Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:55

Hier ook zadelkamer. Deurtje heb ik voor extra licht juist altijd open. :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:04

Als je de voorbuis openlaat en je hebt geen zadelkamer is het gevaarlijk bij een 1,5 vooral.
Als je ooit een paard door het deurtje naar buiten hebt zien gaan....

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:27

Murosch heerlijk dat je straks ook naar buiten kan als het trailerladen wat gewoner wordt!
Weer lekker gereden, mooie plaatjes zo bij de ondergaande zon!

Sanne fijn dat de spanning er wat uit lijkt te gaan!

Murosch ideaal dat je vaak mensen om je heen hebt die even foto's willen maken!

Paljaslaura ook mooi stappen vooruit aan het maken, super!

Sbravour dat is ook zeker een optie. Alleen ben ik bang in dit geval dat ze me dan voor er weer uit was gekomen :P Ze was even geschrokken waardoor ze zo onbenullig erop ging. Terugweg niks aan de hand, ging het gewoon weer prima
De stang voor het eerst erachter, ze lijkt niet zo onder de indruk ervan haha
Lekker dat je zo weer kan opstappen na even vrij!

Mirjam lekker aan het bouwen, gaaf!
Heerlijk dat ze toch zo braaf doorliep ondanks dat er zoveel om haar heen gebeurde

Ziet er fijn uit Sannee!

Jacqi leuk! ik ben er ook morgen, mooi dichtbij voor mij en altijd een leuk uitje!
Heerlijk buitenrijden met dit weer

Aplle wat schrikken zeg.. Gaat het inmiddels weer wat beter met Gaya?
Lars kaal morgen, spannend!

KM een hele nuttige les gehad dus, top!

Nek/schouder gaat nog niet zo heel fijn helaas. Ken gisteren even gelongeerd, die was lekker vrolijk. De ander net even weer gereden, dat ging opzich prima maar nu na de tijd zeurt het weer veel meer. Denk dat het maandag toch maar even fysio bellen wordt.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:33

paljaslaura nou dat klinkt ook prima op die manier aansingelen. Gelukkig deed het hem al minder nu!

SBravour balen dat je BB nog niet klaar is, hoe lang duurt dat dan denk je? Wel super dat ze zo braaf is. Ze verleren eigenlijk niks he?

xSannee haha nou misschien voelt iemand zich geroepen als je de camera er uitnodigend neerlegd :P

mirjamalvaro zo, goed bezig! Binnenruimte.. als in binnebak? Die verbouwing telt ook als schriktraining dus :). Bomproof paard aan het kweken?

xSannee wauw dat ziet er erg gaaf uit.

jacqii jazeker genoten van het mooie weer! Morgen ook nog een mooie dag te gaan.

xApple oh bah! Hoe gaat het nu met mini? Hier vorig weekend ook bingo met koliek. Onze pony had een zware koliekaanval en we hebben enorm veel geluk gehad dat ze er nog is. De dierenarts zag het negatief in en volgens hem was het kwartje echt met geluk de goede kant op gevallen. Hij dacht dat ze een slag in haar dunne darm had.

k_m lessen zijn er om van te leren. Die hoeven zeker niet perfect te gaan en juist de dingen waar je tegenaan kunt lopen in je eigen training zijn fijn om in een les te behandelen. Ik snap dat het rot voelt en dat je graag wilt laten zien wat jullie wel kunnen, maar dit soort lessen zijn vaak juist het leerzaamste is mijn idee.

Melissa misschien toch beter nog even geduld hebben en niet teveel belasten. Verstandig om even langs de huisarts te gaan ermee, klinkt niet helemaal oké.

Ik heb vanavond weer gereden. Ik weet niet zo goed hoe ik het vond gaan. Ze is de laatste paar keer een beetje aan het modderen (tegen mijn been) in het begin. Daarna gaat het dan weer goed. Ik heb wel het idee dat ze meer (actiever) begint te lopen en denk dat op de foto's ook wat terug te zien.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zondag hebben we weer les. Ik kijk ernaar uit. Even weer checken of we nog goed bezig zijn of niet.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:34

Melissa au niet fijn :(:)

Murosch het ziet er zo op foto wel fijn uit.

Binnenruimte word maar 12 bij 12m dus niet echt binnenbak, ze hebben hier keuze tussen binnenpaddock, buitenpaddock en weide en kunnen gehele dag rond lopen. :)

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:40

Nee om te rijden dan niet. Maar wel heerlijk dat ze bij weer of geen weer hun benen kunnen strekken!

