[VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
piffgek

Berichten: 425
Geregistreerd: 20-07-06

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:11

Stille meelezer die ook graag mee wil praten hier :+
Fijn dat het zo goed gaat met Roxy, ik ben benieuwd of het jullie lukt om zo door te gaan!

De filmpjes van Peetstap kan ik ook niet helemaal volgen. Vooral die onderste kan ik niet zien wat nou de bedoeling is dus het verbaasd me niks dat het paard er ook geen barst van snapt. Die vrouw die alleen maar hangt en die man die rondzwiept met de zweep en het zakje. Het is niet duidelijk waar het paard nou heen moet en in welke gang en wat ze hiermee willen. Weet iemand anders dat wel?


Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 10:26

Leo: dat is zo herkenbaar haha. En bij het ene is ze weg en moet ik dr halen, met het ander komt ze direct naar me toe. Eerst vond ik dat weglopen heel vervelend, nu maak ik er geen ding meer van. Ga dr gewoon halen, laat haar de laatste paar stapjes naar mij toe zetten, krijgt ze wat lekkers en gaan we gewoon verder.

In het 2e filmpje irriteerde mij dat geruk aan het hoofd heel erg. Er mag best gecorrigeerd worden maar daarvoor moet er wel eerst een zachte hulp met daarin een opbouw zijn geweest. Paard kreeg hier niet eens de kans het goed te doen op t begin, kreeg direct die ruk opzij.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:19

Ik zie eigenlijk in alle filmpjes: enge stimulus, zodra paard ontspant = stimulus weg.

Eerste filmpje is dat stuk pas op het einde, ik snap het begin niet helemaal. Volgens mij probeert ze steigergedrag uit te lokken door rukjes aan het halster. Ik zou dan in plaats van aanleren dat het paard niet mag steigeren op druk, het paard aanleren wat hij dan wel moet doen op druk (naar voren komen of hoofd laag).
Het opnieuw aanleren van het juiste gedrag werkt bij de meeste problemen veel beter dan het proberen te ontmoedigen van ongewenst gedrag.

Tweede filmpje is prima, alleen ik zou zorgen dat het paard iets beter op druk reageert voordat je een enge stimulus gaat toevoegen. Dan maak je het allemaal wat makkelijker voor het paard en voor jezelf.

Derde filmpje gaat in eerste instantie alleen om het lostrekken. Wat doe je als je paard opgewonden/angstig raakt en zich elke keer gelijk lostrekt? Voeten en handen uit elkaar en niet naast elkaar en je niet druk maken om wat je aan het vragen was. Je bent op dat moment alleen even aan het vóórkomen dat je paard zich lostrekt. Wat je ook fout ziet gaan, is dat het haar neiging is om heel erg mee te geven (daardoor gaat de neus van het paard helemaal naar buiten en dat is de ideale positie om los te trekken). De oplossing is gewoon het bijzetteugel-principe. Jij staat als een rots in het midden en je laat je paard uitvinden hoe hij de druk van het touw kan halen. Je ziet dit vaak bij mensen die lief en zacht willen zijn en alles met lichte druk willen doen, dat het paard niet snapt hoe hij zelf de druk eraf kan halen, omdat degene in het midden dat altijd voor hem doet.

Uieindelijk gaat hij in het filmpje gewoon verder met hetzelfde verhaal: enge stimulus, zodra het paard ontspant/ernaar kijkt/niet meer wegrent, belonen door enge stimulus weghalen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:56

piffgek schreef:
Stille meelezer die ook graag mee wil praten hier :+
Fijn dat het zo goed gaat met Roxy, ik ben benieuwd of het jullie lukt om zo door te gaan!

De filmpjes van Peetstap kan ik ook niet helemaal volgen. Vooral die onderste kan ik niet zien wat nou de bedoeling is dus het verbaasd me niks dat het paard er ook geen barst van snapt. Die vrouw die alleen maar hangt en die man die rondzwiept met de zweep en het zakje. Het is niet duidelijk waar het paard nou heen moet en in welke gang en wat ze hiermee willen. Weet iemand anders dat wel?


Wat ik altijd doe bij het bekijken van trainings video's is het geluid uitzetten.
Dan probeer ik te begrijpen wat er wordt gedaan, en check met geluid erbij of dat klopt.
Soms bekijk ik het wel een aantal keren, of zet video stil en ga stap voor stap erdoor heen.

