[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:28

Mmm maar het paard doet dit mogelijk uit ongemak om pijn of ongemak te vermijden. Een tonglepel is dan best wel ‘wreed’ vind ik. Mijn paard opent de mond. Ook een ‘slechte’ gewoonte van vroeger. Hij zal daar een goede reden voor gehad hebben denk ik dan. Dus lage neusriem heel losjes vast en als ik hem correct rijd geen miserie mee. En ja hij opent snel zijn mond. Maar dat mag. Dan weet ik ten minste meteen dat het net te veel was.

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:40

Kadankovitch schreef:
Mevrouw Babootje, u mist mijn punt. Aangezien ik hierboven al gesteld heb dat met grote zekerheid dit probleem voorkomt uit gebrekkige teugvoering, zie ik geen nut daar verder op in te gaan. Bovendien wordt dat uitermate speculatief. Dat laat ik aan beursmakelaars en politici over.
Indien de oorzaak rijtechnisch is, waar ik dus van uitga, dan moet het gedrag van het paard omgaand afgesteld worden omdat zich anders een zeer onwenselijke gewoonte vormt. Dat kan gebeuren door de betreffende ruiter heel goed te begeleiden. Dat kan wellicht lukken tijdens lesuur, maar of dat daarbuiten al perfect uitgevoerd zal worden is misschien toch iets optimistisch. De kans is dan groot dat het rijdier weer geprovoceerd wordt hetzelfde te doen, met als gevolg het gevaar van de hierboven genoemde gewoontevorming. Dat risico dient vooral vermeden te worden. Hoe wilt u dat risico vermijden ?


Dat ben ik met je eens in het geval het inderdaad een rijtechnisch probleem betreft. Maar dat hoeft niet zo te zijn Als er een andere oorzaak is dan maskeer je die door een tonglepel te gebruiken.
Hoe het nu praktisch op te lossen vind ik lastig. Ik ben er natuurlijk niet bij. Ik zou eerst naar de andere voorwaarden willen kijken. Maar Lightningg zou TS daar ook praktisch mee moeten kunnen helpen. Want het mag inderdaad niet te vaak gebeuren/te lang duren. Ben wel benieuwd naar Lightnings ideeën erover.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-07-18 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:44

poes schreef:
Mmm maar het paard doet dit mogelijk uit ongemak om pijn of ongemak te vermijden. Een tonglepel is dan best wel ‘wreed’ vind ik. Mijn paard opent de mond. Ook een ‘slechte’ gewoonte van vroeger. Hij zal daar een goede reden voor gehad hebben denk ik dan. Dus lage neusriem heel losjes vast en als ik hem correct rijd geen miserie mee. En ja hij opent snel zijn mond. Maar dat mag. Dan weet ik ten minste meteen dat het net te veel was.


De tonglepel waar Kadankovitch op doelt is dat niet. Mijn enige bezwaar om die te gebruiken is dat het een ander probleem kan maskeren,. Maar soms moet je kiezen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:47

poes schreef:
Mmm maar het paard doet dit mogelijk uit ongemak om pijn of ongemak te vermijden. Een tonglepel is dan best wel ‘wreed’ vind ik. Mijn paard opent de mond. Ook een ‘slechte’ gewoonte van vroeger. Hij zal daar een goede reden voor gehad hebben denk ik dan. Dus lage neusriem heel losjes vast en als ik hem correct rijd geen miserie mee. En ja hij opent snel zijn mond. Maar dat mag. Dan weet ik ten minste meteen dat het net te veel was.

Het van tijd tot wijlen openen van de mond, vind ik juist goed. Hetgeen u doet, is, naar mijn mening, juist heel goed. Zo wordt er quasi constant eraan herinnert om nooit meer druk dan noodzakelijk uit te oefenen.

Wat de tonglepel betreft. Ja, u hebt gelijk, voor het paard is het niet fijn. Ook nu wordt het rijdier het slachtoffer van fouten door de ruiter. Maar ook aan u de vraag; hoe voorkomt men dat zich een zeer lastige gewoonte ontwikkeld?
Waarbij ik er, op basis van mijn ervaring van uit ga dat de minste paarden die dit doen, andere klachten hebben dan die van een verkeerde teugel-inwerking.

