[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-23 10:53

Sintara schreef:
Wat lief dat ze naar je grinnikt. En ja ik snap dat je stro dan een beetje eng vindt, al zullen ze er naast gras vast niet zoveel van eten..

Trektocht is te paard natuurlijk /3


Nee! Echt, Sintara, te paard? Wat megagaaf! Ooit wil ik dat ook nog eens heel graag doen. Preference mijn eigen paarden natuurlijk. En wat gaaf dat je pa dan ook paardrijdt.

En ja dat grinniken heeft ze pas 1x eerder gedaan waarvan ik dan niet zeker wist of het naar mij was en nu was het volop naar mij. 100%. Niets of niemand in de buurt, alleen ik. Dus dat vond ik erg leuk. Callas doet het altijd en overal. Shadow was ook zo'n kletskont. Poupette doet het ook regelmatig en Quarbonne heb ik ook wel eens gehoord. Maar Prisca heeft kennelijk lang tijd nodig om mij aardig te gaan vinden.

Maar goed, wat verbeeld ik me, het gaat uiteraard alleen om eten, bij allemaal ... De liefde van het paard gaat definitely door de maag. Filmpje bijna klaar.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Sintara

Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:36

Haha nou al mn collegas dachten ook al dat ik Mel in de kofferbak zou zetten en dan een trektocht in de bergen ging doen met haar :') lijkt me geen sterk plan.

Nee hoor, mevrouw de prinses blijft lekker thuis vakantie vieren en ik ga daar op een arabiertje rijden die er is opgegroeid. Beter voor iedereen :D
Het is mijn derde trektocht te paard met mn vader samen. Nu nog even duimen voor goed weer *\o/*

Die hinnikjes vind ik altijd zo aandoenlijk he.. <3 mel hinnikt ook wel eens, maar meestal komt ze vooral ff kijken wat we gaan doen haha. Ze is een enthousiasteling

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Tinka

Berichten: 3741
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 11:52

Super gaaf zo'n trektocht Sintara, ik heb dat toen ik nog jong was gedaan in Polen.
Nu zou ik dat ook wel willen maar mijn lichaam trekt dat niet meer, na 2 uur rijden ben ik al helemaal naar de klote.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-23 12:01

LoL, ik zou het ook met korte stukken per dag moeten doen, een uur houd ik nét vol.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Sintara

Berichten: 7376
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 13:17

Oei nee dan kun je beter dagtochtjes gaan doen :D bij mijn vorige trektochten was het echt zeker 8 uur per dag rijden, maar dat was ook wel serieus klimmen klauteren.

Bij deze gaan we 'maar' 5 a 6 uur per dag rijden, maar wel dezelfde afstanden :Y) <<) er zijn grote plateaus waarop we een flinke galop gaan maken. Oh en slapen in slaapzalen met om de dag douchen xd

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-23 13:33

Sintara schreef:
Oei nee dan kun je beter dagtochtjes gaan doen :D bij mijn vorige trektochten was het echt zeker 8 uur per dag rijden, maar dat was ook wel serieus klimmen klauteren.

Bij deze gaan we 'maar' 5 a 6 uur per dag rijden, maar wel dezelfde afstanden :Y) <<) er zijn grote plateaus waarop we een flinke galop gaan maken. Oh en slapen in slaapzalen met om de dag douchen xd


Klinkt echt megafantastisch. Jaloers!
Wat ik mij voorstel van mijn rit ooit is, 1 paard ohz, 1 handpaard voor de gezelligheid voor het ohz paard mee. En dan dat Erwin met de camper naar een punt/boer/manege rijdt. Dus dan zou ik heel korte afstanden doen, van max 20km pd. Daar zou ik dan een uur of 5 over willen doen. Met zelf ook lopen erbij omdat ik ongeveer een uur achter elkaar in het zadel kan zitten met rug en heup. Maar goed, dit is een droom. Wie weet, ever...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-23 14:38

Hier het filmpje van vandaag, Callas vindt het saai en moet geeuwen, Quarbonne is niet te fotograferen want hij wil altijd IN de camera snuffelen, Prisca is lief en Poupette moet lekker rollen. Verder mijn opgegeten kersenboom door de schatjes. Verder nog meer dieren ongein, bad puddycat. Bad slakken. Bad woelmuizen. Afijn en nog meer over het gedoetje hier.

https://youtu.be/nrZeBNxtzvI

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 16:35

Zo lekker opgeschoten met de badkamer. Kastje met die poten staat erg leuk.
Gelukkig zijn de bijen nog niet in grote getale gearriveerd.
Weer genoten van het filmpje. Kijk er iedere zondag naar uit.