In onderste video gebeurt niet veel anders als dat met Roxy is gedaan en wat ikzelf toepas met het zakje e.d. zooi aan aan stokkie :)
Alleen ik vermoed dat dit paard van zeer dichtbij meteen omhoogkomt en uitslaat.
Vandaar de grote afstand die ze hier aannemen, en je ziet ook dat de reactie ondanks de afstand best hevig is.
Nadeel vindt ik dat er veel pijnprikkels binnen komen bij paard, en angst / prijnprikkels / iets leren gaan niet echt samen.

Ik zou zelf de afstand kleiner hebben gemaakt, maar ook de hoeveelheid druk (mate van beweging zakje e.d.) om reactie te triggeren kleiner hebben gemaakt.
Precies wat er met Roxy ook is gedaan.
In verder stadium, als kwartje is gevallen , ga je de beweging grootster maken en krijgt paard meer lef om het zelf op te lossen.
Ik ben begonnen met heftige reactie op zakje alleen al wat laten kraken in zijn buurt, tot nu om me heen kunnen slaan en over hem heen zonder schrikreactie.
Daar gaat echter aardig wat tijd overheen, en de par. techniek kennende zie ik hier een Quickfix in, tja het blijven cowboys he.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:11

Kasmir schreef:
In het 2e filmpje irriteerde mij dat geruk aan het hoofd heel erg. Er mag best gecorrigeerd worden maar daarvoor moet er wel eerst een zachte hulp met daarin een opbouw zijn geweest. Paard kreeg hier niet eens de kans het goed te doen op t begin, kreeg direct die ruk opzij.


Ik volg het deel tot rond 7:00 redelijk, maar daarna heb ik toch echt even het geluid eronder gezet om te kunnen horen wat ze daarna gaan doen.
Whalla, paardje komt met hoofd en front wat omhoog en je moet em uit balance trekken zijwaarts..... oh lekkere piekdruk precies achter de oren geeft dat, daar krijgt ieder paard zelf vertrouwen van |(
Volgende logische stap van paard is ietwat achteruit en hopsa omhoog, mazzel dat dit brave dier dat "nog" net niet doet.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:15

Ik kijk nog es goed naar laatste video, maar gebruiken ze hier nu echt een touwhalster ??

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:37

Peetstap schreef:
Ik zou zelf de afstand kleiner hebben gemaakt, maar ook de hoeveelheid druk (mate van beweging zakje e.d.) om reactie te triggeren kleiner hebben gemaakt.
Precies wat er met Roxy ook is gedaan.
In verder stadium, als kwartje is gevallen , ga je de beweging grootster maken en krijgt paard meer lef om het zelf op te lossen.
Ik ben begonnen met heftige reactie op zakje alleen al wat laten kraken in zijn buurt, tot nu om me heen kunnen slaan en over hem heen zonder schrikreactie.
Daar gaat echter aardig wat tijd overheen, en de par. techniek kennende zie ik hier een Quickfix in, tja het blijven cowboys he.


Dat zou een goed strategie zijn als het ging om het wennen aan enge dingen, maar ik denk dat het daar helemaal niet om gaat hier. Dit is een simulatie voor een noodsituatie: hoe zorg ik dat mijn paard zich niet gelijk lostrekt in een noodsituatie?

Qua angst en enge dingen trainen, zijn er twee verschillende strategieën. Beide zijn nuttig en je hebt ze allebei nodig naar mijn idee.

De eerste is de desensitisatie op het enge voorwerp. Je leert je paard om te ontspannen bij iets engs door het enge ding weg te halen op het moment dat het paard ontspant. Je beweegt dus het enge voorwerp naar en van het paard af op geleide van het gedrag van je paard.

De tweede is meer het: kan je nog steeds op mijn hulpen reageren als je spanning voelt? Dat kan je simuleren door in een hoek van de bak iemand met iets engs neer te zetten en te oefenen dat je paard licht op je hulpen blijft reageren en gefocust blijft op jou en daardoor ontspant. Hierbij blijft het enge voorwerp op dezelfde plek en beweeg je het paard naar en van het voorwerp af.

Je kan de twee strategieën ook mixen als degene met het enge voorwerp een goede timing heeft.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 14:02

Kleine Roxy update.

