Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 22:51

llora schreef:
En hoe oud was je dochter als ze ermee begon te rijden. Hier in de vrienden kring hebben de meeste een welsh. Super leuke beestjes maar vrees voor mijn onzekere dochter iets te vinnig. De meeste lopen ook voor de koets en daar zijn die echt geweldig in en leven dan echt op. Dus denk dat die niet zo geschikt zijn voor ons.

Ik heb er een paar die voor het men werk te braaf zijn en voor kinderen supergeschikt. Laatst nog twee jonge kinderen op een 4 jarige gehad, ze was superbraaf.

Wat gaan jullie hard. Ik lees zo veel mogelijk mee, maar een ontzettend drukke periode, zie geen pony van dichtbij momenteel.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


eefjuh20
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-02-07

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 23:06

Ik heb ook 2 welshjes maar die zijn ook echt super braaf..
Flip de 5 jarige is bij het slome af..voor m'n dochter wel fijn maar voor onze bijrijder hard werken.
En voor de menwagen moet ik 'm soms ook echt wakker schudden want hij loopt liever in de relax modus hahahaha
Flip wordt nu ook op vrijdagmiddag geleend door een stalgenoot voor haar neefje van 6 die graag wil leren pony rijden..Jochie leert spelenderwijs een beetje pony rijden en ach Flip vindt het allemaal wel prima hahaha

Max de 3,5 jarige is ook heel braaf..we zijn bezig met hem te beleren voor de wagen(nu een paar keer de bak gesleept)maar die doet echt geen pas verkeerd en is misschien met beleren nog wel braver dan Flip..en dat terwijl Flip eigenlijk al niks geks heeft gedaan.

M'n pa heeft ook nog een d pony..ook een welsh maar dat is wel een pittige tante.Echt een merrie.Die kan 10x normaal ergens langs gaan en dan de 11de keer is het spannend..nu wordt het wel steeds beter..Ze heeft gigantisch veel vertrouwen in het meisje die haar rijdt(heeft eerder Flip gereden maar toen ze te groot werd is ze overgestapt op de d pony)Dat is echt geen beginnerspony..misschien over een paar jaar maar nu nog niet(ze is nu 7 en een jaar onder het zadel..daarvoor alleen voor de menwagen gelopen)

Flip b welsh

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 08:51

Ziet er goed uit watnou1!

Je kunt echt de verschillen in de stamboom zien, welke meer sport pony's zijn - braaf maar allert
Of de kinderpony - die alles wel best vinden.
Maar goed, dat moet je ook maar weten. Zonder kennis in de Welsh is een groene aanschaffen voor een onervaren kind wel wat risicovol naar mijn mening.

watnou1
Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 09:42

Ik was helemaal niet van plan om een groene aan te schaffen
En nu zit ik ook nog met puberkind op een puberpony

Maar gaat best ok, Mn dochter leert er veel van , de pony spiegelt goed!

Vorige week nog complimenten gehad vd jury, pony met potentie kregen we te horen.. toch leuk!

Dora liep eind mei nog in Engeland op de hei ofzo.. hele transformatie!


sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:23

Nou, dat is zeker een transformatie.
Is ook een goed karakter in gefokt!
Leuk hoor! Blijkbaar moest het gewoon zo zijn IPV watje eigenlijk in gedachte had.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:31

Ik heb te weinig kennis van welshjes. Vind ze prachtig e. Maar om een groene welsh aan te schaffen durf ik niet. Ze kunnen best pittig zijn merk ik. Ik ga gewoon rustig blijven rond kijken. Sportpony hoeft niet perse als het maar een brave betrouwbare is. Want ik zet er tenslotte mijn kind . Heb al gedacht om op de manege bij ons is tussen de lesponys is te kijken of ze daar soms geen brave van verkopen.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 12:00

Goede lesponys verkopen ze ook niet gauw. Kijk je ook op Facebook? Opdracht Horse sale pagina en de bixie pagina komen wel pony's voorbij,die geschikt zijn.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:31

sneeuwpop schreef:
Nou, dat is zeker een transformatie.
Is ook een goed karakter in gefokt!
.



Maar tot hoeverre kun je er een karakter in fokken vraag ik mezelf af.
Hier thuis gezien een trekpaard de tak bij ons door de jaren bekend, de hengst en de afkomst was bekend.... daar zat me toch een pittig karakter in!
Daar werd iedereen stil van, daar had je echt een ervaren paardenman voor nodig en toch was ze wel lief.
Haar volle zus Was veel kalmer echt het type goedsul en daar reed dus het buurmeisje van 10 op en ze zette nooit een stap verkeerd :9
mijn huidige pony heeft haar ras niet mee en ook een leven in bio industrie , kermis pony , pretpark pony, veemarkten en handelaren en is een dame met Karakter en toch is ze heel lief voor onze kinderen. Maar ziet ze een zweep of sporen, en de spuit van de DA moet je ze goed vasthouden en is ze echt niet makkelijk. En toch is ze echt een lief dier waar mijn kinderen veel van kunnen leren!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 17:39

Er zijn toch bepaalde stammen, waar bijna alle nakomelijngen een goed karakter hebben. Of juist niet :D. Ken een stammetje van een kwpn Fokker, waar ik er nooit 1 uit zou kopen. ja, op 7 jarige leeftijd, nadat ze 3 jaar onder het zadel zijn geweest. Die zijn aan de hand erg fijn en lief, mooi aan een touwtje op de keuring, maar je moet bijna levensmoe zijn om ze te wilen rijden.

