[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:07

Wat is de reden dat je het nu zo gaat aanpakken en niet wegbrengen? En staat hij nu wel voldoende buiten met voldoende ruwvoer? Voor hij zo weer gaat invallen kwa gewicht.

Wel goed dat je zo serieus les hebt wel kostenpost twee keer per week

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:16

ik ga geen apart topic openen, (nog niet morgen komt zus weer foto's maken namelijk)

maar hier alvast enkele foto's van gisteren tijdens de les:
ook te zien via mijn fb pagina ;)

zoals te zien is op de foto's kan limo best wel mooi lopen in ontspanning, helaas houdt hij het nog niet lang vol en is hij nog erg zoekende daarin. In draf gaat het ook beter en zoals je ziet heb ik lossere teugels :) Ook als hij even gaat versnellen of wil gaan rennen ben ik niet meer in paniek of angstig maar hou ik me kalm en zet hem stil of zoals gisteren toen hij een 2e keer versnelde vanuit draf heb ik mijn gewicht naar achter verplaatst en hem in een rustiger tempo maar wel in draf toch verder laten gaan.

aansingelen
Afbeelding

hoe hij het meest ronstapt nog
Afbeelding
Afbeelding

stukjes ontspanning
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

het moment waar ik hem stilzet omdat hij wou gaan rennen.
Afbeelding

in draf nog niet veel ontspanning
Afbeelding

vind ik een mooi beeld
Afbeelding

en dan de grootste vooruitgang van gisteren: en dit is zelfs zijn "slechte kant" om op te rijden (rechtsom)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mijn toppertje
Afbeelding

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:19

Leuke fotos’ waarom met zo een losse teugels? Ik ben altijd gewend van constant verend contact, anders kan hij ook niet je hand gaan opzoeken zo toch?

Ik vind het zakken waarbij staat een fijn beeld eerder hard op de voorhand vallen en evenwicht kwijt zijn, als je hem iets meer oppakt gaat hij hier ook minder kans voor hebben volgens mij. Heb beetje meer het idee dat het hangen is ipv ontspannen over de rug.

Fijn dat je er zelf een goed gevoel bij hebt! Niet vergeten te genieten want je kijkt erg bang Haha
Laatst bijgewerkt door k_m op 18-12-18 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:21

karuna schreef:
Wat is de reden dat je het nu zo gaat aanpakken en niet wegbrengen? En staat hij nu wel voldoende buiten met voldoende ruwvoer? Voor hij zo weer gaat invallen kwa gewicht.

Wel goed dat je zo serieus les hebt wel kostenpost twee keer per week


les vind ik betere keuze dan wegbrengen. Het geeft limo minder stress dus minder kans op afvallen qua gewicht. En ik leer zelf ook beter omgaan met limo en veel duidelijker aangeleerd krijgen welke beenhulpen en teugelhulpen ik op welk moment moet gebruiken. Dit heb ik echter nooit eerder zo ergens geleerd gekregen. Nu gaat er een heel andere manier van rijden voor me open :)

Leskosten vallen best nog mee: 310 euro voor 10 lessen inclusief km vergoeding. Ik wou sowieso 2x per week. Maar zodra we de galop ook beheersen ga ik naar 1x per week gaan. Nu eerst doorzetten en deze stijgende lijn blijven volhouden :D

qua ruwvoe krijgt limo echt genoeg, instructrice vond het zelfs best veel wat ze krijgen, volgens haar is dat op de meeste maneges zoveel niet eens. dus dat zit wel goed :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:22

k_m schreef:
Leuke fotos’ waarom met zo een losse teugels? Ik ben altijd gewend van constant verend contact, anders kan hij ook niet je hand gaan opzoeken zo toch?

