[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 13:52

Hilary schreef:
Je hebt hindernissen tot je beschikking, toch? Dan kun je zelf oefenen met een smalle gang :)
dat kan idd maar ik kan net zo goed ook het begeleiden in doe gang oefenen.

Leef en laat leven.


Goof

Berichten: 28618
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:12

Art_Ificious schreef:
Ik ben benieuwd hoe limo reageert op haar als ze hem bovenop pony ziet.


Mag ik vragen waarom je hier uberhaupt over nadenkt?
Door dat te doen namelijk ga je met een afvragende en afwachtende houding die wandeling in, terwijl het doodnormaal is dat mensen op paarden zitten. Ik moet zeggen dat ik met mijn jonge paard echt nog nooit heb nagedacht over alles wat in omgang met paarden doodnormaal is.
Het is al eerder gezegd, maar denk niet teveel. Doe gewoon.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:32

Een paard kijkt daar niet eens naar dat er een mens op een ander paard zit.
Dat is echt onze gedachte.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:47

Bij ons is dat dus een oefening richting het zadelmak maken. Ik rij mijn ruin, stalgenoot doet grondwerk in dezelfde bak met haar jonge merrie. We schuiven naar elkaar toe tijdens het werken en houden even halt naast elkaar. Daarbij doe ik wat extra armwappers en raak ik de merrie aan van bovenaf.
Overigens heeft ze dan de krukjes-oefening al gehad en loopt ze ook langs de bak als ik rij zonder dat we deze oefening doen. Dat er een mens op een paard kan zitten, snapt ze dus al lang.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:55

Art_Ificious schreef:
Hilary schreef:
Je hebt hindernissen tot je beschikking, toch? Dan kun je zelf oefenen met een smalle gang :)
dat kan idd maar ik kan net zo goed ook het begeleiden in doe gang oefenen.

Dat snap ik dus weer niet hè. Met allerlei andere dingen haal je het spannende uit elkaar, bijna tot op het overdreven af, en nu je juist makkelijk iets kunt opbouwen om je pony een leuker leven te geven, moet ie het zo maar even doen. 8)7
Je zet jezelf op voor mislukking zo. Tuurlijk kan het goed gaan, maar je slaat jezelf voor je kop als hij het smalle gangetje in loopt, zijn heup stoot en aan de kletter gaat (waarschijnlijk over jou heen, want het is dus smal). Ben je daarna weer een jaar bezig om hem normaal door deuren te krijgen. Ik heb ervaring, geloof me, je wil dat voorkomen.

Oy with the poodles, already

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:59

Hilary schreef:
Bij ons is dat dus een oefening richting het zadelmak maken. Ik rij mijn ruin, stalgenoot doet grondwerk in dezelfde bak met haar jonge merrie. We schuiven naar elkaar toe tijdens het werken en houden even halt naast elkaar. Daarbij doe ik wat extra armwappers en raak ik de merrie aan van bovenaf.
Overigens heeft ze dan de krukjes-oefening al gehad en loopt ze ook langs de bak als ik rij zonder dat we deze oefening doen. Dat er een mens op een paard kan zitten, snapt ze dus al lang.

Dan vind ik het andere oefening worden als gewoon wandelen.
Zo heb ik ook wel eens schriktraining gedaan. Wel beide te paard. Stalgenoot had paraplu vast en we kwamen zo steeds dichter bij elkaar tot ik hem over nam.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:05

bruintje123 schreef:
Een paard kijkt daar niet eens naar dat er een mens op een ander paard zit.
Dat is echt onze gedachte.


