Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:53

Ik merk aan Lars dat hij heel graag iets wil doen. Hij staat altijd vooraan het hek als ik een andere pak en staat zich overal mee te bemoeien en te kijken, overal aanzitten enz. Terwijl ze altijd buiten staan en zich in principe niet hoeft te vervelen zeg maar. Maar ik hield nu ook 1 per week aan. Ga wel richting de 2x per week maarja hoelang ben je nou bezig.. ik max 20 minuutjes al met al.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 11:00

Even bijlezen/reageren:

Nynkster: wat een koele pony dat hij zelfs geen reactie gaf op die trekker met koolrapen. TOP de complimentjes zijn zeker wel verdiend hij is niet alleen leuk maar ook knap kleurtje en zal ook een hoog aaibaarheidsfactor hebben :)

Ben benieuwd naar je tuig :)

Murosch ik ga je topic zeker eens bekijken :)

Kabayo jammer van de oogontsteking, wel leuk getraind hoor. En je hond is helemaal geweldig :D
Balans komt vanzelf ze zijn nog jong en vooral grotere paarden hebben het vaak wat moeilijker voor de balans te vinden aan de longe. Limo heeft op zich ook nog geen goede balans en verspringt geregeld van galop maar trekt dan op dat moment ook naar buiten toe. Vaak het punt wanneer hij het midden van de bak gaat passeren. Soms valt hij zelf terug naar draf en dan spoor ik extra aan om als hij dan twee galoppassen doet ik het commando draf geef. Dan reageert hij enorm snel.

xapple ik was limo 3 x per week aant trainen. De laatste weken deed ik max 2x per week wat.
Maar nu ik huiswerk heb gekregen móet ik hem trainen zo vaak ik kan anders gaat het trainingsproces echt héél langzaam gaan.
Het deken heb ik er gisteren in 10min (schat ik) opgekregen. Wel in de stal moeten doen omdat de bak bezet was. Maar toch de techniek kunnen uitvoeren:
Eerst met het deken bij hem gaan staan en bij een teken van ontspanning weg stappen (andere hoek van de stal) limo toonde erg veel interesse want kwam toen zelf naar me toe aan het deken ruiken.
Daarna de hals geaaid met het deken en weer wegstappen bij ontspanning.
Dan de schouder geraakt met deken en ook vooral aan zijn rechterkant gedaan ipv links. Toen schouder goed ging heb ik het deken op de schoft gelegd maar vastgehouden en dit 3x herhaald op dan het deken te laten liggen en stukje bij beetje uit te rollen.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:41

Ik 'train' die van mij ondertussen 4 tot 5 keer in de week, en dan afwisselend naar buiten of in de bak. Tegenwoordig vrijwel alleen maar stap werk in de bak aangezien deze nu echt te slecht is

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 14:01

Sbravour : dan is je deken nog best lang netjes gebleven :')

Art : Als hij zijn hooi aan de kant gooit voor het stro zou ik toch voor een andere bedekking kiezen.. Is het hooi wel van goede kwaliteit dat ie het misschien niet lekker vind? (ik doe even een gokje)
Een hele stal leegeten lijkt me niet echt goed voor ze.

Murosch : ja het is een echte kijker, maar ze kent het niet natuurlijk ook nog niet zo goed. Groningen is toch anders dan het mooie friesland :') Leuk topic! Zal hem straks eens goed doorkijken. Ze is er echt veel beter uit gaan zien!!!

xApple : Bedankt over het hoofdstel! Ben er zelf ook erg blij mee. En haar kleurtje ook <3 Van mij mag ze altijd wel zo blijven :')

Art : wat goed zeg!! Dat is al een hele verbetering *\o/*

Elina : Whoe knappe zilver zo in het donker!!! Met haar vieze drekpootjes :') :')
Ah vandaar dat ze de waterleiding kapot wilde maken {:)-:(
En lina is echt top braaf, zo maar weer even een stukje wandelen door het dorp, kent ze dat ook maar vast.

