Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34627
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:19

Seltje schreef:
Vraagje voor de personen die het wel kunnen combineren:hoeveel uren werken jullie?
Ik zal na mijn zwangerschap fulltime blijven werken, en mijn man ook. Ik heb al schrik om baby met werk te combineren, laat staan om mijn paard er dan nog bij te doen. Paard staat wel volpension (bij de overburen) en ik heb de perfecte bijrijder, maar voorlopig zie ik nog niet hoe ik het ga oplossen.


Werk 24 upw, onregelmatig (dag, avond, weekend en slaapdiensten) dus ook veel overdag en doordeweeks vrij.

Sizzle: nee hoor, voltijds onregelmatig werken zou inhouden dat ik nog steeds geregeld overdag naar stal zou kunnen gaan :j maar 24 uur werken vind ik zat, zo is alles nog goed vol te houden en te combineren met zorg voor onze dochter, huishouden, prive/sociale leven.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:20

Mightymike: Mijn man wist dat ik paarden had ruim voordat we een relatie hadden.
Dat is hetzelfde als een relatie beginnen met een vrachtwagen chauffeur, dan weet je dat die niet dagelijks om 5 uur savonds op de bank zit :Y)

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:23

Haha, tja, de mijne ook hoor. Maar denk gewoon mee in welke situatie anderen wellicht zitten. Maar goed, wanneer er kids in het spel komen, verandert je tijdindeling toch wat. Ben dan ook wel benieuwd hoe anderen het doen. Ik denk wel eens over een baan buitenshuis, maar vind het gevoelsmatig wel lastig.

shoes
Berichten: 332
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:50

Ik werk 24+ uur in de week en heb 2 kids,5 jaar en 11 jaar. Ik ben 5 dagen in de week bij mijn paard te vinden en rij/longeer dan ook (staat in pension). 1 dag in de week ga ik onder schooltijd en de rest in de avonduren/weekend. Mijn man zorgt dan voor de kinderen. Hij heeft doordeweeks dan 2 avonden voor zichzelf. Werkt prima en alles in overleg.

Soms neem ik de kinderen mee en die gaan dan hun gang op het erf. Met mijn jongste heb ik hier nog wel moeite mee, zij is echt ondernemend en een spring in het veld . We hebben hier een glamping op het erf dus genoeg kinderen om mee te spelen en allerlei soorten dieren. Dat stukje loslaten is wel moeilijk en heb ze graag in het vizier of op gehoor afstand. Wanneer ze in de weer zijn met de tractor, dan is mijn dochter bij me.

Het combineren van werk, kinderen, paard en man gaat in mijn geval perfect!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:49

gretoes schreef:
Ik heb een kleine meid van intussen bijna 3.
Ik werk gemiddeld 26 uur in de week. (ene week 24 andere week 28)

De eerste 1,5 jaar heb ikop mijn vrije dagen zo gedaan dat ik wanneer zijn sliep naar mijn paard ging.
Ik was dan van 13 tot 15 uur weg en wist dat ze zou slapen en mocht ze wakker worden kan ze dr bed niet uit.
Wel was er altijd iemand van de buren of vriendinnen die even verderop woonden er van op de hoogte dat ik er even niet was en dat ze boven lag. (mijn paard staat 10minuten van mijn huis)
Ook op stal wisten ze dit.
Op mijn werkdagen ging ik zodra ze op bed lag naar mijn paard, wij hadden dr vanaf een maand of 3 vanaf 19 tot 7 uur plat ;-)

Na 1,5 jaar wilde ze niet meer slapen tussen de middag, of in ieder geval niet op de tijden dieik zou willen haha!
Dus nu ga ik savonds naar het paard zodra ze op bed ligt. Of ik kan haar even bij mijn schoonmoeder brengen als ik even wil rijden. Dat is wel een luxe, daar ben ik me van bewust.

Mijn man is ook 3x per week sporten, maar zodra R. slaapt gaan we eigenlijk gewoon weg. De mensen waar we op het erf wonen weten er altijd van dus die houden dr in de gaten.
Maar nu zijn ze op vakantie en dan gaan we ook gewoon weg.
Ik begrijp dat niet iedereen dat doet, ik voel me er goed bij en mijn man ook.
Graag ook geen commentaar hierop ;-) die heb ik al genoeg gehad, en blijf er bij dat het prima gaat zo!