Ken ook een merrie, waar je elke hengst op kan zetten en er altijd fijne, bewerkbare paarden uit komen.

Al zitten er altijd verschillen / uitzonderingen bij.

Jullie huidige pony is een topper <3 . Andere dieren waren misschien staatsgevaarlijk na zo'n verleden.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:37

Idd, bij sommige stammen gaat het gewoon altijd goed en sommige specifieke hengsten ook.
Dat is een kwestie van ervaring.
Net als andere kenmerken die ze standaard meegeven zoals bijv veel beweging, kleine oortjes etc etc. Valt gewoon echt op.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:40

llora schreef:
Ik heb te weinig kennis van welshjes. Vind ze prachtig e. Maar om een groene welsh aan te schaffen durf ik niet. Ze kunnen best pittig zijn merk ik. Ik ga gewoon rustig blijven rond kijken. Sportpony hoeft niet perse als het maar een brave betrouwbare is. Want ik zet er tenslotte mijn kind . Heb al gedacht om op de manege bij ons is tussen de lesponys is te kijken of ze daar soms geen brave van verkopen.


Misschien bij de verenigingen langs waar ze ook met kleine Pony's lessen. Op een gegeven moment groeien ze eruit. Manege zal idd niet snel een goede brave lespony verkopen.
Verder kun je nog bij fokkers vragen. Soms weten ze nog wel een pony waar de kinderen uit gegroeid zijn, maar niet echt te koop staat. Viavia staat er toch meer te koop dan je op internet kunt vinden.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 26-11-17 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:45

Karakter is echt wel te fokken hoor, binnen het Welsh stamboek geen verstand van maar binnen het KWPN heb ik wat meer gehoord en gezien om wel een beetje te weten wat makkelijke en minder makkelijke paarden zijn. Meestal klopt dat aardig, al blijf je uitzonderingen houden.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:21

Ik heb een merrie, daar komen keer op keer makkelijke goedzakken uit. Ook met verschillende hengsten. Dus het kan wel.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

watnou1
Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:38

Afbeelding
Dit was de eerste keer dat mijn dochter haar Dora zag.... we waren daar om te kijken naar een beleerde brave grote C pony ... en ze werd op slag verliefd.....
Aiai dacht ik, een onbeleerde vrij bange pony, niet makkelijk te vangen, vrij afwachtend.. niet mijn eerste ( of zelfs tweede) keuze..

Echter vanaf dag 1 kon mijn dochter er vrij veel mee, ook eerste keer erop heeft ze zelf gedaan, geloof dat ik t spannender vond dan hun beiden...

Afbeelding

Grappige foto, hier was dora ongeveer 5 weken onder het zadel


Afbeelding

Ze hebben elkaar uitgekozen vrees ik.

Echter valt t niet altijd mee, Dora is braaf, zal niet bokken ofzo, echter vergeet Mn dochter haar buitenteugel dan stopt dora of ze valt enorm over de buitenschouder..
goede leerschool voor Mn dochter, soms zorgt het wel voor wat frustratie hahaha


Gelukkig goed uitgepakt, maar ideale keuze was het niet..

Afbeelding
Met deze pensionada van slechts 1.23 kon ze lezen en schrijven, dat moet nog wat groeien bij dora en Mn dochter!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:46

Dora is leuk!

watnou1
Berichten: 975
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:54

Bedankt!
Ze is toch wel leuk en heeeeel anders als onze andere pony

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 09:22

Veel bij te lezen!!

Leuke pony's hoor watnou!
Ik zou het echt niet aandurven om een groene pony te nemen.
Maar ik heb ook totaal geen ervaring met jonge paarden opleiden ofzo!

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:35

Mijn schoonzus heeft een welsh A. Voor de kar echt een heel leuk werklustig beestje. Ondanks dat ie soms een beetje chagrijnig is, heeft David daar in het verleden wel eens op gereden. Zette geen stap verkeerd met stapritjes buiten en was ook goed verkeersmak. Maar je moest met opzadelen en poetsen altijd wel even een oogje in het zeil houden. := Dan kon die wel eens boos doen.

Watnou, als ik dat zo lees en zie krijgt ze vast net zo'n band met Dora als met haar vorige pony. :)
Veel meemaken, samen doen en dan komt dat vanzelf :) Leuke foto's! Mooie pony's ook, allebei.

