Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:08

Wat leuk om die kindjes op de pony's te zien.

En die feeks die andere kinder bang maakt... dan denk ik altijd 'de ware aard komt naar boven als er iets te winnen valt...'. Lekker laten gaan. Maar wel erg vervelend voor je dochter.
Reden dat ik dus niet aan wedstrijden doe, ik kan niet tegen al die 'Kijk eens hoe goed ik ben en welke dure spullen ik heb' mensen. En al die afgunst. :')
Eerlijk? Ik weet niet eens hoe dure spullen eruit zien, want het boeit me geen zak. :') Ik zie niet wat een duur merk is en wat niet.
Ons motto is 'Lol met de knol'. Niks moet alles mag. En dat geef ik mijn kinderen ook mee. :j

Lekker plezier maken met de paardjes. Zo zijn mijn zoon (7) en dochter (3) al super leuk bezig met onze Haflinger en Shetlander. En ze vinden het heel leuk! Gewoon lekker ongedwongen allemaal.
David is begonnen met Bliksem. En af en toe op onze vorige Haflinger James. Maar intussen is David te groot voor Bliksem, dus rijden op hem doet ie niet meer. Wel lekker knuffelen, spelen, tutten ed.
Het rijden doet hij tegenwoordig op onze Haflinger, Nick.

Marloes (3) is ook lekker bezig met Bliksem. Ze heeft er veel plezier in. Gewoon de omgang, knuffelen, praten, aaien ed. En af en toe maakt ze een fijn buitenritje op Bliksem. Die alles best vindt.

Bliksem goed laten luisteren. "Ho!".
Afbeelding

Gelukt!
Afbeelding

Afbeelding

Kunstjes laten doen vinden de kinderen ook erg leuk!
Afbeelding

Intussen is David van Bliksem afgegroeit en maakt hele buitenritten op Haflinger Nick.
Afbeelding

Afbeelding

In de toekomst zou ik nog wel graag een Haflinger formaat pony erbij willen. Zodat we lekker samen kunnen blijven rijden. Maar dat is nog iets voor in de toekomst. We zien wel.


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:41

Ook ik heb hier hele duidelijke(!!) regels bij het omgaan van de dieren. Niet alleen mbt de paarden, ook onze Duitse Herder en de katten.
(Maar ook onze dieren hebben hier regels :') ).
En wat heel erg belangrijk is, is om je kinderen de dierentaal te leren. Zodat ze zelf de lichaamstaal kunnen lezen. Maar dan moet je de dierentaal zelf ook wel kennen!
Ik zal er altijd bij zijn om aanwijzingen te geven, te leren en alles in de gaten te houden. En het is gewoon simpel zat, ik ben de leider over mijn dieren. En een hele duidelijke! Maar ga ik weg bij de paarden of de hond, dan is de leider weg en zijn zij 'de baas' over de kinderen. Want die staan niet boven hen en daarom moet ik ze nooit alleen laten! Ook al zijn de dieren heel lief, het blijven dieren.
En gelukkig heb ik ook brave kindjes en luisteren goed naar hun 'leider'. _O-
Even zonder gekheid. Ik ben gewoon heel duidelijk in alles. En daarom kunnen de kinderen en dieren fijn met elkaar bezig, als ik erbij ben.







Ik heb nog een pinokkiozadel, zal eens kijken of dat nog wat is. Ik gebruik het nooit. David zit er niet lekker op. Hij kan inmiddels ook op mijn zadel. En sinds Marloes een stijgbeugel ongeluk heeft gehad heb ik haar liever zonder beugels op het paard. Gewoon met handvat en een pad.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:42

Bakkabouter wat een leuke kruiwagen. Waar kan je die kopen, DAvid en Marloes willen ook graag een eigen kruiwagen voor de paarden. En een eigen mestvork, denk alleen niet dat die in kindermaat is :')

edit. Ja! Ik heb dat pinokkiozadel wel eens op de Haflinger gehad. Met zo'n ronde haflingerrug lag het prima. Zal eens kijken of ik daar toevallig een foto van heb. Het ziet er namelijk niet uit. :') :')

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:02

Hahaha leuk!!

