Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:29

Nynsker, op die eerste foto was ze nog maar 1 jaar! 1 mei 2016, net even opgezocht. :))
En als ze trapt dan krijgt ze dat ook echt te weten. Maar ze was razendsnel, vandaar de ingeschakelde hulp!

Jij hebt ook een leukerdje!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:02

Bedankt voor alle sharing mbt het voer!
De meeste hebben ze laag in het voer staan in vergelijking met wat de mijne al kreeg... die stond al op 2,5 kg per dag bij vorige eigenaar.
De 1 jarige gaat Pavo Podo Grow krijgen (zou ze zelf voeren). En de mijne gaat waarschijnlijk Havens onderhoudbrok met Havens Gastro+ krijgen. (En onbeperkt ruwvoer)

k_m; Wat vervelend dat je paard ineens zo is gaan shaken! Hoe ging het met de therapeut??

Melissa_93; Goed bezig met Ken weer!

xApple; Fijn dat je al zo snel en dichtbij een mooi plekje voor je shet gevonden hebt! Kan me voorstellen dat het wel dubbel voelt.
Weer een rondje op Lars gedaan. Ag, kan niet altijd even goed gaan toch. Heerlijk duidelijk zijn wil wel eens helpen voor trage momenten :o

Kabayo; Hahaha jou filmpje!! Heerlijk :D Gelukkig hebben jullie er niets aan overgehouden! Ze durfde wel diep het water in te gaan zeg. Fijn dat ze weer thuis staat.

Nynkster; Ziet er fijn uit aan de longe! Zitten al mooie momenten tussen. Hihi, leuk toch als er zo veel interrese is :D

Hier gisteren en vandaag even 10 min gelongeerd. Ging super! Beide kanten stap en draf en wat afgewisseld. Alleen rustig blijven stappen vind ze wat lastig haha, maar dat is niet erg!
Ook rustig aan bezig om een hoofdstel om te gaan krijgen maar daar voor moet ik eerst nog even goed oefenen om bij haar oren te kunnen komen... met een brokje kan ik der omkopen dat ik haar oor mag aaien, met een schuin hoofd :))

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:36

xApple wat gaaf, gefeliciteerd met je knappe nieuwe aanwinst!!

Kabayo fijn dat ze weer lekker los is gemasseerd en dat ze zo goed in haar lijf zit! Maar oh jee, wat was dat nou, zwemles voor jullie beide? Gelukkig dat het goed is afgelopen en geniaal dat het is gefilmd ook nog :D

mirjamalvaro tuurlijk, leuk dat je er weer bent! Erg leuk dier hoor. En ook lekker bezig.

melissa oeh balen dat ze dat heeft uitgevonden. Hoe ging het vandaag?

SBravour oh aan de ene kant natuurlijk balen dat er wel iets is gevonden maar aan de andere kant gelukkig dat het relatief meevalt. Ik hoop dat je inderdaad in de zomer weer lekker bezig kan.

AnetteFlame wat super braaf en wat een mooi gespikkeld uitzicht heb je daar :D

TinekeVD wat dapper dat ze dat zo durfde en fijn dat het goed is gegaan.

Pattypaard Veroon krijgt ruim een halve kg horsefood basisbrok. Daarbij dagelijks wortels zo lang het winter blijft en verder onbeperkt ruwvoer. Eigenlijk weinig bijzonders dus maar ze doet het er goed op.

k_m gets wat ontzettend naar. Ik kan me heel goed voorstellen dat het erg frustrerend is. Had je een uv/pollen-netje al geprobeerd?

xApple het ziet er inderdaad uit als een fijn plekje, maar toch.. afscheid nemen doet zeer ook al is het goed zo. :(:) En een mindere dag hoort er ook bij in het proces, dus de volgende keer met goede moed weer verder hoor!

haha Nynkster, echt niet nee! Jouw paardje! En ze doet het nog steeds super <3

Pattypaard haha ja bekend dat brokje om het hoofdstel aan te doen. Werkt hier ook goed!

