[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:37

TanteFlavie schreef:
Stuur eens wat zon naar ons! We kunnen het gebruiken!

Ik lees nog steeds met heel veel plezier je wedervaren en blijf er enorm veel dingen in herkennen. De communicatie met mijn paardje loopt ondertussen ook beter... al blijft hij overal "trollen" zien (die ik niet zie) ... al steekt er terug een zadelprobleem op... het zadel dat ik bijna 2 jaar geleden liet aanmeten... blijkt zadeldruk te geven op dit moment... terwijl alle zadelpassers zeggen dat het prima past... Mijn hoefsmid heeft me nu aangeraden om een hele dikke onderlegger te gebruiken... maar daar heb ik mijn grootste twijfels over.... Enfin... weer een zoektocht...

Heel erg bedankt voor al je verhalen!


Toch even je topic misbruiken voor een update over bovenstaande vaststelling....

Vandaag een andere dierenarts laten komen. Vorige keer mijn "vaste" laten komen, bloed laten trekken... perfecte resultaten... maar "probeer eens een osteopaat". Osteopate heeft hem doen genieten (zag je echt) maar loste het probleem niet op...

Omdat ik toch ZELF twijfelde aan het zadel of "iets meer medisch"... een "echte" paardendierenarts laten komen....

Gatsby was superbraaf (ik herkende hem niet, bij rectaal onderzoek werd hij helemaal "zen")... en bij echo was er (ondanks perfecte bloedwaarden) een fameuse blaasontsteking te zien.
Normaal is de urineblaas "zwart" op een echo, bij hem "wit"....

Mijn voorgevoel was dus juist, het spijtige is dat ik hiervoor nu al drie keer een dierenarts voor heb laten komen, dat er twee zijn die mij duidelijk niet geloofden... en dat nu de derde toch verder heeft gezocht.

Dus het zadelprobleem... is geen zadelprobleem...
De reden dat ik verder ging zoeken was dat hij tijdens de rit vaak aanstalte geeft dat hij wil plassen, maar dat er niets komt... en dat ik dat SOMS ook in de weide zag... Volgens de andere dierenartsen zou dit "plantrekkerij" geweest zijn... en ik geloof niet dat paarden dit doen...

Hij krijgt nu weiderust van me.... en ... als het echt zal genezen zijn, ga ik boos zijn op mezelf dat ik niet eerder deze dierenarts heb laten komen... (hij is me vrijdag aangewezen door andere paardenvrienden)

Pluk de dag!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 02:13

Ik ben begonnen met lezen en tot dinsdag 5 juni 2016 gekomen... wat schrijf je leuk! Andere keer lees ik verder hoor.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 08:23

Tamary dank voor je twee adviezen.

Voest was met mijn vorige paard heel duidelijk. Dit paard past niet bij jou. Maar een paard wegdoen was niet mijn idee van dierenliefde, dus ik heb hem gehouden. Heb hem 20 jaar gehad en heb diepe dalen en hoge bergen met hem beleefd. Uiteindelijk heb je toch gewoon een relatie.
Callas vindt het inderdaad erg makkelijk als er voor haar gedacht wordt. Ze laat dan ook graag alle beslissingen aan Shadow over, maar tegelijkertijd vertoont ze op diverse punten dominant gedrag. Zodra er het woordje voer of stal in zit, dan is ze haantje de voorste. Maar naar stal komen of naar het voer komen, kijkt ze wel of Shadow het eerste voetje zet in de goede richting. Als hij dat doet, doet zij het ook en neemt dan vaak het voortouw. Wel is ze in haar dominante gedrag een stuk opgevoeder geworden. En zo werken we verder.