Ik zag van de week de speelgoed paardeb ook erg leuk opgesteld. Toch maar eens een foto van maken de volgende keer.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:17

Wat leuk al die kinderen met de paardjes en het namaken met het speelgoed.

Marloes mijn dochter van 3 wil vanmiddag een schriktraining met Bliksem (shet) doen. Aan het halster.
Ik heb gisteren een schriktraining met onze Haflinger gedaan. Ze wil dat ook heel graag met Bliksem doen. Eens kijken of we dat vanmiddag kunnen regelen :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:30

Nee de paarden zijn hier niet heilig. Maar wel onderdeel van ons gezin. Ze staan letterlijk aan huis. :) En we zijn gewoon een grote familie :') De kinderen zijn dol op al onze dieren.

De schriktraining was geslaagd! Marloes deed heel erg goed haar best. En Bliksem vond het allemaal maar prima.
Met een plastic zakje aaien.
Afbeelding

Over de flesjes.
Afbeelding

Nog een keer, incl. de zweep met zakje.
Afbeelding

Trots op Bliksem.
Afbeelding

Zeil had ik vandaag niet op de grond gelegd. Wel over Nick de haflinger. Wou het zeil een beetje schoon houden. Maar over een zeil lopen is hier ook geen probleem.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:37

Waarom niet?

Mijn Hafinger ging LETTERLIJK door het lint van 'enge' dingen. Man, man, wat was dat een vreselijke angsthaas toen hij net bij ons kwam. Ik was mijn vorige Haf gewend. Daar kon ik van alles mee.
Maar deze? Een ballon, bal, doosje, what ever. Hij was er als de dood voor.
Juist een reden om daar wat aan te doen :)
Nog is hij een zenuwpees en een angsthaas. Maar hij leert steeds meer op mij vertrouwen. En dan kun je samen heel veel! Maar het heeft tijd en heel veel oefenen nodig. En een sterke band.
Gisteren kon ik voor het eerst een krokodil op zijn rug leggen. Iets wat ik - toen hij net bij ons was - echt niet hoefde te doen.
Ik zoek juist die enge dingen op, om hem makkelijk te maken. En het is heel goed voor de band.
Afbeelding

Hij leert steeds meer. En is al bijna op het punt dat hij net zo maf en mak is als mijn vorige Haflinger. :j Door simpelweg de enge dingen op te zoeken!! :j

Zelfde geldt voor de Shetlander. Wat een panisch beestje. Ik stond zelfs op het punt om hem weer te verkopen. Want Marloesje is door Bliksem zijn angst bijna verongelukt! Zij is blijven hangen in de stijgbeugels, omdat Bliksem struikelde. Daar flipte Bliksem compleet van!!! En is met haar er van door gegaan als een lappenpop onder zijn buik. Ik dacht dat ik Marloes kwijt was. De details bespaar ik.
Hij was heel angstig.
Maar juist door trainen is het een ware kinderpony geworden! Kijk eens wat hij nu met Marloesje doet.


Zo ver heb ik hem gekregen. Door veel te doen. Enge dingen opzoeken. Wandelen, schriktrainingen ed. Zodat alles normaal wordt :)

Zowel Nick als Bliksem waren niks gewend. Een bal? Ja haal die maar weg, want daar is hij bang voor.
Nee, juist niet. Laat die bal maar komen. :j Paraplu's, zeil, zakjes, ja weet ik veel waar een paard nog meer bang voor is. Overwinnen die angst :j En je krijgt een super relaxt paard.
Bliksem noemen we intussen ook wel eens 'droogkloot'. Maar in het begin was het een gevaarlijk, flippend ding. Dat is niet meer.

Nick is nog niet op dat punt, maar is al heel goed op weg! Zo heb ik gisteren voor het eerst een zeil over zijn rug gelegd. Niet om hem te pesten, maar om hem makkelijker te maken.
En hij schrok er ook wel van, maar dan is het de kunst om zelf rustig te blijven en dat door te geven aan het paard.


Ondanks dat Bliksem en Nick al heel veel hebben gezien, ze 100% verkeersmak zijn en ze niet snel meer van iets op kijken, laat ik ze nooit alleen met de kinderen.

