[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 22:47

Heb je de waterdichte deken een maatje(of 2) korter besteld? Deze is wel heel lang daar kan best wat irritatie van komen als hij hem langer op heeft.

Wat fijn dat het goed gaat, stapje voor stapje gaat het toch beter.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 22:58

Azmay schreef:
Heb je de waterdichte deken een maatje(of 2) korter besteld? Deze is wel heel lang daar kan best wat irritatie van komen als hij hem langer op heeft.

Wat fijn dat het goed gaat, stapje voor stapje gaat het toch beter.

Maat 175 net als dit staldeken, zijn fleecedeken en eczeemdeken. Beide passen wel, vreemd genoeg valt dit staldeken idd langer uit. Bij de borst zit die wel goed. Heb de bovenste gesp zelfs wat losser moeten doen omdat limo zijn hals niet lekker omlaag kon doen.

Edit
Deze heb ik besteld
Thermomaster 600 zonder vulling
Afbeelding

Dit is het eczeemdeken maat 175
Hier was de hals zelfs te krap.
Afbeelding

Van de fleecedeken helaas geen goede foto Maar die ligt zelfs niet helemaal op de kont (billen wat bloot) en is ook 175
Edit:
Foto van fleecedeken uit een filmpje
Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:43

Bij die eczeemdeken is het model gewoon zo dat de hals altijd te kort is, helaas. Zijn maar weinig vliegen- of eczeemdekens die ook in graashouding goed bij de oren blijven zitten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 19:02

Hilary schreef:
Bij die eczeemdeken is het model gewoon zo dat de hals altijd te kort is, helaas. Zijn maar weinig vliegen- of eczeemdekens die ook in graashouding goed bij de oren blijven zitten.

Aah ok weer wat bijgeleerd:D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 08:03

Heb limo gisteren zelf buiten gezet. Ik raakte per ongeluk het deken aan schoot hij naar voren. Gelukkig draait hij zich nu naar me toe als ik tegentrek. Hij spurt dus niet meer ervandoor/trekt de lijn niet uit mijn handen.
Gaat gewoon even staan snorken en heb daarna de borstsluitingen aangeraakt en dan de rug. Toen was het weer goed.

Heb de pony van stalgenoot erbij gezet. Dit mag van stalgenoot énkel als ik erbij blijf. Ze spelen wel leuk samen. Maar die pony schuurde langs het deken en hopla limo in galop. Vond het wel een leuke oefening.

Echter heb ik het deken toch afgelaten omdat er twee naden aant scheuren zijn. Ene was al gehecht geweest maar die is gewoon losgekomen.
Vind het niet zo veilig als het zo snel scheurt dus afgedaan om te grondwerken en daarna gewoon zonder deken terug op de wei gezet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 14:59

Wou gisteravond een regendeken passen die ik van de decathlon meegebracht had. Doe dat zoals altijd in de stal. Vliegt hij naar voren helemaal tegen de muur op en dikke hals opzetten.

Deken is te groot dus met afdoen ook weer dezelfde reactie, vliegt naar voren tegen de muur op. :(

Snap er niks van nu wil ik het doen zonder poespas vooraf en dan gaat het zo mis.

Oh en de maten van decathlon zijn zo verwarrend. Had rugmaat 135 omdat fleecedeken 125 is (volgens etiket). Maar fleece is tz kort vandaar dat ik 135 nam.
Wat blijkt na deze domper dat die te groot is.... de ruglengte is idd 135 máár na het nameten van de fleece kwamen we maar op 115 uit, verkeerde informatie op het etiket vermeld.
Ik ga de 135 ruilen voor 125 en hoop dat die wel past.

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:39

Als hij zo naar voren vliegt zal ik gewoon nog 20 keer die deken op en af doen :j

Bij de jonge paarden als ze voor het eerst de deken op moesten deden we het gewoon met 2 man de ene paard vasthouden de ander deken erop .

Na een week of 2 doen ze niet meer moeilijk hoor.

Probeer er een ritme in te vinden dan vliegt hij maar naar voren nou en .
Gewoon negeren en weer door :)

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:43

Probeer eens wat schrikoefeningen te doen met een groot zeil :)
Zeil op de grond leggen en laten kijken, overheen laten lopen, wat laten bewegen als hij erbij staat. Vind ie het spannend? Dan beweeg je het zeil net zo lang (hoeft niet hard!) tot hij ontspant en dan beloon je hem door te stoppen hiermee.
Net zolang tot hij geen schrikreactie meer geeft.