Ze deed het zoo goed vandaag :D. Heb haar nu op de dubbele longe, beide lijnen via de singel. Ze zoekt goed het contact op met de lijnen (nog niet stabiel maar dat is echt slap/scheefheid). Vandaag ook voor het eerst succesvol met haar van hand kunnen veranderen met de lijnen :D. Dan zet ik haar op de diagonaal, laat haar in het midden halthouden breng ik de lijnen naar de andere kant en dan weer door. Volgende stap is de buitenste lijn achterlangs laten lopen. Ben in ieder geval heel gelukkig met haar vandaag!

Moet binnenkort maar weer eens een cameraatjes op statief zetten.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 11:52

Kasmir schreef:
Kleine Roxy update.

Ze deed het zoo goed vandaag :D. Heb haar nu op de dubbele longe, beide lijnen via de singel. Ze zoekt goed het contact op met de lijnen (nog niet stabiel maar dat is echt slap/scheefheid). Vandaag ook voor het eerst succesvol met haar van hand kunnen veranderen met de lijnen :D. Dan zet ik haar op de diagonaal, laat haar in het midden halthouden breng ik de lijnen naar de andere kant en dan weer door. Volgende stap is de buitenste lijn achterlangs laten lopen. Ben in ieder geval heel gelukkig met haar vandaag!

Moet binnenkort maar weer eens een cameraatjes op statief zetten.


Kleine ?, Ha is toch weer grote update.
Zijn genoeg brave paarden die hysterisch worden van lijnen over en langs hun lijf en zeker langs benen.
Begin topic werdt dit nog afgeraden om te doen, en nu ben je er volop mee bezig.

Je kan overwegen naast de longeer met lange lijnen te gaan werken , eerst menpositie en daarna er schuin naast.
Hier krijgt paard fijn zelfvertrouwen van en je kunt gevoeliger stapkes richting nageven en zijgangen bv. Als travers en renners, of de schouder b.
En in later stadium opwaarster richting verzameling.
En het is superleuk om te doen. :P

Sanne: heb geluid bij parreli even goed luid gezet, en je hebt inderdaad gelijk dat hier wegvluchten wordt nagebootst.
Hij heeft het hier over de powerposition om paard te kunnen houden en te voorkomen dat je recht achter paard komt.
Kan helaas uit eigen ervaring hierover meepraten wat er dan gebeurd.
Feit is wel dat je in real Life , zeg maar onderweg op fietspad of weg geen ruimte hebt om paard te laten cirkelen oid.
Vlucht uit angst gaat zo snel en je bent er niet op voorbereid dat omtrekken niet eens meer lukt, paard draait , komt omhoog, trekt en sleept je mee , that's it.
Ik had destijds gewoon vet geluk dat de lijn niet ergens om me heen sloeg en door mijn handen branden toen ik plat erachter stuk werdt meegetrokken.
Was dat wel gebeurd had ik dit niet kunnen schrijven...

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:56

Hebben jullie geen last van terugval als je een tijdje niet traint speciefiek met bv schrik training dingen e.d. ?


Ik kan paardje zo na maand niet aan de lange lijnen te hebben gehad weer ertussen zetten en hij stapt weg of heeft ie het gister gedaan :)
Wekenlang geen spat VD gedaan.... hij weet het allemaal nog feilloos.

Maar met schrikdingen zit dat blijkbaar toch anders, daar is enorm veel herhaling nodig en pak je dan es iets geks wat je wekenlang niet tegenkomt is er toch weer stukje angst wat je ziet.

voorbeeld:
Moest vanmiddag door grote plas om op paddock te komen, en meneer zet kop erop wil er omheen maar niet doorheen terwijl ik nietsvermoedend zelf door die plas heen bagger.
Ik straalde dus zelf niets uit verder, stukje doen we vrijwel dagelijks...
Had opeens halsterlijn strak achter me...

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:15

@Kasmir: Fijn om te horen!!

Peetstap schreef:
Sanne: heb geluid bij parreli even goed luid gezet, en je hebt inderdaad gelijk dat hier wegvluchten wordt nagebootst.
Hij heeft het hier over de powerposition om paard te kunnen houden en te voorkomen dat je recht achter paard komt.
Kan helaas uit eigen ervaring hierover meepraten wat er dan gebeurd.
Feit is wel dat je in real Life , zeg maar onderweg op fietspad of weg geen ruimte hebt om paard te laten cirkelen oid.
Vlucht uit angst gaat zo snel en je bent er niet op voorbereid dat omtrekken niet eens meer lukt, paard draait , komt omhoog, trekt en sleept je mee , that's it.
Ik had destijds gewoon vet geluk dat de lijn niet ergens om me heen sloeg en door mijn handen branden toen ik plat erachter stuk werdt meegetrokken.
Was dat wel gebeurd had ik dit niet kunnen schrijven...