Natuurlijk krijg je hier "commentaar" op.
Als je beschrijving van de "zorg" ( het gebruik van deze term hier rekt de definitie ervan zover op dat het pijn doet) voor je kindje accuraat is, en ik hoop van harte voor haar dat je aan het trollen bent, dan begrijp ik niet waarom je een kind op de wereld hebt gezet. Maar fijn dat jij je er goed bij voelt, dat is duidelijk je hoogste prioriteit :roll: .

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:50

Ik werk 32 uur en dan onregelmatig .. en dan vaak savonds/snachts . Ik ben dan overdag weer wat meer vrij.. ik probeer het zo te plannen dat wanneer ze naar bed gaat ( bij mn moeder ) ik snel ff naar stal ga .. prima te combineren .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:35

Eens.. gretoes wat nu als er brand uitbreekt?? Dat vergeef je jezelf nooit.
Of als ze wakker word en van de trap valt? Iets inslikt? Ik kan 100 scenarios bedenken....Denk alsjeblieft na!

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:51

Oh dat zou ik ook niet durven hoor. Babyfoon gaat hier overal mee heen.
Lukt dat niet, dan zorg ik dat er iemand in huis is.

Net wat er gezegd wordt, straks wordt hij overstuur wakker, of....

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:52

Of alleen al dat je kind erg overstuur wakker wordt en er dan niemand komt...

Daarom vond ik het überhaupt al niet fijn om helemaal de wei in te gaan en met stront enzo aan de gang te gaan. Die kleine werd nooit rustig wakker maar altijd helemaal over de zeik. En dan wil je er z.s.m. bij zijn... lekker relaxed bezig ben je dan trouwens ook niet als je weet dat elke seconde de laatste kan zijn voordat de paniek uitbreekt :(:)

Kan me wel voorstellen dat je een stuk makkelijker wordt wanneer je kleine een echt goede slaper is die altijd op de klok slaapt en dan ook echt niet wakker wordt, of altijd heel rustig wordt en dan even gaat liggen tutten / spelen zodat je alle tijd hebt om er naartoe te gaan.

Maar of die bestaan? Ze worden toch allemaal wel eens tussentijds wakker met een probleem? :=

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:53

pmarena schreef:
Of alleen al dat je kind erg overstuur wakker wordt en er dan niemand komt...

Daarom vond ik het überhaupt al niet fijn om helemaal de wei in te gaan en met stront enzo aan de gang te gaan. Die kleine werd nooit rustig wakker maar altijd helemaal over de zeik. En dan wil je er z.s.m. bij zijn... lekker relaxed bezig ben je dan trouwens ook niet als je weet dat elke seconde de laatste kan zijn voordat de paniek uitbreekt :(:)

Kan me wel voorstellen dat je een stuk makkelijker wordt wanneer je kleine een echt goede slaper is die altijd op de klok slaapt en dan ook echt niet wakker wordt, of altijd heel rustig wordt en dan even gaat liggen tutten / spelen zodat je alle tijd hebt om er naartoe te gaan.

Maar of die bestaan? Ze worden toch allemaal wel eens tussentijds wakker met een probleem? :=


Niet echt :+
Maar 2 uur alleen laten en zelfs zonder babyfoon bij de buren oid :n 10 minuten met de auto is niet bepaald dichtbij huis

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:00

Keet: Zelfs het meest makkelijke kind heeft neem ik aan toch wel eens een nachtmerrie, strontbroek, ongelukje, korter slaapje om welke reden dan ook...? :P

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:01

Op je eigen erf met een babyfoon snap ik nog wel. Wij hebben er één die tot 3 km zou moeten functioneren, niet dat ik zover kom... maar dan zou ik alsnog alleen dingen doen die je per direct neer kunt leggen en naar de kleine kan lopen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:03

Ah paarden en kind(eren)! Best lastig in sommige gevallen :D

Ik werk 24 uur, heb een geweldige vriend die de helft van de tijd ook niet thuis is, onze dochter wordt in december dit jaar 4, ons paard en de pony staan in de winter aan huis en zomers zoveel mogelijk op de weide. Wederzijdse ouders zijn niet in de buurt.