Art : ja een hoge aaibaarheidsfactor heeft ze zeker, maar ze houdt er niet van als mensen haar aaien :') Het is nogal een eenkennig paardje. Als anderen haar mee willen nemen ergens heen gaat ze echt geen kant op, tenzij ik er zelf bij loop, heel apart. Dus zijn genoeg mensen die even willen aaien maar ze gaat liever weg :x

Ik gebruik hier soms een vitaminespuit, gewoon simpel van de EJ. Wat ze nodig hebben houden ze binnen en de rest komt er gewoon via de achterkant weer uit. Lijkt me niet heel schadelijk voor ze. Doe het ook alleen als ik denk dat het nodig is. Lina heeft een beetje gehad toen ze er net kwam en eergisteren hebben ze beide gehad. Maar er gaat toch niet zoveel in zon pony.

Ik ''train'' echt spelenderwijs. Beetje wandelen fietsen en omtutten. Terwijl we niet heel veel doen leert ze genoeg, los staan op apart terrein zonder weg te lopen. Groot verkeer en andere situaties. En commando's als blijf, om, ho, stap, draf, galop etc. Denk dat ik vooral aan de commando's straks een groot voordeel heb. En aangezien mijn wagen er toch nog lang niet is heb ik geen haast. Moet eerst nog sparen :list:

Edit : fietsen duurde afgelopen week anderhalf uur en wandelen 3kwartier. Maar longeren enzo vaak maar 15/20 minuten op een rustig tempo dat we echt aan de hulpen werken

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 18:43

Waw dit topic gaat goed vooruit, ik kan met moeite volgen 8)7 hihi.

Floyd is inderdaad echt een énorm braaf paardje, ik besef dat ik het ferm met hem getroffen heb <3

Zilver is een knapperd, een Fries, daar zou ik ook wel voor kunnen vallen in mijn zoektocht naar een tweede paard :j

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 12:07

Afbeelding

Voor de eerste keer dr op! Hij was echt verbazingwekkend relaxed en het voelde ook heel normaal, alsof we het al jaren deden.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 14:54

Super, cera!!

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 16:01

Artflicious
Klopt inderdaad. Merk vooral in de grote bak in galop op de volte dat ze er moeite mee heeft. Ze gaat dan snel en plat door de bochten. Vandaag weer gelongeerd maar dat in de longeerbak. Dan zie ik totaal geen problemen met balans.

Cera ik vind dit persoonlijk veel. Wat doe je dan zoal? Wandelen en poetsen vallen bij mij niet onder training. Ik vind dat een jong paard of een paard dat beleerd gaat worden niet vaker dan 3 x per week iets moet doen. Komt zo veel op ze af.. wel gaaf dat je er op hebt gezeten!

Dankje ilsey. Ik zeg doen :D

Ik heb zilver vandaag 10 minuten gelongeerd met zadel. Expres met beugels naar beneden zodat ze went aan klopjes langs de buik. Nou boeide haar echt niks.

Ik ben zo blij hoe ze loopt. Los , door het lijf , kan strekken en onderzetten en zelfs het bekken al kantelen. Trots <3
Afbeelding

Los door het lijf , over de rug , fijn achterbeen
Afbeelding

Zo fijn ontspannen.
Afbeelding

Foto iets eerder , kanteld het bekken
Afbeelding

Mooi opwaarts
Afbeelding

Mooi galopje
Afbeelding

Wisseltje :))
Afbeelding

Stoer kind :wow:
Afbeelding

Daarna nog even gefietst. Ging super. Eerst de weg op en neer. Ging braaf!
Afbeelding
Afbeelding
Het ging zo goed dus doorgefietst langs huis de tunnel in (de ze normaal op eieren neemt luid snuivend) nu geen kik.. zo braaf. Na de tunnel zitten 2 veeroosters maar door de berm door een hekje kan je er langs. Ik fietste door en stuurde zilver door de berm. Ze snapte het direct. Daar waren 2 honden luid aan het blaffen en renden achter haar aan. Niet intressant :D nog een stukje doorgefietst toen omgedraaid. Kwam ineens een auto keihard de bocht omgescheurd op mijn weghelft!! Dan knijp je m wel even :o maar Zilver was niet bang. Dat verbaasde mij. Ik ben tevreden :)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:33

Kabayo met het trainen zijn we of 20 min bezig met grondwerk (wijken voor druk, paar pasjes schouder voor, longeren aan de enkele longe of balkjes draven) of een rondje wandelen/ fietsen van max 30 min.
Dus het lijkt veel, maar is niet heel belastend voor hem, hij kan ook zelf heeeel goed aangeven waar zn grenzen liggen en daar ga ik dan ook niet overheen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 19:51

Nynkster wel dan ben je zeker dat hij niet meegenomen kan worden door onbekenden :D.

