[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 10:03

Zuchini schreef:
Monique1963 schreef:
Grijns, in uiterlijk dan misschien, in het weiland denkt ze nog steeds dat ze een veulentje is ;-) Tja, we spiegelen elkaar, ik denk ook nog dat ik begin 30 ben...


Onder het motto: je bent zo oud als je je voelt *D


ja precies dat ja. Alleen het lijf voelt anders, helaas.

Ja dat is het probleem van ouwe beessies, het komt allemaal tegelijk. Dank voor je wensen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Mondy

Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:05

Haha ik bedoelde ook in uiterlijk :D
Mijn ruin van 17 ziet er ook volwassen uit maar gedraagt zich daar ook niet naar hoor _O-

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 10:33

Dat heb ik ook met mijn oudste shetje van 24, die galoppeert de heuvel nog op! (Ik heb nog steeds een shettenspecial beloofd, ga ik ook echt nog doen, ben het niet vergeten)

Wat ik nog wel vergeten was te vertellen over het ritje door het dorpje van de week. Dat kleine boompje met rode blaadjes was dus een deinsmomentje, maar even later in het dorpje komen we langs een huis waar om de hoek een bulldozer geparkeerd stond. Daar nam ze zelf het initiatief om eraan te gaan snuffelen. Eigenlijk is initiatief nemen geloof ik niet goed, want ik had haar er dan heen moeten leiden, maar ja aan de andere kant vond ik dat wel weer heel stoer, dus heb het niet afgestraft of zo. Ik heb het op film staan want ik had mijn camerabril op, dus zal het wel een keertje in elkaar draaien om te laten zien wat ik bedoel.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Mondy

Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:42

Waarom zou dat niet goed zijn ?
Van mij mag joker ook uit zichzelf gaan kijken als hij iets eng vind (en het kan natuurlijk). Niks mis mee en worden ze zelfverzekerd van.
Zeker niet afstraffen dus !

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 10:52

Ik dacht dat het niet goed was als een paard zelf initiatief neemt inzake leiderschap. Maar ik vind het erg lastig consequent te zijn wat dan wel en wat dan niet mag. Als ik met haar wandel aan de hand, mag ze in principe niet voorbij mij komen, heb ik begrepen, dus dat is waar ik nu met wandelen aan werk. Voorbij mij komen is leiding nemen. Dus in die zelfde strekking zou zomaar zelf aan iets gaan snuffelen ook leiding nemen zijn.

Maar aan de andere kant denk ik dat als ik haar weggestuurd zou hebben ervan, dat ze dat zou kunnen interpreteren van ok, baas vindt dat we dit niet moeten besnuffelen dus zal het wel gevaarlijk zijn dus moet ik er de volgende keer bang voor zijn. Zoiets.

Dus heb ik haar lekker laten snuffelen. Sowieso erg moeilijk om te bepalen wat nu wel en niet verstandig is.

Soms wil ik gewoon weer 20 zijn. Toen dachten we helemaal niet na over zulk soort dingen. Geen idee hoe we het toen deden, maar ik dacht niet na over iedere stap die een paard wel of niet mag maken. Vind het soms wel erg vermoeiend eigenlijk...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:21

Heel herkenbaar Mo, het niet weten wat nou wel en niet goed is om te doen. Maar zelf laten kijken naar enge dingen werd mij juist aangeraden door een vriend c.q. instructeur. En dan net zo lang laten kijken tot het paard het genoeg vindt.
Maar net wat je schrijft, dat je paard je niet voorbij mag lopen, dus dat staat er dan weer lijnrecht tegenover :+

Als je het mij vraagt heb je het goed gedaan. Als je haar had stil gezet omdat ze je voorbij ging, had ze wellicht niet meer naar de bulldozer toe willen gaan. Het blijft wel een Merrie :))

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 12:46

Ik lees al een tijdje in stilte mee :D en ik krijg de indruk dat je het soms moeilijker maakt dan het zou kunnen zijn. Als je het over een kind of een hond zou hebben dan straf je eigen initiatief toch ook niet af? Zolang jij de regie maar hebt. Ik heb respect voor je doorzettingsvermogen maar ik had je een ander type paard gegund. Ik mis soms het gewone lol met je knol aspect doordat je callas zoveel wilt leren nog. /3

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 13:38

Welkom dan Whizz die in stilte meelas ;-) Ja inderdaad Nissima.

