[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:27

Dat krijgt hij 2x per dag?

Vraag me af waar het blijft dan.. :o

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:32

Ja 2x per dag deze hoeveelheid. Nu zelfs 3x aangezien ik extra gegeven heb.
Enfin kan hij goed de nacht doorkomen.

Denk dat ik dierenarts mijn bevindingen ga vertellen. Dat linkeroog maak ik me wat zorgen over want halster omdoen is ook gevoeliger ineens.
Had wel opgemerkt dat eergisteren bij longeren hij wat met zijn hoofd schudde, niet op en neer maar even kort schudden alsof er iets irriterende, ik dacht toen dat de manen irriterende tegen zijn oren. Maar nu laat hij linkeroor niet aanraken, rechter wel.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-11-18 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:36

Hij zit gewoon niet goed in de spieren.
Waar dat aan ligt valt moeilijk te zeggen want ook een ongetrained paard kan een goede basisbespiering hebben.
Wellicht zit hij inderdaad in een groeispurtje en dan trekt het vanzelf weer bij.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:42

Sizzle schreef:
Hij zit gewoon niet goed in de spieren.
Waar dat aan ligt valt moeilijk te zeggen want ook een ongetrained paard kan een goede basisbespiering hebben.
Wellicht zit hij inderdaad in een groeispurtje en dan trekt het vanzelf weer bij.

Klopt maar die basisspieren miste hij bij aankoop al.

Hij komt van dit
Februari 2017
Afbeelding

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:44

Art_Ificious schreef:
Sizzle schreef:
Hij zit gewoon niet goed in de spieren.
Waar dat aan ligt valt moeilijk te zeggen want ook een ongetrained paard kan een goede basisbespiering hebben.
Wellicht zit hij inderdaad in een groeispurtje en dan trekt het vanzelf weer bij.

Klopt maar die basisspieren miste hij bij aankoop al.

Hij komt van dit
Februari 2017
[ [url=m/pI2tjc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja maar dat is dus een 2 jaar geleden, is nu niet heel relevant meer.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 14-11-18 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:47

En bovendien nu ook niet beter

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:49

Het ging over de basisspieren. Mag toch wel vermelden dat hij die toen al niet had. Of mag dat zelfs niet?

Groeien kan idd ook nog een factor zijn. In dat jaartje is hij van 1m46 bij aankoop naar 1m48 gegaan.
Heb hem recent niet meer gemeten.

Enfin. Hij valt wel snel af in stress situaties. Want voor de castratie zag hij er zo uit:
Afbeelding

Na de castratie wat dus een impact op hem gehad heefr:
Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:11

Dan zou ik er toch gewoon wat krachtvoer in kiepen en voor lief nemen als hij dan wat jolig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:22

Ik volg ook al een tijd en ondanks dat ik het wel met veel mensen hier eens ben, vind ik het ook wel jammer dat iedereen zo op Art springt. Ik vind in verhouding tot hoe ik het eerder zag dat ze ontzettend haar best doet om het goed te doen voor Limo en bij te leren :)

Als hij dat aan hooi krijgt, zou dat voldoende moeten zijn hoor Art. Echter vind ik ook dat hij wel wat meer erbij zou mogen krijgen qua vetjes/spier. Wij hebben zelf ook een sensibele/hete merrie (arabier) waarbij er moeilijk spieren op komen en wij bereiken goed resultaat met Equifyt Zupa (soort seniores priores alleen dan zonder zooi, zit ook geen melasse in ed.) en daarnaast Equifyt Green Power bijvoeren na het werken met eiwitpoeder er doorheen. Misschien nog eens iets om over na te denken, alhoewel ik niet weet hoe goed Equifyt in België te krijgen is. Ik zou in ieder geval niet zozeer kijken naar echt krachtvoer, maar meer naar spul met bietenpulp bijvoorbeeld. Dat zet wel aan, maar maakt niet heet :)

Maar ik kan me ook voorstellen dat je door alle adviezen door de bomen het bos niet meer ziet, veel van voerbeleid wisselen is ook niet ideaal natuurlijk!

Wel heel jammer trouwens dat je geen trainingsstal in de buurt voor Limo hebt gevonden, ik denk dat dat je heel erg op weg zou kunnen helpen. Ik ken wel een aantal fijne stallen (zowel in Nederland als België) die paarden in/doorrijden op een fijne manier, met een fijne grondwerkbasis ook. Mocht je daar interesse in hebben mag je me altijd een PB sturen, dan kan ik je gerust wat links geven. Wat je ermee doet dan moet je zelf weten natuurlijk.

