[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:27

Fijn dat je zadel er bijna is! Houd er rekening mee dat Limo allicht lichamelijk weer wat veranderd is sinds aanmeten, gezien hij in de tussentijd weinig heeft gedaan en wat bespiering is kwijtgeraakt. Kijken ze de ligging voor je na met afleveren of sturen ze het zadel naar je op? :)

Ik denk dat je nog altijd veel baat zou kunnen hebben van het uitbesteden van het doorrijden van Limo, zodat je lekker aan de slag kunt met een stabiele pony straks. Hopelijk lukt het je alsnog om iemand te vinden :j Succes met de zoektocht!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 11:39

Zijn rantsoen is aangepast naar meer hooi. Limo en spirit worden beter verzorgd op stal door mijn stalbaas omdat ik ook regelmatig help met klusjes op stal in de zomer.

Limo wordt zonder bijzet gelogeerd imo is dat een paard in een houding dwingen en dat wil ik niet. Limo gebruikt zijn lichaam goed bij longeren dus niet gewoon rondjes denderen zoals hier gezegd werd. Beetje stom om te gaan oordelen als je het niet gezien hebt..

Leo ze wouden het opsturen maar ik heb gevraagd om het te leveren. Juist omdat ik wil dat ze het zelf nog eens kunnen zien liggen op limo.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:43

Die reactie (weet even niet meer van wie) was misschien kort door de bocht maar Limo ziet er op dit moment nu eenmaal niet uit als een paard die zijn lijf correct gebruikt. Het is niet goed om te snel te oordelen maar we reageren op de info en de foto’s die we te zien krijgen. Dus helemaal vreemd is het niet.

Fijn dat hij meer hooi krijgt, dit heeft hij zeker nodig.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:45

Ik mag hopen dat je zadel straks nog past nu Limo zo afgevallen is...
Het is een kwestie van logisch nadenken Art. Je hebt in het zomerseizoen al genoeg moeite gehad om je pony een beetje op gewicht te krijgen. Vervolgens ga je de winter in, wordt het kouder, is er minder te eten en wordt hij ook wat vaker gelongeerd. Dus meer eten aanbieden en als hij het niet opkrijgt ervoor zorgen dat hij minder energie verliest om zich warm te houden. Dus een dekentje om.

Denk eraan, paarden zijn individuen. Wat voor de een geldt, geldt voor de ander niet. Normaal gesproken kan een paard prima tegen een beetje koude, maar jouw pony heeft al zijn energie nodig om aan te zetten.
Als je het vervelend vindt om dekens te wisselen; er zijn ook prima dekens te koop waarbij dat niet hoeft.
De Bucas Turnout Smartex gaat van -10 tot +12 en is waterdicht.

Jammer dat je nog geen adres voor Limo hebt gevonden waar hij doorgereden kan worden. Ik zou alleen niet zomaar opgeven en het niet bij een enkel mailtje laten. Gewoon blijven bellen en / of langsgaan laat zien dat je serieus bent. Je vind heus wel iets. Opnieuw zelf aan de slag gaan, terwijl dat al een aantal keren is mislukt moet je niet doen.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:47

Art_Ificious schreef:
Limo wordt zonder bijzet gelogeerd imo is dat een paard in een houding dwingen en dat wil ik niet. Limo gebruikt zijn lichaam goed bij longeren dus niet gewoon rondjes denderen zoals hier gezegd werd. Beetje stom om te gaan oordelen als je het niet gezien hebt..


Als je serieus wil dat je pony spieren op de goede plek krijgt en je dat niet onder het zadel lukt ontkom je er niet aan om bij te zetten.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:50

Ik vrees dat we over een jaar nog niet veel verder zijn...

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:52

Ik reageer eigenlijk nooit in je topic maar lees al lange tijd mee als hij weer in de actieve onderwerpen naar boven komt. Ik vind het zo zonde dat je eigenlijk continue in een cirkeltje lijkt rond te draaien en dat er zo weinig vooruitgang in zit. We zaten toen samen in het 2018-beleertopic en als ik zie waar iedereen nu inmiddels is en waar jij nu bent, dan vind ik dat gewoon jammer want het hoeft echt niet zo lastig te zijn denk ik. Soms is het ook een kwestie van doorzetten met goede begeleiding. Je had iemand waarmee het goed ging, daarmee zou ik proberen verder te gaan. Niet zomaar opgeven en weer over een andere boeg, maar doorzetten. Vallen en opstaan.. Veel succes!

