[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 22:33

Sizzle schreef:
Zelfs als de kniebanden nog slap zijn kun je toch niets anders dan de omringende spieren trainen.
Echter komt overkruist meestal meer uit de rug. Zolang hij nog als een torpedo gallopeerd valt er niet zo veel over te zeggen.
Lekker doorgaan met opbouwen en vooral ook veel wandelen.

Uit de rug kan idd een grotere oorzaak zijn, met name de bekken/SI aangezien de laatste twee osteopaten daar vooral scheefheid in zien.

Dat als een torpedo galopperen begrijp ik niet zo goed :?

Gisteren galoppeerde hij rustig en niet "door de bocht scheurend". Punt 3 waarom ik baal dat gsm niet verder filmde.

Dus even waarom ik baal dat gsm niet verder filmde:
• het aftuigen in de piste
• overgangen werk
• ontspanning in de gangen
• betere beenzetting tov de filmpjes in januari/februari; zover ik dat zelf kan beoordelen, maar wel let ik nu vaker op waar het achtervoetje zich neerzet, en zie dat het bíjna altijd in of over het spoor van de voorvoeten is. In galop mag de achterhand meer eronder maar hé feit dat hij beter ontspant is al een grote stap vooruit. En rechtsom springt hij correct aan alleen linksom nog geregeld verkeerd of bunnyhop (waarbij hij gaten in de zand maakt)

Leef en laat leven.


NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:37

Als tip kan ik je nog meegeven om het galop aanspringen veel te doen. Dus niet per se 4 rondjes galopperen. Galop aanspringen, paar passen galop en direct weer terug naar draf. De beweging die ze maken bij het aanspringen is super goed voor het kantelen van de bekken!

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:41

Ik zou persoonlijk de galop nog wat achterwege laten, zeker op een kleine cirkel. Mss kan je ter afwisseling ook eens vrij "spelen" in de piste? Dan kan je hem es laten wegrennen in galop, en dan weer eens de pas afsnijden... Trainen ze ook de achterhand mee, met die korte starts en stops, en zonder longe worden ze niet zo ongelijk belast. Maar natuurlijk ook niet overdrijven hiermee.

Een kleine oefening die ook goed is voor de rug en voor bekkenkanteling, is achterwaarst gaan. Kan je eventueel combineren met cavallettiwerk: als de balkjes er toch liggen, kan je hem voorwaarts tussen de balken leiden, en dan achterwaarts vragen, en proberen met het hoofd laag (zal niet 1-2-3 lukken wss).

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:42

Ik kan natuurlijk enkel oordelen op basis van de filmpjes en daarop kan hij nog lang niet in een rustig handgalopje galopperen.
Jij hebt daarin ook nog erg veel drijvende hulp bij nodig om hem in galop te krijgen.
Dat geeft niets, geeft gewoon aan dat hij de balans nog niet heeft.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:48

Even een vraagje/bedenking: loopt ie altijd beter als je niet filmt? Mss zorgt het filmen voor jullie voor iets teveel afleiding, en doe je dat beter iets minder vaak?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 22:56

hwn schreef:
Even een vraagje/bedenking: loopt ie altijd beter als je niet filmt? Mss zorgt het filmen voor jullie voor iets teveel afleiding, en doe je dat beter iets minder vaak?

Hm kweet niet.
Had nu gsm op filmen gezet en pas op eind van de training gezien dat die maar 1 minuut gefilmd had. :\

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 23:00

NinaCharlie schreef:
Als tip kan ik je nog meegeven om het galop aanspringen veel te doen. Dus niet per se 4 rondjes galopperen. Galop aanspringen, paar passen galop en direct weer terug naar draf. De beweging die ze maken bij het aanspringen is super goed voor het kantelen van de bekken!

Dat kan ik idd proberen :)

hwn schreef:
Ik zou persoonlijk de galop nog wat achterwege laten, zeker op een kleine cirkel. Mss kan je ter afwisseling ook eens vrij "spelen" in de piste? Dan kan je hem es laten wegrennen in galop, en dan weer eens de pas afsnijden... Trainen ze ook de achterhand mee, met die korte starts en stops, en zonder longe worden ze niet zo ongelijk belast. Maar natuurlijk ook niet overdrijven hiermee.

Een kleine oefening die ook goed is voor de rug en voor bekkenkanteling, is achterwaarst gaan. Kan je eventueel combineren met cavallettiwerk: als de balkjes er toch liggen, kan je hem voorwaarts tussen de balken leiden, en dan achterwaarts vragen, en proberen met het hoofd laag (zal niet 1-2-3 lukken wss).

Dat spelen zorgt er helaas voor dat hij niet in een ontspannen galop gaat maar zodanig gaat rennen dat hij in de hoeken slidings doet. En dan krijg ik van stalgenoten weer commentaar over dat de bak omgeploegd is door limo. :\

Balkjes tip ga ik meenemen.

