[VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-17 21:02

Denise is langs geweest, lekker bezig geweest en weer gesprongen!
springen is eigenlijk altijd mijn favo ding geweest, maar toen kwam kiwi en ging het helemaal niet lekker, en toen ben ik eigenlijk uit pure ellende gaan dressuren :Y) nu begint het toch flink te kriebelen, haha.

ik heb nu alleen een filmpje, de fotos staan nog op mijn telefoon...

https://www.youtube.com/watch?v=bZMyN9WdCo0

het werd op een gegeven moment, na een kleine 15 min, donker (iets met herfst en de zon die snel onder gaat ofzo >;) ) dus die kwaliteit is wat minder.


miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:15

Fijn dat je het nu weer aandurft!
Als ik kijk naar je filmpje valt me op dat Kiwi het beste loopt zolang je haar actief houd. Dat zie je dan ook direct aan de manier van springen. Zodra ze zogezegd ‘inzakt’, zie je vaak een bok of weigering achteraf.

Mijn advies dan ook is; de sprong niet nemen zolang ze niet actief loopt. Neem liever bijvoorbeeld even een volte (wat je aan het einde bijv doet), activeer haar weer in vlotte draf of een galopje, voordat je de sprong neemt. Hopelijk blijven de bokken dan wat meer uit en dat zorgt er uiteraard voor dat jij weer wat meer ontspannen kunt rijden.

Ook valt de spanning hoofd-nek-rug op. Voorafgaand aan een bok, weigering ed, zie je vaak veel meer spanning in de nek en rug. Zelf kan je dat sowieso zien aan de houding van het hoofd. Ze lijkt dan op het filmpje op zoek naar een manier om daar vanaf te komen, uitend in hoofd tussen de benen of juist extreem hoog.

Lukt bij haar lang en laag? Ofwel, contact houden, maar ontspanning in de nek en rug, waarbij ze haar hoofd laag houd en haar nek lang?

:+

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-17 15:35

dat wisselt af. Soms is ze zo heet dat ze alleen maar als een 'haantje' loopt, en soms is ze lekker relaxt.
als je dit filmpje bekijkt, van de trainingsweek, zie je in de draf (galop ging niet zo lekker, haha) dat ze vrij relaxt loopt, maar daar zit ik haar met mijn houding ontzettend in de weg...
https://www.youtube.com/watch?v=GsCi0wgOFl0

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:29

Corelli schreef:
Wat dapper van je zeg! Ik ga wel even lekker wat anders zeggen dan degenen boven mij :D Die hebben het over het aanvechten van je angst en ik zou het juist van de andere kant benaderen: begin eens met accepteren dat je bang bent. Ga voelen wanneer dat is en ook wanneer dat minder of zelfs niet is! Zo kun je de momenten waar je angst lager of misschien weg is, gaan gebruiken om kleine stapjes vooruit te zetten die veilig voelen. Als je hierin succeservaringen kunt opdoen, zul je merken dat je zelfvertrouwen gaat groeien :)

Misschien bedoelen degenen boven mij hetzelfde, maar door uit de mindset "aanvechten/overwinnen" te stappen en aandacht te geven aan hoe je je nou echt voelt, komt er ruimte voor veilige ontwikkeling. Plus, jouw paard hou je niet voor de gek: die voelt jouw spanning wel, dus je stoerder voordoen dan je bent is volgens mij geen goed idee (mocht je dat overwegen).

Heel veel succes samen, jullie zijn een leuk stel!


Helemaal eens. Hier hetzelfde probleem. En inmiddels galoppeer ik in m'n uppie door het bos, zonder een greintje angst!

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 11:38

Wauw! Dat is inderdaad waar ik ook heen wil.
Nog een paar foto's:
Ik met kiwi:
Afbeelding
En een per ongeluk foto van Denise die Kiwi longeerde:
Afbeelding

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:24

Mijn dotje staat trouwens 5 minuten bij de stal vandaan waar jij gaat rijden ;) Mooie buitenrijgebied!

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:42

Wat een black beauty! Succes op jullie weg naar een goede samenwerking! Jullie zijn goed bezig!

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-17 20:40

dankjulliewel!!
Het is (waarschijnlijk, mijn vader kan het ineens terugtrekken haha) dat Kiwi over 1 of 2 (waarschijnlijk 3) weken naar Zutphen komt! Hij had het er vandaag over met de eigenaresse (had f-proefjes vandaag), dus het is vrij zeker!