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:53

Art_Ificious schreef:
Leo ze wouden het opsturen maar ik heb gevraagd om het te leveren. Juist omdat ik wil dat ze het zelf nog eens kunnen zien liggen op limo.


Super zeg +:)+

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:03

Babootje schreef:
Art_Ificious schreef:
Limo wordt zonder bijzet gelogeerd imo is dat een paard in een houding dwingen en dat wil ik niet. Limo gebruikt zijn lichaam goed bij longeren dus niet gewoon rondjes denderen zoals hier gezegd werd. Beetje stom om te gaan oordelen als je het niet gezien hebt..


Als je serieus wil dat je pony spieren op de goede plek krijgt en je dat niet onder het zadel lukt ontkom je er niet aan om bij te zetten.


Dat is niet waar .
Bijzetten bij een jong paard is vastzetten.
Correct longeren kan ook zonder bijzetten maar daar is wel handigheid bij nodig

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:11

little_birdy schreef:
Dat is niet waar .
Bijzetten bij een jong paard is vastzetten.
Correct longeren kan ook zonder bijzetten maar daar is wel handigheid bij nodig


Dat is onzin. En daar word ik ook altijd zo vreselijk moe van hier op bokt. Erop zitten is ook zielig natuurlijk.

Als een paard (inmiddels) spieren op de verkeerde plek heeft en dat heeft Limo (aan de foto's te zien), dan ontkom je er gewoon niet aan om iets 'af te dwingen'. Dat moet je dan wel doen met beleid en natuurlijk moet je bijzetten ook leren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 12:12

Ik longeer correct met nadruk op juiste lengtebuiging en goed ruggebruik. Dat heb ik namelijk geleerd van de nieuwe instructrice. En je merkt aan limo meteen verschil.

little_birdy
Berichten: 12229
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:13

[/quote]

Dat is onzin. En daar word ik ook altijd zo vreselijk moe van hier op bokt. Erop zitten is ook zielig natuurlijk.

Als een paard (inmiddels) spieren op de verkeerde plek heeft en dat heeft Limo (aan de foto's te zien), dan ontkom je er gewoon niet aan om iets 'af te dwingen'. Dat moet je dan wel doen met beleid en natuurlijk moet je bijzetten ook leren.[/quote]

Dan moet ts wel correct kunnen bijzetten en ik denk (niet onaardig bedoeld ) dat ze daar niet capabel genoeg voor is

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:22

ik denk dat ik wel snap waarom Limo het deken niet leukt vindt. Het lijkt me nu precies voor geen meter te passen. Zoals dat vanachter over zijn kont hangt, dat kan toch nooit leuk zijn. Het deken is in de lengte veel te groot. Als hij moet stappen dan mept dat toch constant tegen zijn kont?

Voor de rest zou ik inderdaad ook eens langsgaan bij die trainingsstallen. Waar ik gestaan heb op stal hebben ze eigenlijk het liefste dat je eerst belt en dan langskomt. Ik hoop voor je ook dat je zadel nog past, maar als hij nu weer zoveel kwijt is aan spieren kan het misschien wel weer pech zijn op deze manier

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:22

little_birdy schreef:
Dan moet ts wel correct kunnen bijzetten en ik denk (niet onaardig bedoeld ) dat ze daar niet capabel genoeg voor is


Daar heb je wel gelijk in. Probleem is dat ervaring en goede begeleiding aan alle kanten tekortschiet helaas.

Babootje

Berichten: 26261
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:29

The_Cat schreef:
ik denk dat ik wel snap waarom Limo het deken niet leukt vindt. Het lijkt me nu precies voor geen meter te passen. Zoals dat vanachter over zijn kont hangt, dat kan toch nooit leuk zijn. Het deken is in de lengte veel te groot. Als hij moet stappen dan mept dat toch constant tegen zijn kont?


Dat is goed opgemerkt. De deken is minstens 10 cm te groot. Een slecht passende deken houdt je paard ook minder goed warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:46

little_birdy schreef:
Babootje schreef:
...

Als je serieus wil dat je pony spieren op de goede plek krijgt en je dat niet onder het zadel lukt ontkom je er niet aan om bij te zetten.