Sizzle schreef:
Ik kan natuurlijk enkel oordelen op basis van de filmpjes en daarop kan hij nog lang niet in een rustig handgalopje galopperen.
Jij hebt daarin ook nog erg veel drijvende hulp bij nodig om hem in galop te krijgen.
Dat geeft niets, geeft gewoon aan dat hij de balans nog niet heeft.

Klopt in voorlaatste filmpje had ik veel drijvende hulp nodig, maar gisteren ging echt zo fijn dat ik écht baal van het gsm-geheugen :\

Leef en laat leven.

Leo

Berichten: 50104
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:04

Je hoeft óns niets te bewijzen hè, als je voor jouw eigen gevoel een goede trainingssessie had dan is dat het voornaamste! +:)+ en dat is heel fijn!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:06

Gewoon even ter vergelijk: toen mijn paard 4 was (en 5 maanden zadelmak) galoppeerde deze aan op enkel een ‚kusje‘ en kon ook in galop aan de kaptoom de hals strekken tot aan de grond en daarbij in ieder tempo galopperen. Dat was echter een paard met een heel correct basisexterieur en zelfonderhoudende basisbespiering.
Jouw paardje moet eerst nog de basisbespiering krijgen door training.
Dat maakt het gewoon tijdrovend en moeilijker dan een paard dat al mooi rond bespierd met een goede zelfbalans uit de opfok komt.

Je bent echt prima bezig en je hebt geloof ik een eindeloos geduld.
Als je zo doorgaat en zorgt dat je regelmatig les krijgt dan komt het echt vanzelf wel goed.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-18 23:12

Thnx
Ik wil zelf gewoon graag beeldmateriaal om achteraf op terug te kijken. Zo zie ik mijn eigen houding ook weer en kan ik eventuele houdingsfouten opmerken. En vind elke training fijn om met de eerdere te vergelijken :)
Dus filmpjes maken is ook meer voor mezelf.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 16:26

*\o/*
Ontslag goedgekeurd !!!
Nog 1 maand op mijn tanden bijten en dan kan ik naar de bakkerij.

Gisteren deze foto gemaakt van mijn knappe paardje.
Heerlijk in het zonnetje op de paddock.

Afbeelding

Leef en laat leven.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 20:29

poes schreef:
Maar datis nu ook al eindeloos besproken. Ik vind het heel positief dat TS nu regelmatig longeert, dat Limo daar heel braaf bij is. Dat is toch al wat.


Ik bedoel het niet negatief hoor :)
Een holle rug is naar mijn idee (zeker op deze leeftijd) voornamelijk een houding probleem. Misschien beter om te zeggen: "hij staat en loopt met een holle rug" ipv "hij heeft een holle rug".

Hoe ouder het paard, hoe lastiger het wordt om daar iets aan te doen. Bij zo'n jong beestje is dat allemaal niet zo lastig, maar je moet het wel prioriteit maken. Ontspanning is prioriteit nummer 1 (en daar is TS naar mijn idee heel goed mee bezig +:)+ ) en prioriteit nummer 2 is het bewegingspatroon optimaal krijgen.

Pas als dat grotendeels goed gaat, kan je de beweging moeilijker gaan maken (balkjes, sprongetjes, veel overgangen etc.). Pas dan ben je aan het trainen op kracht. Zelfde als je zelf in de sportschool staat. Eerst zorg je voor de goede vorm en daarna ga je pas het gewicht verzwaren.

Bij de galop zou ik inderdaad in eerste instantie ook alleen aanspringen en dan gelijk terugnemen. Het bekken kantelen zal lastig voor hem zijn en dat is precies wat je nodig hebt voor aanspringen en in balans doorgalopperen. Overkruist galopperen en bunnyhop doen ze heel vaak als ze hun onderrug nog niet kunnen ontspannen in galop, dat komt vanzelf goed als hij meer kan ontspannen en/of meer balans krijgt.

Kan je in stilstand het bekken laten kantelen bij Limo? Of vind hij dat lastig?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 20:55

Bedoel je dan die "test" door achter hem te staan en over de billen gaan met lichte duwkracht? Want dat doet de Osteopaat altijd en.dat lukt.

Las juist ook over PSSM misschien dat ik dat kan laten testen.ook? Gezien er wat symptomen zijn die overeenkomstig zijn. (Vluchtgedrag, harde spierspanning, spiertrilling (zie hem soms met de spieren van de billen trillen)).

Leef en laat leven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:37

Ik zou nu eerst even rustig doorwerken. Je hebt les en er heeft een DA naar gekeken en je hebt er een osteo bij. Zolang niemand van hen zegt om verder te zoeken zou ik het mss even zo laten?

Dat van dat enkel aanspringen is echt een goede tip. Ook mentaal, als je hem snel terug naar draf vraagt hoeft hij niet te ‘falen’ door uit de galop te vallen. Dus gewoon overgang vragen, belonen en gelijk rustig draf. Hij zal zelf wel aangeven wanneer hij klaar is voor meer dan enkele passen. En van het aanspringen worden ze zo sterk :)

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 22:10

Ja idd misschien wel. Maar kwam doordat ik gelijkenissen zag van symptomen in het betreffende artikel over pssm en de diverse vormen erin.