Vandaag een rustdagje hier. De paarden genoten nog even op de wei, zal een van de laatste keren zijn voorlopig aangezien de natte tijd weer gaat aanbreken. Morgenvroeg op tijd les, ik heb er zin in!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 07:50

Succes straks met je les! Heerlijk weer om te lessen. Niet te warm.

Over de bbp, eerst krijg ik nog wen testmodel, die heb ik net binnen gekregen! Daar gaan we dis nog even mee testen en dan krijgt ze haar eigen hoop ik!

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 14:08

De les ging fijn! Ik heb goede handvatten gekregen. Veroon is nu een tijdje onder het zadel en ik ben wat bezig met het proces dat ik eerder vertelde. Wat meer zelf gaan rijden en haar aansturen ipv meeliften. En dat maakt dat ze af en toe even wat feller op mij reageert (als ik been geef wil ik dat ze meer voorwaarts gaat. Nu krijg ik soms een reactie waarin ze naar mijn been trapt dan). Eigenlijk zet ik haar nu iets meer aan het werk en dat geeft een reactie van haar. Eenmaal met de handvatten aan de slag, liep ze heel fijn! Dit moet ik nu zelf zo doorzetten. Na het rijden nog weer met de trailer geoefend. Nou.. ze liep er zo in! Tot 3 keer toe zelfs. Ik heb het nu ook zelf gedaan en dat ging ook goed. één keer de klep dicht gehad en de andere twee keer open gelaten. Ze bleef er keurig in staan tot we haar achteruit lieten lopen, netjes voetje voor voetje er weer vanaf. Ik ben dik tevreden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 15:42

Super zeg Murosch!

Hier wedstrijd gehad met de 4 jarige, hoop nieuwe indrukken opgedaan. Binnenbakken, omroeper, kantine. Maar ze deed het super goed!
Afbeelding
Kijk dat achterbeentje :D

Afbeelding

Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 17:02

Top murosh, fijn dat je nu door durft te pakken. Die fase komen we allemaal tegen eens een keertje.

Jij gaat hard mirjam! Volgensmij ben jij het verst in je opleiding van dit topic :)

Vandaag in de wei gereden met mijn vriendinnetje. Ook weer een nieuw testzadel, bij deze kan ik de singelstoten verplaatsen. Echt top want nu schuift hij niet meer naar achteren :) Kunnen we die voor haar gaan bestellen binnenkort. Nog een paar keer voor de zekerheid met deze rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na afloop wilde ze niet terug naar voren toe, op zo een moment moet ik ook helaas even duidelijk zeggen we gaan terug naar huis. Gelukkig was 1x zeggen voldoende. Ik wil geen paard die zelf wel even gaat bedenken dat ze nog even wilt blijven ;) Voorderest super braaf, ook klein stukje gedraafd.

Over een tijdje gaan ze meteen akkoord met jou vraag. Zelfde waar murosh dus over had :)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 17:05

Dat is wel fijn SBravoure, en even streng geweest.

Dit is met pony die ik vorig jaar zadelmak gemaakt heb.
Met Kyara ben ik nog niet verder dan stap, draf, galop en beeetje sturen. Die longeer ik ook nog voor ik erop ga. :P

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:24

Murosch ik ben helaas niet zo goed in rustig aan doen :')
VInd de beelden er wel fijn uitzien! Maar even een iets mindere periode is ook logisch natuurlijk

Mirjam wat lekker dat de paarden zo kunnen kiezen waar ze willen staan!

Murosch een heerlijk productief en fijne dag gehad dus met Veroon! Super!!

Mirjam blijf het een enorm leuke pony vinden! Weer mooi veel geleerd, super!

Sbravour mooi dat de BB goed beviel, fijn dat je die eerst zo een paar keer kan testen voor je m zelf besteld!

Hier vandaag ook een paard welke niet helemaal fijn aan het been was, dus net als Muroch en Sbravour even moeten doorpakken. Ze springt links nog vrij vaak verkeerd aan, ze moet dan direct van mij terug en dan springen we opnieuw aan. Volgens mij was ze even gefrusteerd, steeds als we net in galop zaten even op het been afreageren. Niet echt bokken of slaan maar echt van die hupjes. Even een keer laten weten dat het niet de bedoeling was en toen ging ze ook netjes voorwaarts.
Blijft leuk die jonge paarden :D

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:20

Wat toevallig dat jullie ook net in zo'n situatie kwamen Melissa en SBravour. Het zal er inderdaad bij horen. Maakt het ook weer mooi als je samen zulke hobbeltjes overwint.

