[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:41

kijk dat geeft een veel mooier beeld!
Hij glimt iig goed! Kan nog wel wat bij op maar zal vanzelf komen :) Gewoon genoeg ruwvoer geven

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:43

idd een mooie glans, ziet er goed uit

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 19:51

Dan moet je hem eens zien glanzen als die wel geborsteld is 8-)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 19:53

Ik ben al een tijdje aan het meelezen weer en ik vind echt dat jw goed bezig bent TS! *\o/*

Jammer van het gras, maar het is nu bijna overal slecht. Joy wordt ook al een tijd bijgevoerd helaas.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:44

Ik vind 10 kg ook al goed van ruwvoer, alleen lijkt 4 kg krachtvoer me wel wat teveel van het goede (weet niet welk je geeft?), da's echt voor topsport paarden.

Hij moet nu werken, en komt toch wat bij, dus lijkt me wel goedkomen op die manier, te snel moeten ze nu ook niet bijkomen, en bijkomen gaat soms makkelijker dan afvallen.

Qua ideaal gewicht zou ik hem idd ook op 450 schatten, ik had een arabje van 1m55 die 540 kg woog in haar dikste jaren, toen had ze toch wel zeker 50 kg overgewicht.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 20:51

Stalbaas voert 2x per dag een grote schep snijmais (recht van het land) (nog steeds omdat voorraad nog niet op is, had liever gehad Dat hij nu bietenpulp zou voeren zoals vorige zomers) + eenzelfde grote schep basisbrok. Tussendoor van mij 800 gram (afgewogen) vitalbix breed en grow.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:00

Limo ziet er al een stuk beter uit. Leuk om te zien! Ook ik vind dat hij wel iets voller mag. Ik ben zelf van mening dat het voor een paard wat goed op gewicht is. Ik bedoel dus niet te dik... makkelijker is om spieren te kweken.

Lucerne en merriebrok zou ik bijvoeren. Ik geb ook een paardje die voorheen niet vol te krijgen was. Ze bleef heel rank. Merriebrok, vitaminekorrels en lucerne deden wonderen. Wat ook zou kunnen is dat je paardje een laat bloeier is. Pas toen mijn paard 7jaar werd merkte je dat ze soort van " volwasssen" was. Ze werd rustiger in haar gedrag en bleef mooi op gewicht.
Het blijft bij sommige paarden zoeken naar wat bij hun past.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 23:06

Laatbloeier had ik zelf ook al aan gedacht.
Hij is nog heel speels ook. Net alsof hij nu pas echt durft spelen en zot doen of knuffelen want hij wordt liefkozend "knuffelpaard" genoemd door de jongere kinderen op stal die vorige week 3 dagen op "ponykamp" waren op de manege.
Blijkbaar als er een kindje aan de stallen is steekt limo zijn hoofd naar.buiten en laat zich graag aaien.

Ook in de binnenbak als ik hem vrij los laat lopen en wat freestyle met hem draaft hij met me mee waarbij hij echt speels doet ipv enkel draven lijkt het net een jonge jaarling.
Ik zou het eigenlijk eens moeten filmen is echt de moeite waard.
Maar dat had ik een half jaar geleden niet kunnen bedenken toen volgde hij nog niet in vrijheid zo netjes mee.

Hij schommelt ook nog veel qua gewicht/uiterlijk. Ene keer zie je de ribben wel weer en de andere keer zie je ze weer niet. Ene keer lijkt hij echt hoog op de benen terwijl hij de andere keer weer gewoon mooi in balans lijkt te staan.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:26

Hij is natuurlijk ook nog aan het groeien :) ik vind hem er goed uit zien op die laatste foto's! Alleen een apart kontje, maar ik denk dat dat gewoon de bouw is :j hoe gaat het verder met jou? Zal wel een goed gevoel geven dat je stappen vooruit maakt met Limo! En bevalt de baan die je nu hebt goed? :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 23:46

De kont is idd wat apart, maar hij komt van dit:
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet welke vooruitgang ik gemaakt heb en limo laat me soms nog verbazen :D geeft me dan echt een heel fijn gevoel.

Met mij is alles in orde, bedankt voor het vragen. Ik ben terug een happy single :j
Mijn werk bevalt me ook heel goed :)

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:02

Voert je stalbaas snijmais als volledig voer? Of extra naast de brok?

Je pony zou wat mij betreft inderdaad wat voller mogen zijn, maar sommige paarden krijg je nu eenmaal moeilijk dik, ook al gooi je er vanalles in, Je pony ijkt er goed uit te zien, maar toch moet je opletten of hij voldoende aan vitaminen en mineralen binnenkrijgt. In snijmais zit hoegenaamd niets waar je pony iets aan heeft.

Johnie

Berichten: 523
Geregistreerd: 04-03-11
Woonplaats: utrecht

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:23

Aan de hand van de foto’s op de vorige pagina vind ik hem er goed uit zien qua gewicht!
Paarden zijn al gauw te vet tegenwoordig

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 22:24

Kleine update.
Maandag komt de zadelmaker/bitfitter. Benieuwd wat eruit gaat komen qua bit.
Ik heb twee zadels beide ga ik laten controleren. Al ligt voor nu de oude (merkloze) het beste. De kieffer schuift te veel naar opzij, maar die is natuurlijk wel makkelijker te laten aanpassen (vermoed ik toch).

Heb vandaag ook besloten Limo 2 weken rust te geven wat rijden betreft. Wel zal ik hem training aan de longe geven en ook de one rein stop aanleren via de grond.
Tips voor een goede longeertraining voor de bovenlijn mogen zeker gegeven worden. Cavaletti kan ik ook neerleggen.

