Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:14

xApple schreef:
Hartstikke leuk dat jullie hier je verhaal neerzetten maar we lezen elkaars post bij en reageren daar dan even op ;)


Ben net weer actief in dit topic, en er gaat meer komen. Maar heb dus heel veel bij te lezen, ga later meer reageren ;)

Was niet egoïstisch bedoeld dat ik niet persoonlijk had gereageerd op de andere verhalen. Maar bij deze excuses als het zo overkwam.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:21

Mirjam : wat een pech zeg! Gelukkig is het ook niet echt rij-weer

Bowo : jij ook al! gaat weer lekker hier mensen!

Odenxia : Dat kan idd, maar als ik hem verder naar achter leg schuift hij vanzelf weer naar voren bij de schoft, mede door haar hollands welvaard buikje. Maar denk dat het ook snel vertekent op een kleine pony met weinig schoft

Apple : Bedankt voor het compliment! Wat fijn zeg dat rissa zon coole kikker is, daar ga je vast veel plezier van krijgen ook! Lars ook met zn lieve hoofd even de ''stoere'' bink uithangen, toch handig dat hij wel over te halen was! En gaya, wat moet ik er nou van zeggen.... <3 <3 <3 <3

Ellentjes : Welkom & leuk paardje!

Jennanne : Ook welkom! Is er een reden dat je met touwhalster rijdt? Ik zou denk ik toch eerder kiezen voor een bitloos hoofdstel, die zitten was vaster om de neus en ik denk dat je dan ook wat duidelijker overkomt

En inderdaad, bijlezen is wel net zo leuk voor iedereen. Mocht je er lang uit liggen probeer dan in ieder geval 1 a 2 paginas te reageren, vaak is dat niet heel veel en dan ''ego'' je ook niet zo door

______________________________

Ik was vandaag eigenlijk ontzettend moe en had niet zoveel zin om wat te doen. Maar lina toch meegenomen en gelongeerd en dat ging na flink inlopen ( :') ) eigenlijk best wel goed! Ik vind het lastig om wat balans te vinden tussen wanneer ze te hard gaat, te langzaam (waardoor ze niet in eigen pas loopt) of gewoon goed loopt. Moeilijk daar wat balans in te vinden, maar denk dat het ook wel beter zal gaan als ze achter meer kracht heeft.



Ze kan wel heel goed stappen 8-)
Afbeelding

Zo zit de longeersingel @Odenxia
Afbeelding

Even lekker draven
Afbeelding

En toen we klaar waren even lekker bakje voer leeg kauwen, met de daarbij behorende houding
Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:20

Van mij mag lina een tandje rustiger, kan ze mooier haar passen afmaken. Maar zie zeker verbetering in haar lopen al

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:40

Nynkster schreef:
Mirjam : wat een pech zeg! Gelukkig is het ook niet echt rij-weer

Bowo : jij ook al! gaat weer lekker hier mensen!

Odenxia : Dat kan idd, maar als ik hem verder naar achter leg schuift hij vanzelf weer naar voren bij de schoft, mede door haar hollands welvaard buikje. Maar denk dat het ook snel vertekent op een kleine pony met weinig schoft

Apple : Bedankt voor het compliment! Wat fijn zeg dat rissa zon coole kikker is, daar ga je vast veel plezier van krijgen ook! Lars ook met zn lieve hoofd even de ''stoere'' bink uithangen, toch handig dat hij wel over te halen was! En gaya, wat moet ik er nou van zeggen.... <3 <3 <3 <3

Ellentjes : Welkom & leuk paardje!

Jennanne : Ook welkom! Is er een reden dat je met touwhalster rijdt? Ik zou denk ik toch eerder kiezen voor een bitloos hoofdstel, die zitten was vaster om de neus en ik denk dat je dan ook wat duidelijker overkomt

En inderdaad, bijlezen is wel net zo leuk voor iedereen. Mocht je er lang uit liggen probeer dan in ieder geval 1 a 2 paginas te reageren, vaak is dat niet heel veel en dan ''ego'' je ook niet zo door

______________________________

Ik was vandaag eigenlijk ontzettend moe en had niet zoveel zin om wat te doen. Maar lina toch meegenomen en gelongeerd en dat ging na flink inlopen ( :') ) eigenlijk best wel goed! Ik vind het lastig om wat balans te vinden tussen wanneer ze te hard gaat, te langzaam (waardoor ze niet in eigen pas loopt) of gewoon goed loopt. Moeilijk daar wat balans in te vinden, maar denk dat het ook wel beter zal gaan als ze achter meer kracht heeft.

