Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 20:39

Super Apple! Doet Rissa goed!

Zilver blijft toch wel heel braaf hoor! Mag je zeker trots op zijn! Foto's geven ook een fijn beeld!

Fijne ervaring in ieder geval Melissa! Ben benieuwd naar het filmpje:)

En dan vergeet je helemaal je eigen spul erbij te zetten xD
Paardje deed het vandaag ook weer goed. De linkergalop aanspringen ging zelfs direct op mijn hulp! Rechtergalop moet ik wat beter voorbereiden anders springt hij verkeerd. Maar hij was lekker ontspannen en super te rijden!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:21

Bowo : de kleppen zijn juist zodat ze wat minder spoken, niet in de bocht achter zich kunnen kijken wat er achter kun aan komt.

Apple : wel mooi saai filmpje, rissa staat ook knap met zadel!

Elina : fijn dat het goed ging! Strakke vlecht heb je erin!

Hier gaat Het verbinden rustig verder. Klein bultje wild vlees maar dat laten we zo, zo minimaal. Het gaat mooi dicht en ze gaat ook in volle galop door de wei. Ik spoel het elke dag af en dan acederm erop. Dan nieuw verbandje die ik er de volgende dag zowat schoon er weer af haal.

Zo ziet het er nu uit
Afbeelding

En in verbandje
Afbeelding

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:24

Maar schrikken ze dan niet juist van het geluid?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 22:03

Ik hoop geen trauma er aan over gehouden :)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 23:11

Bowo schreef:
Maar schrikken ze dan niet juist van het geluid?


Dat is dus waar je ze aan laat wennen. Ik heb zelf eerst met Lina aan de hand gelopen en dat ik de sulky trok. In het begin us dat spannend maar op gegeven moment went ze daar dus aan. Kon slingeren en doen mer die wagen maar deed haar niks.

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:37

Wauw, wat is Zilver toch knap!!

Fijn Melissa dat je m ontspannen hebt kunnen krijgen! Dat scheelt altijd heel veel.

Bowo, wat fijn dat t zo goed gaat met rijden :D

Nynkster, ziet er best okey uit nu!

Tja oogkleppen, mijn pony is bomproof tot ie die dingen om heeft xD hij kreeg laatst bijna een hartverzakking van een fietser. Na een tijdje wende hij er wel aan, maar merk wel dat ie t spannender vindt.

Vandaag bij een menkar wezen kijken die ik aangeboden kreeg voor echt wel een mooie prijs!
Afbeelding
Snifsnif, helaas wordt hij te zwaar voor Amado :( had Wito (Mink) even geappt om te vragen wat hij denkt, hij denkt dat ie te zwaar gaat worden doordat ie 2paards kan.
Heeeel jammer! De meeste marathon wagens zijn toch wel boven de 2000

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:38

Hoeveel gewicht zit erin amado?

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:58

Dat wist ze niet meer, Wito’s redenering was omdat hij 2paards gebruikt kan worden, dat hij denkt dat ie te zwaar zal zijn.
Maar ik vraag me af of daar echt zoveel verschil in zit (al geloof ik Wito echt wel hierin)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:00

Nynkster: Oh wat balen van het ongeluk, hopelijk houd ze er geen trauma aan over! Ik ben 3 jaar geleden overkop gegaan met mijn toenmalige pony en pony hield er een trauma aan over, ondanks mijn vriend erna gewoon terug ingespannen naar huis is gestapt..nooit meer overgegaan, want pony nam bij het kleinste geluid al enorm veel spanning en mijn gespannen houding hield hier ook niet bij. Voor de wondverzorging raad ik Vetramil aan, werkt als een gek!

Kabayo: Wauw, dat gaf zeker ene fijn gevoel zo voor het eerst 'starten'?

xApple: Wat een fijne pony lijkt Lars te zijn, maar je nieuwe aanwinst mag er ook zijn! Is Lars nog hengst?

melissa_93: Is altijd fijn om ervaring te kunnen doen op een ander termijn.