Cera fijn dat je erop gezeten hebt. Maar zou het toch rustig aan houden, zijn blik is lastig te zien door die lichtflare maar vind zijn oog niet zo relaxed staan namelijk. Kijkt eerder wat bedrukt vind ik.
Harley mijn vorige pony was ook een makkelijk ponyke maar ja ik ben met hem ook te snel gegaan omdat hij alles maar toeliet. Tot hij op een bepaald moment begon te klieren en tegenwerken. Toen was de emmer overgelopen bij hem.

Kabayo, zilver doet het goed zeg. Leuke foto's weer :)

Ik heb er zojuist weer een heerlijke training opzitten. Geen les maar gewoon zelf getraind.
Deken afgedaan (en afgelaten want begint weer op een aantal plaatsen te scheuren), in de piste het leiden geoefend inclusief een drafje erbij.
Daarna aanraken met de zweep op hals schouders en rug. Dit steeds stapje voor stapje, bij ontspanning druk weghalen .
Daarna ben ik gaan zitten en Limo werd super relaxed, ging gapen, ogen werden erg zacht, hoofd op standje laag. En uiteindelijk begon hij weer met het leidkoord te spelen zo fijn om te zien hoe snel hij zich ontspant.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 20:53

Art voor jullie lijkt het misschien alles heel snel gaat, maar ik ben al heel lang met hem bezig, met zadeltje erop en hier aan wennen en er over heen hangen. En mijn paard geeft heel duidelijk aan naar wat hij fysiek en mentaal kan en daar luister ik altijd naar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:01

Cera_D schreef:
Art voor jullie lijkt het misschien alles heel snel gaat, maar ik ben al heel lang met hem bezig, met zadeltje erop en hier aan wennen en er over heen hangen. En mijn paard geeft heel duidelijk aan naar wat hij fysiek en mentaal kan en daar luister ik altijd naar.

Heb even de "history" teruggelezen. Was me namelijk ontgaan hoe oud hij was. Aangezien de meeste hier nog geen drie zijn ging ik er vanuit dat de jouwe dat ook nog niet was.

Maar qua uitleg doet het me denken aan draver Axford die mijn zus had. Is verkocht omdat hij te gevaarlijk was ook aanvallen in de piste etc. Ik kan je een foto tonen via pb.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:12

Oh ik had over de vraag gelezen hoe lang en hoe vaak we werken met onze paarden. Ik werk zo'n 2-4x per week met Floyd, tussen de 10 en 20 minuten meestal. Nooit lang dus, en eigenlijk heeft hij nog nooit aangegeven 'nu is het genoeg', dus ben blij dat ik nog nooit per ongeluk te lang gewerkt heb met hem. Hij is in september 3 jaar geworden. Wat we doen gaat van grondwerk/ in vrijheid werken tot longeren tot een korte sessie bovenop hem (dat laatste hebben we nog maar 2x gedaan).

Ik denk dat het ook per paard verschilt hé, als je paard aangeeft dat hij wel wat vaker wil werken, dan is daar niets mis mee denk ik? Ook al is dat niet de 'standaard dat geadviseerd wordt op die leeftijd' ofzo.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:13

@xApple, wat is ie braaf! :D
@Art_Ificious, fijn dat het zo goed ging!
@Braaf dat ze geen kik gaf bij dat groot verkeer! topper hoor!
@Murosch, zal je topic bekijken :)
@Kabayo, vervelend van dat oog! Fijn dat het longeren wel goed ging, en leuk die kunstjes van zilver en hond haha.
@Cera_D, wauw super zeg!!! Wat moet dat goed voelen :D
@Kabayo, wat loopt ze lekker! zucht.. friesjes <3
@Art_Ificious, fijn dat hij zich zo kan ontspannen!

