[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 17:43

Belangrijker vind ik, hoe vinden jullie de Micklem multibridle zitten?
Afbeelding

Afbeelding

Hij moet wel nog om de neus heen vormen geloof ik :=
Afbeelding

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:47

Je moet toch wat proberen qua zadels. Had je al een wintec geprobeerd?

De micklem zit niet goed zo, ik denk dat je een maat kleiner nodig hebt. De hoek vanaf het bakstuk naar de neus, waar het ringetje zit voor de bitriempjes, moet onder het jukbeen uitkomen. Hij zit er nu op.

Oy with the poodles, already

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 17:53

Blegh helemaal ruk, kaakriem zit nu al op z'n langst. Dit is een maat cob, ben bang dat Pony weer te krap wordt.

We hebben er een wintec pro dressage op gehad, dat lag ook voor geen meter. Misschien een veelzijdigheid van wintec.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:56

Qua bouw zou je eens kunnen kijken naar een henri de rivel dressuur, model paris. En dan een 17 inch. Ik denk dat die weleens zou kunnen passen als ik zo de bouw van Roxy bekijk.
Daar kun je tweedehands wel aankomen voor niet al te veel geld. En als je dan met de verkoper af kunt spreken om eerst te passen of zoiets...
Dat zijn mooie korte zadels die qua pasvorm voor dit soort paardjes vaak fijn liggen
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 20-01-18 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 17:58

Hahahaha maikeltje nu haat ik je een beetje :P Heb precies dit zadel en dit model vorig jaar verkocht |(
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 20-01-18 18:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:59

Kasmir schreef:
Hahahaha maikeltje nu haat ik je een beetje :P Heb precies dit zadel en dit model vorig jaar verkocht |(

O echt??? :')

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 18:01

Ja echt jammerlijk xD. Dressuur zadel moet echt wel vrij kort zijn alles is al gauw te lang. Voor mij zou dressuur wel veel beter zijn dan veelzijdigheid omdat ik zelf een kapotte knie heb dus wil het liefst wat langer zitten.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:02

Kasmir schreef:
Blegh helemaal ruk, kaakriem zit nu al op z'n langst. Dit is een maat cob, ben bang dat Pony weer te krap wordt.

We hebben er een wintec pro dressage op gehad, dat lag ook voor geen meter. Misschien een veelzijdigheid van wintec.

Ah, maar als je een kleinere maat neemt, zou de kaakriem iets lager uit kunnen komen en daar is het weer smaller.

Wintec veelzijdig heb ik niet, wel een pro dressage, maar die had je al, en een icelandic.

Oy with the poodles, already

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:12

Kasmir schreef:
Ja echt jammerlijk xD. Dressuur zadel moet echt wel vrij kort zijn alles is al gauw te lang. Voor mij zou dressuur wel veel beter zijn dan veelzijdigheid omdat ik zelf een kapotte knie heb dus wil het liefst wat langer zitten.

De HDR van mij is met zijn 17,5 inch 43cm. Ook voor een paardje met korte rug. Vandaar mijn reactie :D

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:28

Heb nog een wintecje in de verkoop , met verschillende kopijzers, zie markt.
Maar dit type heb je er al op gehad ??
Wij zaten op dit zadel ook altijd lang, hebben de wrong opzet stukken er nooit opgehad, houden van een open zit nl.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 19:07

Peetstap: Ja zoiets heeft er inderdaad op gelegen, die van jouw heeft wel een andere beugelophanging. Maar dat zadel was eigenlijk te lang.

Hilary: Icelandic heeft geloof ik de beugelophanging verder naar achteren toch?

Baal als een stekker, m'n moeder heeft de verpakking van de micklem al weggegooid bij het plastic en die container is al geleegd dus kan 'm niet meer terug sturen. Wordt verkopen via marktplaats en een nieuwe kopen in maat Pony, m'n arme portemonnee >;)

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:51

Peetstap, die filmpjes op de vorige pagina, ik kan daar dus echt ziek van worden. Juist omdat deze mensen dat normaal vinden. Ze zien niet in hoe verkeerd ze zijn. En ik zal zeker niet zeggen dat ik perfect ben, maar ik durf toch wel stellen dat ik "goed genoeg" ben om mijn paard niet aan zulke hoge mate van angst en pijn bloot te stellen. Deze mensen doen het omgekeerde van wat Kasmir met Roxy tracht te doen: vertrouwen geven en laten zien dat leven ook zonder angst kan.