Ik had nog nooit van een kwartierboogje gehoord! Wat interessant. Ik heb er goede info over gevonden op deze link
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/anatomy.html
Ik laat haar hoef zo natuurlijk mogelijk. Als ik zie dat het te plat wordt, dan rasp ik alleen de rand bij en soms als het hard gegaan is dan knipt mijn vriend met de tang wat stukjes weg op mijn aanwijzingen. Aan de straal, de zool en de hoefsteuntjes doe ik niets. Ik denk ook dat daarom die scheur die tot in de kroonrand zat (al heel lang) is uitgegroeid. Ik denk dat alle smeden die haar zool telkens bij werkten op de een of andere manier daar geen goed aan hebben gedaan.
Ik kan me voorstellen dat paarden onzeker en dus schrikkerig kunnen worden van pijnlijke voeten, maar bij Callas kan dat geen oorzaak zijn, denk ik, want ik rijd altijd met hoefschoenen van easyboots.
Wat eten betreft, ze krijgt alleen wat de natuur haar biedt vanaf 1 april. Ze lopen in een stuk natuur, met bos, ruige weide en een moerasje waar een beekje in uit komt en alleen in de winter en hoogzomer krijgen ze hooi. Ik voer ze verder geen brokjes of zo, ik geef Callas alleen 2x pd een handje muesli in de wintermaanden. En dan echt een handje, ik gebruik geeneens een voerschep. Brokjes krijgt ze alleen als beloning. Natuurlijker kan het haast niet. Het is een veelzijdig plantenmenu wat ze kunnen zoeken.

Daphara welkom in het topic, dank voor je complimenten.

Tante Flavie wat goed dat er nu eindelijk iets gevonden is. Wat heb je lang moeten tobben. En nee, je kunt jezelf niets verwijten. Als een dierenarts iets zegt dan mag je aannemen dat hij je correct adviseert en je had al second opinions gevraagd. Als je op iemand kwaad gaat worden is dat niet jezelf maar die andere dierenartsen. En heel goed dat je naar je eigen intuïtie hebt geluisterd!

Het is hartstikke fijn dat je uiteindelijk toch nu iets hebt waar je aan kunt werken.

Ik heb zelf de afgelopen week erg weinig gedaan. Veel gedoe geweest, weer erg slecht weer. Ik heb een keer een buitenritje gemaakt en ben zonder scharen begonnen. We hadden een megajump voor een vogel, maar qua schrikken was dat het wel. Qua bit ging het redelijk, maar bij een afdaling moest ik toch wel erg streng optreden op het bit vond ik zelf, terwijl met de stang dat toch wel iets geciviliseerder gaat. Dus ik ga met buitenritten toch weer met 2 paar teugels rijden, zodat ik voor dergelijke momenten toch even het stangetje erbij kan pakken.

Ook heb ik nog een keertje op het veldje getraind, dat ging geweldig. Ook daar heb ik alleen op het trensje gereden en ben vooral bezig geweest met proberen te neckreinen. mwah... Sturen op het gewone bitje is al een uitdaging, moet ik veel grote bewegingen maken en mijn hand ver uitbrengen, en met neckreinen ging dit alleen als ik mijn teugels per bocht in de mijn andere hand nam. Werken we aan zeg maar.
Erna heb ik nog wat gespeeld met haar op het veldje en dat is altijd wel fun. Wordt ze wel heel pieperig en kopzwaaierig van, hahaha, maar volgen dat ze erna deed!

Ik hoop op mooier weer weer en zal jullie updated houden.



http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/anatomy.html

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

pien_2010

Berichten: 43107
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:28

Tante Flavie je kunt solidago 6 dh geven om alle afvalstoffen af te voeren en eventueel Reneel van Heel om nieren te ondersteunen mocht dat nodig zijn.
Mo klinkt gezellig zo aan prullen. Eigenlijk zoals het hoort.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:17

Dankjewel voor de tip!
Ik had al gemerkt dat hij zelf heel erg graag het kleefkruid op at, en ik heb ook nogal wat brandnetels gemaaid. Als die even liggen, eet hij ze met plezier op.

Die solidago, daar had ik nog niet aan gedacht! Ga ik zeker doen!

