[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:43

Dat viel mij ook op. Wil je hem daar laten stilstaan if lopen? Dat haal ik er namelijk niet uit.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:01

Probeer inderdaad wat daadkrachtiger te werken. Ik zie nu bijna de vraagtekens boven z'n koppie verschijnen. En het is bij de dubbele longe wel verstandig om een singel te gebruiken om de lijn te geleiden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:10

Klopt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 14:51

Ik heb het idee op die filmpjes dat je hem voornamelijk in beeld probeert te houden voor de camera :D

Ik vind hem van wat ik gezien heb, attent op jou, licht op de je hulpen. Hetgeen je echt nog mist, is echte ontspanning. Rust vinden in stilstaan. Alles wat je doet, roept nog een beetje spanning op. Hij is gehoorzaam genoeg om toch gewoon stil te staan als hij spanning voelt (en dat is uiteraard ook goed om te weten en geoefend te hebben), maar als je wil dat hij écht ontspanning gaat voelen, dan moet je daar op oefenen.

Als ik even het begin van het tweede filmpje als voorbeeld neem: je loopt naar hem toe om hem met de lijnen te aaien, hij loopt achteruit en jij zet hem stil. Daarna kan je gewoon aaien. Je ziet aan zijn houding dat hij wel gespannen is. Later komt er dan wel ontspanning. Dit is opzich allemaal prima hoor, ik zou alleen een stapje verder gaan. Probeer juist dat beginstukje te trainen (waar je aan komt lopen, waar je een arm uitrijkt naar hem, waar je een longeerlijn tegen hem aan wil houden), juist dat stukje van naar hem toe komen, is waar hij nog op reageert.

Probeer het eens zo (liefst in een iets kleinere ruimte): loop op dezelfde manier naar hem toe om hem te aaien met je touw, hij loopt achteruit, jij blijft gewoon meelopen. Je zet hem niet stil, je gaat niet rustiger lopen (niet sluipen :D ). Je blijft gewoon meelopen totdat hij zélf besluit om stil te staan. Op dat moment draai je je om en loop je weg. Dan begin je weer opnieuw met benaderen. Blijf dat herhalen totdat je gewoon met normale energie (een beetje lomp zelfs ;) )zijn ruimte in kan komen en dat hij ontspannen blijft.

Het eindplaatje is dat je al huppelend op hem af kan komen met een zwiepende longeerlijn in je hand, waarbij hij niet reageert. Daarmee bedoel ik niet afgestompt, omdat hij afgeleerd heeft om te reageren, maar gewoon geïnteresseerd kijkend, ontspannen, maar geen hoofd hoog, trillend beentje, mini-schrik-schokje door het lijf, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je moet hierbij dus wel een heel duidelijk een verschil in energie hebben tussen: "niets aan de hand, ik kom je aaien" en "opzij". Je zou kunnen zeggen dat hij "te licht" op je hulpen is, hij denkt bij elke beweging die je maakt, dat je iets wil. Het is een logische reactie om hem elke keer een beetje helpen weer een stapje terug te doen, maar zodra hij echt ontspant, zal hij niet meer zo drentelen en overreageren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 15:11

Lizy29
Longeersingel wou ik nog niet meteen doen. Dat ding alleen al vind hij spannend genoeg. Omdoen lukt maar zodra hij die ringetjes hoort rammelen als hij gaat draven is hij gespannen. Is dus puur op die ringetjes en daar ben ik van plan iets op te verzinnen.

Sanne83
Echte ontspanning klopt dat ontbreekt idd wel nog. Maar ik ben in kleine stapjes bezig.
Zo ben ik al blij met stilstaan, ookal is dat met het hoofd hoog en oren naar achter. Stilstaan is eerste teken van ontspanning.
Natuurlijk gaat het verder uitgebouwd worden. Maar nu moet hij eerst leren dat stilstaan het gewenste resultaat is.

Ik wou zijn hoofd ook wel omlaag vragen maar hij durft het hoofd niet te laten zakken zolang hij het touw blijft voelen op de rug.
Op het filmpje waarbij ik met hem rondstap zie ik hem soms wel wat meer dalen met het hoofd wat ik wel fijn vind.