Fries Maike P. Ster Maiko 373 x Olof 315
Yinthe fan ‘t Boveneind Martzen 521 x Maiko 373
Minente KWPN, Elite Impresario x Jazz x Casanova

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-23 16:50

Fleuribelle schreef:
Zo lekker opgeschoten met de badkamer. Kastje met die poten staat erg leuk.
Gelukkig zijn de bijen nog niet in grote getale gearriveerd.
Weer genoten van het filmpje. Kijk er iedere zondag naar uit.


Hi Fleuribelle, dank voor al je complimentjes, lief. Ik hoor het van meer mensen dat ze op zondag hopen dat er weer een filmpje staat. Leuk. De badkamer was grappig, ik had zwart met houtkleurige elementen gekozen en daar accessoires van gekocht, wc-bril, wc-borstelhouder etc. En die extra pootjes komen zo erg leuk uit en passen bij de accessoires die ik al had gekocht. En we vinden het allebei een stuk leuker zo. Maar het kastje was echt bizar laag. Ik heb gewoon gekeken naar badkamermeubel en niet naar de hoogte. Ik verwachtte gewoon dat dat allemaal dezelfde standaardhoogte was. Afijn, het is zo leuk opgelost. Dat is ook wel het leuke van het hele proces de creatieve oplossingen.

Ik hoop ook dat we anderen daarmee kunnen inspireren.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

manja39
Berichten: 152
Geregistreerd: 16-09-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 20:39

Superleuk dat filmpje wederom. Was het geen kastje om tegen de muur te hangen?

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-23 20:57

manja39 schreef:
Superleuk dat filmpje wederom. Was het geen kastje om tegen de muur te hangen?


Hi Manja, ik schrok even van je opmerking, ik dacht nee toch? Maar nee er zit een gat in voor de wastafel en het heeft pootjes. Maar leuk dat je het filmpje weer leuk vond.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Tinka

Berichten: 3741
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:11

Wij hebben ook een kastje in de badkamer met wastafel , die hangt dus aan de muur.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-23 00:43

Tinka schreef:
Wij hebben ook een kastje in de badkamer met wastafel , die hangt dus aan de muur.


Ow dat had ook nog gekund, nu snap ik het. Maar nee, hij had al pootjes van zichzelf.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

senna21

Berichten: 11807
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:05

Leuk om de wekelijkse update van jullie avonturen mee te mogen beleven.
Fijn dat de bijen zich hebben bedacht. Hopelijk vinden jullie ook een oplossing voor de woelmuizen.

Iedere zondagavond behoren jullie en Martijn Doolaard tot mijn vaste programma. Heerlijk om zo toch een stukje door Frankrijk en Italië te kunnen 'reizen' en mee te bouwen, al is het virtueel. :+

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-23 19:53

Hi Senna, wat lief dank je wel. We blijven graag delen. Woelmuizen gaan niet goed. De vloer onder een tegel is weer aan het zakken. Maar ik ben bang dat als we het blokkeren, dat ze dan verderop gaan graven en dat de hele keuken uiteindelijk gaat verzakken. Het is nu alleen maar die ene tegel en we hebben ze niet in de keuken. We vinden geen keutels en er is niets aangevreten. Dus ik ben meer voor harmonieus samenleven, dan voor blokkeren. Maar daarover zitten we nog niet op een lijn. We gaan in ieder geval wel de tegel er weer uithalen en met de inspectiecamera wel kijken waar het heengaat. En dan beslissen we verder.

