[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:08

Haha, dacht ik ook al Pien :+ ,

niet zo saai doen hoor MO, zo kan ik het ook :D

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 14:14

HAHAHAHHAHAHA, ik had het tot 1 april willen doen, kijken wie het door had.

Ik ga haar nu in de luizenspray zetten en zal dan weer eens een leuke update doen. MET enge dingtjes...

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 14:49

pien_2010 schreef:
Monique1963 schreef:
Net terug van een ritje.

De zon scheen.


De derde dag op rij lig ik in een deuk. Onze Mo durft niet meer over de dingetjes en enge dangetjes te schrijven? Wordt wel een stuk saaier zo, maar voor nu schalt mijn lach door de kamer.


Ik had precies hetzelfde ;)

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:55

Oh gelukkig was het een grapje, ik begon me al schuldig te voelen over mijn bericht want het was natuurlijk niet de bedoeling het super leuke topic om zeep te helpen :oo
Ik ben heel benieuwd hoe de laatste dagen gegaan zijn, mét alle details :D

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:09

Monique je had mij echt wel even te pakken hoor, tot ik het stuk van Dakkapel teruglas. Jij bent een te sterke vrouw om je daar door van de wap te laten brengen. Geweldig dit :')

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:41

Ik trapte er ook in . Zonder gut-o-gutjes is het ook maar saai toch?

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:47

Helemaal mee eens, ik dacht Ohjee

Nou je hebt me goed liggen hoor. Blij te horen dat je wel lekker kan gaan rijden, hier is het soms mooi euh prachtig weer en paar uur later gietende regen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 19:24

Ok, eerst even bijpraten van circa 10 dagen geleden.

Ik was nog vergeten op Zuchini te reageren, je had nog gevraagd hoe ik dat spiegelen met vrijheidsdressuur doe. Grote gebaren, werken bij Callas goed. Dat ziet ze goed en ze begrijpt na een tijdje dat als ik dat doe en zij dat ook doet er koekjes komen. Veel geduld en heel vaak doen, en dan maar 1 of 2 keer en als het goed gaat, gelijk koekje.

Joey, Fotsy en anderen over het contact, Vrije teugel, losse teugel of veel contact. Duidelijk is dat ik voor onze veiligheid geen helemaal losse teugel meer moet doen. Dat is gewoon niet verantwoord. Dan is de vraag wil ze wat meer contact of niet. Ja en nee. Vaak met wat meer contact gaat ze enorm pullen. Ik laat haar dan tegen mijn hand komen en dan houdt het na een paar keer op. En dat iets meer contact hoeft niet eens zo veel te zijn om de pull-knop kennelijk in te drukken. Vandaar dus ook dat ik graag met sidepull zou willen rijden. Toen ik haar kocht ben ik bitloos begonnen, maar we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Dus wat meer contact, tijdens het trainen op het veldje kan het wel, ook aan de teugel wel, maar bij het buitenrijden accepteert ze dat niet altijd. Dus ik moet daar een gulden middenweg in vinden. Dat gaat wel lukken. Het pullen is al zoveel minder dan eerst.

Dakkapel, ik had het tot 1 april willen volhouden maar jullie hadden mij al snel door. Ik heb nog eens teruggelezen en ik lees ook in alle postjes de positieve dingen die ze doet. Dus gelukkig beschrijf ik niet alleen kommer en kwel. Nu is het natuurlijk wel zo dat kommer en kwel wel leuk zijn om te lezen. overigens behalve die keer dat ze schrok vlak voor het hek, kom ik altijd blij met haar terug. Dus met je welnemen ;-) ga ik weer verder op de voet die ik deed.

@Fotsy, zeker is het schrijven een verwerking geweest. Helemaal in het begin van het traject met haar en ook natuurlijk met het ongeluk. Nu schrijf ik als een logboek eigenlijk om bij te houden wat mijn vorderingen met haar zijn. Ik kan nu altijd terugblikken op eerdere momenten als geheugensteuntje. Daarbij vind ik het schrijven gewoon leuk natuurlijk om jullie op de hoogte te houden.

