Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:50

Sbravour gelukkig is ze weer helemaal fit! Inderdaad altijd enorm schrikken!

Vandaag beide paarden weer gereden, ging fijn :) Me rug vond het na de 2e wel iets minder, niet echt pijn meer maar gewoon vermoeid/beurs.
Ken vooral mee bezig met stukje controle, ze wil graag zelf initiatief nemen, ze moet gewoon netjes wachten en vanuit daar weer schakelen. Ging best heel fijn.

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:47

xSannee schreef:
Ik vind het zelf ook eng op het harde, maar ken er meer die dat doen haha.
Maar, waar ik Nova heb gekocht hadden ze ook zo'n laag dak op de longeercirkel, doodeng _O-

Snap dat je dat ook niet fijn vind. Ik zou zelf dan voor de bak kiezen, maar ieder z'n manier natuurlijk!

Ik sta helaas op een enorme stal dus banen zijn vaak druk. Als dit safe voelt verhuizen we alsnog naar de longeerbak en vanaf daar naar de kleine binnenbak. Ieder zn manier natuurlijk en dit werkt tot nu toe voor ons!

Klinkt goed Melissa!

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:56

Snap ik heel goed! Het was voor mij aan het begin ook schipperen tussen alle andere mensen door. Ik sta ook op een vrij grote stal. Gelukkig een longeercirkel zonder dak :P

Het is meer dat ik het idee van de harde ondergrond zelf spannend zou vinden. Maar snap de gedachte er achter ook wel!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:39

Ben blij dat ik bak voor mij alleen heb. :))

Melis weer fijn gereden, wel voorzichtig doen hoor met je rug.

Hier gisteren Kyara gelongeerd met zadel. Vond ze prima. Was toch al tijd terug dat ze zadel op heeft gehad.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:34

Mirjam, doe jij dan de beugels los of steek je ze gewoon op? Veel mensen doen beugels los om daar aan te wennen. Ik snap het wel, maar lijkt me zo oncomfortabel die klapperende dingen :( misschien is het met plastic beugels minder.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:39

@Sbravour ik longeer altijd met beugels los ze klapperen amper tenzij ze gaan bokken maar dat is niet de bedoeling. En in het begin tijdens het zadelmak doe je ze juist los om je paard te laten wennen dat er iets tegen zijn buik aan komt zodat als je de eerste keer opstapt en je been eraan legt ze niet in paniek naar voren schieten.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:49

Losse beugels. :j

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:24

Hier ook losse beugels! Klapperen valt inderdaad wel mee als ze een beetje normaal lopen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:19

Ok Thanks, weet ik dat

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:33

Paljaslaura dat inderdaad dan een beetje het nadeel van een grote stal. Maar zo op deze manier opbouwen kan mooi toch!

Hier de bak alleen, of nouwja met me zusje en 1 ander maar dat is goed te overleggen. Ik heb toen eerst een cirkeltje in de bak uitgezet zodat we niet meteen de hele bak doorgingen

Mirjam fijn dat Kyara niks gaf om het zadel, binnenkort erweer op?

Sbravour ik heb eerst zonder beugels gedaan en daarna gewoon beugels naar beneden.

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:45

Fijn dat ze het zadel niet erg vond Mirjam
Ik heb ook de beugels los. Juist omdat ze wat zwaarder zijn hangen ze best netjes naar beneden. Alleen de eerste keer toen ie rodeo hield vlogen ze alle kanten op :’)
Lekker hoor zo de bak voor jezelf!

Vandaag weer erop gezeten en in stap wat begin gemaakt met aan de hand werken. Leek mij een mooi begin om hem al wat rechter te maken en vanuit daar ook naar lange teugel werk voor een rem en stuur te installeren :)
Hij pakte het goed aan!

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:29

Leuk laura! Grondwerk heb je inderdaad zoveel profijt van! Super dat hij het zo goed oppakt!

Hier vandaag ook weer gereden, 2 dagen vrij gehad, voor het eerst niet gelongeerd en gehangen maar meteen opgestapt. Was even spannend, maar accepteerde ze snel!

Wanneer zijn jullie begonnen met lessen? Ik ben een beetje aan het twijfelen!

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:37

@xSannee na 2 maanden had ik een lesje van 30 minuten. De eerste periode heb ik voornamelijk meegelift op zijn rug en wat gestuurd en geremd toen dat er deels op zat heb ik les genomen. En nu probeer ik elke maand een les in te plannen.

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:29

Ja ik vind het lastig! Stap, draf en galop zit er op. We kunnen ook sturen; grote voltes, kleine voltes, van hand veranderen, gebroken lijnen, slangen voltes. Het is niet perfect maar het gaat wel :+
En ben ook al zachtjes aan bezig met haar opzij zetten voor mijn been om haar van die rechterschouder af te krijgen.

Als ik dan terugdenk naar zo'n ritje doen/kunnen we al best veel :+

Dus het kriebelt dan een beetje om een lesje van 30 minuutjes mee te pakken. De juf is er toch sowieso elke 2 weken voor grondwerkles.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 17:49

Oh als je al zoveel kan zou ik lekker is een lesje meepakken! Kan je daarna lekker aan de slag met de tips / verbeterpunten.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:16

Ik les nog niet. Moet ook met trailer weg, 30-45min met de trailer.
Maar met andere paarden les ik ook weinig. :=

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:11

Klinkt goed Laura! Super dat hij het zo fijn oppakt!

