[VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

[VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 20:14

hoi allemaal!

Ik heb Kiwi inmiddels zo'n 2,5 jaar, en niet alles ging op rolletjes, moet ik zeggen.

Ze was een drukkeling, en zo anders dan die brave manegeponys die ik gewend was.

en het werd zo erg, dat ik haar minder en minder ging rijden. En daardoor werd ze natuurlijk nog drukker, en werd ik nog banger. Tot het punt dat ik haar niet meer durfde te rijden, laat staan galopperen, wat het punt was waarop ze te enthousiast werd en ervandoor ging.

Ik heb toen eeuwen niet gereden, en toen Denise (mijn beste vriendin) langskwam en haar even reed (na een tijdje longeren) durfde ik ook wel even.

En toen besloot ik bitloos te gaan rijden, want misschien was ze zo druk omdat het bit haar in de weg zat. Zo gezegd, zo gedaan, en het ging aardig (die ene keer dat ik haar weer reed) maar bij een trainingsweek begin deze zomer realiseerde ik me dat het probleem niet bij haar maar bij mij lag. Mijn angst maakte haar onzeker, en dat werkte gewoon niet.

Op de trainingsweek heb ik haar 'gewoon' gereden, maar zodra we weer thuis waren zat ik zonder begeleiding en niemand die me vertelde dat ik haar moest rijden. En eerlijk gezegd, daar had ik helemaal geen zin in. Ik was als bang, inmiddels niet meer voor haar, maar ik had mezelf wijsgemaakt dat die angst toch ergens voor moest zijn, en dat werd dan toch haar. (kan je het nog volgen? haha)

En nu, dankzij een liedje, grappig genoeg, heb ik toch weer moed gevonden. Het was Gotta Keep Smiling, van Scouting For Girls. Het gaat erom dat als je het moeilijk hebt, dat je moet blijven lachen en vechten.

en na een tijdje longeren om haar haar zakcenten een beetje te laten verliezen (toch een beetje spanned), ben ik er op gestapt, en mijn vader heeft dit voor mij vastgelegd.

Als je dit hele verhaal gelezen hebt, bedankt. het is een flinke reis geweest, en het is nog lang niet voorbij, maar dit is een flinke stap in de goede richting.

Kijk mee En let niet op mijn houding, toch nog wat spanning, en ik ben een stoelzit aan het afleren en ik was ongesteld XD


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dat was hem, tot ziens! :wave:
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 20-11-17 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel geplaatst


Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:27

Gewoon blijven ademen en zingen tijdens het rijden. Ik ken het probleem en eenmaal het tussen je oren zit is het niet makkelijk om het er weer uit te krijgen.

Top gedaan! En nu de moed niet meer laten zakken!

nardxash

Berichten: 3982
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:44

Wat goed dat je het gevecht aangaat met je angst!
Ik herken het probleem ook en ik ben er bijna vanaf na minimaal een jaar gevochten te hebben tegen mijn angst voor het het rijden en buiten zijn met de paarden.
Ik wil je heel veel succes wensen de komende tijd.
Je kan het

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:44

Ontzettend goed van je dat je er weer opgestapt bent! Je eigen angst overwinnen is een van de moeilijkste dingen die er is. Blijf oefenen en fijn als je hier updates plaatst hoe het gaat, dat helpt jezelf ook om door te zetten.

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:55

Je hele houding op de foto's straalt ook spanning en onzekerheid uit. Je leunt voorover. Hierdoor raak je nog sneller uit balans als het paard iets onverwachts doet.
Ik herken het van mezelf. Als ik het eng vond, leunde ik namelijk ook naar voren toe (en dat doe ik nog steeds af en toe!).
Het beste voor je balans is echt om fier rechtop te zitten. Schouders naar achter, hoofd omhoog en benen niet naar achteren brengen. Wees trots op jezelf en je paard!
Voor wat betreft je angst: ben je niet gewoon bang om de controle te verliezen? Je schrijft bvb dat je niet durfde te galopperen omdat je op dat moment soms geen controle meer had. En om dat te voorkomen ga je niet meer galopperen.
Op een gegeven moment ga je teveel nadenken ('wat als...?'). Dat veroorzaakt angst en onzekerheid. Dus het is de truc om met je gedachten in het hier en nu te blijven en om in situaties waarin je bang bent om de controle te verliezen niet te gaan denken aan wat er kan gebeuren.
(Bvb: als er een grote vrachtwagen voorbij komt en je denkt dat je paard daarvan zal schrikken, dan schrikt 'ie 9 van de 10 keer ook. Terwijl als jij gewoon doet alsof het normaal is, dan valt t vaak mee)

