Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:16

Als een paard naar mij gaat dreigen, krijgen ze toch echt wel tik hoor. Ik wil geen ongelukken en dat hebben ze ook snel door. Ik heb een paard van 1.78 die ook af en toe een beetje last heeft van losse achterbenen, daar heeft hij ook regelmatig een tik voor gehad en tegenwoordig blijven zijn beentjes over het algemeen netjes aan de grond. Enkel met het slaan naar vliegen weet hij soms nog niet helemaal hoe lang zijn benen precies zijn, maar dat ben ik nu ook het corrigeren (met mijn stem in dit geval, omdat het natuurlijk reactie is om te slaan naar vliegen, maar daarbij moet hij wel opletten waar ik sta).
Respect voor jou is het belangrijkste, op elk moment, ze mogen zich nooit tegen je keren, want dat verlies je sowieso.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:40

Dank je wel dames. Ze deed het ook eerst met longeren. Toen zeiden ze dat ik het juist los moest doen. En ik heb haar toen even een tijd laten staan dus dacht nu. Ze is in april 3 geworden. Dus pik het nu weer op. Maar zal dan nu toch weer de lijn gebruiken. Kijken hoe dat werkt. Ik ben niet bang voor haar en ben ook consequent. Maar moest nu even een hintje hebben hoe dit op te pakken zodat ze daarna weer verder gaat. Ik wil ook niet steeds een mep uit moeten delen. Hoe vaak trainen jullie per week?

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:55

Zilver doet 2 a 3 keer per week wat. Ongeveer een halfuur/20 min. 1x rijden 1x iets anders (longeren, lange lijnen, slepen, wandelen etc)

Kvulden. Als ze begint te pushen moet je dat al afstraffen. Niet in de zin van meppen maar ho. Wachten. Elk paard kan stilstaan. Niet dribbelen. Niet om je heen draaien. Ho. Desnoods in de terug. Dat soort gedrag accepteer ik niet. Dit heb ik zilver geleerd met een hengstenketting. Stom drammerig gedrag.
Als ze met de kont naar je toe komt met een boze blik had ik allang de longeerzweep gepakt en een mep gegeven. Is ze helemaal betoeterd?? De kunst is om het alleen op het juiste moment te doen, anders creëer je alleen maar angst.

Nynke duurd nog wel even :O Arme Caia.. wist dat helemaal niet. Mogen jou ponys niet met zijn tweeën op de wei blijven?

Xapple klinkt heerlijk!! Heb je een foto? :D

Claudia jammer dat de hengst niet meer beschikbaar is. Welke hengst ga je nu? Mooie foto's zeg!!

Nou zilver is zaterdag wéér gedekt. Ik heb een gevoel dat het niet gepakt heeft.. hopelijk kan ze morgen naar huis

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:12

KM als het echt daadwerkelijk streken zijn zou ik dat inderdaad zeker wel corrigeren!

Welkom Noulime! Wat voor een is het? Knap dier!!

Xapple wat goed dat jullie het helemaal alleen gedaan hebben! Heerlijk!!

Bowo wat fijn dat het zoveel beter ging! Soms geeft het ze ook echt wel veel vertrouwen als er even iemand meeloopt

Kabayo hopen dat Zilver nu wel drachtig is!

Patty haha ja wie weet als ze straks leuk kan springen dat me zusje dat wel met haar gaat oppakken
Krisje weer een mooi gebit, kun je weer mooi verder. Super dat ze zo braaf is! Ga je er binnenkort ook zelf al op of eerst goed door laten rijden?

Murosch gelukkig gaat het nu weer helemaal goed met Veroon!
Ja goed voor de afwisseling ook die balkjes!
Welke hengst ga je mee dekken?
Wat een heerlijk vrolijk dier, ziet er goed uit! En mams mag er ook wezen

Nynkster gelukkig gaat de wond doe goede kant op!
Wat sneu dat Caia zo geirriteerd wordt door de haflinger..
Op de foto kijkt de haflinger wel heel onschuldig haha

Ken is hier in de omgang soms ook nog wel wat dominant maar corrigeer dat wel direct. Vooral met haar hoofd kan ze soms best lomp doen. En niet uit vervelendheid maar dan wil ze gewoon even geaaid/gekriebeld worden :') En ho is ook ho. Wil ze zo heel af en toe ook nog wel eens vergeten