Sanne super zo voor het eerst zonder te longeren erop!
Ik heb direct vanaf het zadelmak maken wekelijks les/hulp bij huis gehad. Doe dat nu nog steeds, meestal komt ze 1x per week helpen. Toen ze net zadelmak was elke keer toen ik erop ging, ook voor mijn eigen vertrouwen.

En daarnaast ben ik nu sinds een maand of 2 begonnen dat ze ook af en toe meegaat naar me instructrice waar ik voorheen met het andere paard (is nu verkocht) ook leste. Meestal neem ik de ene week Ken mee en de andere week Qui.
Ik zou zo snel mogelijk wel beginnen met lessen, heb er zelf altijd wel veel profijt van. Ze zien toch net weer dingen die er anders nog wel een keer insluipen

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:30

Ik heb er inderdaad wel een aantal keer iemand bij gehad om te helpen met het inrijden. Maar dressuurles krijg/neem ik zo van de juf waarvan we ook grondwerk les krijgen.

Maar na het ritje van vandaag durf ik een keer lessen te paard wel aan <3
Heb eens een nieuw bitje geprobeerd en hoewel ze prima liep op die ander kreeg ik het idee dat ze deze nog fijner vond! Rechtsom merkte ik vooral veel verbetering!

5 andere paarden in de bak (leuk zo'n zondag) en ze deed alsof ze al jaren er tussen liep <3

De blije berichtjes worden een beetje eentonig zo, maar ik klaag niet _O-

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:35

Sanne blije berichtjes zijn altijd goed :D
Super dat hij zo fijn ging! Super knap zo tussen al de anderen!

Ken mocht vandaag mee naar een oefenwedstrijdje. Hele fijne organisatie, we mochten vooraf baan verkennen dus mooi even aan de hand wat rondjes kunnen stappen, gaf haar enorm veel vertrouwen. Daarna erop ook nog even in de baan kunnen rijden samen met een paar anderen, eigenlijk gaf ze er niks om. Het juryhokje vond ze eerst aan de hand even spannend maar daarna braaf er langs. Heel veel kunnen leren zo samen en veel vertrouwen kunnen opdoen. Me zusje heeft haar de eerste proef gereden en zelf de 2e. En ook nog met mooie punten naar huis, 194-2 (reed de verkeerde kant op :p ) en me zusje 198,5 en beide gewonnen :)

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:29

Wat een blije berichten allemaal!

Super knap Sanne met 5 andere in de rijbaan! ik heb nog maar met 1 iemand in de rijbaan gereden haha sta op een mini stalletje bij iemand aan huis. Goeie oefening om met meerdere te rijden misschien moet ik binnenkort een keer naar een vereniging toe gaan...

Mooie punten Melissa! Je bent vast mega trots!

Ik heb Jack afgelopen zaterdag geschoren hij gaf er niks om. En gisteren even gereden hij vond het wel even wennen volgens mij dat kale lijfje met een zadel erop. Uiteindelijk lekker ontspannend lang en laag kunnen eindigen. 22 December hebben wij weer les.

Muronia

Berichten: 19546
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:52

Wat zijn jullie allemaal weer heerlijk bezig! Bij ons is het pieeepp-seizoen officieel geopend. Ik heb al weinig tijd, was eindelijk afgelopen weekend eens vrij, maar dan moet het uitgerekend plenzen en waaien en straks waarschijnlijk vanuit het natte de vorst in, dus dan kan ik helemaal niks meer. Ik hoop dat ik nu en dan even met Veroon ergens naar een binnenbak kan voor de ervaring maar volop trainen zit er de komende tijd zo niet in.

Longeren doe ik trouwens met opgestoken beugels meestal. Alleen in het begin voor het wennen deed ik ze wel eens naar beneden.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:05

Nouklime Jack mooi kaal dus! Is ie niet veel frisser nu?
Lekker weer een lesje, altijd fijn!
Ja super trots! De punten zijn leuk meegenomen maar vooral trots dat ze zo snel vertrouwd was en heel braaf rondliep :D

Murosch balen is dat he.. Hier is de bak sinds afgelopen vrijdag ook flink nat. Bak heeft veel water nodig en kan ook veel hebben maar dit is wel even teveel. Kan er wel om rijden maar je komt niet echt aan fijn rijden toe.. En idd met vorst is het helemaal gebeurd

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:38

Haha nou mooi kaal wil ik hem niet noemen Melissa.... was binnen een uur klaar heb zijn benen en onderkant buik niet gedaan haha En niet afgewerkt. Hij was het na 10 minuten al zat en ik was mega trots vond het zelf ook prima.

Aanschouw kale Jack:
Afbeelding

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 21:39

Nu ik deze foto zie denk ik prachtig! Maar dat komt door het licht haha met daglicht zie je strepen!

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:12

Gefeliciteerd met de punten Melissa! Wat een goede eerste ervaring! *D

Wat fijn dat Jack niets gaf om het scheren! Het ziet er op de foto netjes uit haha!

Balen van het weer inderdaad Murosch... onze buitenbak kun je ook in zwemmen :')
Goed voor aqua-training...

Ik heb de knoop doorgehakt om vanavond er op te gaan met de les *D dus ik ben heel benieuwd!