Kinderen en hun pony's kletstopic?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:13

Eefjuh, Wat leuk zo'n bixie fundag! Lange, maar mooie dag zo te lezen. En fijn dat Flip lekker braaf was.

Hoi Mentjuh, welkom! :) Ben benieuwd naar de valk! (Maar ik heb van Nick, de neuroot ook een kinderpony kunnen maken ;) )

Marloes heeft vandaag nog een keer op Nick gereden. Dit keer heb ik haar eigen beugels aan het zadel gedaan.
De vorige keer was het uitstappen nadat ik gereden had. Nu mocht ze zelf gewoon rijden.
En dat deden ze beide erg leuk! Nick was super braaf. Deed gewoon zijn ding en was heel voorzichtig met Marloes.

Slalommen, over balkjes stappen én zelfs voor het eerst zelfstandig een stukje draven!
Marloes was echt super trots. En vertelde het aan iedereen, ook aan de buurman haha.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 08:09

Die laatste foto toont wel helemaal hoe lief Nick met haar is. Die blik in zijn ogen ook. Echt mooi.

Welkom Mentjuh!

Eefjuh wat een geweldige plaatjes en knap gedaan van die 2.

Onze dochter mocht gisteren van haar juf lessen op haar oude lespony. Omdat Cato nog ziek is. En ze vond het helemaal geweldig. Het was ook zo'n lieve pony echt zo'n leermeester. Alles gedaan zelfs zonder beugels gedraafd.

Cato lijkt aardig op te knappen geen koorts meer, meer eetlust en vrolijker. Alleen de verlamming is nog niet weg ik hoop dat dit ook snel verbetert.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:42

wat een fijn bericht over Cato!
tja die marloes, geweldig!
Welkom, mentjuh
Maak je niet druk over te jong hier haalde ze met 1,5 de shet van opa al uit de weide en op haar 4e zat ze op een jong en groene pony.

Afbeelding

en haar broertje die is 1 en voert zowel de shet en het trekpaard!

Afbeelding

geloof me kinderen zijn heel natuurlijk en puur met dieren, natuurlijk moet je opletten maar dat is niet meer dan gewoon!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:47

Het idee was ook inderdaad om ze samen op te laten groeien. Ze voert hier ook bijna dagelijks mee net als de schapen geiten en kippen waar ze graag mee knuffelt. Leuk om te zien dat er meer zijn :D
Onze grote man poetsen vind ze heerlijk
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 10:57

O wat een mooie foto! Hier ging de kleine meid (al is ze inmiddels niet zo klein meer met 8,5) al mee in de kinderwagen. Ze leren zo jong al wat wel en niet kan.

Met ons vorige paard kon ze alles, die was zo lief met haar:

Afbeelding

Paarden voelen dat vaak ook haarfijn aan en zijn extra voorzichtig met kinderen. Chaplin wel iig. Hocus is nog best schrikachtig af en toe (ons nieuwe paard) die kan ze wel aan een touwtje meenemen dat gaat heel braaf. Maar erop dat durven we nog niet.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:19

Susan, wat fijn dat Cato wat opknapt. Heb je enig idee hoe lang zoiets kan duren? Wat zal je dochter zich ook zorgen hebben gemaakt of niet?

Ik hoop dat jullie even met mij mee willen denken? Feline is 12 en we hebben onze D pony (merrie) bijna een jaar. Lippy is een hele lieve pony maar wel hoog in het bloed. Iets wat ons overigens niet verteld is (wel gevraagd) en bij het 2x kijken/rijden voor aankoop we ook niet gemerkt hebben. Nou wisten wel wel dat ze af en toe een beetje aanmoediging nodig had om de trailer in te gaan dus we hebben vrij snel iemand laten komen die ons daarbij hielp zodat we het Lippy en onszelf zo aangenaam mogelijk maakten.