En Sintara, ja. Dat is nou exact het hele probleem met Callas. Ze is hartstikke goed in samen hindernissen in het bos nemen. Vindt ze prachtig volgens mij. Steile hellingen, beken, uitdagingen, ze doet het allemaal en dat doen we allemaal met praktisch losse teugel, maar wel met voldoende begeleiding van mijn kant. Maar dat onvoorspelbare dat maakt het gewoon erg lastig inderdaad.

@Pien, wel grappig, je schreef, "Leuk Monique om te lezen dat je heerlijk gereden hebt." Dat had ik niet geschreven hoor, ik had geschreven: "Gereden! Heerlijk zonnetje!" LOL, dat is heel wat anders!

@Tanteflavie, ik heb eigenlijk altijd goede ervaringen met dikke onderleggers. Grinnik. Ik rijd met een westernzadel en daar liggen hele dikke pads onder. Werkt voor mij prima! En voor mijn paarden kennelijk ook. Dit zadel had ik ook bij mijn andere paarden, maar wel allemaal met hun eigen pad. Dus dan komt de vorm van de rug in combi met het zadel in de pad te zitten.

Zo nu ben ik bijgepraat met en over jullie. Nu nog over Callas. Maar eerst ga ik ze voeren.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:46

@Monique1963 Ik denk dat ik op zoek ga naar een goed westernzadel... alleen... die wegen vaak zo zwaar... toch de "modelletjes" die ik op mijn zoektocht tegenkom. Als kind (vorige eeuw :D ) reed ik steeds met een westernzadel.
Om de ene of andere reden ben ik ooit overgestapt naar een Engels "endurance" zadel.

Bedankt voor je feedback!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 10:51

Grappig, endurance was mijn volgende zadel to be. Maar mijn westernzadel gaat maar niet op. Al 30 jaar oud. Echt erg goed zadel geweest. Was toentertijd 2000 gulden. Ik heb toen bewust gekozen voor een westernzadel met een round skirt. Er werd mij gezegd dat ik daarmee de meeste kans had dat het op veel paarden zou passen. En aangezien ik meest E pony's reed en vaak koudbloed met korte rug, werd me dat geadviseerd. En dat is een goed advies geweest. Ik koop wel iedere paar jaar een nieuwe pad, omdat de rug van je paard ook verandert.
Succes!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:39

TanteFlavie, er zijn tegenwoordig ook veel lichtere modellen. Op zich is western niet mijn ding, maar ik heb 2 jaar geleden op een heel prettig westernmodel boomlooszadel gereden. Lag als een huis, ook bij rare schuivers van het paard (jonkie) en was heerlijk licht om te hanteren. Merk was Freeform.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 15:40

Ook voor mij een leuke tip Freeform. Voor als ooit mijn zadel opgaat, maar volgens mij wordt dat een erfenis...

Dan zou ik jullie nog bijpraten over de rest van de week. We waren gebleven bij het slot monteren van de deur die ze zelf openmaakte. Kom ik maandagmiddag laat thuis, heeft mijn vriend om me te verrassen en te helpen de paardjes al binnengehaald. Kom ik op stal, heeft Callas het slot gesloopt! Het is allemaal gelukkig goed afgelopen.

Mijn vriend had de halsters om gelaten op stal, vergeten dat die afmoeten, hij doet bijna nooit wat met de paarden, dus voor hem is het geen gewoonte. En Callas heeft gewoontegetrouw gelijk haar slot weer open willen schuiven. Maar dat lukte natuurlijk niet met dat veiligheidsslot, haar halster is toen blijven haken en de hele voorplaat was helemaal afgebogen! Pennetje met lip er helemaal uit! Vriendlief was boos op Callas dat ze het nieuwe slot gesloopt had, maar ik was alleen maar blij dat ze zichzelf niet bezeerd had! Moet je eens proberen een ijzeren plaat om te buigen, daar moet heel veel geweld achter hebben gezeten toen ze met haar halster was blijven haken!