Amado: Hoe zwaar weegt de wagen? Soms zijn zwaardere wagens zelf fijner als een lichtere, omdat ze makkelijker rollen. Sommige mensen nemen bv voor dubbelspan een zwaardere wagen, maar hebben dan een kleinere stokmaat ervoor dan dat je voor enkelspan zou hebben. Het is echt allemaal afhankelijk van je omgeving waar je zou rijden, de bouw en hoogte van je paard.

Ik heb gisteren Toet weer even aan de longe gehad, na bijna 2 weken rust gehad te hebben.
Afbeelding

En ook 2 foto's ontvangen van de show die we 2 weken geleden hadden.
Afbeelding

Afbeelding

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:03

Hmm Nou elke wagen kan bijna dubbelspan. Denk maar zo (het ezelsbruggetje).

Een paard kan op asfalt 3x zn eigen gewicht trekken. Op iets zwaardere grond 2 keer, denk aan gras. In de bak of mul zand 1 keer.

Paarden zijn wem snel 500/600 kilo dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

Vooral als het een goede prijs is zou ik het gewoon proberen, verkopen kan altijd weer! Ken ook wel mensen die een wagen van zowat 300 kilo achter hun grote pony hebben hangen, en die sjokken lekker door. Als het paard getraind is moet dat wel lukken. Mijn tandarts heeft zon zelfde wagen voor enkelspan klein paard. En grote wielen rijden makkelijk, als de rolweerstand maar niet te groot is!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 22:59

xApple; Wauw super zeg!! Jullie zijn een leuk stel :D. Top dat je ook voor het eerst gegaloppeerd hebt!

Bowo; Mooi dat paardlief weer braaf was. Idd wat de anderen zeggen, even waarschuwen en die tik geven als je dat normaal ook zou doen. Niet te voorzichtig zijn, dat voelen ze gauw zat aan.
Moet ik ook erg op letten bij mezelf haha. En mezelf af en toe een schop geven :P.

Melissa; Brave Ken met de trailer! Hihi, ze blijft onder het zadel dus toch nog wel wat proberen. Zal met de tijd inderdaad vast over gaan.
En ook braaf op het clubterrein, top! Heel fijn dat ze de spanning zo makkelijk laat afvloeien.
Filmpje uploaden bij youtube en dan linkje hier neer zetten? O:)

Nynkster; Oh damn…. Das schrikken!! Pff… hoe voel je je inmiddels?
Hopelijk knappen jullie beide snel op en heeft Lina niet al te veel schrik als jullie weer aan de slag gaan.

SBravour; Fijn dat de DA geweest is voor een scan! Balen dat het toch nog niet helemaal in orde is. Ik zou dan ook gaan voor zekerheid en er nog eens 8 weken aan plakken. Haasten heeft toch geen zin, haalt meestal niets fatsoenlijks uit. Maar het ziet er toch goed uit dan! Dat ze iig hersteld :).

Kayabo; Super dat Zilver zo braaf was met oefenen!! Leuk dat er ook een fotograaf was haha. Ziet er fijn uit.

Jolynne; Gave foto die eerste van de show :D

Hier van de week Baby een keer gereden, ging fijn. Dag erop stonden vriendin en ik op te zadelen en toen werd ik weer weg gebeld ivm werk. Toen heeft vriendin haar gereden en wat sprongetjes gedaan. Vanmorgen nog even een rondje gedaan. Was wel even spannend, Baby en Krisje waren steeds aan het hinniken naar elkaar. Moest mezelf echt een schop onder mijn kont geven en haar bezig houden. Dacht die gaat dadelijk de lucht in of omdraaien maar ze was gewoon braaf :P. Moet dan ook niet zo onzeker gaan doen gewoon rijden.

Krisje zaterdag toch al opgehaald. Kan de komende 2 weken geen afspraak plannen, niet zo handig.
Eerst nog even voorgereden, toen redelijk snel de trailer op en thuis geen hulp dus alleen eraf. Ook dat ging prima gelukkig. Blij om weer bij haar vriendinnetjes te zijn!

:D
Afbeelding

Dit weekend heeft Bellatrix bij ons overnacht en vanmorgen voordat ze weer weg moest even wat plaatjes geschoten. Extra leuk dat Krisje er toch weer was!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

& Baby
Afbeelding

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 23:00

xApple; Wauw super zeg!! Jullie zijn een leuk stel :D. Top dat je ook voor het eerst gegaloppeerd hebt!