Nu Feline wat meer gaat vragen van Lippy blijkt ze best een pittig ding, maar totaal niet gemeen. Alleen is het er wel 1 die veel duidelijkheid en consequent handelen nodig blijkt te hebben. Niet altijd even makkelijk voor een 12 jarige die nog geen 3 jaar rijdt. 2 Weken geleden heeft Lippy zich boven op mij laten vallen omdat ze bij de ponyclub de trailer niet in wilde. Allemaal mensen die kwamen helpen, pony in paniek en dus bovenop mij. Sindsdien is Lippy anders in haar gedrag; even buiten de trailer want dat is helemaal drama nu natuurlijk. Zaterdag as komt weer iemand daarbij helpen. Maar voetjes geven wil ze niet (dreigt ze met slaan), ze staak ineens onder het zadel, steigert een beetje (heeft ze nog nooit gedaan!) en is slecht voor het been. Osteopaat bij gehad en idd 2 ruggenwervels scheef en pijn in rug en op plek van haar darmen. Behandeld en over 2 weken komt osteo weer. Inmiddels mag Feline wel weer rijden maar niet springen. Rijden lang en laag maar Lippy is steeds zo over de zeik dat dat niet leuk (hoofd in de lucht, enorm tegen de hand) en Feline kan haar daar nog niet doorheen rijden. Feline is hierdoor het vertrouwen in Lippt kwijt en daar reageert Lippy natuurlijk ook weer op. Tot overmaat van ramp heeft ze ook over 3 weken pas weer les.

Hoe helpen jullie je kinderen hierbij? Feline is boos en verdrietig en heeft het er al over dat als het over 2 maanden het nog zo is dat ze Lippy wil verkopen. Dat zou zo zonde zijn. Aan de andere kant is Lippt inderdaad niet opstappen en wegrijden. Althans niet altijd. En eerlijk; Feline heeft al enorm veel lef getoond de afgelopen tijd met Lippy, heel knap. Hoe ga ik hier nou het best mee om?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:34

Poehhhh wat lastig zeg.
Eerst wat ik mijn op komt is eigenlijk toch wel 'verkopen'. Want wil je hier wel mee door? Het is voor beide partijen niet leuk. Voor Feline niet en voor Lippy ook niet.
Het moet wel leuk blijven en geen strijd worden. En als ik dat zo lees is het nu wel een strijd.
Paard en kind moeten qua karakter wel bij elkaar passen. Stel dat Lippy verder niets mankeert en gewoon een hele pitte tante is, wil Feline dat? Kan ze daar mee om gaan?

Op de manege waar ik werk staat een merrie die enorm pittig is. Niet mijn dier. Ik raak er van gefrustreerd en dat werkt averechts. Een andere ruiter kan juist weer heel goed met die merrie, ik niet. Tussen mij en die merrie is altijd strijd. Ik vind er geen zak aan om op te rijden, dus doe het ook niet meer.
En zo kan ik wel weer met een ruim overweg waar die andere ruiter dan weer niet mee over weg kan. Paard er ruiter moeten wel matchen. Anders werkt het niet. Je bent een team.

Zo was James, onze vorige Haflinger, een dominante ruin. Poeh, handen vol aan gehad. Maar ik kon uiteindelijk met hem lezen en schrijven. Terwijl hij de vorige eigenaar alle hoeken van de bak heeft laten zien, die kon er gewoon niets mee.
Zo past er op ieder potje een dekseltje.

Misschien zijn Lippy en Feline niet de goede match.

Fijn dat Cato opknapt!

SusanH, mooie foto van jullie vorige paard.

Mentjuh, samen met en tussen de paarden opgroeien is zo mooi!

Wat mooi he kwita dat zo'n klein mannetje de shet én het trekpaard gewoon lekker verzorgd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:30

Lastig hoor Koekie. Is eerder les en dan aan huis geen optie? Of iemand erbij die kan helpen bij dit soort problemen zoals een paarden gedragstherapeut? Verkopen kan altijd nog maar dan weet je iig dat je er alles aan hebt gedaan. Is ze wel braaf aan de longe? Of eens een handige ruiter erop? Zomaar wat tips.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 06:02

Ik denk dat je na zo'n trauma vooral rustig moet blijven en niet gelijk aan verkoop moet denken.