Pluk de dag!

pien_2010

Berichten: 43107
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:30

Brandnetel en kleefkruid ook goed.
Sorry Mo!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:44

Aangekomen bij 3 Augustus, als je net weer thuis bent van Bruno training. Ik lees alleen jou berichten, maar dat is toch 16 volle pagina’s. Nu bijna een kwart gehad.
Ik vind het echt heel leuk om te lezen en van te leren, mijn bijrijpaard is ook zo’n paniekzaaier.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 02:34

Daphara schreef:
Aangekomen bij 3 Augustus, als je net weer thuis bent van Bruno training. Ik lees alleen jou berichten, maar dat is toch 16 volle pagina’s. Nu bijna een kwart gehad.
Ik vind het echt heel leuk om te lezen en van te leren, mijn bijrijpaard is ook zo’n paniekzaaier.


Bruno de 'kots' :Y)

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:59

Je moet ook niet je haar knippen met een machine! :D

Weer wat bijgelezen, we zitten in April 2017. Nog maar een jaartje leeswerk te gaan.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

joey2010

Berichten: 4346
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:49

Ja dat was hilarisch om te lezen, maar het had heel wat anders kunnen aflopen met de haren en de hoofdhuid.
Ze heeft toen toch wel geluk gehad.

Is verslavend he Daphara om de verhalen van Mo te lezen .

pien_2010

Berichten: 43107
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:28

Grappig Daphara, want iedere keer bij jouw stukjes denk ik: "ach ja dat hebben we ook nog meegemaakt met "onze" Mo."

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:08

pien_2010 schreef:
Grappig Daphara, want iedere keer bij jouw stukjes denk ik: "ach ja dat hebben we ook nog meegemaakt met "onze" Mo."

Het is meer voor mezelf, om te weten waar ik gebleven ben, Mo heeft zoveel geschreven en ik herken veel terug in mijn bijrijpaard Winnie, maar leuk dat anderen het herkennen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 09:47

tante en Pien, niet erg hoor om even wat uit te wisselen in dit topic, leren wij toch ook weer van.

Hou vol Daphara met lezen... Ja dat met die schuurmachine was wel heel erg dom en akelig ook wel, maar ook wel humor. Het heeft trouwens wel een goed jaar geduurd eer die pluk weer aangegroeid was, was errug raar om te zien. Maar weggemoffeld altijd.
Ik lees nu ook over jouw Winnie, daphara, en dat is wel een typje, zeg. Ik herken inderdaad veel van wat Callas ook doet, maar Callas is dan toch koudbloed en minder heet. Ik kan Callas nu wel oorknuffelen trouwens. Inderdaad moet je heel creatief zijn en vooral heel veel geduld hebben.

Hahahaha Zuchini, ja, Bruno de kots.

Net terug van trainen op het veldje. Ik ben eigenlijk vooral bezig te sturen wat in draf moeilijker gaat uiteraard dan in stap. De grote bewegingen op het gewone trensje lijken of ik het minder overdreven kan doen al. Maar ik kan niet mijn handen bij elkaar houden met sturen, dat is nog te fijn werk, ik moet nog steeds grovere bewegingen maken. Met het stangetje kon dat wel, maar daar wil ik vanaf. Ik wil uberhaupt naar zonder bit, dus veel oefenen met dit gewone trensje. Als daar de bewegingen net zo klein kunnen zijn als met het stangetje voorheen, dan ga ik over op alleen halster. Of misschien een bosal, die heb ik ook nog liggen.

Verder nog even door het land gereden, doe ik niet zo vaak, en misschien daarom hadden we een grote schrik. Een tak maakte een geluidje tegen mijn jas. tja.

Daarna nog wat grondwerkkunstjes gedaan en vooral daarbij ho tussendoor. En dan moet ze ook stilstaan en niet vooruit gaan denken welk kunstje ik misschien zal gaan vragen. Het is wel een filmpje waard een keer, want ze haalt haar hele truckendoos open om maar een koekje te krijgen. Maar gelukkig is nee, nee en ho is ho.