Overigens geef ik het paard een zeer losse neusriem, altijd. Zeker als er een tonglepel ingelegd moest worden.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:54

Babootje schreef:
poes schreef:
Mmm maar het paard doet dit mogelijk uit ongemak om pijn of ongemak te vermijden. Een tonglepel is dan best wel ‘wreed’ vind ik. Mijn paard opent de mond. Ook een ‘slechte’ gewoonte van vroeger. Hij zal daar een goede reden voor gehad hebben denk ik dan. Dus lage neusriem heel losjes vast en als ik hem correct rijd geen miserie mee. En ja hij opent snel zijn mond. Maar dat mag. Dan weet ik ten minste meteen dat het net te veel was.


De tonglepel waar Kadankovitch op doelt is dat niet. Mijn enige bezwaar om die te gebruiken is dat het een ander probleem kan maskeren,. Maar soms moet je kiezen.

Ik zou de tonglepel niet wreed noemen, maar zeker als een paard al de gewoonte heeft de tong over het bit te leggen, ervaren ze de tonglepel als onprettig. Paarden die het alleen doen als de ruiter te langdurig te hard inwerkt, reageren er niet op als ze geen noodzaak voelen hun tong te redden.
Ik wil nog eens duidelijk maken dat ik dat niet gebruik voor de lol, maar omdat het een uiterst onwenselijk gedrag is, dat voorkomen moet worden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 16:40

Laten we die discussie niet hier verder zetten.
Anders wordt het weer een heel aantal pagina's aan discussie. Dat wil ik liever niet. ;)

Vandaag weer training gehad. Veel last van insecten. En limo was niet altijd even braaf.
Morgen rustdagje

teamshetjes
Berichten: 152
Geregistreerd: 28-12-16

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:31

waarom probeer je niet bitloos?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 03:10

Ik vroeg me al af of bitloos met een paard als limo ook mogelijk is?

Limo is een vluchter en ik weet dus niet of bitloos verstandig kan zijn. ?

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 06:47

Kan hem ook rust geven. Power werd er juist rustiger van, Erika in de tijd ook

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:15

Zoals je het omschrijft lijkt het mij dat hij heel erg zoekende is qua aanleuning en iets teveel ruimte heeft om z'n mond open te doen. Ik heb juist hele goede ervaring met een africhtingsneusriem/ lage neusriem bij dit soort probleempjes. Dat zorgt ervoor dat de mond niet te veel open kan en dat het bit stiller in de mond ligt. Daarnaast zorgen dat hij zijn lijf op een correcte manier gaat gebruiken ohz.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:21

Art_Ificious schreef:
Ik vroeg me al af of bitloos met een paard als limo ook mogelijk is?

Limo is een vluchter en ik weet dus niet of bitloos verstandig kan zijn. ?


Waarom? Ivm een rem? Als die gaat dan gaat duetoch, met bit of zonder

Mijn jonkied rij ik nu ook bitloos. Betere aanleuning, geen hoofdgeschud meer. Hij heeft een kleine mond en zelfs na een bezoek aan de bitfitter geen fijn bit gevonden. Tijdje met tongboog ongebroken maar ook daar werd hij onrustig op.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:45

Elisa2 schreef:
Zoals je het omschrijft lijkt het mij dat hij heel erg zoekende is qua aanleuning en iets teveel ruimte heeft om z'n mond open te doen. Ik heb juist hele goede ervaring met een africhtingsneusriem/ lage neusriem bij dit soort probleempjes. Dat zorgt ervoor dat de mond niet te veel open kan en dat het bit stiller in de mond ligt. Daarnaast zorgen dat hij zijn lijf op een correcte manier gaat gebruiken ohz.

idd, wij reden standaard jonge paarden met lage neusriem in... bij mijn eigen paard ben ik er zelfs nooit vanaf gestapt en die is ondertussen 10, het is een heel fijne optoming

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 10:37

Elisa2 schreef:
Zoals je het omschrijft lijkt het mij dat hij heel erg zoekende is qua aanleuning en iets teveel ruimte heeft om z'n mond open te doen. Ik heb juist hele goede ervaring met een africhtingsneusriem/ lage neusriem bij dit soort probleempjes. Dat zorgt ervoor dat de mond niet te veel open kan en dat het bit stiller in de mond ligt. Daarnaast zorgen dat hij zijn lijf op een correcte manier gaat gebruiken ohz.

