[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 23:51

Heerlijk :D

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:47

Geweldig verhaal, die Callas heeft veel talent!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 01:21

hallo allemaal, ja, Callas is als hostess zeer geschikt. Ze heeft een ernstig goed opmerkingsgave en is altijd opgewekt. Maar ik denk dat ze langere tochten van een uur niet trekt, want dan moeten jullie plassen en zo, en daar heeft ze helemaal geen tijd voor om op dat getut van jullie te wachten ;-)

Dank voor jullie gezellige reacties allemaal en voor de nieuwen welkom, maar ik weet inmiddels niet meer wie nieuw is en wie niet.

Wat ik het leukst vond was haar schrikreactie aan het eind op het erf. Het ruikblazen aan die emmer met as. Dat moet je niet doen natuurlijk, hhahhaa, grote stofwolk, madam schrok zich helemaal wild! Prachtig om te zien. Wou dat ik het gefilmd had, maar helaas. Ik stond echt hardop te schaterlachen. Maar het mooist daarvan vond ik dus, dat ze na de schrik door had kunnen lopen naar de stal, want ze was immers ondeugend aan het doen, maar dat ze in plaats daarvan naar mij terug kwam, zo van: vrouwtje ik vond dat maar heel erg eng, wat was dat nu? Dat vond ik kicken.

Psyllium blijkt toch niet lekker te zijn. We laten het nu gewoon staan totdat al het hooi wat je maar op kunt eten in je box op is en dan knoeien we er een beetje mee en nemen er nog wat hapjes van, maar het gaat niet helemaal op. En het spul kleeft als de ziekte dus ik heb nu al twee keer haar voerbak uitgebikt.

Weet iemand of je psyllium ook zonder voor te weken, droog over het voer mag strooien?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 02:02

Ik voer psyllium altijd met een klein beetje water en meng het vlak voordat ze het gaan eten met biks, dan vormt het minder losse klonten. Helemaal droog durf ik niet, bang dat de slokdarm verstopt raakt, maar ik lees wel vaker dat mensen het zonder water over het voer doen. Op mijn pot zandweg staat ook niet aangegeven dat er water bij zou moeten.

Wendy1708

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 07:07

Ik lees al lang mee maar ik heb nog nooit gereageerd. Maar wat kun jij ontzettend leuk schrijven! Knap zoals je alles wat je meemaakt in woorden weet om te zetten. De bustour vond ik écht verschrikkelijk leuk! :D

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 09:57

Hey Mo, ik vond het júist raar dat jouw psyllium kennelijk aangemaakt moest worden met water, dan krijg je idd kleefzooi en willen ze het meestal niet meer! Ik doe het als volgt, en dat recept werkt altijd: ongeveer 1 schep wiesencobs, dat onder water zetten met ongeveer 600ml water, helemaal vol laten zuigen dat het uit elkaar valt maar niet zeiknat is. En dan nét voor het serveren, droog de psyllium erdoorheen roeren en gauw voorzetten voordat het glibberig wordt! Op deze manier gaat t altijd naar binnen, ook nooit iets engs als slokdarmverstopping gehad! Ik voer de Psyllium Husk Pure Ultra Fine van Paardnatuurlijk, deze werkt top! Hoor meestal dat mensen het droog door niet al te nat voer/slobber geven, nét van tevoren!

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:42

Heerlijk geschreven en heerlijk gelachen!

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

TanteFlavie

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 12:15

Dit topic leest beter dan een goed boek! Ik ben helemaal verslaafd!
Ooit zal je dit toch moeten uitgeven! Kan niet anders dan een bestseller worden!

Pluk de dag!

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:51

Wat een heerlijke busbosrit op een saaie zaterdag. Dank je wel.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-18 20:18

Hallo allemaal ook aan de nieuwe volgers, ja die busbosrit was leuk. Nu is het rotweer, dus rijden zit er even niet in.

Callas doet het goed op psyllium, maar wat vindt ze het vies. De eerste keer was geen probleem, maar erna liet ze zich niet meer neppen. Maar aangezien ze een vreetmonster is, gaat het gedurende de nacht toch wel op, maar omdat er dan niets anders meer is om op te eten.

De uitdaging zit hem erin dat ik haar in principe niet bijvoer. Ze krijgt hooguit wat beloningsbrokjes per dag. Dat is voldoende. Dus om het haar te laten opeten, moet ik er wel wat door doen, maar ik doe echt maar een handje erdoor en alleen omdat het heel moeilijk is, alleen de brokjes uit die drab te vissen, gaat er wat mee naar binnen.

