[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:02

Wauw prachtig om te zien!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:06

Ik vind dan vooral die mega sporen jammer, maar ik doe het haar inderdaad niet na, super braaf paardje ook!

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:22

Ze reed toch met blote voeten? Of ben ik een naïeve die een bril nodig heeft. Kan nl ook heel goed hoor.

pien_2010

Berichten: 43247
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:37

Ja ik ken het filmpje van Stacey. Ziet er fijn uit hoor.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 21:12

ik dacht ook met blote voeten

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 21:17

Monique1963 schreef:
ik dacht ook met blote voeten


Nope, cowboyboots met mega sporen er aan, kijk maar eens goed.

Edit: je kunt het op deze slechte kwaliteit het beste zien als ze na de spin weg stapt vanaf 1:45 op het filmpje.

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 21:36

Verdomd... die zijn huge. En ik maar denken aan het eind van het filmpje: “Oeh, das gevaarlijk hoor kind, met je blote voeten”. (Oma in de dop).

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:34

Sporen zijn niet perse slecht of gemeen he. Ik heb even gezocht naar hoe zij denkt over sporen:
https://westfallhorsemanship.com/when-a ... use-spurs/
Ik ben het daar persoonlijk mee eens.. Zonder hoofdstel of iets heb je heel precieze hulpen nodig om de goede mate van buiging te vragen en de sporen helpen daarbij. In het filmpje is ze afentoe wat (te) scherp, maar dat zullen misschien zenuwen zijn..

Als Rox haar niet vertrouwde of mocht, was die hele proef echt heel anders gegaan hoor :D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:46

Toch zie ik dan liever een hoofdstel en zadel en geen sporen, al is dat dan wat minder spectaculair.
De sporen verklaren natuurlijk wel de platte oren in de spins.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 09:50

Ik blijf het indrukwekkend vinden. Wat zie ik het liefst. Geen bit. Een (goed passend) zadel vind ik niet zo'n probleem.

Sporen. Ik heb van '88 tot en met 2013 standaard met wielspoortjes gereden. Wielspoortjes komen sowieso minder hard in dan stompe sporen. Ja klinkt raar, maar de wieltjes draaien mee bij aanraking en stompe sporen niet, wat stompe sporen minder vriendelijk maakt. Een langlopende discussie die ik ooit gevolgd heb, geen idee meer waarin, kwam tot deze conclusie. Volgens mij was dat toen nog in een tijdschrift. Uiteraard zijn er grote verschillen in wielsporen, net als in bitten qua scherpte. Hoe minder punten hoe scherper de sporen.

Waarom reed ik er standaard mee? Het maakt het paardrijden zo ontzettend veel makkelijker. Net als met een bit. Een bit is zo hard als de ruiter zijn handen zijn, maar het maakt het paardrijden soms een heel stuk makkelijker. En zoals met het bit, sporen zijn zo hard als de ruiter zijn hielen zijn. En... net als met een zweepje uiteraard. Alledrie de dingen, bit, sporen en zweep kunnen verschrikkelijk hard en gemeen zijn of op de juiste manier gebruikt kunnen ze subtiele hulpen zijn. Ik ervoer door het gebruik van sporen als subtiele hulp dat ik veel minder aan de mond hoefde te zitten. Mijn westerntrainer zijn motto was dan ook altijd handen van boter, kuiten van staal.

Waarom rijd ik er dan nu niet mee. Iedere keer als ik op het veldje train met Callas denk ik, hè had ik nu maar meer te zeggen met mijn kuiten opdat ze me beter begrijpt. Want het is een heel slimme dame, maar mijn kuithulpen blijven een probleem. Ik kan haar niet genoeg vertellen wat ik bedoel. En ze wil me wel begrijpen, maar ik kan hard drijven of zelfs schoppen, maar subtiel met mijn kuiten zijn, mwah, dat werkt niet en harde hulpen daarin werken ook niet. En dan denk ik, hè, had ik nou maar even een spoortje.