Dat gaat niet altijd helemaal op. Althans, in het geval van de mijne die wat wereldvreemd is opgegroeid (4 jaar in de kudde gelopen, volledig niet in handen geweest). Ik geloof wel dat hij een uitzondering is overigens ;) maar hij raakte helemaal panisch toen er op de poetsplaats een ruiter naast hem stil ging staan. Zelf nooit bij na gedacht, hij had op afstand vaker ruiters gezien en ik had in dat stadium al diverse keren naast hem op een krukje gestaan, zelfs op hem gehangen etc. Toen zijn we ook gaan oefenen in de bak met een andere ruiter en later als handpaard maar de eerste keer dat we dat deden viel hij bijna om van verbazing :+

Maar dat zeg ik, echt een uitzondering. De meeste paarden zien in hun leven toch wel regelmatig ruiters te paard, zowel veraf als dichtbij en kijken er echt niet naar. Ga er dus ook gewoon onbevangen in ;)

Daarentegen zou ik de tip van Hilary wbt smalle doorgangen met hindernissen zeker opvolgen. Heb ik ook gedaan als onderdeel van zijn basistraining, ik wil dat een paard ten alle tijden braaf volgt en niet in schrik naar voren schiet, waar ik loop, als hij iets raakt. Stukje basis en zo goed te oefenen met hindernissen en later door dekens over die hindernissen te leggen en nog later (standje gevorderd :D ) door er vlaggetjes of ballonnen aan te hangen. Maak de basis aanleren ook leuk. :D

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:07

Ja dat zal echt de uitzondering zijn. :j
Echt bij hun zelf zoals op een krukje is wat anders.
Maar niet bij een wandeling. Maar inderdaad uitzindering maakt regel :+
Juist door er teveel bij na te denken gaat het spannend zijn.
En dat is juist wat ts eigenlijk steeds al doet. En die spanning gaat over naar het paard.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Leo

Berichten: 50038
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:10

Mee eens :j bij dit soort dingen is het gewoon niet denken maar doen. Vind hij iets spannend dan vindt hij dat maar. Op wandeling ben je lekker in beweging dus zal eventuele spanning veel makkelijker reguleren (zolang jij maar kalm bent en hem ook gewoon laat. Niet gerust stellen, gewoon doorgaan want er is immers niks aan de hand ;) ). Mocht er nou echt een panische reactie uitkomen kun je altijd nog trainen, zoals ik ook moest doen, maar daar zou ik echt niet bij stil gaan staan :n komt echt goed TS!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

miezelke

Berichten: 1313
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:21

Jongens, rustig aan, TS is nog jong en heeft nog veel te leren. Of zijn jullie allemaal als expert geboren? :P We hebben een start genomen afgelopen zondag, en gaan geleidelijk aan TS en haar paardje vertrouwen leren hebben in mekaar en in de omgeving. Rome is ook niet op één dag gebouwd, dus geef het de tijd die nodig is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:22

Er wordt toch niets verkeerd gezegd?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

miezelke

Berichten: 1313
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:23

Verkeerd gezegd niet nee ;)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:42

Ik onderschat Joy soms ook. Vond het loeispannend om haar mee te nemen de binnenbak in. Maar kordaat naar binnen gestapt en het was allemaal prima. We hadden zelfs tijd voor een selfie :+

Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 19:08

Wandeling is goed gegaan. En nee ik was zelf niet gespannen ofzo was zelfs heel enthousiast dat er eindelijk iemand mee wou gaan. Dat alleen wandelen werd namelijk saai.

Maar zoals verwacht keek limo heel verbaasd en opvallend hij durfde écht niet meer dichter bij de andere pony te gaan zodra de ruiter erop zat.

Bij het wandelen hebben we regelmatig van positie gewisseld, dan eens links van limo, dan rechts, dan ervoor en eens erachter.
Naarmate de wandeling vorderde ging hij wel meer ontspannen. Hij nam soms ook het voortouw... als de andere pony stil bleef staan omdat er iets verderop wat gebeurde/te zien was liep ik gewoon verder en volgde die pony weer. En zo ook andersom als limo bleef staan.
Verder is limo 2x geschrokken (benen wijd en opzij springen) maar dat heb ik genegeerd en ben gewoon verder gestapt.

We hebben ook enkele stukjes gedraafd gehad.