Ondertussen staat er een nieuw filmpje in mijn onderschrift, vind het schrikwekkend dat ik met gemak zoveel beeldmateriaal vind. Want dat wil zeggen dat 1) het gebeurt en 2) het niet erg gevonden wordt en men zich er niet voor schaamt want het wordt gewoon openbaar op internet gezet.

Hilary schreef:
En dus heb ik besloten dat als ik hem richting vol emmertje voel gaan, of het emmertje net begint over te lopen, ik me aan hem aanpas. Als ik alleen op rit ben, betekent dat dat ik óf afstap óf ga stappen aan een lange teugel met veel hals aaien, even halthouden en een snoepje geven als hij diep uitademt of gaat briesen. Wat ik kies, is afhankelijk van de plek waar ik ben. Op een drukker pad stap ik af, is het een rustig bospad, dan blijf ik meestal zitten.


Kijk, en eigenlijk krijg je zo een zelfzeker paard dat leert op jou te vertrouwen. Hij weet dat als hij het allemaal even niet meer kan handelen, dat hij dan niet ineens een kwade furie op zijn rug heeft die begint te schoppen in zijn buik, klappen met de zweep of de teugels een halve meter korter neemt. Allemaal voortvloeiend op de hardnekkige leugen die in de paardenwereld de ronde doet dat je het paard zijn zin niet mag geven en dat afstappen verliezen is. Nee, hij heeft een ruiter die naar hem luistert, zijn gevoelens erkent en zich daaraan aanpast. Dat is niet verliezen of opgeven, dat is puur horsemanship.
Lees ik even verder, zie ik dat Kasmir ongeveer hetzelfde zegt. :D

Roxy reageert inderdaad nog heel sterk op het nieuwe hoofdstel. Zou ze eerder naar je toe komen als je op je hurken gaat zitten en wat aan het hoofdstel gaat zitten frunniken zonder dat je aandacht aan haar besteed. Of is haar nieuwsgierigheid niet zo groot dat dit zou werken?
Het stukje met zadel ziet er dan wel weer relaxed uit.
Ik denk dat als je het bakstuk van de Micklem 1 of 2 gaatjes lager doet dat die dan wel beter past? Want een maat kleiner komt dan toch nog hoger op het jukbeen te liggen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:38

De bakstukken zitten bovenaan nu helemaal op z'n kortst, volgens mij. Dus de bakstukken moeten korter, zodat ze naar beneden kunnen om om het jukbeen te 'vouwen'. Deze laten zakken kan niet, dan komt de neusriem te laag. Die moet van het neusschot af zijn.

Ik merk aan mijn paard dat hij juist door het afstappen dapperder wordt. En omdat ik wisselende rondes rij in het bos, hoef ik meestal niet op hetzelfde punt af te stappen. Alleen bij het restaurantje in het bos stap ik vaak wel af; veel auto's, loslopende honden en ongecontroleerde kinderen. Als ik ernaast sta, ademt hij door, blijf ik zitten, voel ik hem wat rillerig worden. En ik wil juist dat hij in die situaties rustig blijft, ook ivm de veiligheid.

Soms kies ik er trouwens wel voor om hem "erdoor te rijden". Dat klinkt heftiger dan het is, maar soms werkt het bij hem ook goed als ik hem bezig hou met overgangen en tempowisselingen. Dat kan echter alleen op goede bospaden. Het doel is dan dat hij op een veilige manier zijn spanning kan laten afvloeien; de tempowisselingen zijn dan ook voornamelijk om te checken of ik het tempo nog mag bepalen én een kans om hem uitgebreid te belonen voor alles wat hij goed doet. Op een gegeven moment gaat hij briesen en strekken in zijn hals en dan is z'n emmertje weer leeg :)

Ik zal even naar de wintec gluren straks. Ik verwacht dat ie te lang is. Weet je wat voor boommaat je ongeveer zoekt?