Hoe zijn jullie begonnen met fietsen? :)) Dat lijkt me ook wel wat later met mijn gup. Maar weet nog van mijn oude verzorgpaard dat ze de fiets gewoon omver loopt als ze iets engs in de berm zag (en dat was als ik erop zat en een vriendin mee fietste :') )

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 21:17

Fietsen doe ik niet, mijn huidige paardje vind ik er niet stabiel genoeg voor. Zeker niet aangezien hij voor het minste al eens kan schrikken. Dit kan zelfs zijn eigen staart tegen zijn benen zijn.

Wandelen gaat wel goed en daarbij mag hij ook draven als ik het toelaat. Maar verder dan de boomgaard ben ik niet geraakt omdat hij blijkbaar toch niet zo verkeersmak is als mij gezegd werd. En voor méér kilometers moet ik een drukke baan oversteken.

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:12

Ik heb het hele topic met plezier doorgelezen!
Het lijkt me leuk om de vorderingen van Jaimy hier te delen, waardoor er voor mezelf ook een leuk overzicht van het beleerproces gaat ontstaan.

Ik zal beginnen met een kort overzichtje van haar gegeven:
Geboortedatum: 13-06-2015
Stamboek: NRPS
Vader: Arabisch volbloed
Moeder: Welsh NWR

Op 28 oktober 2015 kreeg ik onderstaande foto van een vriendin doorgestuurd, met de tekst: 'Kijk eens wat hier staat, het perfecte veulen voor jou!'
Dit terwijl ik na het onverwachte overlijden van mijn arabier in september helemaal geen nieuw paard meer wilde. Maar door deze foto begon het toch wel te kriebelen en op 30 oktober 2015 ben ik kennis met haar gaan maken.

Afbeelding

Tijdens onze eerste ontmoeting ben ik uiteraard op slag verliefd geworden. <3
En heb ik haar gekocht onder de voorwaarde dat ze een klinische keuring goed moest doorstaan.
Op 4 november werd ze goedgekeurd en was ze officieel van mij.
Ze was 4,5 maand oud en stond nog bij haar moeder. Ik heb toen met de fokker afgesproken dat ik haar bij hem liet staan tot het voorjaar.

Afbeelding

In de kerstvakantie - toen ze 6 maanden oud was- is ze met 5 andere veulens tegelijk gespeend en zijn ze samen gezet in een groepsstal.
In die tijd is de hoefsmid geweest en ook de dierenarts voor enting en mestonderzoek.
Zelf kwam ik twee keer per week om haar te poetsen, hoefjes te krabben en kleine stukjes op het terrein te wandelen. Dit ging in het begin niet ze makkelijk allemaal, ze stond graag op haar achterste 2 benen :+

Op 1 april 2016 hebben we haar naar huis gehaald, wat vond ik dat spannend, mijn kleine spookje alleen in de trailer! Maar gelukkig ging alles goed en bij thuiskomst haar in de bak losgelaten en kennis laten maken met ons ander paard Dana, dit verliep ook gelijk goed.

Afbeelding

Daarna op stal gezet, voor haar de eerste keer dat ze alleen stond, maar dit vond ze gelukkig helemaal niet spannend.

Afbeelding

De eerste paar weken heeft ze samen met Dana apart op de wei gestaan, want de kudde was voor haar nog te spannend.

Afbeelding

Na een aantal weken hebben we het nogmaals in de kudde geprobeerd en dit was geen probleem, want Dana beschermt haar, alsof het haar eigen veulen is.

Afbeelding

Zo, de inleiding is nog een heel verhaal geworden :o
In een andere post zal ik binnenkort het vervolg van 2016 posten, daarna het vervolg van 2017 en dan komen we uiteindelijk hopelijk bij het echte beleerproces van 2018 uit. *\o/*

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:35

Wat een knappe verschijning :wow:
Vos EN vier witte hoge benen met een leuke bles, het perfecte plaatje dat ik voor ogen heb. Heb jij geluk dat ik die nooit heb zien staan :D

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 17:47

Dankje Art! Je begrijpt dat ik op slag verliefd was

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:58

Stelvio, dat begrijp ik maar al te goed :D

Vandaag weer lekker getraind op het désensibiliseren.

Beeldmateriaal gemaakt.
Hier een voorproefje (met gsm vanaf camera gefilmd) originele volgt snel.



