dat er is kan je een paard blootstellen aan nieuw situaties, gedrag veranderen etc. de teaching fase.

Daarna heb je ruimte om gedrag te belonen: Soak time of comfort.

Het is vrij algemeen maar een filmpje ontleden kost nog al veel tijd, en daar heb ik te weinig van.

Wellicht meer als ik tijd heb :)

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:46

Interessant! Kun je het ook concreet maken? Bijvoorbeeld hoe begin je? Ik heb hier nu een jong groen paardje, kent nog niks maar is wel heel braaf. Hij moet gewoon met de rest meedoen wat betekent ‘s morgens een stukje aan de hand over de weg om bij de wei te komen en ‘s avonds terug. Ik sta er onbevangen in dus klik ‘m gewoon aan en we wandelen naar de wei. Inmiddels kent hij het woordje “ho” en dat volgt hij ook keurig op zonder druk op het touw. Hij blijft nu zelfs al staan als ik onderweg stop. Heb ik eigenlijk niks bijzonders voor hoeven doen als alleen maar iedere dag mee van en naar de wei. Is dat wat je bedoelt?

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:19

Inderdaad voor een jong paard tot 2 ish ( beetje per paard verschillend) is dat degelijk.

Praktijk voorbeeld van de jonge paarden die ik nu onder mijn hoede heb. 3 lusitano hengsten van 9 maand 19maand en 2.5 jaar.

9maand. Was rechtstreeks van de moeder kende letterlijk niks. de Binnen 3 weken geeft hij in vrijheid alle voetjes. Loopt mee etc. Voetjes was heel makkelijk. Gewoon de plek zoeken waar hij met kriebelen zijn voet optilt ( zijn oksels in dit geval) en dan zo maar is naar beneden en is een seconde vasthouden. Nooit specifiek een punt van gemaakt. Meelopen ontstaat van wei naar paddock. Schrikt ie zie ik het dan wel. Hij hoeft helemaal niet te weten dat dingen spannend zijn = is gedrag vermijden. Inmiddels is ie al is op wandeling mee geweest geen probleem. Ieder klein puzzeltje heeft hij kunnen oplossen voordat we dat deden. Hij weet dus dat alles wat we vragen mogelijk is en dat hij dat kan. Hij probeert dus altijd.

19mnd: zelfde verhaal alleen iets pushy. Iedere keer als hij een beetje uit balans staat geef ik hem een duwtje tijdens het mesten bijv. Zodat ie even een stapje opzij moet doen om te balanceren. Inmiddels wijkt hij prima wanneer je het vraagt af en toe zoekt hij het een beetje op. Die situaties probeer ik te vermijden. Ik ben oppertuin. Hij hoeft niet te weten dat hij over me heen kan. Dus als zijn attitude minder is zorg ik er al voor dat hij niet eens in de buurt komt.

2.5 jarige. Doet al het bovenstaande plus dat hij de cirkel snapt inbuigt. Geeft zijn achterhand. En stapt opzij met zijn schouder. Waren goed en wel drie sessies voor nodig. Voor de basis. Daar zit dan wel meer vraag in en iets meer verwachting het blijft een. Hengst dus die regels zijn op die leeftijd strakker. Be as soft as possible of as firm as needed.

Maar ook daar kies ik afhankelijk van de situatie wat ik doe. Kan hij niet stilstaan ? Prima moment om de cirkel mee te pakken. Wil hij ergens niet echt langs. Prima moment om is de backup mee te pakken etc. Gewoon in de routine. Is het buiten of in de wei of bak. Ik handel niet anders. Dus als het spannend is heeft hij vastigheid om op terug te vallen.

Dit is op mobiel geschreven dus hoop dat het duidelijk is. Heb slecht overzicht over de formatting.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:29

Ik ben het met je eerste stuk heel erg eens Jannico. Mooi beschreven.

