[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 08:16

Lastig hoor! Ken je geen andere paardenrennen die eens met hem willen praten?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 10:24

automatisch aanvullen levert soms erg komische zinnen op, Daphara.

En er zijn hier heel erg weinig paardenmensen in de omgeving, vandaar dat ik ook alleen rijd. Daar komt bij dat John een engelsman is en niet zo goed Frans spreekt. En daar komt weer bij dat de Fransen hier zich niet snel met een ander bemoeien, dat is heel erg onbeleefd. Vandaar ook dat de verwaarlozing van Kabir jarenlang heeft voortgeduurd totdat wij Nederlanders er wat mee deden. Het is zelfs zo dat de dierenbescherming in Frankrijk niet komt voor verwaarlozing. Pas bij mishandeling komen ze. En ernstige vormen van verwaarlozing maar alleen als een dier niet meer kan opstaan door verwaarlozing. Want dat kreeg ik te horen toen ik voor Kabir belde. Dus ik moet het alleen doen denk ik. Ik ga van de week zonder paard eens langs en dan maar kijken of ik weer ruzie met hem krijg of dat hij wat van me aan wil nemen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

joey2010

Berichten: 4346
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:54

Dat is vervelend want van de ene kant heeft Kabir het al een stuk beter nu hij bij John staat, maar het kan nog zoveel meer verbeterd worden met wat kleine aanpassingen ( rommel uit de wei opruimen) en veeeeeeel meer hooi. Jammer dat hij jou hulp ziet als een aanval op hem, dat hij het niet goed doet.

Hihi ik moet wel lachen dat je toch well veel "meelezers" hebt . Er hebben zich al een paar gemeld die stiekem naar de virtuele kus van Callas hadden gekeken :=

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:38

Haha, ik vond het filmpje ook leuk. Tante Mien heeft t nog niet eens gekeken denk ik. ;)
Maar fijn dat Callas het goed vindt iig!
Hopelijk vind je nog een goeie opening om met John te praten, en komt er voor Kabir en zijn vriendin binnenkort wat meer hooi, of wei. En ja wel grappig dat mensen zich echt niet realiseren dat je bv de bladblazer niet direct achter een paard weer moet aan zetten. ..

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:04

Heeft de RSPCA/ILPH (een van die 2 heeft andere naam inmiddels, maar beide zijn engelse dierenorganisaties) niet iets van flyers/advies filmpjes, etc. op site of yt staan? Dat zijn organisaties met in engeland redelijk wat aanzien, misschien dat hij daar advies van accepteerd.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 20:09

Inderdaad, driekwart eeuw geleden was het denk ik wel gewoon dat mensen paarden kenden. Maar ja, toen had je nog geen bladblazers, hahahahhahahaaaa. Ik was een keer met mijn vriend een ritje aan het maken, hij op de fiets ik op Callas. Dat was nog in de tijd ik geloof zelfs voor het ongeluk. En ik was nijdig op iedereen en alles die maar herrie maakte en met autodeuren smeet en grasmaaiers aanzette. En ik maar mopperen dat die mensen dat toch kunnen zien dat ze het eng vindt, maar mijn vriend zei terecht, de meeste mensen weten niet hoe een bang paard eruit ziet, je hebt nu eenmaal een schrikpaard, je kunt de wereld niet veranderen, maar je paard wel... Tja.

Dank voor de tip Tamary ik zal eens op hun sites snuffelen.
En over John zat ik te denken, zal ik hem een keer hier uitnodigen om een ochtendje mee te lopen, hoe ik het met mijn paarden allemaal regel, in het kader van dat hij zo graag wil leren? Zou dat een idee zijn? Dan kan ik geen oordeel over zijn paarden hebben en hoeft hij het niet als kritiek te ervaren.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:56

Goed plan :)

Hey John, you said you still got a lot to learn, would you like to spend the day here, see how it goes, and maybe it helps? If not, you got free lunch :P

Zoiets zou ik doen :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 21:01

Ja, ik geloof idd dat het geen slecht idee is. Maar ik denk dat ik maar een ochtendje doe. Een hele dag met John is wel heel veel. Hij is een verschrikkelijk drukke man en l*lt je de oren van je kop. Erg met zichzelf bezig. Wil veel over zichzelf vertellen, moeilijk om ertussen te komen. Maar verder heel erg aardig hoor.