Als je buiten de bak in een onverwachtse situatie dit nodig hebt, dan kan je het maar beter geoefend hebben :D maar je hebt gelijk, in de USA zijn ze wel gewend overal hun ruimte voor te pakken en sommige dingen zijn praktisch hier niet goed mogelijk. Met zo'n paard zou ik op heel veel verschillen locaties gaan oefenen, maar overal binnen een omheining. Mooiste is als je bijv. met een verre buur afspreekt dat je de bak mag gebruiken, kort stukje over de weg erheen wandelen, spanning in de bak van de buurman laten afvloeien door cirkels en ander grondwerk en dan weer terugwandelen. Je kan natuurlijk van alles en nog wat simuleren en voorbereiden, maar uiteindelijk kan er natuurlijk altijd iets onverwachts gebeuren, je hebt niet overal invloed op.


Peetstap schreef:
Hebben jullie geen last van terugval als je een tijdje niet traint speciefiek met bv schrik training dingen e.d. ?


Ligt eraan hoe ver het paard is en hoe angstig het paard van nature is.
In het begin train ik dat allemaal echt specifiek, maar later integreer ik "schriktraining" in alles wat ik doe, in de zin van dat ik of een gegeven moment niet specifiek meer met enge dingen ga lopen zwaaien, maar wel elke vorm van spanning gelijk probeer aan te pakken. Hoe lager de spanning, hoe minder de schrikmomenten.

Lukt natuurlijk niet altijd :D Bij een minder angstig paard kom je daarmee weg, maar met een echte bange niet, dan sta je gelijk weer twee stappen terug.

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:06

Tof dat het nu zo goed gaat Kasmir! Hopelijk houdt ze deze stijgende lijn even vast.

@Peetsap, mijn paard vindt dingen na tijd van minder herhaling wel iets spannender dan wanneer ze het iedere dag ziet, maar het is nooit meer de reactie van de eerste keer dat ze het ding zag. Dus ook daarvan blijft gelukkig wel wat hangen in het koppie.

Heb vandaag met mijn stresskipje een springlesje meegedaan voor de variatie.
Alleen het springzadel (rij haar normaal altijd met dressuurzadel) gaf al enorm veel prikkels en de daarbij behorende reacties. Heb haar tussen de hindernissen gereden, dat was nog het meest spannend.
En na wat gewenning hebben we een paar keer een balkje gedraafd en uiteindelijk meerdere keren een klein kruisje gesprongen. Was leuk om te zien dat ze tijdens de sprong dus totaal geen aandacht voor de omgeving heeft, dan is ze totaal gefocust op de hindernis. Zodra ze de bocht na de hindernis door was kwamen de andere prikkels weer binnen. Mooie oefening om haar te laten focussen op iets wat "nuttig" is.

Pluk de dag!

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 22:27

Peetstap: ik kan dat stukje angst + herhaling ook direct op mezelf betrekken. Ik ben heel bang voor naalden, als in stress, hyperventileren, flauwvallen die onzin xD. Nu heb ik een periode van 3 knieoperaties, op school 4 prikken voor hepatitis, ofwel vaak prikken gehad en toen ging het een stuk beter. Echter merk ik dat ik nu al te lang niet ben geprikt (2jr geleden voor het laatst) en dat de angst zich weer opbouwt. Het zal niet 1 op 1 over te brengen zijn van mens naar paard maar angst overwinnen heeft blijkbaar verschrikkelijk veel herhaling maar ook regelmaat nodig.

BussyMissy: Roxy is totaal niet schrikachtig op haar omgeving. Ook niet als er bijv eenden in de sloot landen, ik vraag me wel eens af of dat gaat komen als ze alles rond haar lijf minder eng gaat vinden. De hindernis neemt voor jouw paard alle aandacht in beslag, vraag me soms af of dat hetzelfde werkt met de prikkels rondom Rox dr lijf voor Roxy. Wel fijn dat je paardje zich nog lekker liet werken, een juiste opbouw is dan key :).