Neem anders een keer zitles. Desnoods op een braaf paardje als je die van jezelf niet vertrouwt.
Les op zich is sowieso altijd een goed idee. Zoek wel een instructeur uit die om kan gaan met onzekere ruiters.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:57

Wat goed van je! Respect dat je je angst aanvecht. Ik heb zelf geen last gehad van angst maar wel van slecht begrijpen van mijn paard, uiteindelijk heb ik door ook zoveel mogelijk het probleem van allerlei perspectieven aan te pakken een hele goede speciale vertrouwde band opgebouwd. Ik persoonlijk vind het jammer dat je niet meer bitloos rijdt. Heb je wel eens geprobeerd iets met paardentaal en grondwerk te doen? Dat heeft de band met mijn paard enorm geboost. Wat je op de grond opbouwd neem je ook mee onder het zadel. En filmen helpt ook, dan zie je jezelf later terug en vallen soms dingen op die je niet door hebt op je paard. Als je bang bent is het helemaal moeilijk om het hele plaatje te bekijken.

Lumi

Berichten: 4429
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:58

Wat goed dat je toch doorzet!


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:59

Knap dat je weer probeert. Ik ken het probleem. Vreemd genoeg bleek mijn angst voor paardrijden ook aan een bepaalde stal gekoppeld. Door de nare ervaringen. Sinds ik daar met mijn paard weg ben heb ik totaal geen angst meer voor haar. Heel gek. Dus ja, soms koppel je je angst gewoon ergens aan. Maar er zijn altijd manieren om t op te lossen. Geniet van je succesmomenten!

Anouk <3

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:08

Ik heb ook een hele periode angst gehad voor mijn paard, durfde er in de rijbak niet eens op en ze smeet me er dan ook direct af, maar na 5 jaar trainen ging ik vandaag voor het eerst in volle galop over het strand, dus er is nog voldoende hoop :+
Wat voor mij geholpen heeft is veel les nemen, door les te nemen ga je bezig met wat je instructeur zegt en heb je als het goed is geen tijd meer om na te denken over wat als enzo. Ook even logeren van te voren kan helpen, hier aan kan je vaak al zien of je paard rustig is en dit kan je vertrouwen geven, in het begin stapte ik er dan ook alleen op als ze een rustige dag had, later als je meer vertrouwen krijgt bouw je dit uit. Ga verder ook alleen rijden als je er echt zin in hebt, ik ging nog wel is rijden omdat ik mij verplicht voelde, maar als ik dan een slechte dag had voelde mijn paard dit direct en waren we er beide dus ook direct de dupe van. Soms is alleen logeren of een dagje gewoon op de wei ook goed.

Hele stomme vraag, maar rij je nou in een rijbak of weiland? Lijkt mij geen prettige ondergrond met al die bosjes, takken en hobbels. Maar misschien heb je niks anders tot je beschikking natuurlijk.

Oh wat trouwens ook leuk is is een vereniging, hier ga je elke week in een kleine groep lessen, kosten liggen hierdoor een stuk lager, je moet er toch wel enigszins verplicht naar toe en dit heeft voor mij ook heel erg geholpen door te gaan met rijden, daarnaast is het gezellig, naderhand nog even kop koffie en wat lekkers in de kantine en weer naar huis.