Oy with the poodles, already

maitestar23

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 08:41

Jammer dat je niet in de buurt woont, ik heb hier nog een Wintec liggen die je zo dan even een poosje had kunnen lenen.

Misschien dat ik wel belangstelling heb bij je Micklem trouwens, zit er al een poosje over na te denken of dat wat voor ons is.

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:50

Ik vind Roxy heel braaf met het zadel op. Was dit de eerste keer, of heeft ze al vaker een zadel opgehad? Mijn paard reageert meer op het zadel dan Roxy, die moet altijd even als een malloot wat fikse bokken geven tijdens het longeren. Volgens mij aangeleerd gedrag (ze lijkt er echt lol in te hebben) en gelukkig doet ze het nooit als ik erop zit.
De foto's van het hoofdstel kan ik niet zien. Krijg die niet geopend op mijn telefoon.

Voor jouw type paard zou je ook aan een Ninon Schutte zadel kunnen denken. Die hebben een model voor rondgeribde paarden met korte rug. Maar ik vind ze wel vrij prijzig (ook tweedehands nog).

Pluk de dag!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:03

Leuke filmpjes! Het gaat lekker vooruit allemaal +:)+

Mag ik vragen waarom je geen halster om hebt gedaan nadat ze angstig bleek van het hoofdstel? Misschien leuk voor de discussie :D

Fijn dat het zo goed gaat met het zadel :j

De filmpjes zonder zadel zijn interessant, qua mentaal en fysiek. Ik zie dat de angst weg is, maar er zit nog wel veel spanning. De hoofdhoogte verandert veel (van hoog naar heel laag), ze loopt erg op de binnenschouder en met de schoft naar beneden.
Eigenlijk wordt het nu super interessant om te kijken in hoeverre die spanning mentaal op te lossen is of meer door fysieke oefeningen :j

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:09

Wat bizar dat ze zo reageerde op het hoofdstel! Soms zou ik wel willen weten wat er dan in zo'n koppie omgaat :P Overigens ben ik de enige die de Micklem niet slecht vind zitten? Sowieso moeilijk om voor een pony de juiste maat te vinden, ik heb voor die van mij ook een cob op de kortste maat bakstukken. De rest daarentegen had niet kleiner gemoeten.

Qua zadel, misschien een Massimo? Die heb ik ook gehad voor mijn pony met extreem korte rug (kon circa 40cm kwijt). Inmiddels heb ik een Tribal, maar die zijn tweedehands vrijwel niet te krijgen denk ik. Massimo is ook nog wel prijzig denk ik. Wintec lag op mijn pony barslecht en valt erg lang. Tekna schijnt ook nog wel kort te zijn dacht ik en die zijn prijstechnisch ook weer fijner :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:58

Gini: waardeer je inzet om misstanden te laten zien, maar vraag me wel af hoeveel ervaring jezelf hebt in het spring gebeuren , al dan niet actief te paard in parcours of erbij als medewerker cq jury ?
Ik kijk nl met een wat andere blik naar deze video.

Niet bedoeld om het een en ander goed te willen praten, maar ik probeer zoveel mogelijk een actie te zien in het kader waarin wordt gewerkt met een paard.
Binnen een springkader wordt er anders gehandeld als in de mensport bv. of bij het trainen in basis gehoorzaamheid aan het lijntje bv


Bij het werken & omgang met paarden en zeker in alle vormen van berijden / mennen komen nu eenmaal vormen van druk bij kijken.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:31

Ik vind de filmpjes van Gini echt intrigerend, inderdaad omdat het geen excessen zijn, maar dit zijn dingen die als "normaal" worden gezien.

Ik vind het filmpje dat nu in haar onderschrift staat, echt heel erg abnormaal. Maakt het echt veel uit of je wel of niet bekend met de "springwereld"? Even tussen aanhalingstekens omdat het om een oefenparcoursje met hele lage sprongetjes gaat.

Druk kan in elke vorm tussen 0,01 kg en 100kg, het probleem zit voornamelijk in de hoeveelheid druk (en uiteraard waar je die toepast).