Verzorging gaat wel ten kosten van het rijden. Ik zou bijna een moord doen voor een fijne pensionstal met volle verzorging maar dat heb je hier op het eiland niet. Dus ik rijd wanneer het kan en dat is niet zo vaak als ik zou willen. Maar je bent in eerste instantie moeder en die tijd dat ze zo klein zijn krijg je niet meer terug.. dus dan maar even wat minder rijden. ^)

Overigens is mijn paard nu ook geblesseerd dus rijden.. wat is dat??? :Y)

Seven

Berichten: 21196
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:08

Onze kleine is zo'n rustige je kan de klok erop gelijk zetten slaper. Als hij wakker word gaat hij rustig staan kletsen tegen de babyfoon of spelen met z'n knuffeltje maar ik denk dat hij eerder zo is omdat hij gewoon weet dat we hem er uit komen halen als hij wakker is. Moet er gewoon niet aan denken wat er kan gebeuren in 10 min als je er niet bent.
Hoorde laatst ook van een kennis dat die rustig onderdelen op ging halen bij een bedrijf 30 min verder op als de kleine sliep. Nee dat vind ik echt onverantwoordelijk

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:19

pmarena schreef:
Keet: Zelfs het meest makkelijke kind heeft neem ik aan toch wel eens een nachtmerrie, strontbroek, ongelukje, korter slaapje om welke reden dan ook...? :P


Hmmm kortere slaapjes dan normaal soms wel. Rest eigenlijk niet :+

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:40

Ik heb eigenlijk ook nooit dat ze onverwacht wakker wordt/werd, zeker niet overdag.
Daarom had ik ook nooit een babyfoon en ging heus rustig in de tuin wat doen, raam was wel open dus als er echt wat was hoorde ik het wel.
Verder ben ik ook heus wel eens even snel naar het gemeentehuis gelopen (150 meter) of wel eens snel brood gehaald (5 minuten ofzo).
Maar echt weg zou ik nooit doen, zeker niet met de auto. Stel dat er iets met jezelf gebeurd, brrr.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:51

Echt heerlijk als het zo makkelijk gaat +:)+ Die van ons heeft wel eens bijna een hele week gehad dat hij tussen de middag 3 uur sliep en dan ook rustig kletsend wakker werd. Man, je komt gewoon bij als je er een beetje op kan vertrouwen dat je daadwerkelijk even "rust" hebt om wat op te pakken :P

De peutertijd is hier echt vele malen makkelijker dan die waardeloze babytijd :P

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:58

Tulandro schreef:
denisewinter schreef:
Hoe makkelijker je zelf bent hoe makkelijker de kids. De tijd zal het leren als ze ouder worden maar tot nu toe gaat het al 10 maanden top


Was dit maar waar.. elk kindje is anders.


Inderdaad! Altijd leuk die ouders die denken dat goed slapen hun eigen verdienste is. Was dat maar zo :')

Ik vind het ook lastiger te combineren dan verwacht hoor, paard en kind. Ik werk op het moment vanuit huis, en baby (8 maand oud nu) is dan bij mij thuis, maar ik vind het niet zo fijn om met baby naar stal te gaan omdat ik dan verder toch niet zoveel kan doen. Ik ga wel hoor, om even wat bij te voeren of te poetsen, een paar keer per week. Verder 1 of 2x per week als ik oppas heb of vriend thuis is, dat ik echt iets doe. Rijden, wandelen of longeren. Maar wij hebben ook geen verlichte bak dus het komende seizoen zal er doordeweeks ook weinig van komen, op de weekenden na.

Paard staat volpension en 24/7 buiten, dus voor hem is er niet zoveel aan de hand, maar merk wel dat ik mezelf regelmatig afvraag of het ooit beter wordt, want mijn motivatie is ook ver te zoeken terwijl ik voorheen echt enorm gedreven was. Als het niet zo'n lief dier was had ik hem waarschijnlijk al te koop gezet, maar voor mijn gevoel vind ik nooit zo'n leuk paard terug en krijg ik er daarom spijt van :o

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:12

dat ook nog, inerdaad. En dan ligt je kind alleen thuis.

Maar ik kom ook minder aan rijden toe, als ik van te voren dacht. Heb de paarden aan huis, maar geen bak. Dus ga of t bos in, of rijd op t weiland. En als dat niet gaat, ga ik met de trailer op pad. De oudste ( 5) kan ik rustig meenemen. Thuis gaat ze met haar pony spelen en als we ergens anders zijn, gaat ze in de naastgelegen bak ( open omheining - daar mag niet gereden worden) spelen.
Maar met die van 3 is het geen doen, die loopt overal heen. Binnenhalen/buitenzetten en mesten gaat wel.

ga ook regelmatig met een vriendin en haar dochter van 11 samen rijden, dan wisselen we elkaar af en de ander vermaakt de kinderen.

