[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 19:38

Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, maar zowel de paardjes als ik moeten roeien met de riemen die we hebben. Ik denk dat ik ze naar omstandigheden een paradijsje heb kunnen geven dat de natuur erg dicht benadert. Helaas zijn ze tot elkaar veroordeeld zoals alle paarden in groepjes in gevangenschap. Als Callas zich gedraagt, wat ze het grootste gedeelte van de dag heel goed doet, gaan ze allen hun eigen weg en grazen ze al zoekend over het terrein (arm terrein) hun kostje bij elkaar. Shadow is bij beslissingen de leider en Callas volgt hem overal. Behalve uiteraard als er extra lekkere dingen zijn, dan is zij haantje de voorste. Poupette is meer solo. Ze zoekt hun tweetjes wel op, maar omdat Callas in het land nogal bezitterig is over Shadow, zijn ze daar minder saam dan ik had gehoopt. Op stal, kunnen ze wel bij elkaar want dan kan Callas er niet bij en staan ze lekker te groomen samen over hun deur.

Dus daar moet iedereen het bij mij mee doen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 20:26


Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 03:01

Monique1963 schreef:
een videootje van gisteren van het longeren mét Callas-piep en wandelen erna https://www.youtube.com/watch?v=D8n2tztVufw


Nou heb ik m eindelijk eens gehoord, wat een meid :D ik zie dat je een stokje hebt, heel goed. Goed voorwaarts opgelost.

Ik moet ineens denken, bij mij op stal staat een gevoelig paardje en die doen ze de oogkleppen op van het mennen tijdens het rijden en longeren. Dat geeft veel rust, maar ik geloof dat het voor jullie misschien niet zou passen omdat je haar eigenlijk juist wil desensibiliseren toch?

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 10:01

Dank je Zuchini. Ik probeer alle adviezen die ik van jullie krijg af te wegen en te gebruiken waar ik kan, dus vandaar het stokje en bruno had ook al gezegd altijd alles voorwaarts oplossen, dus hup met die geit, eh meid. Ik moet in mezelf dan lachen om haar piepje.

Oogkleppen. Ook interessant heb ik nog niet overwogen. Het is wel een beetje hetzelfde dilemma met wat ik had, met haar voorpluk wel of niet invlechten.
Als ik het WEL invlecht ziet ze alles en kan ze alles spannend vinden, maar ik hoop dat ze dan kan relativeren.
Als ik het NIET invlecht, ziet ze veel minder, zou ze minder dingen moeten kunnen zien die ze spannend vindt, dus minder prikkels binnenkrijgen, maar als ze dan iets ziet dan kan ze niet zien dat het niet eng hoeft te zijn.
Dat gevoel heb ik met oogkleppen ook. Dus ik weet niet of ik daar goed aan doe. Ik denk dat ik voorlopig even op de lijn doorga die ik nu heb. Veel wandelen, oefenen op het erf, leuk VHD doen, longeren tot ze een ons weegt, hahaha, nee tot dat gekke verzet eruit is, beetje roundpenn en rijden wanneer het niet waait en dan ritjes doen die niet zoveel prikkels opleveren. ik denk dat dat een mooi compromis is en dan kijken waar we over een half jaar staan.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:56

Diddykong schreef:
Ook een interessante benadering. Alleen ik met mijn eigenwijze volbloed, ik zou dat echt niet aandurven. En ik geloof dat veel paarden juist op zoek zijn naar duidelijk leiderschap en grenzen, op een vriendelijke en respectvolle manier. Maar dat is dus een heel andere instelling. Ik zie paarden misschien meer als jonge kinderen, je kunt best rekening houden met persoonlijkheid en gevoelens, maar aan het eind van het liedje wil ik dat ze wel luisteren. Waarom? Omdat ik gevaar overzie waar mijn paard, of een kind, dat totaal niet kan. Hoe doe jij dat bijv als er verkeer op de weg rijdt? Zo'n paard als Callas zie ik er zo voor aan dat ze in paniek overal doorheen dondert met alle gevolgen van dien. De mijne zou waarschijnlijk het erf niet afgaan :+ .Ik persoonlijk vind het eigenlijk gevaarlijk om paarden in deze wereld zo'n grote verantwoordelijkheid te geven. Maar misschien verschilt het per paard? Ten slotte zijn er ook kinderen die het heel goed doen bij veel vrijheid. Maar kijk ik naar mijn vriend, dan geeft hij aan juist ontzettend grenzen te hebben gemist in zijn leven. Dit heeft best veel gevolgen gehad voor hem en zelfs nu nog. Maar goed wil je totaal niet aanvallen :D. Het staat alleen zover bij mij vandaan haha.