Net als met het bier eigenlijk. Ze moet nog een dag of 5 meen ik volhouden, dan is de kuur voorbij. Dan gaan we over op lijnzaadolie, hahaha, dat zal dan wel weer de volgende uitdaging worden.

Voor wie nog belangstelling had van de foto's van de acupunctuur van Callas hier staan er foto's van:
https://www.facebook.com/dierenartsprak ... =3&theater

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 21:11

leuke busbosrit :D ze doet toch echt wel haar best om ons te entertainen

ik ken niks van psyllium noch koliek gelukkig, maar als ze het uiteindelijk gedurende de nacht binnenneemt, lijkt het wel ok he

daar ook slecht weer, hier is het eindelijk droog maar ijzigkoud, lente waar ben je? nou gisteren zag je toch al dat de dagen weer aan het lengen zijn *\o/*

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 09:51

Psyllium geef je normaal gesproken als kuur, als je haar eigenlijk niks bij wilt geven, kun je dan die ene kuur niet kiezen voor een bodempje geweekte grasbrok of slobber van een goed merk zoals bijvoorbeeld Agrobs? Daar krijgt ze alleen maar goede, ondersteunende dingen mee binnen en zet ook niet aan, al helemaal niet als kuur. Wanneer je psyllium langer dan een week/10 dagen gebruikt, raken de darmen gewend en neemt de werking van de psyllium af. Er zijn heel veel paarden die het niet graag eten wanneer het een hele nacht staat, maar het is bij zand wel belangrijk om binnen te krijgen. De manier met het droog vantevoren door geweekte grasbrok/slobber is dan echt het proberen waard denk ik. Bij de meeste gaat het er op die manier veel beter in :)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 11:29

Damn! Heeft ze weer dat hooi in een zak gedaan. Duurt dan zooooo lang eer ik mijn hooi op heb. Ruk. Pluk. Honger! Ik wil veel en snel. Ruk. Ruk, wel grappig zoals die hooizak dan helemaal heen en weer zwaait. Hè, het duurt allemaal veel te lang. Vreet, schrans, meer, meer, meer, ik wil meer en sneller. Graaf graaf graaf graa... Oeps. Eh. Dat was niet zo handig van me. Help ik zit met mijn voet vast. Eh, vrouwtje ben je er nog? Hink hink, ik kan best op drie benen lopen hoor. O nou zit ik nog vaster erin. Maar telkens als ik mijn voet terugtrek gaat dat ding mee. Nou ja, wat maakt het ook uit, ik kan ook wel eten als ik op drie benen sta, met mijn ene been vast in de hooizak. Wel gymnastisch eigenlijk zo eten naast je knie.

Ja en zo vond ik haar toen ik een half uurtje later nog even in de stallen kwam, geen idee meer waarvoor. Ik zie Callas niet boven de boxdeur uit. Dan heb ik gelijk, oliebol, ze ligt. Ze kant ook nog om de hoek staan, maar meestal zie ik haar kont dan toch. Dus snel naar binnen, staat ze helemaal langszij van de muur met haar kont tegen de voerbak hooi te eten. Dat is raar. Ze stond niet te schuren of zo. Zo staan dat doet ze anders nooit, maar ok, misschien wil ze zo hooi eten vandaag. Beetje vreemd. Ik denk, toch wel heel vreemd dat ze zo staat te eten. Ga ik in haar box, zie ik het in eerste instantie niet, maar toen bleek dus dat ze heeft staan maaien en met haar voet in de opening van de hooizak terecht is gekomen. Er was helemaal geen paniek, ze stond gewoon als altijd te eten en ik kon met mijn handen in de hooizak om haar voet op te tillen. Was nog niet makkelijk want haar kootholte zat precies over de rand en het gewicht van haar been hield het tegen. Maar ik kon haar bevrijden zonder schade en ze is geen moment gestopt met eten. Tja. Dat is ook Callas.

Ik had de hooizak al hoog gehangen, maar nu moet is nog hoger dus.