Het tweede stuk wat je schrijft vind ik iets te makkelijk. Het scheelt nogal welk paard je voor je hebt en hoeveel ervaring je zelf hebt. Naar mijn idee worden paarden inderdaad teveel getraind, maar dat komt vooral omdat je als mens veel moet leren. Ik zie daar ook weinig andere oplossing voor, je zal jezelf toch op een bepaalde manier die skills moeten aanleren.

Het tweede stuk klinkt nu een beetje als: "gewoon dingen doen en dan wennen ze vanzelf". Dat werkt voor heel veel paarden als je "onbewust onbekwaam" bent en je gewoon mazzel hebt dat het goed gaat en het werkt goed als je "onbewust bekwaam" bent en je tijdens het gewoon dingen doen je paard in goede banen kan leiden en je precies weet welke stukje je "gewoon kan doen" en welk stukje je toch even echte training in zal moeten steken.

Het is toch anders als je bezig bent met jezelf of je paard iets nieuws aanleren. Dan zal je dat toch bewust en in een trainingssituatie moeten doen, anders heb je ook kans dat het vrij hard misgaat.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:04

Ik realiseer me dat het makkelijk klinkt en een beetje afhankelijk per paard is en nog meer van de eigenaar. Dus ben het eens met je punt. De makkelijkste veulens zijn trouwens die beperkt gehandeld worden.

Maar het concept blijft gelijk. Stel dat ik een spreekwoordelijke schijtluis heb die van alles bang is begin ik ook pas met desentizing wanneer die basis er ligt. En zorg ik voor gepaste blootstelling aan angstige zaken op het moment dat ik er enige controle over heb. Maar hoe meer ze in een gestreste staat blijven hoe minder ze kunnen leren.

Simpele vraag: als een paard al veel spanning heeft wordt het dan beter als we ze nog meer blootstellen aan alles wat spannend is? Ontstaat er tolerantie of acceptatie ? Acceptatie is veel rekbaarder dan tolerantie.

Mijn punt is dat we met jonge paarden veel te veel gedrag willen Creëeren onder het mom training. Hiervoor moet je druk zetten. Dit vraagt net zoveel of nog wel meer bekwaamheid om wat er dan uitkomt in goede banen te leiden.

Een beetje meer meeliften op het idee van een jong paard geeft meer kans op dat juiste gedrag.

In alle gevallen vergt een jong paard kennis. In alle gevallen worden fouten gemaakt of gaat het niet zoals vooraf geplanned. Dat hoort er bij.

Maar neem nu het plastic zakje. Introduceer je dat als kijk hier hier kan je van schrikken of introduceer je dat gewoon als een extra ding op je stick? Schrikken of spanning zal er zijn. Maar hoe minder ik er een probleem van maak en het zelfde doe als altijd ( dus voeten controleren, simpele taken) hoe sneller het paard daar naar toe grijpt en zijn taakjes gaat doen en dan de flag neemt zoals deze is. Van pogen gedrag te creëren wat er waarschijnlijk toch niet is: hey je schrikt maar schrik nu is niet meer van het zakje want je ging de eerste keer ook niet dood.

Soms moet dat maar als dat niet werkt of genoeg oplevert is dat een reden om anders te kijken.

Your horse Will tell you whats right. If IT works keep doing it of IT doesnt change. En what ever works is iets wat rap werkt. Want de mannen die dit ooit bedacht hebben, hebben geen tijd zoals wij dat hebben om er zo lang over te doen

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:16

Oh wat herkenbaar, ik ken precies zo’n paard. Arabier ook. Merrie. Vrij hormonaal ook.

Met 9 jaar is ze uiteindelijk ingereden, toen ze rond de12-13 was ging er een knop om en veranderde ze in een heel mak, tevreden dametje. Je kan een bom naast haar afschieten en kinderen kunnen op haar wegrijden. Terwijl zij rond de leeftijd van jouw merrie precies vergelijkbaar was, misschien nog wat erger door de hormonen. Iedereen staat er versteld van. En wat er nou gebeurd is? Gewoon meer ervaring, al die tijd gereden door een goede ruiter, meer vertrouwen en ouder worden denk ik.