Mijn paard is mijn vriend en niet mijn slaaf. Maar in een echt noodgeval moet hij gewoon naar me luisteren omdat er anders ongelukken zouden kunnen gebeuren.Het vreemde is dat een normaliter eigenwijs en eigengereid paard het schijnt aan te voelen als het echt menens is en dan wel luistert.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:47

Monique1963 schreef:
Dank je Zuchini. Ik probeer alle adviezen die ik van jullie krijg af te wegen en te gebruiken waar ik kan, dus vandaar het stokje en bruno had ook al gezegd altijd alles voorwaarts oplossen, dus hup met die geit, eh meid. Ik moet in mezelf dan lachen om haar piepje.

Oogkleppen. Ook interessant heb ik nog niet overwogen. Het is wel een beetje hetzelfde dilemma met wat ik had, met haar voorpluk wel of niet invlechten.
Als ik het WEL invlecht ziet ze alles en kan ze alles spannend vinden, maar ik hoop dat ze dan kan relativeren.
Als ik het NIET invlecht, ziet ze veel minder, zou ze minder dingen moeten kunnen zien die ze spannend vindt, dus minder prikkels binnenkrijgen, maar als ze dan iets ziet dan kan ze niet zien dat het niet eng hoeft te zijn.
Dat gevoel heb ik met oogkleppen ook. Dus ik weet niet of ik daar goed aan doe. Ik denk dat ik voorlopig even op de lijn doorga die ik nu heb. Veel wandelen, oefenen op het erf, leuk VHD doen, longeren tot ze een ons weegt, hahaha, nee tot dat gekke verzet eruit is, beetje roundpenn en rijden wanneer het niet waait en dan ritjes doen die niet zoveel prikkels opleveren. ik denk dat dat een mooi compromis is en dan kijken waar we over een half jaar staan.


Zij trainen dit paard bewust eerst met oogkleppen zodat het veel positieve en vertrouwde ervaringen opdoet. Als ze dan wat ouder is gaan ze haar stapje voor stapje meer aanbieden. Ach ja zo heeft iedereen zijn methode.

Wat het stokje betreft, ik merk aan je eigen houding en toon dat het effect heeft. Eerlijk en duidelijk zo. En dat piepje is zeker grappig :D callas heeft humor

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 17:14

anjali schreef:
Diddykong schreef:
Ook een interessante benadering. Alleen ik met mijn eigenwijze volbloed, ik zou dat echt niet aandurven. En ik geloof dat veel paarden juist op zoek zijn naar duidelijk leiderschap en grenzen, op een vriendelijke en respectvolle manier. Maar dat is dus een heel andere instelling. Ik zie paarden misschien meer als jonge kinderen, je kunt best rekening houden met persoonlijkheid en gevoelens, maar aan het eind van het liedje wil ik dat ze wel luisteren. Waarom? Omdat ik gevaar overzie waar mijn paard, of een kind, dat totaal niet kan. Hoe doe jij dat bijv als er verkeer op de weg rijdt? Zo'n paard als Callas zie ik er zo voor aan dat ze in paniek overal doorheen dondert met alle gevolgen van dien. De mijne zou waarschijnlijk het erf niet afgaan :+ .Ik persoonlijk vind het eigenlijk gevaarlijk om paarden in deze wereld zo'n grote verantwoordelijkheid te geven. Maar misschien verschilt het per paard? Ten slotte zijn er ook kinderen die het heel goed doen bij veel vrijheid. Maar kijk ik naar mijn vriend, dan geeft hij aan juist ontzettend grenzen te hebben gemist in zijn leven. Dit heeft best veel gevolgen gehad voor hem en zelfs nu nog. Maar goed wil je totaal niet aanvallen :D. Het staat alleen zover bij mij vandaan haha.