Ken ook 2 a 3 keer per week. Max 2 keer rijden en dan zo'n 15-20 minuten inclusief longeren en soms 1x alleen longeren

Vandaag het andere paard mee gehad op wedstrijd, liep naar een 2e prijs :)
Ken eind van de middag weer mee gehad naar het clubterrein met me zusje, ze vond het nog steeds allemaal wel spannend maar al een heel stuk makkelijker en relaxter als de vorige keer. Er lagen 3 drafbalkjes, en ze liep er zo overheen :) Daarna uitgestapt in de grote bak tussen alle hindernissen door.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:36

Ik weet dat ik het moet corrigeren. Ik zoek alleen nog een manier die ze oppikt. Want ik vind het gewoon niet fijn als de zweep steeds gebruikt moet worden. Ik ga met alle tips die ik heb gekregen morgen nog eens aan het werk. Het gaat goed komen. Dat weet ik zeker. Ik zal weer posten hoe het gegaan is.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:08

Lars is echt een zacht eitje dus die problemen heb ik niet. Vroeger wel met mijn fjordenmerrie.. poe dat was echt een heks af en toe. Moest echt heel streng zijn en vooral consequent. Geen centimeter geven, want dan nam ze al je ruimte en walste over je heen.

Ik doe 2x in de week iets met Lars.
Vanavond stukje langs de weg gewandeld. Die manen :') Nog een paar weken en dan vallen ze écht om.

Afbeelding

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:45

Beetje de hoop er in houden Kabayo!
Gefeliciteerd Melissa! En brave Ken! Is fijn als je straks ook lekker wat balkjes mee kunt nemen.
Wil je geen hanenkam Apple?

@Kvulden, tenzij je paard een enorme plaat voor zn kop heeft (en helaas zijn die paarden er wel) zijn een paar goed getimede tikken wel goed genoeg en kun je daarna gewoon met je stem oid straffen. Ik ben liever 1x heel streng en dat het dan over is dan dat elke keer net te lief en lang met een probleem blijven hangen.

Die van mij werkt nogal onregelmatig vanwege mijn studie. Ik probeer ongeveer om de dag en dan zo'n 20 minuten per keer. En omdat een week 7 dagen heeft en ik elke woensdag les hebt, heeft hij soms 2 dagen achter elkaar en soms 2 dagen niets.

Vandaag hem ook eindelijk bij de merries gezet. De 2 merries hadden ondertussen rust gevonden en staan niet meer continu met hun kont voor de neus van mijn ruin, dus nu durfden we het wel aan. Waarschijnlijk waren de cyclussen van die 2 een beetje veranderd en extreem geworden omdat de ene dus nog niet zo lang bij ons op stal staat, nu zijn de hormonen ook weer een beetje gesetteld. De ene zit alleen wel op het randje van hengstigheid, dus maar wel even goed in de gaten houden of dat straks ook goed gaat.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:47

Ik wilde heel graag een hanekam. Ik vind fjorden met langere manen echt helemaal niks :n Maar met die deken altijd op wordt het zo lelijk :( Dus nu wilde ik een sportcoupe proberen.

Rissa en Gaya houden hun boog :)

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:04

@Murosch precies wat je zegt! Hij gaf zo'n goed gevoel dat ik de stoute schoenen heb aangetrokken. Als hij dit niet had gegeven had ik het zeker niet gedaan!

@Melissa_93: het is een Desperado x Johnson ruin van 160 cm groot of klein haha net hoe je het bekijkt.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:22

Net weer even 10 minuten met haar gewerkt. Zo dat gaf een heel ander beeld. Dus misschien gisteren toch een kwartje gevallen. Ik heb haar gelongeerd aan de lijn. Stappen, halt, naar me toe andere hand het zelfde ook in draf en zelf een stukje op commando in galop. Ze genoot zichbaar meer. ook beleerd gaat worden om te mennen. Rosie is vrij dominant. Nu loopt ze mij steeds netjes achter na in de wei. En ze kan dan ook echt wel pushen. Ik oefen dat steeds en maak me groot om te zorgen dat ze wat meer afstand neemt. Ook als ze hard aankomt denk je dat ze dwars door je heen wil. Maar ook daar heeft ze nu de rem wel gevonden als ik mij groot maak of iets gebruik om wat mee te zwaaien. Ik heb bij de wei een stukje gecreeerd om te gebruiken als piste. Vandaag heb ik haar daar even ingezet. Ik wil graag met haar op straat gaan wandelen, maar dan moet ze eerst wat beter luisteren. Helaas heeft het stuk nog veel gras, dus dat leide wel af. Het enige wat ik vandaag wilde doen is los voorwaarts en halt en naar mij toe komen. Bij voorwaarts drijven ging het vaak goed, maar ook een aantal keer echt stilstaan en oren naar achteren. Ik sta een paar meter achter haar. Drijf ik dan meer....zet zij stappen achteruit in mijn richting. Ik roep natuurlijk even he of iets. Ik heb een keer de longeerlijn richting haar kont gegooid. Daar werd ze ook niet vrolijker van. Ze begint nog maar met leren. Ik wil haar eigenlijk geen mep geven. Hoe lossen jullie dat op. Dat ze toch weer voorwaarts gaat. Of is het gewoon een kwestie van blijven doen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:48