[ Video ]

Ze kan wel heel goed stappen 8-)
[ [url=m/RIceV2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo zit de longeersingel @Odenxia
[ [url=m/9Y9hhU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even lekker draven
[ [url=m/jG8cl6.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toen we klaar waren even lekker bakje voer leeg kauwen, met de daarbij behorende houding
[ [url=m/mmCC5E.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dankjewel! Ja, was voor grondwerk en de overstap naar op de rug zitten. Zodat het voor haar duidelijk is dat wat ik vanaf de grond vraag hetzelfde is als wanneer ik op de rug zit. Maar voor het echte rijwerk ga ik wel met een hoofdstel werken, dat is wat duidelijker en gedetailleerder zoals jij ook zegt :)

Ziet er goed uit bij jou trouwens. Al heel erg ontspannen zo voor de tweede keer!

@ellentjes, tof! Je hebt haar al wel aan een bit laten wennen zie ik? Maar nog niet gereden? Hoe bouw je dat op? Gewoon interesse hoor, misschien dat ik er wat van kan leren :)

@xApple leuk, die bellenblaas! Je maakt er een vrolijke schriktraining van met al die kleurtjes haha! Ziet er lekker ontspannen uit ook

@bowo, dat is balen. Hopelijk geneest het goed/snel!

@mirjamalvado, ook balen. Aan de andere kant niet erg met deze hitte om even minder te kunnen trainen...

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 22:15

@SBravour, wat een heerlijk moment dat je er zo op kunt stappen!
@Nouklime, jullie gaan hard vooruit! Klinkt als een fijn meewerkend paard!
@RoyceMack, een buitenritje is altijd leuk!
@Nynkster, leuke foto's!
Lina ziet er inderdaad redelijk gehaast uit. Ik denk dat ze haar pas wat mooier of zou maken als ze een iets lager tempo heeft. Maar ik ben dan wel een groot, wat trager paard gewend dan die kleine pony'tjes :P
@odenxia, 20min is hier ook vaak zat. 1x in de week rijd ik meestal wat langer, maar verder doe ik ook zoiets. Op deze leeftijd hoeft het allemaal niet zo lang, sowieso geldt beter 10min goed bezig dan een uur kwakkelen, maar voor jonge paarden vind ik sowieso de ervaring belangrijker dan keihard werken en ze vol gooien met nieuwe informatie.
@Apple, altijd leuk om te zien hoe ze reageren op enge dingen! Goed zo te horen!
@ellentjes, leuk paard, gaat goed zo te horen
@Jenanne, pakt ze goed op zo te zien! Lekker zo doorgaan


De zwelling is al wel minder, maar helaas nog niet weg. In de wei rent hij wel lekker rond, dus denk niet dat hij er erg veel last van heeft.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:19

Ja tempo is inderdaad een puntje, ze ontzettend snel opgefokt bijvoorbeeld en dan kan het zo een tijd duren voordat ze rustig is. Als ze dan weer te langzaam draaft sukkelt ze weer, dus dat is even weer de tussenweg vinden :=

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:24

Nynkster dank je wel, ja ze geeft heel veel vertrouwen en voelt echt fijn aan. Ik ben er zo blij mee!

SBravour wat leuk joh!!! Stoer van je. En wat ga je nu doen, is je paard zover beter dat je echt kan gaan beleren nu? Zou mooi zijn :)

odenxia dat is ook een mooi moment! Fijn dat het goed ging.

nouklime wauw dat ziet er goed uit zeg!! Jullie gaan heel netjes

RoyceMack ook een mijlpaaltje, eerste buitenritje. Super!

haha Nynkster Lina ziet er rond en gezond uit! En dat veulentje <3

Odenxia hoe oud was de jouwe nog maar? Ik wil ook graag eens les met mijn jonkie, om even vanaf de grond wat controle te hebben op hoe we bezig zijn, maar een half uur is wel minimum wat ze dan moet kunnen lopen en dat vind ik voor haar nog te lang nu.

