Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:11

Ze is bij mij een keer of 5 onder het zadel geweest, en nu is het sinds lange tijd (door medische problemen) de 2de keer.

Zadel hebben we ook nog gecheked en ligt ook goed. Heb voorlopig een zadel wat zo goed mogelijk past ivm nog groeien en bespiering,... maar geen volledig aangepast want kon ook niet proefrijden oid. Maar kan normaal niet daar van komen.

Medisch is ze normaal helemaal oke. Ze heeft 5 keer in de kliniek gestaan en is helemaal binnenste buiten gekeerd. Je merkt ook wel echt dat het gewoon klieren is, want 9/10 is er niks aan de hand. Maar dan komt er bv groot verkeer en dan doet ze het wel, beetje te veel bij elkaar dan lijkt het wel.


Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:19

Is het dan niet meer een angst of stress reactie waar je juist spanning moet laten afvloeien?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:24

Ja zat ik eerst ook te denken, zeker met het verkeer kon ik het ergens begrijpen. Maar daarna probeerde ze ook telkens wanneer ze de hoek uit kwam dus richting de lange zijde, was wel duidelijk dat het dan ergens beetje proberen was of ze er toch onderuit kon komen. Maar dan voelde de ruiter het wel gelijk aan en corrigeerde ze meteen. Daarna gewoon doorlopen en dan was er ook weer lang niets aan de hand. Ze heeft op een uur denk ik 5 keer aanstalte gemaakt en dan 1 keer echt even gebokt. Ik heb het idee dat het echt testen is en dat we het gewoon moeten corrigeren.. Normaal zou je ze dan gelijk vooruit zetten, maar ze is nog zo doof op been dat dat soms beetje moeilijk is. Ik wil gewoon voorkomen dat ze er een gewoonte van maakt om af en toe te bokken.

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:28

Dan zal het inderdaad wel klieren zijn. In ieder geval ook hoofd omhoog houden als ze probeert te bokken. En misschien een zweepje mee als ze op het been niet reageert?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:32

Ja daar reageert ze heel fel op, maar als het volgende keer niet betert qua reactie gaan we wel proberen! Stopt - stap doet ze heel goed dus we geven het nog even een kans :)

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:06

Had ook niet verwacht dat ik er zelf op zou stappen haha. Afgelopen zaterdag is hij verhuisd en gisteren weer even 10 minuutjes gereden. Voor het eerst meteen los na het longeren dus dat is een mijlpaal! Zal even proberen een foto te plaatsen van ons van gisteren.

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:07

Afbeelding

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Kabayo

Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:26

Welkom nouklime. Wat een gaaf dier zeg

K_m ik zou zeggen het zadel. Aangezien ze nog groeien en erg veranderen. Maar zo te lezen ligt die goed. Toppie. Dan denk ik toch dat het echt klieren is. Ik zelf los dit op om toch een paar tikken met de zweep te geven... Misschien niet leuk maar ik vind bokken ook niet leuk. Doet ze maar in de wei hoor. Zilver bokt soms met de galop, dan is ze erg enthousiast :P Maar dat mag niet

Melissa leuk! Even wat afwisseling met een balkje erbij.

Bowo oeps. Hij was even makkelijk. Leerd hij wel van!

Welkom ellentjes. Heb je ook een foto? Ik heb zo geen tips vanaf een schermpje. Dan zou ik erbij moeten zijn.

Claudia dankje :D Ze doet inderdaad haar best <3 Ja was zeker balen maar ach. Het kan nog :) Welke liet je nou dekken? Wainona toch?
Fijn dat ze niet meer kreupel is!! Prachtige foto's zeg

Zilver is dinsdag weer gedekt. Vandaag zien of het ei weg is. Dan kan ze weer lekker naar huis

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:31

@k-m; Lastig dat soort dingen. Ik ken jullie niet en zie het ook niet dus ik vind het moeilijk om dan advies te geven.

@Melissa: Oh leuk! Dat moet ik ook eens doen :D

@Murosch; Gelukkig is dat ze weer goed loopt. Even lekker vrij zijn is wel iets wat ik in jouw geval ook zou doen denk ik. :j

@Kabayo; Ik duim voor jullie !

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:33

Gisteren eventjes gehobbeld, heb al dagen last van hoofdpijn maar wilde toch even opstappen. Hij deed het natuurlijk weer super. Deze keer geen les oid. De eerste keer echt alleen, los gereden :):)

Afbeelding

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:20

Wat heeft ie lieve zwarte oogjes

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:40

Gaat goed zo te horen Nouklime! Leuk paard ook!
Spannend Kabayo, duimen maar!
Brave Lars! Klinkt als een heerlijk dier!