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 06:37

dankjulliewel allemaal!!

op het moment is het vooral afwachten of mijn vader een bepaalde opdracht krijgt, dan krijgen we weer voldoende financiele mogelijkheden, en zal Kiwi naar een stal in zutphen (waar mijn moeder woont) gaan, omdat constant op en neer naar amersfoort zodra ik een vrije seconde heb, niet heel handig is.

Bij die stal krijg ik ook instructie (is de manege waar ik ook trainingsweek heb gehad, en elke week nog les op de manegeponys).

De vraag hierboven: het is een rijbak, maar die toont heel goed aan dat ik niet heel veel rijd :+
ik dacht er nog over na om in de wei te gaan rijden, maar die bleek heel zompig te zijn. We zijn van plan om er iets aan te doen, maar opnieuw: financiele mogelijkheden op dit moment zijn niet heel groot.


Ik denk dat ik in dit topic updates ga plaatsen van hoe het gaat, en als uitpunt bij wijze van spreke de strandgalop waar Dani het hierboven al over had.

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 07:24

Wat dapper van je zeg! Ik ga wel even lekker wat anders zeggen dan degenen boven mij :D Die hebben het over het aanvechten van je angst en ik zou het juist van de andere kant benaderen: begin eens met accepteren dat je bang bent. Ga voelen wanneer dat is en ook wanneer dat minder of zelfs niet is! Zo kun je de momenten waar je angst lager of misschien weg is, gaan gebruiken om kleine stapjes vooruit te zetten die veilig voelen. Als je hierin succeservaringen kunt opdoen, zul je merken dat je zelfvertrouwen gaat groeien :)

Misschien bedoelen degenen boven mij hetzelfde, maar door uit de mindset "aanvechten/overwinnen" te stappen en aandacht te geven aan hoe je je nou echt voelt, komt er ruimte voor veilige ontwikkeling. Plus, jouw paard hou je niet voor de gek: die voelt jouw spanning wel, dus je stoerder voordoen dan je bent is volgens mij geen goed idee (mocht je dat overwegen).

Heel veel succes samen, jullie zijn een leuk stel!

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 13:03

Dankjewel voor de tip! De acceptatie was (en is) echt een ding. Dat ik boos op mezelf werd (word) want 'je bent toch niet bang voor je eigen paard?'.

Mijn zit is trouwens ook niet op en top omdat het zadel waarin ik rijd mij nul komma nada ondersteund, dus er word al gespaard :D :+

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:23

Hoi TS,
ik herkende de topictitel als een Harry Potter citaat. "Very wise, Harry", voegt professor Lupin er aan toe. (Sowieso staan er in Harry Potter en met name in 3 veel goede opmerkingen over angst.)

Naar voren zitten is iets reflexmatigs, ga dat dus niet proberen af te leren, wie bang is zit zo.
Fear is the problem.
In evenwicht zitten is natuurlijk razend belangrijk - maar dat kun je.
Met vreugde zag is de positie van je onderbeen.
...ook springruiters en zeker diegenen die military rijden zitten in balans!! (En voorover.)

Het is tamelijk normaal om bang te zijn voor controleverlies.
Mits je in balans zit - in welke houding dan ook heb je weinig te vrezen. Centered riding kan ontzettend helpen: zowel de 2 boeken van Sally Swift als een instructrice.

Vwb het hoofdstuk 'nadenken': helaas denken vele mensen, inclusief psychologen dat angst een gedachte zou zijn.
Dit is onjuist - het is meer een instinct. Gedachten zijn secundair en dus niet zo belangrijk.
....maar: je gedachten een béétje ""afleiden"" van rampspoed kan zinnig zijn: spreek jezelf feitelijk toe.
Dat je in balans zit - "if true"...!
Dat je aandacht van je paard vraagt.
Dat je naar je buik ademt. Etc.

En dan stapje voor stapje: genieten van wat goed gaat - en vooral plezier hebben.