Ik ben nu zelf erg druk, ik sta aankomend weekend en verder alle weekenden tot en met kerstmis met mijn sieraden en tassen op kerstmarkten, ik ben nu constant sieraden aan het maken om niet zonder spullen te staan als ik goed ga verkopen. Fingers crossed. Dus megadruk. Maar moet toch maar tijd vrijmaken voor hem anders gaat het niet goed met die beestjes en geen hooi.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 21:46

Zou het wel doen als je hoofd leeg genoeg is :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:24

Gaaf Monique dat het zo goed gaat met je tassen en sieraden!!
Tja, die John, lastig hoor. Uitnodigen bij je vind ik helemaal geen slecht plan.
Moet lachen om al die meelezers die ook naar "De Kus" :* hebben gekeken.

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:02

Smh word ik nu weer uitgelachen..... >;)

de kus was ook super schattig <3

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:10

En zou een brief schrijven misschien werken? Dat kun je hem de volgende keer dan geven.
Eerst oefenen met wat je wil zeggen en hoe het tactisch te brengen. Zo heeft hij na die tijd een geheugensteuntje voor de belangrijkste punten over paardenverzorging.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 00:23

De camera kon ik na de natte tongzoen van Callas wel weggooien ;-)

Dank je Pien, het gaat best goed met het bedrijfje, meer verkoop zou leuk zijn, maar ik zit nooit zonder opdrachten om tassen te personaliseren met bijvoorbeeld foto's van huisdieren, kids en paarden natuurlijk. Nog liefhebbers hier voor een persoonlijke tas? Pb me dan maar.

Minder grappig nieuwtje, mijn twee shetjes hebben beginnende rainrot. Ik wilde ze dit jaar eens 24/7 buiten houden, met uiteraard wel schuilmogelijkheden in uitloopstallen. Over ons terrein is dat ruim 8 hectare weiland, verdeeld in 3 weilanden met 6 schuilstallen. Moet voldoende zijn dacht ik. Maar Callas laat Shadow wel bij haar in zo'n schuilstal, maar Poupette mag er niet bij. Dus heb ik al een paar keer een hevig bibberende drijfnatte Poupette shet naar stal gehaald. De andere twee dan uiteraard ook. En Poupette gaat dan niet zelf in een andere schuilstal staan, die staat 10m verderop, maar dat vindt ze denk ik te ver weg van de kudde.

Nu zijn Shadow en Poupette oude shetjes dus ook nog verminderde weerstand. Dus 24/7 buiten kan helaas niet. Hun vacht is zo dik dat droogt niet meer. Het is erg besmettelijk en Shadow heeft ook meerdere plekjes en helaas had Callas er ook 4. Maar dat was snel op te lossen. Bij haar heb ik het weggekrabt, schoongemaakt met betadine en vaseline erop. Bij de Shetjes zijn het tientallen bultjes. Gelukkig nog niet gelinkt, het zijn geen grote patches en ik ben er op tijd bij, maar het is binnen een week heel snel gegaan. Vorige week met poetsen heb ik het niet gevoeld. Nu wel. En ik poets de shetjes bewust niet dagelijks omdat je dan het beschermende vet weghaalt.

Nu bij Kramer een hele lading spullen besteld. Antibacteriele shampoo, antibacteriele spray en zinkzalf en twee regendekentjes kleinste maat die ik kon vinden van 80cm. Is nog te groot want Poupette is 72 ruglengte, maar goed, nu ze geschoren zijn om behandeld te worden hebben ze helemaal geen bescherming meer dus moest ik wat. Als het heel veel te groot is kan ik het misschien zelf op de naaimachine kleiner maken. En ze staan nu gewoon weer in de nacht op stal.

Wel een leuk nieuwtje, mijn plan om 'john' hier uit te nodigen mee te lopen is door hem met open armen ontvangen. Ik heb hem gesms't en hij zei I would very much like that. In hetzelfde sms'je zei hij dat hij op Kabir gereden heeft!!!! Zonder zadel dan denk ik en ook zonder hoofdstel want hij weet niet hoe hij een halster om moet doen, dus meer riempjes zal hij niet om gedaan hebben. Hij vertelde dat Kabir onrustig was en het merrietje ook. Die willen niet meer uit elkaar!

