[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 20:36

Het is een genot om mijn kleine kudde te observeren dus dat doe ik dan ook eigenlijk de hele dag omdat ik ze vanuit mijn huis bijna overal kan volgen. Ze staan aan huis en ik heb ze 4x per dag even door de hand bij de maaltijden. Callas kwam als grote mond heel klein hartje. Erg dominant en dwars door iedereen heenlopen, als eerste overal willen eten, doorheen gaan etc. Er was niemand die haar daar in corrigeerde in de kudde. Ze claimde Shadow (ruintje) voor haarzelf en belette hem naar de andere merries te gaan. Toen Bubbles overleed, zag ik Shadow nog meer leider worden dan hij al was. Hij graast of gaat ergens heen en de andere twee volgen hem daarin. Callas leerde ik dat ze niet door mensen of dieren heen mag lopen en dat doet ze nu ook niet meer. Als er iets gebeurt in de kudde, zoals de aanval van die hond, dan gaat zij in de verdediging. Daarin heeft ze zich mooi ontwikkeld. Ze is nu ook ruim 5,5 en is een stuk verstandiger dan 2 jaar geleden. Ze hecht erg aan Shadow, maar alleen als het haar uitkomt. Als er eten is jaagt ze hem net zo makkelijk weg en eet zij eerst. Vandaag toen hij weg was door het andere paard, was ze in paniek. Ook als zij op stal staat en Shadow loopt weg en ze kan het niet volgen, raakt ze in paniek. Echter als zij al op stal staat en Shadow komt niet, dan boeit het niet. Poupette gaat haar iets meer interesseren de laatste tijd. Het komt zelfs voor dat ze naar haar hinnikt als ze haar kwijt is en dat terwijl Poupette op haar duvel krijgt, als Callas op haar duvel krijgt, pikorde... Kortom het observeren van het groepje is net een levend schilderij.

Callas moet ik tegen haar zelf beschermen. Ze is nog niet zo ver dat ze dit op alle vlakken kan. Ze blijft een veulen in haar kop. Als je haar onverantwoord door het land ziet denderen van steile hellingen af glijdt, rolt en ook valt, dan snap je niet dat ze niet al lang helemaal gehandicapt is ;-) Ze is nog enorm onbesuisd en nog onverantwoordelijk zeg maar en dat komt terug in het met haar rijden. Ik gun haar zo vaak mogelijk vrijheid in de teugels, maar er zijn gewoon momenten dat het niet kan en dat het gevaarlijk is voor zowel haar als mij. Dan is het voor mij niet zo'n puzzel, hoor, ik heb de leiding dan en vertel haar dat het niet kan en dus niet mag. En ik moet daar heel consequent in zijn en dan is het ook geen issue. Gewoon even jou uitproberen vrouwtje hoe ver ik kan gaan }:)

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

josien_m_
Berichten: 2349
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:51

Ja mooi he? om zo naar ze te kijken. En we kijken uiteraard met ogen die kennis hebben, overtuigingen hebben. Een voorbeeld daarvan is een pikorde zien. Ja, ieder paard heeft zijn eigen plek in de kudde, toch komen onderzoekers er langzaam achter dat (wilde) paarden niet echt een hierarchie hebben. Wel allerlei onderlinge verbindingen en loyaliteiten maar geen leiderschp. Meer is er sprake van, bij mensen zou je zeggen "situationeel leiderschap. Afhankelijk van wat er op dat moment nodig is, neemt een dier het voortouw. Al is dat geen goede beschrijving want een leidster op tocht loop juist niet altijd vooraan maar stuurt bijvoorbeeld vanuit het midden. Wie agressie naar een ander toont, geeft net zo vaak aan dat ie angstig of onzeker is, als dat ie wil dat de ander wijkt, of dat er iets is wat voor gevaar of spanning zorgt. Ik kan ook niet zomaar zeggen wat te doen als een paard draaft in plaats van stapt bij een gevaarlijk pad. Ik zou vooral bevorderen dat het paard weer opnieuw zelf gaat nadenken en leren en ontdekken. Ze doet niet als een overantwoordelijk veulen, ze is haar veiligheid en gehechtheid kwijt van haar kudde Tinkers. Ze leeft nu in de bergen zonder veilige paarden of context waarbinnen ze zelf zou kunnen leren. Dat is niet niks!

