[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 18:54

Hoi,
Voor mijn driejarige hengst (wordt in september gecastreerd) zoek ik ideetjes om zijn zelfvertrouwen te verbeteren maar tegelijk ook zijn lichaam te trainen.

Het is een gevoelig paardje dus werk ik liefst zonder zweepje.

Wat ik zelf doe:
Longeren met en zonder longeersingel
Balkjes lopen
Vrijspringen
Leid-oefeningen en achterwaarts stappen

Fotootje
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 26-09-17 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Wijziging titel op verzoek.

Leef en laat leven.


ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:25

Ik werk met een gevoelige shet, geen 3 jaar maar misschien kan je er wat mee!

Wat wij op het moment doen is lange lijnen(er achter lopen), als het paardje schopt geen goed idee. Dan zou je eventueel wel kunnen lange teugelen(er langs lopen).

ook doen we veel grondwerk en vrijheidsdressuur, mijn paardje was vroeger extreem gevoelig voor de zweep dus daar hebben we aan gewerkt, toch doe ik nog veel zonder hoor!

Parelli 7 games is ook een enorme aanrader. Ik ben er sinds kort mee bezig en op deze manier laat je je paardje zelf denken wat enorm goed is voor zijn zelfvertrouwen. Zodra hij zelf ontdekt hoe iets werkt zie je zijn zelfvertrouwen opborrelen.

Verder doen we veel met balkjes, ik leg een balk midden in de bak laat haar er heen stappen en vervolgens net voor de balk halthouden, dit herhaal ik en daarna laat ik haar er een keer helemaal overheen stappen(belangrijk anders kan je paardje er een gewoonte van maken te stoppen voor een balk). Dan stap ik met haar op de balk af en laat ik haar stoppen wanneer de balk onder haar ligt, ook dit herhaal ik en daarna gaat ze er weer helemaal overheen. Dan laat ik haar weer 2 keer stoppen als de balk achter haar ligt. Waarna ze vervolgens er weer gewoon overheen gaat. Zo kan je nog veel leuke dingen verzinnen. De balk schuin leggen, twee balken tegen elkaar aan leggen, de oefeningen vanuit draf doen, vanuit galop(als je hier klaar voor bent!) en twee balken schuin leggen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:36

Ik zou hem laten wennen aan het zweepje, dit is voor veel dingen namelijk heel handig.

Dan is lange lijnen heel leuk om te doen, en is een goede oefening voor als je hem over een jaar (of meer) wilt gaan inrijden. Veel wandelen en aan nieuwe situaties laten wennen is ook heel goed. Met een wat ouder paard bijv. langs de weg om hem verkeersmak te maken. Heel veel plezier met je paard!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:39

Thnx.
Helaas dubbele lijnen is nog niet zo succesvol, hij vind de lijn over de rug eng, durf het zelfs niet achter de kont door te halen, dan zal hij zeker gaan bokken.
Longeersingel accepteerd hij, maar hij heeft vermoedelijk een trauma opgelopen van touwen. Hij is extreem bang van zodra een touw langs zijn buik komt en hij het dus eigg niet goed kan zien. Gewoon enkele longe kan hij wel.
Ik doe af en toe wel desensibilisering door de uiteinde van de longe over de rug heen te zwiepen en onder de buik door tussen de benen etc.

De andere oefeningen ga ik zeker eens proberen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-08-17 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:39

Waarom zou je zonder zweep willen longeren... Daar kun je juist ontzettend veel hulpen en aanwijzingen mee geven. Neem toch aan dat longeren wat meer inhoudt dan wat rondjes sjokken, want dat kun je het beter niet doen. Nou vind ik veel longeren (en vrijspringen) sowieso niet het beste plan maargoed.

Verder gewoon enge dingen laten zien, heb je hem straks ook zo zadelmak. Paar minuten per keer is zat.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 19:43

Zweep kent hij wel maar zodra ik bb de longeerzweep optil gaat hij rennen in draf en is hij erg gespannen.
Hij heeft ooit Vrijspringen meegedaan maar denk dat tijdens het oefenen ervan veel met de zweep geslagen is geweest ofzo. Hij was zelfs bang van balkjes, over een balk op de grond durfde hij niet eens gewoon in stap erover, hij nam een sprong zo hoog dat het echt een angstreactie was.

Heb dit ook opgelost door aan de hand over balkjes te stappen en het commando stap erbij te gebruiken.