Dat is niet waar .
Bijzetten bij een jong paard is vastzetten.
Correct longeren kan ook zonder bijzetten maar daar is wel handigheid bij nodig


Nou je hoeft hem niet vast te binden :').
Denk dat Limo er erg bij geholpen is om eens met de bijzet doorgepakt te worden. Krijgt hij misschien wat meer bovenlijn bespiering.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:01

Babootje schreef:
little_birdy schreef:
Dat is niet waar .
Bijzetten bij een jong paard is vastzetten.
Correct longeren kan ook zonder bijzetten maar daar is wel handigheid bij nodig


Dat is onzin. En daar word ik ook altijd zo vreselijk moe van hier op bokt. Erop zitten is ook zielig natuurlijk.

Als een paard (inmiddels) spieren op de verkeerde plek heeft en dat heeft Limo (aan de foto's te zien), dan ontkom je er gewoon niet aan om iets 'af te dwingen'. Dat moet je dan wel doen met beleid en natuurlijk moet je bijzetten ook leren.


Maar er zijn zoveel andere manier om de juiste bespiering te krijgen dan longeren (al dan niet met bijzet)

Kijk maar eens hoe goed de bovenlijn hier gebruikt wordt:


Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:04

Er zijn idd veel manieren, overal valt wat van te zeggen. Maar TS heeft les in het longeren, dus op dit moment lijkt het me voor haar goed als ze het houdt bij de adviezen van de lesgeefster :j

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:06

Jammer dat je wederom van je plan afwijkt om hem weg te brengen. Sowieso vind ik het jammer voor jou, mqar ook voor Limo dat je zo blijft schommelen in de plannen die je maakt. Dat brengt je namelijk steeds weer terug bij af.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:33

Wat betreft het gebruik van een deken, er zijn genoeg paarden die hem niet nodig hebben.

Alleen als je ziet dat je paard invalt zou ik er toch over nadenken. Warm houden kost nu eenmaal veel energie. Op zich niet erg als je paard dat kan hebben. Ik denk dat het Limo teveel energie kost en hij daarom in gaat vallen. Ik zou zeker een dekentje op doen en zijn voer flink omhoog gooien.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:35

Hoe is hij nu eigenlijk in de omgang TS? Merk je veranderingen sinds de zomer? Bijvoorbeeld drukker, schrikkerig, juist slomer, aanwezig of terughoudender etc.
Hoe gedraagt hij zich tijdens het wandelen?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:57

Door de lange droge en dus lichte zomer en najaar staat er hier nog geen 1 paard in zijn wintervacht.Ondanks de regen die hier vannacht overvloedig is gevallen staat er geen 1 paard te rillen,zelfs de bejaardesoos niet.

Limo is misschien niet gespierd en voor mij zou zijn buik gevulder mogen zijn,maar het is een jong paard wat nog niet veel gedaan heeft en voldoende op stal staat.Dus om Art nu dekens aan te praten is in mijn ogen onzin.Net als een paard zomaar klakkeloos gaan bijzetten,Daar heeft Art gelijk in daar doe je mee kwaad mee als goed.

Ik krijg hier soms het idee dat het vooral zoeken is wat ze allemaal verkeerd doet .En ook dat is in ieder zijn ogen wat anders.
Zelf denk ik ook dat ze hem beter kan laten doorrijden bij een ervaren iemand,maar helaas moet je de meeste stallen al ruim van te voren boeken en daar is ze denk ik net te laat begonnen met zoeken,plus dat in de winter de stallen al vaak vol staan.
Maar niemand van ons kent haar instructrice,voor het zelfde geld krijgt ze de combi Art en Limo goed aan het werk en dat hoop ik oprecht voor ze.Ze is zelf nu al zo slim dat ze vraagt het zadel te komen passen,wat ik persoonlijk dan al wel weer raar vind dat ze het per post opsturen,dat heb ik nog nooit mee gemaakt met de aankoop van een zadel.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:22

beatje, ik wil Art helemaal geen deken aanpraten, ik maak alleen maar een opmerking dat het deken op pagina 80 helemaal niet past, en dat het daardoor wel eens zou kunnen zijn waarom ze vindt dat Limo niet ontspannen loopt met een deken

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:37

Maar waarom zou je het niet aan mogen geven? Mijn paard heeft het ook gewoon snel koud. Wil niet zeggen dat JolY dat heeft maar het kan.

Alleen zeggen dat omdat hij 4 is, gezond en jou paarden het niet koud hebben wil niet zeggen dat hij het misschien toch koud heeft. Daarom zou ik er op letten en wellicht uitproberen. Misschien helpt het niks maar dan weet je dat ook.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:51

Ik zou liever geen deken om doen als het paard te dun wordt, maar liever voor meer voer zorgen. Geef je nog veel lucerne bij, ts? Daar zit ook eiwit in om spieren aan te maken.