Succes verder in ieder geval!

*kruipt weer onder meeleessteen*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-18 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:58

Ik ben het ook met veel berichten eens. Soms lees ik TS haar berichten en vraag ik me echt af hoe je zo kan denken. Vaak te makkelijk en wat bekrompen.
Aan de andere kant zie ik ook steeds meer dat je voor sommige dingen wel echt je best doet.
Een algeheel bloedonderzoek zou ik ook geen verkeerd idee vinden. Dan weet je ieder geval voor de winter hoe hij er op dat vlak voorstaat. Zoveel geld kost dit niet. Je kan net wat specifieker voeren!
Hij mist wat spier en is ook wat mager. Dat moet toch ergens vandaan komen.....
ik hoop dat Limo zich snel beter voelt. Als het mijn paard zou zijn, zou ik zelf ook willen weten wat en of er iets aan de hand is.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 00:13

Xritt schreef:
Ik ben het ook met veel berichten eens. Soms lees ik TS haar berichten en vraag ik me echt af hoe je zo kan denken. Vaak te makkelijk en wat bekrompen.
Aan de andere kant zie ik ook steeds meer dat je voor sommige dingen wel echt je best doet.
Een algeheel bloedonderzoek zou ik ook geen verkeerd idee vinden. Dan weet je ieder geval voor de winter hoe hij er op dat vlak voorstaat. Zoveel geld kost dit niet. Je kan net wat specifieker voeren!
Hij mist wat spier en is ook wat mager. Dat moet toch ergens vandaan komen.....

Knip


Tja, aan de andere kant. Zo dacht ik een jaar of 3.5 terug ook. Spierloos, loom, brandmager paard. 24/7 goed ruwvoer, mooi in een kudde, grote paddock, ruime inloopstal voorzien van kniedik schoon en droog stro.

Voor redelijk wat geld veearts laten komen en uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Resultaat? Alles prima. Enkel dat het paard stress had, dus ik mocht volgende keer niet eerst rijden als de veearts kwam. Voor de beeldvorming: paard stond met zijn maten op de wei toen de arts kwam. We zijn samen de wei op gegaan. Een snoepje gegeven, bloedje getrokken, peerd verder onderzocht. Halster en touw afgedaan, nog een snoepje en klaar.

Ik had dus relatief veel geld betaald en we wisten nog niets. Gewoon een gezond paard aldus de veearts. Ook zo eentje die gewoon zonder deken in voor paarden ideale omstandigheden stond. Inmiddels van stal veranderd, dier krijgt gewoon een deken op. Dat scheelde bij die van mij al een slok op een borrel. Dat icm een eigen box, waar hij zijn rust kan nemen en niet constant al zijn maten in de gaten hoeft te houden.

Kortom. Dat "gezonde paarden hoeven geen / wel .......", kun je niet zo globaal zeggen. Kijk naar je dier. Observeer. Hou zijn temperatuur bij. En durf eens iets te doen dat wellicht anders is dan "Zoals het zou horen". Ook de mijne heeft het nu met deze temperaturen te koud. Die heeft echt een goede deken nodig. En dan kan half paardenminnend bokt of Nederland zeggen dat een gezond paard dat niet nodig heeft, mijn paard en zijn lichaam geven andere signalen af.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 02:16

Interessante ervaring rocamor.
Ik heb nog wel een regendeken liggen deze namelijk en denk dat die beter past dan da blauwe staldeken. Toch beide dezelfde maat: 165
0 grams dus niet te warm maar biedt wel bescherming.

Afbeelding
Afbeelding

Van fouganza heb ik ook ene 165 maar die valt groter uit.

Anoniem

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:38

Maar het is toch een D pony? Die hebben meestal 175 of 185. :) Tenminste, alle D pony's die ik gereden heb dan.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:40

Niet alle paarden hebben dezelfde bouw ;) Ik heb hier twee D pony's staan, waarvan ééntje zelfs wegkomt met een maatje 155. En dat terwijl zij relatief breed gebouwd is (boommaat wijd). Mijn smalle jonge pony heeft gewoon maat 175.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:01

bobje26 schreef:
Maar het is toch een D pony? Die hebben meestal 175 of 185. :) Tenminste, alle D pony's die ik gereden heb dan.