Fijn dat je een passende bb hebt gevonden nu SBravour.

Ik heb weer een topicje gemaakt van onze afgelopen maand: [RIJ-ITP] knappe Groninger Veronia weer eens

Het is toch leuk om zo een beetje terug te zien wat je zoal weer hebt geleerd vind ik. We hebben al best stapjes gezet dit jaar.

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:40

Murosch; gaaf zo'n leerzame les! Klinkt goed!

Mirjamalvaro; gaaf, ziet er stoer uit! Wat een tof jasje heb je!

Hier vandaag naast m'n eigen puppy ook het puppypaard van m'n stalgenootje meegenomen. Beginnetje maken met het grondwerk. Altijd leuk om te zien hoe ze dat oppakken *D

En natuurlijk ook weer met m'n eigen vriendinnetje bezig gewerst. Na het grondwerk nog vanaf het krukje er lekker overheen hangen. Ze stond er lekker bij te chillen haha.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:26

Lekker bezig zo Sanne :D

Ik eindelijk weer eens op dat rode monster geklommen. Ze had het er even moeilijk mee dat ze voorwaarts moest denken, kwam zelfs een bokje uit. :')
Maar uiteindelijk hele fijne voorwaartse stukken. En ook door de "enge" hoek gereden. :D

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:03

Murosch inderdaad toevallig dat we alle 3 even in zo'n zelfde situatie zitten. Zullen inderdaad periodes zijn en net wat je zegt, daar zijn ze ook jong voor


Sanne lekker dat je zo relaxt met m bezig kan!

Mirjam fijn dat je weer lekker kon rondsturen op een kleine bok na!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:50

Nouklime; Dankje! Dat doen veel mensen wel inderdaad. Als ze goed (en niet te lang) gebruikt worden kan je er zeker wat mee oplossen maar daar moet je dan wel mee bezig blijven.
Haha ik wou eerder ook geen bruine standaard merrie die nog vrij groen was maar daar kwam ik toen ook mee thuis :'). En nu was ik niet eens op zoek naar een paard en toen ineens had ik er 2 en ook nog aan huis :+ (+ 1 jaarling van een vriendin hier lopen)
Zitten al hele mooie stukken bij op je filmpje! Knap dier :D. Fijn te zien ook dat je ook duidelijk ruimte geeft met je binnenhand op de goede momenten.

xSannee; Dankje! Ja vergelijkingen zijn leuk he haha. Inderdaad dat samen maakt zo’n groot verschil!
Leuk filmpje om te zien. Heel leuk om zoiets later te vergelijken.
Wat leuk dat je ook mag grondwerken met het paard van je stalgenootje.

K_m; Dankje! Ow oke ja dat is niet handig inderdaad. Ik zou haar denk ik ook niet terug nemen naar draf maar in galop voorwaarts rijden en daarna terug naar draf en weer in galop aanspringen. Denk dat dat het beste werkt maar dat kan goed per paard/combinatie anders zijn.
Ziet er al wat voorwaartser uit op de film!
Als er allemaal dingen fout gaan in je les dan juist denken dat het goed is! Juist voor die dingen heb je les toch!
Ik zou voor de 2e lesgever met een vrijere kijk gaan die het jou ook gewoon duidelijk uitlegt en laat merken/voelen. Daar heb je het meeste aan.
Touw rond de nek en buitenhand meer aan houden volg ik niet helemaal. Denk dan weer niet dat daar de oplossing in zit.

Melissa_93; Ow jeetje! Dat doet zeer… Misschien toch wel verstandig om even niet naar de les te gaan. Auw! Nog veel last er van?
Even naar de fysio is wellicht ook niet onverstandig dan inderdaad. Kan ook gewoon even tijd geven zijn. Lijf heeft natuurlijk een flinke optater gehad.
Jij ook al even een aanpakmomentje gehad. Fijn dat ze er goed op reageerde!

Murosch; Toffe foto van die zonsondergang!
Jij heb maar geluk met je verzorgsters haha.
Als ze zo aanmodderig op je been is zou ik haar eens flink vooruit schoppen. Reageren en direct :P
Fijn dat de les goed ging en je verder kan met de handvaten! Super! Fijn ook dat ze makkelijk de trailer op liep.

xApple; Oei, koliek altijd vervelend! Inmiddels weer alles rustig en rustig gebleven?
Scheren gelukt?