Toen was het nog grappig om in de denk- en beleefwereld van haar te stappen, want ik vroeg blok op een soort kade die we op het erf hebben. Hij is op zijn hoogst 1m denk ik en loopt af naar grondniveau en ik vroeg bij circa 40 a 50cm denk ik het blok. De kade zelf is uiteraard plat en waterpas. Heb ik dan goed uitgelegd wat ik bedoel? In een van de filmpjes filmt mijn vriend mij en zegt daar dat ze dan weer achteruit terug moet van de kade af na de blok oefening op de kade, die kade bedoel ik dus.

Hé leuk we springen op een kade om naar stal te gaan. Altijd fun wat het baasje vraagt. Koekje? Wat nou geen koekje, naar stal dan?
Terug Callas.
Hoezo weer terug? We zijn toch klaar. Wat moet je nou mens? Hier een jambette.
Nee Callas!
Ook niet, buigen dan, ook niet. Blok zegt ze. Er is hier helemaal geen blok, dom mens. Blok ga ik met twee benen op en krijg ik een koekje. Allez-hop, zo de kade op.
NEE!
Nee? Wat nou nee? Je tikt toch met je zweepje op die kade? Weer overnieuw? Spring ik niet ver genoeg erop. HOEPLA! Zo daar heb je niet van terug, 2m gesprongen, dat is wel een koekje waard toch vrouwtje?
NEE, Callas.
Wat sta je nou debiel met je poot op die kade te maaien, mens. Moet ik een jambette op die kade doen. Kan ik ook hoor, hier hopla. Zo. Poot op de kade! Koekje en wel nu! KOEKJE!
Bijna braaf Callas Blok!
Hoe zo bijna braaf, ik ben superbraaf. Blok? Er is hier toch geen blok. Graaf graaf maai maai. Hè het staat wel erg ongelukkig met 1 been zo hoog op die kade. En allez-hop,
HO braaf blok
Oeps, mag ik niet verder? OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOH ik moet blok op deze kade doen, o dat kan ik heel goed hoor! Zeg dat dan meteen...
Koekje!
Tuurlijk Callas.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:31

Haha, geweldig berichtje weer. :D Je beschrijft zo leuk wat Callas 'denkt'.

Dat verfijnd rijden komt heus wel. Herken ik maar al te goed. Ik ben er nog bijlange niet met mijn merrie beest, maar ze begint zachter en zachter te worden - en ik probeer dat zelf ook te zijn, al is dat een lastige als je gewend bent om steeds maar vast te houden o.a. door stress. Wat misschien kan helpen voor Callas is ook je teugel meer te liften dan een zijwaardse beweging. Ik merk dat dat hier goed begrepen wordt. Teugel beetje open, liften en hup. Voor de rest rijd ik heel veel figuren. Slangenvoltes met in de bochten nog een kleine volte, voltes vergroten en verkleinen, cirkels in correcte buiging, ... Daar wordt ze heerlijk zacht van!

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 10:38

Hi Jackytje, leuk om weer eens over jouw merrie te lezen. Optillen ging met het stangetje super, uiteraard zou ik haast zeggen, nu is optillen geen optie. Ze begrijpt het niet bij het sturen en gaat er van pullen. Breng ik mijn hand daarentegen ver uit, dan ziet ze mijn hand ook natuurlijk en dan gaat het wel goed. Inderdaad heel veel figuren sturen ben ik nu mee bezig. En eh in cirkels correcte buiging, neuh, dat is nog heel erg moeilijk. Wel geprobeerd vanmorgen, maar dat leverde planken op. Recht door een bocht kan heus wel. Ze loopt wel netjes laag op dit gebroken rubberen trensje meer western zeg maar. Op het stangetje liep ze meer aan de teugel, maar dat zoek ik juist niet. Ik rijd ook geen dressuur eigenlijk, daarom vind het ik ook nog niet zo belangrijk een rondje keurig te rijden, maar ik ben wel bezig naar bitloos toe te werken en daarom wordt sturen wel belangrijker.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:53