In instemmende aanvulling op Corelli: angst moet je idd niet bestrijden - het is geen vijand! Je instinct wil jou beschermen.
Accoord, soms staat die boel eat te gevoelig afgesteld, maar daar zijn allerlei oplossingen voor.
(Maar vechten, "shaming and blaming", jezelf overschreeuwen, grenzen met voeten treden zijn stuk voor stuk vaak garantie voor een langdurig "gevecht" met vooral heel veel verlies. Niet doen dus, die verliezen zijn niet nodig.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DiscoDipp

Berichten: 2855
Geregistreerd: 29-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:35

Ah germ ik ken het gevoel wel meid!
Komt allemaal goed, goed luisteren naar je eigen gevoel over je paard als je wil rijden, en zorg dat er altijd iemand bij is.

Paardrijden gaat met ups en downs, ik zing zelfs ritueel een stukje van een liedje voordat ik iets doe waar ik spanning van krijf zoals op concour gaat oid :')

If you're goin' through hell keep on going
Don't slow down if you're scared don't show it
You might get out before the devil even knows you're there
Yeah if you're goin' through hell keep on movin'
Face that fire walk right through it
You might get out before the devil even knows you're there

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 14:07

het is inderdaad een quote van lupin ja!

dankjullie allebei!! Ik zal Sally Swift maar een opzoeken.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:31

Corelli schreef:
Wat dapper van je zeg! Ik ga wel even lekker wat anders zeggen dan degenen boven mij :D Die hebben het over het aanvechten van je angst en ik zou het juist van de andere kant benaderen: begin eens met accepteren dat je bang bent. Ga voelen wanneer dat is en ook wanneer dat minder of zelfs niet is! Zo kun je de momenten waar je angst lager of misschien weg is, gaan gebruiken om kleine stapjes vooruit te zetten die veilig voelen. Als je hierin succeservaringen kunt opdoen, zul je merken dat je zelfvertrouwen gaat groeien :)

Misschien bedoelen degenen boven mij hetzelfde, maar door uit de mindset "aanvechten/overwinnen" te stappen en aandacht te geven aan hoe je je nou echt voelt, komt er ruimte voor veilige ontwikkeling. Plus, jouw paard hou je niet voor de gek: die voelt jouw spanning wel, dus je stoerder voordoen dan je bent is volgens mij geen goed idee (mocht je dat overwegen).

Heel veel succes samen, jullie zijn een leuk stel!

Volledig mee eens, je kunt beter vrienden worden met je angst dan proberen die als vijand te verslaan. Als je alleen rijdt dan kun je jezelf wel een beetje coachen door je voor te nemen wat je gaat doen aan figuren en overgangen. Op die manier blijf je rijden en sturen en denk je minder aan de dingen waar je niet meteen iets aan kan doen. Als iets niet helemaal lukt, dan doe je het gewoon nog een keertje. Op een gegeven moment denk je vanzelf minder aan je angst en meer aan het rijden.

Je zit valt best mee, alleen in galop duw je jezelf wat teveel naar achteren in het zadel. Maar je zat wel in galop :). Zou tof zijn als je straks ergesn anders kan staan met wat meer begeleiding, beetje hulp is best fijn.

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 14:33

dankjewel! ik hoop inderdaad dat ik zo snel mogelijk ergens heen kan, word afwachten.

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:22

yamsi0124 schreef:
Dankjewel voor de tip! De acceptatie was (en is) echt een ding. Dat ik boos op mezelf werd (word) want 'je bent toch niet bang voor je eigen paard


Heb je een idee hoe je met het accepteren aan de slag zou kunnen gaan?

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 15:32

nou, niet echt, eerlijk gezegd. Ik heb nu met mezelf afgesproken dat als mijn zelfvertrouwen goed is, ik er op ga, en anders niet. En als ik gefrustreerd raak van mezelf, diep ademhalen, het is oke als het niet gaat.

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:40

yamsi0124 schreef:
nou, niet echt, eerlijk gezegd. Ik heb nu met mezelf afgesproken dat als mijn zelfvertrouwen goed is, ik er op ga, en anders niet. En als ik gefrustreerd raak van mezelf, diep ademhalen, het is oke als het niet gaat.

Probeer het in hele kleine stukjes te knippen zodat je hele kleine stapjes kunt gaan maken.