Dus ik ga hem voorstellen deze week nog een ochtend te komen, want ik wil hem duidelijk maken dat hij hooi móét hebben. En dat kan niet lang wachten want volgende week ben ik tussen alle kerstmarkten ook nog drie dagen weg, dus het moet nu. Ben heel benieuwd hoe hij met Callas kan omgaan (Shetjes maar niet nu ze besmettelijk zijn, ook voor mensen trouwens). Ik begin maar met oefenen een halster om te doen en voer dat ik heb laten zien en hoeveel hooi ik geef en voetjes uitkrabben. Ik kan het hem idd laten opschrijven Daphara, weet niet of hij dat wil. To be continued.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 00:58

Rainrot is inderdaad ellende, te weinig vit./min. speelt een rol en oudere dieren hebben vaak meer nodig + nemen minder op. Ik weet niet wat je aan vitaminekorrel oid geeft?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:41

Mo, we hebben hier altijd een emmer met vitamine en mineralen van alliance pastorale. Daar moeten ze uitlikken en bij ons doen ze echt lang met die emmers want je krijgt het spul er niet zo gemakkelijk uit. De 1ste emmers gingen te snel, maar al na 2 emmers te snel weg gelikt te hebben ging het normaal en nu doen ze samen met een emmer wel een maand. Kosten rond de 15 euro's.
Sterkte met John en met de rainrot. Niet grappig zijn dat soort dingen.

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 11:01

Dank voor jullie tips voor de oudjes. Shadow is 24 en 19. Ze krijgen wel mineralen, maar niet die emmers die jij zegt Pien. Ik zal eens zoeken bij alliance pastorale.

John had ik voorgesteld te komen woensdag, maar het wordt donderdag. Hoop dat Callas ook met vreemden aan haar lijf lief blijft doen, maar met de hoefsmid is ze ook lief, dus met John denk ik ook wel.

Hahaha nog grappig, ik zat hem dus te sms'en en ik tikte zowat John ipv zijn echte naam, Hilarisch!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:25

Hey wat goed!!! Kudos to you and John. Als je het idd brengt op een manier die wat rekening houdt met zijn ego (plus dat hij zelf ook vindt dat hij nog dingen moet leren) komt dat heus goed. Goed nieuws!

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:37

Goh, ik kende rainrot helemaal niet, weer wat geleerd!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 19:51

Hoihoi, ja vooral voor zijn paardjes zou het heel fijn zijn als ik hem ervan kan overtuigen OF hooi te kopen OF bij zijn boerbuurman te vragen of ze daar in het land mogen. De boer woont niet naast hem, maar het land ligt wel naast hem. dus hij moet helemaal naar de boer rijden om het te vragen, maar goed, dat lijkt me goedkoper dan hooi. En het is een heel groot land, dus why not.
Verder wat basics zoals een halster omdoen en hoevenkrabben. Gaat vast wel goedkomen.

En rainrot, ja er zijn zoveel dingen die ik ook nog niet weet waarschijnlijk en hier op bokt leer ik veel. Ik ga het morgen behandelen. Ik zal er foto's van maken en in het shettentopic zetten wat ik over mijn shetten heb. Keep jullie updated.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

joey2010

Berichten: 4346
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:03

Ik hoop dat John nu gaat zien hoe je t beste voor paarden kunt zorgen.
En dat hooi echt ( nu in deze periode) van noodzaak is.

Volgens mij heeft hij wel het beste voor maar weet gewoon niks van paarden houden af.
Komt goed denk ik dan.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:37

Ook ik heb het filmpje bekeken :D

Lief dat je John zo wilt helpen! Ben benieuwdt wat hij oppikt.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 14:08

Hello everybody, nou, Callas was niet haar rustige usual self. Maar het was een zeer vruchtbare 1.5uur. Ik had me voorgenomen te beginnen met hem te vragen wat hij wilde weten. En toen we in de stallen kwamen (ik had de paardjes binnengehouden speciaal voor hem) begon 'John' al met: Voordat je iets uitlegt mag ik iets vragen. Nou prima dus.

Basically hebben we het over horsemanagement gehad. Hij heeft goed door dat zijn paardjes te mager zijn, maar weet niet hoe hij het moet oplossen. Hij geeft ze allebei twee keer per dan een pan vol paardenmuesli en heeft hooi buiten neergelegd, dan kennelijk op een plek die niet zichtbaar is vanaf de weg, maar dat willen ze niet. Er staat in een ander stuk volgens hem genoeg gras maar dat willen ze ook niet. Ik vroeg of ze daar soms gemest hadden, maar dat wist hij niet. Hij vindt ze vaak zielig staan te suffen. Hij heeft een pakje van 4 euro stro gekocht bij de groenwinkel hier en dát eten ze wel. Dat was zo op. Dus of het hooi, dat nog van mij was, was niet lekker meer, of nat geworden. Dus ze hebben wel honger, maar het hooi en zijn gras hoeven ze niet. Brokjes vallen ze ook op aan. Dus ga ik binnenkort kijken naar het hooi, misschien is het beschimmeld. Hij vindt wel dat Belle-ange, het haflingertje, iets dikker is geworden sinds ze bij hem is. Hij heeft twee stands gemaakt, want ze hebben erg voernijd naar elkaar, maar verder zijn ze dikke maatjes.