Mijn paard is mijn vriend en niet mijn slaaf. Maar in een echt noodgeval moet hij gewoon naar me luisteren omdat er anders ongelukken zouden kunnen gebeuren.Het vreemde is dat een normaliter eigenwijs en eigengereid paard het schijnt aan te voelen als het echt menens is en dan wel luistert.


Ik denk dat er tussen vriend en slaaf nog heel veel nuances zitten.

Ik zou graag willen dat mijn paard mijn vriendin is, maar ik weet niet of zij mij als vriend ziet. Ik vermoed meer dat ze in mij een rare snijboon in de kudde ziet. Ik denk dat iedere relatie mens-dier een heel vreemde relatie is. Dieren kunnen ons niet als hun soortgenoten zien, ze weten duidelijk dat wij anders zijn. Maar wat zijn we dan wel?

En een vriend iets vragen te doen, vind ik geen slavernij. Slavernij is tegen iemands wil zonder beloning iets laten doen. Dus als je van je paard iets vraagt, vind ik dat geen slavernij.

Sowieso is paardrijden in wat voor vorm ook, het paard gebruiken. Ook al is dat vaak genoeg op een heel positieve manier, toch gebruik je het paard.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:35

[quote="Monique1963"

Sowieso is paardrijden in wat voor vorm ook, het paard gebruiken. Ook al is dat vaak genoeg op een heel positieve manier, toch gebruik je het paard.[/quote]

Nou, kijk maar eens om je heen |( , paarden verdien meer respect van mensen dan ze meestal krijgen |( .

Maar over een half jaar gaat het weer een stuk beter met jou en Callas hoor, zeker weten, gewoon op 't gemakje doen dan komt het goed.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:35

Zo weer helemaal bij.
Vind alle analyses en gedachtegangen die aangedragen worden ontzettend interessant.
Heb met mijn groepje ook echt 4 verschillende karakters en het puzzelen en ontdekken wat voor wie werkt vind ik het leukste.
En dan soms zelfs na 13 jaar samen kunnen ze je nog verrassen. Dat je ineens gedrag ervaart wat zo anders is als je ooit hebt meegemaakt.
Blijf vooral updaten.

Dais_

Berichten: 4027
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:07

Monique, het valt me op dat je tijdens je longe filmpje vlak voor de piep van Callas, al teveel voor haar loopt. Ze wilt daar ook weg naar rechts wat op zich heel logisch is gezien jouw positie. Je zegt haar voorwaarts te gaan terwijl jij haar feitelijk nog steeds blokkeert met jouw positie. Als ik het filmpje nog eens bekijk komt ze in het begin van het filmpje ook al naar je toe vlak na de overgang draf-stap. Ook daar zou je beter op je eigen positie moeten letten, want ze doet daar feitelijk niks verkeerds. Je zit daar met een vrij beperkte ruimte die ook niet mooi rond is, dus de zijkanten geven daar ook al een soort van 'druk', dit samen met jouw onbedoeld blokkerende positie geeft dit naar buiten lopen of juist naar binnen komen. Ook wanneer je haar voorwaarts wilt hebben, let dan ook op je positie.

En naar je toe komen op een 'fluitje' snap ik ook niet helemaal. Gebruik je daar ook nog lichaamstaal of is dat gewoon een signaal om een snoepje te komen halen?

Het is interessant om zo eens mee te kunnen kijken vanuit jouw positie, maar anderzijds mis ik informatie over wat jij precies doet met je lichaamstaal.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 12:56

Hi Dais, dank voor je observatie. Ik ga mezelf nog eens goed bestuderen. Bij een ander filmpje heb ik dergelijke commentaren ook al gehad, dus moet ik goed gaan kijken wat ik moet verbeteren.

Het fluitje is inderdaad komen om te eten.