@Mandarijn: Als je wil, mag je wel eens langskomen! We zoeken ook nog maatjes voor buitenrijden, om Kiwi ietsjes meer bomproof te maken (motors en autos zijn niks aan, maar o wee als er een vogel opvliegt of als er koeien of schapen in de buurt zijn :+ ) Mag je me over PBen, als je zin hebt!

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:13

Omdat TS hier graag een volgtopic van wil maken verplaats ik dit topic naar [PP] Paardenpraat

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥


yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 20:40

Hoi allemaal! tijdje geen updates geweest, heel druk en in de stress geweest in verband met school, maar dat is nu allemaal klaar! (voorlopig..)
Het lukt even niet om fotos te uploaden (en nu had ik net zulke leuke oortjesfotos van buitenrit...)
Maar er is ook goed nieuws! Kiwi komt namelijk deze week naar zutphen! Welke dag is nog niet bekend, maar ik houd jullie op de hoogte!

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 10:26

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De foto's die ik beloofd had!
En goed nieuws, kiwi komt morgen! (Mits ze de trailer op wil)

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 19:57

Kiwi is gisteren aangekomen, en verassing: mijn vaders paard, Pippi, is ook meegegaan. Zij gaat begin december weer weg als mijn vader terugkomt uit mali (hij vertrekt zondag).
Vandaag heb ik les gehad, Pippi heeft lichtelijke verlatingsangst (ze staan hierom ook samen in een grote loopstal) en die was de hele tijd aan het hinniken, en kiwi werd daar ook heel druk van.
Ook heb ik vliegles gehad, met een vrij spontane bodeminspectie.
Een van de paarden in de les struikelde, waarop kiwi schrok een een bok gaf, en ik kukelde er voorover af :+ .
Afgezien daarvan en een paar andere bokken, ging het wel goed *\o/*

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 18:45

Goed bezig! Blijven volhouden en genieten!

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 16:29

Dankjewel Laibadji!
Gister ging het rijden heel goed, over het algemeen heeft ze een goede stelling naar binnen, maar haar hoofd gaat nog niet helemaal mooi naar beneden.
Ook doet ze na een tijdje haar hoofd veel naar beneden, waarbij ze de teugels ook uit mijn handen rukt. Kan ik hier wat aan doen of ligt het nog aan haar conditie die niet heel goed is?

Nog een stel foto's van in stal:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:37

Vaak doen ze fit omdat ofwel de hand te strak of stug is of omdat het paard niet goed aan het been is. Heb je haar goed aan je been?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 17:44

Over het algemeen wel, ze doet het ook het meest als ze wat moe is en daardoor ook slomer en minder aan het been is. Dankjewel!

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 18:45

Dat ligt er uiteraard aan hoe en wat ze doet. Het kan ook gewoon vervelend gedrag zijn, het kan zijn dat ze moe wordt, dat de oefening lastig is, de druk te groot ed.

:+

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 21:24

ik denk dat het een combi van vervelend doen en moe zijn is, omdat ze de conditie van een natte krant heeft en ook ineens fatsoenlijk gereden word, ik denk dat ik haar wel een beetje verpest heb met mijn angst...

Vandaag hebben we niet gereden, gewoon even lekker geknuffeld en gelachen met de andere mensen. Ik vond dat ze wel eventjes een rustdagje verdiend had. Morgen hebben we weer les, kijken hoe het dan gaat, omdat het een heel drukke les is (negen mensen). Als blijkt dat Kiwi het toch te druk vind, omdat ze nog wel eens wil slaan naar andere paarden als ze te dicht in de buurt komen, ga ik kijken of ik op een rustiger moment kan lessen.