De stands heeft hij ook zaagsel voor gekocht, ook een pak. En hij had gehoord van de oude eigenaar van Kabir dat je het natte opzij kunt scheppen en weer kunt laten drogen en weer kunt hergebruiken. Mwah. Ik heb hem laten zien dat zaagsel best donkerbruin kan en mag worden, maar zolang het als je het oppakt niet aan je hand blijft plakken het niet uit de stal geschept hoeft te worden. Alles wat plakt, moet wel weg. Ik weet niet of hij nu eerst iedere schep gaat bevoelen, hahaha.

Na het horsemanagement qua voer kwam het op verzorgen. Dus hoeven uitkrabben. heb ik hem al een keer voorgedaan. In het jaar dat hij Kabir heeft, heeft hij dus geen hoevenkrabber gekocht of even gemaakt! Hij heeft een hoevenkrabber gekregen van die eigenaresse van de oude haflinger. (De haflinger blijft overigens van die vrouw) Maar hij wist niet wat hij ermee moest doen. Dus gingen we dat oefenen op Callas.

Callas uit haar box op de poetsplaats, maar ja, madam stond al de hele ochtend in haar box en was het wel zat. Dus stilstaan, no way. Doet ze anders noooit! Wel een overwinninkje: Ik was even iets pakken en mevrouw piept hem naar buiten. Ze staat immers niet vast op de poetsplaats ook geen halster. Maar daar zit een schrikdraadveer voor de uitgang. Vorige keer liep ze er doorheen. Nu riep ik boos, HO en lief, kom hier. En voila ze kwam. Hoera!

Maar voetje geven voor John wilde ze dus ook niet, arme man, terwijl als ik 'donne' (geef in het Frans) zeg, ze haar voet optilt vanzelf, ik hoef niet eens haar been aan te raken. Ze was echt dwarse tinker madame aan het spelen. Maar het lukte hem toch, maar hij vond het zo stinken, hahhahaha. weet niet hoe jullie zijn maar ik vind paardenvoeten lekker ruiken, of heb ik nu een heel gekke fetish _O- En hij moest zo blazen en puffen, zwaar werk. Ja, ze leunt heel erg, dat wel.

Hoe vaak ik dat nou deed en hoeveel tijd ik per dag eraan besteedde. Tja, ik kan uren in de stal rondhangen en klooien met ze. Maar echte noodzaak, drie keer een kwartier of zo? Zeg een uur per dag minimaal? Dat vond hij wel veel. Hij heeft nog zoveel andere dingen die hij wil doen. Tja. Keuzes.

En hij heeft wel echt gereden op Kabir. Hij heeft namelijk van de Engelse eigenaar het zadel en hoofdstel gekregen. Het zadel had hij er wel opgekregen, maar het hoofdstel wist hij niet of hij dat goed gedaan had en Kabir wilde het bit ook niet in doen, dat was een gevecht. Hahhahaha, dus ik zeg, zal ik laten zien hoe het moet? Dus ik pak het hoofdstel van Callas en houd het bit voor haar mond en als altijd vreet ze gretig het ding zo op. Hij was helemaal stomgeslagen. Dat een paard zelf het bit in zijn mond doet! Dus ik hem uitgelegd dat ik dat met brokjes aangeleerd heb. En zelfs als ik wegloop met het bit, volgt ze dat bit om in te doen omdat er dan misschien brokjes komen, LOL.

Maar hij wil Kabir blijven rijden een keer per week, hij heeft er alleen een probleem mee dat Belle-ange niet wil achterblijven en hij kan geen twee paarden handelen. Dus ik zei dat hij dan misschien in zijn tuin kan rijden, zodat ze mee kan lopen. Wie weet komt er nog een tijd dat we samen een stapritje gaan maken.

Hij was erg blij dat ik hem uitgenodigd had, vond het heel leerzaam en was volgens mij alles meteen vergeten toen hij en mijn vriend aan de praat kwamen over boten. Hij heeft ook niets opgeschreven, vond ik ook te onbeleefd om te vragen aan hem en ook te badinerend. Het ging verder allemaal in pais en vree, geen verwijten van hem, dus ik heb gezegd dat hij nog wel een keer mag komen om vragen te stellen.

Eyeopener of the day: ja, de stand van een ruin wordt in het midden nat en van een merrie achteraan.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:17

Wat fijn Mo dat dit goed gegaan is. Hoeven uitkrabben stinkt niet als het droog is zoals het hier nu is. Tenminste niet bij mij en ik doe dat zeker niet iedere dag, alleen voor én na het rijden, want ze staan verder gewoon op grote weilanden.