Eergisteren is toch bij ons beide wel een kwartje gevallen, hij was gisteren weer lekker actief. We hadden weer clubles en vanwege de warmte stond de deur naar buiten open. De vorige keer was ik daar nog een beetje uit de beurt gebleven omdat die wat spannend was, maar nu pa even gevraagd om even 2 rondje mee te lopen langs de deur en daarna kon ik er zonder problemen langs rijden.
En nu ik hem dus actiever had, reageerde hij ook bijna niet meer op de andere paarden, dus dat was al heel fijn. Toch altijd de fout bij je zelf blijven zoeken :D
Eens vragen of iemand me binnenkort weer eens wil filmen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:46

SBravour schreef:
Wat heeft ie lieve zwarte oogjes


Dat zijn kale plekken/wondjes van zijn eczeem..



@Bowo; wat fijn zeg, toppie. Ben sowieso wel van mening dat je de fout toch vaak bij jezelf moet zoeken.

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:50

Helemaal mee eens hoor. Ik had alleen niet verwacht dat het wat dit betreft zo veel verschil zou maken. Vorige week stond hij zo wat stil en nu reageerde hij eigenlijk alleen als er 2 paarden hem een beetje "insloten".

StalMP

Berichten: 22
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:32

Welkom Nouklime en Ellentjes!!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:34

xApple schreef:
SBravour schreef:
Wat heeft ie lieve zwarte oogjes


Dat zijn kale plekken/wondjes van zijn eczeem..



@Bowo; wat fijn zeg, toppie. Ben sowieso wel van mening dat je de fout toch vaak bij jezelf moet zoeken.


Oh dan is het wat minder leuk :( Het ziet er wel sprekend uit. Heb je het een beetje onder controle?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:51

Oh mijn computer deed raar zie ik met mijn halve dubbelpost :’)
Had nog een topic gemaakt van Krisje; Oh mijn computer deed raar zie ik met mijn halve dubbelpost :’)
[ITP] Krisje B door Marlies Trap Fotografie (Bellatrix)

Kayabo; Dankje! Ja heel veel verschil haha. Baby is dan ook wel een jaartje ouder maar denk niet dat het alleen dat jaar is.
Hoop voor jullie dat Zilver deze keer wel drachtig is!

Jolynne; Dankje! Ja ze ziet er nog echt puppy uit, maar al veel meer paard dan in februari toen ik haar kocht gelukkig. Toen was ze echt nog een 2 jarige qua lijf ook.

xApple; Leuk dat je dat zegt van Krisje haar lijf! Haar lijf vind ik ook al veel meer af dan eerder. Mag uiteraard nog wel meer, maar wel genoeg om rustig mee aan de slag te gaan. Koppie is nog erg jong, maar leergierig gelukkig :D
Super dat je weer met Lars gereden hebt. Lieve foto ook!

Murosch: Fijn te lezen dat Veronia weer goed loopt! Even wat extra tijd geven is nooit wat verkeerd aan. Ze ziet er goed uit!

Nouklime: Welkom! Heb je een foto van je paardje? Knap dat je dat zelf gedaan hebt!
Oh ik zie een foto, lijkt een leuk dier te zijn!
Ellentjes: Welkom! Oeh dat is lastig, eentje die nergens op reageert :+ Ik ken helaas geen instructie in die regio.

Bowo: Dankje! Was wel opgelucht dat het bij brullen bleef ja haha :D
Oeh! Even een goed aanpakmomentje gehad dus. Goed dat je doorgepakt hebt! Had hij dus even nodig gezien hij daarna ook nog eens zo ging lopen! Klinkt super!
Wauw super van de clubles! Heeft toch echt wel effect gehad haha. Filmpjes willen we altijd wel zien :D

Melissa: Krisje doet het wonderbaarlijk goed! Ik had gedacht dat ze nog wel eens goed kon laten zien dat ze het ergens niet mee eens zou zijn maar ze blijft fijn braaf. Ze wil wel nog niet in de hand lopen maar dat schijnt een Everdale dingetje te zijn. Gaat over zodra ze goed voorwaarts gaan denken.
Mooi dat Ken de balkjes leuk vind! Kan zusje er dadelijk ook nog mee kan springen :P

K_m; In dat geval zou ik hoofd omhoog houden en flink been eraan, vooruit. Geen reactie, schop/tik. Maar iig vooruit en bezig houden. Of op een andere manier, maar sowieso corrigeren. Makkelijker gezegd dan gedaan he .

Hier van de week Baby nog gereden, zonder gehinnik dit keer haha. Ging wel oke. Hopelijk vanavond of morgen nog een keer en zondag.
Dierenarts is ook geweest om ze te enten en Krisje haar tanden te doen. Was nodig!
Deze week rust dat haar mond kan helen en volgende week gaan ze er hier weer ergens op.