Stel je voelt je bang: ga daar dan ook even bij stil staan. Probeer te voelen en niet te veel te denken of te (be)redeneren. Waar voel je je angst? Wat wil je nu absoluut niet? Is er iets wat je wel wil op dat moment, wat je wel durft? (En dat kan iets super kleins zijn he, bijvoorbeeld 1 voet in de beugel en even hangen terwijl je paar stil staat, of grondwerken, of even alleen maar zitten en voelen hoe je paard ademt of....?)
Als er iets is dat je wel durft, ga je dat doen. En komt de spanning terug, neem je weer pauze en voel je opnieuw. Kan je iets alleen gespannen doen? Dan ben je te vroeg. Dat is niet erg, dat is een leerpunt want daar ben je blijkbaar nog bang op dat moment. Je moet de spanningsloze stukken gaan vinden en die uitbouwen, zonder te veel te focussen op wat er allemaal moet.

En dat is verdomd lastig hoor, ik weet er alles van! :D

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 15:44

dankjewel!! Dit kan ik zeker gebruiken! Het is zeker heel lastig, maar ik ben er ook goed klaar mee moet ik zeggen haha

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:54

Ziet er lang niet slecht uit. Kan je eventueel eens een instructeur laten komen lesgeven bij jou thuis? Wel iemand kiezen die er rekening mee houdt dat je bang bent en niets gaat forceren.
Je zit er idd niet zo heel stoer op, maar het ziet er zeker niet naar uit alsof er iets fout zou gaan.

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 18:45

Dankjewel! ik ben al wel een tijdje op zoek, en Denise (die, zoals in OP gezegd, die kiwi al wel een paar keer heeft bereden) komt wel eens langs om te helpen, wat heel fijn is.

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-17 16:17

hoi, ik was van plan om hier een volgtopic van te maken, maar post niet.
Dit komt omdat ik over een ding niet eerlijk geweest, of in ieder geval niet volledig. Dit is, denk ik, omdat ik me ervoor schaam, en bang ben dat mensen mij zullen vertellen dat Kiwi het ergens anders beter zou kunnen hebben, wat nog wel eens waar zou kunnen zijn.

Omdat Kiwi bij mijn vader in Amersfoort staat, zie ik haar volgens regulatie slechts eens een weekend de twee weken. Ik ga zo vaak mogelijk bij haar langs, maar dit is helemaal niet vaak. Als ik eens een vrije dag heb, wil mam niet dat ik er heen ga, omdat mijn vaders vriendin daar ook woont en mijn moeder een hekel heeft aan haar.

Dit werkt natuurlijk niet als ik wil dat ze rustiger word, en het beter word tussen ons. Daarom wil ik ook zo graag dat ze naar Zutphen komt (waar ik met mijn moeder woon), zodat dat beter zou gaan. mijn moeder meld me echter elke keer als ik opbreng te hopen dat mijn vader de opdracht krijgt, aangezien hij belooft heeft Kiwi dan naar Zutphen te brengen, dat ze er geen vertrouwen in heeft.

Ik heb het hier zelf moeilijk mee, omdat vaak als ik dit hele verhaal aan iemand vertel, dat ik de reactie krijg dat Kiwi het ergens anders, waar ze wel vaak genoeg bereden word etc, beter zou hebben.
Ik moest dit toch echt even van me afschrijven, nu ben ik in ieder geval volledig eerlijk.
respect al je dit helemaal gelezen hebt

RKphoto

Berichten: 9
Geregistreerd: 02-10-17
Woonplaats: Eerbeek

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:32

Mmm Lastige situatie in jou geval idd jammer dat je moeder er geen vertrouwen in heeft, Miss toch overhalen en laten zien dat je het kan en dat je door zet ;) of heeft ze geen vetrouwens in je vadr dat die haar komt brengen ?

Verder vind ik het knap dat je ondanks dat je er weinig heen kan doorzet! Superr


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Amazonbot, ComscoreBot, DenieesB, Lisette1987, Pellelilly, Sintara en 51 bezoekers