Mijn E verzuipt zelfs ij een 185 en die is redelijk breed. De staldeken die we eerst zagen was zeker 3 maten te groot. Deze lijkt beter maar lijkt me koud. Die van mij heeft nu 200g nodig in de nacht, dat is vrij veel maar een tegendelen kan de vacht plat drukken en het extra koud maken. Leg de deken op en voel 10 minuten later boven op de kont hoe het aan voelt. Bedenk je ook hoeveel kouder het nog word.

Voor de mijne helpt een deken om de spieren te houden, maar het is wel echt een gedoe.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:26

Pasvorm van de deken doet ook heel veel. Die staldeken die eerder getoond werd had gewoon ook voor Limo een heel slechte pasvorm. Aan de voorkant te krap, aan de achterkant te lang. Goedkopere dekens hebben vaak gewoon geen goede schnitt.

Een 0 grams regendeken voor in de stal zou ik nou weer niet doen. Die biedt weinig warmte maar gaat dan weer wel de natuurlijke werking van de vacht tegen. Daarnaast ademt een regendeken totaal niet. In de stal zou ik toch gewoon voor een staldeken kiezen. Een goed passende 200 grams zou het denk ik al een stuk aangenamer kunnen maken voor Limo.

Als ik het zo zie lijkt het mij dat Limo voldoende hooi krijgt, maar veel is wel afhankelijk van de kwaliteit van het hooi of het ook daadwerkelijk voldoende voedingswaarde heeft.

Ik vind wat betreft de fotoos. De foto van toen je hem kocht in feb 2017, dat is een foto van aan het eind van de winter. Veel paarden lopen wat terug in de winter. Ik vind het dus vooral zorgelijk dat Limo er eigenlijk vergelijkbaar uitziet vlak voor dat de winter nog moet beginnen.

Het teruglopen na de castratie vind ik zeker niet extreem. Elk paard krijgt daar een tikkie van mee. Als je dan ook meeneemt dat positie van de foto en het verschil in belichting is daar echt niets bijzonders aan. Dus let wel op TS, dat je niet zaken gaat denken van "ja maar Limo loopt snel extreem terug". Hij is daarin gewoon zoals een ander, dus het feit dat hij nu niet lekker in zijn vel zit, maakt dat je daar onderzoek naar moet doen en maatregelen treffen. Hij staat nog lang niet vol in het werk. Ik hoop dat de begeleiding die je hebt gevonden voor het rijden, je hier ook in kan adviseren. Dat die zeg maar een totaal pakket kan bieden om Limo van Limo een fijne en fitte rijpony te krijgen.
Succes!

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:00

Olina schreef:
Wel heel jammer trouwens dat je geen trainingsstal in de buurt voor Limo hebt gevonden, ik denk dat dat je heel erg op weg zou kunnen helpen. Ik ken wel een aantal fijne stallen (zowel in Nederland als België) die paarden in/doorrijden op een fijne manier, met een fijne grondwerkbasis ook. Mocht je daar interesse in hebben mag je me altijd een PB sturen, dan kan ik je gerust wat links geven. Wat je ermee doet dan moet je zelf weten natuurlijk.


Is het nu echt zo dat je geen stal hebt kunnen vinden Art of hik je een beetje aan tegen de kosten?
Dat zou echt jammer zijn want je pony laten doorrijden is de investering meer dan waard.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 11:56

Née de kosten niet. De afstand wel. Zeker als ik er ook in begeleid wil worden voor limo huiswaarts keert.

En langsgaan is zo evident niet met een brommer op 2-takt. Dat is benzine gemengd met 2% olie en dat kan je niet meer overal tanken. Ik ben dus beperkt in afstanden afleggen.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:57

Ik begrijp de argumentatie van een bloedonderzoek zegt weinig, maar er is ook niets verkeerd mee. Ik laat dat standaard elk jaar bij mezelf doen en bij mijn paard. zegt het niets dan is het goed, maar voor hetzelfde geld merk je wel een duidelijk te kort ergens (bji mezelf vitamine D vorig jaar, paard had vitamine E terkort) nou dan heb je het ook makkelijk gevonden, en het is gewoon beter dan random wat supplementjes te geven omdat je denkt dat hij x ontbreekt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:00