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:13

En dat is juist mijn doel met deze filmpjes. De dingen laten zien die we heel normaal vinden. Zeker als we "in een bepaald wereldje" zitten, doen en zien we dingen waar we eigenlijk geen minuut meer bij stilstaan dat het toch eigenlijk best wel gek is wat we aan het doen zijn, gewoon omdat het zo algemeen geworden is. Niet de excessen waar iedereen het mee eens dat het niet kan, maar het dagelijkse gesleur, getrek, gestamp, geklop en onbegrip waarmee onze paarden te maken krijgen. Al van in de manege worden kinderen geleerd te slaan met de zweep wanneer die luie pony niet vooruit wil. Gelukkig kunnen die kinders nog niet hard slaan, maar het is dus met die mentaliteit dat wij kinderen in de paardenwereld inwijden. Als het paard niet doet wat je wilt, dan moet je door middel van ongemak of pijn het paard zover krijgen dat die wel doet wat je wilt.

Het paard weet daarbij niet dat die in het springwereldje zit, die voelt enkel het getrek in zijn mond, de zweepslagen op zijn kont en de voeten tussen zijn ribben (en waarschijnlijk ook nog de pijn in rug of benen tijdens de sprong, maar dat is uiteraard speculatie van mijn kant).

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:33

Geef jullie wel gelijk hoor, in een normaal (NL) parcours wordt dit meiske allang terecht uitgebeld.
En terecht dat je daar aandacht voor vraagt Gini.


Leg het maar een bitje naast me neer, past niet echt in topic maar wil (offtopic) toch meegeven & ter overdenking;
Ik heb meer gebroken en/of stuk c.q vast gereden paarden gezien / gevoeld bij een gemiddelde dressuur uurtje als bij al die honderden startende springers (BB <> ZZ) waar ik met mijn neus bovenop heb gestaan in parcours.
Echt er wordt meestal fijn gereden als zijnde een hecht team, met losse en swingende paarden en pony's.
En de dressie miepen zwoegen maar voort en voort... het staat zover af van de prachtige klassieke trotsheid en werklust die IEDER paard of pony kan laten zien.


Mij doe je geen plezier meer om me mee te vragen naar dressuur wedstrijden, ik geniet pas tussen de menners en de springers , en ja daar gaat heus wel es wat mis.

Wellicht gaat het tij keren, nu Rien wat richting K.D heeft te zeggen en een andere wind laat waaien. +:)+
Wens zo dat dit door gaat werken als een olievlek en dat Rien de tijd gaat krijgen hiervoor.
Beschamend en triest is wel weer dat er blijkbaar zo weinig pure basis kennis meer aanwezig is onder de ruiters.
Dat maakt het vinden van locale goede instructie ook bijzonder lastig.



Pfff, sorry :oo maar dat lucht op... :Y) , terug naar de Roxy dingen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:21

nou gooi er maar een setje in ter "lering" en wel on topic.





nou en nog maar eentje voor de PP aanhangers:



gespreksstof genoeg weer.. ;-)
Ben wel benieuwd wat er uit wordt gehaald, of wat je anders zou doen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-18 20:59

Gini: Heb na het moment van snuffelen ervoor gekozen haar een halster om te doen en het hoofdstel opnieuw te introduceren. Daarna ging het gelukkig beter.

Hilary: Voor nu gebruik ik even deze, misschien dat m'n instructrice namelijk een pony kan regelen om even te passen. Als dat beter zit dan komt er een maatje pony maar als dat niet beter is dan hou ik deze. De hoek van het de neusriem is idd niet goed, er zou bijvoorbeeld op deze manier ook nooit een bit aan kunnen, simpelweg geen plek voor. Boom is breder dan ik had verwacht, de meeste zadels die ze tot nu toe heeft gepast waren te smal. Heb zelf echter meer verstand van westernzadels dan van engelse zadels dus even wennen voor mij en gelukkig goede hulp van m'n instructrice.
We willen nu nog niet teveel investeren in een zadel omdat ik zeker weet dat Roxy nog erg gaat veranderen in haar bespiering.