Marloes zet Nick even op de plek. Letterlijk. :Y)
Afbeelding

En als laatst. Want ik heb weer veel te veel getypt. Wat mij opvalt in mijn kennissenkring met paarden... Mensen halen alle enge elementen weg van hun paard. Dat moet je niet doen. Laat die enge elementen normaal worden. :j En maak er zelf geen punt van.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:19

Donja, Wat leuk zo samen! En ik blijf stipjes erg leuk vinden :D

Getup, 5 en al op wedstrijd vind ik al stoer zat! :D

eefjuh20, Lekker zonder zadel op het paard. En een dutje doen ook nog!

MissToseland, Is ie bang voor strepen op de weg? haha, wat een maflinger.

wilmatj, Wat schattig :D Braaf beestje. En die andere die met de kop door het hek eet :')

[***], Ja natuurlijk wil ze op een groot paard, dan heb je een heeeel mooi uitzicht haha.

Carestes, lekker wandelen! Mooie cap ook. :D

Ik zit er aan te denken om Marloes om 12 uur met Bliksem van school te halen. Ze heeft weer een wendag. Is bijna 4. Dus mag tot 12 uur. Het is mooi weer. Denk dat ik dat maar ga doen als verrassing! :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:47

Wat goed BiancUgo :) Mooie foto ook. Poseren met de prijsen en pony.

Miran0813, Lekker sturen :) Zo'n cap heeft Marloes ook gehad :P

Marloes heb ik gisteren van school gehaald met Bliksem. En bliksem was een magneet voor alle kinderen. Er stonden er heel veel om hem heen! En hij bleef braaf :)
Even wachten tot het pauze is, dan komt Marloes naar buiten.
Afbeelding

Jeej aandacht!
Afbeelding

En de koningin gaat naar huis :')
Afbeelding


Vandaag mocht Marloes mamma even helpen Nick vast houden. Trots dat ze was. Want Nick bleef keurig staan.
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:18

Ik doe het gewoon. Als ik mn kind wil ophalen met een shet, dan doe ik dat.
Heb David al eens opgehaald met Nick, de haflinger.
Ja daar loop ik niet mee het schoolplein op. Dan blijf ik netjes buiten de schoolhekken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:46

Haha ach dat geeft toch niet hoe ie geschoren is, uiteindelijk groeit het wel weer bij ;)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 14:53

Wat leuk die koekjes! Gefeliciteerd :)

Lieve foto Eefjuh :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:13

Wat super leuk!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:38

Wat een leuke buitenritjes hebben jullie weer gemaakt met de kinders.
Mooi!

Ook ik heb een rendier oornetje. Maar wel een andere dan op bovenstaande foto. Bij die van mij komen de oren door de muts en het gewei zit achter de oren. Zal even een foto zoeken.
Ik zoek er ook 1 voor Bliksem de shetlander, nog niet gevonden.
Wel wil ik ook graag een eenhoorn voor Bliksem. Want Marloes wil als een prinses op de foto met Bliksem. Dan moet hij natuurlijk wel sprookjesachtig worden!
(Krijg ineens een idee van een meeting met kindjes en sprookjes pony's in mijn hoofd).
edit. Oja en die glitterhoefjes moeten er dan ook bij! :o

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:51

Vanavond nadat we terug kwamen van de winkel was het ineens zo mistig! Toen we terug kwamen, konden we dat paarden niet meer in de weide zien staan. Dat bracht me op een idee.
David en Nick by night. <3
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 19:37

Wat super leuk MissToseland, wat stoer!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:27

Staat hem goed, mooi dekentje :) Leuke blije foto's!

Ook wij hebben vandaag nog even een rondje gemaakt :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uiteraard was pappa ook mee en liep het grootste deel van de rit met Marloes en Bliksem. David was mee op de step.
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:03

Goed bezig met Dogde :) leuk!
Jammer dat het paardje niet verkocht wordt.

SusanH, Leuke foto! En er naast rennen in draf is goed voor de conditie ;)
Ik moest woensdag op de manege nog meerennen in galop met de ruiters :P Na 1 ronde door de bak naast een fanatieke KPWNer had ik ook mijn tong in het zand liggen zowat haha.