Momenteel longeer ik dmv lichaamstaal en wijs ik met mijn hand welke richting hij op moet en mijn andere arm (waar de zweep normaal in ligt) gebruik ik als aanwijzing voor de snelheid.

Leef en laat leven.

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:48

Misschien een beetje stom en voor de hand liggend, maar buiten wandelen om zijn zelfvertrouwen te verbeteren? Daar ziet hij veel nieuwe dingen en dat kan de rest van zijn leven nuttig zijn!

Als hij heel braaf is buiten kun je ook voorzichtig proberen met hem te fietsen, dat is ook goed voor conditie.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:51

Dan noem je eigenlijk zelf al een werkpunt: desensibiliseren op lijnen / touwen om zijn lijf. Daar moet je geen uur mee bezig zijn, maar gewoon meepakken tijdens de andere dingen die je doet. Dus bijv tijdens het borstelen een halstertouw over zijn rug leggen en doorgaan met borstelen.
Met de zweep idem. Je hoeft hem niet te longeren met de zweep, maar wel in aanwezigheid van de zweep. Je laat 'm twee rondjes lopen aan de lijn, haalt 'm naar je toe, even aaien, zweep optillen, zweep neerleggen, aaien, en weer twee rondjes de cirkel op.
Verder idd wandelen, en diverse grondwerkoefeningen (leiden, volgen, halthouden, achterwaarts, hoofd laag) en onderdelen uit schriktraining.

Bedenk wel dat je paard 3 is, dus concentratie van een goudvis. 10 minuutjes 'werken' is zat en longeren zou ik echt tot een minimum beperken.

Oy with the poodles, already

Captain

Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:56

Voor zelfvertrouwen heeft bij mijn merrie 'chase the tiger' gewerkt.

Citaat:
Chasing the tiger
Chasing the tiger is nothing more or less than letting your horse chase a plastic bag/piece of clothing or something else that you hold in your hand or have tied to a stick/whip/pole. A lot of traditional trainers also use sticks/whips with plastic tied to it, but then in order to let the horse flee away from it in order to make them run. You can compare it to the rope that is flung to the horse in a join-up, or even a lungeing-whip that is cracked in the air in order to 'scare' the horse so that he becomes faster. These training methods reinforce the horse that the human is the hunter and the horse is the prey, and therefore subordinate to the human.

Training
We do it the other way round. :D First you teach your horse through rewards that he can put his nose against a plastic bag that you're holding in front of him - and reward a lot for that! Then you just walk a step away from your horse and ask your horse if he wants to follow you and touch the bag again. Then slowly take longer distances, or let your horse touch the bag longer while walking, before you reward. If that's all okay, you can tie the bag on to the end of a whip and start running away from your horse, animating him into a trot or canter while holding the bag in front of him. When you tie the bag to a longer driving/lungeing whip, you can lunge your horse around you like this, let him do the more energetic moving while you're in a safe distance (and a bit less tired ;) ).

Why
The most important reason to do this, is that most horses just love it. They love the fact that they're the hunter instead of the hunted and that they can chase instead of be chased. Because for horses, chasing each other is very natural too, only a lot of horses never chase others because the others always chase them. So giving them the opportunity to change place really can give them a boost of self-confidence.

Chasing the tiger is also a very good way to conquer fears. Clickertrainers already know that targetting a scary object with the nose easily convinces horses that that object isn't that scary after all. Chasing is makes it even more harmless, as obviously the previous scary object is now running away, and therefore scared of the horse. :) So let the horse be as wild as he wants to be with the bag (or other object) and reward him for that behavior. Touching the bag with the nose is very good, but stamping on it with a front foot is even better, as it means that your horse dares to come closer to it with his body.

Another reason why Chasing the Tiger is a great game, is that it teaches horses to move freely and at higher speeds eventually, even the more timid horses. It also offers a wonderful opportunity to 'make' horses more independent of you, especially those horses who don't play wild games on their own because they don't like to leave you.

The last reason is that lungeing in Chasing the Tiger-style, with the horse following the bag with his nose stretched out down and forwards, is a very good way to loosen the back. With horses who tend to lean a bit too much on the frontlegs when moving, you can also hold the whip with your targetbag more at knee-or breast-height.

Essentially you can play Chase the Tiger with anything: with wooden planks that you drag through the sand, or a jacket tied to a rope so that you can drag it behind you, or a tennis ball or piece of cotton tied to the end of the whip. Start easy, with an object that isn't that scary according to your horse, and gradually you can make the game more interesting by taking more scary materials (plastic, wild colors) and by asking your horse to follow it at higher speed. Experiment! And everybody with new ideas for this game, place them in this topic! :D

Follow a Tiger towards collection
For the Tiger-experienced horses, Chase the Tiger is also a very good way of introducing them to good self-carriage and collection, as Marleen shows in her video amongst others.