Marloes vorige week woensdag:
Afbeelding

David:
Afbeelding

En Bliksem de knuffelkont. En nu een echte kinderpony. Die dat in het begin absoluut niet was.
Afbeelding

Nick en Bliksem beide eigenlijk niet. Waren geen kinderpony's. Ik heb ze zelf zo ver gekregen. Veel doen, veel samen beleven zodat het wederzijds vertrouwen komt :j
Kwaad zit er absoluut niet in. Trappen of bijten doen ze niet, dat zit niet in ze. Maar beide wel erg onzeker en gevoelig van karakter. Waardoor je vervelende situaties kunt krijgen. Flippen om iets kleins bijvoorbeeld. Heel schrikachtig.
Dat wil je ook niet als er een kind naast staat of op zit. Maar juist door heel veel samen te doen, worden ze allebei steeds zekerder. En leren ze ook mij vertrouwen. In het begin moest ik daar heel erg aan wennen en een weg vinden om daar mee leren om te gaan.
Ik was James* gewend. Een zelfverzekerde, eigenwijze haf :+

Toen wij Bliksem net hadden, kon ik hem niet ui de wei pakken. Dat moest David doen. Wij was toen 5. Hij zette Bliksem in de wei, uit de wei. Want Bliksem was doodsbang voor mij. Ik moest mijn houding aanpassen en Bliksem moest mij leren vertrouwen. En nu, nu kruipt Bliksem zowat in mijn kont. _O- _O- En zijn we dikke vriendjes. En hij komt inmiddels in een drafje naar me toe.
Bliksem was niks gewend toen hij bij ons kwam. Schoot om alles in de stress. Fietsers, honden, alles was eng.
Onzeker, maar lief. En door veel te doen werd hij steeds zekerder. En een leuke kinderpony. Marloes en David lopen er zelf mee, borstelen, knuffelen, rijden etc. Hij vindt het intussen allemaal prima.
Het heeft tijd en werk nodig, maar wij hebben van 2 onzeker pony's ware kinderpony's gemaakt.
Afbeelding

Van een pony die nu nog geen kinderpony is, zou je met heel veel tijd en geduld wel een kinderpony kunnen maken. Zoals Nick en Bliksem. Maar dat heeft wel veel buitenritten, schriktrainingen, grondwerk, tijd, ups en downs gekost. Maar dan heb je ook wat. :Y)

Afbeelding

edit.
Ah ik had nog een pagina over het hoofd gezien. Zie nog wat leuk foto's voorbij komen :D

myk_en_shant, Ook lekker bezig met de Maflinger :D

BiancUgo, Samen rijden is zooo leuk om te doen! Vrolijke foto's zo samen op het paard.

eefjuh20, Lieve foto's. Maar ik snap best wel dat ze nog wel graag een keer wilde rijden ;)

sneeuwpop, Lekker naar buiten met de zon! Voorlopig wordt dat niet meer wat :( Regen, regen, regen...

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 08:38

Zo zie je maar dat je met veel tijd en geduld ook een kinderpony kan maken!

Wij gaan toch voor een leuke C-pony! (om erbij te nemen)
Dit weekend gaan we kijken!
Super spannend!

Maar een mooie maat waar Zara over een paar jaar ook lekker op kan als ze van haar shetlander is afgegroeid!
En ik kan lekker blijven bijrijden!

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:09

Juist ruwe diamanten moet je slijpen steeds een beet je schaven, dan schitteren ze extra op hun mooiste momenten!
Cerastes: spannend, hou je ons op de hoogte!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:33

Ah <3 die foto’s met bliksem zijn echt heel schattig!

Wat een leuk vooruitzicht Cerastes, kijken naar een nieuwe pony. Ik ben benieuwd of het was is :)

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:36

Succes cerates!

Wij hadden afgelopen zaterdag weer staples op de manege en onze zoon op zijn eigen pony.
Zo mooi om hem te zien genieten.
Gister weer gewoon les op de manege gehad. Pony's zijn daar zo braaf!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:48

Brave pony's zijn goud waard :)

Vanmiddag weer werken op de manege, Marloes wil graag mee. Nou vooruit. En misschien kan ze nog wel even een lesje mee rijden. Daar hoopt ze natuurlijk wel op. Zal vast wel te regelen zijn.
Ze heeft afgelopen weekend een paardrijbroekje van oma gekregen, ze was helemaal blij! Een eigen paardrijbroek!
Die wou ze vanmorgen al aan doen naar school haha.
Over 2 weken wil ik Nick graag meenemen naar de manege :) Bliksem is ook al eens naar de manege geweest. Die moeten we ook nog maar weer eens een keer meenemen. De kinderen daar vinden dat prachtig.
We hebben nu eindelijk een eigen trailer! :D

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:56

Wat fijn een eigen trailer.
Geeft zoveel vrijheid he!

Wij hebben er net weer een nieuwe vloer in laten leggen :$
Maar nu kunnen we er weer ff tegen.

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 14:30

Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Ja een eigen trailer is wel lekker!
Zal hier uiteindelijk ook wel komen...over een paar jaartjes pas hoor.

Dodge, Shetlander ruin, 29/06/2001
Cloë, Tinker merrie, 15/06/2015

Onze pony Dodge in online reclame van warenhuis Hudson's Bay!:
https://youtu.be/Kw7Q7vm6sj0


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonny95, JornaR, Mark0919, Sjafrane, tienus63 en 37 bezoekers