@Nuscaniels, snap ik helemaal. Is ook logisch natuurlijk dat dieren na jaren nog blijven verrassen, zij evolueren ook mee met hun tijd. Wij zijn ook niet meer hetzelfde als een aantal jaren geleden. Ik ben benieuwd wat ze nog voor mij in petto hebben ;-)

@Assebassie, we blijven er hard aan werken om een goed team te worden.

Gisterenavond even 10 minuutjes gereden, met wind en regen, maar met de shetlandertjes erbij genomen op het veldje. En ik heb alleen gestapt want het gras was nat en wat stapoefeningen gedaan en wat wijken en wendingen om de voorhand en natuurlijk het blok. En nog even een voor haar vreemde op haar rug en was gewoon een leuk kwartiertje in totaal. Ben ik weer blij.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:51

Hoi Mo! Ik ben natuurlijk je topic even kwijt geweest maar begrijp ik nu dat je de afgelopen 3, inmiddels misschien bijna 4, weken niet gereden had?
Je hebt een onwijs slimme merrie en dat is niet altijd even handig :D maar ik heb er het volste vertrouwen in dat jullie er samen wel komen. :*

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 21:10

Hey Nissima! Ik had inmiddels wel weer gereden hoor vóór het bokt-weekend en in alles zit weer een goede stijgende lijn. En ja, ze is een slimme meid, mij te slim af vaak zat...

(OT ben nieuwsgierig hoe het met Kathy was vandaag?)

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 21:50

Oohh oké, dat valt dan mee. Het is ook niet makkelijk omdat je alles maar in je eentje moet doen. Ik vind het soms al lastig als ik alleen op stal ben, maar ik zie nog regelmatig paardenmensen aan wie ik dingen kan vragen! Voor jou is dat helemaal niet. Ook geen instructeur in de buurt te vinden, natuurlijk.

(Offtopic staat er een verslag in het emigratietopic :)) )

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 10:22

Inderdaad alleen is maar alleen. Ik kan wel instructeurs naar mijn smaak vinden, maar die zitten behoorlijk ver weg en rekenen alleen aan voorrijdkosten al dik geld. En er waren er twee die zeiden dat ze alleen binnen de Hérault lesgaven. Maar ik zit in de Hérault zei ik toen, maar toch is dat dan voor hen te ver weg. Ik zit op de grens met de Aude en de Tarn en dat kan met gemak drie uur rijden zijn voor hun. Ja dat zou ik ook niet doen, dan ben je gewoon een dag kwijt aan een les geven. Dat moet dan ook wel betaald worden, maar die hadden dus geen trek. Die ander zit maar 2uur rijden, maar ik heb niet durven vragen of zij wel zo'n eind wil rijden en wat zij vraagt. Vast wel veel. Dat zou ik wel eens in de maand kunnen doen, maar moet ik nog ff doorsparen.
Op dit moment gaat het goed en heb ik weer wat om aan mezelf te werken om haar bij het longeren te helpen dat dit ik duidelijker ben en mijn positie goed bepaal. Eerst dat maar eens goed krijgen en ik ga gewoon door met aan de hand werken.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:23

Misschien zou je ook nog een soort video les kunnen nemen. Jij filmt wat je doet, zij geben Feedback Waar Jij weer mee aan de slag gaat, en je filmt dat ook weer, etc..

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 10:31

Dat is ook nog een idee inderdaad. Dat kost vast minder geld. Maar jullie tips zijn ook hartstikke fijn!

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 11:41

Raamzicht schreef:
Misschien zou je ook nog een soort video les kunnen nemen.
Ja heb ik ook gedaan met mijn instructrice in Nederland, want het niveau van lesgeven is hier zo laag.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 13:42

Bonne idée! Ik heb zojuist met stormy weather wat op het erf geoefend en heel kort gelongeerd. goed op mijn positie gelet en er was iets kopzwaaien, maar mogelijk door mijn betere lichaamspositie ging ze wel door. Echt maar heel kort gedaan, iets van 2 rondjes iedere kant op en wel overgang stappen laten maken en ook stoppen op de cirkel, maar dit ging goed, dus afgesloten met veel braaf en brok en zo de goede herinneringen eraan opbouwen, voordat het kopzwaaien over zou gaan in verzet. Had het gefilmd dacht ik om het jullie te laten zien, maar ik bleek het geheugen van de camera niet gewist te hebben, dus hij had te weinig geheugen gehad om het te filmen. helaas.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 11:06