Gezien de osteopaat heeft aangegeven dat de pony echt pijn heeft gehad of wie weet nog steeds pijn heeft, is de reactie van de pony heel normaal.

Persoonlijk zou ik de eerste tijd lang en laag longeren en het vertrouwen weer terug krijgen.

Dan na de volgende sessie van de osteopaat kijken hoe het herstel is. Dan weer even rust .

Daarna een goede ruiter (instructrice) inhuren om haar te rijden. Die kan je veel informatie geven over hoe de pony aan voelt en of en wanneer je dochter er weer op kan.

Veiligheid gaat voorop en een pony met pijn en een trauma is niet veilig. Dat kost tijd en wat investering.

Verder is het blijkbaar geen makkelijke pony, maar makkelijke pony's zijn echt uitzonderingen.
Over het algemeen is het gewoon hard werken met veel begeleiding.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 06:20

Dat laatste klopt zeker. Cato heeft ons ook wel geregeld hoofdbrekens bezorgd. Maar een handige ruiter erop en zelf veel met de pony werken helpt echt. Bij ons wel iig.

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 07:41

Kookie kan het zijn dat het dier nog kneuzingen heeft en dus pijn van het vallen?
of dat ze de spanning van jullie voelt en daar ook op verder borduurt, het is lastig maar gewoon doorgaan kalm aan doen en de tijd nemen.Hopelijk heb je zelf niets aan de valpartij over gehouden!
Tja je dochter kinderen zijn wel eerlijk en puur en spreek inderdaad een tijd af dat je aankijkt en ga dan verder bespreken wat zij wilt. Ze zal ook wel vreselijk geschrokken zijn, misschien is ze zelfs wel bang geweest zo dat ze jou verliest en dan liever de pony kwijt wilt voor er weer wat gebeurt met haar of jou!

zelf zou ik het niet weten wat ik zou doen, ik heb ook ooit een pony gehad die van de klep gevallen was bij een eerdere eigenaar(dat was nooit verteld) en hij is er nooit meer van hersteld en wilde er niet in wat je ook deed!.Bij ons was dat geen probleem dus misschien is dat een overweging om te proberen rijdend naar de les te gaan?maar dat moet mogelijk zijn!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:44

Bedankt voor al jullie wijze woorden! Het is echt een lieve pony verder, maar looplustig en mijn dochter is nu even vergeten dat ze echt al een hele fijne band hadden. We hebben afgesproken, ook om het enigszins overzichtelijk te houden voor dochter, dat we tot december eens kijken hoe het gaat. Ik moet zelf ook niet vergeten dat ze , voor dit trauma, echt heel fijn bezig waren samen. We hebben Lippy ook 6 weken geleden verhuisd dus dat zal voor haar ook weer impact gehad hebben waardoor de trailer even teveel voor haar was (toch al niet haar favoriete bezigheid ;-))

Plan de campagne is voor nu lang en laag te longeren en andere leuke dingen met haar te doen (wandelen, grondwerk, tutten) tot dochter weer les heeft en de osteo weer is geweest. Ook komt de zadelmaker volgende week nog een keer.
Feline heeft een ontzettende fijne instructrice, die werkt vanuit 'voelen' en ik heb haar gevraagd mee te denken. Door omstandigheden heeft Feline pas weer over 2,5 week les maar wellicht heeft instructrice tussendoor tijd om ons even te helpen en er bijv zelf even op te stappen.
Ik heb nog wel iemand anders die haar een paar keer zou kunnen rijden maar dat is iemand die minder fijngevoelig is en ik twijfel of dat gaat werken.

Helaas is onder het zadel naar de ponyclub geen optie, het is 15 autominuten. Maar Feline is verder dol op Lippy en wil ook gewoon graag dat het beter gaat dus dan maar voorlopig een aantal weken geen ponyclub. Lastig wel, dit soort dingen.

@kwita; beiden. Ze heeft nog last van de val en ze voelt zeker de spanning. Het is gedeeltelijk echt een wisselwerking. Feline is niet bang maar voelt zich enorm gefrustreerd als Lippy zoveel spanning en frustratie laat zien. Feline is gewoon nog niet handig genoeg om daar constructief mee om te gaan. Althans, niet in deze situatie. Ja Feline is heel erg geschrokken. Ik had een lichte hersenschudding en mijn hele linkerkant is bont en blauw. Dat gaat gelukkig wel weer over maar ze ziet dat ik me ook wat onzekerder voel bij Lippy.

