Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:04

Hoe oud is Knox nu?

Murosch, wat grappig. Ik woon daar dus echt vlakbij. Waar jij les gaf is nu pensionstalling, mensen maken er wel echt iets moois van daar. Oude Reiderhoeve is hun website.

Brave Amado :)

xApple, ik vind afstappen ook zeker geen schande. Maar de context was nu stom. Als ze stout is als ik erop zit moet ik er natuurlijk niet af gaan, maar gewoon corrigeren. Ze is nogal pienter, dus zal snel doorhebben dat ik anders afstap als ze stout doet, en dat wil ik natuurlijk niet.

Nynkster, paar jaar geleden had ik daar een fotomeeting, ook in februari. De beheerder en voornamelijk de schaapsherder waren niet bepaald aardig. We liepen maar in de weg, en van het pad af gaan moet je ook absoluut niet flikken, iets met oudenethieke terpen. Echt ruimte om een paddockje af te zetten was er ook niet. Ik organiseer heel graag in Zeegse, daar altijd alleen maar positieve reacties en meer dan genoeg ruimte voor wat dan ook. En het is maar 3 steenworpen verder dan Balloerveld :o

Nog een filmpje... Zo ontspannen, en dus op de verkeersdrempel die je op de film ziet ging ze gillend en bokkend de kruising over terwijl ze lekker met dr kop sloeg zodat ik niet veel meer kon dan een boze brul geven. Nou ja, laten we het er maar op houden dat het in een paar seconden ook weer klaar was, dus snel vergeten. Als het nog een keer gebeurd moet ik maar eens goed gaan nadenken waar ik mee bezig ben, vooralsnog gaan we er maar van uit dat elk paard wel eens een dol momentje heeft.



Met haar knalroze dekje en hoofdstel, penny alarm
Afbeelding

En oke, omdat ze er zelf zo trots op is, ze kan jambette, en dat vindt ze toch mooi :+
Afbeelding


Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:20

En vandaag heeft ze vrij en lekker een paar uurtjes op de wei

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:43

Nieuwe hoofdstel is er.. :D
Moet nog ff wat bijgesteld worden en hier en daar wat gaatjes erbij


Afbeelding

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:52

Het zou aardig zijn als je ook op andere posters hier reageert Amado, zo blijft het voor iedereen leuk.

Mooi hoofdstel! Van FRA toch? Omdat ik niet zo tevreden ben met mijn multi bridle heb ik gisterenavond een westernhoofdstel besteld in DL. Heb een glucksrad en hackamore met lange scharen liggen, dus kan mooi aanpassen naar wat nodig is. Ben benieuwd hoe jou dit bevalt. Ik had met de hack nog wel eens moeite met sturen, maar zou goed aan dat paard kunnen liggen natuurlijk.

Kabayo

Berichten: 13890
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:47

Amado mooi hoofdstel al vind ik een hackamore redelijk heftig

Caily knappe tinker is het toch <3 En heerlijk zo buiten rijden. Ben wel een beetje jaloers hoor!! Mooi paard zeg die Finn!!

Kleinvosje jeetje... Dan is het echt een 'klein vosje'' Hoop dat hij nog wat groeit!

Xapple ook jammer dat Lars zo klein is.. Zilver is nu 160. Mag ook nog wel 5 cm bij van mij!

Murosch ik heb alleen een vos shetlander :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb liever mooie droge vorst dan die vieze regen als ik eerlijk ben :o
Mooie foto's van Veronia. Ook op Facebook :')

Nynke genieten zo in de zon en weide!

Tineke gaan zitten.. Doe ik de volgende keer! Goeie ! :D

Gister was de zadelmaker er voor Zilver om het zadel aan te laten passen. Het is mijn dure custom dressuur zadel... Maar echt apart.. Hoe erg Zilver lijkt op mijn oude pony. Mijn vader heeft zo'n grote hark voor het hooien. Mijn pony vond die altijd eng. Dus ik zei tegen mijzelf , nou zal Zilver die ook eng vinden ? En ja hoor.. En nu met zadelpassen , Er moest alleen beetje bijgevuld worden , verder bijna identiek aan elkaar. Ik was er zelf niet bij , maar de zadelmaker vond haar echt super braaf. Een paard met een heel sterke rug met super mooie spieren erop. Trots :D Nu kan ik eind maart gewoon goed beginnen!
Ik ben nu in Zweden. Mag even 3,5 uur met de trein :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:45

Amado mooi hoofdstel en totaal niet mijn ding :=

Kabayo mooie plaatjes hoor, ik ben wel blij dat t hier juist weer wat gaat dooien.