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:54

Ik ben ergens op pagina 20 gestrand.....ik ga zeker verder lezen van ik vind het top geschreven en zooooo herkenbaar.

................

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 21:09

Zoefie welkom in het topic, ik hoop dat je het helemaal uitgelezen krijgt...

Ja Josien, vind het interessant wat je schrijft en dat geloof ik ook zeker dat er meerdere verbanden etc tussen paarden zijn. Ik heb er maar 3 dus er zijn niet zoveel verbanden en verschillende relaties te leggen. Callas is zeker heel onzeker in veel situaties, (dat grote mond en klein hartje)

en ik heb er hard aan gewerkt om het kleine hartje het vertrouwen te geven dat ze niet onzeker hoeft te zijn. Ik denk dat we daar aardig in aan het slagen zijn. In dit kader denk ik ook niet dat het haar regelmatig blootstellen aan stressie dingen haar banger heeft gemaakt, ik denk dat het haar dapperder heeft gemaakt.

Aan de andere kant heeft ze die grote mond en zal wel eens even dat stenige pad lekker gaan draven. Daar denkt zij uiteraard niet over na. Ik kan haar natuurlijk laten draven, en ze zal struikelen en struikelen. Als we dan thuiskomen heeft ze pijn in haar achterzolen en zij zal die relatie niet leggen dat dat komt door het draven over stenen. Ik denk dat ik haar jarenlang daar zou kunnen laten draven als zij dat zou willen en dan nog zal zij niet de relatie leggen dat stenen haar later pijn bezorgen. Wel als ze al heel zere voetzolen heeft, dan wil ze niet lopen uiteraard, dat is de tweede week gebeurd toen ik haar had. Dan is actie gevolg meteen voelbaar voor haar. Een paard kan volgens mij niet op een lange termijn planning beredeneren.

Zeker niet als ik zie dat ze nu na 2 jaar nog steeds zo onbesuisd debiel doet, vanwaar je echt je hart vasthoudt of ze veilig beneden komt. En ze komt ook veilig beneden, maar staat dan wel weer even later met het achtervoetje op rust. Auw. En ze zal niet denken, hm, ik had beter niet over dat pad naar beneden kunnen rennen.

Dus haar dapperheid in de kudde zal ze zelf op moeten lossen. Zeker nu misschien Kabir erbij komt.

We gaan zien wat dat gaat brengen...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-17 23:24

Hi Josien, ik heb de link gevolgd en het 13 min durende filmpje helemaal afgekeken.

Ik sta open voor veel dingen die jullie me aanreiken en veel heeft me ook geholpen. Maar je teksten van vandaag vind ik interessanter dan wat deze man te vertellen had. Deze man richt zich m.i. op coaching van mensen dmv paarden. Ik zou echt graag meer over je theorieën lezen van hoe uitdagingen met Callas aan te pakken op jouw kuddemanier (ondanks dat ik denk dat Callas en ik een heel eind op de goede weg zitten), links mag je me ook in een pb sturen, maar ik geloof niet dat ik het bij deze man ga vinden. Desalniettemin, dank voor het meedenken natuurlijk.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

vidya

Berichten: 299
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:54

Ik heb inmiddels alle 52 pagina's gelezen, uiteraard niet in één keer maar wel soms een avondje langer dan gepland, haha. Vind het erg knap hoe je met haar aan de slag gaat. Zelf heb ik niet de ervaring hoor, maar ik vond jullie reis tot nu toe een mooi voorbeeld van het kweken van vertrouwensband tussen ruiter en een zeer onervaren paard. Ik vond haar nu echt super braaf in het filmpje. Dat naar huis willen versnellen of af en toe een hups schrikje zou ik aanpakken zoals je dat doet, maar niet op blijven hangen.