Ik ben wel ook veel bezig met rechtrichten aan de hand, dus het principe van buiging kent ze wel goed. Ik heb niet zo vaak meer het probleem dat ze naar buiten kijkt. Heerlijk is dat! Heeft ook wel bloed, zweet en tranen gekost hoor en zonder mijn instructrice had mij dat ook nooit gelukt. Ze kan soms ook best nog een plank zijn en dan vooral als ze zich gaat opspannen om tegen mijn hand te werken. Gelukkig doet ze dit steeds minder en minder, maar ze durft me hiermee wel nog uit te testen: 'Hoe oplettend is mijn ruiter vandaag?'

Ik rijd overigens bitloos, met een sidepull. Ik open mijn hand ook nog een beetje, maar lift het tegelijkertijd. Dit pas ik vooral toe bij die kleine cirkels in de slangenvoltes, of bij het vergroten en verkleinen. Mijn andere hand gebruik ik dan om haar schouder te blokken, dus die hou ik eerder laag en tegen haar nek aan. Lastig uit te leggen zo, maar als je wil kan ik je wel eens mijn notities van de lessen doorsturen. Misschien heb je daar wel wat aan, aangezien ik denk dat onze 2 merriebeesten wel wat gelijken op bepaalde vlakken. :D

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 11:05

Ik denk dat ik precies weet wat je bedoelt. In de western en met mijn vorige paarden werkte het ook zo. Hand optillen is bijv ook inbuigen of flexen afhankelijk van hoe hoog ik mijn hand tilde. Ik blokkeer ook veel met mijn kuiten en zit. Het lijkt me veel werk om je aantekeningen helemaal uit te tikken, dus doe dat maar niet speciaal voor mij.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:35

Haha, ik tik ze uit telkens na mijn les dus het is geen werk hoor. :) Ik stuur je wel even een PB, je doet er maar mee wat je wilt! Het is namelijk redelijk technisch.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-18 11:51

ok, als het geen moeite is, altijd leuk om te lezen. Dank je

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:34

@Monique1963 ik heb misschien nog een tip voor je wat betreft de schrikmomenten van Callas.
Ik heb overwogen om het je via een pb te sturen maar wie weet kan ik nog meer mensen op een idee brengen :)

Ik voer nu zo'n 3 maanden hennepzaad aan onze paarden. Notabene Frans hennepzaad :) Vanwege o.a. zomereczeem klachten maar ook vanwege de goede recensies die overal op internet te vinden zijn omdat het ook een positieve bijdrage levert op het immuunsysteem.
Hennepzaad bevat heel veel belangrijke vetzuren zonder dat je ze stoned krijgt. Het THC gehalte van hennepzaad is nl. te verwaarlozen.
Nou vallen me een paar dingen op. De jeuk bij de paarden is aanmerkelijk minder en ze zijn beslist niet slomer dan anders. Sterker nog, ik heb het idee dat hun kersenpit beterder werkt.
Hennepzaad staat er ook om bekend dat het regulerend op de hormonen kan inwerken.

Ik heb o.a. een 8 jarige merrie die als veulen zo ontzettend knuffelig was en altijd gezellig bij je kwam neuzelen. In de loop der jaren werd ze behoorlijk dominant, zag werkelijk alles wat maar enigszins om haar heen gebeurde en het knuffelige was helemaal over. Ik vond haar ook best vaak hengstig zijn.
Nu met de hennepzaad is ze weer zo zacht aan het worden qua karakter. Ze komt al rap bij je om geknuffeld te worden en het dominante gedrag is gewoon weg. Ook staat ze niet meer met het minst of geringste gespitst te kijken. Het is net of ze beter in haar koppie realiseert wat er om haar heen gebeurt in plaats van direct een schrikreactie te geven.
Met haar halfbroer heb ik eenzelfde soort ervaring. Niet dat hij dominant was maar ook hij is in zijn hele doen en laten veel fijner geworden.
Verder zie ik ook duidelijk dat het positief werkt op de spieropbouw.