For stretching the neck/back, you can keep the Tiger really low on the ground so that the horse follows it in a forwards-downwards posture. However, when he gets better at that, you can also start lifting the tiger a bit at knee/breast height of your horse and instead of just pulling it away from him (which would stretch the neck out again), move it away and then a bit towards him and then away again in for example walk or trot. Most horses will respond to that by raising the front, lifting the neck while looking down (the ramener-pose) in order to kick the hell out of the tiger with the frontfeet - using natural collection exactly for what it was originally meant for in the wild.

That way you not only can let your horse experience that collection is fun (and useful ) too, but you can also get more jumpy, upwards movement that you can put on a cue during the CtT game, and then develop and refine further as haute ecole movements (Spanish trot, passage) and jumps (terre a terre, rear, courbette...? ). That way your horse introduces himself to higher collection that you can use in the focused work again, while even more important, he also learns that moving in such an extravagant, flashy, impressive way is fun.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 19:56

Uhmm TS... dubbele lijnen is iets anders als lange lijnen

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:00

Hilary schreef:
Dan noem je eigenlijk zelf al een werkpunt: desensibiliseren op lijnen / touwen om zijn lijf. Daar moet je geen uur mee bezig zijn, maar gewoon meepakken tijdens de andere dingen die je doet. Dus bijv tijdens het borstelen een halstertouw over zijn rug leggen en doorgaan met borstelen.
Met de zweep idem. Je hoeft hem niet te longeren met de zweep, maar wel in aanwezigheid van de zweep. Je laat 'm twee rondjes lopen aan de lijn, haalt 'm naar je toe, even aaien, zweep optillen, zweep neerleggen, aaien, en weer twee rondjes de cirkel op.
Verder idd wandelen, en diverse grondwerkoefeningen (leiden, volgen, halthouden, achterwaarts, hoofd laag) en onderdelen uit schriktraining.

Bedenk wel dat je paard 3 is, dus concentratie van een goudvis. 10 minuutjes 'werken' is zat en longeren zou ik echt tot een minimum beperken.

Ja, dit. En een goede ho erop. Kan ook wat hartkloppingen schelen.

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:04

Wat is je uiteindelijke doel met het paard? als ik je begrijp word het een rijpaard/sportpaard toch?

Waarom zou je dan nu al de zweep willen ontwijken?

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:05

Grondwerk - Beginnen met het werken aan de lange lijnen
Werken aan de lange teugel biedt vele voordelen. Het is een leuke manier van trainen die het paard leert vertrouwen op zijn trainer. Met de lange teugel kunnen erg veel oefeningen uitgevoerd worden, van schriktraining tot de hoge dressuur. Het is een goede methode om de conditie van het paard op te bouwen en hem tegelijkertijd soepeler en beter aan de hulpen te krijgen.

Werken aan de lange teugel is te vergelijken met mennen, maar dan zonder menwagen achter het paard. Dit betekent dat je schuin achter het paard meeloopt. Voor het werken aan de lange teugel heb je enkel een hoofdstel of een kaptoom en een lange teugel (onder andere te koop bij de webwinkel Equiplay) of twee longeerlijnen nodig.

Voordelen van het werken met lange lijnen
Het is een goede manier om het paard de basisdressuur aan te leren en om het paard soepeler te maken.
Het paard krijgt meer vertrouwen in zijn trainer. Bovendien leert een jong paard dat hij de trainer niet altijd kan zien. Een goede voorbereiding voor het inrijden dus.
Het is ook een goede voorbereiding op het mennen.
Pony’s die te klein zijn om op te rijden krijgen op deze manier toch voldoende beweging/training.

Voor je begint met het werken aan de lange teugel
Het is belangrijk dat je paard gelongeerd kan worden en gewend is aan stemcommando’s alvorens je begint met het werken aan de lange teugel. Bij voorkeur kent het paard ook het longeren met hulpteugels, het paard is dan reeds gewend aan druk op het bit. Laat het paard ook wennen aan de teugels, door het over zijn rug en langs zijn kont te halen.

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 20:07

Longeren doe ik ook niet langer dan 10 min. Vrijspringen ook maar paar minuten. Ik weet immers ook wel dat het belastend is voor de benen.
Ik gebruik tevens geen hulpteugels, daar ben ik niet zo voor.

