[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 15:18

Manadeluca schreef:
Binnenkort je nieuwe zadel…iets fijn om naar uit te kijken. Dan kan je weer rijden. Waar heb je je zadel laten aanmeten? Ik ben aan het overwegen om voor Twirre een dressuurzadel aan te schaffen, maar hij heeft weinig schoft en een redelijk brede boeg.

http://www.paardensport-cavallino.be/zadels.html

oji schreef:
Is er een reden los van je zadel waarom je op dit moment helemaal niet rijdt en ook niet meer zelf longeert? Tot voor kort reed je toch nog wel af en toe op het oude zadel en je gaf aan dat longeren steeds beter ging. Is er iets gebeurd/mis gegaan. Vooral omdat je ook ineens van een nieuwe instructrice overgestapt bent op hij gaat eerst elders in training voor ik weer iets ga doen, geeft mij het idee dat er iets gebeurd is. Maar misschien heb ik het mis.

Al iets opgeschoten met het vinden van een trainingstal? Ik zou gewoon op de brommer stappen en alle stallen in de buurt waar je een goed gevoel/goede verhalen over gehoord hebt eens langs gaan en kijken en een praatje maken. Denk dat je daar veel meer mee opschiet als met mailen, bovendien heb je dan meteen een indruk hoe het in het echt is ipv de evt te mooie plaatjes op een website.

Ik rij niet meer met dat zadel dat ik van stal leende omdat limo begon aan te geven dat het toch niet lekker zat. En hij kreeg warrige haren op de schoft dus het schoof en boommaat was te smal (Medium ipv medium-wijd).

Het heeft dus niks te maken met dat hij gaat vluchten en ik eraf val of moet afspringen. Want ergens vermoed ik dat vluchten ook vanuit het ongemak van zadel komt.

Longeren doe ik wel nog zelf, als mijn zus aangeeft dat zij niet geweest is. 2w per dag longeren is ook niet nodig ;)

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:22

Medium wijd? Is dat niet veel te groot voor jouw pony?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 03-11-18 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:23

En de kieffer was te breed?
Nee joh mw kan echt niet bij hem.

hwn
Berichten: 4693
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 19:58

Zou ook zeggen: is breed, maar verschilt mss van merk tot merk. Heb zelf goede ervaringen met je zadelpasser Cavallino, en prijs voor (aan)passen en dienst-na-verkoop valt ook goed mee, ook al had ik mijn zadel niet bij hen vandaan. Zit wel ver bij jou uit de buurt toch?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:21

Waarom meteen weer dit negatieve het zadel is aangemeten door professioneel iemand. Mag je toch enigszins in ieder geval tot tegendeel bewezen is vanuit gaan dat het past?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 12:44

Limo heeft wel degelijk MW aangemeten gekregen. Ik verschoot er ook van maar ze heeft mij getoond hoe ze gemeten heeft en dan zag ik het met blote oog ook.

Cavallino zit ver uit de buurt idd. Maar ik was overtuigd door hun.website.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:53

Ik ken iemand die bij cavallino werkt. Schijnt idd goede passervice te zijn. Maar het is toch echt andere kant van het land voor jou?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 15:53

poes schreef:
Ik ken iemand die bij cavallino werkt. Schijnt idd goede passervice te zijn. Maar het is toch echt andere kant van het land voor jou?

Klopt helemaal.
Maar zij zijn tot bij mij gekomen. Gaan héél België door voor passervice.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 12:00

Heb een beetje nieuws gekregen.
Het zadel zou deze week in Engeland vertrekken naar België. Als het meezit ontvangt Cavallino het zadel dan eind deze week en zal ik het volgende week kunnen ontvangen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25455
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:29

ow wat fijn!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 21:03

Het zadel is bij Cavallino aangekomen gisteren. Dinsdag bellen ze me om een afspraak te maken het zadel bij mij te brengen.
*\o/*

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:25

Fijn. Al wat verder in het zoeken naar een adres voor africhting?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 23:33

Helaas van de stallen die ik gecontacteerd had niks gehoord. Maar ik ga het rijden zelf opnemen mbv een gediplomeerde lesgever.