Op internet is er best veel over te vinden op vooral buitenlandse sites. In Duits heet het Pferdehanf en in het Engels heet het hempseed.
Ik maal het dagelijks voor ik het voer. Niet te lang malen want dan krijg je een soort van pindakaas achtige substantie. Ik ben begonnen met 15 gram per dag per paard en heb het geleidelijk opgevoerd naar 45 gram per dag. Dat hebben ze een hele tijd gehad en vorige week heb ik het verhoogd naar 60 gram per dag omdat de druk van ongedierte meer wordt.
Stel dat je Callas net wat gelijkmatiger qua gedrag erdoor zou kunnen krijgen?

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 12:08

Hey Henny wat leuk weer eens van je te lezen. Tuurlijk moet je zulk soort ervaringen delen, hartstikke goed toch! Ik ben een grote voorstander van alles wat met hennep te maken heeft. Heb nog nooit ook maar één stickie gerookt, maar gebruik wel hennepolie in het eten en ook voor mijn huid. Ik ga het onthouden.

Ondertussen terug van een ritje vanmorgen. Omdat ik even zonder hoefbescherming zit, zijn mijn mogelijkheden niet zo heel uitgebreid, maar ik kan natuurlijk wel door het dorpje stappen en her en der bermtoerist spelen.

Vanmorgen grijs weer, maar niet koud, heb ik eerst haar voeten weer even bijgeraspt die groeien als kool nu met het lentegras. en wat is ze dan toch braaf. Gewoon haar neerzetten andersom op de poetsplaats omdat ik anders geen licht heb. Bouwlamp voor haar snuffert en ze staat niet als een plank of zo, nee, ze denkt actief mee. Hahahaha, niet altijd handig overigens. Ze moet precies zien wat ik doe. Groot hoofd voor het licht, dus duw ik haar hoofd weg, 2x, 3x en zeg HO tegelijk, o ja, mijn hoofd moet ik dus daar houden. Zet ik de lamp anders neer, even besnuffelen, neus in mijn nek, even snuffelen. Daar geniet ik zo van! Hoe anders was ze toen ze kwam. Niet stil staan, geen interesse in andere dingen dan haarzelf en vooral egocentrisch haar eigen plan trekken en stierlijk vervelend zijn.
Het zadel opdoen met rammelende tasjes betekende brokjes dus ook geen probleem meer. Dus met nieuw geraspte voetjes op stap. Ik ben al een week niet buiten het hek geweest, dus haar koppie is niet in ontspanning gedaald de hele rit, heb een uur gestapt, maar... de hele rit op het halster gereden. Ik had wel het hoofdstel eroverheen met de teugels aan de stang, maar ik heb er niet aan hoeven zitten!
Zijn we dan niet geschrokken? Ja tuurlijk wel, paar keer zelfs, maar daar is ze toch heel eerlijk in. Oguttogut pff was me dat schrikken maar het was maar een vogeltje...

Dus ik heb heerlijk gestapt, beetje asfalt, beetje berm. Alhoewel veel bermen wel heel hoog staan nu, qua begroeiing, en dan wordt het wat lastig te zien waar je rijdt. Wat ik opvallend vond was dat ze (op de heenweg dan hè, terug is altijd pittiger) heel gevoelig reageerde met sturen op het halster! Ik heb natuurlijk het hele vorige zomerseizoen op het halster gereden en ben alleen maar op bit weer gaan rijden om div akkefietjes, maar ik heb nu goede hoop dat we het gewoon meer met het halster gaan redden. Dat vind ik zelf zo'n fijn idee!