Waarom rijd ik dan niet met sporen. Het is erg raar, maar er is een klik in mijn hoofd omgegaan toen ik Callas kocht. Ik wilde per se zonder zadel, zonder hoofdstel en in ieder geval zonder bit. Zonder zadel vond ik gelukkig nog niet verantwoord op Callas en tja, zonder bit, we weten allemaal waar dat toe heeft geleid in het begin. Nu rijd ik zo vaak mogelijk op halster en heb het bit erbij voor als ze te snel wil door wat voor reden dan ook. Toch wil ik naar zo min mogelijk mechanische hulpmiddelen toe werken. En het dressuurmatig trainen vind ik niet zo belangrijk. En dus zijn sporen eigenlijk onzin voor mij, want ik wil alleen maar fijn kunnen rijden in het bos.

Maar ik ben zeker niet tegen sporen, noch tegen een zadel, zweep of bit, het ligt er 100% aan hoe de ruiter het gebruikt.

Over deze dame in het proefje, wat ik al aangaf ik zie verzet in de staart bij het achterwaarts gaan en ik vind haar wat minder sympathiek bij de uitgang als ze er al naast staat bij de reverance. Over oren plat in de nek bij het spinnen. Ik heb nog nooit een paard met zijn oren naar voren zien spinnen geloof ik. Ook niet bij ruiters die het zonder sporen deden. Net als bij het koeiendrijven en cutting (de pas afsnijden van koeien) zie je vaak dat de paarden zelf hun oren plat doen.

Maar als ik ooit toch eens mocht rijden zoals zij dat kan... (overigens hoef ik geen spins en slidings te maken, maar gewoon een paard hebben die zó voor de hulpen is...)

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:22

Ik denk ook altijd, hoe minder middelen je nodig hebt hoe beter je kunt rijden!

Het verschilt ook heel erg per paard ook wat wel helpt en wat niet, en wat ze vervelend vinden of juist duidelijk of prettig. En dat komt lang niet altijd overeen met wat de ruiter vind, haha

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 17:20

Dat ben ik helemaal met je eens Sintara. Het heeft mij ook altijd verbaasd dat hoger je in de dressuur kwam hoe meer verplichte dingen erbij moesten. Dubbele bitten, sporen. En dat inderdaad terwijl je dat dan allemaal niet nodig zou moeten hebben omdat je goed kunt rijden.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 17:46

Vergeet te vertellen dat ik vandaag weer gereden heb. Met de megasus horserunners uiteraard en ze zijn weer blijven zitten. Om niet dubbel te posten, hier in dit topic houd ik mijn ervaringen bij over deze schoenen [BEH] Megasus horse runners... jouw mening?

En Callas was erg lief. Er is van alles veranderd op het erf. Er zijn een paar paden uitgegraven, er liggen overal stapels met dingen en ze wilde graag snuffen om het te onderzoeken en ging er zonder problemen langs. Prima toch, als dat zo werkt voor haar, dan mag dat.

Op het ritje zelf, was maar een half uurtje was ze ook erg lief. Ze schrok wel van een onverwachte auto, maar dat was een schrik op de plaats.

De terugweg was ze wel weer ondeugend met de afdaling en hebben we weer geoefend dat het ook allemaal in stap kan. En weer n**ide ze me erbij door uit protest een blaadje te pikken van de kant en weer moest ik lachen. Ja sorry.

Over blaadjes gesproken, we werden erg lastig gevallen door stekebeesten en ik heb een tak met blaadjes geplukt en die als een waaier gebruikt door om en om langs haar zijdes te strijken. Vond ze helemaal niet eng meer. Braaf paard!

Mijn vriend stond in een weiland aan het einde van dat pad te kantenmaaien en dat geluid vond ze al van verre raar. Niet in de zin van bang-raar. Maar in de zin van nieuwsgierig-laten-we-er-maar-snel-heengaan-om-te-kijken-wat-het-is...raar. En toen ze dan ontdekte dat ze wel wist wat het was, was ze eerst gerustgesteld en daalde haar hoofd weer, maar even later schrok ze er alsnog van en zijn we heel er overhaast naar huis gestapt. Maar goed, ik heb heerlijk gereden weer!

Nu staan ze op het hoge land, met vliegenspray te grazen. Hoop dat de dazen daar iets minder zijn, want daar is geen moerasje. Overigens is dit het eerste seizoen sinds ik haar heb dat er dazen zijn en zoveel reuzenpaardenhorzels.