Over juiste opbouw gesproken. Wilde Roxy vandaag laten wennen aan de lijnen achterlangs. Rustig beetje met de lijn over dr kont gewerkt etc, ging goed. Toen iets meer afstand genomen en daar schoot ze toch weg. Maar moet zeggen dat ze na een aantal rondjes rennen en ik denk 2 bokken begon af te vloeien, briesen, hals omlaag in draf. Had de binnenste longeerlijn wel als directe lijn bovenop de kaptoom vast zodat ik haar daarmee goed kon begeleiden. Viel me dus eigenlijk niet tegen, afgesloten met een relatief ok reactie op de lijn achterlangs. Dwz staart niet aangeknepen maar ontspannen, hals laag en briezen. Toen direct laten stappen/halthouden en nog even aan de enkele longe laten draven maar was eigenlijk direct al rustig dus geen extra spanning die ze kwijt moest. Ofwel relatief succesvol, eigenlijk een reactie die de meeste jonge paarden zullen geven denk ik.

Ik ben rustig aan het denken haar ook aan een bitje te laten wennen. Maar nog even goed nadenken wat voor, de tandarts zei dat ze een klein mondje heeft met niet al te veel ruimte. Heb zelf het liefst een anatomisch / ongebroken bitje. Billy Allen is te dik, misschien Myler wel erg prijzig..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:29

Simple kneveltrensje is heel fijn in het beleer proces, ligt lekker stabiel.
Zo fijn dat zo'n bitje er hier nog steeds in wordt gedaan.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:31

Welke bitmaat heeft ze? Mijn pony heeft slechts maatje 10.5 en de zoektocht was bijna onmogelijk. Verschillende bitten geprobeerd en uiteindelijk uitgekomen op deze: https://www.agradi.nl/harry-horse-hulstrens-concept.htm

Kneveltrensje heb ik inderdaad ook gehad, maar ben uiteindelijk overgestapt op bovenstaand bitje omdat ze daar beter op loopt :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:35

Citaat:
in het begin train ik dat allemaal echt specifiek, maar later integreer ik "schriktraining" in alles wat ik doe, in de zin van dat ik of een gegeven moment niet specifiek meer met enge dingen ga lopen zwaaien, maar wel elke vorm van spanning gelijk probeer aan te pakken. Hoe lager de spanning, hoe minder de schrikmomenten.


Hoe laat je elke vorm van spanning in de praktijk afvloeien ?
Er zit nogal verschil of paardje wat schrikt op poetsplaats als er een kruiwagen omdonderd, of paard zet buiten de kop erop bij het zien van een voorlader die langsrijdt..

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:43

BusyMissy schreef:
Tof dat het nu zo goed gaat Kasmir! Hopelijk houdt ze deze stijgende lijn even vast.

@Peetsap, mijn paard vindt dingen na tijd van minder herhaling wel iets spannender dan wanneer ze het iedere dag ziet, maar het is nooit meer de reactie van de eerste keer dat ze het ding zag. Dus ook daarvan blijft gelukkig wel wat hangen in het koppie.

Yep, er blijft gelukkig wel wat hangen, maar het is min of meer een totaal andere verwerking in hun brein als een aangeleerd handeling zoals voetje geven of vd..
Boeiende materie waar ik vrijwel niet over kan vinden.
Citaat:
Heb vandaag met mijn stresskipje een springlesje meegedaan voor de variatie.
Alleen het springzadel (rij haar normaal altijd met dressuurzadel) gaf al enorm veel prikkels en de daarbij behorende reacties. Heb haar tussen de hindernissen gereden, dat was nog het meest spannend.
En na wat gewenning hebben we een paar keer een balkje gedraafd en uiteindelijk meerdere keren een klein kruisje gesprongen. Was leuk om te zien dat ze tijdens de sprong dus totaal geen aandacht voor de omgeving heeft, dan is ze totaal gefocust op de hindernis. Zodra ze de bocht na de hindernis door was kwamen de andere prikkels weer binnen. Mooie oefening om haar te laten focussen op iets wat "nuttig" is.


Methode van bezig houden, de aandacht vragen of uitdaging aanbieden als paard spanning gaat opbouwen wordt inderdaad veel gebruikt.
Mijn lesgever zei altijd: kijken mag, kop erop niet , dan is het strenge "eeeh" en been eraan; he effe opletten jij.