Ik zou Lars zijn manen lekker lang laten worden <3 , maar ik ben dan ook geen fan van sportcoupes :+

Veiligheid is belangrijk dus een paard dat zich tegen je keert daar zou ik ook kort op de bal willen spelen, met begeleiding als je je daar zelf niet 100% zeker in voelt hoe en wat.

Een paard dat weerstand biedt, dan zoek ik het bij mezelf. Bokken onder het zadel? Tjah, dan zou ik stappen terug zetten en niet meer in het zadel tot de basis en het vertrouwen in die mate goed zit dat het wel kan. Ik zou dan grondwerk en lange teugelwerk doen. En als het gevoel terug helemaal goed zit zou ik doen alsof die nog nooit een zadel op gehad heeft en onder de man is geweest en dat terug van nul opbouwen.

Welkom aan de nieuwkomers!

kvulden, beloonde je haar telkens als ze het goed deed?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:05

Natuurlijk beloon ik haar bij alles wat ze goed doet. Daar gingen deze keer de oortjes ook direct van naar voren.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:54

kvulden schreef:
Net weer even 10 minuten met haar gewerkt. Zo dat gaf een heel ander beeld. Dus misschien gisteren toch een kwartje gevallen. Ik heb haar gelongeerd aan de lijn. Stappen, halt, naar me toe andere hand het zelfde ook in draf en zelf een stukje op commando in galop. Ze genoot zichbaar meer. ook beleerd gaat worden om te mennen. Rosie is vrij dominant. Nu loopt ze mij steeds netjes achter na in de wei. En ze kan dan ook echt wel pushen. Ik oefen dat steeds en maak me groot om te zorgen dat ze wat meer afstand neemt. Ook als ze hard aankomt denk je dat ze dwars door je heen wil. Maar ook daar heeft ze nu de rem wel gevonden als ik mij groot maak of iets gebruik om wat mee te zwaaien. Ik heb bij de wei een stukje gecreeerd om te gebruiken als piste. Vandaag heb ik haar daar even ingezet. Ik wil graag met haar op straat gaan wandelen, maar dan moet ze eerst wat beter luisteren. Helaas heeft het stuk nog veel gras, dus dat leide wel af. Het enige wat ik vandaag wilde doen is los voorwaarts en halt en naar mij toe komen. Bij voorwaarts drijven ging het vaak goed, maar ook een aantal keer echt stilstaan en oren naar achteren. Ik sta een paar meter achter haar. Drijf ik dan meer....zet zij stappen achteruit in mijn richting. Ik roep natuurlijk even he of iets. Ik heb een keer de longeerlijn richting haar kont gegooid. Daar werd ze ook niet vrolijker van. Ze begint nog maar met leren. Ik wil haar eigenlijk geen mep geven. Hoe lossen jullie dat op. Dat ze toch weer voorwaarts gaat. Of is het gewoon een kwestie van blijven doen.


Dit heb je al eerder gepost... genoeg tips gekregen dacht ik zo.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:59

Hey dat is gek. Het vorige bericht staat erbij in. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Ik wilde de training van vandaag laten weten. Het eerste deel van de tekst. Ik kan het niet meer verwijderen.

Deze tekst was de bedoeling.

Net weer even 10 minuten met haar gewerkt. Zo dat gaf een heel ander beeld. Dus misschien gisteren toch een kwartje gevallen. Ik heb haar gelongeerd aan de lijn. Stappen, halt, naar me toe andere hand het zelfde ook in draf en zelf een stukje op commando in galop. Ze genoot zichbaar meer

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:51

Xapple lekker even gewandeld, Lars ziet er goed uit!