Dus dat de bijen nog maar even mogen wegblijven...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 22:25

Ik heb weer genoten van jullie filmpje! Wat wordt de badkamer mooi en wat hebben jullie het kastjes-akkefietje weer heerlijk creabea opgelost! Ik vind het met de pootjes veel leuker :j

Die muizen is wel een ding! Wonderlijk hoe ze het voor elkaar krijgen. Ik zou ook voor de optie leven en laten leven gaan zolang ze dan verder niets kapot maken..
maar ik ben een zacht ei wat dat betreft.. want ik laat stiekem de kleine spitsmuisjes ontsnappen uit de muisvriendelijke van die mijn vriend zet.. :o
ik ben toch altijd eerder op en dan doe ik de deksel even open.. muisjes eruit.. deksel dicht en ach.. alweer niks gevangen! O:)

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 07:28

-Namiro- schreef:
Ik heb weer genoten van jullie filmpje! Wat wordt de badkamer mooi en wat hebben jullie het kastjes-akkefietje weer heerlijk creabea opgelost! Ik vind het met de pootjes veel leuker :j

Die muizen is wel een ding! Wonderlijk hoe ze het voor elkaar krijgen. Ik zou ook voor de optie leven en laten leven gaan zolang ze dan verder niets kapot maken..
maar ik ben een zacht ei wat dat betreft.. want ik laat stiekem de kleine spitsmuisjes ontsnappen uit de muisvriendelijke van die mijn vriend zet.. :o
ik ben toch altijd eerder op en dan doe ik de deksel even open.. muisjes eruit.. deksel dicht en ach.. alweer niks gevangen! O:)


Hi Namiro, ow wat lief dat je ze weer vrijlaat. Wij hebben al jaren geen muis- of ratvriendelijke vallen meer hoeven zetten. Toen we hier kwamen wonen wel. Ik vond het best spannend zo'n rat vrijlaten want wat zijn die groot! Spitsmuisjes zie ik buiten wel dood liggen. Gingy vangt ze buiten, want binnen zitten die niet bij ons, maar lust ze niet. Vind ik dan weer zo'n stomme actie van haar. Iemand vertelde dat een spitsmuis en mollen ook, geen vleug hebben. Omdat ze voor- en achteruit in hun holletjes moeten lopen, zou een vleug onhandig zijn, want als je dan achteruit gaat, strijk je de hele tijd tegen je eigen haren in, dat is onprettig. Dus hebben die diertjes geen vleug, maar zo'n heerlijk zacht fluwelen vachtje zonder vleug. En het schijnt dat veel katten dat niet prettig opeten vinden.

En dank voor je complimentjes over het filmpje!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:11

Leuk filmpje weer!
Die douchecabine komt me bekend voor, die had ons overbruggingshuisje ook. Was een fijn ding :j
Het badkamermeubel is inderdaad leuker geworden met die poten! Creatief opgelost.

Wat heb je toch een heerlijk viertal. Alle neusjes in close up :D

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-23 19:30

JudithO schreef:
Leuk filmpje weer!
Die douchecabine komt me bekend voor, die had ons overbruggingshuisje ook. Was een fijn ding :j
Het badkamermeubel is inderdaad leuker geworden met die poten! Creatief opgelost.

Wat heb je toch een heerlijk viertal. Alle neusjes in close up :D


De camera schijnt erg interessant te zijn. Waarom ik mijn gezicht nou daar toch achter verstop? Dat móéten ze onderzoeken.