Bowo; Mooi dat paardlief weer braaf was. Idd wat de anderen zeggen, even waarschuwen en die tik geven als je dat normaal ook zou doen. Niet te voorzichtig zijn, dat voelen ze gauw zat aan.
Moet ik ook erg op letten bij mezelf haha. En mezelf af en toe een schop geven :P.

Melissa; Brave Ken met de trailer! Hihi, ze blijft onder het zadel dus toch nog wel wat proberen. Zal met de tijd inderdaad vast over gaan.
En ook braaf op het clubterrein, top! Heel fijn dat ze de spanning zo makkelijk laat afvloeien.
Filmpje uploaden bij youtube en dan linkje hier neer zetten? O:)

Nynkster; Oh damn…. Das schrikken!! Pff… hoe voel je je inmiddels?
Hopelijk knappen jullie beide snel op en heeft Lina niet al te veel schrik als jullie weer aan de slag gaan.

SBravour; Fijn dat de DA geweest is voor een scan! Balen dat het toch nog niet helemaal in orde is. Ik zou dan ook gaan voor zekerheid en er nog eens 8 weken aan plakken. Haasten heeft toch geen zin, haalt meestal niets fatsoenlijks uit. Maar het ziet er toch goed uit dan! Dat ze iig hersteld :).

Kayabo; Super dat Zilver zo braaf was met oefenen!! Leuk dat er ook een fotograaf was haha. Ziet er fijn uit.

Jolynne; Gave foto die eerste van de show :D

Hier van de week Baby een keer gereden, ging fijn. Dag erop stonden vriendin en ik op te zadelen en toen werd ik weer weg gebeld ivm werk. Toen heeft vriendin maar gereden en wat sprongetjes gedaan. Vanmorgen nog even een rondje gedaan. Was wel even spannend, Baby en Krisje waren steeds aan het hinniken naar elkaar. Moest haar echt bij de les houden maar ze bleef gelukkig braaf.

Krisje zaterdag toch al opgehaald. Kan de komende 2 weken geen afspraak plannen, niet zo handig.
Eerst nog even voorgereden, toen redelijk snel de trailer op en thuis geen hulp dus alleen eraf. Deed ze prima!
Nu weer lekker met haar vriendinnetjes in de wei.

:D
Afbeelding

Dit weekend heeft Bellatrix bij ons overnacht en vanmorgen even wat plaatjes geschoten voordat ze weer weg moest. Extra leuk dat Krisje er toch weer was!

Kabayo

Berichten: 13961
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 07:27

Wauw pattypaard. Wat een prachtige foto's zeg. En veel verschil tussen Kris en Baby. Baby is al veel meer volwassen dan Kris.
Mooie foto van het rijden ook!
Ja was zeker leuks dat er fotografen aanwezig waren. Dankje!

Jolynne ja echt wel :D In het begin was het wel echt hard werken ! Ze was zo druk/gespannen.
Gaaf dier zeg! <3 Echt hele ruime bewegingen voor zo'n kleintje :D Is het trouwens een hengst?

Dankje amado :D Mooie wagen zeg!

Nynke arme lina. Maar zo te zien word ze lekker verwend met voer :j

Bowo bedankt!!
Wauw super!! Komt allemaal wel goed :D

Ook bedankg melissa :D Ja dit was aan het eind hihi. Toen was de benzine al een beetje op
Fijn dat hij zo de trailer op loopt. Allemaal wat spannend lees ik maar toch een goede ervaring!


Aah spannend. Vandaag scannen of ze drachtig is!

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:55

Knap dier is Kriske, maar wat toont ze nog pup :P

Kabayo: hij is inderdaad hengst, we houden alleen maar hengsten aan. Hij zal in 2019 naar de Belgische en Nederlandse hengstenkeuring gaan. Hij kan enorm ruim bewegen, maar is dan ook half Welsh gefokt en niet zo superklein met z'n 104,5 cm.

En spannend, ik weet dat ik toen telkens de uren zat af te tellen voor te scannen haha. Hopelijk is ze netjes drachtig!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:03

@Amado: Oh mooie wagen zeg! Jammer dat hij te zwaar is. Ik zou dat risico niet nemen ook :n Je zit qua wagen liever wat lichter dan aan de zware kant dat is echt niet fijn.