Verder ben ik best veel gaan rijden de afgelopen week, het weer wordt weer beter en er is wel een ritje met erg veel schrikjes geweest. Dat was het laatste ritje voor het weekend, het was ook nog eens stormachtig. Ik kom altijd langs een blafhond. Maar hij was er die keer niet. Dachten we. Waren we net voorbij komt die hond toch nog onverwacht aanschreeuwen. Tja, daar schrok ik ook van. die hond zit namelijk in een kennel op een talud boven de weg, dus dan komt er ineens een schreeuw boven je oren. Dus we schrokken ons allebei te pletter en ze rende een stukje weg, maar ik kon haar gauw omkeren. Toen heb ik een hele poos naar die hond staan kijken met haar, en die hond maar schreeuwen. Is zo'n oehoeoeoeoeoeoe jachthond huilblaf. hahahha, ik weet niet hoe je dat moet omschrijven. Maar de hond bleef schreeuwen dus dat had geen zin. Ik had gehoopt dat hij zou stoppen als wij gewoon bleven staan. Callas was daar dan verder weer niet van onder de indruk, toen ze eenmaal had gezien wat het was.

Een eind verder schrok ze van Kabir, hahahaha, muts. Ik was in de berm aan het draven, had ook niet meer aan kabir gedacht en hij stond half in de struiken en ineens kwam er een witte vlaag uit de struiken draven, tja dat was even eng. Ze deinsde helelmaal de weg op. Gelukkig kwam er geen auto aan. Kabir vond ons verder niet meer interessant genoeg om mee te draven.

Toen heb ik een straat eens andersom gereden. Had ik nog nooit gedaan realiseerde ik me. Nouououou, dat was wel heel heel heel erg spannend. We zijn in de straat 3x in staking gegaan. Het was dat die straat richting huis was, maar anders had ze denk ik rechtsomkeert gemaakt. En alles is dan spannend. Gewone stilstaande auto's, hekjes, you name it. Eigenlijk is dat gewoon een schriktrainingsparcours, hahahaha. Ik heb haar tussen mijn benen gehouden, geen gelegenheid gegeven tot iets anders doen dan rechtuit. Niet eens aan denken naar links of rechts te mogen deinzen, recht zo die gaat. Stilstaan mocht ze wel van me, om de dingen te bekijken. Dat helpt haar altijd wel om te realiseren dat het toch niet zo heel eng is. Toen we die straat eenmaal uit waren was het ok. Maar apart toch dat voor een paard de ene richting op, zo totaal heel verschillend kan zijn als de andere richting op. De kant die we altijd doen vindt ze ook spannend, maar niet zoals dit was.

Toen hadden we geitjes! Tegenover 'John' heeft een kennis van ons twee net afgespeende geitjes op een oude overgroeide tennisbaan gezet. Ja, dat was dus eerst een staking. Toen een deins. Toen heel lang kijken. Toen nieuwsgierig worden. Toen (ik weet zeker dat ze er ineens een paar halswervels bij gekregen had) met een heeeeeeel lange nek, proberen te snuffen aan het hek. Oegut! jump, ze mekkeren. Dan staat Callas helemaal met haar benen wijd gespreid, hoofd laag en maar snuiven. En toen na een paar minuten was het ok. En ook niet meer interessant. Toen we wegstapten, hadden we natuurlijk nog wel een paar brrrs door haar lijf, want die geitjes hopten langs het hek mee...

Inmiddels was dat englevel wel volgekomen en op weg naar huis waren er veel oeguttogut-deins-momentjes en vlak bij huis was er een f*** you, ik ga nu echt daar niet langs. Dat was een was die buiten was opgehangen en wapperde. Dit was echt een koppige staking. Erger dan een enge staking. Ze had het zó ontzettend gehad met al die enge dingen die dag. Toch ben ik het straatje ingegaan waar die was hing te waaien. Stap voor stap. Iedere keer staken. Zonder boos te worden, zonder meppen, heb geen zweep bij me, telkens weer een paar meter er naar toe. Ken je dat liedje, doe een stapje naar voren, doe een stapje terug, nou zo ongeveer. Heel veel drijven en aan het einde van dat liedje stonden we toch bij de wapperwas te kijken en dan iedere keer dat het even meer klappert of wappert een schrik. En ik beloon dan verder niet, ik mopper alleen als ze stom doet. Onder het mom, het is normaal, dus ik ga je daar niet voor belonen. Maar goed, we hebben het toch maar weer gedaan en zijn veilig thuisgekomen.