Die douchecabine vind ik er mooi uitzien maar dat zijn alleen maar de looks. Daar ga ik wel wat over zeggen. Je hebt die dingen van 150 euro tot 1500 euro. En uiteraard nog gekker. Wij hebben er eentje van richting de 400+ euro gekocht. Dus ik dacht een nette middenmoot gekocht te hebben. Wat blijkt, zo ongeveer alles wat glimt is niet van metaal, maar is plastic, óók de kranen. Daar baal ik van. Ik voel me echt genaaid. (Terwijl de kastjes die van een goedkoper merk lijken te zijn wel alles van metaal hebben.) Bijvoorbeeld de doucheslang was lelijk plastic. We hebben gelijk een andere gekocht.
Ik kon me niet herinneren dat dit in de advert stond, dus ik heb het opgezocht en er staat verchroomde deurknoppen. Dus dan neem ik aan dat het verchroomd metaal is, maar dat is dus verchroomd plastic. Wat niet kan, er zit gewoon een zilveren laagje over het plastic. Dat gaat er natuurlijk af met de tijd. Over de kranen staat van alles moois, maar niets over het materiaal. Dus ik weet dus voortaan als er niet over de materiaalsoort staat, dat het dan geen plus is.
Ook is de douchebak een andere dan in het plaatje stond. En we denken dat het daarom niet helemaal goed past. Ook vinden we hem niet stevig staan als je de deuren dichtschuift, dus we hebben alle zeilen bij moeten zetten om crea oplossingen te vinden om alles naar de zin te krijgen.

Dus ga nooit voor de looks ...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

JudithO

Berichten: 7049
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 07:16

Dat is vervelend dat het zo enorm tegenvalt. Ik zal de tip onthouden, al ga ik echt nooit meer voor een cabine.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-23 08:29

Ik heb geen hekel aan douchecabines op zich. Erg praktisch en vooral waterdicht. Wat ik er wel rot aan vind bij de goedkoperen versies is dat gehannes met deurtjes die niet fijn opengaan. Daar heeft deze gelukkig geen last van, het rolt erg fijn open. Hij heeft veel wieltjes boven en onder.

Dus qua praktisch nut voldoet hij aan alles wat we wilden.

Ik ben alleen teleurgesteld over het materiaal van de kranen, douches en deurknoppen voor dit bedrag.

Nu weer even on topic. Ik begin het iedere paar dagen verplaatsen van de paarden naar weer een stukje hier, stukje daar zo zat te worden. Het verplaatsen van zeg 400m schriklint ben ik ieder paar dagen een uur of 2 à 3 mee bezig. Ik begin me ernstig af te vragen of dit de moeite waard is voor dat hooi.

We hadden bedacht dat we nog eens 3000 euro zouden investeren in dan schr dr heiningen maken waar ik het nu telkens wissel. Voor dat bedrag, kan ik 6 jaar hooi kopen. Met gemak. M.a.w. Als we de weilanden die we nu voor ze dichthouden ivm hooien, wel aan ze kunnen geven forever, zouden ze dan wel de winter doorkomen met wat minder hooi bijvoeren. En dan minder het risico lopen dat óf de paarden iets eten wat niet goed is, en ik mijn kersenboom en kiwiplanten (die ze gisteren hebben opgegeten) etc kan houden. We zouden dan wel 2 tot 3 hect overnieuw laten inzaaien met weilandmengsel, ook een investering, maar maar iets van 500 euro incl arbeid. Dat zou enorm veel tijd (en irritatie, want wat een gedoe dat lint en prikpaaltjes etc) schelen.

Neem daarbij de onzekerheid van 1. of het weer te slecht blijft, 2. of het hooi daardoor plat komt te liggen, 3. of dat de boer wel zijn belofte houdt en daadwerkelijk gaat maaien bij ons, 4. of hij het ons laat opslaan bij hem (of dat we zelf iets moeten gaan organiseren)

Dus we doen het experiment zoals nu afgesproken gewoon verder, maar ik ben er niet happy mee.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Prairy
Berichten: 9049
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:56

Soms moet je iets proberen om erachter te komen dat het niet werkt. Lijkt erop dat je daar nu achter aan het komen bent. Kijk het nog even aan en anders, jammer maar helaas van de moeite.

senna21

Berichten: 11807
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:08

Op zich is strookbegrazing wel een fijne manier om zowel de paarden (rantsoenering) als de weide (graszode) gezond te houden. En gezien de opkomende verdroging kan het hooi de komende jaren aanzienlijk duurder worden.
Maar om daar 400 m lint voor te moeten verplaatsen, is veel werk.
Kun je de weide niet verdelen in grotere stroken, waarbij je maar een draadje hoeft te verplaatsen?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Monique1963

Berichten: 8623
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-23 10:28

Dank weer voor jullie hersenspinsels ...