Het is niet dat ik geen lol heb met haar. Ik heb mijn lol sinds een tijd al weer terug, maar soms word ik wel een beetje onzeker omdat ik zoveel verschillende dingen lees en hoor en geadviseerd krijg. Dan weet ik eigenlijk niet of ik het goed doe.

Maar ja, wat ik zei, toen ik 20 was, waren al die dingen als leiderschap en zo helemaal niet bekend. Je reed gewoon paard en dat paard deed wat je zei en vroeg. Zo niet, dan was het ook heel gewoon om een zweep te gebruiken. Ik ben diverse keren tweede met de clubkampioenschappen geweest in de samengestelde wedstrijden. Dus cross, springen en dressuur. Op dressuur ging ik altijd nat. Was zó niet mijn ding. Maar het teamwork inzake crossen en springen dat was altijd bingo. Met mennen ook. Ben ik met Shadow, het shetje 2x clubkampioen samengesteld geweest. Ik reed alle grote aanspanningen eruit met de boscross en het balletjesparcours. Dressuur ook weer niet, hahaha, maar toch scoorde ik dan heel hoog. Met western net zo, de dressuuronderdelen boeide me niet zo, reining ook niet, maar trail, het teamwork en samenwerking dat vond ik top. Dat hoop ik met Callas ook weer te bereiken, geen wedstrijden, maar wel dat level van samenwerking waarin ik haar kan leiden over spannende hindernissen en zij die voor mij wil nemen. En eer ik daar ben moet ik werk verzetten, dat is heel normaal, dus dat traject zitten we in. En als je een paard lang hebt, is dat allemaal vanzelfsprekend. Althans zo is het met al mijn paarden gegaan. Je raakt op elkaar ingespeeld en wordt een team, maar dat kost tijd en dat gaat bij het ene paard sneller dan bij het andere en Callas is mijn eerste merrie eigenlijk, hahaha, daar kan het ook aan liggen. Maar ze is behalve Shadow mijn eerste eigen paard dat ik zo jong heb. Maar omdat het met haar fout is gegaan bij het ongeluk, wil ik het nu graag extra goed doen, en misschien moet ik dat niet extra goed willen doen, maar gewoon doen alsof ik weer 20 ben...

Freddy Mercury zong ooit, Don't try so hard.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 16:14

Ik denk daar helemaal niet zo over na, of ik altijd wel leidend ben. Met clickertraining oefen ik nog steeds (hij is dan los) het naast mij halthouden zodra ik stop, of achteruit ga, of bochtjes maak. Gewoon netjes naast mij lopen. Dat doe ik nu een paar jaar en hij loopt altijd netjes los mee. Het duurt inderdaad een poos voor dat ze zo geconditioneerd zijn.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 17:22

Mo, je moet gewoon meer op jezelf vertrouwen, je kan het, hebt ervaring zat en je doet het gewoon goed anders kon je nog niet zoveel dan dat je nu al kan met Callas *\o/* .
En al die nieuwe inzichten zijn op zich prima hoor, maar zoals we het vroeger (dus gewoon even geleden :+ ) deden, was echt niet allemaal verkeerd hoor, gewoon doen zoals je het al kan en niet teveel nadenken.
En ja soms denk je, hé dat had ik beter anders kunnen aanpakken, nou ja leer je dan weer van, met paarden ben je nooit uitgeleerd, blijf je jong van haha.