BusyMissy: Dit was de 3e keer met zadel (de keer 2jaar geleden toen het helemaal mis ging niet mee gerekend). Ze heeft eigenlijk geen een keer echt gek gedaan. Wat ik persoonlijk echt super vind is dat als ze het eng vind ze nu eerder op de rem gaat en stil gaat staan i.p.v als een malloot bokken. Ze heeft 1x gebokt op de beugels maar dat was een bok en kon ik direct makkelijk corrigeren. Maar ik heb het bokken en steigeren juist zoveel mogelijk afgeleerd als optie :).

sanne83: Ik heb ook nadat ze gesnuffeld heeft het hoofdstel weggelegd, het halster omgedaan en vervolgens weer het hoofdstel geïntroduceerd en gepast. Maar wilde dat ze in ieder geval heel even nieuwsgierigheid toonde in plaats van direct af te wijzen. Eenmaal het halster om en de keuze weg lijkt de spanning ook weer af te vloeien, als ze dan nog enorm gespannen zou zijn zou ik het uiteraard niet doorzetten maar dat viel in dit geval wel mee.

Ghostattack: Mijn instructrice twijfelt ook qua hoofdstel. Het is duidelijk niet direct voor een arabierenkoppie gemaakt en hij ligt wel enorm stabiel. Mijn hoop is om een keer een pony te passen kijken of dat beter is, zo niet hou ik de cob. Dank voor je tips qua zadels, we gaan weer verder zoeken :D.


-----

Dat filmpje van Gini vind ik om te huilen, dat dier heeft gok ik last van rug zoals hij zich vasthoud en in de staak schiet. Dan maar door blijven slaan, arm dier. Ik wordt sowieso agressief van slaan en trekken in de mond tegelijk, wat wil je nou? Ik ben blij dat ik niet in op een club rij oid waar dit soort praktijken worden uitgevoerd. Wij hebben een klein stalletje met 3 paarden en daar denken we gelukkig na over wat het paard probeert te vertellen.

Ga nu even de filmpjes van Peetstap bekijken :D.


Ohhh wacht nog even Roxy update:
Heb haar weer aan de hand gewerkt ivm rechtrichten (is nog een hoop werk te verzetten) en weer tussen de dubbele longe gehad. Dat laatste voor het eerst met de binnenste longe ook door de singel heen. Ze deed het super goed, nu kunnen we rustig gaan toewerken op wat meer contact en sturing vanaf 2 lijnen. Ben ook al een beetje positie aan het wisselen zodat we ook lange zijdes kunnen gaan stappen en draven, dat vind ze nog erg gek maar ze doet het erg goed :D.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Kasmir

Berichten: 5424
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-18 21:21

Kan iemand mij vertellen wat de bedoeling is bij het filmpje van Pat Parelli? Ik zie namelijk alleen maar iemand die door aan het touw te hangen d'r paard kan houden?

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:23

Dat soort filmpjes vind ik inderdaad ook heel erg triest... Ik vind het intrigerend om ze te bekijken Gini, maar wel met een duidelijk gevoel dat ik het zo graag anders zou zien in de paardenwereld. Ik word er verdrietig van dat kinderen op veel plekken nog steeds leren dat een zweep oké is, dat trekken oké is en dat vooruit schoppen oké is. Dat is vrij zwart-wit gesteld en gelukkig gaat het ook op plekken wel goed, maar er kan nog zoveel verbeteren in alle disciplines..

Fijn dat Roxy zo lekker gaat. Leuke filmpjes en update weer. Haar reactie op het hoofdstel komt me ook soort van bekend voor, zo kon die van mij ook reageren bij het introduceren van nieuwe dingen. Of het dan de geur is of omdat hij niet wist wat hij kon verwachten van dat Onbekende Artefact in mijn handen.. Ik ben er nooit echt achter gekomen. Hij keek (en kijkt) ook altijd wat ik meebreng. Hij onderscheidt feilloos welk halster waarvoor bedoeld is (weide/paddock halster of traininghalster, hoofdstel of gewoon een halster wat ik onder zijn hoofdstel doe tijdens het werken. Hij weet het allemaal precies. :) )

Ik ben benieuwd hoe ze het dubbele lijnen verder op gaat pakken :j

Filmpjes van Peetstap ga ik zo ook bekijken.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Evilou, KikiCelinevs, lanouska, Mark0919 en 36 bezoekers