Verder komt de smid ook nog eind deze maand. Heb hoefjes wel even zelf bijgewerkt omdat ze toch echt te lang waren en hij met de achterste de voorste aantikte. (Achterhoefjes blijven smal en in een punt groeien). Volgens stalgenoot mag er zeker nog wat korter gekapt worden, maar dat laat ik dus aan de smid over. Aan de stralen heb ik ook niets gedaan qua wegsnijden ofzo.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 22:35

Verstandig, 2 weken rust zal hem vast goeddoen!
Hij pakt het nu goed op en wat tijd om er over na te denken is niet verkeerd voor z'n ukkie.
Kan ie ook mooi wat bijtrekken.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:27

Gok dat ie vakantie helemaal niet zo erg vindt!

Anoniem

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:03

Tips voor longeren, bijzet + singel en veel overgangen, korte tempowisselingen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 17:50

Limo geniet alvast van zijn "vakantie". Longeren zit er ook niet meer in met deze temperaturen.

Hij stond te zweten op stal (staan door de dag op stal vanwege de hitte, komen smorgens wel buiten van 7-11).
Dus heb hem op de poetsplaats afgespoten. Vond hij niet erg. :)
Deze keer de hals ook eens goed gedaan inclusief de manen en hoofd-halsaanzet. Dit had ik de eerste keer met afspuiten niet gedaan. Maar hij deed niet moeilijk. Ook de straal tegen de mond was zelfs niet zo eng. Beetje naar achter stappen maar geen vluchtgedrag vertoond.

En daarna even de wei op voor een zandbad :D

Afbeelding

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:56

Hij ziet er echt goed uit! De eerste bespiering wordt al zichtbaar vind ik!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 21:45

Hier gewoon buiten (want 24/7 buiten), wel schaduw en schuilstal. En train ook gewoon door, wel aangepast en zo laat mogelijk maar even goed bij 28 graden. Paard kan er redelijk tegen en ik ook. Het hangt heel erg van de combinatie af :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 22:19

Dank je heleen. Voor jullie is het verschil beter zichtbaar dan voor mijzelf daar ik hem dagelijks zie.

Poes, ik had limo na het afspuiten buiten gezet meer dan twee x rollen deed hij niet. Kwam daarna bij de draad staan en volgde vrijwillig mee terug naar stal. Véél te warm voor hem, op dat stukje wei is thans een strookje schaduw maar zitten dan ook méér vliegen waar limo dan weer gek van wordt. Hij volgt me dan zelfs los mee naar binnen zonder halstertouw gewoon netjes naast me.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:35

Ja de vliegen zijn wel beu nu.

Babootje

Berichten: 26256
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:58

Art_Ificious schreef:
Kleine update.
Maandag komt de zadelmaker/bitfitter. Benieuwd wat eruit gaat komen qua bit.
Ik heb twee zadels beide ga ik laten controleren. Al ligt voor nu de oude (merkloze) het beste. De kieffer schuift te veel naar opzij, maar die is natuurlijk wel makkelijker te laten aanpassen (vermoed ik toch).

Heb vandaag ook besloten Limo 2 weken rust te geven wat rijden betreft. Wel zal ik hem training aan de longe geven en ook de one rein stop aanleren via de grond.
Tips voor een goede longeertraining voor de bovenlijn mogen zeker gegeven worden. Cavaletti kan ik ook neerleggen.

Verder komt de smid ook nog eind deze maand. Heb hoefjes wel even zelf bijgewerkt omdat ze toch echt te lang waren en hij met de achterste de voorste aantikte. (Achterhoefjes blijven smal en in een punt groeien). Volgens stalgenoot mag er zeker nog wat korter gekapt worden, maar dat laat ik dus aan de smid over. Aan de stralen heb ik ook niets gedaan qua wegsnijden ofzo.


Tip: ga eens Kijk eens naar een equiband

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 22:05

Ga ik eens opzoeken.
Helaas zadelmaker niet kunnen komen omdat mijn werkuren aangepast waren. :(
Maar goed voor een goede beoordeling moet je ook rijden en dat ging ik sowieso niet doen met deze hitte.

Vraagje, kan een paard een holle tand hebben? Vandaag zag ik limo gapen (was heel ontspannende aaibeurt aant geven in de piste) en merkte op dat de buitenste snijtand rechtsbovenaan hol leek. Morgen ga ik eens goed inspecteren en foto's maken ervan. Misschien is deze idd hol en ligt de zenuw bloot? Dat kan dan het lastig doen op het bit verklaren(?) :?
Deze is voorlopig de enige gewisselde buitenste snijtand. De andere zijn nog niet bezig met wisselen. Linksboven lijkt bezig te zijn maar komt nog niet los.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:22

Onzin met dat rijden. Je rijd 5 rondjes en dan zie je het ook. Je hoeft geen uur vol aan de bak. Eerst word de rug en het zadel zonder jou erop bekeken als het al zo slecht ligt is rijden niet eens nodig.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:14

Nouja met dit weer ga ik ook niet voor 5 minuutjes op mn paard zitten hoor, wel of geen zadelmaker.
Dan zet ik mn paard nog wel 2 weekjes extra op vakantie en maak daarna opnieuw een afspraak met de zadelmaker.

De tandarts was net geweest toch? Als zijn tand hol zou zijn had ie dat wel moeten zien denk ik?
Had je ook problemen met het bit voordat de tandarts kwam? Zo ja dan lijkt het mij niet dat er zoiets aan de hand zijn. Dat zie ie niet over het hoofd.

En als ie volop aan het wisselen is dan kan het wel vaker gaan voorkomen dat ie tegen het bit gaat zijn. Er veranderd en hoop in zo'n paardenmondje dan.