Maar wel gewoon lekker je belevenissen hier neerpennen, komt me soms zéér bekend voor, en leer ik dus weer van *D

Mevr_Meeuw
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 20:24

Zó zwart-wit is het gelukkig ook niet. Het is natuurlijk niet per definitie zo dat wanneer het paard voor je uitloopt jij automatisch je leiderspositie uit handen geeft (anders zou je immers ook nooit als ruiter op haar rug toch leider kunnen zijn). Wanneer jij als leider besluit dat het oké dat zij jou voorbij loopt omdat dit haar ontwikkeling ten goede komt blijf jij nog steeds de leider, mits ze blijft luisteren naar jouw signalen natuurlijk. Als je dat goed aanpakt kun je haar zo ook bewust voor je uitsturen terwijl jij toch leider blijft :) Worden ze juist moediger van!

ieuw! ieuw!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 20:35

Hey hallo Mevr_Meeuw, welkom in het topic en ik voel me vereerd dat je eerste bericht in mijn topic is. Ja, dat klinkt ook wel weer heel logisch wat je zegt.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 20:38

Assiebassie, tja, dat zelfvertrouwen heeft wel een enorme knak gekregen met de val. Dat is ook wel een issue denk ik.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 20:40

Floortz, klikkertraining heb ik ook over nagedacht of dat wat voor mij en Callas zou zijn. Ik ben nog in twijfel. Ik heb zoveel gelaveerd van de ene methode naar de andere, ik denk dat ik nu de koers moet volgen die ik nu doe. Dat lijkt prima te gaan.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Mevr_Meeuw
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 21:32

Dankjewel Monique, en wat houd je het goed bij, haha. Ik lees al een hele poos mee op bokt, maar heb nog nooit gereageerd inderdaad. Ik vind het oprecht knap van je dat je in het proces met Callas naar jezelf hebt durven kijken en de moed en wil hebt gehad te leren van wat er op je pad komt. Dat durft niet iedereen aan :) Chapeau! Maar ik kan me voorstellen dat het lastig is af en toe, als je op een plek zit waar je niet zo gemakkelijk structureel begeleiding kunt vinden.

ieuw! ieuw!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 01:20

Dat was niet zo moeilijk mevrouw Meeuw. Je naam kende ik nog niet en toen je antwoordde in dit topic stond er onder je naam "berichten: 1" _/-\o_ , dus zodoende wist ik dat. En dank voor de complimenten. Ik denk dat het meeste falen met paarden echt met onszelf te maken heeft. Ik leer veel van mijn paard, en ook door dit topic.

Afijn, ik heb een compilatie gemaakt van 3 ritjes van de afgelopen weken, en dit geeft een goed beeld hoe goed het gaat. Na de dip na 2 oktober, doet ze het erg goed vind ik. Ze is nu een gewoon lief braaf paard met af en toe wat onzekerheid en o-gut-o-gut-schrikjes maar geen kwaaiigheid en ze probeert wel ondeugend te zijn, vooral op weg naar huis, maar dan zet ik haar stil en proberen we het opnieuw en nog eens opnieuw indien nodig, maar meestal is na 1x proberen wel duidelijk dat het niet gewenst is.

Het filmpje is meer een hoorspel, omdat die brilcamera niet ideaal is. Maar eigenlijk is Callas gewoon te ontspannen, hahaha, ze houdt haar hoofd te laag, waardoor het niet op de camera komt. Alleen als ze voor haar doen onrustig is, komt haar koppie erop en dus op de opname en ook dat is goed te zien.

Toch hoop ik dat jullie het leuk vinden haar vorderingen te zien, of horen dan, ondanks dat je niet veel ziet, geeft het wel goed aan hoe ze nu is en waar we samen staan.

https://www.youtube.com/watch?v=7Db4rXfyfCc

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:00

Echt, Monique, jullie maken prachtige vorderingen. En dat struikje met die rode blaadjes was de vorige keer dat je er langs kwam vast een hele andere kleur, dus le-vens-ge-vaar-lijk :j