Caily mooie plaatjes, ik was nooit een dan van tinkers maar ben echt bijgedraaid heb ondertussen super lieve tinkers leren kennen :))

Apple ik hoop dat hij nog wat gaat groeien, hier een beetje hetzelfde Ghadir is 1.50 ongeveer en ik hoop dat hij 1.55 gaat halen. Iedereen zegt van wel maar ik vind m erg compact dus geb mijn twijfels. In maart wordt onze andere pony gemeten en dan laat ik Ghadir ook meteen meten dus ben heel benieuwd ik meet nu met een waterpas op zijn rug en dan streepje op de muur zetten dus is niet heel betrouwbaar maar zal niet heel veel verschil in zitten gok ik.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:25

Goede reis Kabayo!
Knappe shet heb je <3
Bijzonder van het zadel, misschien kies je zoiets onbewust uit. Ik heb op Phoebe het zadel van Lola haar vader...

Tineke, Tinkers zijn zo divers. Voor ieder wat wils :) Omdat ik ze train veel ervaring ermee, eigenlijk alleen maar goed. Maar moet eerlijk bekennen dat het merendeel niks voor mij zou zijn om zelf te hebben. Ik wil echt een pittige donder, die zijn zeldzaam.

Ghadir is natuurlijk nog erg jong, mijn ervaring is dat ze dan vaak erg compact/pony-achtig tonen, maar dat dat in de komende jaren nog een heel stuk meer paard gaat worden. Bij mijn eerste projectje ging het van verzuipen in barefoot maat 0 na op 5-jarige leeftijd prima passen in barefoot maat 2.

Hier een lief persoon gevonden die mee wilde fietsen met mij en Phoebe. Zelf een zweepje meegenomen dat ze iets minder lang stil staat. Ging SUPER!!! Groter rondje gedaan, over bruggetje en langs graafmachine die boomstammen aan het verplaatsen was. Niet afgestapt en ging echt zo fijn. Ook de bus keek ze niet van op. En heerlijke stukken gedraafd. Ben helemaal blij! Wel een keer dacht ze iets heel engs te zien en ging ze met vier benen in de lucht, en een jolig momentje. Maar ach, jong en fris en vol power, ze blijft binnen de grenzen dus ik klaag niet en lach er stiekem om :P Happy me!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:33

fijn zeg dat het goed gaat met het buitenrijden! En zelfs gedraafd. Maar als ik het goed begrijp is Phoebe eigenlijk vorig jaar ingereden?

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:24

Caily wat gaaf dat t zo goed ging!!

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:05

10 december zat ik voor het eerst erop, tijdens poetsen, 26 december een stukje met halster en zonder zadel gestapt over de verharding van de paddock, was ook tijdens het poetsen. 7 januari voor het eerst met zadel en voor het eerst in de bak. Alleen gestapt. 20 januari derde keer in de bak en voor het eerst in draf. Vandaag was de 15de keer erop, inclusief alle keren even zitten tijdens poetsen etc etc. De tiende keer sinds de eerste keer in de bak op 7 januari.

Dus nee, niks ingereden, een half jaar geleden kon ik paardlief nog niet eens halsteren en zat ik jankend in de wei of ik haar ooit mak zou kunnen krijgen _O- Daarna kregen we de fase halsteren en touw eraan. Halsteren met dubbel halster. Dan rukte ze zich maar al te graag los, volledig geleid door haar wantrouwen en angst voor mensen. Overigens rent ze hier niet voor het touw, maar echt voor mij/de stress. Ze is ook niet bang, wilde gewoon niks met mensen te maken hebben...