Fijn dat je er zelf een goed gevoel bij hebt! Niet vergeten te genieten want je kijkt erg bang Haha

bang? nee ik kijk gewoon erg serieus, helaas als ik serieus kijk en me echt concentreer is mijn blik zo mooi niet -n-

losse teugel is voornamelijk om limo uit te nodigen omlaag te gaan en hem geen opgesloten gevoel te geven. Instructrice heeft graag voorwaartse paarden zoals limo, maar de angstigere types kunnen zich snelopgesloten voelen. Daarom de lossere teugels ook. Met de buitenteugel moet ik dan wel licht contact houden. Met de binnenteugel mag ik wat speels zijn en af en toe kneepjes geven voor contact te hebben. (dit is niet zoals het bekende zagen in de mond, daar is deze instructrice echt op tegen)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:33

Waarom zoek je wel een andere stal als je hem niet in training wil zetten vanwege de verhuizing? Eigenlijk is er dus niks veranderd? Geen training en dat ie dus nog steeds niets mankeert volgens de dierenarts?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:38

Ik vind de stapfotos er fijn uit zien, de draffotos vind ik alleen wel een beetje akelig.
Mijn paarden lopen ook niet perfect over de rug maar Limo loopt wel heel gespannen. Zou toch verwachten dat dat betert als hij zo lang onder het zadel is al.

Maar als deze instructeur daar fijn aan kan werken, vooral door gaan. Eens lekker intensief een plan volgen kan ook veel goed doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:42

oakland wat denk je dat we 2x per week hebben? TRAINING

Azmay, hij wordt ook boos soms als ik draf vraag (hoop dat morgen te filmen wat ik daarmee bedoel). Maar hij kan ook ontspannen duurt alleen langer dan bij de stap. Mijn houding speelt daar ook een rol bij.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:48

Ik vind dit eigenlijk een hele goede keuze. Precies wat je zegt, jij leert nu ook met limo om te gaan.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:56

Moest het echt niet lukken na deze periode kan je altijd nog naar een trainingstal. Vind het moedig van je. Geniet ervan en blijf erin geloven.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:57

Ziet er goed uit Marijke, hoop dat je nu eindelijk vertrokken bent.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:04

nuja zijn vluchtgedrag is ook al een pak minder sinds hij met dit zadel gereden wordt. Dat vluchten lag dus ook grotendeels aan de voorbije zadels waarin ik zelf ook niet stevig zat. Mijn geschuif als hij dan wou vluchten of wegsprong zorgde waarschijnlijk voor nog meer paniek bij limo (inclusief feit dat de zadels verschoven en hem zeer waarschijnlijk pijn deden door verkeerde ligging en druk).

Hij staat nu ook stil als ik hem corrigeer bij een "vlucht/schrik"moment of zoals gisteren hem gewoon door laten draven maar dmv mijn gewicht hem wel rustiger in tempo laten gaan. De beste keuze zei mijn instructrice, ze had me namelijk zien twijelen of ik hem toch ging stilzetten of laten doorlopen.
Nu was doorlopen de beste keuze omdat limo anders leert dat hij bij een schrikmoment wordt stilgezet en daar dan eigenlijk misbruik van kan maken om onder het werk uit te komen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:14

Ik vind het ook wel sim om samen met een instructrice te werken. Wat bij mij heel erg hielp was dat iemand anders hem ook soms reed, wilt je instructice dat evt niet doen? Dan voelen ze je paard ook veel beter aan, en kunnen ze je relevantere tips geven. Ook zie je dan zelf heel goed op wat hij wel / niet reageert. Mijn paard ging bv enorm sloom bij mij en bij m'n instructrice niet. Lag dus helemaal aan mij en dan kan je daar makkelijker aan werken, weet je gelijk hoe of wat!

Vind het ook slimmer om idd bij een schrik reactie als het niet te erg is hem er rustig proberen door te krijgen, door idd je gewicht terug beetje te verleggen. Maar echt stil stil staan zou ik enkel doen bij echt dingen waar hij oprecht van schrikt en het ook wel kan, dan kan je hem kalmeren. Maar als het echt onnuttig schrikken is gewoon doorlopen zodat die echt leert dat dat niet de bedoeling is.

Ben heel benieuwd naar jullie vorderingen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 18:22

Eergisteren schrok hij van een brommen geluid. Denk vliegtuig ofzo.
Gisteren ging hij 2x op diezelfde plaats als eergisteren versnellen in draf. Eerste x zette ik hem stil. 2e keer had ik echt zoiets van er is niks (niks te zien en geen geluid te horen) dus doe niet zo mal en doorlopen maar rustiger. :')

Instructrice kwam zelf met idee voor de balkjes.
Ze kent ook nog leuke variaties om de lessen interessant te houden. :D

Anoniem

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:36

Ik zou toch echt je teugels aannemen, niet stak maar wel aannemen.