Vandaag getraind op het veldje, nog net voor het ging sneeuwen en hagelen en regenen en nog meer stormen! Hier is het filmpje ervan.


https://www.youtube.com/watch?v=OdSEoOA0h7M

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:11

Ook al hebben wij een vrij Bomproof exemplaar, dan nog schieten de “oh-gutte-gut”jes mij met regelmaat door het hoofd als hij dan toch een deins doet.

Je inspireert veel mensen Monique. Leuk! Fijn dat de updates weer lekker uitgebreid zijn.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:39

Leuk Mo. Kleine tip: wending om de voorhand mag veel rustiger. Dat geldt ook voor pootje links, pootje rechts. Hoezo kun jij niet dressuren? Ziet er gewoon goed uit.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:56

Daar zitten mooie pasjes zijwaarts tussen :D!

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:40

Ik word gewoon blij om jullie zo te zien samen. En ik lag helemaal dubbel toen ik las dat callas het slot gesloopt had, Wat een portret is het toch....

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:03

Met dat blok _O- _O- _O-

Doezenbende

Berichten: 145
Geregistreerd: 01-02-18

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:49

Dat ziet er super uit, doe ik je nog niet na ( al blijf ik wel oefenen 1x per maand ofzo haha, heb geen eigen paard).
Dat met dat blok is echt grappig :D

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 12:17

Hoi allemaal, jullie zijn nog steeds met tussen de 60 en 90 mensen die het topic volgen! Wat leuk!

Pientje, dat stukje is versneld opgenomen. Of misschien toch niet en studeert ze voor Quarterhorse met een spin. Nee hoor, je hebt helemaal gelijk, het gaat veel te snel. Dat komt omdat het geen dressuur is, maar kunstjes. Het ziet er wel leuk uit, maar het is geen dressuur. Ik bedoel stelling en buiging doe ik niet meer, recht over de hoefslag is echt een kunst met haar, en linker of rechtergalop, nog nooit van gehoord, gewoon derde versnelling en welke... Maar kunstjes doen, dat vinden we allebei leuk. Callas omdat er koekjes komen en ik omdat ik het leuk vindt om haar kunstjes te leren. Dus wat je ziet met die wending is een kunstje en haar haast om het af te maken omdat er dan een koekje komt. Dus hoe sneller je je kunstje af hebt, hoe eerder het koekje komt. Dat is Callas-logica.
Dus Doezenbende als je dit je paard snel wilt leren, dan maak je er een kunstje van, dan lukt het heel snel.
En Sintara, er zitten mooie pasjes tussen inderdaad. Het gaat steeds beter, het zigzag kunstje.

Maikeltje en Doezenbende, ja dat blok was zo grappig, ik lag in een deuk. je hoort me ook lachen. Paard met humor hoor, echt.

Zuchini, ja, achteraf kon ik er ook wel om lachen dat ze gelijk een nieuw slot helemaal sloopt, maar op dat moment realiseerde ik me hoe gevaarlijk het is om een halster om te laten op stal. Als het slot niet kapot was gegaan, dus die plaat niet omgebogen was, had ze blijven hangen en wie weet had ze dan haar hele lip eraf gesneden of haar onderkaak gebroken. Ik vond het heel heel erg akelig toen ik zag hoe ver het verbogen was. Daar moet echt een enorme kracht achter hebben gestaan. En dan is het ook weer een geluk dat ze dan zich later niet heeft geblesseerd aan het omgebogen stuk staal. Maar gelukkig was ik vrij snel thuis nadat mijn vriend haar op stal had gezet, dus heel lang heeft het niet kunnen duren. Maar het was wel een heel wijze les!