Ik ga zeker ook wat doen met je uitleg over filmpje twee.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:16

Niet gaan miepen op die ringetjes. Gewoon omdoen en laten lopen. Voorwaarts oplossen dan leert hij vanzelf dat die ringetjes niets betekenen. Geen ding gaan maken van iets wat geen ding is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 15:28

lizy29 schreef:
Niet gaan miepen op die ringetjes. Gewoon omdoen en laten lopen. Voorwaarts oplossen dan leert hij vanzelf dat die ringetjes niets betekenen. Geen ding gaan maken van iets wat geen ding is.
dat probleem is nu al 6 maanden of langer bezig. En ik hou hem ook wel voorwaarts ik ga hem niet stilzetten en geruststellend toespreken, heb ik nog niet gedaan. Zelfs niet als hij wegschiet.
In stap ontspant hij al wel maar draf nog steeds niet daarom denk ik dat het door de ringetjes komt.
Kan ook net zo goed ergens anders vandaan komen maar zou zo meteen niet weten wat.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:32

En hoe vaak heb je die longeersingel om? Elke keer bij het longeren of af en toe?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:35

Juist lekker blootstellen aan "enge" dingen en ontspanning zoeken daarin.
Als een paar rammelende ringetjes aan een longeersingel al te veel zijn wat moet dat dan als er een ruiter op zit met een rammelende jaszak oid? Levensgevaarlijk. Kan je beter nu spelenderwijs en veilig oplossen :j
Dubbele lijnen zijn ook makkelijker en veiliger met een singeltje dus dat is ook een punt.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 15:36

Art_Ificious schreef:
lizy29 schreef:
Niet gaan miepen op die ringetjes. Gewoon omdoen en laten lopen. Voorwaarts oplossen dan leert hij vanzelf dat die ringetjes niets betekenen. Geen ding gaan maken van iets wat geen ding is.
dat probleem is nu al 6 maanden of langer bezig. En ik hou hem ook wel voorwaarts ik ga hem niet stilzetten en geruststellend toespreken, heb ik nog niet gedaan. Zelfs niet als hij wegschiet.
In stap ontspant hij al wel maar draf nog steeds niet daarom denk ik dat het door de ringetjes komt.
Kan ook net zo goed ergens anders vandaan komen maar zou zo meteen niet weten wat.


Een week lang iedere dag om doen en werken alsof er niets aan de hand is -> probleem opgelost.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 15:43

Goof schreef:
Een week lang iedere dag om doen en werken alsof er niets aan de hand is -> probleem opgelost.
heb ik dus al geprobeerd om het zo te doen.

Ik moet wel zeggen dat ik het misschien nu wel sneller geleerd ga krijgen. Limo lijkt nu sneller dingen te aanvaarden en te leren dan enkele maanden geleden.
Morgen zal ik de longeersingel omdoen en zo dubbele longe doen.
Wil ook lange teugels gaan bestellen voor het dressuur aan de hand, nu heb ik zoveel teugel in mijn handen dat het ongemakkelijk is en ik geneigd ben het resterende op de grond te laten maar dan bestaat de kans weer dat ik er zelf in stap en als limo dan gaat rennen kan ik meegesleurd worden. Daarom wil ik kortere teugels halen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:03

Art_Ificious schreef:
Sanne83
Echte ontspanning klopt dat ontbreekt idd wel nog. Maar ik ben in kleine stapjes bezig.
Zo ben ik al blij met stilstaan, ookal is dat met het hoofd hoog en oren naar achter. Stilstaan is eerste teken van ontspanning.
Natuurlijk gaat het verder uitgebouwd worden. Maar nu moet hij eerst leren dat stilstaan het gewenste resultaat is.

Ik wou zijn hoofd ook wel omlaag vragen maar hij durft het hoofd niet te laten zakken zolang hij het touw blijft voelen op de rug.
Op het filmpje waarbij ik met hem rondstap zie ik hem soms wel wat meer dalen met het hoofd wat ik wel fijn vind.


Stilstaan en hoofd laag zijn beide uiteraard goed, maar er is een verschil tussen dat JIJ vraagt of hij stilstaat en z'n hoofd laag doet, of dat hij dat zelf besluit. Snap je wat ik bedoel? Ik zou hem het meer zelf laten uitzoeken op dit punt, dat gaat de ontspanning echt met sprongen vooruit helpen.

Wat je nu doet, is meer gehoorzaamheid vragen. Ook goed om te hebben uiteraard, maar gehoorzaamheid brengt je maar tot zover.

Het is al heel goed dat hij inderdaad uiteindelijk wel ontspant met alles wat je doet, maar je moet dat begin momentje aanpakken, anders krijg je dat in alles wat je doet terug. Je bent hem nu aan het laten wennen aan al je materialen, terwijl hij jouw beweging zelf nog niet helemaal vertrouwt.