De tip van desensibiliseren meepakken tijdens poetsen ofzo is wel een goede.

Wandelen wil ik doen helaas ben ik 9 vd 10 keer alleen op stal en komen de stalgenoten vaak pas 's avonds als er lessen zijn en het druk is. Ik mijd liever de drukte en kan dan toch niks doen ivm overbezetting van de bak of poetsplaats.
Wandelen doe ik ook liever door de dag. Maar vriendin haar paard schrikt ook best snel dus niet echt een optie.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-08-17 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 20:08

SteffiiY schreef:
Wat is je uiteindelijke doel met het paard? als ik je begrijp word het een rijpaard/sportpaard toch?

Waarom zou je dan nu al de zweep willen ontwijken?

Waarom moet er gereden worden met zweep?

Wil in de toekomst idd wat wedstrijden doen.

Leef en laat leven.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:11

Ik ben er voor om zonder zweep te rijden! Waarom gebruiken als het niet nodig is?

Edit: als het nodig is ben ik niet tegen een zweep voor de mensen die me niet goed begrijpen

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:16

Een paard wat bang is van de zweep is gewoon stom. Of wil je iedereen die bij je in de bak rijdt verbieden hem te gebruiken? Ik rij er ook niet elk paard mee, maar dat is wat anders als er bang van zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 20:29

Nies_ schreef:
Een paard wat bang is van de zweep is gewoon stom. Of wil je iedereen die bij je in de bak rijdt verbieden hem te gebruiken? Ik rij er ook niet elk paard mee, maar dat is wat anders als er bang van zijn.

Hier rijd quasi niemand met zweep. Worden ook geleerd zonder zweep te rijden in de lessen.

Ik begrijp wel dat ik later anderen kan tegenkomen die met zweep rijden, maar tegen die tijd zal mijn paardje ook meer vertrouwen hebben gekregen. En zolang ze mijn paardje er niet mee aanwijzen zal hij er niet bang van zijn want dan valt het niet hard op.

Leef en laat leven.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:40

Wat ik met mijn pony van het begin af aan heb gedaan is wandelen, heel veel wandelen. De bak door wandelen, het duin door wandelen, de weg trotseren, noem maar op. Wandelen geeft een paard (naar mijn idee) een gevoel van zelfvertrouwen. Ze leren om netjes naast je te blijven, met een duidelijke leider omgaan, verschillende tempo's te oefenen en worden goed verkeersmak.
Als je wandelen spannend vind kan je eerst ook een klein stukje doen en op een gegeven moment omkeren.

Wat betreft longeren, ik heb er niets op tegen maar genoeg is genoeg. Te lang is altijd slecht en ik neem aan dat je zelf kan inschatten wanneer hij niet meer geconsentreerd is en hangerig begint te worden. Bijzet vind ik niet slecht, naar mijn mening is het juist bevoordelijk voor het paard zelf omdat het leert hoe hij om moet gaan met bepaalde druk in zijn mond en zijn rug goed kan dragen.

Waarom zal je hem niet introduceren aan het zweepje? Mocht je hem ooit verkopen dan is het niet handig als hij niet tegen de zweep kan, geld ook voor jezelf, straks heb je hem misschien toch nodig en dan kent hij het niet. Lekker handig dan. Een zweep is bedoeld als aanwijsstok, dat het niet altijd zo gebruikt word ligt aan diegene, maar jij kan dat zelf bepalen.

Trouwens, hoe kom jij zo op het idee dat jou paard mishandeld is?

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:52

Ben je zelf ook niet onzeker? Ik denk dat het een kwestie is van doen en juist de dingen gaan oefenen die hij moeilijk vindt. En niet de dingen dan maar gaan ontwijken. Door het te gaan oefenen leert hij op jouw te vertrouwen en zal uiteindelijk beide jullie zelfvertrouwen groeien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-17 21:09

Ellebel123 schreef:
Trouwens, hoe kom jij zo op het idee dat jou paard mishandeld is?
mishandeld is een groot woord. Laat me eerder zeggen, nooit aan zijn vertrouwen gewerkt.

Zover ik moet geloven heeft de vorige eigenaar hem gekocht van de fokker in september 2016 en was hij toen al enorm angstig, zou zelfs door drie draden gerend zijn eenmaal hij op de wei stond. Vorige eigenaar dacht dan ook dat het paardje nooit op een wei gestaan had.