Nienkje-H, dank, fijn dat ik mensen kan inspireren! Jullie mij ook. Ik leer weer veel van jullie feedback.

Dus zodoende ging ik vandaag een ritje maken met de hele tijd contact met haar mond. Licht contact wel te verstaan. Geen idee of dat het was wat het uitmaakte, maar we hadden een stuk of 3 oeh-gutto-gutto-gutjes, maar dat bleef telkens bij hoofd omghoog gooien meteen een sprong vooruit met een deins om om te kijken.
Verder heerlijk weer, zonnig met al heel warme lentetemperaturen en precies voor de regen binnen!
Nog het blok met haar geoefend na het ritje bij ons op het erf, maar dat deed ik op een plek die ik niet zo vaak gedaan heb en daar moest ik haar geheugen toch even bij opfrissen, maar 2 keurige blokken gedaan.

Toen ging ik afzadelen. Krijg ik haar hoefschoen niet uit! Trekken, draaien, vloeken, het hielp niet. Haar voet in een emmer met water, hielp ook niet. Toen mijn vriend maar gevraagd en die kreeg het wel voor elkaar. Ik moet dan ook nodig haar tenen weer eens knippen, maar ik wacht op de nieuwe hoefschoenen die binnenkort moeten arriveren.

Toen nog voor het baasje laten zien dat ze al bijna de buiging kan, en weer een stukje beter, in de box zet ik haar met haar bips tegen de muur en dan lukt de buiging best heel goed, maar nu was het op het erf waar ze achterwaarts kon lopen. Eerdere pogingen mislukten daardoor, maar vandaag had ze het door! Ze liep niet achterwaarts. Leuk! En het buigen is nog helemaal niet perfect, het beenwerk zit nog in de knoop, maar we zijn weer een stapje verder!

Ik kijk met plezier uit naar de zomer met veel leuke momenten met haar!

Hoe anders was dat twee jaar geleden. Over twee dagen is het 6 april, de dag van het ongeluk. Toen stond ik er wel wat anders in...

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:39

haha dat ken ik ja. Mijn vp kon zogenaamd geen zijwaarts. Op een gegeven moment was er van de winter veel ijs en sneeuw. Elke keer was het goed opletten waar hij zijn voetjes moest zetten, en het was wel praktisch dat ik meehielp- rechterachterbeen meer opzij, voorbeen zo, die daar..

En toen kwamen we op een mooi breed pad en vroeg ik out of the blue zijwaarts.
Hopsa, ik kreeg zo 4 pracht pasjes! Hij keek zelf ook om van noujaaa, zie nou wat ik kan :oo koekje erin, en nu is het een kunstje en helemaal geen dressuur meer. En daarom dus leuk :P

edit: typfouten :+

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:00

Ja gevaarlijk was het wel TS, jouw callas is ook echt wel heel sterk. Maar ik denk niet dat jouw man dat nog een keer zal doen! Denk je nog veel terug aan de dag van het ongeluk?

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:21

Monique1963 schreef:
Dat komt omdat het geen dressuur is, maar kunstjes.
Dat geeft helemaal niets als je het jezelf maar bewust bent en dat ben je. Geeft niets. Knuffel voor Callas!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:29

En toch merk je dat de kunstjes ( zoals jij ze noemt) wel bij haar werkt!
Ze gaat nadenken over wat ze moet gaan doen om het snoepje te kunnen krijgen.
Prima toch. Bij sommige paarden werk de snoepjes beloning heel goed.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:30

Het is erg goed afgelopen. Bij een vriendin van me is het slechter afgelopen. Paard is een hele nacht blijven hangen met zijn halster, heeft een nacht stress gekend en is tijdens de dag toen overleden.
Puur door de stress volgens de dierenarts toen. Sindsdien heeft ze nooit nog een halster aangelaten 's nachts.