Hoe meer ik mezelf hoor, hoe meer ik denk dat het een goed idee is om Lippy even rust te geven en te longeren om daarna te beginnen door er even een handige ruiter op te zetten.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 13:02

Bij twijfel over een ruiter, zeker niet doen in deze situatie.

Verder is het een goed plan om op de grond de band weer op te bouwen en aan de longe de spieren van de pony.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:26

sneeuwpop schreef:
Rustig hier!

Onze zoon heeft zijn eerste bixie wedstrijd gehad.
Echt een aanrader zeg, wat leuk is dat!
Ontspannen en gezellige sfeer en geen haast zodat de kinderen alle tijd krijgen. Echt heel leuk!

Wat moet je kind allemaal kunnen? Ik heb een leuke redelijk jonge allround sport new forest pony van 1.36 en vooral mijn 6 jarige vind hem geweldig. Mijn pony is bij kinderen en echte beginners ook extra rustig en lief. Nou wil ik mijn kinderen wel laten meedoen en hun lijkt het ook geweldig maar vraag me dus af wat ze allemaal zelf moeten kunnen. Ik zou voor de begeleidersproef gaan ook voor mijn 8 jarige. Die ervaring voor ze lijkt me geweldig.

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto zit ik er zelf op
Afbeelding

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:44

Nou helemaal vergeten voor te stellen

Ik ben ruby 30 jaar uit Almere, alleenstaande moeder heb wel een vriend. Ik heb 2 kinderen van 6 en 8 jaar. Ze zijn alletwee net als ik hooggevoelig. Mijn 6 jarige heeft best lef mijn 8 jarige vind alles wat enger. Ik heb de paarden ook met de paplepel binnen gekregen. Ik ben altijd blij dat ik niet lang geworden ben met mijn 1.60 zodat ik ook op ponys kan blijven rijden. Mijn kinderen vinden onze pony gelukkig ook geweldig en mijn kinderen beschouwen hem als familie. De eerste keer proefrijden op Sym was ik alleen met mijn oudste zoontje gegaan en hij had er ook ff op gereden.

Wij zijn de trotse eigenaren van Symfonie, een net 7 jarige gave new forest pony ruin van 1.36. Voorheen L2 dressuur zou naar de m getrained worden en kon 1.25 springen. Super lief voor mijn kinderen maar omdat ik meer vraag een pittige pony voor de wat meer ervaren ruiter. Ik wil er mee springen en kur op muziek rijden. Mijn vriend die voorheen niks met paarden had wilt zijn e rijbewijs halen en ons overal heen brengen. Gelukkig loopt mijn pony net zo makkelijk de trailer op als de stal in. Ik ben dus aan het kijken, zoeken en orienteren of het niet leuk is hun eens mee te laten doen met een bixie wedstrijd en ik met de B.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XRuby_SymmyX op 02-10-18 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:49

Wat een leuke pony Ruby! Welkom :D

Cato is al een paar dagen koortsvrij. Maar ze blijft atactisch. Ik hoop echt dat dit nog wegtrekt of iig sterk verbetert.

Cemlys

Berichten: 14941
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 11:53

Zenuwschade kan best veel tijd overheen gaan hoor voor het helemaal hersteld is. Wel weken tot maanden. Dus vrij normaal

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:25

Wat verdrietig SusanH, heb er zelf geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat het tijd nodig heeft.
Beterschap !

Welkom Ruby, mooie stoere pony !

annika210701
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:02

leuke pony!! :)

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Kinderen en hun pony's kletstopic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:16

SusanH, dus het blijft nog spannend hoe het herstel zal gaan.
Heftig hoor!