Kunnen we eventueel proberen. Misschien met de Kaptoom.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 10:39

Heleennn schreef:
Elisa2 schreef:
Zoals je het omschrijft lijkt het mij dat hij heel erg zoekende is qua aanleuning en iets teveel ruimte heeft om z'n mond open te doen. Ik heb juist hele goede ervaring met een africhtingsneusriem/ lage neusriem bij dit soort probleempjes. Dat zorgt ervoor dat de mond niet te veel open kan en dat het bit stiller in de mond ligt. Daarnaast zorgen dat hij zijn lijf op een correcte manier gaat gebruiken ohz.

idd, wij reden standaard jonge paarden met lage neusriem in... bij mijn eigen paard ben ik er zelfs nooit vanaf gestapt en die is ondertussen 10, het is een heel fijne optoming

Zijn mond kan hij thans niet erg ver openen. Maar heb gekeken en met het huidige bit kan hij de mond gewoon niet sluiten. Bit is te dik komt al tegen zijn gehemelte als het gewoon in de mond ligt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:42

Dat hij zijn mond niet dicht kan doen met bit in is echt niet goed. Inderdaad goed dat je een ander zoekt. Wat bitloos betreft, als ze niet willen stoppen doen ze het toch niet, dacht zelf over te gaan stappen op bit maar rijd nog altijd met sidepull omdat ik geen voordeel zie in een bit.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:52

Nouja, mijn verzorgpaard is gek op zijn bit met koperrolletjes. Daar zie ik ook echt geen kwaad in...
Hij speelt ermee alsof het kauwgom is. Misschien kan je een bit vinden die hij wel prettig vind :)

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:13

Goed dat je de bitfitter laat komen dan, een paard hoort wel z'n mond te kunnen sluiten met het bit. Sommige paarden hebben smalle mondjes.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:07

Sintara schreef:
Nouja, mijn verzorgpaard is gek op zijn bit met koperrolletjes. Daar zie ik ook echt geen kwaad in...
Hij speelt ermee alsof het kauwgom is. Misschien kan je een bit vinden die hij wel prettig vind :)

Je weet dat koperrolletjes reageren met RvS waardoor er miniscule stroomstootjes ontstaan? Zoals een stukje aluminium folie op een ouderwetse vulling....

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:25

LadyMadonna schreef:
Sintara schreef:
Nouja, mijn verzorgpaard is gek op zijn bit met koperrolletjes. Daar zie ik ook echt geen kwaad in...
Hij speelt ermee alsof het kauwgom is. Misschien kan je een bit vinden die hij wel prettig vind :)

Je weet dat koperrolletjes reageren met RvS waardoor er miniscule stroomstootjes ontstaan? Zoals een stukje aluminium folie op een ouderwetse vulling....

Nee daar heb ik nog nooit van gehoord! Waar heb je deze info vandaan?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:36

Het is ook verboden op wedstrijd om die reden. Heel omstreden. Het spelen kan dus juist ongemak zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 10:03

Gisteren enkel gebroken onderlegtrens geprobeerd tijdens de training. Hier minder gespeel met de tong. Maar toch nog wat onrustig.

Om één of andere reden schuift het zadel ook zeer erg terwijl dit zadel dat in het begin niet deed. Door dat schuiven wordt limo ook meer gespannen.
Het vorige veelzijdigheid zadel lijkt nu wel weer beter te passen. Dus laat ik beide zadels nakijken door de zadelmaker.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 10:35

Heb je al ongebroken geprobeerd? Ligt rustig in de mond en minder kans op gespeel

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:01

Dat het zadel schuift kan gewoon omdat het nu misschien meer spieren aan het krijgen is

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 12:16

Lynn_Nikita schreef:
Heb je al ongebroken geprobeerd? Ligt rustig in de mond en minder kans op gespeel

Stalgenoot gaat een bit meebrengen. Rubber ongebroken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 12:31

Art_Ificious schreef:
Gisteren enkel gebroken onderlegtrens geprobeerd tijdens de training. Hier minder gespeel met de tong. Maar toch nog wat onrustig.

Om één of andere reden schuift het zadel ook zeer erg terwijl dit zadel dat in het begin niet deed. Door dat schuiven wordt limo ook meer gespannen.
Het vorige veelzijdigheid zadel lijkt nu wel weer beter te passen. Dus laat ik beide zadels nakijken door de zadelmaker.


Nouja op de foto's zie je ook wel dat het OP je pony ligt (echt dik erboven + bontje) en niet er omheen. Veel te ruim volgens mij.. daarom schuift het misschien?