Sensitief paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samvkampen
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-08-17

Sensitief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 10:37

Hoi allemaal,

Ik heb een sensitief paard, nrps ruin en ik weet eigenlijk niet meer wat ik met hem moet.

Hij is erg lief, zit veel potentie in maar waarschijnlijk voor iemand die er heel veel aandacht aan kan besteden en daar veel ervaring mee heeft.

Wie heeft er een tip, waar ik met hem terecht kan of iemand die voor studie een uitdaging zoekt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Sensitief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:47

Ik begrijp hieruit dat je paard iets doet waar je niet goed mee uit de voeten kunt.

Wat is er precies, waar je instructeur/instructrice en jij tegenaan lopen?

Alleen met rijden, of ook in de rest van de omgang?

Kortom; waarin uit zich het (over)gevoellige?

Samvkampen
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-08-17

Re: Sensitief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 11:03

Hee, bij mij is het vooral als we naar buiten gaan en als we op het land staan. Met longeren merk je al als je even niet oplet gaat hij van hand wisselen of als je net te ver naar voren staat reageerd hij daarop eigenlijk reageerd hij op alles. Niet iedere dag hoor soms gaat het hartstikke goed. Maar zelf heb ik niet zoveel tijd meer en ik heb het meerdere malen geprobeerd met een verzorgster maar het lukt gewoon niet. Hij voelt het zodra ze niet zelfverzekerd of kundig genoeg zijn.

Als ik zomers van het land naar stal wil lopen staat hij steeds stil en is erg schrikkerig.
Alleen buiten rijden gaat bijna niet.
En als ik geen bijrijdster heb dat word het uiteraard erger maar dat kan ik alleen aan mezelf wijten dan word er gewoon te weinig met hem gedaan.

Mijn plezier is ook weg, ik heb het nu zovaak geprobeerd dat ik het nu eigenlijk niet maar kan.
Maar ik wil hem niet zomaar verkopen alleen als ik weet dat hij een goed plekje heeft.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:25

Ik verplaats dit topic naast Paardenpraat.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Sensitief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:43

Het klinkt als een paard dat heel goed aan de hulpen staat, maar dat jij je nog niet bewust bent van hetgeen je vraagt.

Weet jouw instructrice niet een goed plekje voor je paard?

En anders "gewoon" te koop zetten. Je merkt snel genoeg aan je paard of de koper met hem om kan gaan.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Sensitief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:36

Dat klinkt als een paard dat geen vertrouwen in zijn leider heeft, en goed oplet op de signalen die je afgeeft.

Daar zijn, kort door de bocht, 2 oplossingen voor:
- je neemt les en wordt je meer bewust van wat je zegt tegen je paard, maar dit kost tijd

- je verkoopt het paard


Je paard zal niet kunnen denken 'er wordt wel links gezegd, maar er zal wel rechts bedoelt worden'. Het gat uit van wat jij zegt. In het beste geval leren jullie beter met elkaar communiceren, want zoals ik het lees, is het eigenlijk dat- een communictie probleem.