Dank voor de tip over psyllium trouwens. Als ik 's morgens kom heeft ze het toch opgegeten. Ze krijgt 30gram geweekt volgens de verpakking in een liter water. Dat laat ik stollen. Daar doe ik in haar bijzijn dan een of twee handjes muesli overheen. Die wil ze wel graag hebben. Ze kliert er dan wat mee, flemen, floppen etc. Graven! Boos, ik wil die muesli maar ik kan er niet bij. Afijn, als het maar naar binnen gaat. Op deze verpakking staat zelfs dat je het een maand mag doen. Maar idd heb ik overal gelezen dat een kuur beter 7 dagen-10 dagen is max. Dus ik doe het ook niet langer.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:37

Gekke Callas! zolang ze nog kan eten is het haar best om op 3 benen te moeten staan en slim om te leunen tegen de voerbak met haar kont.

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:53

Hahaha die Callas! En dan is ze ineens weer super nuchter. Heerlijk dier :D

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:28

Grappig hoe ze nu met eten en die hooizak reageert. Als ik dan vergelijk met die poepschep ergens in het begin van je topic die aan haar staart bleef hangen....

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 19:45

hoihoi dank voor jullie reacties.

Ja die poepschep in haar staart heeft de dingen er niet eenvoudiger op gemaakt. Ik denk wel dat ze daar lang een trauma van heeft gehad. Ik denk ook dat dat in zeg maar haar inprentingsperiode bij mij was (haar echte inprentingsperiode was uiteraard al geweest), maar dat incident heeft wel de toon bij mij gezet. Er waren eerder ook al akkefietjes geweest, maar dat was wel de druppel.

Ik kan Callas denk ik heel veel aandoen, als ze maar begrijpt waar het van komt, wie het doet en dat ze snapt hoe het komt.
Bijvoorbeeld wat ik ook in het topic heb geschreven is de bouwlamp die in haar box omviel de eerste keer beslaan met de smid. Ze verzette geen poot. Toen de lamp daarna ook nog eens uit elkaar klapte was er ook niets aan de hand. Dus met die lamp, was het denk ik voor haar duidelijk dat ik dat deed (ook al deed ik het niet).
Maar met die poepschep was ik, of een ander mens, er niet. Ja ik zat op haar rug, maar dat was toen nog niet tot haar doorgedrongen denk ik. Dus kon ze niet begrijpen hoe dat nou gebeurd was.
Als ze zelf iets doms doet, waarvan ze het gevolg meteen merkt, is ze ook niet bang. Dus nu met de voet in de hooizak, was zo'n situatie. Maar gaat ze op een heel lange tak staan die dan verderop in het bos een ritselend geluid maakt, dát begrijpt ze niet en dat is dan spannend.
Met de meeste schriktrainingen in statische positie vindt ze het ook niet zo spannend. Ze onderzoekt graag en als ze dan kan begrijpen dat het ok is, is het wel goed.

Maar bijvoorbeeld vandaag ben ik een ritje wezen maken, mijn favoriete route, drie kwartier als ik veel stap en daar zijn ze een terrein aan het bewerken om een groot bassin aan te leggen. Dat is aan de andere kant van de beek. Dat ziet er nu dan anders uit dan anders. Er zit zeker 50m of meer tussen ons op het pad en dat bewerkte terrein, maar dat is toch wel spannend. Ze wil dan graag veel kijken. Eigenlijk stil gaan staan om te kijken, maar ik vond dat ze vandaag maar eens gewoon door moest lopen.
Ik denk dat ik haar beter had kunnen laten kijken op haar gemak. Want nu was ze niet overtuigd dat het goed was, ook al had ik dat gezegd. Dus stiekem bouwde haar englevel op. Want toen we er voorbij waren, al eventjes, schrok ze zich helemaal de blubber ergens van achter ons, (ik hoorde niets en zag ook niets) en nam een vlucht naar voren. Ik heb haar gelijk omgezet en we hebben gekeken naar wat ons achtervolgde, hé er was niets, hoe kan dat nu? En we zijn weer verder gegaan, waarbij ze niet erger geagiteerd was of zo. Dus ze heeft denk ik meer tijd nodig dingen te bekijken.

Volgende keer zal IK besluiten ernaar te gaan staan kijken ipv dat zij het initiatief neemt om te gaan staan kijken. Ik heb er een filmpje van met de camerabril, maar je ziet er maar weinig van, maar ik zal er ff een bestandje van maken en uploaden naar yt, dan kunnen jullie het zien.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:13

Het is wel onwijs leuk te lezen hoe jullie steeds meer een team worden.
En idd ik snap het verschil met de hooizak, poepschep en de bouwlamp. Ook bij qua reactie.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 00:48

Ok kort filmpje van het ritje met Callas

https://www.youtube.com/watch?v=LsMQeBzQ9Vw

Verder begon ze eergisteren eindelijk de psyllium gewoon te eten, maar ja, toen was de kuur klaar.