Ik vraag me wel iets af... Je focus ligt heel erg op het overwinnen van angst bij Callas. Maar ben je zelf eigenlijk wel relaxed na je val? Ik hoorde namelijk in t filmpje een 'easy' die niet zo 'easy' klonk. Als je snapt wat ik bedoel... :D

Positive vibe

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 14:08

Hi Vidya, als ik je nog niet welkom had geheten welkom dan. Of ik zelf relaxed ben na mijn val, jawel, maar inderdaad klinkt die ene easy, niet als een lage lange rustige easy, maar ik was daar geïrriteerd dat ze weer ging draven.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:12

monique,als ik jou was zouik de schimmel overnemen voor een symbolisch bedrag en dan geen gezeur meer van de vorige eigenaar. Dat paard gaat er dan in elk geval op vooruit want de situatie van nu kan toch niet.

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 15:38

Hallo Anjali en allemaal, update. Heel lang en naar en vervelend verhaal kort, Kabir is terug naar zijn eigenaar. Vanmorgen werd duidelijk dat ze niet voor pension willen betalen en dat ze aangifte tegen ons gedaan hebben vanwege het roepen van brand die er niet was waardoor hij zijn auto heeft beschadigd. Natuurlijk is dat onzin en gaat dat zo niet werken, maar ondertussen zitten wij wel met een aangifte op ons dak, dus het wachten is op de politie.

Toen duidelijk werd dat zij geen pension wilden gaan betalen, (we hebben het over 50 euro per maand terwijl zij een goedlopende resto hebben!), hebben we Kabir terug naar zijn weiland gebracht alwaar toevallig de eigenaar net in het dorpje liep en we Kabir aan hem konden overhandigen. Ongetwijfeld zal het paardje weer heel snel uit zijn weiland ontsnappen op zoek naar eten.

Het is heel erg k*t, ik natuurlijk helemaal over de zeik, gaat me verschrikkelijk aan het hart, hij hinnikte binnen een dag al meer naar mij dan mijn paarden naar mij doen... Dus we hebben inderdaad overwogen hem voor een symbolisch bedrag te kopen, maar ik heb gewoon geen geld om er een paard bij te hebben. Ik lees vaak zat hier op bokt, dat eigenaren iets te duur vinden betreffende hun paard en dat mensen dan zeggen, ja, dat weet je toch dat een paard geld kost, nou precies dat. Ja ik weet hoeveel geld het kan kosten als je paard ziek wordt. Dat hebben we meegemaakt eind vorig jaar begin dit jaar met ons oude paard Bubbles. Met sloten tegelijk gaat het geld eruit.

Ik werk op dit moment al extra bij om de medicatie van mijn oude hond te betalen. Voor een ander misschien peanuts, maar voor mij veel geld, als je het optelt bij alle medicatie voor de oudjes die hier rondwandelen. Dus mijn hart huilt om het arme dier, maar ik kan het leed van de wereld niet allemaal op mijn dak nemen. Als ze 50 euro per maand hadden willen betalen, had ik er misschien toch nog wel wat bij moeten leggen, want ik denk dat er misschien toch meer voer in had gemoeten, maar goed, dat had dan nog wel gekund.

Maar ze willen gewoon helemaal niets met het dier. Ze willen het niet verzorgen, ze willen hem eigenlijk niet meer hebben en ze willen er niet voor betalen.

Als de politie komt om met ons te praten, dan maken wij melding van dierenmishandeling. Dat is dan het minste dat we kunnen doen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

pien_2010

Berichten: 42817
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 17:22

Monique1963 schreef:
Als de politie komt om met ons te praten, dan maken wij melding van dierenmishandeling. Dat is dan het minste dat we kunnen doen.
Meer kun je niet doen. Je kunt er hooguit nog bij zeggen, dat jullie helaas dit paard erbij niet kunnen betalen maar dat dit je aan het hart gaat want dat je er wel plek voor hebt. Wie weet, de dierenbescherming heeft namelijk nog potjes, weet ik van mijn vriendin die regelmatig paarden redt en zij heeft ook niet veel geld!