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:13

Heerlijk toch! Je woont prachtig! Ik moest lachen met dat angstje om de eigen schaduw. Mijn Gatsby is ook zo'n held op sloffen.
Ik blijf je volgen, alleen al omdat ik er voor mezelf ook dingen uit leer!
Zo ben ik ondermeer blij dat ik vorige zomer niet ben ingegaan om mijn paardje op te laden in de trailer van mijn tante om in de Pyreneeën mee te gaan rijden (zij had daar een vakantie geboekt en ging een paard van een vriend mee terug naar België nemen) Als ik de breedte van die paadjes bij jullie in het bos zie, dan weet ik dat dit een no-go zou geweest zijn voor mijn paardje, al had hij giga veel geleerd.
Maar meer dan 10 uren op transport, dan een week trekken door de bergen en dan terug, met een vreemd paard naar huis....
Ik ben een watje... en ik heb het niet gedaan.

Pluk de dag!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 11:02

Hey Waratje dank voor je complimenten, ja, hahaha, dat kleine mini boompje met rode blaadjes. Het duurde ook echt een tijdje eer ik doorhad dat ze daar voor opzijdeinsde. Dat verwachtte ik niet. Het was ook gek, ik geef het toe, alles was nog groen maar dat ene kleine lage boompje met heel andere blaadjes, wat was dat voor een raar ding? Ik denk dat als het groter was geweest het niet eng was geweest, maar nu had het ook wel een grote hond of zo kunnen zijn. De keer erna keek ze er wel aandachtig naar, maar ze deinsde niet meer.

Ja TanteFlavie dat met die schaduw dat gebeurt wel vaker. Niet als de schaduw de hele tijd meeloopt zoals in het filmpje met het "tweespan tinker", maar wel als we door beschaduwde bossen rijden en dan ineens door een stukje zon lopen dat er dan ineens iets mee loopt. Hahaha dan gaat ze ervoor opzij. Zo'n held! Maar ja aan de andere kant gaat ze wel zelf die grote bulldozer besnuffelen.
En ik lees toch een beetje spijt uit je postje dat je niet bent gegaan. 10 uur op de trailer voor 1 week lol is wel ver inderdaad, maar je zou het ook in twee kunnen splitsen. Dus als je vakantie hebt van zaterdag tot zaterdag, dat je dan vrijdagavond al gaat rijden naar een locatie in het midden en 's morgens de rest rijdt. Ik weet niet hoe de paden in de Pyreneeën zijn. Ik vermoed vooral steniger, maar niet smaller. En dat smal dat vertekent hoor, het ziet er denk ik op het filmpje enger uit dat het in werkelijkheid is. Als je volgende keer weer gevraagd wordt, gewoon doen! Je kunt ook eerst bij mij komen, dan nemen we samen die paadjes en maak ik je stoer! All inclusive prijs per dag voor paard en mens op aanvraag via een pb.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

TanteFlavie

Berichten: 778
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 13:39

LOL
Het ene stoere paardje moet het andere stoere paardje stoer maken...
Ik hou het in ieder geval in mijn achterhoofd! Of ik hak ooit eens de knoop door en koop voor mezelf een trailer...

Alvast bedankt voor het aanbod!

Pluk de dag!

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:23

Toch denk ik dat je op de goede weg bezig bent Mo.
Ik zou niet meer teveel veranderen.
Deze methode pakt Callas goed op!

Je ziet ook dat ze het echte vluchtgedrag niet meer heeft.
En ze voelt zich toch al veel meer zelfverzekerd met jou op haar rug!
Ze is echt wel gegroeid in haar zelfvertrouwen.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 17:43

TanteFlavie een trailer zelf hebben is wel heel handig!

Joey thanks, we gaan de goede kant op!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 17:49

Leuke filmpjes weer Mo, ze echt wel braaf!, en ' t is werkelijk net of ik mezelf hoor :D , mijn merrie wil ook vaak uit zichzelf gaan draven, en neemt ook een heel snel hapje gras als ze de berm ingaat, is altijd opletten met de ondeugd :+ .
En die schaduw, echt lachen hé, is natuurlijk ook héél eng :) .
Die camera is toch wel heel leuk hoor, weer iets om voor te sparen ;)

pien_2010

Berichten: 43131
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 18:13

Ja, ik vind het ook een leuk filmpje. Ze wordt braver en braver en zelfs Hercule (→ bomproof paard) vond zijn schaduw af en toe heel heftig. Dus voor zo'n floepert als Callas zou ik me daar niet al te druk om maken.