Leef en laat leven.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:15

Art_Ificious schreef:
Maar zoals verwacht ...


Of omdat jij het verwachtte...?

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 19:40

Waarom altijd mij beschuldigen? Was je erbij dan, nee toch?
Komaan ik zeg toch dat ik juist enthousiast was.
Op het moment dat de ruiter opsteeg stond limo gewoon rustig ernaast maar bij het opstijgen schrok hij en keek hij ernaar met oogwit zichtbaar. hij durfde de eerste paar meters echt niet meer naast het andere paard stappen. Bleef er steeds achter lopen of liep achter mij. Zelf besteedde ik er geen aandacht aan toen de ruiter opsteeg. Ahnee want voor mij is dat iets wat ik dagelijks op stal zie Ik was zelfs vergeten dat ik het hier op bokt gepost had.
Maar dit was voor limo de eerste keer dat hij er zo dicht bij was. Hij heeft heus wel al ruiters bovenop paarden gezien maar nooit vanop 3m afstand of dichter.

Maar bon, na 150m wandelen heb ik mijn camera erbij genomen...
wederom wegens privacy de ruiter onherkenbaar gemaakt.
De ruiter had de longeerlijn vast en ik had het andere eind vast om ook te kunnen ingrijpen.

1. Hij bleef het toch spannend vinden
Afbeelding

2. Uiteindelijk toch even snuffelen
Afbeelding
Afbeelding

3. dit vond ik erg positief, hij verwerkt de indrukken.
Afbeelding

5. deze foto is 5 min later genomen in het bospadje. Hier zagen de paarden enkele mensen in een plantage de bomen snoeien ofzoiets.
En hier was het Limo die het voortouw nam en na de foto op mijn commando verder liep waarna de andere pony pas weer vooruit wou gaan.
Afbeelding

6. Nadat de ruiter bij aankomst op de manege afgestapt was ging Limo alles van heel dicht bij nog eens extra bekijken, terwijl ze elkaar friemelen.
Afbeelding

Leef en laat leven.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:47

Ik vind dat je een goede stap hebt gezet door er iemand bij te halen. En dit is een proces. Ook heb ik respect voor het feit dat je alles opschrijft en met ons deelt.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 19:50

Wat het door smalle doorgangen gaan betreft. We wandelen regematig door de bomen van de plantages. Die zijn ook dichter opeen dan de huidige stalgang (maar nog niet zo smal als de ponygang) met her en der eens een uitstekende tak.
In het begin schrok hij enorm (vooruit springen) als die tak in zijn zij of tegen zijn bil kwam, maar dat schrikken is inmiddels ook verleden tijd.

De staanders lijkt me gewoon een heel ander effect, daar kijkt hij namelijk overheen maar het ging me vooral over de hoge muren naast hem (op wandeling is er ook 1 hoog gebouw die hij spannend vind maar waar ik gewoon elke keer langs ga). En die kan ik niet nabootsen.
Ik zal jullie morgen een foto bezorgen van de gang. Een kiepkruiwagen past er juist tussen eigenlijk.

Leef en laat leven.

Goof

Berichten: 28618
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:01

Art_Ificious schreef:
De staanders lijkt me gewoon een heel ander effect, daar kijkt hij namelijk overheen maar het ging me vooral over de hoge muren naast hem (op wandeling is er ook 1 hoog gebouw die hij spannend vind maar waar ik gewoon elke keer langs ga). En die kan ik niet nabootsen.
Ik zal jullie morgen een foto bezorgen van de gang. Een kiepkruiwagen past er juist tussen eigenlijk.


Toch wel. Als je hindernissen gebruikt om een nauwe doorgang te maken en daar dekens overheen hangt oogt het ook als een muur of afgesloten stuk.