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-17 07:48

Gisteren hebben we gereden in mijn normale les, die zoals ik al zei heel druk is. Zo lekker ging het ook niet, want niet iedereen in die les heeft hetzelfde niveau, en andere doen gewoon alsof de bak van hun is en gaan en staan waar ze willen. En dat is best een beetje vervelend, als je aan wil galopperen en iemand gaat voor je stappen...
Deze frustratie leidde tot tranen, tot 3 keer toe, maar ik ben in ieder geval niet bang.
Er zaten ook hele goede punten aan de les, zoals onze middendraf die bijna uitgestrekt was (zal eens kijken of ik iemand kan strikken op het te filmen), waarbij als ik naar beneden keek de voorvoetjes zag :)
We hebben wel fijn kunnen galopperen, maar door de drukke les met veel trappende ponies konden we niet meer op de hoefslag :=
Verder was ze wel braaf, maar vind ze stelling nog erg moeilijk. Volgens mijn instructrice ging het prima, en zaten er hele mooie stukken tussen.
Maar ik ben ik, en ik vond het niet zo goed gaan als de dressuurgoden die in de bak naast ons vrijreden, of zo goed als het meisje dat Kiwi voor mij had haar reed. Dat is wel iets waar ik me overheen moet zetten.

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 19:12

Hee allemaal!
Het rijden gaat weer heel goed, we doen voor spek en bonen zelfs deze week zondag een f-proef! Gewoon even kijken hoe dat gaat.

Kiwi trekt nog steeds veel aan het bit, maar ze doet het wel minder als ik haar fatsoenlijk doorrijd. Echter kloot ze ook veel met het bit, dus ik twijfel er wel over om weer terug te gaan naar bitloos...

Nog een paar foto's van gisteren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag ga ik niet naar kiwi, ik heb een belachelijke hoeveelheid huiswerk, dus ze heeft een dagje rust.

Punz

Berichten: 8552
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:46

Wat fijn voor je dat het beter gaat!!
En qua bit: misschien eens advies vragen aan je pensionhoudster I ?


Iedereen een Connemara!!


.

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 21:50

Mijn instructrice raad me aan niet bitloos te gaan rijden, die verwacht dat het er niet beter op wordt.
Vandaag ging de les wel heel lekker!

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 18:08

Tijdje niet zo goed geupdate, de vorige was ook kort omdat ik naar bed moest en mijn moeder de trap op hoorde komen :=
Echter gaat het nu lekker, we hebben er een bijrijdster bij sinds gister, die haar maandagen en vrijdagen van me overneemt. Dat is wel superprettig.

En, (tromgeroffel) morgen hebben we onze eerste wedstrijd! Lekker voor spek en bonen een f-proefje op de manege zelf. We hebben er superveel zin in, en zijn vooral van plan lekker plezier te hebben, en de rest komt wel. Mams gaat de proef voor me filmen, dus met een beetje geluk post ik die morgen, als ik tijd heb.

Verder vond de pensionhoudster Kiwi wat loom aan het been, en ze raadde me een spoortje aan. Ik heb alleen altijd geleerd dat als je een paard voorwaartser wil, dat je juist veel overgangen moet rijden, en dat een spoortje is voor verfijning voor bijvoorbeeld zijgangen, en als je met een spoortje vooruit gaat branden, dat ze uiteindelijk juist minder aan het been zijn?

Ook merk ik dat zelf helemaal niet met kiwi, ze heeft een beetje een sloom drafje, maar dat vind ik beter dan toen ze er constant vandoor ging vroeger en te hard draafde. Nu kan ik haar ook na een uitgestrekte draf gewoon terugnemen! Heeft iemand advies voor mij?

yamsi0124

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-17 13:19

hoezee: ze komt eindelijk aan met een update!
Ik heb toch weer een lastige tijd achter de rug, wat niks te maken heeft met kiwi, maar dat terzijde. ik heb eindelijk de video van de proef online gezet: https://www.youtube.com/watch?v=-y66qiXU1S0
We hebben wat gesprongen, en we hebben een priveles springen voor kerst gekregen!
Gisteren heb ik voor het eerst met sporen gereden, wat op zich prima ging maar ik weet niet zeker of ik ermee door wil, vooral omdat ze er vrij druk van werd. (maar dat kan ook weer te maken hebben met dat ik haar zondag en maandag niet gereden heb en dinsdag maar een halfuurtje).

Edit: Ik heb inmiddels ook het filmpje van het springen online gezet: https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=hE8hUke2VhQ

luckie_jill
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-04-17

Re: [VOLG] The thing you fear most is fear itself...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 13:24

ik vind je stoer hoor!
Angst en onzekerheid nekt je echt,en is zo zonde.

succes!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Albertina71, Besje, desireeee_x en 42 bezoekers