Heb haar trouwens toen idd gewoon laten staan zo en ben naar huis gegaan :o Uurtje later weer heen gegaan en het geluk gehad dat ik het touw los kon klikken voordat ze het doorhad. Heeft wel even een paar dagen gekost voor ik het halster weer terug kon wisselen naar het weidehalster. Ik heb nooit hulp oid gehad. Wel gevraagd, maar na twee trainers die er hoofdschuddend bij weg liepen omdat ze ook gericht aanvalt/aanviel in zo'n bui als je haar wel vast houdt/opsluit. Gelukkig ben ik erin blijven geloven en laat ze nu haar ware aard zien. Er is niks mis met haar. Ze is ook geen geimporteerde Tinker, ze is in nederland geboren en netjes veulen a-b-c. Daarna helaas een eigenaar gehad waar ze 4 jaar lang is bevestigd dat mensen niet leuk/pijnlijk zijn en dat vluchten of vechten de oplossing tot succes was.

Dus zijn gewoon zo enorm gegroeid afgelopen maand/maanden. Halster/hoofdstel om doen blijft ze zelfs voor staan nu, en dat blijft een van de zwakke punten op dit moment. Echt een paard naar mn hart, en vertrouwen wat je geeft, krijg je terug, zeker in Phoebe haar geval! Ze is echt geen makkelijke, maar wil heel graag met mij samenwerken en dat ik trots op haar ben. (die instelling heeft ze niet bij iedereen weet ik inmiddels, oeps :+ ). En ik heb inmiddels al behoorlijk wat Tinkers beleerd en mak gemaakt buiten, dus weet hoe of wat. Ben 4 keer erop geweest in de bak en ze is in het totaal 4 a 5 keer gelongeerd in dr hele leven ofzo. Nog nooit met zadel/hulpteugel. Dus nog behoorlijk groen...

Phoebe wordt trouwens in april 5 jaar, niet dat je denkt dat ik op een heel jong puppiepaard ga zitten. Heb er nog nooit zo lang opgezeten als vandaag, en vandaag was het 4km en 40min.
Laatst bijgewerkt door Caily op 10-02-18 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:11

Oké gaaf hoor dag se zo snel mak was uiteindelijk. Ik heb mijn merrie nu een maand of 5, maar wij zijn nog aan het longeren! Komt goed rustig aan :)

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:20

Oh longeren is bij mij geen onderdeel van training, idd besloten nu met Phoebe dat het wel toegevoegde waarde zou zijn, aangezien ze iets ouder is dan de meeste paarden, en er absoluut winst te behalen valt op basis van stemhulpen en communicatie verhouding. Plus dat haar rug iets hol is, wat op die manier mooi te trainen valt.

Heb mijn bovenste post nog een stuk uitgebreid :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:42

Ja longeren kan dan zeker een fijne toevoeging zijn. Bij ons is en blijft ook als ze bereden is, longeren een belangrijk onderdeel van de training.
Ik merk dat ze hier heel veel profijt van heeft en ook zal krijgen in haar verdere opleiding. Als ik niet bezig was geweest met handwerk en cirkelen was Fien nogsteeds niet lichaamsbewust geweest, en nogsteeds de gevoelige merrie van een half jaar geleden geweest. Dat is hierdoor al zo veel verbeterd! Ze is lichaamsbewuster geworden en leert respect te hebben in omgang. Ook wordt ze zelfverzekerder. Verder zitten de keerwendingen, schouderbinnenwaarts, wijken en traver er al op. Maar een zadel is er nog niet opgeweest.
Het leuke is dat ze ook het sturen en nageven al zal kennen op het moment dat ik er voor het eerst op ga, waardoor het niet meer één groot vraagteken is voor haar tegen die tijd.

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:23

Heerlijk! Die dingen doe ik met werken aan de hand/lange lijnen/academisch. Ik vind veel voltewerk/longeren namelijk echt een hele slechte belasting voor een jong of ongetraind paard. Vandaar ook dat ik dat nu pas wat met Phoebe erbij wil pakken en zo snel al met haar naar buiten ga. Lekker rechtuit eerst sterker worden in pezen, spieren en botten. Het is niet dat ik zomaar een rondje sjok, zijwaarts en schakelen binnen de gangen vind ik erg belangrijk, net als verschil linker- en rechtergalop.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 22:35

Kijk dat doe je dus ook! Super, dat kon ik eerst nog niet uit je Posts afleiden. Fijn om te horen!

Ik ga morgen weer lekker aan de gang met handwerken. Nu al zin in :)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:07

Leuk om te lezen meiden :j Ook leuk om te lezen dat de karakter zo anders zijn. Lars is van veulen af aan echt een boef die soms gewoon op zn flikker moet krijgen. Hij accepteert dat dan ook en daarna is het over. Mijn Shetlander merrie raakt daar weer compleet van over haar toeren.