Nou ben ikzelf meer een lange contact teugel ruiter, alla cowboy :D dus ik heb daar de grootste moeite mee om daar doorlopend mee bezig te moeten zijn.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Leo

Berichten: 50104
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:07

Nou ik vind dat idd heel netjes en als een prima reactie van Rox klinken TS :j fijn zeg!

Qua bitje, kneveltrensjes liggen idd fijn stabiel maar ik kon er geen dun genoeg naar mijn zin vinden. Ik vind veel bitjes al snel te dik voor paardjes met weinig ruimte in hun mond. Ik heb ook een hele zoektocht gehad en ben wel (weer) geeindigd met een Myler, level 1. Stabiel bitje dat fijn in de mond ligt. Ik heb er eentje tweedehands kunnen kopen, scheelt toch weer aanzienlijk. :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:58

Mijn ruin heeft ook niet veel ruimte en een wat dikke tong. Ik heb hem op een leerbitje gehad (van Voest), maar die kauwde hij op een gegeven moment door. Daarna een ongebroken bustrens gaan gebruiken, en daar blijven we even bij. Enkelgebroken vindt ie niks, heb ik gemerkt.

Een dunne halve knevel heeft minihorseshop in 11 cm. Ongebroken. Wie weet is dat wat? Is in ieder geval een dun bitje.

Oy with the poodles, already

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 01:31

Leo schreef:
Nou ik vind dat idd heel netjes en als een prima reactie van Rox klinken TS :j fijn zeg!

Qua bitje, kneveltrensjes liggen idd fijn stabiel maar ik kon er geen dun genoeg naar mijn zin vinden. Ik vind veel bitjes al snel te dik voor paardjes met weinig ruimte in hun mond. Ik heb ook een hele zoektocht gehad en ben wel (weer) geeindigd met een Myler, level 1. Stabiel bitje dat fijn in de mond ligt. Ik heb er eentje tweedehands kunnen kopen, scheelt toch weer aanzienlijk. :j


Ik zie dat er nu een myler 11,5cm te koop is op de Boktmarkt, wat heb jij er toen 2e hands voor betaald?

Die hulstrens ziet er ook fijn uit, misschien dat dat een optie is. Ik kan natuurlijk met de micklem ook de bitclips gebruiken om het bit z'n stabiliteit te geven. Ook een fijn prijsje x).

Heb Roxy eens een keertje licht bijgezet met touwtjes aan de zijkanten van de micklem en de longe aan de bovenste lijn van de micklem geklikt. Heb de touwtjes gewoon vanaf de zijkant van de longeersingel naar 't hoofdstel gedaan zodat ze nog alle kanten op kan (hou niet zo van dat vastbinden) maar wel aanleuning op kan gaan zoeken. Dit deed ze stukjes fijn, maar alles nog heel kort. Ze is wat dat betreft echt nog slap.

Afgelopen dinsdag wel even een beetje miepen op de longeersingel, ik had niet zoveel zin in gemiep en had van te voren al zoiets van buhh heb hier geen geduld voor momenteel. Dat helpt natuurlijk alleen maar averechts en dan gaat ze miepen haha. Maar na d'r met het singelen wat pasjes achterwaarts te zetten vloeide ze mooi af en heeft ze verder niet gek gedaan. (ze bouwde wel wat op met aansingelen).

Leo

Berichten: 50104
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:39

Ik heb er 50 euro (dacht ik) voor betaald, goed gebruikt bitje maar nog heel netjes.

Ze groeit goed zo te lezen :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 20:09

Ik zal morgen weer eens het statiefje neerzetten voor wat beeldmateriaal :).

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:47

Je hebt een eindeloos geduld :j , baasje van Roxy trouwens ook...
Menigeen had er allang op willen zitten en rijden , hup vooruit met die knollie.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 23:44

Ik moet eerlijk bekennen dat dit topic ook helpt hoor x). Heb bijvoorbeeld vorige week in het weekend op een IJslandertje gereden, en die was zó heerlijk ongecompliceerd gewoon lol met je knol en braaf buiten. Dan ga ik het rijden ineens wel enorm missen. Direct maar in Juni een trektocht in Kroatië en September-oktober in Tsjechië geboekt :+

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Leo

Berichten: 50104
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Reactieve Roxy inrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:23

Ah ja dat herken ik ook wel, het rijden stiekem best missen :o ik les gelukkig 1x per week en soms vaker maar het onbevangen zelf rondhobbelen mis ik best wel. Ooit :D
Klinkt gaaf die trektochten!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 bezoekers