Als hij dat vertrouwen heeft gevonden en echt zelf geleerd heeft rust te vinden in stilstand, dan zal je hem niet meer aan elk touw/longeersingel/zadel etc hoeven te laten wennen, dan gaat dat allemaal heel makkelijk.

Als je je paard aan elk ding moet laten wennen, dan blijf je voor altijd daarmee bezig. Leer hem na te denken :) Zelf te snappen hoe hij om kan gaan met spanning.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:15

Als ik naar het filmpje kijk zou ik ook nog als tip geven op te passen dat je hem niet met jouw lichaamspositie "blokt", als je wilt dat hij voorwaarts gaat of door gaat stappen. :)
Verder zou ik zeker het longeersingeltje er bij gaan gebruiken. Gewoon lekker veel doen en niet te veel aandacht aan besteden. Desnoods ook om tijdens het wandelen etc. :) ik heb de mijne (angstvluchter) juist met van alles aan zn lijf wat geluid maakt laten lopen zodat hij niet zomaar meer onder de indruk is. En als hij ergens van verschiet en naar voren weg schiet, wat is dan het ergste wat er kan gebeuren? :) daarom is werken in een afgesloten ruimte zo fijn.
Tip: wij hebben grote karabijnhaken aan de ringen van de singel hangen. Daar klik je de lijn zo in, in plaats van dat je hem door het ringetje moet halen. Werkt ideaal. Ik bevestig de pessoa ook aan die haken.
Tevens een tip voor de lijnen: voor nu (wennen voor Limo dat de lijn er loopt) gaat wat je doet prima maar op den duur wil je met je handen gaan vertellen en vragen via de lijnen. Dat gaat niet met een bos lijnen in je handen. Ik werk met 2 losse lange lijnen welke ik laat slepen. Daar loop ik zelf tussen (en daardoor geen / minder kans er over te struikelen oid). Al zou mijn paard gaan rennen (doet hij niet meer, maar stel hij schrikt), laat ik de lijnen gewoon gaan (tenzij ik inschat dat ik hem kan managen, maar dat is split second reageren, ligt echt aan de situatie). Ik wil namelijk niet dat ik aan de lijn hang terwijl hij van me af rent en in zijn kracht kan komen (grote druk, help er is dus echt iets aan de hand!) zich toch lostrekt (=release, pfoe gelukkig het is voorbij) en dus beloond wordt door het lostrekken. Ik laat hem gaan dus er komt geen druk opbouw, hij herstelt weer (oh er is niks aan de hand) en ik pak de lijnen op en ga door alsof er niks is gebeurd (ik ga niet naar hem toe, stel hem niet gerust. Er is niks en we gaan door waar we gebleven zijn).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:17

Ik longeer wel met dubbele lijn in 1 stuk. Bij paniek laat ik enkel de buitenste los, binnenste nooit. Dat werkt ook heel goed.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:20

Kan ik me idd ook iets bij voorstellen :j
Is denk ik ook persoonlijk wat je prettig vindt in gebruik (2 lijnen of de dubbele aan 1 stuk) en wat je geleerd hebt. Ik had er ook een gekocht maar die bleek veel te lang en werkte daardoor niet prettig. Nu heb ik altijd de lijnen vast als teugels en hoef me over de rest niet druk te maken :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:34

Ja je moet jezelf wel echt oefenen in goed en veilig vasthouden! Ik longeer liefst met achenbach methode (beide longes in 1 hand) maar dat kan niet bij elk paard. Is wel handigst omdat je andere hand dan vrij is.

Verder doe ik de buitenlonge altijd over de rug. Achter de achterhand langs geeft te veel storing vind ik.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 16:43

Je bent je paard onbewust aan het jojo-en met je achteruit en vooruit geloop.
Hij is echt extreem braaf en gaat keurig voor je achteruit als je naar hem toeloopt waarna je tegenstrijdige hulpen geeft omdat je wil dat hij stil staat.
Hij is niet bang voor het touw, hij wijkt van jou weg.
Hij doet echt exact wat jij aangeeft met je lichaam.
Iedere keer als je naar hem toeloopt neem je een dominante houding aan die hem in feite wegstuurt en je maakt je klein als je wil dat hij volgt? Hoe moet hij nou een leider volgen die onzeker opstelt (klein maakt)?
Jij hebt echt nog veel te leren over grondwerk, je paard kan het al.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 18:04

Ben me totaal niet bewust van mijn verkeerde houdingen. Pas als ik achterag de film bekijk zie ik dat idd ook terug.
Dat zal echter niet snel op te lossen zijn, tenzij er steeds iemand bij mij is die me onmiddellijk corrigeert op mijn houding maar dat is niet het geval. Dan kan ik namelijk niet zelf verder trainen.