@Jolyne; Nee Lars is al geruind op zijn 1e verjaardag :D Ik heb thuis nog 3 merries dus ik wilde geen enkele kans nemen :D
Wat een gave foto’s heb je geplaatst zeg ! Echt een showbinkie.

@Pattypaard: wat heerlijk! Lekker weer thuis! En wat een mooie rijfoto :) Die andere ook, ik vind haar ook jong ogen maar dan vooral haar koppie. Lijf valt opzich nog wel mee.

@Kabayo; Oh spannend !! Duimen :):)

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 12:02

Thanks allemaal voor de extra info!
Ik heb even gebrainstormd, te groot is de kar niet, Wito denkt wel te zwaar.
Degene die m verkoopt wilt hem vast houden tot september. Dus hebben we afgesproken dat ze eind augustus de kar naar Stal Hulkesteijn brengt, waar Amado dan al 2 weekjes voor de kar wordt beleerd. Dan ga ik samen met Wito hem ervoor zetten en kijken of de kar te zwaar is voor m. Zo niet, dan blijft de kar meteen en zo wel, dan neemt diegene hem weer mee :D
Ondertussen ga ik nog wel verder kijken, misschien kom ik nog een enkelspan tegen voor een leuk prijsje!

Kabayo

Berichten: 13961
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 07:17

Verstandig amado!

Jolynne o leuk! Ik zou anders inderdaad zeggen, op naar de hengstenkeuring er mee! Mooi dier is het

Zilver helaas niet drachtig. Gisteravond direct weggebracht want ze word vandaag weer gedekt. Zat alweer een groot ei. Afscheidsselfie haha
Afbeelding
Onze andere merrie was nog wel drachtig (laatste scan op 46 dagen)

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:50

Hé balen. Nou volgende keer beter misschien!

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:44

Hoi allemaal, ik ben er ook nog hoor!

Nynkster jeetje wat een naar avontuur met Lina! Het ging zo goed en nu dit. Hopelijk knappen jullie snel op allebei en zonde van je sulky maar gelukkig dat het niet heel ernstig lijkt te zijn met Lina.

Kabayo WAUW wat zien jullie er gaaf uit in vol tenue samen! Zilver gaat echt goed. Jammer dat ze nog niet drachtig is, maar de volgende ronde is in beeld dus hopelijk lukt het deze keer. Ik heb mijn merrie nog steeds niet laten insemineren, veel te druk gehad de afgelopen weken, maar de komende ronde gaan wij ervoor!

Pattypaard wat een stoere Krisje!! Zomaar netjes onder het zadel, super!!

En verder gaan jullie allemaal zo goed. Trailer oefenen, naar de clublessen, privelessen, wat heerlijk! Ik zag ook een hele mooie menwagen voorbij komen. Ziet er heel comfortabel uit!

Hier staat het allemaal nog een beetje stil nu. Gelukkig loopt Veronia weer helemaal goed, maar ik ben toch wat voorzichtig en laat haar nog even vakantie vieren. Ik heb er liever nog jaren plezier mee samen dan dat ik nu te snel weer begin. Het is me niet echt duidelijk geworden wat het nu was, zal toch wel zich verstapt hebben ergens mee. Ze is in ieder geval wel weer haar vrolijke zelf.

Afbeelding
Afbeelding

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 16:20

Leuk topic! Ik heb 12 weken geleden een onbeleerde 4 jarige gekocht en hij is ondertussen al 3 weken zadelmak stuk of 10 opgezeten en al 4x los 'gereden'. Ik heb het voorbereiden op 'een ruiter op de rug' samen met mijn zusje gedaan en de eerste 5x erop heb ik onder begeleiding gedaan en vanaf nu knutsel ik zelf verder. Ik had dan ook nooit verwacht dat ik zelf als eerste zelf op een paard zou stappen haha maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit! *\o/*

ellentjes
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-02-11
Woonplaats: Hoogkarspel