Afbeelding

Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:07

xApple schreef:
Dat zijn kale plekken/wondjes van zijn eczeem..



@Bowo; wat fijn zeg, toppie. Ben sowieso wel van mening dat je de fout toch vaak bij jezelf moet zoeken.


Citaat:
Oh dan is het wat minder leuk :( Het ziet er wel sprekend uit. Heb je het een beetje onder controle?


Hmm een beetje.. Mijn vorige fjord had ook eczeem maar Lars heeft het veel erger jammer genoeg. Ik heb echt al zoveel geprobeerd. Ik ben nu aan het verdiepen in wietolie.


SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:59

Wietolie! Interessant.

Heftig zoveel tandjes bij krisjes! Maar hebben jullie dat gehad iig.

Kabayo

Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 07:27

Wat een super leuke blije foto xapple. Blijf er naar kijken haha.

Pattypaard ik kijk zo in je topic! Jeetje wat een tandjes!

Bowo super zeg!! Dat ook weer opgelost.

Zilver gister weer gedekt. Hopelijk nu het eitje weg

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Muronia

Berichten: 19500
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:14

Nouklime welkom! Wat knap dat je het zelf doet helemaal. Soms geeft een paard je zo'n goed gevoel dat je merkt dat het gewoon kan he, dat had ik ook hoor, had het ook totaal niet verwacht van mezelf :)

ellentjes ook welkom! Lastig probleem, ik heb Veroon aan de hand en aan de longe eerst de stemhulpen geleerd en eigenlijk nooit problemen ermee ondervonden. Ik kan je daar ook niet echt mee helpen vrees ik.

Dank je Bowo. Haha, hij zal wel gedacht hebben, moet ik opeens hard werken??? Goed bezig!

melissa klopt, ze was zelfs flink kreupel een paar weken geleden. Zomaar opeens. Nu gelukkig niet meer! Gisteren had ze het helemaal op haar heupen, dus ze zit ook wel lekker in haar vel. Balkjes, die vinden we hier ook erg leuk. Even een fijne afwisseling ook.

k_m vervelend probleem! Ik heb eerder wel een paard gehad die dit in het begin wou doen, maar ik probeerde hem dan te snel af te zijn (zorgen dat hij zijn hoofd dus niet naar beneden kan doen om te bokken). Je voelde altijd wel een tel aan als het ging gebeuren. Met name bij het aangalopperen deed hij dit.

Kabayo nou hopen dat het nu raak is hoor! Ik laat inderdaad Wainonia dekken. Helaas is de hengst van mijn keuze niet meer beschikbaar wegens omstandigheden, maar ik heb een plan B en daar gaan we nu voor (proberen om een "koetje" te fokken). Volgende week moet ze hengstig worden en dan breng ik haar weg. Hopelijk pakt ze het in 1 keer op.

xApple ja ik vind het wel prima eigenlijk, ze is toch wel een paardje die snel te veel wil doen en nu hebben we de rem er even op gezet. Kan ze de boel ook een beetje verwerken allemaal. Jullie gaan echt lekker he? Lief paardje, doet echt z'n best voor je.

Pattypaard wat een mooie foto's van Krisje! Ik zag hem al op Uitgelicht voorbij komen. Jeetje dat was inderdaad echt nodig, weer knappe tandjes nu.

Wietolie is fijn spul. Ik hoor in mijn omgeving veel positieve verhalen erover. Ik heb het zelf ook voor de fibromyalgie. Helaas heeft THC-olie mijn moeder niet geholpen in haar strijd tegen kanker.

Veroon voelt zich in ieder geval kiplekker:


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Voor wie Wainonia (veroons moeder) niet kent, dit is haar en zij mag dus bij de hengst:Afbeelding

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:50

Wat een heerlijke foto’s van Veronia!
En knappe moeder. Voor welke hengst heb je gekozen?

Hier vandaag de zadelmaakster geweest. Lars was super braaf met wachten en passen. Uiteindelijk zijn we voor een nieuwe Sella Rosa gegaan in het donkerbruin. Eigenlijk boven budget maar het was echt lastig voor zon kleine korte pony die toch flink schouder heeft. En ik zit er zelf goddelijk in. Wat een héérlijk zadel <3

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:54

Patty : Mooie fotos van krisje!

Elina : Zilver weer uit vanhuis! Hopelijk snel weer mee naar huis!

Murosch : Fijn dat ze weer helemaal rad is! Vast verstapt of even gek gedaan.

Nouklime : welkom! Heb je ook fotos van je paardje?