Al denk ik dat ik eerst moet zorgen dat limo wat dikker wordt...
Vind hem terug wat magerkes sinds hij zijn wintervacht aant aanmaken is. Dekens wil ik hem echter niet opleggen.
Van de week buiten gaan wandelen.
Afbeelding

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:37

Ik vind hem niet mager, waarom geen deken?

purny

Berichten: 27480
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:42

Niet mager. Mag wel wat meer spiertjes aankomen.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:45

purny schreef:
Niet mager. Mag wel wat meer spiertjes aankomen.

Dit inderdaad.

Waarom geen deken als ik vragen mag?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 01:19

Waarom een deken als paard niet zichtbaar kou heeft? Wij denken dat ze kou hebben omdat wijzelf kou hebben. Paarden kunnen er juist beter tegen dan ons. En snachts staat hij binnen dus warmer. Ik wil ook geen gedoe met dekens opleggen en afhalen. Als het extreem kou is (-10 gevoelstemperatuur door ijle wind) en te slecht (continu regen of sneeuw) is blijven ze ook op stal dus deken is echt overbodig.
Limo beweegt ook minder fijn met een deken op, het lijkt hem te beperken in zijn lichaamsgebruik en hij durft de eerste dag met deken niet eens ontspannen rondlopen. Dus waarom hem die extra stress bezorgen en zich daardoor laten vastzetten in zijn lijf?

Spieren is net het vreemde hij wordt 3 tot 4x per week gelogeerd waarbij er vooral gekeken wordt naar de juiste ruggebruik en houding. Toch zag hij er van de zomer beter uit.


Ik heb wel een staldeken voor echt noodgeval als de nachten bv extreem koud worden en zelfs in de stallen de temperatuur zakt tot -5
Vorige winter
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:09

Art_Ificious schreef:
Helaas van de stallen die ik gecontacteerd had niks gehoord. Maar ik ga het rijden zelf opnemen mbv een gediplomeerde lesgever.

Al denk ik dat ik eerst moet zorgen dat limo wat dikker wordt...
Vind hem terug wat magerkes sinds hij zijn wintervacht aant aanmaken is. Dekens wil ik hem echter niet opleggen.
Van de week buiten gaan wandelen.
//


Jeetje, ga je nu alweer van plan veranderen en denk je nu dat limo opeens een stuk makkelijker is en je het zelf kunt doen? No offence maar zet eens je keuze door, en verander niet 100000 keer. :?

Longeer je hem wel met bijzet en singel? Misschien doordat hij alleen lang leve de lol in de bak loopt, ontwikkelt hij geen spier. Misschien tijd om hem eens regelmatig en goed aan het werk te zetten.
Ik snap niet dat je geen deken op doet. Doordat het kouder wordt, kost het energie om hem warm te houden. Die energie zou hij anders kunnen gebruiken voor spieraanmaak of iets anders. Dat hij het eng vindt, komt omdat je het nooit doet. 9/10 jonge dieren vinden een deken eng en na 4 dagen is dat weg.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:39

Een paard dat niet (extreem) in het werk staat, niet geschoren is en genoeg ruwvoer krijgt heeft heeft helemaal geen deken nodig. Paarden kunnen veel makkelijker tegen koude temperaturen dan de mens. Zelfs tot -5 kunnen ze prima zonder.

Mijn paard staat ook zonder en heb nog nooit gemerkt dat ze het koud heeft. Ze moeten ook een beetje hard worden ;)

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:44

Ik heb de mijne een deken op gedaan omdat ze wat ouder is (bijna 25), zodat ze haar energie niet gaat steken in haarzelf warm houden en dat ze af gaat vallen. Het is nu een blije oma, en dat wil ik graag zo houden.

En vorig (?) jaar zei ik waarschijnlijk het zelfde over jonge paarden en dekens. Gewoon met zn 2en doen. 1 houdt paard vast en de ander doet de deken er op.
Dan staan ze maar een dagje met wat meer spanning. Ze komen er achter dat dekens niet bijten en dat ze met dekens gewoon kunnen bewegen en eten. Je kan niet alle dingen die spannend zijn voor hem weghalen. Het leven van een (jong) paar bestaat ook uit dingen leren. En sommige paarden vinden het minder spannend dan andere.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:46

Wat krijgt hij momenteel te eten? Volgens mij was de hoeveelheid hooi dat vorige winter ook al een issue?
Heb het idee dat zijn huidige rantsoen misschien te weinig eiwit in het rantsoen zit, zonder eiwitten geen spieropbouw.