Ik longeer wel 1x per week. Altijd maximaal 20 minuten maar vandaag moest het een halfuur worden. Totaal op tegen maar Lars was mega stout en had zich los getrokken (hoofdstel uit, dikke bok en naar de hoek gegalopeerd :') ) Daarna kon ik niet stoppen natuurlijk. Dus een hoek van de bak afgezet en nog even verder gegaan. Daar was hij kipmak. Dus even voortaan alleen afgezet longeren :=

Had trouwens voor het eerst de beugels los maar dat interesseerde hem niet. En weer een stukje langs de weg gewandeld echt heel klein stukje maar ik wil dat nu weer elke keer doen omdat hij de vorige keer gespannen was. Ging nu top ondanks de wind.


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:52

Lekker voorwaartse fjord! Gelukkig fijn afgesloten. Ga zo door :D

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:53

Cailey : Wat een staart heeft phoebe ook! Erg mooi! Fijn dat ze lekker ontspannen meegaat op buitenrit, krijg je toch weer lekker vertrouwen erin!
Amado : mooi hoofdstel! leuke bling frontriem erop en hij is super :D
Elina : fijn dat ze jouw eigen zadel zo op maat konden maken! Kun je straks lekker rijden ermee! Braaf dier <3
Veel plezier in zweden!!!
Apple : fijn dat het goed ging! Met veel herhaling komt dat vast helemaal goed op de weg :)

Hier vandaag gelongeerd. Lina was nogal gestresst op een of andere manier. Het waaide ook hard. De warming up heeft ze zelf verzorgd.
Afbeelding

Daarna zelf maar weer in handen genomen.
Afbeelding
Afbeelding

Ze was wel braaf maar bleef maar stressig. Dus toen het goed ging gestopt en terug naar stal om dekens om te doen. Wilde ze haar brokjes ook niet eten dus denk dat de combi van harde wind etc net wat teveel van het goede was.

Even filmpje voor impressie


Straks weer wat werken aan dat ze normaal tempo houdt en gewoon beentjes mooi bijzet.maar voor eerst al heel blij dat ze het goed oppakt :j

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:04

Jammer, soms heb je zo een dagje. Maar zeker begrijpelijk met de wind! Gelukkig was ze wel braaf dat scheelt.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:09

Oja je ziet wel flink wat spanning inderdaad. Kan niet altijd goed gaan :o Heb ik ook ervaren vandaag :+

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:24

Haha! Komt weer goed.
Ik heb vandaag ook mijn nieuwe hoofdstel gepast:
Afbeelding
Deze ga ik gebruiken voor handwerk en het kennismaken met het bit zonder er druk op te hoeven zetten!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:46

Ziet er handig uit! Alleen wel zo duur altijd.. Ik vind het zo zonde om overal weer aparte spullen voor te kopen. :+

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:50

Micklem is er bijna niet in mini maat... anders had ik een gekocht.
Ja ach volgende keer beter. Toen ze de wind had gevoeld ging ze helemaal wild eerst :’)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:58

Snap ik hoor. Tweedehands zijn ze wel veel beter te doen. Misschien Kun je daar even kijkje nemen?
Het idee van een bit introduceren zonder druk erop spreekt mij erg aan! Verder wilde ik sowieso een kaptoom voor handwerken, dus zodoende toch maar gekocht! Vandaag ook hoefje in de buiksingel gekomen! Gelukkig heeft Rambo het systeem met plastic savety bevestigingen die kunnen breken. En super simpel vervangbaar zijn! Toch wel blij met deze deken! Dierenarts rekening is duurder bij een beenwond... Afbeelding
En weer gefixt :D
Afbeelding

Verder is het schuiven van de Longeersingel ook opgelost! MSFC singel er aan en geen kilometer meer geschoven. Blije baas en paard! Voelde ook zeker verschil tijdens aansingelen, ze stond er bij te kauwen.
Laatst bijgewerkt door SBravour op 11-02-18 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:00

Hoe is dat nou gekomen :=
Hier zitten de singels zo strak dat ze er niet eens met been tussen man :')

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Century, CitrusBliss, Dries1990, Earth, esje01, Eva1975, Ilse_C, Iris_Casper, KikiCelinevs, paardje2013, Saranghea, Sydney_Zorro en 87 bezoekers