Meelezer geeft tip. Twee takt zelf mengen. Benzine kun je overal tanken, de juiste olie overal te koop. Bij elke tankbeurt de juiste dosering mengsmering olie bijgooien. Uit hoofd was dat destijds een op 50 maar dat is per brommer anders, ah zie al bij die van jou dus ook. Dus per liter benzine doe je 20 ml olie

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:29

Nog een meelezer hier. Het valt me op dat je steeds denkt in problemen, denk in oplossingen!
Mijn dochter rijdt ook tweetakt, die van haar rijdt ongeveer 1 op 40. Er gaat 4 liter in een gemiddeld brommertje plus een halve liter reserve. Hiermee zou zij dus 180 km kunnen rijden op een tank. Red je het dan nog niet (maar dan zit je in jouw geval al in Frankrijk) neem je toch een flesje olie mee? Kun je gewone bezine tanken en gooi je er zelf in de juiste verhouding olie bij.... :)*

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 12:53

Tweetakt deed ik ‘vroegahh’ inderdaad zelf mengen, maar moet je maar net weten dat dit kan/mag. :D

Je doet ontzettend je best Marijke. :)
Vooral jezelf niet voorbij lopen.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:34

Ook altijd zelf 2takt gemengd, prima te doen hoor.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:00

Vind de manier van denken van sommige ookt wel vreemd. Een deken lost de weunig spieren op ? Het heeft hier( belgie) vd week iets geregent. Verder is het zo mooi weer dat ik zelf zinder trui loop en.met de fiets boodschappen doet of naar het ziekenhuis ga terwijl ikeen auto voor de deur heb staan. We hzbben een.prachtige zomer achter de rug. Als het dier schrazl is komt het doorvte weinig vieding of hij mankeert iets. Niks wat een deken gaat oplossen.
En trainingsstallen staan echt vol je moet gewoon op tijd reserveren.Bij ons in de buurt toch.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:45

beatje schreef:
Vind de manier van denken van sommige ookt wel vreemd. Een deken lost de weunig spieren op ? Het heeft hier( belgie) vd week iets geregent. Verder is het zo mooi weer dat ik zelf zinder trui loop en.met de fiets boodschappen doet of naar het ziekenhuis ga terwijl ikeen auto voor de deur heb staan. We hzbben een.prachtige zomer achter de rug. Als het dier schrazl is komt het doorvte weinig vieding of hij mankeert iets. Niks wat een deken gaat oplossen.
En trainingsstallen staan echt vol je moet gewoon op tijd reserveren.Bij ons in de buurt toch.


Ik fiets ook, wel met mijn winterjas aan met een tshirt eronder. En dan nog heb ik het warm. Mijn stalgenoot loopt rond met t-shirt, trui, dikke jas en muts op.

Haar paard staat nu met een dikke vacht, wat ouderdomsvetjes lekker buiten. Met regen gaat ze met haar kont buiten staan ipv onder het afdak. Zij doet het prima. Die van mij, ook onbeperkt ruwvoer, doet niet veel, staat met een ondertemperatuur. Een dikke graad lager dan zijn normale temperatuur. Hij moet veel meer eten om warm te blijven maar meer dan hij nu eet, lukt hem niet. Dan kan ik wel zeggen dat ie meer moet vreten, maar ja..... het ene paard redt het zonder dek. Het andere paard heeft wat extra nodig. Meer eten om warm te blijven / worden lukt niet, dan maar via een deken. Zijn eethoeveelheid is nu wel voldoende om warm te blijven, hij eet zijn spieren niet meer op. En voelt zich beter.

Mijn paard is eenzelfde typetje als Limo. En als ze verder gezond zijn en ze gewoon meer dan voldoende (=onbeperkt) goed (!!) ruwvoer kunnen eten, maar toch teruglopen in reserves of hun spieren afnemen, dan kun je een paar dingen doen:
- niets doen, want voldoende voer en gezond paard dus hij moet zich maar redden
- zorgen dat hij het redt met hetgeen kan opnemen aan voer. Dus of zorgen dat ie meer uit de wind en de regen komt (bij 24/7 buiten bv), zorgen dat ie minder stress heeft (passen deze stal of het management of zijn kudde wel bij dit paard), of een een dek of ander voer bv.