Bij Kabir hebben we nog een hele tijd staan neuzen. Door de tralies van het hek. Hij loopt inmiddels weer in hun tuin, ik denk dat de boer zijn veld wil sparen om te hooien en dan wil je geen paardenkeutels erin. Dus lekker lang laten neuzen die twee. wel mooi een hele witte en een zwarte kop zo snuffen door het hek. Maar toen... er komt een tijd van weggaan natuurlijk en Kabir was het daar niet zo mee eens. Hij draafde langs hun heg mee met mij en probeerde door de heg heen te komen! Hoezo geen sociaal paard. En hij ziet er trouwens patent uit! Wat een wereld van verschil! Dat telkens krakend in de struiken komen dat vond Callas wel erg spannend, maar ik kreeg haar wel verder.

We zijn de straat weer ingegaan die ze vorige keer zo spannend vond en alweer omdat het richting huis is, ging ze door, maar we hebben weer div stakingen gehad. Ik heb haar gewoon weer laten kijken, heb naar mensen die in hun tuin enge dingen deden die niet zichtbaar waren achter een schut, alvast gepraat en zo hebben we die straat weer overleefd. Zondagochtend iedereen was buiten dingen aan het doen. Was ophangen, auto afspuiten, tuinieren, dat was wel redelijk spannend. Aan het einde van die straat voelde ik de hitte boven haar manenkam! Maar toch allemaal gedaan en op het halster. Dus ik ben weer helemaal trots op mijn mooie dame!

Bijna thuis als uitzondering op het stappen een galopje in de berm gedaan omdat dat onze eigen berm is en ik weet waar de kuilen en zo zitten, deed ze ook braaf. Jammer even dat precies voor het hek thuis er kennelijk toch ergens een spook zat waar ze heel erg pittig van werd. Dus besloten niet het bit op te pakken, maar af te stappen en de laatste 200m naar huis naast haar te lopen, omdat ik het geheel zonder bit wilde afronden. Ze volgde me daarbij meer dan keurig, precies zichtbaar vanuit mijn ooghoek (zoals in het dossier van Jackytje staat ;-) ) en samen thuis afgezadeld. Jawel, Callas helpt echt mee afzadelen. Ze kijkt iedere handeling die ik doe na, dus singel losmaken, neus erbij, andere kant, neus erbij, cap afdoen, neus erbij, hahaha, wel heel grappig.

Daarna konden ze lekker met zijn drietjes in het land bij het huis, om weer even van weide te wisselen. Ze hebben een week hier niet gestaan en hebben wisselend in het hoge land gestaan en in het land in de haarspeldbocht. Maarrrr... daar heb ik geen zout en mineralen stenen, ze vielen alledrie aan op de blokken! De shetten knaagden er zelfs stukjes vanaf. Dus in de andere landen moet ik ook blokken neerleggen.

En daarna lekker rollen natuurlijk. inmiddels was er een vaag zonnetje gekomen en ik kon zien dat iedereen tevreden en ontspannen was. Heerlijk! Nu twee dagen geen tijd om te rijden (naar school morgen en dinsdag vrijwilligerswerk op een expositie) maar woensdag weer verder! Tot weers.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

pien_2010

Berichten: 43107
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 12:45

Klinkt goed en heel gezellig. Fijn!

SassyMoon
Berichten: 287
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:15

Naast een aan haar mens gewende Callas lees ook een keurig afgerichte Monique.
Maar bovenal fijn dat jullie elkaar zo begrijpen!

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:51

Wat weer een leuke update, fijn dat het zo lekker ging.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:43

SassyMoon schreef:
Naast een aan haar mens gewende Callas lees ook een keurig afgerichte Monique.
Maar bovenal fijn dat jullie elkaar zo begrijpen!



Een geweldige opmerking!

Fijn om alles zo te kunnen volgen. En... ik ga me inlezen over hennepzaad! :j Ik zag dat het hier verkrijgbaar is 25 kg voor 28 euro bij een lokale duivenvoerhandelaar... Ongemalen.

Pluk de dag!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, AVdB96, Babe02, Dartel, Freekfuchs, Paardennamen, Pova, Rex_Rolfo, TurboDi, W1ckedWitch en 105 bezoekers