Marloes en David mochten woensdag mee naar de manege. Ik werk op een manege voor mensen met een handicap.
Ze mochten beide een lesje meerijden. Echt heel leuk :)
Marloesje was er nog zo vol van dat ze gisteren heel graag op Nick wou rijden. En voor het eerst ging dat super goed!

En ook heeft ze Nick als glijbaan gebruikt en als tunnel. :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:35

Mijn schoonzus heeft een welsh A. Voor de kar echt een heel leuk werklustig beestje. Ondanks dat ie soms een beetje chagrijnig is, heeft David daar in het verleden wel eens op gereden. Zette geen stap verkeerd met stapritjes buiten en was ook goed verkeersmak. Maar je moest met opzadelen en poetsen altijd wel even een oogje in het zeil houden. := Dan kon die wel eens boos doen.

Watnou, als ik dat zo lees en zie krijgt ze vast net zo'n band met Dora als met haar vorige pony. :)
Veel meemaken, samen doen en dan komt dat vanzelf :) Leuke foto's! Mooie pony's ook, allebei.

Marloes vorige week woensdag:
Afbeelding

David:
Afbeelding

En Bliksem de knuffelkont. En nu een echte kinderpony. Die dat in het begin absoluut niet was.
Afbeelding

Nick en Bliksem beide eigenlijk niet. Waren geen kinderpony's. Ik heb ze zelf zo ver gekregen. Veel doen, veel samen beleven zodat het wederzijds vertrouwen komt :j
Kwaad zit er absoluut niet in. Trappen of bijten doen ze niet, dat zit niet in ze. Maar beide wel erg onzeker en gevoelig van karakter. Waardoor je vervelende situaties kunt krijgen. Flippen om iets kleins bijvoorbeeld. Heel schrikachtig.
Dat wil je ook niet als er een kind naast staat of op zit. Maar juist door heel veel samen te doen, worden ze allebei steeds zekerder. En leren ze ook mij vertrouwen. In het begin moest ik daar heel erg aan wennen en een weg vinden om daar mee leren om te gaan.
Ik was James* gewend. Een zelfverzekerde, eigenwijze haf :+

Toen wij Bliksem net hadden, kon ik hem niet ui de wei pakken. Dat moest David doen. Wij was toen 5. Hij zette Bliksem in de wei, uit de wei. Want Bliksem was doodsbang voor mij. Ik moest mijn houding aanpassen en Bliksem moest mij leren vertrouwen. En nu, nu kruipt Bliksem zowat in mijn kont. _O- _O- En zijn we dikke vriendjes. En hij komt inmiddels in een drafje naar me toe.
Bliksem was niks gewend toen hij bij ons kwam. Schoot om alles in de stress. Fietsers, honden, alles was eng.
Onzeker, maar lief. En door veel te doen werd hij steeds zekerder. En een leuke kinderpony. Marloes en David lopen er zelf mee, borstelen, knuffelen, rijden etc. Hij vindt het intussen allemaal prima.
Het heeft tijd en werk nodig, maar wij hebben van 2 onzeker pony's ware kinderpony's gemaakt.
Afbeelding

Van een pony die nu nog geen kinderpony is, zou je met heel veel tijd en geduld wel een kinderpony kunnen maken. Zoals Nick en Bliksem. Maar dat heeft wel veel buitenritten, schriktrainingen, grondwerk, tijd, ups en downs gekost. Maar dan heb je ook wat. :Y)

Afbeelding

edit.
Ah ik had nog een pagina over het hoofd gezien. Zie nog wat leuk foto's voorbij komen :D

myk_en_shant, Ook lekker bezig met de Maflinger :D

BiancUgo, Samen rijden is zooo leuk om te doen! Vrolijke foto's zo samen op het paard.

eefjuh20, Lieve foto's. Maar ik snap best wel dat ze nog wel graag een keer wilde rijden ;)

sneeuwpop, Lekker naar buiten met de zon! Voorlopig wordt dat niet meer wat :( Regen, regen, regen...