Deken lijkt mij verder ook niet nodig. Temperaturen zijn momenteel ook nog zo hoog dat een paard zelfs geen moeite hoeft te doen, extra energie gebruiken, om op temperatuur te blijven.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:08

Tja, zoals al eerder gezegd is de manier om een stal voor training vinden niet een mailtje sturen, maar langsgaan. Ik denk niet dat ze snel reageren op een mailtje van iemand die nog totaal geen moeite heeft gedaan om eens te komen kijken. Dat nemen ze niet serieus. Ontzettend jammer dat je nu alweer van aanpak veranderd. Ontzettend jammer dat je dit plan al weer laat varen zonder ook maar een serieuze poging ondernomen te hebben. Was volgens mij de grootste kans dat het nog goed zou gaan komen met Limo en jou.

Ik vind Limo er ontzettend slecht uitzien als ik eerlijk ben. Totaal geen spier, heeft niets om bij te zetten. De winter moet nog beginnen en hij ziet er al zo uit. Als hij zo het zomerseizoen uitkomt wil ik niet weten hoe hij er na de winter uitziet. Echt meid, ga een keer serieus met je paard aan de slag, met zijn voeding en met zijn training. Dit rommelen van het afgelopen jaar heeft tot niets maar dan ook helemaal niets geleid. Paard ziet er niet uit en paard kan nog amper iets. Dit is echt geen fijne basis die je hem nu meegeeft.

En nee een gezond paard dat niet vol in training staat/geschoren wordt en een goede wintervacht aanmaakt en voldoende reserves heeft opgebouwd in de zomer, hoeft geen deken. Maar als ik deze ver-pierewaaide pony zie, die helemaal niet fijn de zomer uit is gekomen, die daar niets heeft opgebouwd, die voelt zich duidelijk niet fijn. Heeft energie nodig om fit te worden, niet al zijn energie moeten gaan gebruiken om warm te blijven. En elk paard kan normaal bewegen onder een goed passende deken. Maar goedpassend is hier wel het sleutewoord. De deken die hij op de foto om heeft past niet goed. Ligt veel te strak op de schoft en rond de hals en ja dan wordt beweging beperkt en zal hij aangeven dat hij een deken niet fijn vind. Dat ligt niet aan de pony, dat ligt aan de deken die jij gebruikt voor hem.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:07

Krijgt Limo genoeg hooi of gras?Mij valt vooral de opgetrokken buik op.Hij is idd niet zo gespierd,maar voor een 4 jarige die niet aan het werk is vind ik dit niet vreemd.
En ze heeft gelijk dat ze geen dekens op doet een gezonde 4 jarige die snachts op stal staat zou van mij ook geen deken op krijgen.Een gezond paard kan dat gewoon hebben.Sterker bij mij staat een wedstrijdpaard in pension 24/7 buiten met schuilstal zonder deken.Word ook niet geschoren of niks.Hij is in de winter iets minder mooi als zijn geschoren en op stalstaande compitie genoten,maar lopen doet hij best :-)

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:08

Als hij niet genoeg reserves heeft of niet onbeperkt kan knabbelen kan hij zich ook niet warmhouden. Dan valt hij af en vreet hij zijn spieren op. Prima om geen deken op te doen maar het is ook niet eerlijk om een paard die niet top in zijn lijf zit maar in zijn nakie buiten te zetten onder het mom wordt-ie-hard-van.

Edit: zo’n berenvacht heeft hij nou ook weer niet.

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:13

Bij een goed in zn vel zittende 4jarige die niet heel veel doet zou ik het ook niet doen. Ken er genoeg 4 jarige die nu in hun blootje staan. Veel hooi er in en lekker ravotten met die ukkies. Alleen vind ik Limo er niet zo heel fijn eruit zien. Dan kan een dekentje er al wat voor zorgen dat ie meer energie steekt in spiertjes kweken dan warm houden.