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:38

Hallo allemaal, ik wil me graag melden met mijn 3jarige FriesxTinker.
Ze is een ontzettend lieve merrie en kijkt nergens van op in de bak en op eigen erf. Ik heb haar nu een aantal maanden en nu we wat aan elkaar gewent zijn ben ik langzaam begonnen met longeren. Ik heb zelf echter alleen paarden gehad die al beleerd waren en deze is nog helemaal groen. Je kan er een longeerlijn aanklikken en stappen gaat nog, maar ze reageert weinig tot niet op hulpen. De zweep, stem, springen en zwaaien reageert ze allemaal niet op. Nu vroeg ik me af of jullie een methode(met instructeur) aanraden om grondwerk met haar te doen om dat zo meteen uit te bouwen naar longeren en rijden. Instructrices graag in de buurt van Hoorn/Enkhuizen.
of wat doen jullie om hulpen aan te leren.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:50

@Jolynne, gave foto's van de show!
@Pattypaard, brullende paarden zijn altijd fijn, maar gelukkig deed ze behalve brullen niets. Krisje ook weer thuis en lekker aan de slag, fijn! En ook hele gave foto's! Gewoon allemaal knappe paarden hier :D
@Kabayo, jammer, maar hopelijk volgende keer wel!
@Murosch, fijn dat ze weer goed loopt! En nog zo'n prachtig paard op de foto! Ik vind bij de eerste foto dat contrast tussen haar manen en vacht zo mooi!
@Nouklime, welkom! Gaaf dat je zelf voor het eerst op je paard hebt gezeten!
@ellentjes, ook welkom! Ik heb daar zelf niet echt ervaring mee, dus kan je helaas niet helpen.

Ik had vandaag wat onenigheid op het erf na het opstappen. Ik wilde even aandraven om te controleren of hij aan mijn been stond, nou niet dus. Dus hij kreeg een tik. Moest daarna alleen nog 2x een tik geven voordat ik echt reactie kreeg en daar was hij het niet mee eens, dus zijn kont ging eventjes demonstratief omhoog.
Daarna stond hij in de bak dus wel perfect aan mijn been, alleen in het begin iets teveel xD Toen was hij rennerig, onrustig met zijn hoofd, hele tijd van die galopkrabbeltjes tussendoor. Na een tijdje begon hij wel iets normaler te doen, maar tijdens en na de galop werd hij helemaal fijn. Eindelijk eens eem echt actief tempo, fijn in de aanleuning en gecontroleerd, perfect!
Ik moet toch maar eens wat vaker streng voor hem zijn, wordt hij wel beter van :P

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 19:54

Amado mooi karretje! Al heb ik er verder geen verstand van :P

Mooie foto's Jolynne!

Patty ja ik moest eerst het fimpje op de laptop krijgen, maar dat is inmiddels gelukt :P
Als ik van de week meer tijd heb zal ik m even uploaden
Weer lekker gereden met Baby, top!
Krisje ziet er goed uit, doet ze het braaf?

Kabayo wat jammer dat Zilver niet drachtig gescand is.. Hopen op nu meer geluk!

Murosch ik denk dat ik er overheen gelezen heb. Was Veronia niet zuiver?
Wat een heerlijk koppie heeft ze toch!

Welkom Nouklime, heb je een foto?

Ken zondag even gelongeerd en een balkje laten doen. Vond ze heeel erg leuk haha.
Morgen er weer even op

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:07

Hallooo! Ik lees hier alles altijd mee, maar merk dat het bijlezen me te veel tijd kost. Maar ik volg jullie allemaal wel mee.

Nu had ik wel een vraagje! Ik wil hier dan liever ook niet meer ego posten, aangezien ik niet bij lees. Maar vragen mag volgens mij wel? :-)

Hoe gaan jullie om met streken van jonge paarden? We zijn mijne terug beginnen op te pakken, maar soms durft ze hoofd naar beneden te doen om te willen bokken. Nu corrigeren we het gelijk en moet ze daarna gewoon gelijk doorlopen. Heeft hier iemand ervaring mee bij jonge paarden? Nu heb ik wel het gevoel dat ze het met wat corrigeren afleert, maar alle tips en suggesties zijn welkom!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:10

Hoe lang is nu onder het zadel K_m?
Weet je zeker dat het streken zijn, of is een mogelijkheid dat hij bijvoorbeeld uit zijn zadel is gegroeid?