Ik heb wel het idee dat jij wat duidelijker en ‘groter’ kan zijn bij haar. Zo’n type paardje zoekt ook zekerheid.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 17:24

jannico schreef:
Ik realiseer me dat het makkelijk klinkt en een beetje afhankelijk per paard is en nog meer van de eigenaar. Dus ben het eens met je punt. De makkelijkste veulens zijn trouwens die beperkt gehandeld worden.

Maar het concept blijft gelijk. Stel dat ik een spreekwoordelijke schijtluis heb die van alles bang is begin ik ook pas met desentizing wanneer die basis er ligt. En zorg ik voor gepaste blootstelling aan angstige zaken op het moment dat ik er enige controle over heb. Maar hoe meer ze in een gestreste staat blijven hoe minder ze kunnen leren.

Een beetje meer meeliften op het idee van een jong paard geeft meer kans op dat juiste gedrag.


Ik ben het echt helemaal met je eens. Vooral die basis van bodycontrol en de reflex om zacht te worden, daar kan je eigenlijk niet zonder. Ik denk inderdaad dat TS daar nog veel in kan winnen.


Ik heb zelf ook een jong paard, dat is iets wat ik nu ook echt fijn kan doen, we doen eerst wat makkelijk is en vanzelf gaat en dan voegen we er af toe iets aan toe wat lastiger is, zonder daar een punt van te maken. Ik merk dat ik daarmee heel veel conflicten voorkom (even in vergelijking met mezelf een aantal jaar geleden, waar ik veel meer gelijk tegen een conflict in ging).

Heel ander voorbeeld dan dit paard, mijn paard is namelijk heel (iets te :D ) stoer. Paard had echt een heel groot probleem met voorhand omzetten met directe druk. Ging daar echt vol tegen in. Sowieso wel meeste moeite met constant contact met hand of been, maar voorhand was het ergste. Ik heb dat eerst heel lang gelaten, vooral op afstand gewerkt en toen af en toe er ergens tussendoor gevlochten, vooral niet te lang bij stilstaan. Als ik met dit paard ooit begonnen was en iemand had mij bij les 2 gezegd: "nu moet je de voorhand omzetten met je handen erop en dan een uur oefenen totdat het goed gaat", zoals veel horsemanship-achtige lessen opgebouwd zijn, dan hadden we echt een enorm gevecht gekregen, paard koppelt stress al snel aan trainen en ik had zelf problemen gecreëerd, die niet nodig waren geweest.

Nu hebben we gewerkt aan alle voorwaarden om een soepele voorhand-yield te krijgen, paard snapt al wat de bedoeling is met alle andere yields en manieren van wijken, heeft vertrouwen in mij, weet al dat zacht worden de oplossing is, en opeens wat de issue grotendeels weg, zonder dat ik die issue specifiek aangevochten heb.

Maar ik besef me wel dat er een hele opbouw voor nodig is geweest, die mij geleerd heeft wanneer ik wel moet doorzetten en niet moet doorzetten, wanneer ik iets moet laten, wanneer niet en aan welke voorwaarden je dan eerst moet werken. Je moet ergens feel en timing ontwikkelen. Uiteindelijk is dat specifiek trainen in een bak ook gewoon de meest veilige manier om jezelf daarin te trainen.

jannico schreef:
Your horse Will tell you whats right. If IT works keep doing it of IT doesnt change. En what ever works is iets wat rap werkt.


Daar ben ik het mee eens, maar soms is de techniek prima, maar de uitvoering niet of andersom.
Ik denk dat dit niet het fijnste paard is om dit samen mee te leren, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Ik vind het wel bewonderenswaardig dat TS zoveel tijd steekt om dit paard te helpen :) Zeker omdat het niet haar paard is.