Hij was bang voor aanrakingen op de benen en bij haar zijn de achtervoetjes zelfs niet bekapt geweest ivm slaan naar de smid.
Maar ze legde er vrij snel wel al een zadel op, hoofdstel erin en trainen voor vrijspringen.

Ik heb hem eind februari gekocht en 5 maart is hij naar mij gekomen.

Ik kon er echter amper aankomen eenmaal hij op de wei stond. Hij liep steeds weg en als ik hem vast had trok hij zich meteen los.
Hij had duidelijk geen vertrouwen in mij. Heb dan vooral aan vertrouwen gewerkt met véél belonen.

Ik kon hem steeds meer aanraken, rechts van hem gaan staan was eerst ook no-go, dit heeft echt twee maanden geduurd voor hij me rechts overal toeliet qua aanrakingen.
Twee x laten bekappen, eerste x een ramp, tweede keer andere smid en lukte de voorvoeten al beter, maar achtervoetjes écht niet. Terwijl ik ze toen al een maand lang getraind had op het optillen van de achtervoetjes en ze zelf probleemloos kon uitkrabben.

Inmiddels is hij van de wei naar de manege verhuist en is hij daar nóg rustiger geworden in de omgang, vooral wat leiden van stal naar wei en omgekeerd betreft. Inmiddels is hij ook aan alle 4 de voeten weer bekapt en dit keer lukte achtervoetjes ook al was rechtsachter toch weer een beetje negatief, maar daar heb ik de smid moeten helpen door de hoef zelf vast te houden zodat hij kon bijwerken.

Dus al bij al kom ik van ver met dit paardje.

Dit was hij de eerste dag
Afbeelding

Dit nu:
Afbeelding

Ik longeer tevens met touwhalster dus hulpteugels hebben geen zin.

Leef en laat leven.

Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:39

Art_Ificious schreef:
Nies_ schreef:
Een paard wat bang is van de zweep is gewoon stom. Of wil je iedereen die bij je in de bak rijdt verbieden hem te gebruiken? Ik rij er ook niet elk paard mee, maar dat is wat anders als er bang van zijn.

Hier rijd quasi niemand met zweep. Worden ook geleerd zonder zweep te rijden in de lessen.

Ik begrijp wel dat ik later anderen kan tegenkomen die met zweep rijden, maar tegen die tijd zal mijn paardje ook meer vertrouwen hebben gekregen. En zolang ze mijn paardje er niet mee aanwijzen zal hij er niet bang van zijn want dan valt het niet hard op.


Je pony krijgt alleen vertrouwen als je hem dat nu leert.
Hij gaat rennen als je de longeerzweep oppakt. Ja en? Prima. Je slaat hem niet. Niets aan de hand. Hij rent een paar rondjes en komt er dan achter dat je er niets mee soet en dus de zweep ook niet eng is. En de dag erna doe je dat weer etc. En tada.... geen angst meer voor een zweep.
Idem dubbele lijnen. Laat hem er maar naar bokken. Nou en? Hij is jong, hij zal wel vaker bokken. Hij leert het vanzelf door het te ervaren. Als je alles bij hem weg houdt leert hij het nooit.

Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 21:42

Overigens denk ik, na het lezen van je laatste post, dat je 'angst' verward met 'onwetendheid'. Je pony is niet angstig, hij weet en kent alleen nog niets. Dat betekent niet dat hij er bang voor is, maar dat betekent dat hij het niet begrijpt. Jij moet hem niet behandelen als een angsthaas en mishandeld paard maar als een jong en 'dom' pupoy die alles nog moet leren. Dus confronteer hem overal mee, doe er van alles mee, daar heb je later alleen maar profijt van.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:00

Waarom denkt tegenwoordig half bokt dat zijn paard vroeger mishandeld / slecht behandeld is? Net of het stoer is..

Ook de meeste dingen die ik hier lees is gewoon een jonge paarden reactie of te snel gaan van Ts

SteffiiY

Berichten: 22535
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 22:03

Nou ik ben ook geen zweepgebruiker maar als jij wedstrijden wilt rijden zul je hem toch hieraan moeten laten wennen. Dan rijden er ook mensen met zweep in je bak. Nogmaals je hoeft de zweep niet te gebruiken om hem enkel vast te hebben.

Heb je eigenlijk ervaring met jonge paarden? Als ik je reacties lees heb ik zo'n idee dat je dit ervaring mist?

Horse power Chiquita
Perfect Present (Blue hors Farrell x Apache)
Never been more Happie (For romance X Vitalis)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lotus_Tessa, wend2009 en 34 bezoekers