Nou, wij zouden vandaag verder met het beleren, maar mijn hulp was ziek en wil nu morgen komen. Dus... heb ik de stoute schoenen (nou ja laarzen) weer aangetrokken en ben zelf met haar aan het werk geweest. We zijn toch wel weer een stapje verder. Wel aan de longe, maar nu met de persoon op de grond wat meer op afstand en een beetje zelf proberen te sturen en ook zelf voorwaarts en halthouden. Ging super!
Als het goed is morgen dan toch ook met draf erbij! Ik ben benieuwd hoe ze dat gaat doen, maar heel eerlijk denk ik dat ze het zo doet.




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:37

Pattypaard. Heb er hier 4 staan, waaronder een ZZ-licht paard. Die krijgt ook 2x een handjes pavo condition en 2x per dag 2 handjes sportsfit. Bij mij staan ze dus sowieso laag in de brok. :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:21

Wat goed Murosch. Fijn he als je het zelf ook kan :D

Leuke filmpjes van Lina zie ik ook :) verkopen? Nee zou ik ook niet aan denken haha.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:44

Murosh, wat een rust stralen jullie uit zeg. Heeeerlijk. Hopelijk gaat het vandaag ook weer lekker, succes :)

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:09

Bedankt hoor, dat vind ik echt een compliment! Ze voelt ook heel vertrouwd aan ondanks dat het nog zo nieuw is. Ik had helemaal niet durven hopen dat ik dit zelf al zover kon doen. Mijn vertrouwen heeft een aantal jaren een flinke knauw gehad met een ander paard, dus voor mij is dit echt een overwinning.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:37

Wauw wat is ze superbraaf Murosch! Ze ziet eruit alsof ze al jaren iemand op haar rug heeft :D. Knap van je dat je toch weer zelf aan de slag bent gegaan!

mirjamalvaro; Haha das idd voor op dat niveau erg laag :') Maar als ze het er goed op doen is het goed!

made_lief_je
Berichten: 18
Geregistreerd: 04-03-18

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:23

Ik heb een vraag aan jullie. Ik zat gisteren een beetje op youtube te snuffelen naar paarden en hun eerste keer onder het zadel.
Ik zag er een paar tussen zitten die vrijwel direct al netjes door de hoeken reden, een galopje deden enz enz.
Die van mij moet echt nog gestuurd worden met teugel ver van de hals af, en in een volte is er af en toe echt nog disbalans, en maakt ze er meer een 8 hoekige volte van. En galop zijn we nog niet eens aan begonnen :p

Zijn wij nou zo extreem langzaam in t leerproces of zijn zij extreem snel?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:55

Ik denk dat je hem of haar beter had moeten voorbereiden eer je er op ging. Zorgen voor een betere bespiering en algehele balans/bewustheid.
Op deze manier zijn ze stukken stabieler dan dat je er zo op gaat zitten. De eerste galop aan de lijn was voor haar dan ook geen probleem. Heerlijk op de eigen benen en op commando weer terug.
Dubbele lijnen en klassieke dressuur oefeningen zijn hier voorbeelden van.
Ondanks dat mijn merrie niet zuiver is momenteel kan zij al vele oefeningen: wijken, schouderbinnenwaarts, traver.
Bewustheid van het lichaam : desensibiliseren, bodywrap, balkjes, slalommen pionnen.
Sturen: dubbele lijnen, handwerk.
Op deze manier zijn ze goed voorbereid op het daadwerkelijke rijden en is de stap een stuk minder groot. Natuurlijke aanleg speelt natuurlijk ook een grote rol.

Vandaag hebben wij heerlijk gestapt op het harde , dubbele lijnen in stap, gegraasd, en een begin gemaakt aan het inparkeren voor het krukje. Ze maakt al de halve draai, nu nog indraaien helemaal parallel aan mij!
Scheelt dat we in stap dingen mogen doen nog! Afbeelding
Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:44

Ik ervaar dat wel zo hoor maar ik ben geen fan van longeren. Lars is ook nog super onstabiel en vindt het sturen nog heel moeilijk. Maar dat geeft niet. Komt wel :) Zolang je niet boos wordt en alles in rust oefent komt het wel goed.