Na het trainen los in de bak gelaten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in de stal lekkere (lauwwarme) slobber gegeven. Eerste keer dat hij dat kreeg en hij vond het erg lekker :D

Afbeelding

Halster uitgedaan want die werd vies.
Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:28

Ook hier vind ik weer dat je lang hoge druk houdt, zonder genoeg druk-weg beloningen. Maar ik weet niet of je open staat voor tips.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:36

SBravour schreef:
Ook hier vind ik weer dat je lang hoge druk houdt, zonder genoeg druk-weg beloningen. Maar ik weet niet of je open staat voor tips.

Tips mogen zeker.
Ik mag eigenlijk limo niet blijven aankijken maar dan merk ik gewoon niet wanneer hij zich ietske ontspant.
Ik doe mijn best maar heb hier pas 2 lessen in gehad. Ben gewoon aant oefenen :)

Heb het filmpje naar mijn lesgever gestuurd en gevraagd op welke momenten ik de druk eerder mocht weghalen. Kan er alleen maar van bijleren ;)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:31

Super dat je er les in krijgt en inderdaad ter controle de filmpjes doorstuurt. Zij zal je dan vast tips gaan geven!

Persoonlijk vind ik het namelijk niet de juiste manier om te beginnen op een redelijk gevoelig deel van een paard, het hoofd, en dan ook nog tussen de ogen waar ze niet zien. Daar haal je nog wel goed de druk weg als hij stil staat.
Daarna ga je verder op het lichaam, hier zie ik dat je niet de druk weg haalt als hij weer stil staat nadat hij de druk probeert te ontwijken. (Wat uiteraard geen vreemde reactie is van hem, want dit kan hij als eng ervaren)

Vervolgens zie ik dat hij veel spanning opbouwt terwijl je verder gaat met aanraken op zijn rechter kant. Dan ga je redelijk abrupt verder op de linkerhelft, terwijl hij naar mijn inzien nog veel spanning in zijn lijf heeft.

Oefeningen als hoofd laag kunnen ook waardevol zijn in dit soort trainingen.

Dit is hoe ik het zie, pik er wat van mee als je er dingen in herkent of ergens mee eens bent. :) Mensen die het er niet mee eens zijn mogen gerust opbouwende kritiek geven wat mij betreft!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:42

Ik ben het wel met Sbravour eens ja. Maar ik merk dat jouw manier van trainen/oefenen heel anders is dan de mijne en dat is prima natuurlijk dus ik heb verder niet echt tips voor je verder. Fijn dat het voor jouw gevoel goed ging.

Lars was gisteravond ontsnapt :roll: Hij was met zijn voorbenen over de stang van de mestkar gegaan en kon daarna niet meer terug. Hij heeft echt heel lang daar gestaan.. Sukkel.. Gelukkig kon ik hem zelf makkelijk eruit halen en is hij geen paniekerig paard. :o Voortaan ook maar een ketting om het hek.

Heb met mijn 4 jarige weer een wedstrijd gehad gisteren en poe die was heet!! De hele tijd knijpen en willen rennen. Was echt lastig te beteugelen voor de sulky :+ Wel weer winst gereden 2x maar de vaardigheid was een soort rodeo rondje ~~}>

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:16

Ik snap je onderbouwing Sbravour.
Ik moet zelf nog iets sneller nadenken wanneer de druk weg mag gehaald worden. Ok bij stilstaan, maar als hij bij aanraken gespannen blijft en ik de druk weghaal leert hij juist dat bij spanning de druk weg gaat. Allé zo zie ik het.

Het is tevens maar een stukje van het originele filmpje. Ik ben zeker niet zomaar op zijn hoofd begonnen ;)

Morgen herhaal ik deze training maar met een zadeldekje. Dat is toch meer een object waar hij veel mee te maken gaat krijgen.

Ik ben tevens blij met hoe hij zich gedraagt. Hij rent niet meer paniekerig weg. Dat zegt al veel Voor mij.

Xapple, was je aant uitmesten met de mestkar voor de opening of hoe moet ik me dat inbeelden?

Toch fijn dat je alsnog twee x winst gereden hebt met je vierjarige :)

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 14:05

Art_ Timing is heel belangrijk, dus bij het kleinste beetje ontspanning van je paard, de druk eraf halen. Misschien heb je er wat aan om filmpjes te kijken op youtube van b.v. Tristan Tucker, zo ga je misschien sneller de kleine signalen herkennen.