Longeren ziet er keurig uit Nynkster. Gezellig zo even samen ook :)

mirjamalvaro verdikke dat is niet leuk. Hopelijk zakt het snel af.

En Bowo ook al? Dat is wel pech hebben. Beterschap ermee.

xApple nou toch dapper hoor van Larsje. Ik vind schriktraining ook leuk om nu en dan te doen en het is nog nuttig ook :)

ellentjes welkom terug. Leuk dier hoor!

Jennanne super hoor!

Nynkster ik zie eveneens dat ze een beetje overhaast loopt en dan wat begint te krabbelen. Iets lager tempo en de passen mooi af maken is denk ik fijner.

Gisteravond met Veronia weer iets nieuws gedaan! Voor het eerst balkjes gedraafd. De eerste keer keek ze even vreemd maar na even wennen zag ze de lol er wel van in. Trots baasje hier :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 09:47

@Murosch, Mijn merrie is 3 jaar ze is van April. Ik doe 3x per week wat met haar waarvan 1x les en dat is vaak ook de keer dat ik er het langst op zit. Doordat ik altijd longeer voordat ik op stap +/- 10 minuutjes stapje drafje galopje linksom en rechtsom, rij ik haar meestal zelf maar een kwartiertje ofzo. Dus bij elkaar loopt ze dan ongeveer een half uurtje. Ene keer iets korter andere keer iets langer.
Dat is ook echt wel zat.

Wat is Veronia braaf zeg zo balkjes lopen. Leuk voor de afwisseling. Ik zou alleen proberen haar wat meer te laten zakken in hoofd/hals houding, zeker als je dan de balkjes gebruikt dan gaat ze echt mooi over de rug lopen. En maak je ze sterker.

Nynkster, Waarschijnlijk inderdaad door haar bouw dat de singel wat naar voren trekt. Qua longeren zou het tempo inderdaad iets rustiger mogen zodat ze haar passen wat beter afmaakt. Probeer haar in een ritme te laten lopen waarin je kan schakelen zowel terug als naar voren. Meetellen wil vaak wel helpen om een ritme te behouden en dan merk je snel genoeg of ze te veel over haar tempo of onder haar tempo loopt.

Bowo, gelukkig gaat het weer de goede kant op met je paard dus.

Jeannanne, Grondwerk als voorbereiding op het rijden worden ze nooit slechter van.

xApple, Wat een koele kikkers die paarden van jouw zeg. En ook Lars was gewoon stoer haha.

Ik ben me een beetje aan het verdiepen in grondwerk momenteel. Heb al een poos de TRT online cursus liggen en ook al veel filmpjes van bekeken maar wil toch een beetje begeleiding de eerste keren. Heb dus iemand benaderd voor een grondwerk les. Kijken of dit wat voor me is om zo toch wat met mn paard te kunnen doen op dagen dat we niet rijden/longeren. Zijn er hier mensen die wat grondwerk meepakken naast het rijden bij hun jonkie? Moet eerlijk bekennen dat ik het altijd wat zweverig vond en dacht altijd ja het zal wel. Maar heb nu zoveel goede resultaten mogen aanschouwen door het gebruik van grondwerk dat ik om ben :j

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 09:51

Wat is iedereen lekker bezig. Longeren, balkjes, lessen, grondwerken. Leuk hoor.

Kyara haar been gaat de goede kant op. Die is volgende week wel weer goed.
Vanmiddag DA voor haar moeder.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:04

Bedankt voor de tips! Ik ga het direct proberen als we weer gaan longeren!

Murosch : Lekker zeg, even balkjes draven! Worden ze mooi sterk van! Wil ik met lina ook nog een keer proberen, maar dan moet ze eerst lekker rustig zijn :+

Bowo : Als ze rennen is goed teken! Lina liep met haar wond ook in volle galop door de weide, hebben ze in ieder geval niet zoveel pijn gelukkig..