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 18:07

Dat is ook nog een idee, dank je Pien. De politie is vandaag niet geweest. Gelukkig, of juist ongelukkig want nu morgen maar weer afwachten.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

pien_2010

Berichten: 42817
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:23

Ga anders zelf er even langs met jullie verhaal.

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 19:29

Ik heb wel een heel verslag in het Frans al gemaakt, want wij zitten er inderdaad ook aan te denken om aangifte tegen hun te doen, omdat door hun verwaarlozing van het paard en zijn land, het paard op straat is komen te lopen en onze omheining heeft kapotgemaakt waardoor ons paardje op straat kwam te lopen. Dat had heel gevaarlijk kunnen aflopen.

En uiteraard gaat het niet om de kosten van het hek, want we hebben al nieuwe palen geslagen en al het draad met verbindertjes gerepareerd, maar gewoon omdat door hun toedoen, zoveel mensen iedere keer last hebben.

Maar eigenlijk is het meer iets voor een wijkagent of zo.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:58

je topic blijft nooit saai Monique! Moeilijk he, je gevoel wil zo graag maar het moet idd allemaal maar kunnen. Hou je gevoel met Callas aan, wees duidelijk, vertel haar ook de bedoeling en wat je plannen zijn. Ze begrijpen meer dan we denken vaak, onze tinkies.

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 17:12

Smileydees, thanks.

Met Callas vandaag heerlijk een kort ritje gemaakt, eerst poos getutteld met manen doen en daarna samen schoenen aangetrokken, ik nieuwsgierig, wel nee, zegt Callas. Is wel heel grappig zoals ze dat dan doet.

Kabir. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.
Gendarme is nog niet langs geweest bij ons.
Melding naar db wel gemaakt door andere buren, hiephoi, maar die komen niet, want in principe heeft hij alles wat hij hebben moet. Een afdakje (ja tussen de autowrakken en huisdeuren met kapot glas erin die op de grond liggen), water (ja maar als de beek laag staat zoals nu, kan hij er bijna niet bij), en eten (mwah, dat is wel heel heel heel erg schraal wat er nu staat). Staat hij nog op zijn benen? Ja. Dan doen we eerst urgentere meldingen. Dus maw, we komen niet. (een vriendin stelde nog voor dat wij daar hooi geven, maar zie verderop, hij staat elders)

Maar laat ik beginnen bij dat we dinsdag Kabir terug gingen brengen naar zijn landje en toevallig de eigenaar tegenkwamen. Touw in zijn handen geduwd, en gewoon omgekeerd en weggelopen. Die Engelsman kwam wat afgeven bij de buren waar wij zo ongeveer voor de deur waren. Wat blijkt, hij heeft hun gevraagd of zij even 20 minuten op het paard wilden letten. VIER UUR LATER, kwam hij terug. Vier uur! Zaten die mensen al die tijd, zonder dat wij het wisten met een paard op hun plaatsje, want een tuin hebben ze niet.
Afijn, ondertussen was hun schoonzoon thuisgekomen en die was ook kwaad over de situatie van dat arme dier. Die heeft aangeboden het paard voor een symbolisch bedrag over te nemen, maar dan wil hij wel papieren hebben. Lijkt me (net als ons pensionaanbod van 50 euro pm) een heel mooi aanbod. Dit is zeker mooi voor die Engelsman, dan heeft hij er geen omkijken meer naar.
Maar zoals ik al zei, die Engelsman wil helemaal niets. Hij zou wel eens kijken of hij die papieren nog had en zolang staat Kabir in de tuin bij weer andere buren ook Engelsen. In ieder geval heeft hij daar gras zat en zijn er kinderen die telkens met hem knuffen, dus in die zin is onze actie niet voor niets geweest en heeft hij nu in ieder geval al vanaf zondag, bij ons en nu dan bij die andere Engelsen fijn gras gehad (waar hij bij mij overigens gelijk van aan de sch... ging)
Als ik hem was had ik dit aanbod van overkopen met open armen aangenomen. Dan maar papieren gaan regelen.