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:48

Brave pony's zijn goud waard :)

Vanmiddag weer werken op de manege, Marloes wil graag mee. Nou vooruit. En misschien kan ze nog wel even een lesje mee rijden. Daar hoopt ze natuurlijk wel op. Zal vast wel te regelen zijn.
Ze heeft afgelopen weekend een paardrijbroekje van oma gekregen, ze was helemaal blij! Een eigen paardrijbroek!
Die wou ze vanmorgen al aan doen naar school haha.
Over 2 weken wil ik Nick graag meenemen naar de manege :) Bliksem is ook al eens naar de manege geweest. Die moeten we ook nog maar weer eens een keer meenemen. De kinderen daar vinden dat prachtig.
We hebben nu eindelijk een eigen trailer! :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:55

Wat een leuke pony's BiancUgo. :D En inderdaad heel erg jammer dat de pony's op een gegeven moment te klein zijn/worden. Dat heb ik met Bliksem, Marloes kan er nog op. Maar dat is over een jaar wel afgelopen. Maar om mee te wandelen ook erg leuk. :)

Och inderdaad je houdt je hart soms vast. Ik heb een trauma opgelopen.
Heb het geloof ik al vaker verteld, maar Marloes heeft een vreselijk heftig ongeluk gehad met Bliksem. (Bliksem struikelde, touw glipt uit mijn hand, Marloes valt en blijft in de beugel haken en Bliksem ging met haar als een lappenpop onder zich vandoor. En je staat er bij en je kijkt er naar. In de hoop dat je kind los laat... En daar lag ze, levenloos op de grond. Ik dacht dat het voorbij was). Nieuwe cap en bodyprotector hebben haar leven gered.
Heb haar daarna angstvallig uit de buurt gehouden van de paarden. Tot ze op een gegeven moment zelf weer aangaf weer wat met Bliksem te willen doen. En nu heeft ze al weer een tijdje de grootste plezier met de paarden! Bliksem, Nick, maar ook de manege pony's.
Roos is haar favoriet. Een Welsh Cob. Beetje grijs, maar nog lekker voorwaards en heel lief!
En nu dat ze pas weer zo veel plezier heeft, kan ik het ongeluk een plekje geven... 2 jaar later. Heb er echt slapeloze nachten van gehad.

Gisteren mocht ze een les mee rijden. Er waren wat afmeldingen, dus lekker rustig. En ze heeft veel gedraafd en over balkjes 'gesprongen'. Gedraafd ;) Prachtig vond ze het!
Ze vindt het super leuk op de manege. En is helemaal trots als ze dekjes, singels en hoofdstellen mag ophalen of wegbrengen :) En als ze straks ouder is, mag ze vast wel mee lopen met de paarden.
Dat wil ze nu al wel, maar dat kan nog niet.

Een trailer is inderdaad zo'n vrijheid! Daan moet ook de bodem nog even aanpakken, gaat ie deze week doen. Gelukkig kan hij dat zelf :)

Welsh Cob: Roos
Afbeelding

Zelf weer meenemen naar de stal.
Afbeelding

Afbeelding

En na een super leuke les, lekker in de kantine een tosti eten.
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:44

Sinds het ongeluk gebruik het het liefst geen beugels meer, maar als we dat wel doen heb ik van die veiligheidsbeugeltjes voor kinderen. :) Van een lieve bokker gekregen! Deze:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A8EAE61

Op de manege rijdt ze zonder beugels, op een gel pad. Ze is nog te klein voor de zadels.
Gisteren struikelde het paard over de balkjes, maar ze bleef keurig zitten! :D En ze werd er ook niet angstig van.
Ze mocht ook zelf sturen door de instructrice proberen over de tenen te rijden. Nou een lol dat ze had joh :') Prachtig vond ze dat.

Voor thuis wil ik ook nog die kleurtjes teugels aanschaffen, lijkt me ideaal voor de kinderen :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 17:30

Leuke foto's :)

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:49

Wat leuk dat ze op de shet mocht Susan.

Hier staat het rijden voor mij en de kindjes ook op een laag pitje. Koud, nat en kindjes niet fit.
Maar toch wel lekker bezig met 'de paarden'. ;)

Lekker warm binnen de paarden van 'Stal Loesje' een verhaaltje voorlezen.
Afbeelding

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:59

Hier ook flink verwend hoor. Playmobil stal van marloes is weer wat paarden en zebra’s rijker ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, Jessica_1998, lletam, MairiMacBran, Mark0919, Sintara, sterregoud en 39 bezoekers