Jenanne : Oh duidelijk! *D

Odenxia : Bedankt voor je tips ook! Dat tellen heb ik nog niet geprobeerd, ga ik eens doen!
Ah leuk, grondwerken! Ik wil me er ook in verdiepen en een goede kaptoom aanschaffen. Maar geld is eerst even op want ik ga over 2 week 8 dagen naar ierland met mijn moeder. Dus even geld sparen om daar wat leuke dingen te doen :) Volgens mij doet Sbravour veel grondwerk & kan die merrie ook al veel :)

Mirjam : Dat is fijn! Kun je weel lekker beginnen. Wat is er met de moeder? Dracht?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:14

Nee die staat ook met vage kreupelheid. Weten nu alleen niet of het nou het zadel is of dat ze echt iets heeft. Dus even uitsluitsel door DA.
Ze is volgens ons enkel onder de man kreupel, rechtsom. Echter als op verkeerde been ga dan loopt ze gelijk goed.
Volgens andere is ze helemaal niet kreupel. En volgens weer andere is ze op het harde ook kreupel.
Dusss word er gek van en betaal wel weer vette rekening voor mijn beestje. :+
(Zadelboom vervangen heeft al 550 euro gekost, daarna opnieuw op maat etc dus geld nu op := )

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:37

odenxia ah dan zijn ze even oud, de mijne is ook van april. Maar ik doe iets minder vaak wat met haar nog. Ik rij in principe nog puur op contactteugel, ben nog niet met hoofdhouding bezig. Dit biedt ze zelf al vrij goed aan en dat is prima voor nu. Ze moet met de balkjes ook eerst even goed doorkrijgen wat de bedoeling ervan is en dan mag ze er van mij nog wel goed naar kijken wat ze aan het doen is. Dat komt vanzelf wel.

mirjam vervelend zeg als je niet weet wat er aan de hand is en het niet duidelijk te zien is. Ik hoop dat je DA je kan vertellen wat het precies is en dat het niks ernstigs is.

Wij mogen vanavond Wainonia weer ophalen bij de hengst. Ze is 2 weken weg geweest en ik ben ook wel heel erg blij als ze weer lekker thuis is hoor. En nu 17 dagen op mn handen zitten en afwachten voordat ze gescand kan gaan worden.

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:41

Hoi hoi,
Ik ben een tijdje terug hier actief geweest maar door zwangerschap ed ben ik er een tijdje uit geweest.

Maaar.. We zijn nu dan toch echt begonnen om Kane te beleren, zadel hoofdstel en longeren is hij al gewend. Hebben hem gelogeerd met zand zakken aan het zadel. Ook hier reageert hij nu al goed op.
Het hangen aan de beugels geeft hij totaal niks om, maar zodra je over het zadel gaat hangen is er totale paniek, wordt hij angstig en wil vluchten. Aangezien hij ontzettend sterk is kun je hem ook bijna niet houde helaas.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:54

@Murosch onwijs gaaf dat ze zo braaf over de balkjes loopt! Heel knap!

@miesjex wat vervelend dat hij zo angstig wordt zodra je gaat hangen! Heb je hier wel professionele hulp bij?

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:56

Vraagje! Jack zoekt in stap al mijn hand op en zakt al mooi alleen ij de draf en galop is dit nog ver te zoeken. Hoelang duurde het bij jullie jonkies voordat ze je hand durfde op te zoeken en nagevelijk gingen lopen?

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:03

nouklime schreef:
@Murosch onwijs gaaf dat ze zo braaf over de balkjes loopt! Heel knap!

@miesjex wat vervelend dat hij zo angstig wordt zodra je gaat hangen! Heb je hier wel professionele hulp bij?


Een vriendin van mij beleerd vaak paarden, is nu dus ook met Kane bezig.
Hij komt donderdag weer naar huis toe en gaan hem daar verder oppakken

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:33

@Miesjex dat is fijn dat je iemand naast je hebt die ervaring hebt! Komt vast goed :)

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:02

Jaa dat komt het ook zeker, met geduld rust en veel liefde kom je al een heel eind !
En als je ziet waar hij helemaal is weggekomen ben ik al super trots op hem wat we allemaal bereikt hebben met zijn 2tjes <3

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:15

Hier deed Kyara dat erin zakken met 5e keer rijden al. Maar zij heeft al van zichzelf extreem veel balans.