En gisteren een fijn minirondje gereden van 20 minuten. Het blijft voorlopig hier stormen, dat is nou eenmaal zo hier in de herfst en dat zou betekenen dat ik nooit meer in het voor en naseizoen zou kunnen rijden omdat zij wind eng vindt. Dus maar gewoon gaan met die banaan en het ging goed. We hadden een stuk of 4 'oeh-guttegut-brrr-wat-eng'-schrikjes van meest piepende bomen en vallende kastanjes en zo, maar dat waren van die duik in elkaar, spring opzij-schrikjes. Ze rende niet weg, dus ondanks het een beetje hyper was, vond ik het gezellig en er was zelfs nog even een zonnetje.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 18:37

Fijn Mo, ook een klein rondje kan fijn zijn, beter kort en goed dan lang en drama, en ja wind en paarden is nooit zo'n goeie combinatie, maar kun je wel op trainen natuurlijk en als jullie dat samen kunnen gaat het zonder wind zeker goed *\o/* .

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 21:46

Alweer tijden geleden dat ik iets gemeld heb.

We hebben hier een akkefietje met de vos en onze kippen gehad. Een kip weggejat en de andere zwaar gewond. Dierenarts wilde haar toch niet afmaken (en opeten, hahaha) en heeft haar gehecht met 35 nietjes! Echt enorm. Maar ze is erdoor gekomen. En doet het geweldig.

Daarnaast heb ik een hond die ineens slechter werd, diverse onderzoeken, heb een abonnement op de dierenarts geloof ik, en hij zit nu aan de hartpillen. Al dat extra verzorgen vreet tijd.

Door het vos-gedoe, moesten we snel een oplossing voor onze in vrijheid levende kipjes gaan bedenken en zijn we nu al een week bezig een heel grote ren te bouwen voor ze. Dat slokt aardig wat tijd op.

Daarnaast heb ik om de da te betalen extra werk aangenomen en moet ik ook een expootje voorbereiden voor mijn tassen, aankomende 3 december.

Dus ineens veel tijd aan van alles kwijt en ik kom weinig aan Callas toe. Van 2x daags wat doen, ben ik naar 1x daags wat doen teruggegaan. Soms red ik dat zelfs niet eens.

Wel heb ik eergisteren gereden een rondje dorp, we hadden alleen een deins voor een boompje met rode blaadjes, hahahaha, dat was echt humor. Verder een paar keer gewandeld maar nooit ver of eng en ik probeer telkens op te letten dat zij de leiding niet neemt.

Ik heb wel het tuig van Pien op haar gepast en dat gaat goed passen. Vooral het sleeptuig hoop ik echt in de toekomst wat mee te gaan doen. Hier een fotootje van haar, met haar tuig. Het ene is een sleeptuig en het andere is een koetstuig.

Afbeelding

Afbeelding

Dus verder wat slapjes in de updates, simpelweg omdat er weinig te liegen valt.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:23

Ze zeggen niet voor niks: geen nieuws is goed nieuws :D
Weet je wat me ineens opvalt aan de foto's... Ze is een stuk volwassener geworden de laatste tijd !

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 23:38

Grijns, in uiterlijk dan misschien, in het weiland denkt ze nog steeds dat ze een veulentje is ;-) Tja, we spiegelen elkaar, ik denk ook nog dat ik begin 30 ben...

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:12

Monique1963 schreef:
Grijns, in uiterlijk dan misschien, in het weiland denkt ze nog steeds dat ze een veulentje is ;-) Tja, we spiegelen elkaar, ik denk ook nog dat ik begin 30 ben...


Onder het motto: je bent zo oud als je je voelt *D

Fijn dat het tuig past, daar gaan jullie vast veel plezier mee hebben.

Rot voor jullie; al dat gedoe met de diertjes.... sterkte en beterschap