Uiteindelijk kun je zo ver oefenen tot je hem met het zeil kan aaien, het zeil over hem heen kunt trekken en uiteindelijk met hem rond kunt stappen terwijl jij het zeil mee sleept in je andere hand.

Zo kan hij wennen aan gekraak en geritsel om hem heen :)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:33

Zeil is te groot en onhandig voor jezelf om makkelijk en ritmisch te hanteren. Stuntelende baas negeren is hij nog niet aan toe (en dat is nu precies een groot stuk van het probleem, niet weten wat te negeren en waar hij wel op moet bewegen, hij is wel gesensibiliseerd, maar niet gedesensibiliseerd, deze 2 moeten in evenwicht zijn). Grote lap als handdoek, jas, lege voerzak oid is veel makkelijker te hanteren, vliegendeken in 1 keer opzwaaien is daarna ook stuk makkelijker. Je moet echt iets gebruiken waarbij jij het volhoud om er 100x achterelkaar in 1 tempo mee op en van je paard te zwieren (en ja echt het kan zolang duren, blijf meelopen en blijf tellen elke keer als hij stilstaat tot je bij die 15sec/tellen bent). Binnenvetter als limo namelijk waar jij weinig aan ziet qua ontspanning, ga je door totdat hij 15sec aan 1 stuk stil staat. Dan stoppen (ook bv de plek om met clicker + stukje lekkers extra te belonen) en na langzaam tot 10 tellen weer opnieuw te beginnen. Ga er maar rustig van uit dat je 10-15min. stom met lap op en af aan het zwaaien gaat + rust tussendoor. Neem een goed langer touw, ruimte om te bewegen zonder teveel snelheid (box is te klein, bak te groot) en trek handschoenen aan.

Hij mag er echt als een dooie bij staan als je dit soort dingen doet, 1x stilstaan is duidelijk niet genoeg voor hem om te weten dat stilstaan het juiste antwoord is en dat dat de slimste standaard manier is om te zeggen :"Baas ik snap niet wat ik moet met deze hulp/onrust om mij heen". Ondanks het hele alles naar voren oplossen verhaal is dat bij een binnenvetter die voor jouw uit het niets ontploft ronduit gevaarlijk. Liever dat hij stilstaat en jouw vraagt wat nu, dan in het automatisme van bevriezen tot het vaatje overloopt en dan blind rennen te blijven.

Prik even door de spullenpromo heen, maar hier worden dezelfde principes gebruikt :
https://www.youtube.com/watch?v=jWouh5qpiCE&t=2s

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 20:41

Zeil is idd groot en toch helemaal niet hetzelfde als een deken?
Kan wel klein beginnen met een handdoek en uitbreiden naar steeds grotere doeken.

Dekje bv niet om dat dit niet "om" het paard gaat liggen zoals een deken wel doet. Een handdoek is dan ook fijner en voor mij ook makkelijker hanteerbaar.

Box te klein bak te groot... dan heb ik geen oplossing meer behalve bak in een deel afzetten met lint.

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:44

Naar aanleiding van jouw berichten begreep ik dat vooral het geluid het probleem is.
Zeil is wellicht ietwat te groot en daar moet je inderdaad handig mee zijn.

Maar ik zou vooral gaan oefenen met krakende dingen langs hem heen zoals dan een plastic tasje oid.
Een handdoek/dekje kan, maar die maken geen ritselend geluid zoals een deken doet en het klinkt alsof daar een probleem zit aangezien je eerder ook schreef dat hij het geluid van het deken raar vond bij het stappen :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 20:49

Maar het regendeken is van ander stof en maakt dat betreffende geluid niet. Daarbij is het probleem het opleggen. Zodra het zijn lichaam raakt schiet hij weg.