Ik ga zelf even lange teugelen van de week en toch eens longeren :)

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:55

Ik zou je niet te veel aantrekken van wat anderen doen. Het ene paard is het andere niet. En wat jij doet klinkt niet verkeerd, zolang je maar idd niet boos wordt als hij iets niet doet of begrijpt :)

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:32

Xapple ik vind longeren juist fijn. Ze snappen de stemhulpen beter ,krijgen goede conditie , leren goed doorlopen en ze leren hun lichaam te gebruiken. Longeren kan op vele manieren. Niet alleen strak vastbinden en een uur rondjes draaien.
Vind het wel een risico naar hun eigen kliniek. Maar dat is natuurlijk je eigen keuze. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Klinkt heel erg intressant sbravour. Kan je het mijne ook leren? :=
Klinkt goed! En mooie foto. Mooi weer bij jou!

Madeliefje. Het is de voorbereiding. Als je een paard na 3 jaar weidegang uit de wei plukt, er een zadel en hoofdstel op gooit en gaat zitten heb je zeker weten geen stuur. Ik heb veel lange lijnen gedaan zodat ze het stuur snapte. Maar ze loopt nu nog niet perfect over de hoefslag hoor. Mist nog balans en valt naar binnen. Maar dat komt wel :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hoe vaak heb je haar bereden?

Claudia
Ja zwemles! Oepsie! Was wel grappig :')
Wat ziet het er al super relaxt uit zeg! Ook al een drafje geprobeerd?

Pattypaard haha grappig he _O- gelukkig hadden we niks! Haha even hoofdstel les!

Welkom terug Nynke :p Beste bijleespost
Longeren ziet er super uit! Wanneer wil je weer inspannen?

Haha grappig he Marijke :P

Zilver heeft even rust. Vandaag had ze een nieuw maatje. Knappe PRE ruin. Zilver hardstikke hengstig natuurlijk :+
Afbeelding
Afbeelding
En weer ingevlochten. Vrolijke kleurtjes :))
Afbeelding
Eh tsja :=
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:39

Hier blijf ik sowieso eerst aan de longe tot dat ik zeker weet dan ik gas en rem heb. Ondertussen doe ik dubbele longe gebruiken om voorzichtig het sturen te introduceren.
Maar de eerste keer helemaal los, dan ben ik al bljj dat er een soort van volte ontstaat hoor. :')

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:14

Art ik denk dat wassen prima kan als je m daarna maar onder een deken laat drogen in een stal waar t niet teveel tocht

Apple een shetlander of niet, het blijft altijd lastig om afscheid te nemen van je maatje. Fijn dat hij wel een goed plekje heeft en zo te horen ook lekker dichtbij!

Kabayo heerlijk zo een rondje naar buiten! Gelukkig is de val goed gegaan!
Fijn dat ze weer lekker thuis staat!

Xapple lekker weer even gereden. Sturen komt vast gauw!

Nynke dat ziet er heel fijn uit!

Patty ook lekker aan het longeren, super! Hoofdstel nog een beetje spannend.
Snoepjes zijn ook wel heel goed om mee om te kopen haha

Super goed Murosch!

madeliefje niet zo gek toch dat het sturen nog vrij veel moeite kost in het begin. Denk als ze eenmaal snappen wat de bedoeling is dat het een stuk makkelijker zal gaan

Sbravour ze ziet er we relaxt uit!

Gisteren ken even samen met me zusje gedaan. Ze is een stuk groter en sterker dan mij :P ze trok weer een paar keer enorm op de uitgang en dan iets op de achterbenen opnemen. Ze heeft even 2 of 3 keer kennis gemaakt met een longeerzweep. Daarna was het goed, 3 rondjes braaf, nog even 3 rondjes de andere kant en toen gestopt.
Vandaag weer gedaan, eerst linksom en rechtsom braaf daarna linksom weer braaf en probeerde ze het vervolgens rechtsom toch nog een keer, maar waren haar voor en toen was ook het weer klaar, paar brave rondjes en weer gestopt.
Had ze dus wel even nodig. Komende 3 dagen is ze vrij van het longeren, me zusje is weg voor school en dinsdag komt de tandarts. Kunnen we het daarna weer oppakken. Als ze dan weer gewoon braaf is paar keer met elastiek longeren.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:29

Kabayo, leuk om te horen. Wat vind je precies interessant? Het inparkeren?
Nynkster: lina ziet er goed uit! Heerlijk stoom afblazen. Ik zou haar ook niet weg doen hoor. Wanneer ga je weer met je karretje aan de slag?