Ik vind je paardje er goed uitzien trouwens!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-17 20:05

Goof schreef:
Art_Ificious schreef:
De staanders lijkt me gewoon een heel ander effect, daar kijkt hij namelijk overheen maar het ging me vooral over de hoge muren naast hem (op wandeling is er ook 1 hoog gebouw die hij spannend vind maar waar ik gewoon elke keer langs ga). En die kan ik niet nabootsen.
Ik zal jullie morgen een foto bezorgen van de gang. Een kiepkruiwagen past er juist tussen eigenlijk.


Toch wel. Als je hindernissen gebruikt om een nauwe doorgang te maken en daar dekens overheen hangt oogt het ook als een muur of afgesloten stuk.

Ik vind je paardje er goed uitzien trouwens!

hij blinkt hé :)
maar mag zeker nog wat dikker worden.

Leef en laat leven.

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:33

Ik vind dat lange touw wel een beetje eng zo bij een paard wat er wel eens vandoor wil gaan, maar fijn dat het zo goed ging :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-17 16:39

Azmay schreef:
Ik vind dat lange touw wel een beetje eng zo bij een paard wat er wel eens vandoor wil gaan, maar fijn dat het zo goed ging :j

Op wandeling is hij er nog nooit vandoor gegaan *klopt af*.
Maar een kort touw vind ik ook onhandig. Ik ben nog op zoek naar een leuke leadrope van 4m :)

Leef en laat leven.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:41

Citaat:
Ik vind dat lange touw wel een beetje eng zo bij een paard wat er wel eens vandoor wil gaan, maar fijn dat het zo goed ging :j


Met een paard dat nog wel eens gaat rennen moet je júíst een lang touw nemen. Je moet alleen uitkijken dat het niet op de grond ligt en dat ze er niet in kunnen gaan staan ofzo. Maar met een lang touw heb je juist de mogelijkheid om nog in te grijpen en te voorkomen dat je gaat skieën. En met een lang touw kun je een wegsprintend paard nog bij je houden (mits je timing goed is).

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:41

Art_Ificious schreef:
Azmay schreef:
Ik vind dat lange touw wel een beetje eng zo bij een paard wat er wel eens vandoor wil gaan, maar fijn dat het zo goed ging :j

Op wandeling is hij er nog nooit vandoor gegaan *klopt af*.
Maar een kort touw vind ik ook onhandig. Ik ben nog op zoek naar een leuke leadrope van 4m :)

Ik bedoel meer de afstand tussen jouw en limo, een lang touw is fijn mocht hij inderdaad even een paar passen maf doen maar als je dan al een flinke boog hebt sta je meteen 1-0 achter.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-17 21:42

Gisteren had ik limo een staldeken opgelegd.

Had hem in de piste gezet maar daar bleef die gewoon in een hoekje staan beetje stom wezen zijn en oren naar achter. :')
Dan in de stal gezet en wat met het deken gespeeld door erover te wrijven want vooral het ruisend geluid vind hij eng (zijn fleecedeken vind hij namelijk niet eng). Het spelen met het deken heb ik gedaan dmv de flappen bij de achterbenen vast te nemen en ermee te schudden met de staartflap schudden, het deken wat omhoog nemen en laten zakken terug.
Uiteindelijk ook de bilriemen eraan gemaakt.

Dan in de paddock gezet toen hij in de stal al wat meer normaal bewoog als ik hem van zijn plaats stuurde (spelletje "jouw plaats is mijn plaats").

Op de paddock liep hij meer rond dan in de piste. Ben uiteindelijk kwartier later vertrokken. Mijn stalgenoot heeft hem om 19u terug binnen gezet en dat is vlot gegaan.

In de stal:
Afbeelding

Op de paddock:
Afbeelding
Afbeelding

EN hij is tandjes aant wisselen.
Middelste snijtand onderaan (dat zwarte vlekje) is gewisseld en die bovenaan aan de andere kant staat los. (Niet goed zichtbaar op de foto)
Afbeelding

Inmiddels is een regendeken ook besteld want het staldeken is niet waterdicht.

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Annamk, BingBot, Zinzi_jewel en 7 bezoekers