Bowo fijn dat ze nu samen kunnen staan!

Kvulden fijn dat het al een stuk beter ging!

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:21

Kvulden apart dat het eerst mis is en 1 dag later alles goed. Hoe heb je dat zo snel goed gekregen? Wel fijn dat ze weer braaf was :D

Xapple sportcoupe is ook mooi :j Misschien ben ik blond, maar wie is gaya?

Bowo ik doe mijn best. Hopelijk blijft het goed gaan tussen de twee merries

Melissa gefeliciteerd met je prijs! Oh leuk! Ik wil ook graag balkjes lopen proberen. Alleen heb maar 2 balkjes :+

Mijn lieverd is thuis <3 Heb haar eerst onder handen genomen en gewassen. Stront zat overal (terwijl het een heel schoon paard is. Poept altijd in de hoek). Ze groeit wel weer! Kont is hoger. Maar de grond loopt daar ook wat af.
Afbeelding
Even wandelen. Ze was super druk en alleen maar snuiven pff. Begint wel een hals te krijgen :)
Afbeelding
Heb haar maar even los gegooid. Ze is zo blij om er weer te zijn. (En ik ook <3 )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wtf zilver _O-
Afbeelding
Toen ze weer rustig was opnieuw ingevlochten en haar nieuwe staartzak gepast. In de wintermaanden is het altijd zo blubberig. Dan krijgt ze hem om. Haar staart word dan zo zwaar en nat. Ze vond het wel wat vreemd haha
Afbeelding
Afbeelding
Oke excuses van de spam :+

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:39

Ik denk niet dat het echt mijn verdienste was hoor. Maar we hadden er samen een stuk meer lol in. En ik denk wel dat er bij haar een kwartje viel van wat de bedoeling was. Ze liep lekker met de oortjesnaar voren. En ogen op mij gericht. De hele tijd nieuwsgierig. Liep ook steeds iets langer door. Ik vond het al lijken op een serieuze training. Vandaag laat ik haar staan. En dan kijken we morgen weer.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:49

@Kabayo; Hé ik heb ‘t idee dat ze afgevallen is? Of is lijkt dat zo? Fijn dat ze lekker weer thuis is. Enne Gaya is mijn mini Shet waar ik mee men :+

Afbeelding

@kvulden; Fijn dat het wat beter ging +:)+

@Ilsey; Ik ben het met jou eens qua bokken en een stapje terug doen. Maar dat is wel zo afhankelijk van je paard ik snap dat het in sommige gevallen ook even doorbijten is. Maar ik zou zelf ook eerder even rustig aan doen.

Enne over die manen, neee fjorden met lange manen vind ik vreselijk _O- Ik hou echt van mooie strakke bogen maarja met die deken is het echt geen harde.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:06

@murosch welke hengst heb je gekozen voor wainonia? en komt er nog een volgtopic :9

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:39

@Apple, ik vind een boog ook wel mooier, maar het deken is wel belangrijker denk ik zo :P
@kvulden, fijn dat het beter ging
@Kabayo, Zilver is zo te zien blij om weer thuis te zijn!

Paardje was vanochtend echt een bom energie! Iets met nog niet buiten zijn geweest voor het rijden, koeien die voor het eerst in het weiland naast de bak staan en natuurlijk hele enge cavaletties die plotseling langs de bak stonden. Uiteindelijk werd hij wel iets rustiger gelukkig, even een rondje langer galopperen helpt dan wel goed. Moet er dan zelf weer eens aandenken dat ik zelf ook loslaat aan de voorkant. Zo'n jong paard spiegelt toch wel heel goed je eigen fouten, moet ik zuinig op zijn :o
We wilden vandaag ook eens (voor het eerst onder het zadel) een sprongetje meenemen, een enkel balkje hadden we al eens eerder gedaan, meerdere nog niet. 2 balkjes achter elkaar was toch wel even raar, maar achter mam aanlopend durfde hij er toch overheen. Daarna kreeg hij het snel door (onder andere dat hij dus in draf over de 3 balkjes moest en niet met een halve galopsprong xD).
Daarna een klein kruisje neergezet en dat deed hij boven verwachting goed! Volgens mij vond hij zelf ook best wel leuk, dus ik blijf lekker af en toe een sprongetje mee pakken :D