Miesjex wat raar dat hij dan zo panisch word? Dat zou je bij hangen dan toch ook al verwachten?

Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:23

Jaa klopt, als je gewoon gaat hangen met je handen in de beugels dan geeft hij nergens om.
Naast hem gaan springen ook niet, op krukje staan is allemaal prima. Maar zodra je over hem heengt hang is hij zooo angstig.
Maar hier zijn we hard mee aan het werk en dat komt uiteindelijk ook wel goed. we hebben er geen haast bij

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:35

Ik denk dan weer snel weer aan rugpijn bij dat soort acties. Maar ben daar nogal rampzalig in hoor. :o

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:11

mirjamalvaro schreef:
Ik denk dan weer snel weer aan rugpijn bij dat soort acties. Maar ben daar nogal rampzalig in hoor. :o


Of misschien toch nog te vroeg voor Kane? Geen idee hoe oud hij is hoor, maar mijn merrie draaide vorig jaar helemaal door met het inrijden (zij was toen 3, is ook wel echt jong.) Maar ze leek lichamelijk wel in orde, dus was waarschijnlijk mentaal dingetje. En nu, met 4 jaar en wat meer wijsheid, doet ze geen stap verkeerd :)

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 16:54

Odenxia, ja grondwerk is super fijn. Ik zorg altijd dat alles vanaf de grond perfect is totdat ik op de rug ga zitten. Ook bij paarden die al ingereden zijn en probleempjes hebben werk ik hier vaak eerst met grondwerk aan. Dan is alles vanaf de rug ook een stuk makkelijker.

Murosch, lekkere actie zo met die balkjes! Super :)

Hier al echt wat meer stapjes gezet ook :o


Miesjex

Berichten: 2957
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 17:57

mirjamalvaro schreef:
Ik denk dan weer snel weer aan rugpijn bij dat soort acties. Maar ben daar nogal rampzalig in hoor. :o


Hebben hem verder na laten kijken voordat we begonnen zijn met beleren. Dierenarts en tandarts zijn geweest. Hij zat achter zijn oren erg vast, hiervoor is een fysio voor geweest en hebben hier oefeningen voor gedaan.
Ook zijn er eerst wolfskiezen verwijderd.
Verder is hij volledig gezond verklaard.
Naar mijn idee is het ook geen pijn maar pure angst, hij is zoiezo overal heel erg snel bang voor. Zodra hij iets kent wordt dit gelijk beter maar daar moeten we dan wel doorheen helaas.

Hij komt morgen weer lekker thuis en gaan dan eerst weer goed verder met grondwerken.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 20:25

Xapple wat lekker zo om naar buiten te gaan met Lars!

Murosch weer lekker het rijden opgepakt, fijn dat ze zo braaf was!

Nynkster fijn dat je Lina weer wat kunt gaan oppakken!

Sbravour heerlijk zeg dat je er zo op kon stappen, genieten!!

Odenxia super dat je zo zonder hulp kon opstappen!

Nouklime wat een onwijs knap paard!! En ook al zo heerlijk relaxt.

Nynkster wat heb je toch een stel knappe paarden!

Mirjam wat balen dat je er 2 kreupel hebt staan.. Hopen dat het gauw beter is
Bowo hopen dat jouw paard ook snel weer goed is!

Xapple wat leuk om ze zo te laten wennen aan van alles.
Muroosch lekker wat balkjes gedaan, leuk!

Welkom Miesje. Vervelend dat het paard nog zoveel angst heeft als er iemad overheenn hangt..
Wat voor paard heb je?

Noucklime Ken begint in stap ook mooi de hand op te zoeken en in draf en galop nog minder. Maar dwing daar ook totaal niks in af. Denk dat het ook een stukje balans is wat ze daar nog in nodig hebben.

Zelf een paar dagen naar Portugal geweest, Ken vandaag weer even gedaan en die deed het weer braaf :D