Ellentjes : voor jou hetzelfde, ook welkom! Heb je ook fotos? Kan je zo niet helpen met je probleem, vaak was 1 keer zweep tegen de billen wel genoeg bij de friezen om in actie te komen

Nouklime : stoer paard heb je daar!

Apple : Wat een lieve en blije foto! Helmosan ook al geprobeerd?

Patty : was wel weer nodig dus! mooi dat dat nu klaar is!

Elina : ik duim met je mee!

Murosch : mooie fotos weer! ik ben echt fan van wainonia, kan me niet wit genoeg! welke hengst ga je gebruiken? ze is kwpn toch?

Apple : ben heel benieuwd naar je zadel!!

__________________________________________________

Hier nog weinig te melden. Lina staat sinds een weekje nu zonder verband denk ik. Als het al zo lang geleden is? Of is het nog maar een 5 dagen ofzo. Maar in ieder geval. De wond is dicht en heelt mooi van binnen naar buiten. Ze staan snachts op de paddock (ben ik het niet mee eens, moet ik nog maar even met de stalhouder over hebben). Maar er komt dus wel steeds wat zand en stof op de wond. Ik spoel het er steeds wel af maar heb ze liever in het land. De haflinger is te dik dus die mag niet 24/7 gras maar die van mij kunnen dat wel hebben. Dus even overleggen of dat weer mogelijk is. Vind eht ook vervelend omdat de haflinger zo op caia zit te zeuren. Die pakt haar steeds in het vel of in de botten, en echt hard bijten. Caia mag als enige niet eten en alleeen als lina er bij staat want adners durft ze niet. Lina heeft wat last van haar hormonen dus heeft het ook niet zo op caia nu. nu is ze wat sneu en alleen en dat is wel lastig om te zien. Gister zette ik haar na het poetsen weer in de paddock en pakte die haflinger haar direct in haar hak. heb dat beest toch een opdonder gegeven maar ze ging geen stap harder lopen. 0 respect heeft dat dier. Twijfel wel of ik nog een jong dier erbij koop die misschien dan vriendjes kan worden met caia. Heeft ze toch iemand om te spelen

Zo, lekker verhaaltje :)
Lina heeft caia haar masker gekregen, die haalde hem toch steeds af. Ze is er volgens mij blij mee want loopt blij met vliegen op t masker rond en houdt hem mooi om

Afbeelding

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 16:03

Ik meld me ook weer even. Ik heb in de tussen tijd met Rosie niks Qua beleren gedaan. En wil het nu weer oppikken omdat ze straks ook beleerd gaat worden om te mennen. Rosie is vrij dominant. Nu loopt ze mij steeds netjes achter na in de wei. En ze kan dan ook echt wel pushen. Ik oefen dat steeds en maak me groot om te zorgen dat ze wat meer afstand neemt. Ook als ze hard aankomt denk je dat ze dwars door je heen wil. Maar ook daar heeft ze nu de rem wel gevonden als ik mij groot maak of iets gebruik om wat mee te zwaaien. Ik heb bij de wei een stukje gecreeerd om te gebruiken als piste. Vandaag heb ik haar daar even ingezet. Ik wil graag met haar op straat gaan wandelen, maar dan moet ze eerst wat beter luisteren. Helaas heeft het stuk nog veel gras, dus dat leide wel af. Het enige wat ik vandaag wilde doen is los voorwaarts en halt en naar mij toe komen. Bij voorwaarts drijven ging het vaak goed, maar ook een aantal keer echt stilstaan en oren naar achteren. Ik sta een paar meter achter haar. Drijf ik dan meer....zet zij stappen achteruit in mijn richting. Ik roep natuurlijk even he of iets. Ik heb een keer de longeerlijn richting haar kont gegooid. Daar werd ze ook niet vrolijker van. Ze begint nog maar met leren. Ik wil haar eigenlijk geen mep geven. Hoe lossen jullie dat op. Dat ze toch weer voorwaarts gaat. Of is het gewoon een kwestie van blijven doen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 17:05

niet los, maar aan de lijn pakken. Los zijn ze zo veel sneller met omdraaien. Lekker een leadrope er aan zodat je ze in kunt buigen als ze haar kont naar je wilt keren. En vraag vooral eens door. Achteruit richting mij is een flinke klap hoor, die van mij was/is ook dominant, maar niet naar mij. Zorg dat je het onder de duim kunt houden, anders zit er van zelf beleren niets meer in, kun je haar beter helemaal uitbesteden :) Als je het echt zelf wilt doen loop je ook tegen de lastige momenten aan, waarop je haar even streng zult moeten corrigeren. Gelukkig worden die momenten steeds minder als je consequent bent :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Glenda, Hobbyhorse, Laj1, Pikeur, Spritely, xRooss, xRoossie95 en 99 bezoekers