(Laat nou toch eens los aan de voorkant en waar de hell gaan mijn polsen nou weer heen)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galopje na de hindernis (vandaar dat ik nog iets naar voren zit, geen idee waarom ik dat doe though, ik ben nou niet bepaald een cross ruiter)
Afbeelding

En nog even ontspannen draven
Afbeelding

(Weer zo'n irritante strakke hand)
Afbeelding

Wat een heerlijk paard is het toch!
(en tot zoverre mijn foto spam :P En verkleinen is weer eens niet best geweest voor de kwaliteit)

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:27

Xapple klopt hoor. Wij vonden haar ook schraal. Ooo een shet hihi. Ik dacht nog een fjord :D Leuk!

Bowo ze was heel blij om thuis te zijn :j
Cavalettis en koeien zijn natuurlijk super eng. :P Wauw zeg. Prachtige foto's. En zelfs een ieneminie sprongetje!! Super zeg. En wat glimt hij <3

Hier gisteren gelongeerd. Eerst 5 minuten zonder bijzet. Ze moet leren om met front erop te lopen. Ze duikt zo ontzettend , schoft neerwaarts, van het achterbeen af lopen en kin naar het borst (natuurlijk zonder druk). Nu ben ik aan het bedenken hoe ik dat moet op lossen dus de touwen even anders gedaan.
Heel blij met dit beeld
Afbeelding
Duiken... hals laten zakken is goed. Maar het neusje moet ze er eens uit doen
Afbeelding
Touwtjes vast gedaan. Het is voor een jong paard misschien al te hoog ingesteld maar anders gaat ze zo over de kop. Elke keer als ze duikt een ophouding aan de lijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En weer duiken..
Afbeelding
Fijn achterbeen :j
Afbeelding
Even 25 min bezig geweest. Toch wel tevreden :)

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 07:44

Heeft iemand tips?

Ik wil nu fanatieker aan de slag met longeren. Toen ik haar dit aan het leren was (als 2.5 jarige, nu is ze 3) liep ze super. Linksom, rechtsom, een makkie.
Echter... op dit moment vertikt ze het om rechtsom ook maar één pas te zetten. Met pessoa, zonder. Met zweep, zonder. Meelopen. Het enige wat ons gelukt is, is als ik haar vast hield en mijn moeder met ze zweep begon te werken (mijn moeder heeft zelf altijd al paarden gehad en ook jonge)
Maar ze heeft niet altijd tijd en ik wil het ook zelf laten lukken..

Linksom loopt ze fantastisch trouwens.

Afbeelding
(Ja, ze heeft de mond open en ja, ze heeft genoeg ruimte om haar nek en hals nog te bewegen. Mevrouw vind het bit alleen nog niet geweldig, het is een beetje een aanstellertje soms)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:44

Kabayo: neusje eruit zal vast een stuk beter gaan aan een kaptoom. Mijn ervaring is dat als je zonde bijzet werkt je in het rijden daar zeker profijt van hebt

Kitty: misschien eens een handwerk les nemen waardoor je je bewust wordt van hoe jou houding inwerkt. Sommige vertikken het om te lopen als jij ze blokkeert. En soms moet je helaas wat duidelijker worden als het naverloop van tijd een gewoonte is geworden.. Verder zou ik netzoals is Kabayo zei, eens aan een kaptoom proberen en haar zelf leren lopen voor je er een Pessoa aan hangt. Maar nogmaals: doe ermee wat je wilt, dit is mijn ervaring!! :)

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:21

Ze kán op haar eigen lopen want dit heeft ze een hele tijd gewoon gedaan. Het is puber gedrag want als ze eenmaal loopt is het ook goed.

Ze zit echt enorm te puberen. Met alles :')

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 09:27

@Kabayo, Ik zou eens proberen aan de dubbele longe te werken. Zo kan je net wat meer inwerken en heb je meer controle over haar houding. Risico van de touwtjes zo hoog instellen is dat vaak met een weg gedrukte rug gaan lopen en een stuwend achterbeen krijgen. (Wat bij friezen vaak toch al wat meer aanwezig is) Hier moet je dus wel voor waken. Met de dubbele longe kan je ze laag en hoog instellen en ook uitnodigen om de hand te volgen, mocht ze er wat achter kruipen. Dan heb je er in je rijerij denk ik meer profijt van.