Op de rug leggen kan nog nét maar ohwee als je het naar de andere kant laat zakken dan is hij écht niet te houden.
Sowieso was hij rechts bang "vroeger" maar dit zal die altijd hebben vermoed ik.
Ben ook steeds links van hem heb nolot gedacht eens rechts van.hem het deken op te leggen.
Maar dan wordt het over de kont schuiven nog het volgende probleem.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-11-17 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 20:51

Dan pak je een klein zeiltje of een oude regenjas van jezelf.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:29

Een zweep (niet te lang maar zeker niet te kort) met een plastig zak aan het uiteinde bevestigd (wel stevig!! Mag niet losraken tijdens het werken) langs zijn lijf halen. Als hij teken van ontspanning geeft haal je de druk weg: je haalt de zweep/tas van zijn lijf weg. Geef een moment ontspanning en dan weer verder, etc. Begin makkelijk, waar hij de tas kan zien en waar hij gewend is aangeraakt te worden, bijvoorbeeld linkerschouder. En zo steeds verder uitbouwen. Langer op zijn lijf, verder op zijn lijf, benen etc. Als links goed gaat, doe je rechts hetzelfde etc. Uiteindelijk moet je de zak langs zijn benen kunnen halen, tussen zijn benen door, over zijn hoofd, van links over zijn rug naar de rechterkant etc.
Dit is een van de principes volgens onder andere de methode van Tristan Tucker, heeft ook ceel raakvlakken met andere methodes. Maar, ook hierbij is timing van zeer groot belang. Je moet de signalen van ontspanning dus goed kunnen herkennen. Verkeerde timing, bijvoorbeeld als je de zak weghaalt nét op het moment dat hij het spannend vindt, leer je hem het averechtse aan. Niet zomaar gaan doen dus, liever ook niet alleen. Eigenlijk pas je met alles steeds hetzelfde principe toe. Zo leer je hem dat dingen op en aan zijn lijf heus niet eng zijn.. maar jouw en zijn lichaamstaal zijn wel de basis en daar ben je nu hard mee aan het werk met je instructie. Het dekenprobleem is daarmee niet opgelost. Heb je ook dekens die hij niet eng vindt die je makkelijk om kan leggen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 23:27

Sorry dat ik niet reageerde op jullie reacties en tips ivm de deken.

Mijn grondwerk lesgeefster heeft me vandaag "de beginselen" van desensibiliseren geleerd en we konden limo het deken introduceren en hem ermee aanraken aan de hals.
Verder gingen we niet anders werd het teveel in eens voor limo. Maar zelf heb ik ook veel geleerd over mijn houding en hoe ik me moet ontspannen.

Ook heeft limo kennis gemaakt met een vlaggetje aan een stik.

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:51

Top!!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 19:12

Leo schreef:
Top!!

Hey Leo je bent groen ipv grijs:D

Bedankt morgenavond opnieuw les.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 07:59

Gisteravond weer een les gehad. Vooral geoefend op leiden waarbij Limo op 2m afstand moet blijven, ook als ik stop.

Heb ook geleerd hoe ik hem al leidend uit mijn zone stuur, dan kwam hij dus in de twee meter.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 20:31

Vandaag getraind met het deken én ben zover geraakt dat ik het kon aandoen zonder dat Limo verstapte of naar voor schoot.
Heb gewerkt op de manier die ik aangeleerd heb. En dat helpt écht goed.
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-17 19:52

Ik heb er zojuist weer een heerlijke training opzitten. Geen les maar gewoon zelf getraind.
Deken afgedaan (en afgelaten want begint weer op een aantal plaatsen te scheuren), in de piste het leiden geoefend inclusief een drafje erbij.
Daarna aanraken met de zweep op hals schouders en rug. Dit steeds stapje voor stapje, bij ontspanning druk weghalen .
Daarna ben ik gaan zitten en Limo werd super relaxed, ging gapen, ogen werden erg zacht, hoofd op standje laag. En uiteindelijk begon hij weer met het leidkoord te spelen zo fijn om te zien hoe snel hij zich ontspant.

Morgen zelfde training en ik neem mijn camera mee. Dan heb ik beeldmateriaal en kan ik mijn eigen houding ook terugzien achteraf.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 20:50

Vandaag weer lekker getraind op het désensibiliseren.

Beeldmateriaal gemaakt.
Hier een voorproefje (met gsm vanaf camera gefilmd) originele volgt snel.



Na het trainen los in de bak gelaten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in de stal lekkere (lauwwarme) slobber gegeven. Eerste keer dat hij dat kreeg en hij vond het erg lekker :D

Afbeelding

Halster uitgedaan want die werd vies.
Afbeelding

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:17

Hij heeft genoten van de slobber aan zijn snoet te zien. :-)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-17 22:41

Inderdaad :D
Heb zijn snoet afgeveegd voor ik de stal verliet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 00:30

<3 <3 <3

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:34

Ah wat een blij ei! Leuk.
Hij is nog wel smal zeg, ben benieuwd als hij uitgezwaard is.