En twee keer raden waar de schoonzoon van de buren Kabir dan graag in pension zou zetten... Wij hebben gezegd dat het goed is, als de kosten maar voldaan gaan worden.

Maar goed, eerst maar eens kijken of er ooit papieren boven tafel gaan komen...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:32

Spannend!! Ik hoop dat het lukt! Zoude perfecte oplossing zijn!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:33

Bijzondere ontwikkelingen met Kabir :j

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:45

Zo ik ben weer bijgelezen :D .

Jeetje arm paard is die Kabir.
Het zou voor iedereen goed zijn wanneer de engelsman het paard verkoopt!
Hij loopt maar te zeulen met Kabir terwijl er al verschillende aanbiedingen liggen om hem te verkopen/ pension te zetten.

Ik ben erg benieuwd hoe dit afloopt.

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 09:31

Ok, weinig te updaten over Callas. Heb ivm een kerstexpo erg weinig tijd gehad veel met haar te doen. Toen was het berekoud en toen sneeuw en toen was alles opgevroren en dat loopt voor geen meter en daarnaast is het de laatste 3 dagen spekglad geweest. Vandaag lijkt het te dooien dus misschien deze week weer een kans iets met haar te kunnen doen, in ieder geval wandelen.

Nu wil ik haar topic niet vervuilen met Kabir, maar toch even een updateje.

Gisteren op de expo (van mijn tassen) kwam ik de Engelsman tegen die het paard heeft opgevangen in zijn tuin. Daar staat het paard nog steeds. De eigenaar-Engelsman heeft sinds 21 nov, de dag dat wij het paard weer overhandigden aan hem en hij hem in die tuin heeft gepleurd, niets meer van zich laten horen. Noch naar de man die het paard wilde overnemen voor een symbolisch bedrag en dan wel de papieren wilde hebben, noch naar zijn Engelse vriend waar hij het paard gedumpt heeft. De Engelse vriend heeft wel een paar keer gebeld naar de Engelse eigenaar en kreeg dan een afwimpelend antwoord. Hoe asociaal kun je zijn!

Die Engelse mensen, laten we hem even John noemen, zitten nu heel erg met het paard in hun maag. Gelukkig niet letterlijk. Er is in hun tuin nauwelijks meer iets te eten. Er ligt sneeuw op het weinige dat er nog is. John wil het paard uiteraard niet hebben of houden, het was maar even een noodoplossing om een collega buitenlander in Frankrijk te helpen. Maar ze voelen zich wel verantwoordelijk en vinden het wel zielig voor het paard. Ze hebben het gevoel dat het paard niet gelukkig is. Hij is down. En niet sociaal, knuffelen boeit hem niet en hij wil alleen maar eten. Dat is niet zo gek, hij is graatmager. Dus ik zei, zodra hij niet alleen maar met overleven hoeft bezig te zijn wordt hij wel socialer. Dus vroegen ze wat ze moesten doen om hem happier te krijgen.
Eten geven zei ik. En ontwormen. En een deken erop doen zodat hij zijn energie niet in warmte hoeft te steken.
Hoeveel het dan kostte. Dus ik zei, eten circa 50 euro per maand. Dat vond hij niet duur. Wormspuiten, doe maar 2 circa 35 euro. Dat vonden ze ook niet duur. Dus waar ze dat dan allemaal konden kopen.
Maar zij hebben totaal geen verstand van paarden, dus nu gaan we het zo doen.
Ik leen ze paardenspullen uit. Dus halster, deken en borstels.
Ik ga ze helpen met wormspuit te geven.
Ik koop eten voor hun de eerste keer en dan blijven zij het erna doen.
Hij gaat een schuur uitruimen om stal van te maken.