Rocamor

Berichten: 10861
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:50

Als ik heel eerlijk ben, vind ik hem nog helemaal niet zo lekker (ontspannen) lopen.

Zeker als je kijkt naar zijn ogen en oren. Ik vind daaruit nog steeds veel spanning uit blijken. Ook veel spanning uit jouw gezicht en lichaam. Jouw paard kan in mijn ogen nooit leren ontspannen als hij zo'n gespannen ruiter heeft.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:11

Rocamor schreef:
Als ik heel eerlijk ben, vind ik hem nog helemaal niet zo lekker (ontspannen) lopen.

Zeker als je kijkt naar zijn ogen en oren. Ik vind daaruit nog steeds veel spanning uit blijken. Ook veel spanning uit jouw gezicht en lichaam. Jouw paard kan in mijn ogen nooit leren ontspannen als hij zo'n gespannen ruiter heeft.

Akkoord met gespannen ruiter, maar gespannen paard is toch heel normaal. Er is nooit wat deftig gewerkt met het paard en dat wordt nu opgepakt. Dus dat is even doorzetten en inderdaad de stijgende lijn proberen volhouden, zoals TS zelf zegt. Daar moet dit paard maar even doorgewerkt worden. Nu stoppen zou niet goed zijn en het proces enkel maar bemoeilijken.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:15

Rocamor schreef:
Als ik heel eerlijk ben, vind ik hem nog helemaal niet zo lekker (ontspannen) lopen.

Zeker als je kijkt naar zijn ogen en oren. Ik vind daaruit nog steeds veel spanning uit blijken. Ook veel spanning uit jouw gezicht en lichaam. Jouw paard kan in mijn ogen nooit leren ontspannen als hij zo'n gespannen ruiter heeft.

Dat is een proces, daar gaat tijd over. Zij moet leren, en hij moet leren. Je kan niet verwachten dat dat ineens "knip" perfect loopt.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:17

Ik vind het geen heel gek beeld hoor. Hier staat er ook een op stal die in het begin zo liep (2 eigenlijk), dat werd al vrij snel beter met een goede apk. Dat wil zeggen, passend zadel, tandarts, gewicht erop, spieren erop en een soepel lichaam. Dat gebeurt ook niet zomaar in één dag natuurlijk :) Wel eens dat een gespannen ruiter dit proces vermoeilijkt.

Ik vind het leuke foto's Marijke! Zag ze al op FB. Nog even en je hebt een glimlach op je gezicht :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 19:35

Enige punt waar ik moeite mee heb is schouders ontspannen. Ik kan dat niet op de fiets, brommer, werk of dagelijks leven. Altijd gespannen schouders, geen idee waarom eigg.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:46

Zoals er tegen mij gezegd werd, ga zitten. Gewoon gaan zitten. Zoals je thuis op de bank ook zit. Wedden dat je dan je schouders ontspant? :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 19:55

Hha ik zit op de bank thuis maar ook dan opgetrokken schouders hoor.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 19:56

Art_Ificious schreef:
Enige punt waar ik moeite mee heb is schouders ontspannen. Ik kan dat niet op de fiets, brommer, werk of dagelijks leven. Altijd gespannen schouders, geen idee waarom eigg.


Heb je mijn tip gelezen van afwisselen met instructrice? heb je echt veel aan! Zeker als je toch 2 keer in de week les hebt, doe je half half of om de week een keer. Super leerrijk en zo kijk je ook veel kritischer naar jezelf, weet je precies waar je werkpunten zitten!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:09

Art_Ificious schreef:
Hha ik zit op de bank thuis maar ook dan opgetrokken schouders hoor.

Herkenbaar, kan Cesar therapie of fysio mee helpen. Is toch spanning die je door geeft aan je paard anders.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:10

Adem eens diep in en doe je schouders omhoog en dan uitademen en schouders los laten. Helpt dat?