Zo leuk, ik vertelde vanmorgen over het inparkeren, dat ze de halve draai deed. Net los is de paddock voor de grap weer gevraagd en die sukkel doet hem toch zo gewoon helemaal :D

Melissa, soms moet je (helaas) even duidelijk zijn bij de jonge knolies inderdaad. Werpt uiteindelijk zijn vruchten af hoor! Je kan ook eerst aan kaptoom beginnen ipv elastiek. Leert ze nog wat meer zelf lopen eerst zonder steun.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:48

Yesssss! Vandaag voor de eerste keer officieel op mn Finn gezeten!
Super grappig hoe dit tot stand is gekomen. Vorige keer geprobeerd met mijn barefoot zadel (zit klitteband op) maar dat vond paardlief erg spannend en dan vooral het geluid van het klittenband in combi met mijn gewicht. Hierdoor draaide paardlief weg en moest ik me eraf laten zakken steeds. Dikke enkel als resultaat. Was ff een tegenvaller.

Vandaag gingen mn vriend en ik samen naar stal met het idee van we doen het zadel erop en we zien wel. Ik heb gekneusde ribben vanwege een longontsteking die ik begin maart heb gehad. Van het hoesten is nu alles beurs. Dus ik twijfelde of ik uberhaupt moest proberen eroverheen te hangen.
Ik wilde het proberen en toen zei mijn vriend (die kan ook rijden) misschien moet je dit niet doen met je ribben, zal ik anders proberen te hangen? Uh, oke.. Cap op, instructie gegeven. Paard rustig, probeer maar. Ging goed! Rondje gestapt, weer afgestapt op het opstapje. Nog een keer geprobeerd. Ging weer top.
Toen gaf ik hem instructie om been erover heen te doen, dit deed mn vriend ook. Lukte, alleen toen kreeg hij enorme kramp in zijn heup doordat zn spijkerbroek afknelde. Gauw eraf. Toen ben ik er op gestapt (natuurlijk rustig aan en ik was erg alert..) en hebben we een stukje gestapt. Ik vond het wel eng omdat ik mn paard vanaf zn rug nog niet kan inschatten. Vanaf de grond lukt dit vlekkenloos en kan ik vaak preventief handelen. Hij reageert wel super op stemcommandos en was hartstikke braaf. Ben keitrots! Ook op mn geweldige vriend. Ik zou hem er niet op laten als ik mn paard niet zou vertrouwen hiermee. Ook hij heeft een hele mooie band met mn paard en tis een beetje ons gezamelijke kindje.

Achteraf even een foto gemaakt toen ik was afgestapt (volgende keer maar foto van erop). Ook het afstappen was vlekkenloos. Was zo blij!
Dinsdag gaan we weer oefenen want morgen moeten we helaas tot laat werken. Ik kan niet wachten!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:38

Super leuk RoyceMack!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:30

Murosch : wauw!!!! Alsof je het al tijden doet! Heel knap dat je er ook zelf op gestapt bent! Krijg je toch weer vertrouwen in elkaar! Ze lijkt super relaxed en kijkt rustig uit de ogen. Goed hoor! Ga zo door!

Madelief : misschien moet je het longeren wat meer oppakken dat ze zonder moeite het rondje loopt. Zoals sbravour ook zegt. Proberen de stap naar het rijden zo klein mogelijk te maken. Dan ervaar je het minste stress. Ik zou ook niet opstappen en direct vanalles willen. Accepteer eerst gewoon 1 keer opstappen belonen en er weer af. Daarna klein stukje stappen en er weer af. Zo stukje bij beetje opbouwen. Dan is het ook niet zo spannend meer.

Sbravour; knap dat jouw paardje al die oefeningen al doet aan de lijnen! Daar ga je zeker profijt van hevben als je straks gaat rijden! En wel fijn dat de stap dingen wel mogen!

Elina : lekkere duik heb je genomen :+ knap vriendje heeft ze uitgezocht Hahahha

Leuk roycemack!