Callas doet het goed! Blijf met plezier lezen. Volgende week is er hier een osteopate op bezoek, die gaat eens kijken wat het probleem van mijn paardje eventueel kan zijn.

Ik hoop dat ik nog lang en veel van je avonturen kan blijven volgen. Ik leer er dingen door en pas die ook hier soms wel eens toe!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:13

Sintara, inderdaad zo werkt Callas ook. En laten we het teamwork noemen. Al is het dan geen dressuur het is wel een gezamenlijke inspanning om iets te bereiken.
Het zigzaggen heb ik veel geoefend omdat ze helemaal niet luisterde naar kuithulpen. Toen ben ik gaan oefenen met het drijven aan 1 kant en gelijk als ze het goed deed een koekje. En dat heb ik uitgebouwd tot de zigzag. Ze is daardoor wel veel beter naar mijn sturende kuithulpen gaan luisteren. Drijvende kuithulpen, werken maar matig, maar daar is de stemhulp weer heel goed voor bij haar.

Dus inderdaad Joey, ik blijf met koekjes werken. Ik weet dat Bruno dat verafschuwt. Hij vindt het circus. En daar heeft hij natuurlijk ook gelijk in. Dit heeft niets met leiderschap te maken wat hij voor ogen had. Deze kunstjes helpen ook niet om situaties veiliger te maken. Maar het helpt wel om het samen leuk te hebben. Dus de kunstjes zijn voor de leuk. Grondwerk is voor het leiderschap. Ik doe het nog steeds beide. En het grondwerk levert nog steeds verzet en gepiep bij haar op. Maar dat zal ook ooit wel over gaan.

Zuchini, ik denk dat mijn vent er de volgende keer weer niet aan denkt. Daarom wil ik ook liever altijd zelf mijn dieren doen. Het was uiteraard wel heel lief bedoeld van hem.

Want was afschuwelijk TanteFlavie wat je vertelt! Verschrikkelijk, ik word akelig bij het idee! Wat een stress moet dat dier gekend hebben. och erm. En dan voor de eigenaar om je paard zo te vinden, heel erg verdrietig. Daarom ben ik nog blijer dat Callas zo goed is weggekomen. Ik had het incident ook aan een vriendin verteld en zij vertelde dat bij hun een paard een keer in de paddock aan een paal was blijven hangen met zijn halster en bij het vechten om los te komen zijn benen had beschadigd. Dus nu doe ik ook in het land de halsters af. Die hield ik vaak om, omdat onze stroomdraad geen stroom meer heeft in 1 land. Maar nu doe ik ze dus af.

TanteFlavie ik hoop dat de osteo je paardje weer verder kan helpen.

En Zuchini, het ongeluk is niet uit mijn geheugen te wissen. Ik word nog dagelijks geconfronteerd met de gevolgen ervan qua mijn voet. Toevallig bijv vandaag kon ik voor het eerst van mijn rechterschoen de veters weer strakker doen. Zijn we twee jaar verder!
Ik voel mijn voet nog continu, maar je went aan pijn. Dus leer je er mee leven, maar bijvoorbeeld mijn 4e teentje van mijn ex-gebroken been, is raar gaan doen sinds een half jaar, er zit een zenuwpijn in. De fysio had al gezegd dat mijn been niet 100% goed aan elkaar genaaid was hahaha en dat dat gevolgen zou gaan geven. Dit is er een van.
Paardrijden zit ik nu op 1 uur en een kwartier max, meer houdt mijn voet niet vol. Drie kwartier is ook al veel eigenlijk.
Dus ja, ik word er nog dagelijks mee geconfronteerd, maar ik denk niet dagelijks aan het ongeluk zelf. Ik weet sinds Bruno ook dat het aan mij heeft gelegen, dus ik verwijt het Callas ook niet (meer). Ik heb veel lol met haar, zeker met haar gekke kunstjes!

Pientje, gelukkig dat je het niet erg vindt LOL, ik ben gewoon geen dressuurmens meer. En gelukkig spiegelt Callas daarin, want zij vindt het ook minder leuk dan een rit.