Van galop enkel het aanspringen lijkt me een fijne uitdaging haha.

Leef en laat leven.

Sizzle

Berichten: 35664
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 22:23

Is het een New Forest?
Dan is Myotonie logischer om te testen.
Dat is een meer typische genetische aandoening voor dat ras.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 13:11

Limo met de ervaren merrie:
Afbeelding

Donderdag komt de tandarts voor limo. Heb in zijn mond gekeken en bovenkant zijn er twee wolfstanden. Die wil ik laten wegnemen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 15:58

Pfoe had bijna de dierenarts gebeld.
Slokdarmverstopping/irritatie tijdens het eten van zijn vitalbix.
Arm dier stond spastisch bijeen te trekken met zijn hals.
Heb hem gekalmeerd en de hals gemasseerd zodat de spieren terug ontspannen. Dit heeft geholpen en hij eet terug.
Blijf nog wel even op stal om hem wat int oog te houden aangezien hij wat staat na te beven.

Morgen tandarts op bezoek. Er is er nu ene aanwezig voor de paarden van de manege maar dat wist ik niet. En die van morgen kan ik nu ook niet meer afbellen. Dus wacht ik tot morgen voor limo zijn tanden.

Leef en laat leven.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:59

Art_Ificious schreef:
Pfoe had bijna de dierenarts gebeld.
Slokdarmverstopping/irritatie tijdens het eten van zijn vitalbix.
Arm dier stond spastisch bijeen te trekken met zijn hals.
Heb hem gekalmeerd en de hals gemasseerd zodat de spieren terug ontspannen. Dit heeft geholpen en hij eet terug.
Blijf nog wel even op stal om hem wat int oog te houden aangezien hij wat staat na te beven.

Morgen tandarts op bezoek. Er is er nu ene aanwezig voor de paarden van de manege maar dat wist ik niet. En die van morgen kan ik nu ook niet meer afbellen. Dus wacht ik tot morgen voor limo zijn tanden.


Had mijn merrie laatste ook... heel naar om te zien. Toen de prop weg was was het ook direct weer goed..

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 16:25

Is naar idd. Mijn vorige pony had het een keer door een wortel maar dát was nog enger daar kwam de slijm wel uit de neus.

Ik bleef nu gewoon kalm omdat er dus nog geen slijm uit de neus kwam en limo kwam ook naar me toe, als ik stopte met de hals masseren keek hij me aan alsof ik verder moest doen.
Hij vond dat masseren wel fijn hield zijn hoofd rustig omlaag.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 13:35

Tandarts geweest
Twee wolfstanden getrokken en de kiezen elektrisch gevijld, mooi afgerond. Ik ben tevreden.

Het materiaal bekijken vond hij toch interessant.
Afbeelding

Na de verdoving zijn we gestart
Afbeelding
Afbeelding

Vijlen staat op film:
Moest eerst nog extra verdoofd worden, heeft in totaal verdoving voor een volbloed gehad van 650-700kg
Omdat er arabier in zijn genen zit kan het daardoor zijn dat de verdoving sneller uitgewerkt is omdat het bloed sneller rondgepompt wordt, en door de stress ook.

Leef en laat leven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:35

Mijn merrie kreeg destijds ‘genoeg voor een olifant’ en ging nog vrolijk steigeren. Maar als de DA weg was viel ze dan wel heel diep weg. Bij jou ook?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 22:41

Hij viel idd dieper weg zodra alles voorbij was. Heeft tot half 5 geduurd eer hij weer volledig bij positieven was en ik hem weer kon laten eten.

Leef en laat leven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 00:42

Ja dat vond ik dan wel eng.

Overigens heb ik bij de tandarts hetzelfde :D zolang ze bezig is, is er geen verdoven aan. En nog voor ik uit de stoel ben, voel ik mijn hele gezicht scheef zakken :D

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-18 18:28

Oei zwijg mij van de tandarts. Als kind moesten ze me met twee of drie man vasthouden en mijn mond open wringen. Ik vond dat zoooo eng. Ben ook eenmaal ziek geworden van de verdoving. %)

Heb een leerzame les rechtrichten gehad van de Osteopaat daarstraks.
Limo is duidelijk een stijve plank linksom. Hij vond de buiging en schouder naar buiten zetten op linksom ook erg moeilijk. En rechtsom begreep hij meteen wat de bedoeling was.
Ik weet dus waaraan we gaan werken de komende tijden :)
Zijn bovenlijn vond ze ook al wat rechter dan voorheen. Zelf had ik de indruk ook al dat de bovenlijn zich beter begint te ontwikkelen.

Limo heeft ook een wandeling gehad vandaag. Lekker mogen genieten van mals gras in een veld en daar ook een soort van dijk opgeklommen en weer afgedaald 5x. Vond dit een goede oefening voor zijn coördinatie , balans en spieren.

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 bezoekers