Gisteren hebben we weer gelongeerd. We deden voorheen alleen stap draf en tempo wisselen in draf vooral om haar toch actief proberen te houden. Gister bood ze zomaar even een galopje aan! En niet 1 keer. Nee elke keer als ik het vroeg ging ze weer! Paar keer verkeerde galop aangesprongen maar daar is ze jong voor. We hebben los in de bak de afgelopen tijd wat gespeeld met de gangen. Van stilstaan naar galop etc om haar sterker te maken. En veel spelen met caia die de hele dag in galop door de bak gaat natuurlijk. Heb het idee dat het zijn vruchten nu begint af te werpen!! Omdat ze natuurlijk 1,5 week niks had gedaan ivm het weer en mijn eigen drukte wilde ik eerst even paar keer longeren voordat ze weer ervoor ging. Om de uitbarsting Voor de wagen voor te zijn. Dus aankomende week wil ik haar weer wat inspannen. Maar verwacht geen probleem eigenlijk. En wil ook voorkomen dat ze alleen voor wagen gaat steeds. Afwisseling blijft natuurlijk goed.
Nou genoeg gekwekt iver dit. Even wat foto’s

Haar makkelijke kant
Afbeelding

Moeilijke kant
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

In de tussentijd ging mijn vriend met caia tutten
Afbeelding

En nog een leuk weetje!
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... paard.html

Hoe zit dat bij jullie paardjes? Lina heeft 2 kruinen boven elkaar en dat klopt ook wel met haar karakter. Caia tussen de ogen en dat is ook echt waar :):)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:14

Haha grappig he. Het wordt ineens een hype... :D
Mijne 2 schuin boven elkaar en boven ooglijn, klopt ook, het is geen makkelijke. Wel ontzettend leuk en talentvol!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:13

Ja hier ook echt wel leuk karakter. Idd ook geen makkelijke, maar wel eerlijk.
Ben nu druk aan het orienteren op zadels. Als ze straks voor de wagen wat loopt wil ik met ohz beginnen :) Vind maar eens een leuk zadel wat goed past op die kleine beestjes

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:32

Oh van de kruinen heb ik ook al veel gelezen. Zo maakt de plaats waar die staat ook veel uit, links of rechts vanaf het midden bekeken.

Bij limo staat de kruin ver boven de ooglijn naar links.
Afbeelding

Deze site toont meer informatie daarover
http://www.karakteranalyses.nl/page39.html

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:01

Vergeet steeds te kijken waar ze hier zitten. :+

Vandaag weer trots oo mijn meisje hoor. Geen bak afgezet, ladder naast de baan, slangen naast de baan. En ze liep keurig haar rondjes aan de longeerlijn. Ennnnn weer niet getrapt. *\o/*

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:24

Sbravour, balen zeg blessure... Sterkte komende weken maar gaat vast uiteindelijk goed komen!
Murosch, cool! Echt leuk kleurtje ook
Nynkster, ik wil ook zo'n vette pony :~ :~ :~
Kabayo, ze is zo gaaf, werd echt agressief van al die haat op je topic...
Art_ificous grappig idd van die kruinen!!
&& de rest ook goed bezig tho

Ik ben rustig aan een beetje aan het longeren en aan het chillen met hem, hij is zo groot en hard aan het groeien dat het schema even iets aangepast is :Y)
Afbeelding Afbeelding

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:38

@Kabayo; Hee ik heb helemaal je filmpje gemist. Omdat het beginscherm een groep moslims is bij mij?! Hoe raar is dat 8)7 Maar anyway; vervelend hoor, gelukkig niet te erg bezeerd.

@Murosch; Wat goed van je. Ziet er weer hartstikke goed uit. +:)+ Genieten zo hé met je eigen baby :o

@Nynkster; Neeee niet verkopen jouw toppertje :D

@Sbravour; Fijn dat je zo toch alvast wat kunt oefenen :)

@Melissa93; Jaa die momentjes zullen wij ook nog wel gaan tegenkomen denk ik. Lars is ook mega eigenwijs. Goed gehandeld toch en positief afgesloten.

Wat grappig van die kruintjes dat ga ik eens opzoeken :D

@Mirjamalvaro; Wat goed, braaf hoor :D