Poes
buitenlijn over de rug is ook mijn bedoeling. Maar ik desensibiliseer hem ook al met lijn op de flanken en billen voor als het per ongeluk eens tegen die plaatsen komt dat hij niet ineens weg sprint daarvan omdat hij het niet kent/er niet op gedesensibiliseerd is. Ergens wel begrijpelijk dat achterlangs storend kan zijn. Beetje hetzelfde effect als passoatuig, rukjes in de mond.

Ik werk nu tevens met een kaptoom :)

Goede tip ook om longeersingel overal mee te betrekken, ook op wandeling dus. :) ga ik zeker proberen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:19

Dan is het wel zaak dat je zorgt dat je dit leert, anders kun je gewoon niet van je paard verwachten dat hij zelfverzekerd wordt.
Desnoods leer je het met een ander paard op locatie als instructie niet aan huis komt.
Misschien is het zelfs beter om het te leren met een paard dat niet zo keurig gefocussed is, dan merk je sneller wat je fout doet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 18:25

Dan zijn alle paarden hier op stal super braaf want elk paard benader ik op deze manier en allemaal blijven ze staan :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:32

Hoe vaak heb je les?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:38

Art_Ificious schreef:
Dan zijn alle paarden hier op stal super braaf want elk paard benader ik op deze manier en allemaal blijven ze staan :')


Nee precies omgekeerd, die zijn warschijnlijk niet zo gefocussed op lichaamstaal.
Limo, loopt weg omdat hij goed kijkt, de rest blijft staan omdat het ze niet boeit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 19:02

Heb niet vaak les. 1x per maand nu eigenlijk omdat ik zware kosten had met de kliniek van limo en rijschool.
Vanaf volgende maand is alles weer normaal qua financiën en kan ik 1x per week les nemen.

In de paddock loopt limo tevens niet weg van me als ik hem benader. Hij komt me vaak zelfs tegemoet gestapt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 20:34

Even nog meer gereageerd...

sanne83 schreef:
Art_Ificious schreef:
Sanne83
Echte ontspanning klopt dat ontbreekt idd wel nog. Maar ik ben in kleine stapjes bezig.
Zo ben ik al blij met stilstaan, ookal is dat met het hoofd hoog en oren naar achter. Stilstaan is eerste teken van ontspanning.
Natuurlijk gaat het verder uitgebouwd worden. Maar nu moet hij eerst leren dat stilstaan het gewenste resultaat is.

Ik wou zijn hoofd ook wel omlaag vragen maar hij durft het hoofd niet te laten zakken zolang hij het touw blijft voelen op de rug.
Op het filmpje waarbij ik met hem rondstap zie ik hem soms wel wat meer dalen met het hoofd wat ik wel fijn vind.


Stilstaan en hoofd laag zijn beide uiteraard goed, maar er is een verschil tussen dat JIJ vraagt of hij stilstaat en z'n hoofd laag doet, of dat hij dat zelf besluit. Snap je wat ik bedoel? Ik zou hem het meer zelf laten uitzoeken op dit punt, dat gaat de ontspanning echt met sprongen vooruit helpen.

Wat je nu doet, is meer gehoorzaamheid vragen. Ook goed om te hebben uiteraard, maar gehoorzaamheid brengt je maar tot zover.

Het is al heel goed dat hij inderdaad uiteindelijk wel ontspant met alles wat je doet, maar je moet dat begin momentje aanpakken, anders krijg je dat in alles wat je doet terug. Je bent hem nu aan het laten wennen aan al je materialen, terwijl hij jouw beweging zelf nog niet helemaal vertrouwt.

Als hij dat vertrouwen heeft gevonden en echt zelf geleerd heeft rust te vinden in stilstand, dan zal je hem niet meer aan elk touw/longeersingel/zadel etc hoeven te laten wennen, dan gaat dat allemaal heel makkelijk.

Als je je paard aan elk ding moet laten wennen, dan blijf je voor altijd daarmee bezig. Leer hem na te denken :) Zelf te snappen hoe hij om kan gaan met spanning.

Ik begrijp het :) ik ga er op letten en eraan werken.