Ben wel erg blij met het zaagsel, wat is dat veel fijner dan stro. Veel schoner. Haar straal blijft ook veel droger.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

joey2010

Berichten: 4347
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 08:19

Ik zie dat jij ook af en toe n laaghangende tak moet ontwijken.
Mooi zo langs het water.

Je ziet haar schrikken maar ze is dan wel heel snel erna weer ontspannen.
Super goed vooruit gegaan.
Je ziet gewoon dat haar vertrouwen in jou heel erg gegroeid is. +:)+

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:19

Ziet er fijn ontspannend uit zo. Wat een prachtige "achtertuin" heb je... Zalig lijkt het me, om zo te kunnen buitenrijden...

Geen leven zonder horsies!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:11

Gaat echt goed vooruit, hoor! Leuk om zo mee te kijken :j

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

SassyMoon
Berichten: 287
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 10:15

Leuk om zo mee te 'rijden' met jullie buitenrit. Het ziet er vast allemaal veel smaller uit dan het in het echt is. Ik vind het in ieder geval dapper dat je daar durft te galopperen... Fijn dat het schrikken zoveel beter is. Ik vind de rust en het geduld zoals je ermee omgaat bewonderenswaardig. Dat omdraaien vind ik zelf super irritant.

(en achossie Ginger-girl <3 )

pien_2010

Berichten: 43134
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:20

Ziet er goed uit Mo. Wat ik me wel afvroeg toen jij haar bij het bouwterrein liet stappen was dat eigenlijk wel nodig? Ik kan haar niet voelen, maar ze leek gewoon ontspannen en ik vroeg me af, vestig je nu niet zelf de aandacht op iets dat wellicht spannend kan zijn. Of anders gezegd, als ik voel dat Polie verstijfd dan breng ik haar rustig terug in stap en zo nodig mag ze kijken. Dat is voor haar heel erg belangrijk en komt er meestal geen paniek. Maar als ze gewoon voelt dan blijf ik gewoon draven en kijk zelf niet eens naar het bouwterrein.
Ik vind het een ontspannend geheel zoals het oogt.

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-18 14:34

Haai luitjes,

Joey, ja inderdaad die tak, grappig dat je dat zag. En dit is mijn favoriete rondje, of meer lusje eigenlijk. Is lekker kort, gaat in het begin door het dorpje, goed voor de spannende dingen en dan ontspannend langs de beek.

Zammie, dat zeggen wij ook altijd, mooie achtertuin. Maar om paard te rijden is het niet altijd ideaal. Er zijn maar weinig platte stukken dus hard werken qua hoogteverschil voor de paarden. Verder de galopjes die ik kan maken zijn maar heel kort qua goed terrein en verder zijn de paden erg stenig. Maar verder klaag ik niet, hahaha.

Waratje, hoop inderdaad dat we steeds meer een team worden. Voor mij voelt het alsof de scherpe kantjes eraf aan het gaan zijn.

Sassymoon, ja de camera vertekent, het is helemaal niet smal hoor. Ja dat hekje waar ik tussendoor moet, daar moet ik wel heel goed sturen, anders hangen mijn voeten vast, maar dat stukje waar ik galoppeer dat lijkt smal, maar is het niet.
Dat omdraaien deed ik, om haar niet verder te laten vluchten en haar te confronteren met het zogenaamde gevaar, oftewel te relativeren dat er niets is.
(en ja Ginger-Girl, maar dat is mijn katje op fb, waar ook een filmpje van is, even uitleg voor de anderen)

Pientje, ik kan dat stuk helaas niet draven, te glad, kleiig en teveel stenen. Het zou wel schelen ja, want dravend vindt ze dingen minder eng. Dus ik moest daar stappen. Ik denk als ik haar dit keer langer had laten kijken, dat ze dan geconstateerd had dat het niet eng was. Nu vraag ik haar door te gaan en heeft ze het niet goed kunnen verwerken denk ik.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, bribro, douschka, KaasSouffle_, Laarvv, Liaan, nick_en_ik, Ptl4ever, shadowstar, Sydney_Zorro, Vuri en 105 bezoekers