TanteFlavie schreef:
Maar meer dan 10 uren op transport, dan een week trekken door de bergen en dan terug, met een vreemd paard naar huis....
Misschien dat je in de Pyreneeën beter een bergpaardje kan huren. Je bent twee dagen aan het rijden als je echt naar het Zuiden van de Pyreneeën rijdt. Dan ga je daar rijden, berg op en berg af en het kan heel stijl zijn. Dan weer 2 dagen in de trailer terug. Joh huur gewoon een leuke merens of wat anders die geboren en getogen zijn daar en niet beter weten. Dan heb je geen risico op schade.


Monique1963 schreef:
ik denk dat ik nu de koers moet volgen die ik nu doe. Dat lijkt prima te gaan.
Dat denk ik dus ook. Goed is goed en het lijkt goed te gaan. Verder geef haar en jezelf ook wat tijd.
Ik zou alleen kritisch kijken naar je eigen rijden als je paard zo diep duikt. Dat is niet nodig bij een eigen paard. Ben je dan te streng met je hand of wat gebeurt er zou ik me dan afvragen.
Verder zou ik er niet zoveel meer over nadenken want goed is goed.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 18:57

Interessant dat je dat vraagt Pien, ik hoop toch niet dat mijn hand te hard is, ik dacht eigenlijk dat ik een zachte hand had, hoop ik toch echt. Ik rijd vanaf '88 western en rijd altijd eigenlijk met een boogje in de teugels.

Dat pullen heeft ze vanaf het begin af aan gedaan. Ze doet het zelfs met halster. Ze doet het alleen wanneer zij vindt dat zij wel gelijk heeft en haar zin mag doen.

Dus in de situatie op het filmpje op 5:20 minuut:
-ik rijd haar daar op het halster, zij wil gaan draven. Dat mag niet. Ze reageert niet op mijn terugzitten, dus ik pak haar op op de teugel van het halster en laat haar stoppen.
-We gaan in stap verder en vervolgens doet ze het meteen weer, dat aandraven. Dat mag niet dus ik pak haar terug op de teugel aan het halster en besluit haar dan op het bit te nemen.
-Ze gaat direct weer in draf, dus neem ik haar terug op het bit.
-Dat wil ze niet en dan pullt ze.

Wat ik doe is, ik drijf haar dan meer voorwaarts waardoor haar hoofd weer omhoog komt. Het is dan erna ook klaar, ze doet het dan niet weer. Alleen dit staat niet op het filmpje, was niet zo boeiend.

Het is meestal alleen in de eerste minuten vanaf huis. Dan is ze vrolijk en fris en fruitig en wil wel graag eens lekker draven. Nu heeft ze de pech dat het de eerste minuut vanaf huis, niet handig loopt om te draven, nogal naar beneden of stenig. Dus stappen we altijd eerst. Is ook normaal om een rit met opwarmend stappen te beginnen, uiteraard.

Andere keren doet ze het een heel enkele keer ergens in het midden van een rit op plekken waar zij vindt dat we best hard kunnen gaan en waar het dan niet mag van mij.

Soms laat een situatie het niet toe om even naar voren te rijden om haar hoofd omhoog te krijgen en dan laat ik haar tegen de teugel aanlopen door mijn vuisten te sluiten. Ook dan is het meteen klaar.

Dus ik hoop niet dat mijn hand hard is aangezien ik eigenlijk altijd met losse teugels rijd. Ik denk echt dat het is omdat ze haar zin niet krijgt.

Tips zijn uiteraard altijd welkom

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manadeluca, Marlou91 en 76 bezoekers