Monique1963 schreef:
Maar echte noodzaak, drie keer een kwartier of zo? Zeg een uur per dag minimaal? Dat vond hij wel veel.

Dat is helemaal niet nodig zoveel tijd. Ik krab zeker niet elke dag hoeven uit, zie hierboven. Daarmee spaar ik mijn rug en het is onnodig. 3 of 4 keer per week als we gaan rijden is zat. Ik besteed zeker niet elke dag 45 minuten aan de paarden, want ik poets ook niet elke dag. Ook dat alleen als we gaan rijden. Het heeft te maken hoe je de paarden houdt.
Onze inloopstallen kennen geen zaagsel of stro maar gewone natuurlijke ondergrond. Ze kakken of piesen er nooit in! Dat scheelt al heel veel werk.
Ik leg nooit hooi klaar want ze hebben in een grote ruif, een hooi baal in een slow feeder en of op de wei of naast de ruif staat een emmer met mineralen en vitamines waar ze uit kunnen likken. Dus met hooi geven ben ik geen tijd kwijt. Zoiets kan hij ook doen, boer laten brengen en dan is hij € 40,-- kwijt per keer.
Op dit moment haal ik ze 's ochtends van de nacht wei naar huis, dan krijgen ze eten (handje muesli := in een emmer, lief naast elkaar staan ze dan te schranzen en de emmer wordt uitgelikt totdat er geen korreltje meer in zit) en breng ik ze naar de dag wei waar wel veel gras op staat(hooguit duurt dit 15 minuten). De paarden zijn dus niet meer aan huis alleen 's middags haal ik ze naar huis als we gaan rijden en dan mogen ze gras eten na het rijden rondom het huis totdat het 16.30 uur is en ze weer naar de schrale nacht wei vertrekken. Als ik niet ga rijden dan zet ik ze 's avonds weer terug op de nachtwei (wederom hooguit 15 minuten).

Dus ik ben hooguit 30 minuten per dag kwijt want wij hoeven als ze op de grote weilanden staan (in de herfst, winter tot maart) ook geen kak te rapen. In het voorjaar ben ik veel tijd kwijt aan de paarden vanwege het rijke gras en dan mogen ze 's ochtends en 's avonds 2 uurtjes weidegang en staan ze verder aan huis (dus kak rapen) en is het een hele kunst om ze schraal te houden.

Dus John kan wel degelijk tijd uitsparen door de paarden goed te organiseren en poetsen en hoefjes uit krabben is 2x in de week voldoende en misschien vaker als het nat is.

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:08

Ik zeg, voor herhaling vatbaar! Misschien is een hooinet iets? Die kan je ophangen en elke dag 2x vol doen. Bij mij zit ie 2x per dag helemaal vol en dat is genoeg.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Monique1963

Berichten: 8626
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 21:03

Hey leuk jullie reacties!

Dank Pien voor je uitgebreide uitleg. Ik heb het inderdaad met John over een slowfeeder gehad, maar hij vermoedde dat die te prijzig voor hem waren, maar hij is handig genoeg om zelf wat te maken hoop ik. Ik zal hem doorgeven dat het uur dat ik hem opgegeven heb niet nodig hoeft te zijn.
Wat fijn overigens, Pien, dat jullie weer zoveel op jullie paardjes kunnen rijden. Heerlijk dat Polie het zo goed doet! Wie had dat kunnen denken! Rijd je haar nog steeds op haar schoenen?

Avalanche, hooinet heb ik hem gegeven. Samen met een regendeken voor kabir (oude deken van mijn paard) die nu kapot is. Halster heb ik hem gegeven, dat nu stuk is. Hoevenkrabber had ik hem gegeven, die hij nu kwijt is. Afijn, hooinet had ik hem gegeven, maar dat vindt John een onding (vind ik ook trouwens). Ik heb hem daarom laten zien dat ik hooizakken heb, die zijn makkelijker te vullen.

Het probleem met zijn terrein is, is dat het maar 2000m2 is meen ik. Daar gaat een groot gedeelte tuin af en huis gaat er ook af. Met hooi en goed weilandbeheer, draadje verplaatsen kun je een heel eind komen, maar volgens mij moet hij gewoon met de boerbuur een babbel hebben. het land naast hun huis is gok ik een ruime hectare heerlijk gras. Daar moeten die paardjes gewoon staan, en daar moeten ze dan een doorbraakje naar hun tuin maken zodat die paardjes in hun stalletje droog kunnen staan. Lijkt mij niet zo moeilijk te organiseren. Ik piep nog wel eens bij hem langs om het te suggereren.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 97 bezoekers