Voor de time being is dat natuurlijk wel het beste, maar hij blijft dan wel zielig alleen. Ik heb er uiteraard wel over zitten denken om Kabir hierheen te halen, als zij helpen met betalen. Maar ik voorzie dat er ouderdomskosten gaan komen en dat zullen zowel zij als wij niet voor willen opdraaien en de eigenaar die gaat dat uiteraard niet betalen. Dan moet is ingeslapen worden en opgehaald worden. Dat is ook 300 euro. Toestanden. Als ik miljonair was...

En daarbij vind ik het allemaal zo onrechtvaardig.

Maar goed, voor voorlopig staat Kabir bij 'John' en krijgt hij in ieder geval eten en oud brood. Ik ga vandaag zakken met hooi brengen, en een deken en halster om mee te beginnen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:07

Jammer dat het zo is gesteld met de eigenaar van Kabir.
Hij moet zich rot schamen ten eerste naar zijn paard toe en ook naar " John" toe.
Hij laat die arme man stikken met zijn paard.
En het ergste is dat hij van alle kanten Hulp krijgt aangeboden voor zijn paard.
Maar hij neemt het niet aan.

Daarom petje af voor jou Mo en "John" omdat jullie wel voor Kabir opkomen en ondanks "John" niks van paarden afweet hij wel bereid is om te helpen en verbeteringen aan te brengen voor het welzijn van Kabir.

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 11:37

Hi Joey, je bent jarig vandaag! Van harte!

Ja die eigenaar is verschrikkelijk. Hij heeft ook twee honden in een heel klein huisje en die beesten worden nooit uitgelaten. Die poepen op het plaatsje en in huis. Buren hebben al vaak geklaagd over stankoverlast. Maar er wordt toch niets aan gedaan.

Ik ben net Kabir een deken om wezen doen, halster om, met zakken hooi en een emmer met een schep biks. Ik ga niet zeggen dat hij mij herkende, dat lijkt me stug na die drie dagen dat hij bij mij is geweest, maar hij hinnikte zachtjes toen ik kwam aanlopen, ik vermoed dat hij het principe emmer wel kent, of misschien het geroken heeft, of misschien de emmer herinnerde van die 3 dagen dat hij bij mij was. Maar hij vond het heerlijk. De tuin is groot zat om mooi scharrelend in rond te bewegen, dus dat is fijn. Er staat ook nog wel redelijk wat gras, wel erg schraal, maar beter zo dan waar hij eerst stond. Hij gaat wel steeds op rust met linksachter, dus hij is niet helemaal goed, maar voor 25 jaar nog best ok. 'John' ging van de week biks kopen en wormspuit. Als hij die heeft zal ik het gaan geven. Maar ja, John is ook heel druk, dus ik moet het nog zien dat dat gaat gebeuren.

Wat John en ik nu hebben afgesproken is dat, als de eigenaar afstand wil doen en dat zw/w wil zetten, wij dan samen Kabir gaan doen. Dan kan Kabir bij ons komen in het land en doen we samen de kosten delen.

We gaan het zien...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:50

Dankje voor je felicitatie :) .

Kabir boft met jullie hoor.
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

De eigenaar verzorgd zijn dieren dus slecht.
Zou beter zijn wanneer hij geen dieren had.

Monique1963

Berichten: 8564
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 12:00

Ja sommige mensen verdienen geen dieren.

John heeft wel zijn hart op de goede plek zitten. Hij heeft 3 opvanghonden. Ook allemaal afdankertjes. Dus het ligt wel in zijn lijn om dieren op te vangen.

We gaan het zien wat er gaat gebeuren. Het kan zo maar zijn dat als de eigenaar ziet dat Kabir een deken op heeft, hij ontploft van woede, zei John. Omdat hij aan de ene kant niet wil dat mensen zich met hun situatie bemoeien. Maar aan de andere kant wil hij zelf er ook niet voor zorgen.

Ik snap zulk soort mensen echt niet.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Albertina71

Berichten: 749
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:28

Juist fijn dat je ook laat weten hoe het met het dossier 'Kabir' gaat! Ik blijf stilletjes volgen :)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Amazonbot, Carowl, Dartel, JPitty, Macs, MairiMacBran, Mieke, SunnyHorse en 39 bezoekers