Hier een druk weekje gehad. Zelf goed bezig met de flexchair en fysio. Mijn bekken stond aan een kant gekanteld/verwrongen. Voorkant links stond lager, achterkant links hoger. Geen wonder dat die voltes linksom lastiger gingen. Waarschijnlijk nog van toen Baby op me is gaan staan bij mijn val toen. Maar dat gaat al een stuk beter!
Dinsdag met Baby gesprongen. Wat losse hindernisjes en een lijntje. Daarna Krisje nog gereden, had er fijne dingen bij. Vriendin van een vriendin die tijdelijk bij ons woont was op vakantie gekomen en is fotograaf. Die heeft wat mooie kiekjes gemaakt ondertussen, ben heel benieuwd! :D
Rest van de week heeft Krisje weer vrij gehad. Morgen mag ze weer aan de bak en vrijdag willen we met haar naar een andere locatie gaan. Had via fb een les gewonnen bij een amazone hier in de buurt, dat gaan we volgende week maandag doen. Spannend!

Woensdagavond met Baby naar een groot concours hier in de buurt geweest. Van een rustige losrijbak door een donker smal halletje naar een mega grote binnenbaan met ring en veel planten en potjes en dingen en een tribune met eetkraampjes e.d. Daarom wou ik er graag heen, mega veel te zien!
Baby kreeg er toch wel wat spanning op maar 1 x been en ze liep gewoon braaf de ring rond! Proef was wel echt bagger, ze ging nogal in haar houdinkje lopen en ik kreeg haar er niet uit. Maar goed, ervaring er bij, ze was braaf en fijne tips van de jury gehad! Waren 5e met 182,5 en 189 (2 jurys).
Vrijdag even kort losgewerkt en zaterdag hadden we een selectiewedstrijd… iets te veel bezig geweest met doorbuigen en balkjes :+.
Ze liep me zo net na een wending al wijkend over het hekje… oeps! Net een tikkeltje te veel binnenbeen... Uitgesloten dus. De mensen daar besloten dat het aan het springzadel lag :)).
Mochten de proef wel af rijden en de jury heeft de proefonderdelen toch afgepunt zodat we weten waar we zouden staan. Zou op +/- 190/194 uitgekomen zijn en dan zouden we 6e geweest zijn. Balen! Maarja, niks meer aan te doen en ze deed het heel braaf!
Dit was wel heel veel weg zo maar kwam helaas net zo uit. Morgen thuis springles :D En dan even rustig aan en hopelijk binnenkort een keer naar buiten.

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:18

Wowww jij bent al ver met baby!

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:06

Sorry dat ik kom binnenvallen want ik hoor eigenlijk in het volgende topic : paarden die in 2019 beleerd gaan worden.
Maar ik heb een veulen van 29/06/2016. Ze kent al wat grondwerk en het vrijspringen.
Nu wil ik graag ze het beginselen van longeren aanleren. Ze heeft 1x een hoofdstel in gehad en heb ze al aan de longe laten lopen in de piste aan het halster. Alles duurt maar 5 minuten lang.
Nu is mijn vraag, vanaf wanneer zou ik ze aan het bit longeren? Vanaf wanneer kan ik ze het effectieve longeren aanleren? Dus met commando's stap - draf -galop?
Ze staat thuis dus komt dagelijks in de hand, maar ik wil ze natuurlijk niet overhaasten. Vandaar mijn vragen :-)

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:23

Hifive; ik weet dat de meningen hier nog wel eens over verschillen maar ik vind persoonlijk 2.5 jaar te jong om echt te longeren. Die voltes zijn best belastend.
Dus ik kan je niet helpen met je vraag; of eigenlijk... mijn antwoord zou zijn; niet *D


Pattypaard; wauw wat goed bezig zeg! Knap hoor met die jonkies!!

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:45

Dankje Pattypaard! vind paardrijden mega lastig dus altijd blij met positieve reacties!

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:51

@highfive ik deel de mening van Sanne. Je wilt nog jaren plezier van je paard hebben lekker laten staan tot ze zeker 3 is en dan beginnen met het opleiden ze is dagelijks in de hand geef je aan dus het zal geen probleem zijn gok ik.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:37

Oké :-) Ik weet zelf niet zo goed wat de leeftijden zijn om te beginnen met bepaalde zaken :-)

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:41

Ben wel vanaf 2 jaar echt begonnen met dingen op de rug gooien. Dekens, shabrakken etc.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:49

Dat heb ik ook al gedaan. Alles behalve het zadel, dat vind ik persoonlijk nog wat te zwaar wegen