Hoi Ruby,
Die begeleidingsproef heb ik niet gedaan. Onze zoon heeft gelijk een A proef gereden.
Met begeleiding hoeven ze eigenlijk nog niks te kunnen hoor, alleen erop zitten. Alles wat ze extra doen is beter.
Er is een bixie boekje voor uitleg te koop. Zelf heb ik de proeven van Internet gehaald en dus niet het boekje gekocht.
Verder is het super ontspannen en is er veel tijd voor het kind en om deze op het gemak te stellen en een trots gevoel te geven - zowel van ouders als van de jury. Doel is om het kind wat te leren en vooral dat het "wedstrijd rijden" leuk is.
Wel moet je er natuurlijk op tijd zijn.
Heb ook gemerkt dat er per Lokatie verschillen zijn. Zo geeft de 1 wel aan wie heeft gewonnen en de ander is iedereen gelijk. Prijzen zijn wel voor iedereen hetzelfde. Ook met springen zouden er vaste opstellingen zijn, maar dat is dus ook niet altijd zo.
Maar wij hebben er slechts 2 meegemaakt hoor, dus ook geen doorgewinterde bixie gangers.

eefjuh20
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:56

@Ruby;
Mijn dochter rijdt aa bixie(vorig jaar zomer begonnen met bixie wedstrijden)het mooie van de klasse aa is dat je de pony mag vasthouden(wel enige conditie vereist hahahaha..best pittig om zo’n proefje of parcourtje mee te rennen)

Afgelopen zaterdag heeft ze voor de 2de keer haar proefje los gereden en mocht ik gewoon in de baan staan om voor te lezen/te helpen..de jury gaf zelf aan dat als het niet ging,ik het touwtje mocht aanklikken en verder mee mocht rennen.

Bixie moet leuk zijn en niet gevaarlijk/spannend voor de kinderen..
Ook met springen heb ik gevraagd of ze lager mocht(we hebben een c pony en dan moet je dus 40cm springen..dat vind ik aardig hoog voor een jong kind wat weinig ervaring met springen heeft)
De jury gaf aan dat ze liever had dat de kinderen lager sprongen en lol hadden dan de hoogte die vastgesteld staat en er ongelukken gebeuren..
Ook deze jury zei; bij bixie staat lol met je pony voorop..


Dit is trouwens de reden dat ik met springen zowiezo mee ren hahaha..de pony heeft zelf ook niet veel ervaring met springen en de ene keer stapt hij erover heen en de andere keer gaat hij mega hoog

Afbeelding



Dus zo heel veel hoeven ze niet te kunnen voor de klasse aa..en er is veel mogelijk bij de jury’s als je het van te voren aangeeft of overlegd..

Flip b welsh

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:01

Hier de wedstrijd afgezegd. Dochter zit sinds kort op scouting en heeftcdah weekendkamp. Plus de pony is dan nog niet goed. Dit kan lang duren volgens de da.

eefjuh20
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:16

SusanH schreef:
Hier de wedstrijd afgezegd. Dochter zit sinds kort op scouting en heeftcdah weekendkamp. Plus de pony is dan nog niet goed. Dit kan lang duren volgens de da.


Dat zal zeker een tijd nodig hebben..Maar de kans is wel groot dat het goedkomen toch?Of is dat ook nog afwachten??Hoop echt voor jullie dat ze spoedig hersteld.

Flip b welsh

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:43

Het kan zeker goed komen. Maar heeft tijd nodig kan zeker tot de lente duren. We moeten starten met vitamine B12. En veel gaan wandelen. Nu eerst weer de wei op met haar vriendje na het weekend.

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 16:47

Ik ben zelf 13 en heb een Welshje Whitney. Ze is niet gemeten maar waarschijnlijk is ze 1.14m ofs. Zelf ben ik 1.60m. Ze is 3 jaar en nog niet ingereden maar ik ga met haar mennen. Menbewijs gehaald enz. Speciaal gekozen voor kleine pony. Heb haar al iets meer dan 2 jaar sinds dat ze 1 jaar en 3 maanden was. Ben super trots op haar.

Whitney en Birthday


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dnies90, Esperanza, Jet, Mark0919, Sting, SunnyHorse, Vagabondo, Waratje en 34 bezoekers