We hebben thuis een boerderij, dus mn man is van 6.30 - 20 uur bezig. Met wat geluk kunnen ze bij mn schoonouders blijven.

oja, ik werk 20/week, maar wel hele dagen en onregelmatig ( 7-15 of 14-22) gelukkig bestaat er zoiets als school :Y) , en dan heb ik ineens de mogelijkheid om lekker te gaan rijden *\o/*

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:34

bobje26 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik liet ze thuis bij hij vader of nam
Ze mee
En nu MOETEN ze mee
Geen andere keuze
Zijn 8 & 10 nu
Paard heb ik langer als de kinderen
De oudste is wel echt paarden lover aan t worden nu
Begint ook wat fanatieker te rijden

De jongste vindt t geweldig zonder zadel en liefste achterstevoren erop

Waar een wil is , is een weg
En ik heb de WIL mijn paard te houden


Moeten ze mee omdat je het zelf wil of omdat je kinderen het willen?

Ik vind het zo naar om jonge kinderen die niks met paarden hebben mega doelloos en zich dood te zitten vervelen op stal te zien. Ze worden vervelend, gaan jammeren en zeuren en geef ze ongelijk, ze hebben er niks te zoeken... Ik zal nooit mijn kind tegen wil elke keer mee nemen. Vooral op de grotere stallen zie ik soms hele gezinnen elke dag en dan denk ik tja, zoek een oppas. Misschien heel hard maar wat heeft een kind wat niet van paarden houdt te zoeken op een stal?


Het is geven en nemen. . . .

Ik heb ook geen zin om elke zaterdag om 07.00 uur uit bed te gaan en dan te kou te lijden op het voetbalveld, maar dat doe ik voor haar. ;)
Net zo goed dat zij twee uurtjes met mij mee gaat naar stal. ook al heeft ze geen zin.
Dochter is 8 en zoontje vier.

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:53

Ik vind het heel interessant om al jullie ervaringen te lezen! Wij krijgen in december ons eerste kindje. Mijn paard staat op een pensionstal, ik maak gebruik van volpension op mijn dagen en heb twee bijrijders, alvast in verband met mijn zwangerschap maar ook voor straks. Ik verwacht dat ik 's avonds wel naar stal kan gaan twee keer per week, mijn man is dan thuis. Een avond per week is hij weg dus dan blijf ik thuis. De andere doordeweekse avonden wil ik hem ook nog wel zien! Ik ga straks 4 dagen werken dus zou 1 dag overdag kunnen maar dan moet de kleine mee, of af en toe mijn ouders laten oppassen. In het weekend kan ik dan gaan als mijn man thuis is, of man en kind gaan ook mee.
Tenminste, dat denk ik nu allemaal. Het is nog maar afwachten hoe het gaat zijn want ik heb nog geen idee wat voor type mijn kindje is en hoe moeilijk of makkelijk ik het ga vinden om weg te gaan.
Gelukkig zijn mijn bijrijders ook flexibel dus we kunnen gewoon een beetje kijken hoe het gaat en al gaande samen een goede verdeling vinden.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:11

maar je kan toch prima alternatieven voorzien op stal?

hier bv zijn beiden gek op fietsen,met kruiwagentje en stro/stenen/aarde spelen,een karretje nemen,rondrijden er wat zand in doen,.....

een kind die niets heeft met paarden,kan zich nog altijd amuseren op een stal.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:14

Mits ze groot / verstandig / betrouwbaar genoeg zijn natuurlijk om geen rare dingen te gaan doen.

Maar dan vinden ze dat soort dingen al niet meer zo interessant denk ik en zal het wel eerder achter een tablet hangen worden ofzo, terwijl mamma op paard zit :P

Staat je paard op een volledig afgesloten terrein dan is het ook al anders, maar is er een doorgang naar de straat dan moet je toch constant in de buurt zijn bij dat kleine spul dat ineens de benen neemt....
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-09-17 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:15

hog,hier eentje van 2.5 en van 5 en die durf ik toch echt wel vertrouwen dat ze bv niet bij de paarden gaan en nergens gaan waar ze niet mogen.

tuurlijk steken ze dan eens iets uit wat niet mag(bv stro op de beton gaan dragen ed,maar dat doet een kind van 11 ook en vind ik stukken minder erg dan een kind die op een tablet zit hele dagen.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 17:17

Als die van 5 de boel een beetje in de gaten houdt en die van 2,5 van het type is dat op zijn plek blijft dan zal het wel gaan :j

Maar het ontdekkende type 2,5 jarige dat dus ineens met veel gegrinnik de benen neemt en dan de weg op kan schieten ofzo, daar kan je echt niet meer dan een paar stappen vandaan blijven eigenlijk :P