Prairy schreef:
Soms moet je iets proberen om erachter te komen dat het niet werkt. Lijkt erop dat je daar nu achter aan het komen bent. Kijk het nog even aan en anders, jammer maar helaas van de moeite.


Ja het is erg veel werk. Ik ben na mijn mailtje vanmorgen na het ontbijt naar buiten gegaan om weer een stukje te geven en ik ben nu net binnen. Dus zeg maar 2,5 uur bezig geweest, met oude stukje afbreken en nieuwe neerzetten. 2,5 uur dat ik geen ander werk kan doen, dat dus mij ook geld kost.
Nou gaat het niet zo om het geld, dat ik niet overkom als een krentenkakker, maar de moeite en irritatie is wel veel aan het worden ja. Tel daarbij op dat Erwin moppert over zijn druiven die ook al opgegeten zijn, de vele diepe hoefsporen door de regen waardoor hij niet meer makkelijk met de grasferrari eroverheen kan en nog meer mopperbare items zoals vlaaien van Prisca die ik nooit 100% uit het gras gepulkt krijg. De stukjes die ik ze nu telkens geef, zijn eigenlijk mensenstukjes. Ik ben daar minder op gesteld dan Erwin, maar hij vindt het wel erg fijn als die mensenstukjes/paden golfbaan kwaliteit hebben. Dus ik loop te schipperen tussen een mopperman met terechte mopperitems (die vandaag niet blij was met dat ze op de oprit staan omdat er een koerier komt) en dat ik overal veel gras zie wat perfect voor de paarden is. Wat Erwin van mij dan weer niet mag maaien, omdat ik eigenlijk te weinig gras voor ze heb nu, omdat we veel hectaren niet kunnen geven, doordat dat hooiland is.

senna21 schreef:
Op zich is strookbegrazing wel een fijne manier om zowel de paarden (rantsoenering) als de weide (graszode) gezond te houden. En gezien de opkomende verdroging kan het hooi de komende jaren aanzienlijk duurder worden.
Maar om daar 400 m lint voor te moeten verplaatsen, is veel werk.
Kun je de weide niet verdelen in grotere stroken, waarbij je maar een draadje hoeft te verplaatsen?


Wat ik nog vergeet mee te rekenen is uiteraard dat het maaiwerk ook niet gratis is. De boer moet wel betaald worden voor zijn uren. Daarmee komt ik goedkoper uit natuurlijk dan 500 per jaar, maar toch. Dus voor mij gaan de argumenten naar buh-laat-maar-zitten-dit-gedoe, steeds hoger opwegen. Voor Erwin ook door eerder genoemde redenen.

Wat jij zegt Senna, gaan we wel doen voor de komende jaren, om de grote percelen op te splitsen in 3-dagen-grazen-stukken. Maar dat zou zijn als we niet meer gaan hooien. En dan zit je trouwens toch weer aan een investering van palen en lint, maar goed, als het daarmee behapbaarder wordt.

Allemaal hersenkrakers die wel wat uren slaap kosten per nacht. Ook dat kost het nog! ;-)

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:55

Ik ben er ook al lang achter dat dingen of geld of tijd kosten.
Maar qua goed weidebeheer is het niet te kort laten eten zodat de groeikern er in blijft, het meer vocht vast kan houden, grond koeler blijft en je uiteindelijk meer graasdagen per oppervlak terug krijgt ook zijn voordelen hebben. Komt bij dat er dan ook meer aan insecten en klein grut rondkruipt wat weer meer biodiversiteit en veerkracht geeft.
Enkel die rantsoendraden verzetten zou dan een stuk simpeler moeten kunnen en die puzzel kan even duren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, DieL_Zor, ikkedus, merrylegs, Mews, Nina1999, onpaard, Phonix, saphire, sdacostab, xPabloBokt en 158 bezoekers