Leo schreef:
Als ik naar het filmpje kijk zou ik ook nog als tip geven op te passen dat je hem niet met jouw lichaamspositie "blokt", als je wilt dat hij voorwaarts gaat of door gaat stappen. :)
Verder zou ik zeker het longeersingeltje er bij gaan gebruiken. Gewoon lekker veel doen en niet te veel aandacht aan besteden. Desnoods ook om tijdens het wandelen etc. :) ik heb de mijne (angstvluchter) juist met van alles aan zn lijf wat geluid maakt laten lopen zodat hij niet zomaar meer onder de indruk is. En als hij ergens van verschiet en naar voren weg schiet, wat is dan het ergste wat er kan gebeuren? :) daarom is werken in een afgesloten ruimte zo fijn.
Tip: wij hebben grote karabijnhaken aan de ringen van de singel hangen. Daar klik je de lijn zo in, in plaats van dat je hem door het ringetje moet halen. Werkt ideaal. Ik bevestig de pessoa ook aan die haken.
Tevens een tip voor de lijnen: voor nu (wennen voor Limo dat de lijn er loopt) gaat wat je doet prima maar op den duur wil je met je handen gaan vertellen en vragen via de lijnen. Dat gaat niet met een bos lijnen in je handen. Ik werk met 2 losse lange lijnen welke ik laat slepen. Daar loop ik zelf tussen (en daardoor geen / minder kans er over te struikelen oid). Al zou mijn paard gaan rennen (doet hij niet meer, maar stel hij schrikt), laat ik de lijnen gewoon gaan (tenzij ik inschat dat ik hem kan managen, maar dat is split second reageren, ligt echt aan de situatie). Ik wil namelijk niet dat ik aan de lijn hang terwijl hij van me af rent en in zijn kracht kan komen (grote druk, help er is dus echt iets aan de hand!) zich toch lostrekt (=release, pfoe gelukkig het is voorbij) en dus beloond wordt door het lostrekken. Ik laat hem gaan dus er komt geen druk opbouw, hij herstelt weer (oh er is niks aan de hand) en ik pak de lijnen op en ga door alsof er niks is gebeurd (ik ga niet naar hem toe, stel hem niet gerust. Er is niks en we gaan door waar we gebleven zijn).

Bedankt voor je reactie ik ga werken aan mijn houding en dat van de karabijnhaken is ook wel een idee ja :j

poes schreef:
Ik longeer wel met dubbele lijn in 1 stuk. Bij paniek laat ik enkel de buitenste los, binnenste nooit. Dat werkt ook heel goed.

Ik ben dus wel bang dat ik vast kom in de longe met mijn voeten. En als limo zich zou lostrekken dat hij zich verstrikt in de longe omdat die dus gesloten is en geen twee aparte lijnen zijn. :\
Hoe hou jij de dubbele longe dan vast als je het in beide handen vasthoudt? Ik heb niet echt grote handen dus véél longe in 1 hand is niet prettig.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 20:48

Sizzle schreef:
Iedere keer als je naar hem toeloopt neem je een dominante houding aan die hem in feite wegstuurt en je maakt je klein als je wil dat hij volgt? Hoe moet hij nou een leider volgen die onzeker opstelt (klein maakt)?
Jij hebt echt nog veel te leren over grondwerk, je paard kan het al.


Ik ben heel benieuwd waar jij een dominante houding ziet? Ze loopt toch gewoon normaal naar hem toe. Ik zou met die houding ook gewoon willen dat mijn paard stil stond :)

Ik buig me ook voorover/maak me klein om een paard uit te nodigen, zeker bij een paard die zo overgevoelig is voor druk en alles interpreteert als druk om van te wijken. In het begin doe ik dat ook vrij overdreven, zodat het goed duidelijk is voor het paard.

Maakt op zich natuurlijk niet veel uit welke houding je gebruikt. Als het voor jezelf maar duidelijk is en je altijd hetzelfde doet bij je paard. Het is uiteindelijk gewoon allemaal aangeleerd gedrag natuurlijk.

Ik gebruik zelf:
vooroverbuigen= uitnodigen en naar me toe komen
Normale beweging= neutraal, ik kan naar je toe komen lopen en je aaien en ik bedoel er niets mee
Actief rechtop staan met intentie erachter = aan de kant

Voelt voor mij het meest natuurlijk, maar je kan het ook andersom doen als je je paard dat aanleert.

Wat ik zie is dat Limo het uitnodigende prima begrijpt, het actief wegsturen begrijp hij ook. Alleen de neutrale stand interpreteert hij nog als "aan de kant". Dat is opzich heel normaal, dat onderscheid met je gewoon aanleren.