O.T. Pien ik las jouw avontuur ooit met Hercule en paardenhorzels, wat zijn jullie gered door een engeltje zeg!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 10:26

Callas is de laatste weken steeds minder erg gaan schrikken.
Zou het ook aan t seizoen kunnen liggen.? Nu is er minder wind en dus minder geluiden om haar heen.

Fijn dat de schoenen nu wel blijven zitten.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 10:46

Zou heel goed kunnen, Joey. Het is geen kind van de wind. Terwijl haar genen wel windenkind zijn uit Ierland. Maar de wind doet enge dingen.

Ik heb zelf stiekem het gevoel dat het gordijntje dicht voor haar ogen, erg helpt. Ik ben het gaan invlechten om haar de kans te geven te relativeren, maar ik geloof dat er dan gewoon teveel indrukken binnenkomen. Met haar gordijn ervoor ziet ze minder.

Ook is het warm. Het is geen fris weer. Met fris weer, is zij ook heel fris. ik denk dat er heel veel factoren meehelpen, inderdaad.

Daar profiteer ik maar van om het leuk te houden voor haar in de hoop dat ze groeit in haar belevingen. Ondertussen is het voor mij in ieder geval een heeeeel stuk leuker en ook dat helpt hoop ik.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 19:41

Het weer is wat afgekoeld, erg goed voor de tdf die hier zo ongeveer langs de voordeur kwam (beetje overdreven maar 15km klopt wel) en ook goed om te rijden. Gisteren ritje gemaakt en ze heeft 1x een noodsprong opzij gemaakt voor een merel. En we gleden zowat een talud daardoor af. Ging ik draven om de energie eruit te krijgen, blijkt ze een megasus runner verloren te zijn. Dus ik teruglopen met haar, kom ik bij de runner wil ik hem weer om doen, blijkt ze tijdens het terugwandelen de andere ook verloren te zijn. ik weer terug de andere kant op. Was het zo zat. heb ze niet meer omgedaan en we zijn naar huis gestapt. En vandaag kwam ik door meerdere redenen tot de conclusie dat het niets voor ons is. helaas. Als je wilt weten waarom klik dan even op de link die ik hier ergens voor noemde over de megasus horserunners anders is het zo dubbel posting.

Afijn, ik heb reparatiesets voor mijn easyboot gekocht, reparatieset voor de renegades ga ik ook bestellen en ik heb (hoop ik) goede springschoenen besteld. Die doe ik dan over de boots als ik ga rijden en mocht ze zichzelf dan betrappen, dan gaan hopelijk de boots niet kapot.

Tot dat de bestelling er is, weer stappen...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:48

Wat balen zeg Monique!

pien_2010

Berichten: 43247
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:46

Verstandig en echt balen!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 08:46

Jeetje zo jammer dat het niks is geworden.

Op naar je " oude" schoenen dan maar.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 10:27

En na een week kwamen de spullen van Kramers dan aan. Easyboots reparatiesets en springschoenen voor eroverheen. Easyboots zijn gerepareerd, maar helaas passen de springschoenen he-le-maal niet. Veuls te klein. Er zitten natuurlijk de easyboots tussen, maar zelfs zonder dat had het niet gepast. Ik heb nog wel Cob besteld. En omdat dat op 5 cm na niet sloot, heb ik dan nu maar de xxl besteld. Dus na Cob komt paard, dan xl en dan xxl.

Een en ander resulteerde erin dat ik vanmorgen vroeg een staprit ben gaan maken. Ik wil niet mijn lot tarten met een drafje of galopje en dat ze gelijk alles weer kapottrapt. Lekker gestapt, ze was een week niet buiten de deur geweest, fris weer, beetje waaien er is regen op komst, hopen we, en ik heb vandaag haar nou eens overal aan laten snuffen wat ze eng vond, dat doe ik het laatste half jaar toch al wel, maar nou eens totdat zij het erover eens was met zichzelf dat het niet eng was. Hahaha, dan doe je toch lang over een stukkie van 2 km ! LOL. Het ging alsvolgt:

De gemeentelijk keuringsdienst van externe waren moet het volgende constateren: Een ijzeren bedbodem was voor de uitgang van een tuin geplaatst. Volgens de nieuwste C.A.L.L.A.S.-regelgeving (Controle À Labiale et Le nez À Situations) is dat niet toegestaan. Zeker geen witte bedbodems. Onder bepaalde omstandigheden zouden zwarte nog wel zijn toegestaan, maar wit! De keuringsdienst heeft het grondig geïnspecteerd en moeten constateren dat het bij blazen niet omver viel en bij proeven niet prettig smaakte. Dat het gestand hield tegen blazen mag dan weer als voordeel genoemd worden, maar beter zou het zijn als het volgende keer verwijderd was.

Daarentegen heeft de keuringsdienst moeten constateren dat er ook een aantal dingen verwijderd zijn, zoals bomen, zonder dat dit bij de dienst was gemeld. Volgens de C.A.L.L.A.S.-wetgeving is dit bijzonder bizar omdat er iets NIET meer is. Het geeft toch een probleem iets te controleren dat er NIET meer is. Daarom heeft de keuringsdienst uitgebreid de nogal witte overgebleven stronken bestudeerd alsmede ook het achtergelegen nu ineens zichtbare terrein. De dienst is er nog niet van overtuigd dat hier geen overtreding is gepleegd.

Wat wel zeker een overtreding is en bekeurd moet worden, zijn alle toeristen die hun vakantiehuizen bezet hebben en hun ramen open hebben en in de keukens praten en rommelen terwijl ze waarschijnlijk hun petit déjeuner aan het nuttigen waren. De keuringsdienst heeft met enkele afkeurende blaasgnorken laten weten hier niet van gediend te zijn.

Het toppunt van burgerlijke ongehoorzaamheid waren geiten. Niet de twee die al illegaal bekend staan, nee, wel een hele kudde van 7. Er was iets met een klok en 7 geiten, maar mogelijk was dat een klepel, maar de keuringsdienst vreest dat de naam C.A.L.L.A.S. gewijzigd moet gaan worden in C.A.L.L.P.A.S (Controle À Labiale, Le nez et Pieds À Situations) want ruiken met le nez, was niet voldoende, de dienst heeft zelfs met de voeten moeten graven, wat een stank brengen die dingen voort!

De dienst heeft verder nog meerdere illegaal geplaatste voorwerpen gekeurd en door middel van brrrr's laten weten er niet van gediend te zijn en met Kabir de secretaris van de dienst besloten een en ander te gaan melden.

Rapport opvraagbaar bij C.A.L.L.P.A.S.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:31

Haha geweldig geschreven weer! Ook herkenbaar! Vooral als dingen er ineens bijgekomen zijn of juist weg!

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 10:37

Ja, Mainat, dingen die weg zijn is zo mogelijk nog onbegrijpelijker. Er is iets anders, zoek de 10 verschillen, maar wat... En dat je ze dan allemaal op 1 na gevonden hebt.... hahhaaha

Heb nog weer even je twee 1e itp gekeken, je schrijft ook erg grappig!

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:21

Haha, wat leuk weer, Callas heeft een drukke baan bij jou.
Maar gelukkig heeft ze gewetensvol haar inspectie ronde uitgevoerd. Die lelijke overtreders kunnen hun borst nat maken!

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:05

Vooral de geiten :n criminelen zijn t _O-

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:50

Monique1963 schreef:
Ja, Mainat, dingen die weg zijn is zo mogelijk nog onbegrijpelijker. Er is iets anders, zoek de 10 verschillen, maar wat... En dat je ze dan allemaal op 1 na gevonden hebt.... hahhaaha

Heb nog weer even je twee 1e itp gekeken, je schrijft ook erg grappig!


Dank je wel! Helaas doen niet alle foto’s het nog. Ja, niks is leuker dan verhalen te “verzinnen” over wat het paard denkt! Verzinnen in aanhalingstekens omdat ik vrij zeker ben dat ze werkelijk zo denkt! Als ik jou verhalen lees met Callas dan denk ik dat jij precies hetzelfde hebt!